ژنیکوماستی کاذب مشکل بزرگ مردان چاق

آنچه در این مقاله می‌خوانید

ژنیکوماستی کاذب به علت چاقی ایجاد می‌شود. افزایش بیش از حد چربی در ناحیه سینه باعث بزرگی و افتادگی سینه مردان می‌شود. اختلالات هورمونی در این عارضه نقشی ندارد. با رژیم و ورزش می‌توان این مشکل را برطرف کرد. اما سریعترین راه درمان جراحی است.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 5 دقیقه
ژنیکوماستی کاذب

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

ژنیکوماستی کاذب با ژنیکوماستی واقعی تفاوت‌های زیادی دارد. ژنیکوماستی اصطلاحی است که به سینه‌های بزرگ و زنانه در مردان اشاره دارد. اما همه مردان دچار ژنیکوماستی غده ای یا حقیقی نیستند. در شبه ژنیکوماستی بافت چربی در سینه افزایش پیدا می‌کند و علت بزرگی سینه ها انباشت چربی است. اگر دچار این عارضه هستید، در این مطلب همراه ما باشید. در ادامه توضیح می‌دهیم که شبه ژنیکوماستی چیست؟ علائم آن چه فرقی با ژنیکوماستی غده ای دارد؟ چگونه می‌توان آن را تشخیص داد؟ علت بروز آن در نوجوانان و بزرگسالان چیست و چگونه می‌توان آن را درمان کرد؟

در صورتی که مشکل بزرگی سینه دارید، بهتر است برای تشخیص علت آن با متخصص داخلی یا متخصص غدد و متابولیسم مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی و آنلاین با پزشک وجود دارد.

ژنیکوماستی کاذب چیست؟

بزرگی سینه در مردان شایع بوده و بسیاری از نوجوانان و بزرگسالان ممکن است دچار این مشکل شوند. به این وضعیت ژنیکوماستی می‌گویند. در ژنیکوماستی واقعی علت بزرگی سینه عدم تعادل هورمونی بوده و بافت غده سینه بزرگ می‌شود. معمولا این عارضه در نوجوانی ایجاد شده و خود به خود برطرف می‌شود. اما در ژنیکوماستی کاذب یا شبه ژنیکوماستی علت بزرگی سینه افزایش بافت چربی در این ناحیه است. با افزایش وزن و چاقی چربی در نواحی مختلف بدن از جمله قفسه سینه افزایش پیدا می‌کند.

در این افراد چربی اضافی در اطراف سینه و زیر نوک سینه تجمع پیدا می‌کند و باعث بزرگی سینه‌ها و افتادگی آنها می‌شود. برای از بین بردن چربی این ناحیه ورزش و بدنسازی گزینه خوبی است. اما بهترین راه درمان آن لیپوساکشن ژنیکوماستی است.

ژنیکوماستی کاذب به علت افزایش چربی در ناحیه سینه ایجاد می‌شود.
ژنیکوماستی کاذب به علت افزایش چربی در ناحیه سینه ایجاد می‌شود.

علائم ژنیکوماستی کاذب

علائم اولیه ژنیکوماستی کاذب و ژنیکوماستی واقعی شبیه به هم هستند. اما نوع بافت آنها را از هم متمایز می‌کند. بافت چربی با بافت غده سینه تفاوت زیادی دارد و نرم‌تر است. از علائم شبه ژنیکوماستی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • بافت چربی در زیر قفسه سینه
  • هیچ بافت سفتی لمس نمی‌شود.
  • بدون درد و حساسیت

علت ژنیکوماستی کاذب

ژنیکوماستی واقعی دلایل مختلفی مانند اختلالات هورمونی، داروها یا بیماری زمینه‌ای دارد. اما تنها دلیل ژنیکوماستی کاذب چاقی است. چاقی و اضافه وزن باعث افزایش بافت چربی در ناحیه سینه می‌شود. البته دقت داشته باشید که در افراد چاق ممکن است ژنیکوماستی کاذب و غده ای هم‌زمان ایجاد شود.

علت بزرگی سینه‌هات رو نمی‌دونی؟

برای تشخیص با پزشک مشورت کن.

متن انگلیسی:
In morbidly obsess men, testosterone levels tend to be lower than average, while estrogen levels are higher. We can measure this in their blood. Theoretically, there is peripheral conversion of testosterone to estrogen that is accelerated in those who are obese.
More fat = more conversion of testosterone to estrogen = an imbalance of the “normal” ratio seen in men = ideal environment for the development of gynecomastia
ترجمه متن:
در مردان مبتلا به وسواس بیمارگونه، سطح تستوسترون کمتر از حد متوسط است، در حالی که سطح استروژن بالاتر است. می‌توان این فاکتور را در خون اندازه‌گیری کرد. از نظر تئوری، تبدیل تستوسترون به استروژن در افراد چاق تسریع می‌شود.
چربی بیشتر مساوی است با تبدیل بیشتر تستوسترون به استروژن و عدم تعادل هورمونی که محیط ایده‌آلی برای ایجاد ژنیکوماستی است.

austingynecomastiacenter

علت ژنیکوماستی کاذب در نوجوانی

علت اصلی ژنیکوماستی در نوجوانان تغییرات هورمونی مربوط به بلوغ است. اما شبه ژنیکوماستی ارتباطی با این موضوع ندارد. اگر فرزند نوجوان شما دچار اضافه وزن است، علت بزرگی سینه‌ها هم همین موضوع بوده و با کاهش وزن ژنیکوماستی کاذب برطرف می‌شود.

تشخیص ژنیکوماستی کاذب

تشخیص ژنیکوماستی کاذب با معاینات اولیه انجام می‌شود و نیازی به آزمایش‌های مختلف نیست. علامت اصلی آن چاقی و اضافه وزن است. پزشک سینه را معاینه می‌کند. اگر بافت سفت و فیبری احساس نشود، ژنیکوماستی از نوع کاذب است.

درمان شبه ژنیکوماستی – درمان ژنیکوماستی کاذب

از آنجایی که علت شبه ژنیکوماستی چاقی و اضافه وزن است، در اولین قدم برای درمان این بیماری پزشک پیشنهاد می‌دهد که ورزش و رژیم غذایی سالم را دنبال کنید. با کاهش وزن این عارضه هم از بین می‌رود. اما اگر وزن خود را کاهش داده‌اید و هنوز دچار ژنیکوماستی هستید، احتمالا ژنیکوماستی واقعی و کاذب را با هم داشته و باید برای درمان آن جراحی داشته باشید.

پیشنهاد: بدنسازان و ژنیکوماستی را مطالعه کنید

برای درمان شبه ژنیکوماستی هم می‌توان جراحی را انتخاب کرد. البته تکنیک جراحی در ژنیکوماستی واقعی با شبه ژنیکوماستی تفاوت دارد. در ژنیکوماستی غده ای بافت غده سینه برداشته شده و از این طریق سینه کوچک می‌شود. اما معمولا برای درمان ژنیکوماستی کاذب از لیپوساکشن استفاده می‌کنند.

در لیپوساکشن با استفاده از کانول‌ها (لوله‌های باریک) چربی از بدن خارج می‌شود. دستگاه لیپوساکشن مکش ایجاد کرده و از این طریق چربی‌ها را بیرون می‌کشد.

اگر پزشک تشخیص دهد که هم بافت چربی و هم بافت غده سینه افزایش پیدا کرده و باعث ژنیکوماستی شده‌اند، از ترکیب این دو جراحی استفاده می‌کند. در این شرایط باید بافت غده سینه همراه با چربی اضافی خارج شود. اگر ژنیکوماستی شدید باشد و سینه‌ها حالت افتاده داشته باشند، پوست اضافی سینه هم برداشته شده تا افتادگی آن برطرف شود.

با جراحی می‌توان چربی اضافی سینه را خارج کرد تا سینه کوچک شود.
با جراحی می‌توان چربی اضافی سینه را خارج کرد تا سینه کوچک شود.

آیا امکان عود ژنیکوماستی کاذب بعد از جراحی وجود دارد؟

در ژنیکوماستی واقعی اگر مشکلات هورمونی برطرف نشود، ممکن است بعد از جراحی دوباره سینه‌ها بزرگ شوند. در شبه ژنیکوماستی نیز باید بعد از جراحی مراقب وزن خود باشید. حتما فعالیت بدنی داشته و رژیم غذایی سالمی را دنبال کنید. در غیر این صورت با افزایش وزن ممکن است ژنیکوماستی عود کند.

همچنین اگر داروهای استروئید آنابولیک مصرف می‌کنید، با پزشک مشورت کنید. این داروها می‌توانند باعث عود ژنیکوماستی شوند.

عوارض ژنیکوماستی کاذب

شبه ژنیکوماستی عوارض جدی ندارد و باعث بیماری یا مشکل پزشکی نمی‌شود. اما برای بیشتر مردان ناراحتی روانی ایجاد می‌کند. این دسته از افراد ممکن است دچار مشکلات عزت نفس شوند و نسبت به بدن خود حس شرم داشته باشند.

اما در برخی مواقع هم ممکن است بزرگی سینه در مردان نشانه مشکل جدی مانند سرطان سینه باشد. این سرطان در مردان بسیار نادر است. اما بهتر است برای تشخیص به موقع و اطمینان از سلامتی به پزشک مراجعه کنید.

دچار ژنیکوماستی کاذب هستی و نگرانی؟ برای درمان همین امروز مشاوره بگیر.

پیشگیری از ژنیکوماستی کاذب

تنها راه پیشگیری از ژنیکوماستی کاذب سبک زندگی سالم است. باید وزن خود را در محدوده سالم نگه دارید. اگر دچار اضافه وزن و چاقی هستید، حتما با متخصص تغذیه مشورت کنید تا وزن خود را پایین بیاورید. در برنامه روزانه خود ورزش را قرار دهید و رژیم غذایی سالم را دنبال کنید.

تفاوت ژنیکوماستی کاذب و غده ای

تفاوت اصلی این دو نوع ژنیکوماستی در نوع بافتی است که باعث بزرگ شدن سینه می‌شود. در جدول زیر به طور دقیق تفاوت آنها را ذکر کرده‌ایم.

ژنیکوماستی کاذبژنیکوماستی واقعی
بافت چربی باعث بزرگی سینه است.بافت غده ای باعث بزرگی سینه است.
نرم است و افتادگی بیشتری دارد.سفت‌تر و فیبری‌تر است.
چاقی و اضافه وزن علت آن است.اختلالات هورمونی علت اصلی است.
با ورزش و رژیم غذایی می‌توان آن را درمان کرد.ورزش و تغذیه تاثیر زیادی روی آن ندارند.
داروها در بزرگی و کوچک شدن سینه تاثیری ندارند.گاهی عوارض داروها باعث بزرگی سینه می‌شود.
نیاز به جراحی لیپوساکشن دارد.باید بافت غده سینه در جراحی برداشته شود.
تفاوت ژنیکوماستی کاذب و واقعی

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

ژنیکوماستی کاذب یا شبه ژنیکوماستی یکی از انواع ژنیکوماستی شایع است که ممکن است مردان در هر سنی را تحت تاثیر قرار دهد. در ژنیکوماستی کاذب بافت چربی اضافی در سینه باعث بزرگی سینه می‌شود. علت این مشکل چاقی و اضافه وزن است. به همین دلیل ورزش و رژیم غذایی سالم بهترین راه برای درمان این مشکل است. البته در افراد چاق احتمال اختلالات هورمونی هم بالا بوده و ممکن است شخص دچار ژنیکوماستی غده ای و کاذب به طور همزمان باشد.

برای درمان این مشکل جراحی هم گزینه خوبی است. با لیپوساکشن بافت چربی از سینه خارج می‌شود. اما ممکن است بافت غده سینه هم بزرگ شده باشد و پزشک هر دو جراحی را همزمان انجام دهد. شبه ژنیکوماستی عوارض جدی ندارد و فقط باعث کاهش عزت نفس و نارضایتی از بدن می‌شود.

اگر دچار ژنیکوماستی هستید و با کاهش وزن مشکل برطرف نشده است، حتما با متخصص داخلی یا دکتر غدد و متابولیسم مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین دکتر متخصص غدد وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

علت ژنیکوماستی کاذب چاقی و اضافه وزن است. به همین دلیل رژیم غذایی سالم و ورزش می‌تواند تاثیر زیادی در درمان این مشکل داشته باشد.

معمولا در پسران نوجوان اختلالات هورمونی ایجاد می‌شود. به همین دلیل ژنیکوماستی از نوع واقعی بوده و بعد از مدتی خود به خود از بین می‌رود. اما اگر فرزند شما دچار اضافه وزن است، احتمالا ژنیکوماستی از نوع کاذب خواهد بود.

در هر سنی با افزایش وزن و چاقی ممکن است این عارضه ایجاد شود.

امتیاز شما به مقاله:
(4.7از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره ژنیکوماستی کاذب

  1. زهرا هاشمی‌ گفت:

    سلام مادر من مبتلا به مریضی mndهست
    که بلع و راه رفتن و تنفس دچار مشکل میشه
    اگه برای گلوش پیش دکتر حلق و گوش ببریم میشه کمکی بکنند یا بزاق دهانش از بین بره

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله با توجه به سن و حساسیت این بیماری در اسرع وقت به متخصص مراجعه کنید

  2. ناشناس گفت:

    سلام مادر من مبتلا به مریضی mndهست
    که بلع و راه رفتن و تنفس دچار مشکل میشه
    اگه برای گلوش پیش دکتر حلق و گوش ببریم میشه کمکی بکنند یا بزاق دهانش از بین بره

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله با توجه به سن و حساسیت این بیماری در اسرع وقت به متخصص مراجعه کنید