بدنسازان و ژنیکوماستی، چالشی در بدنسازی حرفه ای

آنچه در این مقاله می‌خوانید

معمولا ژنیکوماستی در بدنسازی به دلیل عدم رعایت تعادل در مصرف هورمون‌ها و مکمل‌ها رخ می‌دهد. در این شرایط سینه مردان به شدت بزرگ شده و حتی گاهی برای درمان، کار به جراحی هم کشیده شده است.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
ژنیکوماستی در بدنسازی چیست؟

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

بدنسازان و ژنیکوماستی مشکلی است که ورزشکاران با آن روبرو می‌شوند. ژنیکوماستی اختلالی است که در مردان در سنین مختلف بروز می‌کند و دلیل آن می‌تواند موارد مختلفی باشد. در این بیماری بافت سینه مردان بیش از حد بزرگ می‌شود و سینه‌های بزرگ مردانه شرایط زندگی را برای آنها دشوار می‌کند.

با وجودی که ژنیکوماستی می‌تواند در گروه‌های مختلف سنی و با شرایطی متفاوت رخ دهد، یکی از رایج‌ترین کاندیداها برای بروز این مشکل مردان بدنساز هستند. بدنسازان و ژنیکوماستی ارتباط نزدیکی به هم دارند و معمولاً به دلیل سبک زندگی این افراد، بسیاری از آنها با ژنیکوماستی درگیرند. در این مقاله به بررسی کامل‌تری از ژنیکوماستی بدنسازی و دلایل بروز آن می‌پردازیم.

اگر دچار این عارضه هستید، باید به متخصص غدد و متابولیسم مراجعه کنید. پزشک آزمایشات هورمونی را تجویز کرده و درمان را شروع می‌کند. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین دکتر متخصص غدد وجود دارد.

ژنیکوماستی در بدنسازی چیست؟

ژنیکوماستی بدنسازی به وضعیتی اطلاق می‌شود که در آن مردان بدنساز به دلیل عدم تعادل هورمون‌ها در بدن بافت سینه‌شان رشد بیش از حدی را تجربه می‌کند. برای بدنسازان، ژنیکوماستی یک نگرانی خاص است، زیرا این ورزش حول محور ظاهر و زیبایی بدن می‌چرخد. این ورزشکاران اغلب استروئیدهای آنابولیک را برای به حداکثر رساندن رشد عضلانی مصرف می‌کنند که می‌تواند عدم تعادل هورمونی را به دنبال داشته و منجر به ژنیکوماستی شود.

آیا با ژنیکوماستی می توان معافیت سربازی گرفت؟

در این شرایط بافت سینه ورزشکاران متورم شده و به طور غیرطبیعی بزرگ می‌شود. ژنیکوماستی به دلیل تلاش بدن برای حذف تستوسترون در گردش رخ می‌دهد. این مشکل در بین مردان بدنساز بسیار شایع است تا حدی که  یک مطالعه در مورد ژنیکوماستی در بدنسازان ادعا می‌کند که بین سال‌های ۱۹۸۰ تا ۲۰۱۳ در ایالات متحده، ۱۵۷۴ بدنساز تحت درمان جراحی برای این بیماری قرار گرفتند.

افزایش تستوسترون و کاهش استروژن ممکن است در کاهش احتمالی بزرگ شدن غیرعادی سینه در مردان موثر باشد.
افزایش تستوسترون و کاهش استروژن ممکن است در کاهش احتمالی بزرگ شدن غیرعادی سینه در مردان موثر باشد.

علائم ژنیکوماستی در بدنسازان

ژنیکوماستی در بدنسازی وضعیتی است که در آن مردان بدنساز به دلیل عدم تعادل هورمون‌ها در بدن، دچار بافت بزرگ سینه می‌شوند. موارد زیر شایع‌ترین علائم ژنیکوماستی بدنسازان هستند:

  • بزرگ شدن بافت سینه: بارزترین علامت ژنیکوماستی بدنسازی بزرگ شدن بافت سینه است که می‌تواند دردناک باشد و باعث ناراحتی فیزیکی شود.
  • حساسیت و واکنش‌پذیر بودن: بافت سینه نیز ممکن است حساس و واکنش‌پذیر به لمس باشد، به‌ویژه در هنگام ورزش یا فعالیت بدنی.
  • ترشحات نوک پستان: در برخی موارد، ژنیکوماستی در بدنسازی می‌تواند باعث ترشح از نوک پستان شود که ممکن است در ظاهر شفاف یا شیری باشد.
  • تغییر در بافت پوست: پوست ناحیه آسیب‌دیده ممکن است ضخیم‌تر یا سفت‌تر شود و ممکن است با تغییراتی در بافت پوست همراه باشد.
  • اثرات روانی: ژنیکوماستی بدنسازان می‌تواند اثرات روانی قابل‌توجهی از جمله کاهش عزت‌نفس، خجالت و اضطراب داشته باشد.

بااین‌حال باید توجه داشت که در بیشتر مواقع در افراد بدنساز ژنیکوماستی سینه‌های بسیار بزرگی را ایجاد نمی‌کند و معمولاً اندازه سینه‌ها بسیار کوچک‌تر است. بیشتر از تورم بافت سینه، نوک سینه‌ها بیرون‌زده است و بافت نرم سینه سفت و سفید است.

متن انگلیسی:
In most cases, bodybuilders won’t develop huge breasts. Their breasts will usually be small and localized to just under or around the areola. The nipples may be puffy, and when the pec muscles are flexed, the nipples protrude and distort the shape of the chest. Breast tissue caused by steroids is hard, white and solid, as opposed to the softer breast tissue that occurs in adolescent boys
ترجمه متن:
در بیشتر موارد، در بدنسازان سینه‌های بزرگی ایجاد نمی‌شود. سینه‌های آنها معمولاً کوچک و در زیر یا اطراف هاله پوست به شکل موضعی است. نوک سینه‌ها ممکن است پف‌کرده باشند و هنگامی که ماهیچه‌های سینه خم می‌شوند، نوک سینه‌ها بیرون‌زده و شکل قفسه سینه را تغییر می‌دهند. بافت پستان ناشی از استروئیدها بر خلاف بافت نرم سینه‌ای که در پسران نوجوان ایجاد می‌شود، سفت، سفید و جامد است.

spsboca

دلایل ایجاد ژنیکوماستی در پرورش اندام

ژنیکوماستی و بدنسازی، به دلیل عدم تعادل هورمون‌ها در بدن، در درجه اول افزایش سطح استروژن ایجاد می‌شود. این عدم تعادل هورمونی می‌تواند توسط عوامل مختلفی به وجود بیاید، از جمله:

  • استفاده از استروئیدهای آنابولیک: استفاده از استروئیدهای آنابولیک که نسخه‌های مصنوعی هورمون مردانه تستوسترون هستند، می‌تواند تعادل ظریف هورمون‌ها را در بدن مختل کند و منجر به افزایش سطح استروژن و توسعه بافت سینه شود.
  • مصرف الکل: مصرف الکل می‌تواند منجر به کاهش سطح تستوسترون و افزایش سطح استروژن شود که می‌تواند به ایجاد ژنیکوماستی بدنسازان کمک کند.
  • شرایط پزشکی: برخی شرایط پزشکی مانند بیماری کبدی، نارسایی کلیه و هیپوگنادیسم نیز می‌توانند تعادل هورمون‌ها را در بدن مختل کنند و منجر به ایجاد ژنیکوماستی در بدنسازان شوند.
  • داروها: برخی داروها مانند آنتی‌بیوتیک‌ها، داروهای ضداضطراب و داروهای ضد زخم نیز می‌توانند منجر به افزایش سطح استروژن و ایجاد ژنیکوماستی بدنسازی شوند.

نمی‌دونی چرا دچار ژنیکوماستی شدی؟

برای بررسی با متخصص مشورت کن.

درمان ژنیکوماستی در بدنسازان

توجه به این نکته ضروری است که ژنیکوماستی بدنسازان یک اورژانس پزشکی نیست، اما می‌تواند باعث ناراحتی جسمی شود و اثرات روانی قابل‌توجهی داشته باشد. اگر علائم ژنیکوماستی بدنسازی را تجربه می‌کنید، مهم است که از یک ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی واجد شرایط که می‌تواند به شما در تعیین بهترین روش درمانی برای مورد خاص شما کمک کند، مشاوره بگیرید.

پیشنهاد: ژنیکوماستی کاذب چیست؟

گزینه‌های درمانی برای ژنیکوماستی در بدنسازی شامل تغییرات سبک زندگی مانند کاهش یا قطع استفاده از استروئیدهای آنابولیک و روش‌های جراحی مانند لیپوساکشن یا برداشتن غده و جراحی برای برداشتن بافت اضافی سینه است. درک این نکته مهم است که بهترین درمان برای ژنیکوماستی بدنسازان به عوامل مختلفی از جمله شدت علائم بیمار بستگی دارد.

درمان دارویی نمی‌تواند گزینه قابل اطمینانی برای درمان ژنیکوماستی در بدنسازی باشد. خصوصاً که هیچ مکمل درمانی و دارویی مورد تایید FDA برای درمان ژنیکوماستی وجود ندارد. در مواردی محدود برای ژنیکوماستی ناشی از مصرف استروئید آنابولیک، تحقیقات استفاده از داروهای ضد استروژن مانند ترموسیفن برای کاهش میزان استرادیول ناشی از تجزیه استروئید آنابولیک را حمایت می‌کنند.

درمان ژنیکوماستی بدنسازانشرح درمان
تغییر سبک زندگیکاهش یا قطع مصرف استروئیدهای آنابولیک
هورمون درمانیمعمولا این داروها تاثیر کمی دارند.
جراحی ژنیکوماستیبهترین روش درمان است. در این عمل بافت غده سینه برداشته می‌شود.
انواع روش درمان ژنیکوماستی در بدنسازان

متن انگلیسی:
Gynecomastia in bodybuilders is primarily a side effect of anabolic steroid use
ترجمه متن:
ژنیکوماستی در بدنسازان در درجه اول یکی از عوارض جانبی استفاده از استروئیدهای آنابولیک است.

Healthline

عمل ژنیکوماستی بدنسازان

با وجود گزینه‌های درمانی مختلف پس از ایجاد ژنیکوماستی در بدنسازان تنها برداشتن بافت پستان با جراحی می‌تواند وضعیت را کاملاً به حالت اول برگرداند. این درمان، یعنی عمل ژنیکوماستی در بدنسازان توسط یک جراح متخصص در زمینه ژنیکوماستی انجام می‌شود و در صورت نیاز عمل شامل برداشتن بافت غدد و لیپوساکشن بافت‌های چربی اضافی است.

به‌طورکلی، درمان جراحی ژنیکوماستی در بدنسازان معمولاً موفقیت‌آمیز است، تحقیقات نشان می‌دهد که ۹۸٪ از بیماران از نتیجه زیبایی جراحی راضی بودند. باتوجه‌به اینکه ژنیکوماستی ناشی از مصرف استروئید آنابولیک یک بیماری تهدیدکننده زندگی نیست، هدف اصلی رضایت بیمار از ظاهر نهایی است.

بدنسازان معمولاً بعد از عمل ژنیکوماستی به‌سرعت بهبود می‌یابند، چرا که هم بدن سالمی دارند و هم از نظر تغذیه‌ای عالی هستند. بااین‌حال باید از دستورالعمل‌های بعد از عمل پیروی کنند و تمرینات شدید خود را تا بهبودی کامل شروع نکنند. در غیر این صورت ممکن است تورم و التهاب را تجربه کنند و روند بهبودی آنها کمی کندتر شود.

مهمترین عارضه ژنیکوماستی پرورش اندام کاهش اعتماد به نفس در ورزشکاران است.
مهمترین عارضه ژنیکوماستی پرورش اندام کاهش اعتماد به نفس در ورزشکاران است.

عوارض ژنیکوماستی پرورش اندام

ژنیکوماستی در پرورش اندام می‌تواند هم عوارض روحی روانی و هم عارضه‌های جسمانی را به دنبال داشته باشد. در خصوص مشکلات جسمی اصلی‌ترین عارضه تغییر بافت پوست است. معمولاً در بدنسازانی که با ژنیکوماستی ناشی از مصرف استروئیدها درگیر هستند بافت ناحیه آسیب‌دیده بسیار ضخیم‌تر و سفت‌تر از حالت عادی است. بافت پوست تغییریافته یکی از اصلی‌ترین عوارض ژنیکوماستی برای بدنسازان است. علاوه بر این ممکن است سینه‌ها دردناک و بسیار حساس هم شوند.

اما شاید در کنار عوارض جسمی که در برخی مواقع قابل‌چشم‌پوشی هستند، اثرات روانی ژنیکوماستی بدنسازی بیشتر نمود کند و تاثیرات منفی بیشتری داشته باشد. همان‌طور که پیش‌ازاین هم گفته شد ژنیکوماستی در بدنسازان می‌تواند اثرات روانی قابل‌توجهی از جمله کاهش عزت‌نفس، خجالت و اضطراب داشته باشد. در نتیجه بسیاری از این افراد در زندگی اجتماعی یا حتی روابط عاطفی خود دچار مشکلات بسیار زیادی می‌شوند که نتیجه آن می‌تواند افسردگی و کاهش میل زندگی در اجتماع باشد.

می‌خوای برای تشخیص ژنیکوماستی اقدام کنی؟ برای آزمایش با پزشک مشورت کن.

جلوگیری از ژنیکوماستی در بدنسازی

از آن جایی که اصلی‌ترین دلیل ژنیکوماستی در بدنسازی مصرف هورمون‌های استروئیدی است، در نتیجه اولین و مهم‌ترین اقدامی که می‌توان برای جلوگیری از بروز ژنیکوماستی بدنسازان انجام داد پرهیز از مصرف این مکمل‌ها و هورمون‌هاست. با این وجود طبیعی است که اکثر ورزشکاران پرورش اندام مصرف استروئیدها و هورمون‌ها را در دستور کار خود قرار دهند؛ چرا که تاثیر این مکمل‌ها در افزایش حجم عضلات و دستیابی آنها به اندامی که می‌خواهند غیرقابل‌انکار است.

حتی اگر یک بدنساز برای مصرف هورمون‌های استروئیدی اصرار دارد بهتر است که حتماً این کار را به‌صورت اصولی و ترجیحاً تحت‌نظر یک پزشک انجام دهد تا با بررسی روند تغییرات هورمونی و بدنی او، در کنترل شرایط به آنها کمک کند. در نتیجه در هر زمان که نشانه‌هایی از ژنیکوماستی بدنسازی شروع به ظهور کرد می‌توان با قطع مصرف هورمون‌ها و دریافت گزینه‌های پیشگیرانه مناسب، از بروز ژنیکوماستی بدنسازی جلوگیری کرد.

رونی کلمن دچار ژنیکوماستی یک طرفه شدید بود.
رونی کلمن دچار ژنیکوماستی یک طرفه شدید بود.

ژنیکوماستی رونی کلمن

در بین بدنسازان برجسته دنیا ژنیکوماستی بدنسازی به شکل رایجی وجود دارد. اخیراً، رونی کلمن، یکی از موفق‌ترین بدنسازان در تاریخ این ورزش، ژنیکوماستی قابل‌توجهی داشت که در حین ژست گرفتن، در اطراف نوک سینه چپ او بسیار مشهود بود. با این حال او جزء یکی از موفق‌ترین بدنسازانی بود که با ژنیکوماستی شدید به قهرمانی‌های زیادی دست یافت.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

ژنیکوماستی یک بیماری پزشکی است که بسیاری از مردان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. وقتی بدنسازان تحت‌تأثیر قرار می‌گیرند، معمولاً یک عارضه جانبی ناشی از استفاده از استروئید آنابولیک است. اگرچه این نوع ژنیکوماستی تهدیدکننده زندگی نیست، اما می‌تواند باعث ناراحتی روانی و عاطفی قابل‌توجهی در بدنسازان شود، به‌ویژه در ورزش‌هایی که بر زیبایی‌شناسی متمرکز است.

ژنیکوماستی بالینی کاملاً توسعه یافته نیاز به درمان جراحی برای برداشتن بافت‌های غده‌ای و چربی دارد. این جراحی‌ها میزان موفقیت بالایی دارند و اکثر بیماران از نتایج آن رضایت دارند. اگرچه این وضعیت ناخوشایند و بالقوه ناراحت‌کننده است، اما مانع از موفقیت در ورزش بدنسازی نمی‌شود، زیرا بسیاری از بدنسازان مشهور با این شرایط دست و پنجه نرم کرده و در بالاترین سطوح در این ورزش به رقابت پرداخته‌اند.

اگر دچار ژنیکوماستی هستید و بزرگی سینه شما را اذیت می‌کند، باید به متخصص غدد و متابولیسم مراجعه کنید. هورمون درمانی و جراحی می‌تواند به درمان آن کمک کند. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین دکتر متخصص غدد وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

گاهی اوقات از ورزش برای درمان ژنیکوماستی استفاده می‌شود. بااین‌حال، اگر دچار ژنیکوماستی ناشی از رشد بافت غددی هستید، این رویکرد تا حد زیادی بی‌اثر است

برخی داروها و مکمل‌های درمانی مانند ایندول ۳ کاربینول یا ویتامین E برای کنترل ژنیکوماستی توصیه می‌شوند؛ اما تا به امروز، تحقیقات کمی در مورد اثربخشی این مکمل‌ها برای درمان ژنیکوماستی ناشی از استروئید (ژنیکوماستی بدنسازان) وجود دارد.

در مورد بدنسازان، ژنیکوماستی اغلب به دلیل استفاده از استروئیدهای آنابولیک ایجاد می‌شود که می‌تواند تعادل هورمون‌ها را در بدن مختل کند و منجر به افزایش سطح استروژن شود.

صرف‌نظر از اثربخشی درمان‌های جراحی برای بدنسازان مبتلا به ژنیکوماستی، هیچ دلیلی وجود ندارد که این شرایط مانع از موفقیت در ورزش بدنسازی شود و چندین بدنساز موفق در دنیا وجود دارد که سطح قابل‌توجهی از ژنیکوماستی را داشته‌اند.

امتیاز شما به مقاله:
(5از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن