تحلیل لثه بعد از ایمپلنت، علائم و راه های درمان آن

آنچه در این مقاله می‌خوانید

تحلیل لثه بعد از ایمپلنت یک بیماری عفونی است که باعث التهاب و تورم در بافت‌های نرم لثه و از دست دادن استخوان اطراف یک ایمپلنت می‌شود. بهداشت نامناسب و کاشت ایمپلنت‌های دندانی باکیفیت پایین، از مهم‌ترین دلایل ایجاد آن است و به نام پری ایمپلنتیت شناخته می‌شود.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

تحلیل لثه بعد از ایمپلنتو روش درمان آن

تحلیل لثه بعد از ایمپلنت یکی از بیماری‌های التهابی دهان و دندان است که متأسفانه در ۲۰ درصد افرادی که بیش از یک سال از کاشت ایمپلنت آن‌ها گذشته است، دیده می‌شود. در این بیماری، بافت نرم اطراف ایمپلنت دندان به‌مرور عفونی‌شده و شروع به تجزیه می‌کند. مهم‌ترین علائم تحلیل لثه در ایمپلنت، عفونت و التهاب، درد، تورم، مشکل در گاز گرفتن و جویدن است.

پسروی لثه با ایمپلنت معمولاً به دلیل بهداشت نامناسب دهان و دندان ایجاد می‌شود و با ترکیبی از تمیز کردن عمیق و درمان ضد میکروبی می‌تواند درمان شود. اما اگر درمان آن جدی گرفته نشود، ممکن است نیاز به برداشتن و تعویض ایمپلنت باشد و حتی ایمپلنت شکست بخورد و نیاز باشد تا توسط دندانپزشک از لثه خارج شود.

شناسایی زودهنگام علائم عقب نشینی لثه بعد از ایمپلنت می‌تواند از نیاز بیمار به عمل جراحی جلوگیری کند. اگر نگران ایمپلنت‌های دندان خود هستید، در ادامه این مقاله از دکترتو با ما همراه باشید تا به بررسی روش‌های پیشگیری و درمان آن بپردازیم.

تحلیل رفتن لثه بعد از ایمپلنت چیست؟

عقب نشینی لثه بعد از ایمپلنت یک بیماری عفونی موضعی است که باعث ایجاد یک فرآیند التهابی در بافت‌های نرم لثه و از دست دادن استخوان اطراف یک ایمپلنت می‌شود.

بهداشت نامناسب و کاشت ایمپلنت‌های دندانی بی‌کیفیت، می‌تواند باعث التهاب لثه و ساختار استخوانی اطراف ایمپلنت شود که به نام پری ایمپلنتیت شناخته می‌شود. التهاب لثه به دلیل جمع شدن باکتری‌هایی است که در بین ایمپلنت دندان و اباتمنت (قسمت نگه‌دارنده تاج و پایه فلزی ایمپلنت) ساکن شده و باعث تورم و درد بافت نرم و استخوانی اطراف آن می‌شوند. تحلیل لثه بعد از ایمپلنت شامل ایجاد موکوزیت اطراف ایمپلنت و پری ایمپلنت می‌شود.

خدمات دندانپزشکی

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

۲۰۰۰+ خدمت

پسروی لثه با ایمپلنت معمولاً به دلیل بهداشت نامناسب دهان و دندان ایجاد می‌شود و با ترکیبی از تمیز کردن عمیق و درمان ضد میکروبی می‌تواند درمان شود.

موکوزیت اطراف ایمپلنت

موکوزیت اطراف ایمپلنت مرحله اول تحلیل لثه است که فقط بافت نرم اطراف دندان را دچار تورم و التهاب می‌کند. با رعایت بهداشت دهان و تمیز کردن حرفه‌ای دندان (حداقل دو بار در سال)، به‌راحتی پیشگیری و درمان می‌شود.

پری ایمپلنتیت

اگر موکوزیت اطراف ایمپلنت پیشرفت کند و به تحلیل استخوان‌ها و بافت‌های نگه‌دارنده دندان منجر شود، به پری ایمپلنتیت یا پس زدن ایمپلنت تبدیل می‌شود که باید هرچه زودتر درمان شود. ایمپلنت‌ دندان نسبت به دندان‌ طبیعی در برابر فرسایش ناشی از تجمع باکتری و میکروب، مقاومت کمتری دارد. بنابراین، پیشگیری از بیماری‌های دندان و لثه برای سلامت شما بسیار مهم است.

براساس گفته‌های wikipedia دررابطه‌با پری ایمپلنت:

پری ایمپلنتیت یک فرآیند التهابی مخرب است که بر بافت‌های نرم و سخت اطراف ایمپلنت‌های دندانی تأثیر می‌گذارد. در این بیماری، بافت‌های نرم ملتهب می‌شوند و استخوان آلوئولی (بافت سخت) که برای حفظ ایمپلنت، اطراف آن را احاطه کرده است، در طول زمان از بین می‌رود.

پری ایمپلنتیت چقدر شایع است؟

  • میزان شیوع تحلیل رفتن لثه بعد از ایمپلنت حدود ۲۰ درصد است.
  • افرادی که سیگار می‌کشند یا به بیماری زمینه‌ای (دیابت) مبتلا هستند، بیشتر دچار می‌شوند.
  • در بین افرادی که بیش از یک سال ایمپلنت کرده‌اند، احتمال ابتلا بیشتر است.

علائم تحلیل لثه بعد از ایمپلنت

نشانه‌های مهم تحلیل لثه در ایمپلنت که باید به آن‌ها توجه کنید عبارتند از:

  • بوی بد دهان یا طعم بد در دهان
  • لثه‌های متورم
  • چرک یا خونریزی در دهان
  • احساس لق شدن ایمپلنت
  • احساس تب
  • مشکل در جویدن
  • تورم یا قرمزی لثه‌های اطراف ایمپلنت
  • ترشح چرک از اطراف ایمپلنت
  • درد یا حساسیت در لثه‌های اطراف ایمپلنت

علائم تحلیل لثه بعد از ایمپلنت رو داری؟

علائم رو بشناس، به‌موقع معاینه کن و از عوارض ایمپلنت جلوگیری کن.

برای بررسی علائم  پسروی لثه بعد از ایمپلنت به کدام دکتر مراجعه کنیم؟

برای بررسی نشانه‌های بیماری لثه و التهاب ایمپلنت دندان، نیاز دارید که به دندانپزشک یا در موارد شدیدتر پریودنتیست که به‌طور تخصصی به درمان بیماری لثه و دهان می‌پردازد مراجعه کنید. اگر نشانه‌های درد و تورم را در اطراف ایمپلنت دندان خود مشاهده کردید، کافی است از مشاوره تلفنی با دندانپزشک یا مشاوره آنلاین وب‌سایت دکترتو استفاده کنید تا از علت آن مطمئن شوید.

بوی بد دهان یا طعم بد در دهان از علائم تحلیل لثه است.
بوی بد دهان یا طعم بد در دهان از علائم تحلیل لثه است.

علل تحلیل لثه بعد از کاشت ایمپلنت چیست؟

پسروی لثه بعد از ایمپلنت معمولاً به دلیل وضعیت نامناسب سلامت دهان و دندان ایجاد می‌شود که باعث تجمع باکتری زیر خط لثه و عفونت ایمپلنت از نوع پیشرفته می‌شود. سایر عواملی که خطر ابتلا به پری ایمپلنتیت را افزایش می‌دهند عبارتند از:

  • سیگار کشیدن: به دلیل کاهش جریان خون در لثه و پلاک باکتریایی بیشتری که در دهان ایجاد می‌شود.
  • سیستم ایمنی سرکوب‌شده: یک سیستم ایمنی ضعیف نمی‌تواند به‌طور مؤثر با پاتوژن‌هایی که باعث بیماری لثه می‌شوند مبارزه کند و در نتیجه عفونت شدیدتر ایجاد می‌شود (مانند مبتلایان به HIV یا سرطان).
  • کاشت ایمپلنت ضعیف: ایمپلنت‌های نامناسب یا بی‌کیفیت، خطر عفونت باکتریایی در بافت اطراف ایمپلنت را افزایش می‌دهند.
  • دیابت: به دلیل کاهش جریان خون، توانایی بدن برای مبارزه با عفونت را کم می‌کند.
  • فشار بیش‌ازحد: واردکردن نیروی بیش‌ازحد به ایمپلنت، مانند گاز گرفتن یا جویدن غذاهای سخت باعث سایش دندان و آسیب به ایمپلنت می‌شود. ایجاد سوراخ یا شکاف ریز در ایمپلنت مکان‌هایی برای مخفی شدن باکتری‌ها ایجاد می‌کند.
  • روکش‌ها یا سایر ترمیم‌های نامناسب: اگر روکش یا سایر ترمیم‌ها به‌درستی روی دندان قرار نگیرند، می‌توانند باعث التهاب شوند.
  • نادیده گرفتن پیگیری‌ها: پریودنتیست یا دندانپزشک معمولاً از شما می‌خواهد پس از درمان ایمپلنت دندان، حداقل برای یک جلسه پیگیری، دوباره شما را ویزیت کند.

روش تشخیص پسروی لثه بعد از ایمپلنت

به‌طور معمول تحلیل لثه، در چند سال اول پس از کاشت ایمپلنت شروع می‌شود. این نشان می‌دهد که نظارت دقیق بر تغییراتی که ممکن است در اطراف ایمپلنت‌های دندان رخ دهد، چقدر اهمیت دارد. ترشح چرک و خونریزی از دندان و تحلیل استخوان نگه‌دارنده دندان (از بین رفتن ۰.۵ میلی‌متر تا ۵ میلی‌متر از لثه و استخوان) مهم‌ترین روش تشخیص این بیماری توسط دکتر متخصص است.

درمان تحلیل لثه بعد از ایمپلنت

درمان تحلیل لثه بعد از ایمپلنت معمولاً شامل دبریدمان مکانیکی (حذف بافت آسیب‌دیده و باکتری)، درمان‌های ضدعفونی‌کننده برای جلوگیری از گسترش عفونت به استخوان فک، درمان آنتی‌بیوتیکی و جراحی است. با توجه به‌شدت پیشرفت بیماری، درمان انتخابی می‌تواند متفاوت باشد و ممکن است به یک یا ترکیبی از درمان‌ها نیاز داشته باشید:

۱. دبریدمان مکانیکی

دبریدمان مکانیکی روش حذف حرفه‌ای پلاک و تارتار دندان است. به‌تنهایی مؤثر نیست زیرا نمی‌تواند همه باکتری‌ها را از بین ببرد. معمولاً همراه با درمان‌های ضدعفونی‌کننده، آنتی‌بیوتیکی یا جراحی استفاده می‌شود.

۲. درمان‌های ضدعفونی کننده

درمان‌های ضدعفونی‌کننده که همراه با دبریدمان مکانیکی استفاده می‌شوند، به‌طور منظم در یک دوره سه تا چهارهفته‌ای به شکل شستشو یا استفاده از ژل روزانه انجام می‌شود. کلرهگزیدین گلوکونات یک شستشوی ضد میکروبی رایج برای درمان پری ایمپلنتیت است. این درمان به محدود کردن تجمع پلاک کمک می‌کند. اما به دلیل عوارض جانبی آن ازجمله تغییر رنگ دندان و تغییر حس چشایی، برای استفاده طولانی‌مدت توصیه نمی‌شود.

۳. درمان آنتی بیوتیکی

درمان‌های آنتی‌بیوتیکی تجمع باکتری‌ها را هدف قرار می‌دهند و معمولاً در ده روز آخر دوره درمان ضدعفونی‌کننده برای درمان عفونت تجویز می‌شوند.

۴. درمان جراحی لثه تحلیل رفته

هنگامی‌که عفونت با موفقیت مدیریت شد، می‌توان عمل جراحی را در نظر گرفت. این روش برای ترمیم و بازسازی استخوان ازدست‌رفته یا شکل دادن مجدد به بافت نرم اطراف ایمپلنت استفاده می‌شود. همه این‌ها به این معنی است که برای درمان پری ایمپلنتیت، بازگشت سلامت دندان و لثه بیمار و افزایش طول عمر ایمپلنت، مراحل زیادی لازم است. برخی افراد فقط به درمان غیر جراحی و برخی دیگر به درمان ترکیبی نیاز دارند. هرچه موکوزیت و پری ایمپلنتیت زودتر تشخیص داده شود، شانس درمان تحلیل لثه بعد از ایمپلنت موفقیت‌آمیزتر خواهد بود.

زمانی که التهاب تحلیل لثه بعد از ایمپلنت کنترل شد، اگر شدت بیماری زیاد باشد، دندانپزشک یا پریودنتیست ممکن است تصمیم به جراحی لثه برای ایمپلنت بگیرد. با توجه به نوع آسیب بافتی، ابتدا لثه‌های اطراف ایمپلنت را بلند می‌کنند تا عیب بررسی شود و سپس روش‌های زیر را انتخاب می‌کنند:

  • بازسازی استخوان؛ با استفاده از پیوند استخوان.
  • جراحی رزکتیو؛ که لبه‌های استخوانی لثه را برداشته و بی‌نظمی‌های استخوانی اطراف ایمپلنت را صاف می‌کنند.
  • ایمپلنتوپلاستی؛ که در آن نخ‌های روی پیچ ایمپلنت برداشته می‌شود تا سطح ایمپلنت صیقلی باقی بماند.

وبسایت link.springer می‌گوید:

یکی از روش‌های درمانی تحلیل لثه با ایمپلنت، رویکرد تقویتی است. به این صورت که نقص محیط خالی استخوانی اطراف ایمپلنت با پیوند استخوانی و غشای کلاژن پوشانده و بخیه زده می‌شود. بیمار بعد از چند ماه سلامت کامل لثه و استخوان خود را به دست می‌آورد.

۵. داروی درمان تحلیل لثه

زمانی که فرد با عفونت ایمپلنت روبه‌رو شود، ممکن است دندانپزشک برای او داروهای آنتی‌بیوتیکی تزریقی یا خوراکی تجویز کند. یکی دیگر از درمان‌های رایج نیز شامل استفاده از کلرهگزیدین، یک دهان‌شویه آنتی باکتریال است.

با توجه به‌شدت وضعیت هر بیمار، درمان انتخابی می‌تواند متفاوت باشد
با توجه به‌شدت وضعیت هر بیمار، درمان انتخابی می‌تواند متفاوت باشد

۶. درمان خانگی تحلیل لثه بعد از ایمپلنت

حفظ بهداشت دهان و دندان برای جلوگیری از وقوع (یا عود مجدد) عقب نشینی لثه بعد از ایمپلنت بسیار مهم است. درمان خانگی شامل مسواک زدن دندان‌ها و سطوح ایمپلنت حداقل دو بار در روز و نخ دندان کشیدن روزانه برای کنترل پلاک دندان است. همچنین استفاده از دهان‌شویه ضد میکروبی برای از بین بردن باکتری‌های پنهان‌شده در دهان و مراقبت از ایمپلنت نیز توصیه می‌شود.

برای درمان تحلیل لثه بعد از ایمپلنت به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

بهتر است در زمان‌های مشخص برای تمیز کردن و معاینات دندان به پریودنتیست یا دندانپزشک مراجعه کنید. پریودنتیست دندانپزشکی است که در پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری لثه تخصص دارد و به شما کمک می‌کند تا علائم پیشرفت مشکلات لثه و التهاب دهان را مدیریت کنید. شما می‌تواید از طریق سایت دکترتو با بهترین دندانپزشک در ارتباط باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر، می‌توانید از بخش مشاوره تلفنی با دندانپزشک دکترتو استفاده کنید.

عوارض تحلیل رفتن لثه بعد از ایمپلنت

اگر تحلیل لثه بعد از ایمپلنت و علت ایجاد آن درمان نشود، با بروز عوارض ایمپلنت دندان، امکان دارد ایمپلنت درنهایت شکست بخورد که در این مرحله، باید به‌طور کامل برداشته شود و قبل از انجام مجدد درمان ایمپلنت، بازسازی یا پیوند استخوان صورت بگیرد.

آیا تحلیل لثه بعد از ایمپلنت برگشت پذیر است؟

درحالی‌که درمان عقب نشینی لثه و جلوگیری از پیشرفت آن ممکن است، در مواردی برگشت‌پذیر باشد. موفقیت درمان پری ایمپلنتیت و تحلیل لثه، به‌شدت بیماری و اینکه چقدر زود درمان را شروع می‌کنید، بستگی دارد.

آیا روی لثه تحلیل رفته می توان ایمپلنت کاشت؟

برای اینکه لثه و دهان مناسب کاشت ایمپلنت دندان باشد، باید از سلامت دهان و دندان برخوردار بود. بنابراین اگر بیماری لثه فعال دارید (تحلیل لثه)، نمی‌توانید ایمپلنت دندان انجام دهید.

اگر پری ایمپلنتیت درمان نشود، با بروز عوارض ایمپلنت دندان، امکان دارد ایمپلنت درنهایت شکست بخورد.
اگر پری ایمپلنتیت درمان نشود، با بروز عوارض ایمپلنت دندان، امکان دارد ایمپلنت درنهایت شکست بخورد.

راه های پیشگیری از تحلیل لثه بعد از ایمپلنت

این نکته بسیار مهم است که به دکتر دندانپزشکی که انتخاب می‌کنید و کیفیت لوازم مورد استفاده او دقت کنید. اگر دکتری را انتخاب کنید که تجربه کافی داشته باشد و تجهیزات باکیفیتی را به کار ببرد، در مرحله اول می‌توانید تا حد زیادی از بروز مشکلات احتمالی و بیماری لثه جلوگیری کنید .

مراقبت‌های صحیح از ایمپلنت رو یاد بگیر.

برای جلوگیری از تحلیل لثه بعد از ایمپلنت باید چه نکات بهداشتی را رعایت کرد؟

دندان‌پزشکان تمیز نگه‌داشتن هرچه بیشتر دهان و دندان را توصیه می‌کنند. حتماً از مسواک (مسواک زدن خود محل جراحی باید به‌آرامی انجام شود) و دهان‌شویه استفاده کنید.

هزینه ایمپلنت برای لثه تحلیل رفته در سال ۱۴۰۲

قیمت هر واحد ایمپلنت دندان در کلینیک‌های مختلف، ممکن است متفاوت باشد اما در حالت کلی به‌صورت زیر است:

  • هر واحد ایمپلنت اقتصادی: ۵ تا ۷ میلیون تومان
  • هر واحد ایمپلنت باکیفیت: ۷ تا ۱۰ میلیون تومان
  • هر واحد ایمپلنت فوری و بسیار باکیفیت: ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان

راهنمای دکترتو برای مراجعه به دندانپزشک

تحلیل لثه بعد از ایمپلنت یکی از بیماری‌های مهم است که می‌تواند افراد مختلفی را مبتلا کند. مهم‌ترین نکته برای پیشگیری از این بیماری، توجه به بهداشت دهان و دندان، جلوگیری از ایجاد فشار زیاد بر دندان‌ها و دقت کافی در انتخاب مرکز درمانی و دکتر دندانپزشک است. کیفیت لوازم مصرفی توسط دندانپزشک، بسیار مهم است.

در آخر، نگران تحلیل لثه بعد از ایمپلنت و پری ایمپلنتیت نباشید، دکترتو با امکان تعیین وقت حضوری و مشاوره تلفنی و آنلاین با دکتر دندانپزشک در بخش‌های مختلف کشور، روند درمان بیماری را برای شما راحت‌تر می‌کند. شما می‌توانید از مشاوره تلفنی با دندانپزشک نیز استفاده کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

در حالت عادی عمر ایمپلنت دندان حدود 25 سال است اما با توجه به‌شدت تحلیل لثه در هر فرد، می‌تواند زمان آن متفاوت باشد.

در بیشتر موارد، درد و ناراحتی کاشت ایمپلنت دندان حدود 3 تا 5 روز بعد از جراحی به اوج می‌رسد و سپس فروکش می‌کند.

در طی 24 تا 48 ساعت اول پس از کاشت ایمپلنت دندان، لثه‌های شما حساس و متورم می‌شوند. به همین دلیل، باید بلافاصله پس از جراحی، غذاهای نرم یا مایعات مصرف کنید تا علائم آن کاملاً برطرف شود.

آیا ایمپلنت روی لثه تحلیل رفته دردناک است؟

اگر بافت لثه کافی وجود نداشته باشد، ایمپلنت دندان برای بیماران خطرساز است و باعث شکست در کاشت ایمپلنت می‌شود.

در حالت عادی، نباید پایه ایمپلنت از لثه قابل مشاهده باشد. در صورت مشاهده، می‌تواند به دلیل عفونت، نازک شدن لثه یا حتی تحلیل لثه باشد که باید به دندانپزشک مراجعه کنید.

در زمان ابتلا به تحلیل لثه، باید به‌طور کامل بخش‌های باقی‌مانده از ایمپلنت دندان برداشته شود در غیر این صورت با عفونت همراه خواهد بود. بیماران مبتلا به تحلیل لثه، حداقل تا زمان بهبودی باید برای کاشت ایمپلنت صبر کنند تا موفقیت‌آمیز باشد.

روش پیوند لثه می‌تواند برای درمان پسروی لثه در ایمپلنت دندان با اطمینان از اینکه بافت لثه کافی برای پوشاندن ایمپلنت‌ها وجود دارد، مفید باشد. پس از کاشت ایمپلنت دندان، پیوند لثه می‌تواند به جلوگیری از شکست ایمپلنت نیز کمک کند.

امتیاز شما به مقاله:
(3.4از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
دانشجوی روانشناسی، محتوانویس و ویراستار مطالب پزشکی هستم. بیشتر از یکساله که به دنیای شگفت‌انگیز تولید محتوا و سئو قدم گذاشتم و خوشحالم در این مسیر با دکترتو همکاری می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن