روکش استیل دندان چه کاربردی برای دندان شیری و دائمی دارد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

روکش استیل دندان نوعی روکش ضد زنگ با مقاومت بالا بوده که بیشتر برای دندان‌های شیری کودکان استفاده می‌شود. اما در برخی موارد برای دندان دائمی بزرگسالان و به منظور پوشش پوسیدگی و خرابی دندان هم روی دندان قرار داده می‌شود.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 5 دقیقه
روکش استیل دندان

روکش استیل دندان روکش های ضد زنگ کلاهک‌های دندانی هستند که از مواد فلزی ساخته شده‌اند. این روکش‌ها روی دندان آسیب دیده قرار می‌گیرند. تقریباً به طور انحصاری برای دندان‌های شیری استفاده می‌شوند. روکش برای هر فرد به صورت انحصاری ساخته می‌شود تا دقیقا متناسب با فرم دندان شخص باشد. در ادامه نکاتی جامع از روکش استیل دندان را توضیح داده‌ایم. اگر دندان آسیب دیده‌ای دارید که نیاز به روکش استیل دارد می‌توانید اطلاعات کافی در این زمینه را به کمک این مقاله بیاموزید. در انتها هم می‌توانید به کمک دکترتو دندانپزشک مناسب خود را برای روکش کردن دندان بیابید، در زمانی کوتاه نوبت بگیرید و حتی امکان مقایسه چندین دندانپزشک با هم را داشته باشید.

روکش استیل دندان چیست؟

روکش استیل دندان یا روکش SSC نوعی روکش ضد زنگ و گزینه‌ای رایج برای ترمیم و حفظ بافت باقی مانده دندان‌های به شدت آسیب دیده و پوسیده است. دندانپزشکان از روکش استیل دندان بیشتر در ترمیم دندان‌های شیری کودکان و در برخی موارد هم برای دندان‌های بزرگسالان استفاده می‌کنند. مانند هر درمان دندانپزشکی، روکش‌های استیل دندان هم دارای مزایا و معایبی هستند که هم دندانپزشک و هم بیمار باید پیش از انتخاب این روش درمانی از آن‌ها آگاهی کافی داشته باشند.

خدمات دندانپزشکی

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

۲۰۰۰+ خدمت

روکش استیل دندان شیری

روکش‌های استیل ضد زنگ SSC یکی از خدمات دندان پزشکی است که برای کودکان توصیه می‌شود زیرا بسیار بادوام هستند و در مقایسه با سایر درمان‌های ترمیمی کودکان، فواید زیادی دارند. این روکش‌ها کل دندان را می‌پوشانند و به طور کامل هرگونه آسیب را برطرف می‌کنند. این روش درمانی خطر از دست دادن زودهنگام دندان را در کودکان کاهش می‌دهد؛ که می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی در رویش دندان‌های بالغ و منجر به نیاز به ارتودنسی یا بریس شود.

متن انگلیسی:
Stainless steel crowns are a non-invasive treatment, and it doesn’t require the use of local anesthetic which means no needles!
ترجمه متن:
روکش‌های استیل ضد زنگ یک درمان غیر تهاجمی است و نیازی به استفاده از بی‌حس کننده موضعی ندارد یعنی بدون تزریق انجام می‌شود!

thegooddentist

روکش استیل دندان دائمی

روکش استیل علاوه‌بر دندان شیری، برای دندان‌های دائمی بزرگسالان هم استفاده می‌شود تا مقاومت دندان افزایش پیدا کند.

جنس و ویژگی های روکش استیل دندان

فلزات مورد استفاده به عنوان روکش دندان آلیاژهای طلا، پلاتین، کروم، نیکل یا پالادیوم هستند. از بین تمام این موارد، روکش‌های فلزی قوی‌ترین و مقاوم‌ترین نوع در برابر خرد شدن، شکستن و ساییده شدن هستند. این روکش‌ها به راحتی برداشته می‌شوند و بیشترین تحمل را در برابر فشار ناشی از گاز گرفتن و جویدن دارند. 

کاربرد روکش استیل دندان

روکش دندان چگونه است؟ روکش استیل دندان، معمولاً برای ترمیم دندان‌های شیری اولیه و دندان‌های آسیاب دائمی که دچار مشکلی باشند استفاده می‌شوند. این روکش‌ها در دندان‌های دارای نقص‌های رشدی، ضایعات پوسیدگی بزرگ که چندین سطح را درگیر می‌کنند و بعد از روش‌های تشخیصی مختلف روی دندان قرار داده می‌شوند.

متن انگلیسی:
 If the cavity is too large, placing a filling may not be appropriate, in that it can weaken the tooth’s structural integrity if it’s too broad of an area, and in these cases a crown may be more appropriate
ترجمه متن:
اگر حفره بیش از حد بزرگ باشد، پر کردن حفره ممکن است مناسب نباشد. به این دلیل که اگر این ناحیه بیش از حد بزرگ باشد، می‌تواند یکپارچگی ساختاری دندان را تضعیف کند و در این موارد ممکن است روکش مناسب‌تر باشد.

naturaldentistassociates

روکش استیل دندان برای چه افرادی مناسب است؟

این روکش‌ها برای افراد زیر مناسب هستند:

  • افرادی که دندان‌های لکه دار دارند.
  • دندان‌های ناهماهنگ یا با نقص جزئی دارند.
  • افرادی که دندان و لثه آن‌ها سالم است.
  • افرادی با مینای دندان سالم.
  • افرادی که دندان قروچه ندارند.
  • هزینه آن برای آنها زیاد نباشد.
روکش استیل دندان شیری به افزایش مقاومت دندان کمک می کند.
روکش استیل دندان شیری برای افزایش مقاومت دندان و همچنین افزایش طول عمر دندان روی آن قرار داده می‌شود.

چه افرادی نباید از روکش استیل دندان استفاده کنند؟

قرار دادن روکش استیل دندان برای افراد زیر مناسب نیست:

  • دندان‌های شیری که بیش از نیمی از تحلیل ریشه را نشان می‌دهند.
  • دندان شیری نزدیک به لایه برداری (۶ تا ۱۲ ماهگی)
  • دندانی با میزان تحرک بیش از حد
  • بیماران مبتلا به آلرژی و حساسیت به نیکل

مزایای روکش استیل دندان

از جمله مزایای روکش استیل دندان می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • دوام بالا 
  • پر کردن دندان
  • مقرون به صرفه
  • نیاز کم به درمان مجدد
  • حساسیت خیلی کم
  • نگهداری آسان
  • قرارگیری سریع
  • پنهان کننده نتایج حاصل از دندان قروچه
  • تقویت ریشه دندان پس از جراحی

میخوای روکش دندان بذاری؟

نیاز به راهنمایی داری؟ کلیک کن.

روش قرار دادن روکش استیل دندان

ما به صورت مختصر و کلی روش قرار دادن روکش استیل دندان را توضیح داده‌ایم. این روش‌ها عبارتند از:

مراحل روکش استیل دندانشرح مراحل
معاینه دندان‌هادندانپزشک دندانی را که نیاز به روکش دارد معاینه و بررسی می‌کند. این معاینه ممکن است شامل گرفتن اشعه ایکس از دندان باشد. همچنین ممکن است از قبل قالبی از دندان یا دهان شما بگیرند.
قالب گیریدندانپزشک از دندان قالب گیری می‌کند.
تاج موقتیک تاج موقت روی دندان شما قرار می‌دهد تا از آن محافظت کند.
ساخت تاجقالب را برای ساخت تاج ارسال می‌کنند که ممکن است چند هفته طول بکشد.
نصب روکش دندانهنگامی که روکش آماده شد، برای ویزیت دوم مراجعه می‌کند و پزشک روکش ساخته شده را روی دندان نصب می‌کند.
روش قرار دادن روکش دندان استیل

آمادگی قبل از قرار دادن روکش استیل دندان

آماده شدن برای قرار دادن روکش استیل دندان نیاز به آمادگی و برنامه ریزی قبلی دارد. شما می توانید با دندانپزشک خود درباره روش انجام کار، تمیز کردن دندان، مصرف دارو، خوردن و آشامیدن قبل از درمان سوال بپرسید.

مراقبت های بعد از قرار دادن روکش استیل دندان

در ۲۴ تا ۴۸ ساعت اول باید برخی نکات مراقبتی را رعایت کنید. برای مثال از مصرف غذاهای چسبناک و جویدنی و سایر اقداماتی که ممکن است باعث آسیب به روکش شود اجتناب کنید.

بنابراین غذاهای نرم بخورید و از خوردن خوراکی‌هایی مثل کارامل، تافی و کشمش خودداری کنید؛ چرا که می‌توانند باعث ایجاد کشش روی تاج شود. علاوه بر این، از خوردن چوب کرفس، هویج، آجیل، ذرت بو داده یا هر غذای سفت یا ترد دیگری خودداری کنید. این مواد غذایی ممکن است کلاهک دندان را از جای خود خارج کند. مجددا تاکید می‌کنیم که ۲۴ ساعت اول پس از گذاشتن تاج از مصرف این غذاها دوری کنید.

دندانت رو روکش کردی؟ نمی‌دونی چه چیزهایی می‌تونی بخوری؟ مشاوره بگیر.

پیشگیری از نیاز به روکش استیل دندان

برای پیشگیری از نیاز به روکش استیل دندان باید برخی احتیاطات را رعایت کنید. برای مثال از خوردن تنقلاتی مانند ذرت بو داده و آدامس‌هایی که بین دندان‌هایتان گیر می‌کنند اجتناب کنید. سعی کنید از خوردن چیزهای سفت مانند یخ خودداری کنید. خوردن چنین خوراکی‌هایی می‌تواند دندان آسیب‌دیده را از سمت لبه‌ها فشار دهد. علاوه بر این موارد روزانه مسواک و نخ دندان بکشید و دهان خود را از باکتری‌های مضر پاک کنید.

عوارض روکش استیل دندان

رنگ فلزی که روی دندان‌ها دیده می‌شود و هزینه بالای آلیاژهای با کیفیت از معایب اصلی روکش‌های فلزی است. به‌همین خاطر بهتر است از آن‌ها برای دندان‌های پشتی که قابل دیدن نیستند استفاده شود. به دلیل اینکه برخی از این روکش‌ها پیش ساخته هستند، ممکن است به طور کامل و‌ دقیق دندان را پوشش ندهند.

این موضوع باعث نشت باکتری به روکش شده و در نتیجه پوسیدگی یا عفونت دندان ایجاد می‌شود. موضوع دیگر هم‌ این است که تقریباً ۱۰ تا ۱۵ درصد از مردم حساسیت به فلز دارند، بنابراین استفاده از فلزات در برخی از بیماران ممکن است منع مصرف داشته باشد.

مراقبت های بعد از قرار دادن روکش استیل عوارضی مانند خونریزی را کاهش می دهد.
رعایت مراقبت های بعد از قرار دادن روکش استیل دندان به منظور کاهش عوارضی همچون خونریزی ضروری است.

هزینه روکش استیل دندان در دکترتو کلینیک

برای آگاهی از هزینه روکش استیل دندان که شاید دغدغه اصلی بسیاری از افراد باشد، دکترتو برای شما راه حلی دارد. به منظور آگاهی از تمامی هزینه‌های پیش رو در روند درمان، شما می‌توانید با مراجعه به دکترتو کلینیک هزینه روکش ssc (کراون) را استعلام کنید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

برای روکش استیل دندان شیری کودکان دلبندتان یا روکش دندان‌های خودتان حتما به یک پزشک باتجربه مراجعه کنید. در مرحله انتخاب پزشک دقت داشته باشید که با شرایط مطلوب شما همخوانی داشته باشد و به تمامی نیازهای شما در طول دوره درمان پاسخ دهد.

یک پزشک باتجربه کار شما را به بهترین نحو ممکن انجام خواهد داد. این انتخاب هوشمندانه عوارض احتمالی ناشی از روکش دندان را به حداقل می‌رساند. برای پیدا کردن متخصص دندانپزشکی یا دکتر دندانپزشک کودکان مناسب برای روکش استیل دندان از دکترتو کمک بگیرید و در زمانی کوتاه نوبت ویزیت اولیه خود را ثبت نمایید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره دکتر دندانپزشک آنلاین و همچنین دکتر دندانپزشک کودکان آنلاین وجود دارد.

دکترتو مراقب زیبایی شماست!

پرسش‌های متداول

بافت لثه اطراف تاج دندان کودک ممکن است قرمز، ملتهب و درد داشته باشد یا حتی خونریزی داشته باشد. این موضوع طبیعی بوده و ممکن است 7 تا 10 روز پس از گذاشتن روکش وجود داشته باشد.

دلایل رایجی که کودک به روکش دندان نیاز دارد این است که دندان تراشیده شده، ترک خورده، پوسیدگی شدید دندان تشخیص داده شده است، تشخیص داده شده است که دندان‌های حساسی دارد و یا تحت درمان ریشه قرار گرفته و اکنون به دندان نیاز دارند.

دندان‌های جلویی بیشتر دیده می‌شوند و اغلب افراد می‌خواهند این دندان‌ها تا حد امکان طبیعی به نظر برسند. روکش‌های استیل دندان به دلیل رنگ نقره‌ای که دارند برای دندان‌های جلو گزینه‌ی ایده آلی نیستند.

قبل از هر یک از مراحل، دندانپزشک دندان و بافت لثه اطراف را بی‌حس می‌کند. هنگامی که روکش روی تاج قرار گرفت و بی‌حسی از بین رفت، احتمالاً بیمار کمی احساس ناراحتی و‌ درد را تجربه خواهد کرد. اما این درد گذرا و موقتی خواهد بود.

روکش فولادی ضد زنگ عملاً نشکن است و بنابراین معمولاً به اندازه دندان دوام خواهد داشت. از آنجایی که تاج دندان را به طور کامل می‌پوشاند، هیچ بخشی از دندان در معرض پوسیدگی در آینده قرار ندارد.

به طور کلی، تنها حدود 0.5 میلی متر از مینای دندان برای قرار دادن روکش دندان برداشته می‌شود. پس از آماده سازی سطح دندان، روکش دندان با ماده‌ای بسیار چسبنده به نام سیمان دندانی روی سطح دندان چسبانده می‌شود و پس از آن با نور خاصی خشک می‌گردد.

امتیاز شما به مقاله:
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن