ایمپلنت زیگوماتیک، گزینه ای مناسب برای استخوان فک کم تراکم

آنچه در این مقاله می‌خوانید

ایمپلنت زیگوماتیک یکی از بهترین راهکارها برای استخوان فک کم تراکم است. در این روش، ایمپلنت به استخوان گونه وصل می‌شود و پایداری بالایی دارد اما هزینه آن نسبت به ایمپلنت معمولی بیشتر است.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

ایمپلنت زیگوماتیک، گزینه ای مناسب برای استخوان فک کم تراکم

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

ایمپلنت زیگوماتیک روشی مناسب برای افرادی است که می‌خواهند کاشت ایمپلنت انجام دهند، اما استخوان فک آنها تحلیل رفته است. اگر شما هم چنین شرایطی دارید و به هر دلیلی نمی‌توانید جراحی پیوند استخوان انجام دهید، در این مطلب همراه ما باشید.

درصورتی‌که قصد انجام ایمپلنت دندان دارید، برای اطلاع از انواع روش‌های ایمپلنت و مراحل آن باید با دندانپزشک مشاوره داشته باشید. برای ارتباط با دندانپزشک می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره غیرحضوری وجود دارد.

ایمپلنت زیگوماتیک چیست؟

یکی از بهترین روش‌ها برای جایگزینی دندان ازدست‌رفته ایمپلنت دندان است. اما ایمپلنت دندان مراحلی دارد که باید پیش از انجام آن از این مراحل آگاهی داشته باشید. برخی افراد به دلیل تحلیل استخوان فک قبل از نصب ایمپلنت به پیوند استخوان یا لیفت سینوس نیاز دارند. اما با استفاده از روش ایمپلنت زیگوماتیک یا زیگوما دیگر نیازی به پیوند استخوان نبوده و درمان راحت‌تر و سریع‌تر انجام می‌شود.

در این روش ایمپلنت به بخش قوی استخوان گونه به نام استخوان زیگوماتیک متصل می‌شود. با این روش ایمپلنت می‌توان جراحی را در یک مرحله انجام داد. درصورتی‌که در روش ایمپلنت معمولی بین جراحی پیوند استخوان و کاشت دندان باید حدود ۳ تا ۹ ماه فاصله باشد. ایمپلنت زیگوما از سال ۱۹۸۰ مورداستفاده قرار گرفت. این روش جایگزین خوبی برای عمل پیوند استخوان در فک بالا است. 

خدمات دندانپزشکی

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

۲۰۰۰+ خدمت

تفاوت ایمپلنت معمولی با ایمپلنت زیگوماتیک در چیست؟

در روش ایمپلنت زیگوماتیک پایه ایمپلنت در استخوان گونه (استخوان زیگوماتیک) قرار می‌گیرد. در نتیجه پایه آن بلندتر بوده و پایداری بیشتری دارد. اما در روش ایمپلنت معمولی پایه ایمپلنت در استخوان فک قرار گرفته و از این قسمت بالاتر نمی‌رود.

متن انگلیسی:
Zygomatic implant is a special type of dental implant that is attached to the zygomatic bones (cheek bone). This method is used for some patients who do not have enough jawbone to support the dental implant.
ترجمه فارسی:
ایمپلنت زیگوماتیک نوع خاصی از ایمپلنت‌های دندان است که به استخوان‌های زیگوماتیک (استخوان گونه) متصل می‌شود. این روش برای برخی از بیماران که استخوان فک کافی جهت حمایت از ایمپلنت دندان را ندارند، استفاده می‌شود.

به نقل از سایت cliniquemaxillo

ایمپلنت زیگوماتیک برای چه افرادی مناسب است؟

اگر شخصی بخواهد ایمپلنت دندان انجام دهد و استخوان کافی برای نصب ایمپلنت نداشته باشد، از این روش استفاده می‌شود. در هر یک از شرایط زیر می‌توان از ایمپلنت زیگوما استفاده کرد:

  • کاشت ایمپلنت معمولی موفقیت‌آمیز نبوده است.
  • جراحی پیوند استخوان یا لیفت سینوس به‌خوبی پیش نرفته است.
  • بعد از برداشتن تومور نیاز به توان‌بخشی است.
  • توان‌بخشی دندان در بیماران شکاف کام
  • برای قراردادن ایمپلنت فوری یا بریج دندان از آن استفاده می‌شود.

اگر به هر دلیلی نمی‌توانید جراحی پیوند استخوان یا لیفت سینوس را انجام دهید، ایمپلنت زیگوما بهترین گزینه خواهد بود.

ایمپلنت زیگوماتیک برای چه افرادی مناسب است؟
اگر به هر دلیلی نمی‌توانید جراحی پیوند استخوان یا لیفت سینوس را انجام دهید، ایمپلنت زیگوما بهترین گزینه خواهد بود.

 ایمپلنت دندان زیگوماتیک چگونه انجام می شود؟ (نحوه انجام ایمپلنت زیگوماتیک)

برای انجام ایمپلنت زیگوما باید بی‌حسی موضعی تزریق شود. برش‌هایی به سمت کام ایجاد می‌شود. برای دسترسی و مشاهده ناحیه‌ای که ایمپلنت قرار می‌گیرد، شکاف سینوسی باید در ابعاد ۵ در ۱۰ میلی‌متر باشد. با استفاده از مته در استخوان زیگوماتیک حفره کوچکی ایجاد می‌شود. این ناحیه برای قراردادن ایمپلنت آماده شده و اباتمنت درون آن قرار می‌گیرد.

مزایای ایمپلنت زیگوماتیکمعایب ایمپلنت زیگوماتیک
نیازی به جراحی پیوند استخوان نیست.سینوزیت
در صورت تحلیل شدید استخوان می‌توان از این روش استفاده کرد. در برخی افراد به‌هیچ‌وجه امکان انجام ایمپلنت معمولی وجود ندارد.آسیب عصبی
اگر نیاز به بریج کردن دندان باشد، در همان روز به ایمپلنت وصل می‌شود.پاره‌شدن غشای سینوسی
در بیمارانی که نمی‌توانند از درمان‌های مرسوم استفاده کنند، مانند بیماران شکاف کام یا لب این روش بهترین گزینه است.
با ایمپلنت زیگوما می‌توان ۳ یا ۴ دندان را حمایت کرد. اما با روش ایمپلنت معمولی ۱ یا ۲ دندان پشتیبانی می‌شوند.
۴ ایمپلنت زیگوماتیک در فک بالا برای انجام بریج کامل کافی است.
معایب و مزایا ایمپلنت زیگوماتیک

۱. طول درمان ایمپلنت زیگوماتیک چقدر است؟

استخوان زیگوماتیک به استخوان گونه اشاره دارد. ایمپلنت‌های زیگوماتیک بدون نیاز به پیوند استخوان، سریع و موثر در یک روز انجام می‌شوند.

۲. چرا ایمپلنت زیگوما در پشت فک قرار می گیرند؟

ایمپلنت‌های زیگوما در مواردی که از دست‌دادن استخوان شدیدی در فک بالا وجود دارد و ایمپلنت‌های دندانی سنتی شرایط قرارگیری ندارند، در پشت فک قرار می‌گیرد. ایمپلنت زیگوما اندازه بلندتری دارد که نواحی از دست‌رفته استخوان را دور می‌زند و از استخوان گونه برای پشتیبانی استفاده می‌کند.

۳. آیا می توان ایمپلنت زیگوماتیک را با ایمپلنت دندان طبیعی ترکیب کرد؟

بله، ایمپلنت زیگوماتیک را می‌توانید در برخی موارد با ایمپلنت‌های دندان طبیعی ترکیب کنید. این روش درمانی به عنوان پروتز هیبریدی یا پروتز جداشدنیِ ثابت شناخته می‌شود.

آیا ایمپلنت زیگوماتیک بهترین روش جایگزینی دندان است؟

همین حالا مشاوره بگیر!

مزایای ایمپلنت زیگوماتیک چیست؟

از مزایای کاشت دندان زیگوماتیک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نیازی به جراحی پیوند استخوان در ایمپلنت دندان نیست.
  • در صورت تحلیل شدید استخوان می‌توان از این روش استفاده کرد. در برخی افراد به‌هیچ‌وجه امکان انجام ایمپلنت معمولی وجود ندارد.
  • اگر نیاز به بریج دندان باشد، در همان روز به ایمپلنت وصل می‌شود.
  • در بیمارانی که نمی‌توانند از درمان‌های مرسوم استفاده کنند، مانند بیماران شکاف کام یا لب این روش بهترین گزینه است.
  • با ایمپلنت زیگوما می‌توان ۳ یا ۴ دندان را حمایت کرد. اما با روش ایمپلنت معمولی ۱ یا ۲ دندان پشتیبانی می‌شوند.
  • ۴ ایمپلنت زیگوماتیک در فک بالا برای انجام بریج کامل کافی است.
  • احتمال موفقیت درمان در روش ایمپلنت فوری بالا می‌رود.

میزان موفقیت ایمپلنت زیگوماتیک چقدر است؟

یا به عبارتی، ایمپلنت دندان زیگوماتیک چقدر موفقیت آمیز است؟ میزان موفقیت در روش ایمپلنت زیگوماتیک بالا است و حداقل عوارض ثبت شده را دارد. طبق آمار میزان بقای این ایمپلنت‌ها در ۱۲ سال ۹۶٪ است.

میزان موفقیت ایمپلنت زیگوماتیک چقدر است؟

معایب ایمپلنت زیگوماتیک چیست؟

شایع‌ترین عوارضی که بعد از کاشت زیگوماتیک گزارش شده است، شامل موارد زیر می‌شود:

  • سینوزیت (با ارزیابی و تشخیص سینوس قبل از جراحی می‌توان احتمال این عارضه را کاهش داد.)
  • آسیب عصبی
  • پاره شدن غشای سینوسی.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ایمپلنت زیگوماتیک و مزایا و عوارض این روش بهتر است با دندانپزشک مشاوره داشته باشید.

قیمت ایمپلنت زیگوماتیک در دکترِتو کلینیک

به‌طورکلی هزینه ایمپلنت دندان بالا بوده و باید هنگام برآورد هزینه قیمت خدمات جانبی را محاسبه کرد. به‌عنوان‌مثال برای ایمپلنت معمولی ممکن است نیاز به پیوند استخوان یا جراحی لثه داشته باشید. یکی از مزایای کاشت دندان زیگوماتیک کاهش هزینه جراحی پیوند استخوان یا لیفت سینوس است.

البته جراحی کاشت دندان زیگوما به نسبت ایمپلنت معمولی هزینه بالاتری داشته و حساسیت‌های بیشتری دارد. قیمت دقیق آن را نمی‌توان مشخص کرد، زیرا نوع ایمپلنت استفاده شده، تجربه جراح، محل کاشت دندان و موقعیت کلینیک در قیمت نهایی تاثیر زیادی دارند. در دکترِتو کلینیک می‌توانید از به‌روزترین قیمت ایمپلنت دندان آگاه شوید.

برای ایمپلنت دندان همین حالا از بهترین دکتر نوبت بگیر!

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

ایمپلنت زیگوماتیک یا زیگوما روشی است که نیاز به پیوند استخوان یا لیفت سینوس ندارد. اگر فک بالای شما تحلیل رفته است و برای کاشت دندان نیاز به پیوند استخوان دارید، می‌توانید روش کاشت دندان زیگوماتیک را انتخاب کنید. البته این روش حساسیت زیادی داشته و دندانپزشک باید مهارت و تجربه این جراحی را داشته باشد. در این روش ایمپلنت به‌جای قرارگرفتن در استخوان فک به بخش محکمی از استخوان گونه به نام استخوان زیگوماتیک وصل می‌شود. طول عمر ایمپلنت بسیار خوب بوده و در استخوان گونه پایدار است.

اصلی‌ترین مزیت این روش عدم نیاز به جراحی پیوند استخوان است. شما در کوتاه‌ترین زمان می‌توانید کاشت دندان را انجام دهید. البته این جراحی هزینه بیشتری نسبت به ایمپلنت معمولی دارد. برای پیداکردن بهترین دکتر دندانپزشک و انجام ایمپلنت زیگوماتیک می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره با دکتر دندانپزشک آنلاین نیز وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

معمولا ظرف ۲ یا ۳ روز دوره نقاهت به پایان رسیده و درد و خونریزی قطع می‌شود. ۷ روز بعد از قرارگرفتن ایمپلنت باید به دندانپزشک مراجعه کنید تا محل ایمپلنت را بررسی کند.

ایمپلنت زیگوماتیک راه‌حل دائمی برای جایگزینی دندان ازدست‌رفته است. میزان بقای این ایمپلنت در ۱۲ سال 96% ثبت شده است. این عدد طول عمر خوبی بوده و افرادی که استخوان فک کافی برای نصب ایمپلنت ندارند، می‌توانند از این روش استفاده کنند.

زمانی که می‌خواهید بدون نیاز به پیوند استخوان، ایمپلنت دندان داشته باشید.

امتیاز شما به مقاله:
(5از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن