علت عفونت ایمپلنت دندان چیست و چگونه درمان می شود؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

عفونت ایمپلنت دندان عارضه‌ای جدی است که ممکن است چند سال بعد از جراحی ایجاد شود و علائمی مانند خونریزی، چرک، قرمزی و تورم را به همراه داشته باشد. اگر عفونت شدید باشد و درمان نشود، دندانپزشک مجبور است ایمپلنت را خارج کند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 6 دقیقه
علت عفونت ایمپلنت دندان چیست و چگونه درمان می شود؟

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

عفونت ایمپلنت یا پری ایمپلنت یکی از عوارض کاشت دندان است که دندانپزشک برای جلوگیری از آن روی نکات مراقبتی تاکید زیادی دارد. اگر کاشت ایمپلنت داشته‌اید و نگران ابتلا به عفونت هستید یا علائم آن را دارید؛ تا آخر این مطلب همراه ما باشید. در ادامه توضیح می‌دهیم که عفونت کاشت دندان چه علائمی دارد؟ کدام عوامل باعث بروز این عارضه می‌شوند و چگونه دندانپزشک آن را تشخیص می‌دهد؟

اگر می‌خواهید برای معاینه ایمپلنت و تشخیص به‌موقع عفونت به دندانپزشک و متخصص ایمپلنت مراجعه کنید، می‌توانید از طریق پلتفرم دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره متنی، آنلاین و تلفنی با دندانپزشک وجود دارد.

عفونت ایمپلنت چیست؟

ایمپلنت دندان یکی از خدمات دندانپزشکی پرطرفدار است. افرادی که یک یا چند دندان خود را از دست داده‌اند، می‌توانند با کاشت دندان فضای خالی را پر کنند. ایمپلنت دندان علاوه بر مراحل پیچیده و زمان‌بر، هزینه بالایی هم دارد. قیمت ایمپلنت دندان در برخی برندهای top level بسیار بیشتر هم می‌شود. اما باید این نکته را یادآور شد که با وجود استفاده از بهترین برندها باز هم احتمال عفونت ایمپلنت وجود دارد.

گاهی ایمپلنت‌ها عفونت کرده و علائمی ایجاد می‌کنند. عفونت باعث التهاب بافت نرم شده و حتی ممکن است باعث ازبین‌رفتن استخوان‌های اطراف و پس زدن ایمپلنت شود. در بیشتر مواقع شرایطی به نام پری ایمپلنت باعث بروز این عارضه می‌شود. این التهاب شبیه به بیماری لثه بوده و استخوان و بافت لثه را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

خدمات دندانپزشکی

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

۲۰۰۰+ خدمت

علائم عفونت ایمپلنت چیست؟

اصلی‌ترین علائم عفونت دندان ایمپلنت شده و مراحل عفونت ایمپلنت شامل موارد زیر است:

  • درد و مشکل در جویدن و عفونت پیچ ایمپلنت: بعد از کاشت دندان مقداری درد طبیعی است. اما این درد باید با داروهای مسکن برطرف شود. اگر درد افزایش پیدا کرد یا هنگام جویدن و صحبت‌کردن شدید شد، حتما به دندانپزشک مراجعه کنید.
  • تب، تورم و قرمزی و علائم آبسه دندان: تورم و قرمزی در چند روز اول طبیعی است. اما اگر این علائم ادامه داشت یا با تب همراه بود، به دندانپزشک مراجعه کنید.
  • طعم و بوی بد دهان: با تجمع باکتری‌ها در لثه و دهان ممکن است طعم بدی در دهان خود احساس کنید. گاهی هم بوی بد دهان به طور دائمی می‌تواند آزاردهنده باشد.
  • خونریزی یا ترشح چرک و عفونت بخیه ایمپلنت: وجود عفونت باعث تجمع گلبول‌های قرمز و سفید در آن ناحیه شده در نتیجه ممکن است از لثه خون و چرک خارج شود. اگر این علائم بیش از چند روز اول ادامه داشت، حتما به پزشک اطلاع دهید.
  • شل شدن ایمپلنت: ایمپلنت‌ها روی استخوان فک پیچ می‌شوند تا تکان نخورند. اگر ایمپلنت شل شود، نشانه مشکلی در استخوان و لثه است. یکی از دلایل آن می‌تواند عفونت باشد.

متن انگلیسی:
The infection is usually caused by bacteria, which can accumulate immediately after the dental implant procedure or years later and can eventually cause bone loss and implant failure.
ترجمه فارسی:
باکتری‌ها عفونت ایمپلنت دندان را ایجاد می‌کنند که می‌تواند بلافاصله پس از عمل کاشت دندان یا سال‌ها بعد تجمع پیدا کند و در نهایت باعث تحلیل استخوان و شکست ایمپلنت شود.

به نقل از سایت mywellnessdental

علائم عفونت و تحلیل لثه بعد از جراحی

تحلیل لثه بعد از ایمپلنت و عفونت دندان می‌تواند آسیب زیادی وارد کند. برخی از علایم عفونت ایمپلنت دندان عبارتند از:

  • تورم اطراف محل جراحی که با گذشت زمان بدتر می‌شود
  • افزایش دردی که با داروهای مسکن تجویز شده کاهش نمی‌یابد
  • ناحیه جراحی ممکن است قرمز به نظر برسد و در لمس حساس شود
  • وجود چرک یا ترشح از محل جراحی
  • بوی بد یا طعم ناخوشایند دهان
  • افزایش حساسیت به غذا و مایعات سرد یا گرم
علائم عفونت و تحلیل لثه بعد از جراحی چیست؟
تورم و قرمزی در چند روز اول طبیعی است. اما اگر این علائم ادامه داشت یا با تب همراه بود، به دندانپزشک مراجعه کنید.

علت عفونت ایمپلنت دندان چیست؟

برخی افراد بعد از کاشت دندان مراقبت از ایمپلنت و رعایت بهداشت را جدی نمی‌گیرند. مهم‌ترین دلایلی که باعث بروز این مشکل می‌شوند، عبارتند از:

  • آب کافی مصرف نمی‌کنید. هیدراته ماندن به دفع مواد زائد بدن کمک می‌کند. به‌خصوص در چند هفته اول بعد از جراحی به این موضوع دقت داشته باشید.
  • قند زیاد می‌خورید. شکر برای سلامت دندان بسیار مضر است. مصرف قند را محدود کرده و بعد از خوردن قند حتما مسواک بزنید.
  • معاینه منظم را جدی نمی‌گیرید. معاینه منظم به دندانپزشک خطر عفونت را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.
  • بهداشت دهان و دندان را جدی نمی‌گیرید. روزی چند بار باید مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید.

تعداد زیادی از مطالعات گزارش می‌کنند که پری ایمپلنت تا ۳۰٪ از تمام ایمپلنت‌های قرار داده شده را تحت تاثیر قرار می‌دهد و باکتری‌های بی‌هوازی مقصر اصلی ابتلا به این عارضه هستند.

علائم عفونت ایمپلنت چیست؟علت عفونت ایمپلنت
شل شدن ایمپلنتبهداشت دهان و دندان را جدی نمی‌گیرید.
خونریزی یا ترشح چرکمعاینه منظم را جدی نمی‌گیرید.
طعم و بوی بد دهانقند زیاد می‌خورید.
تب و لرزآب کافی مصرف نمی‌کنید.
علائم عفونت دندان و علت‌های ایجاد آن

تشخیص عفونت ایمپلنت (از کجا بفهمیم ایمپلنت عفونت کرده)

برای تشخیص عفونت ایمپلنت دندانپزشک اطراف ایمپلنت را معاینه می‌کند. علائمی مانند التهاب لثه، خونریزی یا چرک نشانه عفونت هستند. همچنین تصویربرداری اشعه ایکس احتمال ازدست‌دادن استخوان را بررسی می‌کند. معمولا عفونت ایمپلنت دردی ایجاد نمی‌کند و به همین دلیل شخص متوجه آن نمی‌شود.

بعد از تشخیص عفونت ایمپلنت، دندانپزشک باید علت آن را نیز تشخیص دهد. زاویه‌دار شدن ایمپلنت در استخوان، قرارگرفتن ایمپلنت‌ها نزدیک به هم، رعایت‌نکردن بهداشت، کیفیت پایین استخوان، دیابت، سیگارکشیدن و شکستگی ایمپلنت می‌توانند از دلایل عفونت باشند.

بعد از کاشت ایمپلنت حتما به طور مرتب به دندانپزشک مراجعه کنید تا هر نوع مشکلی به‌موقع تشخیص داده شود. برای ارتباط با دندانپزشک می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید.

اگر عفونت ایمپلنت درمان نشود چه اتفاقی می‌‌افتد؟ 

همین الان با دندانپزشک مشورت کن!

بهترین روش درمان عفونت ایمپلنت چیست؟

پس از تشخیص عفونت، به خصوص در ایمپلنت all on ۴ که کل دندان‌ها ایمپلنت می‌شوند، باید سریعا برای درمان اقدام کرد. درمان عفونت ایمپلنت دندان باتوجه‌به میزان عفونت و ازدست‌رفتن استخوان تعیین می‌شود. دندانپزشک یک یا چند مورد از گزینه‌های زیر را برای درمان انتخاب می‌کند.

۱. بهترین آنتی بیوتیک برای عفونت ایمپلنت چیست؟ (داروی عفونت ایمپلنت)

اگر عفونت در مراحل ابتدایی باشد، می‌توان با تجویز آنتی بیوتیک مشکل را برطرف کرد. اما اگر میزان عفونت متوسط تا شدید باشد، دیگر داروهای آنتی‌بیوتیک کارساز نبوده و باید از روش‌های دیگر استفاده کرد.

۲. تمیز کردن فیزیکی ایمپلنت

به این فرایند دبریدمان زیر مخاطی می‌گویند. با استفاده از کورت فیبر کربن یا دستگاه اولتراسونیک کیسه‌های مخاطی پاک‌سازی می‌شوند. امواج با فرکانس بالا آلودگی اطراف ایمپلنت را تمیز می‌کنند. گاهی ممکن است دندانپزشک از ابزارهای جرم‌گیری ظریف هم استفاده کند.

بهترین روش درمان عفونت ایمپلنت چیست؟
درمان عفونت ایمپلنت دندان باتوجه‌به میزان عفونت و ازدست‌رفتن استخوان تعیین می‌شود.

۳. جراحی و درمان عفونت بعد از ایمپلنت

زمانی که ایمپلنت در محل نادرستی قرار گرفته باشد، تنها راه جراحی است که به عنوان دشمن ایمپلنت شناخته می‌شود. در این روش فلپ باز شده و از مواد ضدعفونی‌کننده و تمیزکننده فیزیکی استفاده می‌شود. به همین دلیل گاهی به این روش دبریدمان فلپ باز می‌گویند.

۴. برداشتن ایمپلنت

اگر به دلیل عفونت مقدار زیادی از استخوان از بین رفته و پس زدن ایمپلنت اتفاق افتاده باشد، جراح مجبور است ایمپلنت را خارج کند. اگر ضخامت استخوان نگهدارنده کمتر از ۳ یا ۴ میلی‌متر شود، برداشتن ایمپلنت توصیه می‌شود. معمولا بعد از پیوند استخوان و چندین ماه بهبودی کامل می‌توان مجدد کاشت دندان را انجام داد.

۵. روش درمان خانگی عفونت ایمپلنت چیست؟

عفونت ایمپلنت عارضه جدی بوده و حتما باید برای درمان آن به دندانپزشک مراجعه کرد. با هیچ یک از روش‌های خانگی نمی‌توان عفونت را برطرف کرد. ممکن است دندانپزشک در مراحل اولیه داروهای آنتی‌بیوتیک ضعیف را تجویز کند.

روش درمان خانگی عفونت ایمپلنت چیست؟
با هیچ یک از روش‌های خانگی نمی‌توان عفونت را برطرف کرد.

عوارض عفونت ایمپلنت دندان چیست؟

زمانی که ایمپلنت عفونت میکند، معایب زیادی را برای فرد ایجاد می‌کند. اما عوارض عدم درمان عفونت ایمپلنت دندان چیست؟ برخی از مهم‌ترین عوارض ایمپلنت دندان شامل موارد زیر است:

  • شکست ایمپلنت دندان و نیاز به برداشتن آن
  • تحلیل استخوان و تحلیل لثه
  • درد، ناراحتی و تورم مداوم در اطراف ناحیه ایمپلنت
  • عفونت شدید به سایر نواحی بدن سرایت می‌کند و در صورت عدم رسیدگی به موقع، عوارض جدی‌تری برای سلامتی خواهد داشت.

عکس عفونت ایمپلنت

راهی برای پیشگیری از عفونت ایمپلنت وجود دارد؟ (جلوگیری از عفونت ایمپلنت)

برای پیشگیری از عفونت و عوارض ایمپلنت دندان باید نکات مراقبتی را به طور دقیق رعایت کنید. مراقبت از ایمپلنت دندان از زمان اتمام جراحی شروع شده و همیشه باید رعایت شوند. برای پیشگیری از عغونت ایمپلنت کارهای زیر را انجام دهید:

  • حداقل روزی دو بار مسواک بزنید.
  • از نخ دندان استفاده کنید.
  • بعد از خوردن غذاهای شیرین بلافاصله مسواک بزنید.
  • مراجعه به دندانپزشک و معاینه منظم را در برنامه خود قرار دهید.

برای جلوگیری از عفونت ایمپلنت باید روزی دوبار و بعد از خوردن غذاهای شیرین مسواک بزنید، از نخ دندان استفاده کنید و مرتب توسط دندانپزشک معاینه شوید.

برای درمان عفونت دندان به چه دکتری مراجعه کنیم؟

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

عفونت ایمپلنت یکی از عوارض جدی است که باید با رعایت نکات مراقبتی از آن پیشگیری کرد. حتما به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید تا عفونت در مراحل اولیه تشخیص داده شود. معمولا این عارضه درد نداشته و به همین دلیل شخص متوجه آن نمی‌شود. اما علائمی مانند خونریزی، چرک، تورم، قرمزی و تب می‌توانند از علائم عفونت ایمپلنت دندان باشند.

اگر بعد از انجام ایمپلنت هر روز حداقل روزی دو بار از مسواک و نخ دندان استفاده نکنید و قند زیاد بخورید، احتمال عفونت افزایش پیدا می‌کند. در صورت بروز این عارضه دندانپزشک از روش‌هایی مانند تجویز آنتی‌بیوتیک، تمیزکردن فیزیکی، جراحی یا برداشتن ایمپلنت استفاده می‌کند.

برای پیداکردن بهترین دکتر دندانپزشک و متخصص ایمپلنت می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره با دکتر دندانپزشک آنلاین نیز وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

اگر عفونت خیلی شدید نباشد، با روش‌های مختلفی مانند تجویز آنتی‌بیوتیک، تمیزکردن فیزیکی یا بازسازی استخوان می‌توان مشکل را برطرف کرد. اما اگر میزان عفونت به حدی باشد که ایمپلنت شل شود، باید آن را خارج کرد. احتمالا بعد از گذشت چند ماه با پیوند استخوان بتوان دوباره ایمپلنت را قرار داد.

بعد از کاشت دندان باید هر چند وقت یک‌بار به دندانپزشک مراجعه کنید. زیرا احتمال عفونت ایمپلنت وجود دارد. رعایت‌نکردن بهداشت و استفاده‌نکردن از نخ دندان از دلایل اصلی عفونت هستند.

در صورت عدم درمان، عفونت پیشرفت کرده، بافت لثه متورم شده و استخوان از دست می‌رود. در این شرایط ایمپلنت شل شده و تنها راه برای کنترل عفونت خارج‌کردن ایمپلنت به طور کامل است.

گاهی اوقات، ایمپلنت‌های دندان ممکن است عفونی شوند و التهاب در بافت‌های نرم و از دست دادن استخوان اطراف اتفاق بیفتد. این اتفاق را پری ایمپلنتیت می‌نامند.

بله، به دلیل بهداشت نامناسب دهان یا بیماری‌های لثه ممکن است عفونت ایمپلنت اتفاق بیفتد.

اگر عفونت ایمپلنت شدید نباشد، دندانپزشک داروهای آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کند. اما زمانی که عفونت متوسط تا شدید باشد، دیگر آنتی‌بیوتیک نمی‌تواند عفونت را درمان کند.

امتیاز شما به مقاله:
(3.7از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره عفونت ایمپلنت

  1. ناشناس گفت:

    سلام من خانم ۴۰ساله دندان‌ها ی جلو من عفونت داشت دکترایمپلنت انجام داد خیلی نگرانم لطفاً جواب بدین ببینم مشکلی پیش نمیاد ممنون میشم جواب بدین

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      نیاز به opg دارید تا بررسی دقیق تری صورت گیرد

      1. خادم گفت:

        سلام من دندان فک بالا کامل کشیدم ۸تا ایمملنت کردم حدود شش ماه هست روکش گذاشتم اما هر مدت ی بار عفونت میکنه حتی گوش درد وسردرد هم میگیرم ممنون میشم اگه راهنمایم کنید چیکار کنم

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          زیر نظر پزشک نیاز به مترونیدازول و مفنامیک‌اسید دارید