بریج دندان، روشی برای افزایش زیبایی لبخند شما

آنچه در این مقاله می‌خوانید

بریج دندان روشی مناسب برای جایگزینی دندان از‌دست‌رفته است. در این روش دندان‌های کناری به‌عنوان پایه عمل کرده و روکشی روی آنها قرار می‌گیرد. بریج نسبت به روش ایمپلنت قیمت بهتری دارد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 5 دقیقه
بریج دندان، روشی برای افزایش زیبایی لبخند شما

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

اگر یک یا چند دندان را از دست داده‌اید، احتمالا به بریج دندان فکر کرده‌اید. بریج یا پل دندان جای خالی دندان افتاده را پر می‌کند و لبخند زیباتری برای شما به ارمغان می‌آورد. این روش مزایا و معایبی دارد و ممکن است برای همه افراد مناسب نباشد. به همین دلیل بهتر است قبل از انجام بریج، این مطلب را تا انتها بخوانید.

درصورتی‌که قصد انجام پل دندان را دارید، حتما با دندانپزشک مشاوره داشته باشید. ممکن است دندانپزشک روش دیگری را به شما پیشنهاد دهد. برای ارتباط با بهترین دندان پزشک می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره غیرحضوری به صورت آنلاین، تلفنی و متنی با دندانپزشکان سراسر کشور وجود دارد.

بریج دندان چیست؟

یکی از روش‌های کاشت دندان بدون ایمپلنت برای پرکردن جای خالی دندان ازدست‌رفته استفاده از روش بریج است. بریج دندان فضای خالی را پر کرده و از دو طرف توسط دندان‌های پایه ثابت می‌شود. این دندان مصنوعی یا پونتیک می‌تواند از جنس‌های مختلف باشد. بریج معمولا از جنس چینی درست می‌شود تا با دندان‌های طبیعی یکسان دیده شود. ممکن است برخی افراد دوست داشته باشند، از پونتیک طلا استفاده کنند.

برای متصل کردن این پروتز دندان مصنوعی به دو دندان کناری، از دو یا چند روکش برای دندان‌های کناری استفاده می‌شود. بریج می‌تواند توسط دندان طبیعی یا ایمپلنت در جای خود محکم شود.

خدمات دندانپزشکی

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

۲۰۰۰+ خدمت

انواع بریج دندان کدام است؟

روش اتصال با ایمپلنت قوی‌تری و پایدارترین روش برای افرادی است که تعداد زیادی دندان ازدست‌داده‌اند. اما در این روش به دو عمل جراحی نیاز است. در مرحله اول ایمپلنت‌ها در استخوان فک قرار می‌گیرند. مرحله دوم برای قراردادن بریج است. ممکن است انجام این دو جراحی چند ماه طول بکشد. بریج‌های دندان به‌طورکلی به ۴ نوع تقسیم می‌شوند:

انواع پل دندانتوضیحات
سنتیاگر دو طرف شکاف دندان طبیعی وجود داشته باشد، از این روش استفاده می‌شود. بریج سنتی یک دندان مصنوعی است که به‌وسیله روکشی که روی دندان‌های پایه می‌چسبد، در جای خود محکم می‌شود.
کنسولیبرای بریج کنسولی فقط باید یک دندان طبیعی کنار شکاف باشد. روکشی که روی دندان طبیعی قرار می‌گیرد، دندان مصنوعی را در جای خود محکم نگه می‌دارد.
مریلنددر این روش به‌جای روکش کردن دندان یک چارچوب فلزی یا چینی پشت دندان‌های طبیعی چسبیده می‌شود.
اتصال با ایمپلنتدر این روش دو فضای خالی با ایمپلنت پر شده و مابین این دو پونتیک بریج قرار می‌گیرد. پونتیک تحت حمایت این دو ایمپلنت در جای خود محکم می‌شود.
انواع پل دندان کدام است؟

چه کسانی به بریج دندان نیاز دارند؟

گاهی عواملی مانند پوسیدگی دندان، بیماری‌های لثه یا ضربه باعث ازدست‌دادن دندان می‌شوند. اگر دندان خود را از دست داده‌اید، می‌توانید برای ترمیم دندان و پرکردن فضای خالی از روش پل دندان استفاده کنید. پرشدن فضای خالی به زیبایی بیشتر لبخند شما کمک کرده و گفتار و جویدن را آسان‌تر می‌کند.

اگر فضای خالی بین دندان‌ها با بریج یا سایر روش‌ها پر نشود، به‌مرور دندان‌های مجاور حرکت کرده و مشکلاتی را برای فرد ایجاد می‌کند. در این شرایط ممکن است دچار مشکلاتی در جویدن و گاز زدن شوید. همچنین ممکن است به دلیل فشار اضافی دردی احساس کنید.

چه کسانی به بریج دندان نیاز دارند؟
اگر فضای خالی بین دندان‌ها با بریج یا سایر روش‌ها پر نشود، به‌مرور دندان‌های مجاور حرکت کرده و مشکلاتی را برای فرد ایجاد می‌کند.

مزایای بریج دندان چیست؟

از مهم‌ترین مزایای بریج می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • زیبایی بیشتر لبخند
  • بهبود جویدن غذا
  • بهبود تکلم و گفتار
  • حفظ فرم مناسب صورت
  • با جایگزینی پونتیک بریج، دندان‌های اطراف جابه‌جا نمی‌شوند.

متن انگلیسی:
Additionally, dental bridges can prevent the shrinkage of the jaw due to bone deterioration, maintaining the shape of your face and preventing a sunken-in look and premature ageing.
ترجمه فارسی:
پل‌های دندانی می‌توانند از کوچک شدن فک به دلیل زوال استخوان جلوگیری کنند، شکل صورت شما را حفظ کرده و مانع از ظاهری فرورفته و پیری زودرس شوند.

به نقل از سایت brightondentalstudio

بریج دندان چگونه کار می کند؟

در این روش زیبایی دندان باید دندان‌های کنار فضای خالی برای تکیه کردن پونتیک پل دندان آماده شوند. معمولا پل دندان در دو جلسه انجام می‌شود. روکش آن می‌تواند از جنس چینی، آلیاژ یا طلا باشد. اگر یکی از دندان‌های جلویی نیاز به پل یا روش های ترمیم دندان داشته باشد، معمولا از ماده‌ای به نام پرسلن استفاده می‌شود. رنگ این ماده کاملا با دندان طبیعی مطابقت دارد.

می‌خوای از بریج دندانی استفاده کنی؟

قبل از اقدام، از دندانپزشک مشاوره بگیر!

مراحل دندان بریج شده یا پل دندان

برای انجام بریج معمولا باید دو جلسه به مطب مراجعه کنید. در این دو جلسه مراحل و نحوه گذاشتن بریج دندان به صورت زیر خواهد بود:

  • آماده‌سازی دندان‌های پایه: در جلسه اول دندانپزشک باید دندان‌های پایه اطراف فضای خالی را تغییر شکل دهد. بخشی از مینا و عاج دندان حذف شده تا جا برای روکش باشد.
  • قالب دندان: از ناحیه موردنظر قالب گیری ایمپلنت دندان یا اسکن دیجیتال گرفته می‌شود. در آزمایشگاه باتوجه‌به این قالب مدل بریج مشخص شده و دندان مصنوعی به همراه روکش تهیه می‌شود. در مدت‌زمان آماده‌شدن بریج اصلی، یک بریج موقت در آن ناحیه قرار می‌گیرد.
  • قراردادن بریج: در جلسه دوم بریج موقت از دهان خارج شده و بریج اصلی قرار می‌گیرد. دندان‌پزشک به‌خوبی آن را بررسی کرده تا کاملا با دندان‌های کناری سازگار باشد.

چه زمانی تعویض بریج دندان انجام میشود؟

اگر پل دندانی آسیب ببیند یا شکسته شود، پوسیدگی یا بیماری لثه روی دندان‌های نگهدارنده یا لثه‌ها تأثیر بگذارد و تغییرات زیادی در ساختار استخوان فک ایجاد شود، ممکن است نیاز به تعویض داشته باشید. در قراردادن پل دندانی، کشیدن دندان با جراحی انجام می‌شود. مشاهده تصاویر بریج دندان و فیلم بریج دندان جلو و عقب به درک بهتر روش انجام آن به شما کمک می‌کند.

مراقبت های بعد از بریج دندان یا پل دندان چگونه است؟

دندان‌های اطراف پونتیک بریج به‌صورت پایه عمل می‌کنند و به همین دلیل سلامت و استحکام آنها بسیار مهم است. از این رو باید نکات زیر را برای بریج دندان فک بالا و پایین رعایت کنید:

  • دو بار در روز از مسواک و نخ دندان استفاده کنید.
  • استفاده روزانه از دهان‌شویه احتمال پوسیدگی دندان و بیماری لثه را کاهش می‌دهد.
  • برای تغذیه یک رژیم متعادل داشته باشید.
  • ایمپلنت زیگوماتیک

بهترین دکتر دندانپزشک برای پر کردن دندونت رو پیدا کن!

مشکلات و معایب بریج دندان چیست؟

اگر بهداشت دندان را رعایت کنید و به‌خوبی از پل دندان مراقبت کنید، تا مدت‌زمان طولانی بدون هیچ عارضه در جای خود باقی می‌ماند. اما اگر دندان‌های اطراف پوسیده شوند یا روکش کنده شود، بریج دچار مشکل خواهد شد. در برخی مواقع نیز ممکن است بریج شل شود. اگر دندان‌های اطراف سالم باشند، دندانپزشک با روکش جدید دوباره آنها را به هم وصل می‌کند.

یکی از معایب بریج دندان احتمال آسیب به دندان‌های پایه است. درصورتی‌که روکش‌ها مناسب نباشند، باکتری‌ها به داخل نفوذ کرده و باعث پوسیدگی دندان می‌شوند. گاهی هم ممکن است دندان‌های پایه پس از مدتی ضعیف شوند. در این صورت باید جای دندان‌های طبیعی ایمپلنت قرار بگیرد.

مزایای بریج دندانانواع بریج دندانمراحل بریج دندان
جابه‌جا نشدن دندان‌های اطرافسنتیآماده‌سازی دندان‌های پایه
بهبود جویدن غذاکنسولیقالب دندان
حفظ فرم مناسب صورتمریلندقراردادن بریج
زیبایی بیشتر لبخنداتصال با ایمپلنت
مزایا، انواع و مراحل پل دندان

قیمت بریج دندان در دکترِتو کلینیک

هزینه بریج دندان چقدر است؟ قیمت خدمات دندانپزشکی همانند دیگر خدمات پزشکی افزایش داشته است. هزینه پل دندان به عوامل مختلفی بستگی دارد. به همین دلیل دندانپزشک بعد از معاینه می‌تواند قیمت را اعلام کند. به عنوان مثال تعداد واحد مورد نیاز برای بریج، مواد استفاده شده، دسترسی به ناحیه مورد نظر، نیاز به درمان اضافی و موقعیت مطب در قیمت تاثیر زیادی دارند. برای اطلاع از به‌روزترین قیمت ایمپلنت دندان به دکترِتو کلینیک مراجعه کنید.

مشکلات و معایب بریج دندان چیست؟
یکی از معایب بریج دندان احتمال آسیب به دندان‌های پایه است.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

بریج دندان یکی از روش‌های پرکردن فضای خالی در دهان است. اگر یک یا چند دندان خود را از دست داده‌اید، می‌توانید با پل دندان فضای خالی را پر کرده و زیبایی لبخند خود را دوچندان کنید. در این روش دندان‌های کناری به‌صورت پایه عمل می‌کنند. دندان مصنوعی در فضای خالی قرار گرفته و روکشی روی دندان‌های اطراف چسبیده می‌شود. با وجود روکش، پونتیک بریج در جای خود محکم می‌شود.

روش‌های دیگری مانند دندان مصنوعی و ایمپلنت هم وجود دارند. برای انتخاب بهترین روش باید با دکتر دندانپزشک مشورت کنید. برای ارتباط با بهترین دندانپزشکان می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره با دکتر دندانپزشک آنلاین وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

دندان بریج یک دندان مصنوعی است که برای پر کردن شکاف ایجاد شده یک یا چند دندان از دست رفته استفاده می‌شود.

بله، بریج دندان را می‌توان بدون عصب‌کشی انجام داد.

خیر در جلسه اول یک بریج موقت قرار داده می‌شود. اما برای قالب‌گیری و تهیه بریج مناسب نیاز به دو جلسه درمان است. در جلسه دوم بریج اصلی آماده شده و در ناحیه موردنظر قرار می‌گیرد.

بریج دندان بدون برش نیازی به تغییر یا برش زیادی در دندان‌های مجاور ندارد. این روش را می‌توان با انواع خاصی از بریج‌های دندانی، مانند بریج‌های مریلند یا بریج‌های دارای ایمپلنت انجام داد.

اگر تعداد دندان‌های ازدست‌رفته زیاد باشد، می‌توان به‌جای این روش از پروتز دندان یا دندان مصنوعی استفاده کرد. دندان‌های مصنوعی متحرک هستند و می‌توان آنها را از دهان خارج کرد. روش دیگر ایمپلنت دندان است که با جراحی داخل فک قرار می‌گیرد.

ایمپلنت دندان روشی دائمی است و پس از گذشت مدتی نیاز به تمدید مجدد ندارد. در برخی مواقع مانند عدم رعایت بهداشت ممکن است نیاز به تعویض ایمپلنت باشد. اما بریج دائمی نبوده و حدودا هر ۵ تا ۱۵ سال باید تعویض شود. این نکته را نیز در نظر داشته باشید که قیمت ایمپلنت نسبت به بریج بسیار بالاتر است.

بریج دندان درد ندارد. در این روش دندانپزشک فقط مواد ساخته شده را در جای مناسب قرار می‌دهد و از روکش استفاده می‌کند. البته اگر قبل از بریج به ترمیم و یا درمان دندان‌های کناری یا جراحی خاصی نیاز باشد، احتمال درد وجود دارد.

اگر دندان خود را از دست داده و به دنبال روشی ارزان هستید، بریج می‌تواند گزینه خوبی باشد. مزایای ایمپلنت از بریج بیشتر است؛ اما قیمت ایمپلنت دندان به نسبت پل دندان بسیار بیشتر است.

معمولا طول عمر بریج بین ۵ تا ۷ سال است. در برخی مواقع با رعایت بهداشت و استفاده از بهترین مواد برای بریج ممکن است طول عمر آن به ۱۰ سال هم برسد. عوامل زیادی در طول عمر بریج دندان نقش دارند که شامل رعایت بهداشت دهان و دندان، معاینه منظم دندانپزشکی، اطمینان از سلامت دندان و لثه و استفاده از مواد با کیفیت بالا برای ساخت پل هستند.

ممکن است در چند روز اول به دلیل عادت نداشتن به بریج، غذا خوردن کمی سخت شود. اما پس از مدتی به آن عادت کرده و غذا خوردن بسیار راحت‌تر از قبل خواهد شد.

اگر دندان‌های جلویی را از دست داده باشید، متوجه تغییر گفتار خود می‌شوید. در این شرایط بریج کردن دندان تاثیر بسیار مثبتی در تکلم خواهد داشت.

بریج به‌خودی‌خود آسیبی به دندان‌ها نمی‌زند. البته برای ایجاد پایه باید مینا و مقداری از عاج دندان‌های کناری حذف شود. اگر بهداشت را به‌خوبی رعایت کنید، مشکلی به وجود نمی‌آید. اما درصورتی‌که بهداشت رعایت نشود، احتمال پوسیدگی دندان یا شکستن بریج وجود دارد.

بعد از بریج، خوردن برخی غذاها به‌صورت طولانی‌مدت باید منع شود. آب‌نبات‌های چسبنده می‌توانند روکش را جابه‌جا کنند. برخی تنقلات و غذاهای شیرین باعث پوسیدگی دندان‌ها در زیر روکش می‌شوند. مواد غذایی سفت مانند مغزها و ذرت نیز باید بااحتیاط مصرف شوند. زیرا می‌توانند بریج و روکش‌ها را بشکنند.

بله بریج معمولا هر ۵ تا ۷ سال یک‌بار باید تعویض شود. این مورد یکی از معایب پل دندان است. اگر نمی‌خواهید هر چند سال یک‌بار برای تعویض بریج به مطب دندانپزشک مراجعه کنید، بهتر است از روش ایمپلنت دندان استفاده کنید.

برای تمیزکردن بریج و دندان‌های اطراف آن نخ دندان و برس‌های مخصوصی وجود دارد. دندانپزشک نحوه استفاده از نخ دندان را به شما آموزش می‌دهد.

امتیاز شما به مقاله:
(4.7از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره بریج دندان

  1. وحید مرادی گفت:

    سلام
    آیا برای بریج دندان تمامی دندانها باید عصب کشی شوند یا خیر

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      خیر
      دندان‌های مجاور باید حتما عصب کشی شوند

  2. وحید گفت:

    سلام ، برای انجام بریج باید حتما دندان های پایه عصب کشی شوند یا خیر ؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      با توجه به روش پزشک لزومی به عصب کشی نیست

  3. باقری گفت:

    سلام هنگام غذا خوردن ممکنه ذرات غذا زیر دندانی که بریچ هست گیر کنه ؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام و درود همراه عزیز
      بله این احتمال وجود دارد.
      توصیه می‌شود جهت مشاوره و راهنمایی بیشتر به پزشک متخصص دندانپزشکی مراجعه شود.متخصص دندانپزشکی