روکش دندان (کراون دندان) و هر آنچه باید درباره آن بدانید.

آنچه در این مقاله می‌خوانید

برای دندان‌هایی که دیگر قابل ترمیم نیستند یا میزان پوسیدگی دندان به‌حدی است که قابل پرکردن نباشد، باید از کراون دندان استفاده شود. روکش تمام سرامیک، فلز- سرامیک و تمام فلز از انواع آن هستند. ماندگاری کراون دندان حدودا بین 10 تا 15 سال است. معمولا یک تا دو هفته بعد روکش کردن دندان احتمالا احساس درد و حساسیت دارید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 9 دقیقه
روکش دندان چیست؟

روکش دندان یا کراون دندان (Dental Crown) روش محبوب و رایج درمانی در خدمات دندانپزشکی است که جایگزین تاج دندان می‌شود. کراون دندان کلاهک یا تاج سفیدرنگی شبیه دندان طبیعی با هدف ترمیمی و زیبایی است که آن را روی دندان‌های اصلی می‌چسبانند. این پروتز ثابت باید توسط دندانپزشک قالب‌گیری شود. در ادامه با ما باشید تا بیشتر با انواع کراون دندان آشنا شوید.

اگر نیاز به روکش دندان دارید، حتما برای کسب اطلاعات دقیق با دندانپزشک مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی و آنلاین با دندانپزشک وجود دارد.

روکش دندان چیست؟ (کراون دندان چیست)

کراون دندان یکی از انواع خدمات دندانپزشکی محبوب است. دندان‌ها همیشه در معرض آسیب هستند. پوسیدگی، شکستگی یا افزایش سن همگی از جمله عواملی هستند که باعث آسیب‌دیدن دندان‌ها می‌شوند. برای دندان‌هایی که دیگر قابل ترمیم نیستند یا میزان پوسیدگی دندان به‌حدی است که قابل پرکردن نباشد، باید از کراون دندان استفاده شود. این روکش‌ها که قاب دندان، کراون یا دنتال کپ (dental cap) هم نامیده می‌شوند عملا نوعی پروتز دندانی هستند که جایگزین تاج صدمه‌دیده دندان می‌شوند و مثل کلاهک کل دندان را پوشانده و زیبایی ظاهری و استحکام دندان‌های خراب را بازمی‌گرداند.

روکش دندان به انگلیسی چه گفته می شود؟

روکش دندان یا dental crown در زبان انگلیسی ممکن است با نام dental cap هم شناخته شود.

خدمات دندانپزشکی

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

۲۰۰۰+ خدمت

انواع روکش دندان برای زیبایی

کراون‌های دندان بسته به موادی که از آن‌ها ساخته شده‌اند انواع مختلفی دارند که عبارتند از:

  • روکش تمام سرامیک
  • روکش فلز- سرامیک
  • روکش تمام فلز

متن انگلیسی:
The kind (dental crown) that’s right for you depends on your personal preferences and unique oral health needs.
ترجمه متن:
نوع مناسب روکش دندان برای شما بستگی به ترجیح شخصی و نیازهای منحصر به فرد بهداشت دهان و دندان شما دارد.

my.clevelandclinic

۱. کراون دندان فلزی (روکش دندان فلزی)

کروان دندان فلزی از آلیاژهای متنوعی مثل آلیاژ با میزان زیاد طلا یا پلاتین و آلیاژ فلز پایه مثل نیکل-کروم، و کبالت-کروم (جنس روکش دندان از فلزهای متنوع) ساخته می‌شوند که به‌نسبت دیگر انواع روکش دندان استحکام بالاتری در مقابل فشار، جویدن، گاز گرفتن و ساییدگی دارد. قیمت بالا و رنگ فلزی، نقاط ضعف این نوع تاج دندان هستند. باتوجه‌به اینکه مدل‌های فلزی ترک نمی‌خورند و احتمال شکستن ندارند بهترین مدل کراون دندان برای دندان‌های آسیاب هستند. روکش دندان طلا یکی از انواع محبوب روکش فلزی است.

درباره کراون دندان
برای دندان‌هایی که دیگر قابل ترمیم نیستند یا میزان پوسیدگی دندان به‌حدی است که قابل پرکردن نباشد، باید از کراون دندان استفاده شود.

۲. روکش دندان سرامیکی

این مدل کراون‌های دندان شباهت زیادی با ظاهر دندان‌های طبیعی دارند و بهترین گزینه برای افرادی هستند که نسبت به فلز آلرژی دارند. این مدل بیشتر برای کراون دندان جلو توصیه می‌شود هرچندکه برای دندان عقبی هم کاربرد دارد.

روکش دندان سرامیکی بهتره یا معمولی؟

انتخاب بهترین نوع روکش دندان به شرایط شما بستگی دارد. روکش دندان سرامیکی زیبایی بیشتری نسبت به روکش دندان فلزی و انواع دیگر دارد. اما روکش دندان معمولی و فلزی محکم‌تر از روکش دندان سرامیکی است.

۳. روکش دندان استیل (روکش دندان کودکان)

کراون دندان استیل از نوع موقت است که برای محافظت از دندان‌های پرکرده روی دندان دائمی قرار می‌گیرد. این مدل کراون دندانی بیشتر برای جلوگیری از گسترش و رفع پوسیدگی دندان کودکان تجویز می‌شود و به‌خاطر عدم نیاز به ویزیت چندباره نسبت به سایر مدل‌ها اقتصادی‌تر است.

۴. کراون دندان سرامیکی فلزی

این مدل کراون‌های سرامیکی-فلزی از جنس بدنه فلز با پوشش پرسلن با ظاهری شبیه دندان‌های طبیعی هستند. نقطه ضعف اصلی این نوع کراون دندانی، ساییدگی، ترک یا شکستگی دندان‌ها است. اما باتوجه‌به شباهت ظاهری به دندان‌های اصلی و هزینه مقرون‌به‌صرفه می‌تواند گزینه خوبی برای روکش دندان‌های جلو، عقب و بریج‌های بلند باشد.

۵. کراون دندان زیرکونیا

کراون دندان زیرکونیا از نوع تمام سرامیک شبیه مدل سرامیکی فلزی است که به‌جای فلز، از زیرکونیوم استفاده می‌شود. درنتیجه از لحاظ اقتصادی به‌صرفه‌تر است و یکی از گزینه‌های مناسب برای دندان‌های جلویی است.

۶. روکش دندان فوری

کراون‌های دندانی فوری بیشتر بُعد زیبایی دارند تا درمانی، به‌همین دلیل چندان محبوبیتی بین روش‌های درمانی تخصصی و خدمات دندانپزشکی ندارند. این مدل نوعی لمینت دندان متحرک هست که به صورت قالبی برای تمام دندان‌های یک فک جاگذاشته شده و قابل‌برداشتن است. این مدل‌ لمینت دندان فوری از رزین دندانپزشکی تهیه شده تا سبک و نازک باشد و فضای زیادی در دهان اشغال نکند. تعداد جلسات کمتر و هزینه نسبتا پایین‌تر این مدل باعث ترغیب برخی به استفاده از آن می‌شود.

نحوه استفاده از لمینت متحرک
برای درآوردن پلاک متحرک، با دو دست قسمت انتهای محصول را بگیرید و به آرامی دربیاورید.

۷. کراون دندان بدون پایه (روکش دندان بدون پایه)

این مدل کراون دندان بدون پست و کور روی دندان‌ها نصب می‌شود.

بهترین نوع روکش دندان

برای انتخاب بهترین نوع کراون دندان باید مزایا و معایب انواع مختلف کراون را بدانید و سپس بسته به کاربرد، بهترین نوع کراون دندان را انتخاب کنید. اگر بهترین از نظر کاربرد و استحکام باشد، روکش‌های فلزی به‌ویژه طلا بهترین نوع کراون دندان هستند که البته به‌خاطر رنگ و قیمت بالا چندان رایج نیستند. روکش‌های رزینی هم از نظر ظاهری خوب هستند اما شکنندگی بالایی دارند. باتوجه‌به تمام مزایا و معایب انواع تاج‌های دندانی و درنظر گرفتن فاکتورهای هزینه، زیبایی، و استحکام، بهترین نوع کراون دندان، کراون فلز – سرامیکی و تمام سرامیکی است.

ارزان ترین نوع روکش دندان

ارزان‌ترین نوع کراون دندان مدل سرامیکی-فلزی است که بسته به جنس آلیاژ مصرفی، رنج قیمتی متفاوتی دارد و معمولا به‌صرفه‌تر است.

کاربردهای کراون دندان

کراون دندان برای روکش کردن دندان بزرگسالان و کودکان با اهداف زیر کاربرد دارد:

  • محافظت از دندان پوسیده برای جلوگیری از شکستگی یا ترک‌خوردگی
  • پوشاندن دندان‌هایی با پرکردگی بزرگ
  • روکش دندان عصب‌کشی شده.
  • پوشاندن دندان‌های بدفرم یا دندان‌هایی که تغییر رنگ زیاد دارند.
  • ترمیم دندان فرسوده یا شکسته
  • نگه‌داشتن بریج دندان (روکش دندان متصل به هم)
  • پوشاندن ایمپلنت دندان و انواع روکش ایمپلنت
  • اصلاح طرح لبخند
  • قاب دندان شیری کودک و محافظت از دندان‌های در معرض پوسیدگی

چه کسانی باید از روکش دندان استفاده کنند؟

کراون دندان برای محافظت از دندان در افراد با شرایط زیر توصیه می‌شود، البته در وهله اول این تشخیص دندانپزشک است که شما گزینه مناسبی برای بهره‌مندی از این خدمات دندانپزشکی هستید یا خیر:

  • برای افرادی که به دنبال زیبایی لبخند و دندان‌ها هستند.
  • برای پرکردن جای دندان خالی که قصد دارید با ایمپلنت دندان پر کنید.
  • برای بازگرداندن زیبایی و کارکرد دندان‌هایی که پوسیدگی وسیع دارند.
  • افرادی که دندان شکسته یا ترک‌خورده دارند.
  • برای محافظت از دندان‌هایی با پرشدگی زیاد. 

چه کسانی نمی توانند از روکش دندان استفاده کنند؟

افرادی که ترک دندانی‌شان عمیق و به ریشه رسیده باشد نمی‌توانند از کراون دندان استفاده کنند. دندان‌هایی با ریشه آسیب‌دیده و تحلیل‌رفتگی عمیق هم کاندید مناسبی نیستند.

اگر می‌خواهید بدانید این نوع روکش‌ها برای شما مناسب است یا نه باید با دندانپزشک مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین دکتر دندانپزشک وجود دارد.

ماندگاری و عمر روکش دندان چقدر است؟

ماندگاری کراون دندان حدودا بین ۱۰ تا ۱۵ سال است؛ البته منوط به اینکه دستورات مراقبتی دندانپزشک را کاملا رعایت کنید و بهداشت دهان و دندان فراموش نشود. درصورتی‌که دستورات مراقبتی درست رعایت شوند، ماندگاری و عمر کراون دندان بالاتر هم می‌رود.

متن انگلیسی:
Although your crown cannot decay, the edge of the tooth on which it sits can. You will need to brush your teeth with fluoride toothpaste and floss your teeth, as is usually recommended.
ترجمه متن:
اگرچه تاج دندان شما نمی‌تواند پوسیده شود، اما لبه دندانی که روی آن قرار دارد می‌تواند پوسیدگی داشته باشد. بنابراین همانطور که معمولا توصیه می‌شود، باید دندان‌های خود را با خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید.

healthdirect

آیا بهترین درمان برای دندان شکسته، روکش دندان است؟

از بهترین دکتر دندانپزشک مشاره بگیر!

مزایای روکش دندان چیست؟

کراون‌های دندانی از نوع پرسلین و کامپوزیت یکی از گزینه‌های محبوب خدمات دندانپزشکی هستند که مزایای بی‌شماری دارند:

  • دندان‌های سفید و شفاف مشابه دندان‌های اصلی و ظاهری طبیعی
  • مقاومت کراون دندان نسبت به لک از مزایای مهم کراون دندانی است که هرگونه لکی به‌راحتی از روی روکش پرسلن پاک می‌شود.
  • ماندگاری و طول عمر بالای کراون دندان مزیت مهمی است که باعث شده در مقابل ضربات و ساییدگی تا سال‌ها دوام بیاورد.
  • ترمیم مشکلات جزئی دندان‌ها و رفع عیوب سطحی
  • بعد نصب نتیجه روکش دندان بلافاصله قابل مشاهده است.
  • کراون دندان جایگزین مناسبی برای مینای دندان آسیب دیده هستند که از ساییدگی مینای دندان جلوگیری می‌کند.

معایب روکش دندان چیست؟

درست است که تاج دندان از گزینه‌های محبوب خدمات دندانپزشکی است که برای رفع ایرادات سطحی استفاده می‌شود اما معایبی هم دارد که عبارتند از:

  • گاهی بعد از مدتی روکش‌ها آسیب دیده و باید ترمیم یا تعویض شوند.
  • غیرقابل برگشت هستند. یعنی برای نصب باید یک لایه مینای دندان برداشته شود؛ به‌همین دلیل دیگر نمی‌توانید بعد از تراشیدن مینای دندان و نصب روکش دندان، آن را بردارید.
  • احتمال حساسیت دندانی وجود دارد.
مزایا و معایب روکش دندان
پیش از استفاده از این روش لازم است که با معایب و مزایای آن آشنا شوید.

مراحل روکش دندان

حالا که بعد از مشورت با دندانپزشک نوع کراون دندان مناسب خود را انتخاب کردید نوبت به انجام مراحل آن می‌رسد:

  • ویزیت اول و معاینه

دندانپزشک برای ویزیت اول چند عکس اشعه ایکس از ریشه‌ها و استخوان اطراف دندان می‌گیرد تا پوسیدگی‌ها، عفونت یا نیاز به درمان ریشه مشخص شود. هرگونه پوسیدگی، دندان خالی و آسیب‌دیدگی باید قبل از نصب کراون دندان برطرف شوند.

  • آماده‌سازی دندان برای کراون دندان

پیش از آماده‌شدن روکش دائمی، دندانپزشک دندان را بی‌حس کرده و آن را می‌تراشد تا برای نصب کراون دندان آماده شود. میزان تراشیدن دندان بسته به نوع تاج دندان انتخابی فرق می‌کند. بعد نوبت به قالب‌گیری با خمیر می‌رسد و دندانپزشک رنگی که نزدیک‌ترین تناسب با رنگ دندان اصلی داشته باشد، انتخاب می‌کند. در گام بعدی، روکش و قالب‌ها را به لابراتوار فرستاده تا طی ۳ هفته آماده شوند. در این فاصله دندانپزشک، روکش موقت می‌گذارد.

  • چسباندن روکش

در جلسه دوم ویزیت کراون دندان، روکش موقت را برداشته و پس از تایید رنگ و تناسب روکش دائمی و در صورت موافقت بیمار، بعد از بی‌حسی دندان‌ها، کراون جدید دائمی چسبانده می‌شود.

چسب روکش دندان

برای نصب کراون دندان روی دندان‌های اصلی از چسب روکش دندان استفاده می‌شود که همان چسب ترمیم دندانی است. چسب‌های روکش دندان دو مدل چسب دندان موقت و چسب دندان دائمی دارند.

طول دوره درمان برای نصب روکش چقدر است؟

طول دوره درمان برای نصب تاج دندان حدود ۲ تا ۳ ماه است. البته بسته به وضعیت دندان‌ها و وجود مشکلات دهان و دندانی یا نیاز به پیوند استخوان در فک ممکن است تا ۶ ماه هم طول بکشد.

روکش دندان عصب کشی شده

گاهی اگر پرکردگی و عصب کشی دندان وسیع باشد، احتمالا بافت دندانی زیادی برای نگه‌داشتن پرکردگی نیست یا ممکن است دندان به‌خاطر جویدن بشکند، به همین دلیل روکش دندان عصب کشی شده توصیه می‌شود که مثل کلاه روی تاج دندان یا قسمت پروتزی ایمپلنت دندان را می‌پوشاند.

ویزیت اولیه روکش دندان
لازم است که دو مرحله ویزیت اولیه پیش از انجام این روش صورت گیرد.

آمادگی برای انجام روکش دندان

آماده کردن دندان‌ها به دو مرحله ویزیت نیاز دارد، یک بار آماده‌سازی و ویزیت دوم هم برای چسباندن و نصب روکش دائمی.

برای زیبایی دندان لمینت بهتر است، روکش دندان یا ایمپلنت؟

لمینت دندان، ایمپلنت یا کراون دندان هرکدام مزایای خاص خود را دارند:

لمینت دندانایمپلنت دندانروکش
ماندگاری بالا حدود ۱۲ تا ۱۵ سالایمپلنت دندان، تعویض کامل دندان و ریشه محسوب می‌شود.ماندگاری بالا (۱۲ تا ۱۵ سال) و دائمی
لمینت‌ها نیمی از روکش دندان هستند.ایمپلنت دندان، جایگزین دندان کشیده یا کنده‌شده می‌شود.  گزینه بهتری برای ترمیم و تقویت دندان هستند.
صرفا برای زیبایی ظاهریایمپلنت دندان، فواصل بین دندانی را برای همیشه از بین می‌برد.  زیبایی، ظاهر و عملکرد بهتر
لمینت دندان را می‌توان به روکش تبدیل کرد.ایمپلنت دندان دقیقا شبیه دندان‌های اصلی است و مثل دندان واقعی کار می‌کند.   
لبخند زیباتر –لبخند زیباتر
احتمال پوسیدگی دندان‌های زیر لمینت –بهبود توانایی جویدن و خوردن
نیاز به تعویض بعد از چند سال –قسمت بیشتری از مینای دندان باید تراشیده شود.
احتمال ترک‌خوردگی یا ساییدگی –مواد استفاده‌شده برای روکش به تدریج آسیب‌پذیرتر می‌شوند.
 – –به‌تدریج خط نازکی بین تاج و دندان اصلی مشاهده می‌شود.
تفاوت روکش، لمینت و ایمپلنت دندان

مراقبت بعد از روکش دندان چگونه است؟

مثل نصب لمینت دندان و ایمپلنت دندان که نیازمند مراقبت‌های ثانویه است، کراون دندان هم به مراقبت نیاز دارد:

  • استفاده از مسواک با برس نرم
  • پرهیز از مصرف آجیل و خوردنی‌های سفت که احتمال شکستن روکش دارند.
  • بلافاصله بعد مصرف نوشیدنی‌های رنگی مثل چای و قهوه مسواک بزنید.
  • استفاده مرتب از نخ دندان
  • ویزیت سالانه دندانپزشک

دندانت شکسته؟ همین حالا برای روکش دندان وقت بگیر!

چه چیزی باعث شکستن روکش دندان میشود؟

برخورد جسم سخت و سفت به کراون دندان سرامیکی باعث شکستن آن می‌شود.

عوارض و خطرات روکش دندان

نصب کراون دندان عوارض جدی ندارد اما گاهی ممکن است در برخی دیده شوند:

  • واکنش حساسیتی
  • تشدید جرم و پلاک بین روکش و دندان
  • پوسیدگی و خراب‌شدن دندان زیر روکش
  • قالب‌گیری نادرست
  • التهاب لثه

درد و حساسیت دندان بعد از روکش

معمولا یک تا دو هفته بعد روکش کردن دندان احتمالا احساس درد و حساسیت دارید. به همین دلیل بهتر است از مصرف غذاهای خیلی سرد، گرم یا سفت پرهیز کنید. البته حساسیت بعد از کراون دندان موقتی است و در فاصله کوتاهی برطرف می‌شود. نخ دندان و مسواک می‌تواند درد و حساسیت را کمتر کند.

آمادگی بعد از نصب روکش
معمولا یک تا ۲ هفته بعد روکش کردن دندان احتمالا احساس درد و حساسیت دارید.

پوسیدگی زیر روکش

بی‌توجهی به مراقبت دهان و دندان باعث پوسیدگی دندان زیر روکش می‌شود که تشخیص آن کمی دشوار است و با ویزیت دندانپزشک و عکس رادیوگرافی، باتوجه‌به علائمی مثل درد لثه، بوی بد دهان و درد دندان تشخیص داده می‌شود.

سیاه شدن لثه دندان روکش شده

سیاه شدن لثه دندان روکش شده دلایل مختلفی دارد:

  • خود دندان زیر روکش سیاه است.
  • لبه روکش بالاتر از لثه قرار گرفته است.
  • لبه فلزی روکش است که از زیر مشخص می‌شود.
  • حجم زیاد روکش باعث خطای دید و به سیاهی‌زدن روکش می‌شود.

درمان التهاب لثه بعد از روکش دندان

احتمالا دندانپزشک دهانشویه و آنتی‌بیوتیک برای درمان التهاب لثه معرفی کند. سایر روش‌های درمانی عبارتند از:

  • عمل جراحی لثه
  • مراقبت خانگی مثل مسواک و دهانشویه موضعی
  • رژیم غذایی

قیمت روکش دندان در سال ۱۴۰۲ در دکترِتو کلینیک

در صورتیکه می‌خواهید از قیمت روکش دندان آگاهی دقیق داشته باشید و این خدمت را برای سلامت و زیبایی دندان خود دریافت کنید، توصیه می‌کنیم از دکترِتو کلینیک کمک بگیرید. قیمت کراون دندان بسته به برند کراون، کشور تولیدکننده و جنس آن متفاوت خواهد بود:

نوع خدمات کراون دندانقیمت هر واحد (تومان)
پروتز کامل (هر فک)۱۰.۰۰۰.۰۰۰
روکش ایمکس A (درجه یک)۵.۰۰۰.۰۰۰
روکش ایمکس B (درجه دو)۳.۵۰۰.۰۰۰
هر واحد روکش زیرکونیا۳.۵۰۰.۰۰۰
پونتیک زیرکونیا۳.۵۰۰.۰۰۰
هر واحد روکش PFM۲.۵۰۰.۰۰۰
پونتیک PFM۲.۵۰۰.۰۰۰
قیمت روکش دندان

قیمت روکش دندان جلو

هزینه روکش دندان جلو در سال ۱۴۰۲ بین ۸۰۰ هزار تا ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دندانپزشک

کراون دندان یکی از پوشش‌های محبوب برای رفع ایرادات سطحی دندان است که جزء خدمات دندانپزشکی زیبایی و درمانی قرار می‌گیرد. مزایای تاج دندان نسبت به معایب آن‌ها بیشتر است و ماندگاری، مقاومت و استحکام بالا مهمترین مزیت این کراون‌های دندانی است. روکش‌ها انواع مختلفی دارند مانند سرامیکی، فلزی، سرامیکی-فلزی. قیمت کراون دندان بسته به نوع برند، جنس، کلینیک و دندانپزشکی که انتخاب می‌کنید متفاوت خواهد بود. به منظور پیشگیری از عوارض احتمالی بهتر است دندانپزشک مجرب و متخصصی را انتخاب کنید.

برای انجام روکش دندان و کسب اطلاعات دقیق در مورد انواع آن، باید با دندانپزشک مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری، امکان مشاوره با دکتر دندانپزشک آنلاین وجود دارد.

دکترتو مراقب زیبایی شماست!

پرسش‌های متداول

درد اطراف دندان دارای کراون، عقب‌نشینی خط لثه، سخت‌جویدن، تغییر ظاهر و رنگ روکش، مدت استفاده طولانی از علائمی هستند که زمان تعویض تاج دندان را نشان می‌دهند. علت تحلیل رفتن لثه باید توسط پزشک مشخص شود.

برای ترمیم دندان آسیب‌دیده یا عفونی حتما باید عصب‌کشی انجام شود. بسته به تشخیص دندانپزشک می‌توان از روکش بعد عصب‌کشی استفاده کرد.

معمولا خدمات دندانپزشکی در حوزه خدمات بیمه نیستند.

کراون دندان روش کم خطر با حداقل عوارض است که استحکام بالایی دارد.

کراون دندان ماندگاری بالایی دارد و تقریبا دائمی محسوب می‌شود، البته احتمال فرسودگی، ساییدگی، لب‌پر و شکستگی وجود دارد.

درد و حساسیت در دو هفته اول طبیعی است اما در حالت کلی درد ندارد و در صورت طولانی‌شدن حتما به دندانپزشک اطلاع دهید.

کراون دندان سرامیکی به‌سرعت لکه‌ها را به خود جذب می‌کند، البته با شستشو و با مسواک به‌راحتی پاک می‌شود.

طول عمر معمول تاج دندان 10 تا 15 سال است البته در صورت رعایت دستورات پزشک ماندگاری آن بالاتر هم می‌رود.

بله، جنس روکش فلزی از نوع طلا یکی از انواع محبوب کراون دندان در گذشته است که امروز باتوجه‌به تنوع بالا روکش‌های دندانی، قیمت بالای روکش طلا و رنگ متفاوتش استقبال از آن کاهش یافته است.

از لحاظ سلامتی خطری تهدیدتان نمی‌کند اما استفاده از چسب‌های صنعتی توصیه نمی‌شود. بهتر است نصب و چسباندن کراون دندان را به دندانپزشک متخصص بسپارید.

نصب کراون دندان باعث خرابی دندان نمی‌شود.

کامپوزیت ونیر برای بهبود ظاهر دندان‌های سالم کاربرد دارد. اما روکش دندان برای دندان‌هایی کاربرد دارد که پوسیدگی عمیقی دارند یا دچار شکستگی شده‌اند.

امتیاز شما به مقاله:
(4.2از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره روکش دندان

  1. سارا میم گفت:

    سلام…مطالب عالی و مفید بود .سپاس

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سپاس از همراهی تان
      سالم باشید سارای عزیز

  2. شامی نژاد گفت:

    طبق تجربه عرض می کنم نظر بنده بی شک به ضرر دندان سازان عزیز خواهد بود چرا که نوعی نان بری خواهند پنداشت . بنده سال ۱۳۹۶ ده عدد روکش دندان را متحمل شدم بعد از مدتی متوجه شدم دندان زیر روکش شدیداً پوشیده شده به طوری که ریزه ها به دهانم می آمد خلاصه دادم دندان ساز ، سری روکش را خارج کرد. و آن دندان را درآورد . روکش دندان به درد لای جرز دیوار نمی خورد بیهوده گول زیبایی میبایی نخورید روکش هیچ گونه زیبایی نمی تواند بیافریند چرا که بعد مدتی کوتاه صاحب روکش شدیداً متاسف و پشیمان خواهد شد من ده عدد روکش که در واقع پیوسته بودند دور انداختم . اگر کسی توان مالی داشته باشد باید برود دنبال ایمپلنت . اگر نداشته باشد با دهان بی دندان زندگی کردن هزاران هزار بهتر و افضل از روکش داری است گفتنی را گفتیم باشد که کارگر افتد . دندان مصنوعی هم در واقع نوعی عضو اضافه بر دهان می ماند که دردسرهای بسیار چندش آور خود را دارد

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      سپاس از به اشتراک گذاشتن تجربه تان
      تندرست باشید

  3. یاور گفت:

    سلام برای روکش دندان بالا و پایین مشکل نیست که من چند تاازدندان هام راتابه حال کشیدم ویایکی دوتا دچار سیاهذشدن است

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بستگی به عکس opg دارد

  4. ناشناس گفت:

    سلام قالب دندان ازکجاگیربیاورم ممنون جواب بد روکش دندان

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      باید به کارگاه دندانسازی و یا دندانپزشکی مراجعه کنید

  5. مرجان گفت:

    سلام سپاسگزارم از مقاله مفید و کاملتان.
    حدود ۱۵ سال پیش دندانهای جلوی فک بالام را روکش فلزی-سرامیک کردم. الان دچار مشکل بوی بد دهان و افتادن روکش پشت دندانهایم هستم، البته ظاهر دندانهایم زیباست ولی از بوی بد دهانم رنج میبرم. چه کمکی میتوانید به من بکنید؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      پوسیدگی زیر روکش اتفاق افتاده که باید روکش برداشته شده و پوسیدگی مشخص شود. با عکس کامل دندان ممکنه بتونید این پوسیدگی را بررسی کنید. به متخصص دندانپزشکی مراجعه کنید.
      دندانپزشک