کامپوزیت ips راهکاری پیشرفته و موثر برای ترمیم دندان ها

آنچه در این مقاله می‌خوانید

کامپوزیت IPS یک نوع ماده پرکاربرد در زمینه‌های دندانپزشکی است که به عنوان یک ماده ترمیمی برای بازسازی و بهبود استحکام و زیبایی دندان‌ها استفاده می‌شود. این نوع کامپوزیت از مواد رزینی و ترکیبات معدنی تشکیل شده است و برای ترمیم ترک‌ها، شکستگی‌ها، نقص‌های رنگی و اصلاح شکل دندان‌ها استفاده می‌شود. کامپوزیت‌های IPS دارای ویژگی‌هایی همچون مطابقت با رنگ طبیعی دندان‌ها، استحکام مکانیکی مناسب و مقاومت خوب در برابر فشار و خوردگی هستند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 8 دقیقه
کامپوزیت ips

کامپوزیت ips یکی از روش‌های زیبایی محبوب است. درمان‌های زیبایی دندان امروزه تنوع زیادی دارند و بخش بیشتر خدمات دندانپزشکی مربوط به حوزه زیبایی دهان و دندان است. کامپوزیت‌ها یکی از متریال‌های مهم مورد استفاده در زیبایی دندان هستند که به‌صورت روکش روی دندان‌ها قرار می‌گیرند تا ظاهر دندان‌ها یکدست‌تر، صاف‌تر، سفید و زیباتر دیده شود.

با این حال کامپوزیت‌ها انواع مختلفی دارند که تفاوت آنها در کیفیت تولید، استحکام و متریال مورد استفاده در آنهاست. یکی از انواع پرکاربرد کامپوزیت‌ها، کامپوزیت IPS است که در این مقاله می‌خواهیم به بررسی آن بپردازیم.

اگر قصد انجام کامپوزیت IPS را دارید، حتما با دندانپزشک مشورت کنید تا مطمئن شوید این روش برای شما مناسب است. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با پزشکان وجود دارد.

کامپوزیت ips چیست؟

کامپوزیت IPS جزء خدمات دندانپزشکی و کامپوزیت‌های آماده‌ای است که از قبل ساخته شده است. این کامپوزیت که با عنوان IPS Empress Direct نیز شناخته می‌شود، یک کامپوزیت بسیار زیبا و بادوام است که از آن برای روکش دندان‌ها استفاده می‌شود. این کامپوزیت‌ها در دسته محصولات ترمیم‌کننده‌های مستقیم دسته‌بندی می‌شوند. این محصولات مستقیماً برای ترمیم دندان‌ها استفاده می‌شوند.

کامپوزیت های ips از یک ماده سرامیک شیشه‌ای فشرده داغ تهیه شده و به‌عنوان یک کامپوزیت نانوهیبریدی شناخته می‌شود. این محصول کیفیت و ساختار به خصوصی دارد که آن را به گزینه‌ای ایده‌آل برای اکثر ترمیم‌های دندان در دنیا تبدیل کرده است.

خدمات دندانپزشکی

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

۲۰۰۰+ خدمت

کاربرد کامپوزیت ips  (کامپوزیت آمریکایی ips)

IPS Empress Direct یک کامپوزیت بسیار زیبا برای پر کردن حفره‌های دندان‌های قدامی و خلفی است. این کامپوزیت‌های نانوهیبریدی سرامیکی دوام و استحکام بالایی دارند و می‌توانند برای پر کردن حفره‌های دندان‌های قدامی و خلفی مورد استفاده قرار بگیرند.

از آنها برای زیبایی دندان‌ها استفاده می‌شود. علاوه بر این کامپوزیت آمریکایی IPS با دوام بالایی که دارد به‌صورت ویژه برای افزایش استحکام تاج دندان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

با کمک این کامپوزیت‌های از قبل ساخته شده و آماده می‌توان مدل دندان‌ها را به‌صورت سفارشی ترمیم کرد و طراحی لبخند را انجام داد. از کامپوزیت ips برای پوشاندن تغییر رنگ‌های ناخواسته دندان‌ها، سطوح فلزی روی دندان که در معرض دید هستند و لکه‌ها و تیرگی‌های ایجاد شده در ناحیه قدامی و خلفی استفاده می‌شود.

متن انگلیسی:
IPS Empress Direct is a universal, nano-hybrid composite for direct restorative and esthetic procedures
ترجمه متن:
کامپوزیت IPS یک کامپوزیت نانوهیبریدی جهانی برای اعمال ترمیم و زیبایی دندان است.

dentaltix

کامپوزیت ips برای چه افرادی مناسب است؟

کامپوزیت های دندانی IPS یک گزینه ترمیمی ایده‌آل برای کسانی است که دندان‌های آنها از نظر سایز و اندازه با هم هماهنگی ندارند و در نتیجه دندان‌ها بدون نظم هستند. می‌توان با کمک این روکش‌های کاربردی اندازه دندان‌ها را یکی کرد.

علاوه بر این زمانی که دندان‌ها دچار ساییدگی و شکستگی می‌شوند، خصوصاً زمانی که لبه دندان‌های قدامی و خلفی می‌شکند، کامپوزیت ips برای این افراد مناسب است. در نهایت کسانی که به دلیل سیگار کشیدن زیاد یا مصرف نوشیدنی‌های رنگی دندان‌هایشان تغییر رنگ پیدا کرده (مانند دندان‌های زردرنگ یا لکه‌های قهوه‌ای روی دندان‌ها) می‌توانند از کامپوزیت‌های اعمال مستقیم IPS برای سفیدکردن دندان استفاده کنند.

کامپوزیت IPS چیست؟
از کامپوزیت ips برای رفع لک دندان و اصلاح لبخند استفاده می‌شود.

کامپوزیت ips برای چه افرادی مناسب نیست؟

مانند سایر درمان‌های زیبایی با کامپوزیت، کامپوزیت های IPS هم برای کسانی که دندان‌های پوسیده دارند گزینه مناسبی نیست. از طرفی این درمان شاید گزینه مناسبی برای کسانی که به کاشت دندان نیاز دارند هم نباشد. علاوه بر این، این کامپوزیت‌ها برای کسانی که فاصله دندان‌های آنها بسیار زیاد است ممکن است گزینه مناسبی نباشد.

کاندیدهای مناسب برای کامپوزیت IPSکاندیدهای نامناسب برای کامپوزیت IPS
افرادی با دندان‌های نامرتب یا دارای اندازه‌های نامتناسبافراد با دندان‌های پوسیده
افرادی که دندان‌هایشان دچار ساییدگی یا شکستگی شده است، خصوصاً در لبه دندان‌های قدامی و خلفیافرادی که به کاشت دندان نیاز دارند.
افراد با دندان‌های تغییر رنگ یافته به دلیل سیگار کشیدن زیاد یا مصرف نوشیدنی‌های رنگی (مانند دندان‌های زردرنگ یا لکه‌های قهوه‌ای)افرادی با فاصله زیاد بین دندان‌ها
استفاده برای رفع لک دندان و اصلاح لبخند
کاندید مناسب و نامناسب کامپوزیت ips

فواید کامپوزیت ips

استفاده از کامپوزیت IPS مزیت‌های زیادی دارد که موجب شده بسیاری از افراد که کاندید مناسبی برای استفاده از این کامپوزیت‌ها هستند این درمان زیبایی را انتخاب کنند. اول از همه اینکه این کامپوزیت‌ها به‌سادگی می‌توانند برای زیبایی دندان‌ها استفاده شوند و تاثیر آنها در زیبایی لبخند بیماران بسیار زیاد است.

وجود تنوع بالایی از سایه‌ها و رنگ‌ها و امکان انتخاب از بین انواع کامپوزیت ips مات و شفاف موجب شده که بتوان از آن برای ایجاد ترمیم‌هایی با ظاهر طبیعی استفاده کرد.

استفاده از کامپوزیت های IPS بسیار آسان و راحت است و دندانپزشک می‌تواند در زمانی کوتاه و بدون دردسر سایر تکنیک‌ها، آنها را برای بیمار نصب کند. کیفیت و دوام این کامپوزیت‌ها نیز بسیار زیاد است و دوام بالایی را خصوصاً به تاج دندان‌های خلفی و قدامی می‌بخشد.

نتایج زیبایی استفاده از این کامپوزیت‌ها با ماندگاری طولانی‌مدت، جابه‌جایی راحت برای مواردی که نیاز به درآوردن کامپوزیت یا تغییر آن وجود دارد، زیبایی‌شناسی کارآمد و کارایی بالا از دیگر فواید کامپوزیت ips است.

نکته مهم دیگر در خصوص این نوع کامپوزیت‌ها این است که مواد مورد استفاده در ساختشان استحکام بالایی دارد و به همین دلیل مدت زمان زیادی روی دندان‌ها بدون تغییر رنگ باقی می‌ماند. مواد مورد استفاده در ساخت این کامپوزیت‌ها نیز سازگاری بالایی با لثه‌ها دارد و در نتیجه کمترین میزان عوارض برای بیماران ایجاد می‌شود.

کامپوزیت IPS مشکل دندانت رو اصلاح می‌کنه؟

سوالاتت رو از پزشک بپرس.

مراحل کاشت کامپوزیت ips

کامپوزیت دندان چگونه است؟ یکی از ویژگی‌های مهم در خصوص کاشت کامپوزیت IPS این است که انجام آن بر خلاف اکثر روش‌های ترمیمی و زیبایی دندان پیچیدگی زیادی ندارد. در مرحله اول مانند هر درمان زیبایی دیگری پزشک باید وضعیت دهان و دندان بیمار را بررسی کرده و مطمئن شود که پوسیدگی دندان وجود نداشته باشد.

در این مرحله دندانپزشک دندان‌های بیمار را برای کاشت کامپوزیت‌ها آماده می‌کند. برطرف کردن جرم‌های دندانی، تمیز کردن دندان‌ها برای نصب کامپوزیت و درمان پوسیدگی‌ها و از همه مهم‌تر درمان عفونت‌های دهان و دندان در صورت وجود، از اقدامات اولیه‌ای است که پزشک انجام می‌دهد.

زمانی که دندان‌ها کاملاً برای نصب روکش‌های کامپوزیت آماده شدند، دندانپزشک به صورت کامل دهان و دندان‌ها را خشک می‌کند و مطمئن می‌شود که هیچ نوع رطوبتی (رطوبت بزاق دهان) روی دندان‌ها وجود ندارد. این رطوبت می‌تواند مانع نصب درست کامپوزیت روی دندان‌ها شود.

حالا با توجه به رنگ دندان‌ها، اندازه و شرایطی که دارند بهترین و سازگارترین کامپوزیت ips برای بیمار انتخاب می‌شود. دندانپزشک از یک چسب مخصوص که همان چسب باندینگ است روی دندان‌ها استفاده می‌کند. این چسب روی دندان‌هایی که باید کامپوزیت های IPS روی آن قرار بگیرد زده می‌شود. با تنظیماتی که دندانپزشک در این مرحله انجام می‌دهد، یک سطح صاف و مناسب برای قرار دادن کامپوزیت‌ها ایجاد می‌شود.

حالا در مرحله آخر نوبت به نصب کامپوزیت های ips روی سطح دندان‌ها می‌رسد. دندانپزشک با انتخاب رنگ و جنس مناسب کامپوزیت‌ها، یک لایه نازک از آن را روی سطح دندان‌ها می‌چسباند. نکته مهم این که معمولاً در این روش نصب کامپوزیت نیازی به تراش دندان نیست، چرا که لایه کامپوزیتی که روی دندان‌ها قرار می‌گیرد بسیار نازک است. تنها در برخی موارد ممکن است به دلیل عدم هماهنگی بین اندازه‌های دندان‌ها (کوتاه و بلند بودنشان) نیاز باشد که کمی تراش دندانی نیز انجام شود.

رنگهای کامپوزیت ips

یکی از ویژگی‌های مهم کامپوزیت ips این است که آنها در ۳۲ رنگ مختلف و ۵ سطح شفافیت وجود دارند. بنابراین می‌توان از بین رنگ‌های مختلف، رنگ مناسب و سازگار با دندان‌های هر بیمار را انتخاب کرد. بر اساس سلیقه بیماران و از همه مهم‌تر تشخیص دندانپزشک می‌توان رنگ مناسب برای دندان‌های هر بیمار را انتخاب کرد.

طیف رنگی کامپوزیت آی پی اس به نحوی است که می‌توان با انتخاب آنها یک ظاهر طبیعی را روی دندان‌ها ایجاد کرد. انواع مات این کامپوزیت‌ها نیز طرفداران زیادی دارد و می‌تواند زیبایی و دوام بسیار بیشتری را به سطح دندان‌ها اضافه کند.

متن انگلیسی:
It is available in five different translucency levels. Therefore, different types of anatomical features can be faithfully reproduced
ترجمه متن:
کامپوزیت IPS در پنج سطح شفافیت مختلف وجود دارد، بنابراین انواع مختلفی از ویژگی‌ها را می‌توان بازتولید کرد.

dccshop
رنگ های کامپوزیت IPS دارای 5 سطح شفافیت است.
کامپوزیت ips در ۳۲ رنگ و ۵ سطح شفافیت ارائه می‌شود.

میزان ماندگاری کامپوزیت ips

یکی از ویژگی‌های مهم در خصوص کامپوزیت IPS این است که آنها دوام زیادی دارند. استحکام بالای مواد مورد استفاده در ساخت این کامپوزیت‌ها موجب شده که آنها به‌عنوان یک درمان طولانی‌مدت برای ترمیم دندان‌های آسیب‌دیده در نظر گرفته شوند.

در صورتی که بیماران مراقبت‌های لازم را انجام دهند و تمامی نکات و دستورالعمل‌های پزشک را رعایت کنند، سال‌ها می‌توانند این کامپوزیت های IPS را روی دندان‌ها داشته باشند. با این حال در صورت عدم رعایت نکات مراقبت از کامپوزیت IPS، این روکش‌ها نیز دچار شکستگی، لکه و ساییدگی می‌شوند.

آمادگی قبل از کامپوزیت IPS

برای آماده شدن جهت انجام درمان زیبایی دندان با کامپوزیت های آی پی اس لازم است که حتماً قبل از درمان دندان‌ها از نظر تمیزی، سلامتی و عدم پوسیدگی چک شوند. در صورت وجود عفونت‌های فعال دهان و دندان احتمالاً پزشک از داروهایی برای رفع عفونت استفاده می‌کند و تا از بین رفتن عفونت‌های دندانی منتظر می‌ماند. در روز درمان هم باید حتماً بهداشت دهان و دندان رعایت شود و دندان‌ها به صورت کامل با نخ دندان و مسواک تمیز شوند.

مراقبت های بعد از کامپوزیت ips

رعایت نکات مراقبت بعد از انجام کامپوزیت ips تاثیر زیادی روی میزان ماندگاری این درمان زیبایی دارد. اول از همه باید حداقل برای مدت ۲۴ ساعت بعد از درمان از مصرف هر نوع نوشیدنی رنگی و اسیدی مانند قهوه، چای و نوشابه خودداری کرد. مصرف غذاهای رنگی هم تا ۲۴ ساعت بعد از درمان ممنوع است.

مانند هر روش زیبایی و درمانی دیگری باید بعد از انجام کامپوزیت IPS هم مراقب بهداشت دهان و دندان بود. تمیز کردن دندان‌ها بعد از هر وعده غذایی و مسواک زدن ضرورت زیادی دارد. اما دقت کنید که حتماً از یک مسواک نرم و یک خمیردندان مناسب با روکش‌های دندانی استفاده کنید.

بعد از درمان کامپوزیت ips هم باید مراقبت گاز زدن و نحوه خوردن غذاها باشید. از گاز زدن میوه‌های سفت مانند سیب و هویج یا خوردن غذاهایی که می‌تواند موجب شکستگی و آسیب به کامپوزیت‌ها شود خودداری کنید. سیگار کشیدن یا مصرف دخانیات می‌تواند روی ماندگاری و کیفیت کامپوزیت‌های IPS تاثیر بگذارد؛ بنابراین به این موضوع خیلی توجه کنید.

در نهایت این که باید جلسات چکاپ خود را انجام دهید و تقریباً شش ماه یک بار برای ملاقات با دندانپزشکتان وقت بگیرید. انجام روتین‌های مراقبت از دندان و انجام کارهایی مانند پولیش دندان در مطب دندانپزشکی می‌تواند به ماندگاری و حفظ کیفیت کامپوزیت آی پی اس کمک زیادی کند.

می‌خوای کامپوزیت IPS دوام بیشتری داشته باشه؟ برای مراقبت بهتر مشاوره بگیر.

عوارض کامپوزیت IPS

به‌صورت کلی عوارض کامپوزیت ips بسیار کم و نادر است. در صورتی که نکات و مراقبت‌های بعد از درمان رعایت نشود احتمال پوسیدگی و عفونت دندان وجود دارد. از طرفی کمی درد و حساس شدن دندان‌ها چند روز بعد از انجام کامپوزیت وجود دارد که طبیعی است و به‌تدریج از بین می‌رود. مراقبت نکردن از کامپوزیت‌ها می‌تواند موجب شکستگی و ساییدگی آنها شود.

هزینه کامپوزیت ips در دکترتو کلینیک

هزینه کامپوزیت دندانی IPS در درجه اول به این بستگی دارد که از کدام برند استفاده می‌کنید. برندهای مختلف کیفیت‌های متفاوتی هم دارند و قطعاً قیمت آنها با هم متفاوت است. کیفیت کار دندانپزشک و دستمزدی که می‌گیرد و تعداد کامپوزیت‌هایی که برای دندان‌ها انجام می‌دهید همگی روی هزینه کامپوزیت ips تاثیر می‌گذارد. برای اینکه نتیجه بهتری از این درمان زیبایی بگیرید و نیازی به مراجعه مکرر به دندانپزشکی و ترمیم روکش‌ها نداشته باشید، بهتر است که همیشه از بهترین و باکیفیت‌ترین برندهای کامپوزیت ای پی اس استفاده کنید.

برای اطلاع از قیمت کامپوزیت دندان در دکترتو کلینیک روی این لینک کلیک کرده و از پزشک مورد نظر نوبت دریافت کنید.

مراقبت های بعد از کامپوزیت  IPS بسیار مهم است.
مراقبت از دندان‌ها و کم خوردن مواد رنگی باعث می‌شود که رنگ کامپوزیت ثابت بماند.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

اگر ظاهر دندان‌های نامرتبی دارید یا لبه دندان‌های شما دچار شکستگی و لب‌پریدگی است، یکی از گزینه‌های درمانی بسیار راحت و موثر، کامپوزیت ips است. این روش زیبایی مدرن با بهره‌گیری از بهترین مواد و تکنولوژی‌های روز دنیا، به‌صورت موثری می‌تواند عیوب دندان‌های شما را پوشش دهد.

با این حال هر روشی باید توسط بهترین دندانپزشک انجام شود تا بهترین نتیجه حاصل شود. در خصوص درمان ترمیمی با کامپوزیت IPS هم باید مطمئن شوید که در یک کلینیک دندانپزشکی معتبر و تحت‌نظر یک پزشک مجرب و حرفه‌ای این کار را انجام می‌دهید تا بهترین نتیجه را از این درمان زیبایی دندان بگیرید.

قبل از انجام کامپوزیت حتما با متخصص دندانپزشکی مشورت کنید تا مطمئن شوید این روش برای شما مناسب است. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره دکتر دندانپزشک آنلاین وجود دارد.

دکترتو مراقب زیبایی شماست!

پرسش‌های متداول

این کامپوزیت‌های دندانی دارای 32 رنگ مختلف به همراه 5 سطح شفافیت است که می‌توان باتوجه‌به سلیقه و طیف رنگی دندان‌ها آنها را انتخاب کرد.

نوعی از کامپوزیت های IPS است که دوام و کیفیت بالایی دارد و از پیش ساخته شده است و مستقیماً روی دندان‌ها قرار می‌گیرد. رنگ این کامپوزیت‌ها مات‌تر است و می‌توان با آن بخش‌های تیره‌تر دندان‌ها را پوشش داد. ظاهر آن هم طبیعی‌تر است.

کشورهای مختلفی تولیدکننده این کامپوزیت‌ها هستند که بهترین آنها کامپوزیت‌های IPS ساخت آمریکا و آلمان است.

امتیاز شما به مقاله:
(2از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن