بهترین روش مراقبت از ایمپلنت چیست؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

مراقبت از ایمپلنت شامل رعایت بهداشت دهان و دندان، مصرف داروهای تجویزی و خوردن غذاهای نرم است. اگر به‌خوبی از ایمپلنت مراقبت نکنید، امکان شکستن یا عفونت آن وجود دارد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
بهترین روش مراقبت از ایمپلنت چیست؟

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

برای داشتن لبخندی زیبا می‌توان از ایمپلنت استفاده کرد؛ اما برای حفظ آن باید مراقبت از ایمپلنت را نیز یاد گرفت. اگر قصد کاشت دندان را دارید یا ایمپلنت را انجام داده‌اید، حتما باید نکات مراقبتی را رعایت کنید. در غیر این صورت با عوارض مختلفی از جمله عفونت دندان یا شکست ایمپلنت روبرو خواهید شد. در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا با روش‌های اصولی مراقبت از دندان ایمپلنت شده آشنا شویم.

درصورتی‌که قصد انجام ایمپلنت را دارید، برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه کاشت و مراقبت‌های بعد از آن باید به دندانپزشک مراجعه کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با بهترین دندانپزشکان برای شما وجود دارد.  

نکات مهم در مراقبت قبل و بعد از ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان روشی بسیار خوب برای جایگزینی دندان ازدست‌رفته است. اما این روش روند بهبودی طولانی داشته و قیمت ایمپلنت دندان نیز بالا است. پس برای صرفه‌جویی در وقت و هزینه و جلوگیری از عوارض جدی بعد از کاشت دندان باید به مسائل مراقبتی دقت داشته باشید.

مراقبت از ایمپلنت دندان دقیقا از زمان خارج‌شدن از مطب شروع می‌شود. باید تمامی نکات مهم را از دندانپزشک سوال کرده تا دچار عوارض جدی نشده و طول عمر ایمپلنت افزایش پیدا کند. مهم‌ترین نکاتی که باید رعایت کنید، شامل موارد زیر می‌شود.

خدمات دندانپزشکی

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

۲۰۰۰+ خدمت

۱. تورم، درد و التهاب لثه را مدیریت کنید

تا چند روز بعد از کاشت دندان مقداری درد و خونریزی طبیعی است. ممکن است بزاق شما کمی رنگ قرمز داشته باشد. این عارضه در کمتر از ۲۴ ساعت برطرف می‌شود. اما اگر خونریزی ادامه داشت، حتما باید با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

اغلب داروهای مسکن بدون نسخه درد ناشی از ایمپلنت را کاهش می‌دهند. گاهی هم ممکن است پزشک داروی مسکن قوی‌تری تجویز کند. برای کنترل تورم در ۲۴ ساعت اول باید از کمپرس یخ استفاده کنید. گاهی برای کاهش خطر عفونت آنتی‌بیوتیک نیز تجویز می‌شود اما برای مواردی مانند تحلیل لثه بعد از ایمپلنت حتما به دندانپزشک مراجعه کنید. سعی کنید داروها را به طور منظم در ساعت تعیین شده مصرف کنید.

۲. به بهداشت دهان و دندان جهت مراقبت از ایمپلنت اهمیت دهید

بعد از کاشت ایمپلنت باید بهداشت دهان و دندان بهتر از قبل رعایت شود. باید مسواک خود را تعویض کرده و از برس‌های نرم استفاده کنید. مسواک‌های زبر سطح ایمپلنت را خراش می‌دهند. دو بار در روز به طور منظم از مسواک و نخ دندان استفاده کنید. بعد از جراحی می‌توانید به‌آرامی اطراف ایمپلنت را مسواک بزنید. از روز بعد جراحی برای چندین روز با محلول آب‌نمک دهان را شستشو دهید. انجام این موارد تا حدی زیادی از پس زدن ایمپلنت جلوگیری می‌کند.

به بهداشت دهان و دندان جهت مراقبت از ایمپلنت اهمیت دهید.
دو بار در روز به طور منظم از مسواک و نخ دندان استفاده کنید.

۳. در خوردن و آشامیدن احتیاط کنید

تا چند روز بعد از جراحی نباید غذاهای سفت مصرف کنید به خصوص اگر ایمپلنت all on 4 یا ایمپلنت کل دندان‌ها را انجام دادید. سعی کنید وعده‌های غذایی را با مایعات پر کنید. مایعات مصرفی نباید خیلی داغ یا تند باشند. بعد از ۳ یا ۴ روز می‌توانید به‌مرور غذاهای معمول را بخورید. البته برای خوردن غذاهای سفتی که ممکن است به ایمپلنت فشار وارد کنند، باید تا زمان بهبودی کامل صبر کنید.

مراقبت از ایمپلنتعلت انجام آن
از غذاهای سفت و چسبنده دوری کنیدیکی از دلایل اصلی شکست ایمپلنت ضربه ناشی از فشار زیاد یا نیروی گازگرفتن روی محل ایمپلنت است.
استفاده از نخ دندانپیشگیری از پوسیدگی بین دندانی و سلامت طولانی‌تر ایمپلنت دندان
استفاده از محصولات مخصوص دندان های حساسبه ایمپلنت و دندان آسیب کمتری می‌رساند
از برس‌های نرم استفاده کنیدمسواک‌های زبر سطح ایمپلنت را خراش می‌دهند
ویزیت‌های منظم را انجام دهیدمراجعه به موقع به دندان پزشک به شما کمک می‌کند مشکلات را زودهنگام تشخیص دهید و از شکست روش ایمپلنت پیشگیری کنید.
برخی مراقبت‌های ایمپلنت دندان

۴. غذاهای سفت و چسبنده را برای مراقبت از ایمپلنت دندان مصرف نکنید

غذاهای سفت و چسبنده می‌توانند به ایمپلنت دندان آسیب وارد کنند. حتی برخی از این غذاها ممکن است دندان‌های طبیعی را نیز خراب کنند. برای افزایش عمر ایمپلنت دندان بهتر است از تنقلات زیر دوری کنید:

  • یخ
  • کارامل
  • میوه خشک
  • آب‌نبات
  • تافی
  • چیپس سیب‌زمینی
  • هویج
  • سیب
  • استیک.

یکی از دلایل اصلی شکست ایمپلنت ضربه ناشی از فشار زیاد یا نیروی گازگرفتن روی محل ایمپلنت است. به همین دلیل مهم است که از خوردن غذاهای سفت پرهیز کنید و سعی کنید غذا را در این ناحیه نجوید، حتی اگر روکش موقت دارید.

۵. استفاده از نخ دندان را برای جلوگیری از عفونت ایمپلنت جدی بگیرید

طبق آمار دندانپزشکان، تنها ۱۶٪ از بزرگسالان نخ دندان استفاده می‌کنند. اگر شما هم جز ۸۴ درصدی هستید که از نخ دندان استفاده نمی‌کنند، برای جلوگیری از عفونت ایمپلنت دندان آن را جدی بگیرید. برای مراقبت از انواع ایمپلنت مانند ایمپلنت آمریکایی باید هر روز از نخ دندان استفاده کنید. اطراف ایمپلنت باید با نخ دندان بادقت تمیز شود. نخ دندان‌های مخصوص کاشت وجود دارد که بهتر اطراف ایمپلنت را تمیز می‌کنند.

مراقبت بعد از جراحی ایمپلنت چگونه است؟

همین حالا از دندانپزشک مشاوره بگیرید!

۶. از محصولات مخصوص دندان های حساس برای مراقبت از دندان ایمپلنت شده استفاده کنید

بعد از کاشت دندان از خمیردندان و دهان‌شویه‌های مخصوص دندان‌های حساس استفاده کنید. برخی از محصولات بیش از حد ساینده هستند و باعث ناراحتی شدید می‌شوند. محصولات بهداشتی که دارای طعم شدید مانند نعناع یا دارچین هستند، احساس ناراحتی در دهان ایجاد می‌کنند.

متن انگلیسی:
Dental implant cleaning and care is the same as natural tooth cleaning and includes a small soft toothbrush (manual or electric), dental floss and mouthwash.
ترجمه فارسی:
تمیز کردن و مراقبت از ایمپلنت دندان مانند روش تمیز کردن دندان طبیعی است و شامل یک مسواک نرم و کوچک (دستی یا برقی)، نخ دندان و دهانشویه است.

به نقل از سایت brimhalldentalgroup

۷. از مصرف الکل و دخانیات دوری کنید

به‌طورکلی برای سلامت خود باید از این مواد دوری کنید. اما بعد از کاشت ایمپلنت این موضوع اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. حداقل ۶ ماه طول می‌کشد تا ایمپلنت با استخوان فک جوش بخورد و زخم بهبود پیدا کند. مصرف الکل و سیگار روند بهبودی را کند کرده و باعث بروز برخی عوارض می‌شوند. حتی اگر از ایمپلنت بدون جراحی یا روش‌های دیگری استفاده می‌کنید، باز هم بهداشت دهان و دندان و تاثیر مواد مخدر را جدی بگیرید.

۸. به طور منظم به مطب دندانپزشک مراجعه کنید

با وجود رعایت تمامی موارد بهداشتی بعد از انجام ایمپلنت احتمال بروز مشکلاتی در دهان و دندان وجود دارد. به همین دلیل باید باتوجه‌به توصیه پزشک حداقل ۲ بار در سال به دندانپزشک مراجعه کنید.

به طور منظم به مطب دندانپزشک مراجعه کنید.
بعد از کاشت دندان معاینه منظم ضروری است.

مراقبت های ایمپلنت در دراز مدت چیست؟

چند جنبه مهم مراقبت طولانی مدت ایمپلنت آورده شده است:

  • ویزیت منظم دندانپزشکی به خصوص در روش پانچ ایمپلنت
  • بهداشت دهان و دندان مناسب
  • اجتناب از مصرف تنباکو و خطر شکست ایمپلنت
  • رژیم غذایی سالم غنی از مواد مغذی
  • جلوگیری از اجسام سخت یا گاز گرفتن غذاهای خیلی سفت در انواع ایمپلنت و بریج کردن دندان
  • محافظ دندان قروچه
  • عکسبرداری با اشعه ایکس دندان برای نظارت بر وضعیت ایمپلنت و استخوان

به یاد داشته باشید، رعایت بهداشت دهان و دندان، مراجعه منظم به دندانپزشک و سبک زندگی سالم کلید موفقیت طولانی مدت و ایمپلنت دندان است.

۱. خوردن بستنی بعد از جراحی ایمپلنت ضرر دارد؟

گاهی افراد فکر می‌کنند که آیا ایمپلنت دائمی است و می‌توان هر خوراکی استفاده کرد؟ تا ۴۸ ساعت اول پس از جراحی از نوشیدن نوشابه‌های گازدار یا الکل خودداری کنید. بستنی سرد است و بهتر است بعد از ایمپلنت تا مدتی آن را استفاده نکنید.

خوردن بستنی بعد از جراحی ایمپلنت ضرر دارد؟
بستنی سرد است و بهتر است بعد از ایمپلنت تا مدتی آن را استفاده نکنید.

۲. نحوه خوابیدن و استحمام کردن بعد از ایمپلنت چگونه است؟

پس از کاشت ایمپلنت، مراقبت مناسب هنگام خواب و استحمام بعد از ایمپلنت ضروری است:

خواب بعد از ایمپلنتدوش گرفتن بعد از ایمپلنت
در چند شب اول پس از جراحی، سعی کنید سر خود را روی بالش بالا قرار دهید تا ورم را به حداقل برسانید.از چرخاندن شدید آب یا استفاده از جریان آب قوی به طور مستقیم در اطراف ناحیه ایمپلنت خودداری کنید.
از خوابیدن به سمت جراحی خودداری کنید. اگر ایمپلنت در یک طرف دهان شما قرار داده شده است، از خوابیدن به آن سمت خودداری کنید زیرا ممکن است باعث ناراحتی یا اختلال در روند بهبودی شود.ااگر دندانپزشک شما استفاده از دهانشویه یا شوینده دهان را توصیه می‌کند، دستورالعمل‌های آن را دنبال کنید و از محلول ملایم و غیر الکلی استفاده کنید.
سعی کنید در وضعیتی بخوابید که از وارد کردن فشار به ناحیه ایمپلنت جلوگیری شود، زیرا فشار بیش‌ازحد می‌تواند بر بهبودی تأثیر بگذارد.بعد از دوش گرفتن، ناحیه جراحی را با یک حوله تمیز و نرم به آرامی خشک کنید. از مالش شدید ناحیه خودداری کنید.
نحوه خوابیدن و استحمام کردن بعد از ایمپلنت

۳. ورزش بعد از کاشت ایمپلنت دندان

به طور کلی، به بیماران توصیه می‌شود ۲ تا ۳ روز از ورزش سنگین، دویدن یا سایر فعالیت‌های هوازی دوری کنند.

۴. علت ورم بعد ایمپلنت چیست؟

هنگامی که مایع در بافت لثه جمع شود، تورم ایجاد می‌شود. همراه با تورم، کبودی نیز ممکن است رخ دهد.

بلافاصله بعد از ایمپلنت کدام اقدامات فوری را انجام دهیم؟

بعد از انجام مراحل کاشت ایمپلنت باید برخی نکات را رعایت کرده تا کمترین عوارض ایجاد شود. مراقبت از ایمپلنت در کوتاه‌مدت می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • برای کنترل خونریزی گاز استریل در دهان گذاشته می‌شود. آن را گاز بگیرید.
  • در ۸ تا ۱۲ ساعت اول بعد از جراحی سر خود را پایین نگه ندارید و از حرکت بیش از حد خودداری کنید.
  • از کمپرس یخ هر ۱۵ دقیقه یک‌بار استفاده کنید.
  • در ۲۴ ساعت اول بعد از جراحی فقط از غذاهای نرم و سرد استفاده کنید.
  • داروهای تجویزی را طبق دستور پزشک مصرف کنید.
  • در ۲۴ ساعت اول دهان خود را نشویید.

چند ساعت بعد از ایمپلنت غذا بخوریم؟ (رژیم غذایی صحیح بعد از ایمپلنت دندان)

طی ۲۴ تا ۴۸ ساعت اول پس از کاشت ایمپلنت دندان، لثه‌های شما حساس و کمی متورم می‌شوند. به همین دلیل، باید بلافاصله پس از عمل به غذاهای نرم یا مایعات روی بیاورید. مصرف مواد غذایی زیر را در نظر داشته باشید:

  • سوپ
  • تخم‌مرغ
  • پوره سیب‌زمینی
  • ماست
  • پنیر خامه‌ای

بعد از ایمپلنت دندان چه کارهایی را نمی‌توان انجام داد؟ از دکتر بپرس!

داروهای جراحی ایمپلنت کدامند؟

یکی از سوالات مهم بیماران این است که آیا بعد از ایمپلنت دندان نیاز به آنتی بیوتیک دارم؟ دندانپزشک شما ممکن است داروهای زیر را تجویز کند:

  • آموکسی سیلین ۵۰۰، هر ۸ ساعت یک عدد
  • دیکلوفناک ۵۰، هر ۱۲ ساعت ۱ عدد
  • مترونیدازول هر ۸ ساعت یک عدد
  • کلیندامایسین ۳۰۰ میلی‌گرم (آنتی بیوتیک)

قیمت ایمپلنت دندان در دکترِتو کلینیک

اگر ایمپلنت شما پس زده است و به خوبی از آن مراقبت نکرده‌اید و به دنبال یک دکتر عالی برای ایمپلنت هستید، به شما پیشنهاد می‌کنیم به دکترِتو کلینیک سری بزنید. در دکترِتو کلینیک می‌توانید بهترین دکترها برای کاشت ایمپلنت را پیدا کنید. همچنین برای آگاهی از قیمت ایمپلنت دندان می‌توانید از دکترِتو کلینیک کمک بگیرید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

مراقبت از ایمپلنت بسیار مهم بوده و از عوارض جدی جلوگیری می‌کند. اگر می‌خواهید زودتر محل کاشت بهبود پیدا کند و در درازمدت ایمپلنت‌ها دچار مشکل نشوند، باید نکات مراقبتی را رعایت کنید. حداقل روزی دو بار از مسواک و نخ دندان استفاده کنید. بعد از جراحی از کمپرس یخ استفاده کرده و داروها را مرتب مصرف کنید.

۳ تا ۴ روز غذاهای نرم بخورید. غذا نباید خیلی داغ یا تند باشد. بعد از انجام ایمپلنت باید به طور مرتب حداقل سالی دو بار به دندانپزشک مراجعه کنید تا هرگونه مشکل در دهان و دندان بررسی شود. برای ارتباط با بهترین دکتر دندانپزشک می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره متنی، تلفنی و ارتباط با دکتر دندانپزشک آنلاین وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

یکی از مهم‌ترین مسائل رعایت بهداشت دهان و دندان است. اگر به طور منظم اطراف ایمپلنت را مسواک نزنید و نخ دندان نکشید، احتمال عفونت یا پوسیدگی دندان‌های مجاور وجود دارد. حداقل دو بار در روز از مسواک و نخ دندان استفاده کنید.

در صورت عدم رعایت نکات مراقبتی احتمال پوسیدگی دندان‌های کناری، عفونت ایمپلنت یا شکستن آن وجود دارد. غذاهای سفت باعث شکسته شدن ایمپلنت شده و عدم رعایت بهداشت احتمال عفونت را افزایش می‌دهند.

مسواک‌های بین دندانی یا ارتودنسی برس‌های بسیار کوچکی هستند که بین دندان‌ها را راحت‌تر تمیز می‌کنند. در زمان ارتودنسی ثابت باید از این مسواک‌ها استفاده کرد. بعد از ایمپلنت نیز می‌توان برای دسترسی بیشتر به کناره‌های ایمپلنت از مسواک ارتودنسی استفاده کرد.

واترجت وسیله‌ای است که آب را با فشار خارج کرده و تمیزکردن دندان‌ها را آسان‌تر می‌کند. خرید واترجت بعد از ایمپلنت دندان ضروری نیست. اما می‌توانید برای مراقبت بهتر از ایمپلنت از آن استفاده کنید.

بله، دندانپزشکان قرقره کردن نمک را روش مناسبی برای کاهش جرم دندان و مراقبت بعد از کاشت ایمپلنت می‌دانند.

بله، امکان خونریزی بعد از قرار دادن پیچ ایمپلنت در استخوان فک وجود دارد.

محل کاشت ایمپلنت ممکن است در لمس کمی حساس باشد و بخیه آن طی ۳ تا ۶ ماه بهبود می‌یابند.

استفاده از دهانشویه به کاهش عفونت لثه، ورم و آبسه دندان کمک می‌کند.

امتیاز شما به مقاله:
(4.1از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره مراقبت از ایمپلنت

  1. مینا شاهدلی گفت:

    سلام وقتتون بخیر، ببخشید من میخواستم ۴ تا از دندون هامو ایمپلنت کنم، ولی توی مجله اقتصاد آفرین یه مطلب خوندم نوشته بود ایملپنت دندان برای خانم های باردار انجام نمیشه، خواستم بدونم دلیلش چیه و اینکه من تازه ۱ ماه و نیممه بازم نمیتونم انجام بدم؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام مینا عزیز
      بیشتر به مواد و دارو بی حسی بر میگردد
      ایمپلنت دندان معمولا در سه ماه اول و اخر بارداری به هیچ وجه توصیه نشود و در صورت وجود شرایط ویژه ایمپلنت دندان در سه ماه دوم ایمپلنت تحت نظر و مراقبت های خاص انجام می شود. بی حسی موضعی در سه ماه دوم بارداری برای شما خطری ندارد که البته در نظر داشته باشید که حتما با متخصصین زنان خود نیز در این باره مشورت فرمایید.