ایمپلنت فوری چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

ایمپلنت فوری در یک جلسه انجام شده و از روکش موقت استفاده می‌کند. اگر کل دندان‌های خود را از دست داده‌اید، این روش مناسب شما است. احتمال شکستن ایمپلنت در روش کاشت یک روزه بیشتر است.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 6 دقیقه
ایمپلنت فوری چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

اگر قصد کاشت دندان دارید، احتمالا با ایمپلنت فوری آشنایی پیدا کرده‌اید. آیا می‌دانید ایمپلنت فوری چیست؟ اگر در مورد نحوه این نوع کاشت و مزایا و معایب آن سوالاتی دارید، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید. در ادامه توضیح می‌دهیم که کاشت دندان فوری برای چه افرادی مناسب است و این روش ایمپلنت چگونه انجام می‌شود؟

اگر قصد ایمپلنت دندان را دارید و نمی‌دانید کدام روش برای شما مناسب است، حتما با دندانپزشک مشاوره داشته باشید. برای ارتباط با دندانپزشک می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره متنی، آنلاین و تلفنی با دندانپزشک وجود دارد.

ایمپلنت فوری چیست؟

ایمپلنت دندان یکی از بهترین روش‌ها برای جایگزینی دندان از دست رفته و بازگرداندن زیبایی به دندان‌ها است. در این روش فیکسچر ایمپلنت (پایه فلزی پیچی) درون استخوان فک قرار گرفته و روکشی شبیه به دندان طبیعی روی آن قرار می‌گیرد.

انواع روکش ایمپلنت وجود دارد که با هم متفاوت هستند و دندانپزشک باتوجه‌به شرایط شخص و محل کاشت دندان بهترین روش را انتخاب می‌کند. ایمپلنت فوری همان‌طور که از اسم آن پیداست، سریع و یک‌روزه انجام می‌شود. در این روش بلافاصله بعد از کشیدن دندان آسیب‌دیده و قراردادن فیکسچر ایمپلنت می‌توان روکش موقت را قرار داد.

اگر می‌خواهید در کمترین زمان و با کمترین تعداد مراجعه به مطب کاشت دندان انجام دهید، این گزینه برای شما مناسب است. بیشتر مراحل کاشت در یک جلسه انجام می‌شود. اما لازم به ذکر است که باید چند هفته بعد برای قراردادن روکش دائمی دوباره به مطب مراجعه کنید.

خدمات دندانپزشکی

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

۲۰۰۰+ خدمت

تفاوت ایمپلنت فوری با سایر روش های کاشت دندان چیست؟

تفاوت اصلی کاشت دندان فوری و سایر روش‌های ایمپلنت دندان در زمان کاشت آن است. با ایمپلنت فوری، دندان کشیده شده و در همان نوبت با ایمپلنت جایگزین می‌شود.

در مقابل، روش ایمپلنت به روش پانچ به یک روش جراحی کم تهاجمی برای کاشت دندان اشاره دارد که شامل استفاده از یک مته مخصوص برای ایجاد سوراخ دسترسی یا پانچ در بافت لثه است و با کاشت دندان سریع تفاوت دارد.

ایمپلنت زیگوماتیک با ایمپلنت فوری چه فرقی دارد؟

تفاوت اصلی ایمپلنت زیگوماتیک با کاشت دندان فوری در محل قرارگیری آنها است. ایمپلنت‌های زیگوماتیک در استخوان گونه (زیگوما) قرار می‌گیرند و برای افرادی که از دست دادن استخوان شدید در فک بالایی دارند مناسب هستند.

ایمپلنت زیگوماتیک با ایمپلنت فوری چه فرقی دارد؟
تفاوت اصلی کاشت دندان سریع و سایر روش‌های ایمپلنت دندان در زمان کاشت آن است.

ایمپلنت فوری برای چه افرادی مناسب است؟

اگر جز افرادی هستید که به دلیل طولانی بودن فرایند کاشت دندان برای انجام آن مردد هستید، کاشت دندان فوری گزینه خوبی است. به‌طورکلی افراد با شرایط زیر می‌توانند از این روش کاشت دندان استفاده کنند:

  • دندان‌های جلویی شما آسیب دیده یا از بین رفته‌اند.
  • مجبور هستید به هر دلیلی دندان خود را بکشید.
  • به زمان و هزینه ایمپلنت حساس هستید.
  • نگران انجام چندین عمل جراحی روی دندان‌ها هستید.
  • در حال حاضر هیچ دندانی ندارید یا بیشتر دندان‌های خود را از دست داده‌اید.

متن انگلیسی:
Immediate dental implants are for patients requiring tooth extractions for various reasons such as tooth decay, advanced bone loss, severally damaged teeth, or broken teeth.
ترجمه فارسی:
ایمپلنت فوری دندان برای بیمارانی که به دلایل مختلف مانند پوسیدگی دندان، تحلیل استخوان پیشرفته، دندان آسیب‌دیده یا دندان شکسته نیاز به کشیدن دندان دارند، مناسب است.

به نقل از سایت dentalpartnersofbrookline

چه افرادی نمیتوانند از ایمپلنت دندان فوری استفاده کنند؟

اگر به موارد زیر دچار هستید، بهتر است قبل از کاشت دندان فوری نسبت به درمان آنها اقدام کنید:

  • تراکم استخوان ناکافی: بیماران با تراکم یا حجم استخوان ناکافی در فک برای ایمپلنت‌های دندانی فوری مناسب نیستند.
  • بیماری پریودنتال فعال یا بیماری فعال لثه که خطر عفونت یا شکست ایمپلنت را زیاد می‌کند
  • افراد سیگاری‌ یا مصرف کنندگان تنباکو: استعمال دخانیات و تنباکو عوارض ایمپلنت دندان را افزایش می‌دهند به همین دللی برخی افارد به روش کاشت دندان بدون ایمپلنت روی می‌آورند.
چه افرادی نمیتوانند از ایمپلنت دندان فوری استفاده کنند؟
بیماران با تراکم یا حجم استخوان ناکافی در فک برای ایمپلنت‌های دندانی فوری مناسب نیستند.

ایمپلنت فوری چگونه انجام می شود؟

ایمپلنت یک روزه اصطلاحی است که برای این روش استفاده می‌شود. اما در واقعیت مراحل انجام ایمپلنت دندان در یک جلسه انجام نمی‌شود. قبل از کاشت دندان، پزشک در مورد سوابق پزشکی شما سوالاتی پرسیده و برای بررسی سلامت دهان و دندان تصویربرداری سه‌بعدی و اشعه ایکس را تجویز می‌کند. با استفاده از این تصاویر می‌توان متوجه شد که برای این روش کاشت کاندید مناسبی هستید یا نه.

اگر نیاز به کشیدن دندان باشد، چند هفته قبل یا در روز جراحی می‌توان دندان را کشید. تصمیم‌گیری در این مورد به شرایط استخوان فک بستگی دارد. در روز جراحی، از بی‌حسی موضعی استفاده می‌شود. اگر قرار باشد، چندین کاشت انجام شود، بی‌حسی بیشتری تزریق شده و مدت‌زمان کاشت بیشتر طول می‌کشد. پس از بی‌حسی ایمپلنت‌ها در استخوان قرار می‌گیرند.

دندانپزشک می‌تواند به دو طریق ایمپلنت را قرار دهد. یک روش ایمپلنت به روش پانچ بوده که دستی انجام می‌شود. روش دیگر ایمپلنت دیجیتال است که با چاپ تصویر سه‌بعدی و کاملا سفارشی انجام می‌شود. اگر کاشت دندان پیچیدگی‌های زیادی داشته باشد، از روش ایمپلنت دیجیتال استفاده می‌شود. در غیر این صورت ایمپلنت به روش پانچ کارساز است.

بعد از کاشت ایمپلنت باید روکش دندان قرار بگیرد. این روکش، موقتی بوده و باید چند هفته بعد برای گذاشتن پروتز دائمی دوباره به مطب مراجعه کنید.

۱. مراحل کاشت ایمپلنت فوری

مراحل انجام ایمپلنت دندان یا مراحل کاشت دندان سریع به‌صورت زیر است:

  • تصویربرداری و معاینه دهان و دندان
  • بی‌حسی موضعی
  • کشیدن دندان
  • قراردادن ایمپلنت به روش پانچ یا روش دیجیتال
  • قراردادن پروتز اولیه
  • ساخت و قراردادن پروتز دائمی

آیا ایمپلنت فوری روش خوبی برای شماست؟

همین الان مشاوره بگیر و مطمئن شو!

۲. ایمپلنت فوری تحت بیهوشی انجام می شود؟

کشیدن دندان و ایمپلنت فوری با بیهوشی انجام می‌شود. در این روش بیمار به صورت موضعی بیهوش می‌شود یا بیهوشی عمومی دریافت می‌کند. ایمپلنت فوری با لیزر هم می‌تواند انجام گیرد.

۳. مدت زمان ایمپلنت فوری چقدر است؟

ایمپلنت فوری دندان جلو و عقب در یک روز انجام می‌شود و وقت زیادی نمی‌برد. مشاهده فیلم جراحی ایمپلنت فوری قبل از انجام آن به شما اطلاعات زیادی منتقل می‌کند.

مزایای ایمپلنت فوری چیست؟

از مهم‌ترین مزایای این روش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش تعداد جلسات مراجعه به مطب
  • پرشدن فضای خالی دندان ازدست‌رفته در یک جلسه
  • جراحی کم تهاجمی و بهبودی سریع‌تر.
مزایای ایمپلنت فوری چیست؟
ایمپلنت فوری دندان جلو و عقب در یک روز انجام می‌شود و وقت زیادی نمی‌برد.

معایب و عوارض ایمپلنت فوری چیست؟

هرکدام از روش‌های ایمپلنت دندان مزایا و معایب خاصی دارند. مهم‌ترین معایب این روش شامل موارد زیر می‌شود:

  • خطر شکستن ایمپلنت نسبت به روش ایمپلنت معمولی بیشتر است.
  • کاندیدهای مناسب برای کاشت دندان فوری محدود هستند.
  • به دلیل کاشت ایمپلنت هم‌زمان با کشیدن دندان احتمال عفونت بیشتر است. برای برخی افراد، به خصوص کسانی که بیماری قلبی دارند، روش کاشت دندان بدون ایمپلنت مناسب‌تر است.
مزایای کاشت فوریمعایب و عوارض ایمپلنت فوری
جراحی کم تهاجمی و بهبودی سریع‌تراحتمال عفونت بیشتر است.
پرشدن فضای خالی دندان در یک جلسهکاندیدهای مناسب برای کاشت دندان فوری محدود هستند.
کاهش تعداد جلسات مراجعه به مطبخطر شکستن بیشتر است.
مزایا و معایب کاشت دندان سریع دندان

علت افزایش خطر عفونت در کاشت دندان فوری چیست؟

میزان موفقیت در ایمپلنت‌های معمولی ۹۵٪ است. اما در روش کاشت فوری این عدد کمتر می‌شود. زیرا احتمال عفونت و به دنبال آن شکستن ایمپلنت و معایب ایمپلنت دندان افزایش پیدا می‌کند. اگر بهداشت دهان و دندان را رعایت نکنید یا دچار بیماری لثه باشید، این خطر بیشتر هم می‌شود.

اگر پس از کشیدن دندان، حفره به‌شدت پوسیده یا عفونی باشد، نباید از روش کاشت فوری استفاده کرد. ممکن است تمام بافت عفونی برداشته نشده باشد و ایمپلنت روی آن قرار بگیرد. در این شرایط باید از ایمپلنت معمولی استفاده کرد تا زمان کافی برای بهبودی لثه وجود داشته باشد.

مراقبت های بعد از ایمپلنت فوری

بعد از انجام ایمپلنت باید برای کاهش عوارض و بهبودی سریع‌تر اقداماتی را انجام دهید. مهم‌ترین اقدامات مراقبتی شامل موارد زیر می‌شود:

  • تا زمان جای‌گذاری روکش دائم نباید غذاهای سفت بخورید. زیرا احتمال شکستن روکش موقت وجود دارد.
  • داروهای مسکن و آنتی‌بیوتیک را به طور مرتب مصرف کنید.
  • اگر تورم دارید، کمپرس یخ می‌تواند گزینه خوبی باشد.
  • دندان‌های خود را به طور مرتب مسواک زده و از نخ دندان استفاده کنید.

برای ایمپلنت فوری به بهترین دندانپزشک مراجعه کن!

قیمت ایمپلنت فوری دندان در دکترِتو کلینیک

هزینه‌های جانبی نیز باعث افزایش قیمت می‌شوند. ایمپلنت‌های فوری قیمت بیشتری دارند. قیمت نهایی به برند ایمپلنت استفاده شده بستگی دارد. برای اطلاع از هزینه کاشت و قیمت ایمپلنت دندان به دکترِتو کلینیک مراجعه کنید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

ایمپلنت فوری یکی از روش‌های کاشت دندان است که به دلیل انجام شدن مراحل کاشت در یک جلسه طرف‌داران زیادی دارد. البته برای انجام این روش ایمپلنت باید شرایط لازم را داشته باشید. اگر استخوان استحکام کافی نداشته باشد یا دچار بیماری لثه باشید، نمی‌توانید از این روش استفاده کنید. افرادی که همه دندان‌های خود را ازدست‌داده‌اند، با روش کاشت دندان فوری می‌توانند به لبخندی زیبا دست پیدا کنند.

از معایب این روش نسبت به ایمپلنت معمولی می‌توان به افزایش احتمال شکستن ایمپلنت یا عفونت لثه اشاره کرد. به همین دلیل دندانپزشکان برای همه افراد آن را توصیه نمی‌کنند. برای پیداکردن دکتر دندانپزشک و بهترین دکتر ایمپلنت فوری در تهران، ایمپلنت فوری در تبریز، ایمپلنت فوری شیراز و سایر شهرها می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره با دکتر دندانپزشک آنلاین نیز وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

آیا ایمپلنت فوری خوب است؟ اگر کاهش مدت‌زمان کاشت دندان برای شما اهمیت دارد، این روش می‌تواند گزینه خوبی باشد. همچنین برای افرادی که همه دندان‌های خود را ازدست‌داده‌اند، کاشت فوری مناسب است.

طول عمر ایمپلنت به برند مورداستفاده بستگی دارد. برخی از برندها هر ۱۰ یا ۱۵ سال نیاز به تعویض داشته و برخی مادام‌العمر هستند. اما این نکته را باید در نظر داشته باشید که در ایمپلنت فوری احتمال شکستن ایمپلنت بیشتر از کاشت معمولی است.

ایمپلنت فوری در یک جلسه انجام شده و می‌توان هم‌زمان با کشیدن دندان، کاشت را انجام داد. البته در این روش احتمال شکستن ایمپلنت یا عفونت بیشتر بوده و دندانپزشک فقط برای افراد محدودی از این روش استفاده می‌کند.

ایمپلنت یک روزه شامل قرار دادن ایمپلنت و چسباندن ترمیم نهایی در یک جلسه است. ایمپلنت فوری از روش کشیدن دندان و کاشت ایمپلنت استفاده می‌کند.

ایمپلنت دندان یک روزه نام دیگر کاشت دندان فوری است. ازآنجایی‌که بیشتر مراحل ایمپلنت در یک جلسه انجام می‌شود، به آن ایمپلنت یک روزه می‌گویند. البته لازم است دوهفته دیگر برای قراردادن روکش دائمی دوباره به مطب مراجعه کنید.

بریج دندان روشی است که از دندان‌های کناری به عنوان پایه استفاده می‌شود تا روکش در فضای خالی قرار بگیرد. اگر چندین دندان خود را از دست داده‌اید، دندانپزشک از کاشت دندان فوری به عنوان پایه استفاده کرده و دندان میانی را به روش بریج جایگزین می‌کند.

امتیاز شما به مقاله:
(4.2از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن