کاشت دندان بدون ایمپلنت، انواع، مزایا و معایب آن

آنچه در این مقاله می‌خوانید

کاشت دندان بدون ایمپلنت به دو روش بریج دندان و پروتز دندان مصنوعی امکان‌پذیر است. این روش‌ها دائمی نیست و باید هر چند سال یک بار تعویض شوند و مزیت آنها این است که قیمت پایین‌تری نسبت به ایمپلنت دارند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
کاشت دندان بدون ایمپلنت، انواع، مزایا و معایب آن

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

کاشت دندان بدون ایمپلنت از روش‌هایی محسوب می‌شوند که عوارض کمتری داشته و نیازی به جراحی‌های جانبی ندارند. درست است که بسیاری از افراد برای جایگزینی دندان ازدست‌رفته ایمپلنت دندان را انتخاب می‌کنند؛ اما این روش برای برخی افراد مناسب نبوده و باید روش‌های بدون ایمپلنت را در نظر داشته باشند. اگر قصد انجام این روش کاشت دندان را دارید تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

درصورتی‌که قصد کاشت دندان به هر روشی را دارید، باید با چند دندانپزشک مشاوره داشته باشید. برای ارتباط با دندانپزشک می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین، متنی و تلفنی وجود دارد.

کاشت دندان بدون ایمپلنت چیست؟

ایمپلنت دندان یکی از بهترین روش‌ها برای جایگزینی دندان از دست رفته است. در این روش طی یک جراحی لثه برش داده شده و استخوان فک برای قرارگیری پایه فلزی ایمپلنت سوراخ می‌شود. پس از گذشت مدتی و ترکیب شدن استخوان فک با ایمپلنت دندان می‌توان اباتمنت و روکش ایمپلنت را قرار داد. روکش کاملا شبیه به دندان طبیعی بوده و باعث زیبایی دندان‌ها می‌شود.

ایمپلنت دندان دوام و استحکام بالایی داشته و به همین دلیل در بیشتر مواقع دندانپزشک این روش را برای جایگزینی دندان ازدست‌رفته توصیه می‌کند. اما گاهی ممکن است بیمار تمایلی به جراحی نداشته باشد یا به دلیل منع پزشکی و بیماری زمینه‌ای خاصی نتواند این جراحی را انجام دهد. در این شرایط می‌توان از روش‌های کاشت دندان بدون ایمپلنت استفاده کرد. اگر نیاز به کاشت دندان دارید، حتما تمامی گزینه‌ها را بررسی کنید.

خدمات دندانپزشکی

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

۲۰۰۰+ خدمت

انواع روش کاشت دندان بدون ایمپلنت چیست؟

ایمپلنت‌های دندان مزایای زیادی داشته و به همین دلیل در بسیاری از مواقع دندانپزشک این روش را توصیه می‌کند. مهم‌ترین مزیت ایمپلنت جلوگیری از تحلیل استخوان فک است. اما این روش هم معایبی داشته و ممکن است برای برخی افراد مناسب نباشد. به همین دلیل روش‌های جایگزینی برای آن وجود دارد.

متن انگلیسی:
Dental implants without implants contain metals combined with porcelain, which must be artistically placed in the gums by dental technicians.
ترجمه فارسی:
کاشت دندان بدون ایمپلنت حاوی فلزات ترکیب‌شده با چینی است که باید هنرمندانه توسط تکنسین‌های دندانپزشکی در لثه قرار گیرد.

به نقل از سایت thedentalcentrelondon

۱. کاشت بریج دندان (کاشت دندان طبیعی)

بریج دندان یکی از روش‌های کاشت دندان بدون ایمپلنت است. به بریج، پل دندان هم گفته می‌شود. برای جایگزینی یک یا چند دندان از دست رفته دو دندان مجاور به‌عنوان تکیه‌گاه عمل کرده و دندان مصنوعی را در جای خود نگه می‌دارند. در روش بریج، دندان‌پزشک باید دو دندان مجاور را بتراشد و از آنها به‌عنوان اباتمنت استفاده کند.

بریج دندان ثابت بوده، عمر ایمپلنت دندان از این روش بیشتر است و نمی‌توان آن را از دهان خارج کرد. معمولا جنس آن از سرامیک، فلز یا ترکیبی از هر دو است. این روش مقرون‌به‌صرفه بوده و شبیه به دندان طبیعی دیده می‌شود. بریج ممکن است باعث آسیب به دندان‌های مجاور شود. باید به بهداشت دهان و دندان توجه زیادی داشته و هر چند وقت یک‌بار معاینات کلی را انجام دهید.

انواع روش کاشت دندان بدون ایمپلنت چیست؟
در روش بریج دندان، دندان‌های مجاور به عنوان پایه عمل می‌کنند.

۲. پروتز دندان مصنوعی

پروتز دندان مصنوعی دیگر روش کاشت دندان بدون ایمپلنت است. اگر به دنبال مقرون‌بصرفه‌ترین روش کاشت دندان هستید، پروتز بهترین گزینه است. شما می‌توانید برای جایگزینی چندین دندان از یک پروتز استفاده کنید. جنس آن از پلاستیک، فلز یا ترکیبی از هر دو است. پروتز متحرک بوده و می‌توان برای تمیز کردن، آن را از دهان خارج کرد. به طور کلی دو نوع پروتز دندان مصنوعی برای جایگزینی دندان استفاده می‌شود.

  • پروتز دندان کامل: اگر همه دندان‌های خود را در دو فک از دست داده‌اید یا به دلیل بیماری و آسیب به دندان‌ها مجبور هستید همه آنها را بکشید، پروتز کامل برای شما مناسب است. دو پروتز برای فک بالا و پایین طراحی می‌شود. با استفاده از پروتز دندان مصنوعی می‌توانید بهتر از قبل غذا را بجوید؛ اما این روش به اندازه دندان طبیعی یا ایمپلنت موثر نبوده و باید رژیم غذایی محدود شود.
  • پروتز پارسیل یا جزئی: اگر چند دندان خود را از دست داده‌اید، می‌توانید از پروتز جزئی استفاده کنید. در این روش برای قسمت‌هایی که دندان وجود ندارد، دندان مصنوعی طراحی شده و روی یک پایه فلزی قرار می‌گیرد. برای مطابقت با رنگ لثه بخش پلاستیکی روی آن طراحی می‌شود. این پروتز متحرک بوده و برای تمیزکردن باید از دهان خارج شود. اما گاهی ممکن است باعث ایجاد ناراحتی شود، پایداری کمتری داشته و باید به طور مکرر تعمیر شود.

روش جدید کاشت دندان بدون ایمپلنت چیست؟

کاشت دندان با لیزر، کاشت دندان بدون ایمپلنت با تکنولوژی و ایمپلنت فوری دندان از روش‌های جدیدی هستند که در زمان کمتر با خطر کمتری انجام می‌شوند. این روش‌ها برای افراد دیابتی و بیماران قلبی کاربرد بیشتری دارند.

دندانت رو از دست دادی و می‌خوای ایمپلنت کنی؟

برای جلوگیری از عوارض، از بهترین دندانپزشک مشورت بگیر!

 

مزایای کاشت دندان بدون ایمپلنت چیست؟

کاشت دندان بدون ایمپلنت مزایایی داشته و برای برخی افراد بهترین گزینه است. دندانپزشک بعد از معاینه دندان‌ها و بررسی عکس‌های سه‌بعدی تشخیص می‌دهد که بریج برای شما مناسب است یا پروتز دندان مصنوعی. هرکدام از این روش‌ها مزایایی دارند که شامل موارد زیر می‌شود.

مزایای بریج دندانمزایای پروتز دندان مصنوعی
زیبایی و عملکرد مشابه ایمپلنت دندان داردهزینه پروتز بسیار کمتر از ایمپلنت است
گزینه مناسب برای زمانی که دندان‌های پایه نیاز به درمان دارندچند دندان را می‌توان با یک پروتز جایگزین کرد
تا ۴ دندان را می‌توان با بریج جایگزین کردتعمیر و نگهداری آن آسان است
زمان درمان آن سریع‌تر استپروتز دندان مصنوعی متحرک بوده و برای تعمیر آن آسیبی به دندان‌های دیگر وارد نمی‌شود
مزایای انواع کاشت دندان بدون ایمپلنت

معایب کاشت دندان بدون ایمپلنت چیست؟

روش‌های کاشت دندان بدون ایمپلنت معایبی داشته و به همین دلیل برای همه افراد مناسب نیستند. از مهم‌ترین معایب آنها در مقابل ایمپلنت‌های دندان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

۱. معایب بریج دندان

بریج دندان عمر کمتری از ایمپلنت دارد، فقط برای دندان‌های متوالی قابل استفاده است و از تحلیل استخوان جلوگیری نمی‌کند:

  • طول عمر آنها از ایمپلنت کمتر است. اگر از ایمپلنت به‌خوبی مراقبت شود، تا پایان عمر بدون مشکل باقی می‌ماند. اما بریج حدود ۱۰ تا ۱۵ سال دوام دارد.
  • فقط می‌توان برای جایگزینی دندان‌های متوالی از آن استفاده کرد. اگر دندان‌های ازدست‌رفته متوالی نباشند، این روش گزینه خوبی نخواهد بود.
  • از تحلیل استخوان در زمان طولانی جلوگیری نمی‌کند.
  • مینای دندان‌های مجاور تراشیده می‌شود تا بریج محکم قرار بگیرد. این کار باعث حساسیت دندان‌های پایه می‌شود.
  • تمیز نگه‌داشتن آن چالش مهمی است. ذرات غذا ممکن است زیر بریج جمع شوند. اگر به‌خوبی آن را تمیز نکنید، طول عمر بریج کاهش پیدا کرده و احتمال ابتلا به بیماری لثه وجود دارد.
معایب کاشت دندان بدون ایمپلنت چیست؟
بریج دندان برای جایگزینی ۴ دندان متوالی مناسب است.

۲. معایب دندان مصنوعی ثابت بدون ایمپلنت

پروتز دندان خیلی طبیعی نیست و می‌تواند کمی ناراحتی برای فرد ایجاد کند، عمر کمی دارند و ممکن است روی حس چشایی تاثیر بگذارند:

  • اوایل استفاده کمی ایجاد ناراحتی می‌کند. بریج و ایمپلنت شبیه به دندان طبیعی بوده و با دندان‌های مجاور تطابق دارند. اما شما زمان استفاده از پروتز متوجه وجود آن می‌شوید.
  • روی نحوه غذا خوردن و گفتار تاثیر دارد. در اوایل استفاده از آن، گفتار و نحوه جویدن غذا تغییر می‌کند. این مورد موقتی بوده و به‌مرور به پروتز در دهان عادت می‌کنید.
  • هر شب باید آن را از دهان خارج کرده و تمیز کنید.
  • به‌مرور ممکن است شل شود. در دهان صدا ایجاد کرده و باعث درد می‌شود.
  • پروتزهای کامل باعث کاهش حس چشایی می‌شوند. میزان این عارضه از فردی به فرد دیگر متفاوت است. اما معمولا کاهش حس چشایی خفیف است.
  • هر ۵ تا ۷ سال نیاز به تعویض دارد. به دلیل تحلیل استخوان، حرکت دندان‌ها یا ازدست‌دادن دندان‌های بیشتر باید پروتز تعویض شود.
  • احتمال شکستن پروتز بالا است. ممکن است زمان تمیزکردن از دست شما بیفتد.
  • در هنگام استفاده از پروتز جزئی ممکن است دندان‌های حمایتی ضعیف شوند.
  • نیروی جویدن و گاز دن غذا با پروتز دندان مصنوعی به نسبت ایمپلنت و بریج کمتر است.
  • پروتز‌ها نسبت به بریج و ایمپلنت ظاهر مصنوعی داشته و کاملا شبیه دندان طبیعی نیستند.

چه افرادی می توانند از کاشت دندان بدون ایمپلنت استفاده کنند؟

مناسب بودن کاشت دندان بدون ایمپلنت به شرایط مختلفی بستگی دارد. دندانپزشک باید شدت آسیب به دندان‌ها، سلامت دهان و دندان و سلامت کلی بدن را بررسی کند. اگر به هر دلیلی نمی‌توانید جراحی لثه برای ایمپلنت را انجام دهید یا حجم استخوان فک برای قراردادن ایمپلنت خیلی کم است، باید سراغ روش‌های بدون ایمپلنت بروید.

همچنین باید به این نکته توجه داشته باشید که قیمت ایمپلنت دندان بالا است. اگر بخواهید برای جایگزینی چندین دندان از ایمپلنت استفاده کنید، هزینه شما خیلی زیاد می‌شود. اما روش‌های بریج دندان و پروتز دندان مصنوعی قیمت کمتری دارند.

به دنبال بهترین روش جایگزین کردن دندانت با ایمپلنت هستی؟ نوبت بگیر!

کاشت دندان بدون ایمپلنت برای چه افرادی مناسب نیست؟

اگر دندان‌های ازدست‌داده متوالی نیستند، نمی‌توانید از روش کاشت دندان بدون ایمپلنت استفاده کنید. هر دو روش بریج و پروتز دندان هنگامی مناسب هستند که دندان‌های ازدست‌رفته متوالی باشند. همچنین اگر به دنبال روشی ثابت و با ظاهری طبیعی هستید، باید از ایمپلنت دندان استفاده کنید.

برای اطلاع از دو روش کاشت دندان بدون ایمپلنت و مناسب بودن آنها باید با دندانپزشک مشاوره داشته باشید. در دکترتو امکان تعیین وقت حضوری، آنلاین یا تلفنی بهترین دندانپزشکان وجود دارد.

کاشت دندان برای افراد دیابتی محدودیت دارد؟

اگرچه بیماری دیابت یک دلیل لازم برای جلوگیری از ایمپلنت دندان نیست، اما می‌تواند یک علت کافی برای محدودیت ایمپلنت باشد. دیابت روند جوش خوردن پیچ ایمپلنت به استخوان را به تاخیر می‌اندازد و ممکن است با عفونت و التهاب لثه، شرایط را برای شکست ایمپلنت فراهم کند. به همین دلیل کاشت دندان بدون ایمپلنت برای بیماران دیابتی مناسب‌تر است.

کاشت دندان برای افراد دیابتی محدودیت دارد؟
کاشت دندان بدون ایمپلنت برای بیماران دیابتی مناسب‌تر است.

قیمت کاشت دندان بدون ایمپلنت در دکترِتو کلینیک

قیمت کاشت دندان بدون ایمپلنت نسبت به کلیه روش‌های ایمپلنت دندان پایین‌تر است. اگر به دنبال روشی مقرون‌به‌صرفه هستید، پروتز دندان مصنوعی گزینه خوبی است. برای جایگزینی دندان‌های ازدست‌رفته متوالی می‌توان به‌جای ایمپلنت از بریج دندان استفاده کرد تا هزینه کاهش پیدا کند. برای اطلاع از به‌روزترین قیمت ایمپلنت دندان به دکترِتو کلینیک مراجعه کنید.

انواع روش کاشت دندان بدون ایمپلنتقیمت آنها
بریج دندانی به ازای هر واحد بین ۲ تا ۳ میلیون تومان
دندان مصنوعی کامل (پروتز دندانی) ژله‌ایهر فک حدود ۱۰ میلیون تومان
نیم دست دندان ۶ میلیون تومان (پروتز کامل هر فک)
دندان مصنوعی ناکامل (پروتز دندانی پارسیل)هر دندان تا ۴ عدد بین ۱ تا ۲ میلیون تومان
فلیپر هر دندان اضافهحدود ۳۰۰ هزار تومان
انواع روش کاشت دندان بدون ایمپلنت و قیمت حدودی آنها در سال ۱۴۰۲

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

کاشت دندان بدون ایمپلنت برای افرادی که نمی‌توانند جراحی انجام دهند، مناسب است. دو روش بریج دندان و پروتز دندان مصنوعی بدون نیاز به ایمپلنت انجام می‌شوند. برای انجام بریج دندان دو دندان مجاور به‌عنوان تکیه‌گاه عمل کرده و روکش روی آنها قرار می‌گیرد. پروتز دندان مصنوعی نیز به شکل کامل یا جزئی طراحی می‌شود. این دو روش نسبت به ایمپلنت دندان مقرون‌به‌صرفه بوده و عوارض جراحی ایمپلنت را ندارند.

اما باید گفت که دوام آنها نسبت به ایمپلنت کمتر است و استخوان فک به‌مرور تحلیل می‌رود. اگر دندان‌های ازدست‌رفته به‌صورت متوالی نباشند، نمی‌توان از این دو روش استفاده کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد کاشت دندان بدون ایمپلنت باید با دکتر دندانپزشک مشورت کنید. برای مشاوره با دکتر دندانپزشک آنلاین می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

دکترتو مراقب زیبایی شماست!

پرسش‌های متداول

از میان روش‌های مختلف کاشت دندان نمی‌توان بهترین و بدترین را معرفی کرد. زیرا هر روش برای افرادی مناسب بوده و برای گروه دیگری مناسب نخواهد بود. اگر چند دندان به طور متوالی ازدست‌رفته است و نمی‌توانید جراحی ایمپلنت انجام دهید، روش کاشت دندان بدون ایمپلنت با بریج یا پروتز گزینه خوبی است.

در مقایسه با جراحی ایمپلنت دندان، درد این روش‌ها بسیار کمتر است. در روش بریج دندان دو دندان مجاور به‌عنوان پایه عمل کرده و شخص دردی ندارد. برخی مواقع استفاده از پروتز دندان در چند هفته اول کمی ناراحتی ایجاد می‌کند.

بریج دندان بهترین جایگزین برای افرادی است که یک یا چند دندان از دست رفته دارند.

معمولا برای کودکان انجام نمی‌شود تا به سن ۱۸ سالگی برسند.

ثابت و با دوام هستند و باعث زیبایی لبخند و سلامت دندان‌های مجاور و استخوان فک می‌شوند.

گاهی ممکن است دندانپزشک از روش کاشت دندان با چسب استفاده کند. اتصال بریج به دندان‌های مجاور با چسب امکان‌پذیر است.

بریج دندان نسبت به ایمپلنت مقرون‌به‌صرفه بوده و نیازی به جراحی ندارد. اما اگر به دنبال روشی مادام‌العمر هستید، ایمپلنت دندان گزینه بهتری است.

بریج دندان نیازی به جراحی نداشته و کاملا شبیه به دندان‌های طبیعی است. تا ۴ دندان را می‌توان با دو دندان مجاور به روش بریج جایگزین کرد. طول درمان کوتاه بوده و معمولا طی ۱ تا ۲ هفته درمان تکمیل می‌شود.

پروتز دندان مصنوعی متحرک بوده و می‌توان آن را به‌راحتی از دهان خارج کرده و تمیز کرد. اگر قیمت کاشت دندان برای شما مهم است، پروتز مقرون‌به‌صرفه‌ترین روش است.

روش پروتز دندان مصنوعی از دیگر روش‌های جایگزینی دندان ازدست‌رفته قیمت پایین‌تری دارد. شما می‌توانید از دو نوع پروتز کامل یا جزئی استفاده کنید.

هزینه ایمپلنت دندان بسیار بالاتر از بریج است. اگر چند دندان خود را به‌صورت متوالی از دست داده‌اید، نیاز به یک بریج دارید. اما هر ایمپلنت برای هر دندان ازدست‌رفته نیاز بوده و هزینه شما را بیشتر می‌کند.

تا ۴ دندان را می‌توان با استفاده از بریج جایگزین کرد. اگر تعداد بیشتری از دندان‌های خود را از دست داده‌اید، می‌توانید از پروتز دندان مصنوعی کامل یا جزئی استفاده کنید.

امتیاز شما به مقاله:
(4.3از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره کاشت دندان بدون ایمپلنت

  1. صفا گفت:

    بادرود.
    من دندان هام همش خرابه یعنی یه جوری ک کامل دندان ندارم دندان مصنوعی ثابت میشه انجام داد؟متحرک نباشه ثابت بشه

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله ابتدا باید نوع فکین معاینه شود

  2. ناشناس گفت:

    با سلام و احترام . دندان ۲و۴ رو عصب کشی و پست براش انجام شده و مرحله بعد یعنی روکش دندان مونده اما دندان ۳ یعنی نیش که بین این دو دندان هست کمی به سمت داخل رشد کرده ایا نیازی هست که این دندان کشیده بشه و ایمپلنت و یا بریج رو انجام بدم در صورتی که دندان سالم هست

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      خیر
      نیاز به opg دارید تا بهترین قضاوت صورت گیرد

  3. ناشناس گفت:

    با درود و ادب و مهر هر دو فک پروتز متحرک دارم بالا مشکل حادی ندارم اما پایین واقعا اذیت میکنه تو حرف زدن مشکل دارم و غذا زیرش می‌ره و موقع غذا خوردن درمیاد چسب هم میزنم اما اذیت میشم راهی برای تثبیت ش وجود نداره؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      باید این پروتز کاملا هماهنگ باشد با اناتومی فک و لثه
      وگرنه نبایستی این اتفاقات بیفتد