ورزش و تغذیه برای ژنیکوماستی، راه حلی بدون عارضه

آنچه در این مقاله می‌خوانید

اگر علت ژنیکوماستی افزایش چربی در ناحیه سینه باشد، می‌توان با ورزش و تغذیه درست آن را برطرف کرد. اما برای درمان اختلالات هورمونی احتمالا نیاز به مصرف دارو باشد. رژیم غذایی سالم و فعالیت بدنی در تنظیم هورمون‌های بدن موثر بوده و در کنار مصرف دارو به کاهش سایز سینه کمک می‌کند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 6 دقیقه
ورزش و تغذیه برای ژنیکوماستی

ژنیکوماستی وضعیتی است که سینه مردان بزرگ شده و روی عزت نفس آنها تاثیر می‌گذارد. اما آیا ورزش و تغذیه برای ژنیکوماستی موثر است؟ آیا این روش‌ها می‌توانند جای دارو و جراحی را بگیرند؟ اگر شما هم از بزرگی سینه رنج می‌برید، احتمالا به دنبال روش‌های مختلف برای درمان آن بوده‌اید. پس در این مطلب همراه ما باشید تا توضیح دهیم که ورزش و تغذیه چه تاثیری روی ژنیکوماستی دارند؟ کدام تمرینات ورزشی برای رفع ژنیکوماستی انجام می‌شوند؟ کدام رژیم غذایی روی کوچک شدن سینه مردان تاثیر دارد؟ آیا مکمل‌ها روی ژنیکوماستی موثرند؟ از کدام متخصص برای کاهش سایز سینه مردان کمک بگیریم؟

اگر به دنبال راهی برای درمان ژنیکوماستی و کاهش سایز سینه هستید، بهتر است با متخصص غدد و متابولیسم مشورت کنید. اگر متخصص ورزش و رژیم غذایی را موثر بداند، شما را به دکتر تغذیه ارجاع می‌دهد. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی و آنلاین با پزشک وجود دارد.

آیا ورزش و تغذیه برای ژنیکوماستی موثر است؟

ژنیکوماستی به دلایل مختلف ایجاد شده و باعث بزرگی سینه در آقایان می‌شود. در این وضعیت بافت غده سینه یا بافت چربی رشد می‌کند. بیماری‌ها و شرایط مختلفی این عارضه را ایجاد می‌کنند. با توجه به علت ژنیکوماستی درمان‌های مختلفی برای آن وجود دارد. از جراحی و دارو گرفته تا روش‌های بدون عارضه مانند ورزش و تغذیه.

پیشنهاد دکترتو: مقاله راه های تشخیص ژنیکوماستی را مطالعه کنید.

در بسیاری از مردان ژنیکوماستی خود به خود درمان می‌شود. زیرا هورمون‌ها به تعادل رسیده و بافت غده سینه به حالت طبیعی برمی‌گردد. اما گاهی این مشکل برطرف نشده و باید درمان شروع شود. در برخی موارد نیز مشکل مربوط به افزایش بافت چربی سینه است. به این وضعیت ژنیکوماستی کاذب یا شبه ژنیکوماستی می‌گویند. برای رفع ژنیکوماستی واقعی و کاذب تمرینات ورزشی و رژیم‌های غذایی وجود دارد که در ادامه به طور مفصل آنها را توضیح می‌دهیم.

راه درمان ژنیکوماستی با ورزش

رفع ژنیکوماستی با ورزش امکان‌پذیر است. اما این مورد را باید بدانید که هیچ تمرین ورزشی وجود ندارد که فقط چربی منطقه خاصی را از بین ببرد. شما می‌توانید دو دسته تمرینات را برای حل این مشکل انجام دهید. دسته‌ای از تمرینات چربی کلی بدن را از بین می‌برد و دسته دیگر به عضله‌سازی سینه کمک می‌کنند. در نتیجه پوست شل ناحیه سینه هم سفت شده و مشکل بزرگی و افتادگی سینه برطرف می‌شود.

متن انگلیسی:
If the development of overly large breasts is primarily caused by being overweight (a condition actually referred to as pseudogynecomastia), exercise may potentially prove to be an effective treatment option for many individuals
ترجمه متن:
اگر سینه‌های بیش از حد بزرگ در مردان در درجه اول ناشی از اضافه وزن باشد (بیماری که در واقع به آن شبه ژنیکوماستی گفته می‌شود) ورزش ممکن است به طور بالقوه یک گزینه درمانی موثر برای این افراد در نظر گرفته شود.

boyntonplasticsurgery
برخی تمرینات ورزشی به تقویت عضلات سینه کمک کرده و چربی این ناحیه را کاهش می‌دهند.
برخی تمرینات ورزشی به تقویت عضلات سینه کمک کرده و چربی این ناحیه را کاهش می‌دهند.

۱. پیاده روی و دویدن

در ژنیکوماستی ورزش بدون شک تاثیر خوبی دارد. اگر علت بزرگی سینه شما چاقی و افزایش چربی ناحیه سینه است، پیاده‌روی و دویدن می‌تواند موثر باشد. این نوع فعالیت ساده‌ترین راه برای کاهش چربی بوده که می‌توانید در برنامه روزانه خود قرار دهید. اگر به طور منظم پیاده‌روی داشته باشید، شاخص توده بدنی کاهش پیدا می‌کند. دویدن تاثیر بیشتری داشته و سریع‌تر شاخص توده بدنی کاهش پیدا می‌کند.

۲. تمرینات ورزشی برای رفع ژنیکوماستی – حرکات ورزشی درمان ژنیکوماستی

اگر دچار اضافه وزن هستید، ژنیکوماستی با ورزش بهبود پیدا می‌کند. زیرا در این وضعیت احتمالا چربی بیش از حد باعث بزرگی سینه شده است. برخی تمرینات ورزشی می‌توانند به رفع ژنیکوماستی کمک کنند. در جدول زیر این ورزش‌ها را توضیح داده‌ایم.

نام تمرین ورزشیشرح تمرین ورزشی
تمرین با دستگاه قایقیتمرین با این دستگاه در باشگاه روی بازوها و سینه‌ها تاثیر زیادی دارد.
ماهیچه‌های سینه تقویت شده و چربی این ناحیه می‌سوزد.
تمرین شنااین تمرین هوازی به تقویت عضلات سینه و بازو کمک می‌کند.
با این تمرین فرم سینه هم بهبود پیدا می‌کند.
تمرین پرس سینه روی نیمکتاین تمرین ماهیچه‌های سینه را تقویت می‌کند.
هالتر را بالا برده و سپس تا نزدیکی سینه پایین بیاورید.
تمرین با دستگاه کراس اورپاهای خود را کمی باز کنید. دسته دستگاه را با دو دست بگیرید.
در حالی که کمی زانوها را خم کرده‌اید، بازوها را به سمت سینه آورده و دوباره دست خود را دراز کنید.
تمرین پلانکاین تمرین به تقویت ماهیچه‌های مرکزی کمک می‌کند.
بدن باید روی خط مستقیم باشد تا فشار به درستی پخش شود.
تمرینات ورزشی برای رفع ژنیکوماستی

۳. تمرینات هوازی

در کنار تمرینات قدرتی باید به تمرینات هوازی هم توجه داشته باشید. این دسته از تمرینات به کاهش چربی کلی بدن کمک می‌کنند. سعی کنید علاوه بر پیاده‌روی و دویدن ورزش‌هایی مانند شنا، اسکیت یا ایروبیک را در برنامه هفتگی خود قرار دهید.

بهترین تمرین ورزشی برای ژنیکوماستی چیست؟

بهترین ورزش های ژنیکوماستی شامل پوش آپ، پرس روی نیمکت و تمرین پروانه می‌شود. باید این فعالیت‌ها را به طور منظم انجام دهید.

می‌خوای برای درمان ژنیکوماستی اقدام کنی؟

قبل از هر کاری با متخصص مشورت کن.

رژیم غذایی ژنیکوماستی

درست است که ورزش روی ژنیکوماستی واقعی (بزرگ شدن بافت غده سینه) تاثیر بسیار کمی دارد. اما تغذیه و رژیم غذایی درست می‌تواند تا حد زیادی روی ژنیکوماستی تاثیر داشته باشد. عدم تعادل هورمون تستوتسترون و استروژن در بدن آقایان می‌تواند باعث ژنیکوماستی در هر سنی شود.

بعد از مشخص شدن علت بزرگی سینه باید درمان پزشکی شروع شود. اما با رژیم غذایی هدفمند می‌توان به بهبود این وضعیت کمک کرد.

رژیم غذایی سالم به کاهش بافت چربی سینه کمک کرده و باعث کوچک شدن سینه مردان می‌شود. به عنوان مثال باید مواد غذایی پرکالری مانند بستنی را از رژیم خود حذف کرده و مواد غذایی سالم مانند  غلات کامل و سبزیجات را به برنامه خود اضافه کنید. برای سوزاندن چربی‌های اضافی باید پروتئین و چربی سالم بیشتر مصرف کنید.

مواد غذایی مفید برای ژنیکوماستی

علت بروز ژنیکوماستی در بیشتر مواقع اختلالات هورمونی است. برای تولید تستوسترون و بازگرداندن تعادل هورمونی بهتر است مواد غذایی زیر را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

  • غذاهای غنی از امگا ۳ مانند ماهی تن و سالمون
  • مواد غذایی سرشار از روی مانند نخود و بادام هندی
  • مواد غذایی سرشار از ویتامین D مانند قارچ
  • غذاهای غنی از ویتامین E
  • چربی‌های سالم مانند روغن نارگیل، گوشت و بادام
  • غلات کامل غنی از فیبر هستند و به کاهش کلسترول و کنترل قند خون کمک می‌کنند.
  • روغن ماهی
  • دم‌نوش خار مریم
  • چای سبز
  • پروتئین بدون چربی
  • زرده تخم مرغ
  • آب میوه تازه
  • قهوه
  • کشمش
  • زنجبیل

با مصرف این دسته از مواد غذایی میزان چربی بدن کم شده و ترشح تستوسترون افزایش پیدا می‌کند. در جدول زیر می‌توانید گروه‌های مواد غذایی سالم و مفید برای ژنیکوماستی را مشاهده کنید.

مواد غذایی مفید برای ژنیکوماستیلیست مواد غذایی
مواد غذایی ضد التهاب
(سرشار از آنتی اکسیدان)
ماهی سالمون
ماهی تن
سبزیجات برگ‌دار
سیب زمینی
انواع توت
مرکبات
لوبیا
مواد غذایی غنی از رویماست
شیر
جوانه گندم
شکلات
آجیل
گوشت گوساله
اسفناج
چربی‌های سالمزرده تخم مرغ
روغن نارگیل
روغن زیتون
بادام
مواد غذایی غنی از ویتامین D
(این مواد تولید تستوسترون و اسپرم را افزایش می‌دهند.)
قارچ
خاویار
ماهی قزل آلا
تخم مرغ
آب میوه تازه
(دارای خاصیت سم زدایی)
آب پرتقال
آب انار
آب هویج
آب خیار
آب آناناس
مواد غذایی مفید برای ژنیکوماستی

مواد غذایی مضر برای ژنیکوماستی

برخی غذاها تاثیر منفی روی ژنیکوماستی گذاشته و این وضعیت را بدتر می‌کنند. مواد غذایی حاوی فیتواستروژن در بدن تبدیل به استروژن می‌شوند. در نتیجه بافت غده سینه بزرگ شده و ژنیکوماستی شدیدتر می‌شود. به همین دلیل این دسته از افراد باید از مواد غذایی زیر دوری کنند.

  • غذاهای فراوری شده
  • مواد غذایی حاوی قند افزوده
  • محصولات سویا
  • غذاهای سرخ شده
  • الکل

آیا به دنبال جراحی کوچک کردن سینه‌های خود هستی؟ کلیک کن!

متن انگلیسی:
The chemicals to preserve food items in cans can reduce the body’s testosterone production. For instance, chemicals such as polycarbonate or bisphenol A can restrict high levels of testosterone
ترجمه متن:
مواد شیمیایی برای نگهداری مواد غذایی در قوطی‌ها می‌تواند تولید تستوسترون بدن را کاهش دهد. به عنوان مثال، مواد شیمیایی مانند پلی کربنات یا بیسفنول A می‌توانند سطوح بالای تستوسترون را محدود کنند.

pristyncare

مکمل ژنیکوماستی – مکمل های ژنیکوماستی

برای درمان ژنیکوماستی روش‌های مختلفی وجود دارد. یکی از مقابله با این نوع بیماری، درمان دارویی با داروهای ژنیکوماستی است.بسیاری از پزشکان داروهایی مانند تاموکسیفن تجویز می‌کنند. گاهی تنها راه جراحی است. در برخی مواقع می‌توان در کنار ورزش و تغذیه برای ژنیکوماستی از مکمل های ژنیکوماستی هم استفاده کرد.

در جدول زیر بهترین مکمل های ژنیکوماستی را مشاهده می‌کنید.

نام مکمل ژنیکوماستیعلت تجویز
GYNECTROLبالاترین امتیاز در میان مصرف‌کنندگان
مواد تشکیل‌دهنده طبیعی و قوی
GCUTدارای فرمول جدید و بهبود یافته
ANAVARقوی‌ترین مکمل ژنیکوماستی
CLENBUTROLمکمل چربی‌سوز قوی
CARDARINE GW501516تعدیل‌کننده انتخابی گیرنده آندروژن
STENABOLIC SR9009تعدیل‌کننده انتخابی گیرنده آندروژن
OSTARINE MK-2866تعدیل‌کننده انتخابی گیرنده آندروژن
مکمل های ژنیکوماستی

آیا رژیم و ورزش روی انواع ژنیکوماستی موثر هستند؟

تاثیر ورزش و تغذیه برای ژنیکوماستی به نوع و علت آن بستگی دارد. اگر علت آن اختلالات هورمونی باشد، تاثیر ورزش کمتر می‌شود. از علل ژنیکوماستی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • تغییرات هورمونی مانند افزایش استروژن
  • ژنتیک
  • چاقی
  • داروهای خاص
  • پرکاری تیروئید
  • بیماری‌های کاهش دهنده تستوسترون
  • بیماری کبد و کلیه
  • مشکلات ستون فقرات
  • سرطان سینه

ژنیکوماستی کاذب به دلیل افزایش بیش از حد چربی با ورزش و تغذیه مناسب بهبود پیدا می‌کند. اما دقت داشته باشید که گاهی چاقی روی هورمون‌ها تاثیر منفی گذاشته و ممکن است علاوه بر بافت چربی بافت غده سینه هم رشد کرده باشد. به همین دلیل ورزش و رژیم غذایی از این طریق می‌تواند روی کاهش سایز بافت غده سینه تاثیر بگذارد.

ورزش و رژیم غذایی می‌تواند به کاهش چربی بدن و تعادل هورمون‌ها کمک کند.
ورزش و رژیم غذایی می‌تواند به کاهش چربی بدن و تعادل هورمون‌ها کمک کند.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

ورزش و تغذیه برای ژنیکوماستی موثر هستند. اما بدون شک نمی‌توان تنها با تغییر سبک زندگی این بیماری را درمان کرد. اگر بزرگی سینه شما به علت چاقی و افزایش چربی در سینه است و پزشک به شما گفته است که دچار ژنیکوماستی کاذب هستید، احتمالا با تغذیه مناسب و ورزش می‌توانید این مشکل را برطرف کنید. اما اگر اختلالات هورمونی و افزایش بافت غده سینه علت بزرگی پستان‌های شما است، تغییر سبک زندگی تاثیر کمتری داشته و باید از روش‌های درمانی مانند هورمون درمانی و جراحی استفاده کنید.

برخی تمرینات ورزشی روی قسمت سینه تاثیر گذاشته و به تقویت عضلات این ناحیه کمک می‌کنند. در کنار این تمرینات، ورزش‌های هوازی می‌توانند به کاهش چربی کلی بدن کمک کنند. در رژیم غذایی خود باید مواد سرشار از امگا ۳، غذاهای غنی از ویتامین، پروتئین و چربی سالم را قرار دهید.

اگر سینه‌های شما بزرگ شده است و با تغییر سبک زندگی کوچک نمی‌شود، حتما با متخصص غدد و متابولیسم مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین دکتر متخصص غدد و متابولیسم وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

اگر می‌خواهید به سرعت این عارضه را درمان کنید، باید سراغ جراحی ژنیکوماستی بروید. اما دقت داشته باشید که این روش تهاجمی بوده و عوارضی به دنبال دارد. برای رفع چربی این ناحیه ورزش و رژیم غذایی روش بهتری است.

ممکن است با توقف ورزش سینه‌ها دوباره بزرگ شوند. با ورزش چربی این ناحیه از بین می‌رود. برای کوچک کردن بافت غده سینه احتمالا پزشک جراحی را پیشنهاد می‌دهد.

بله برخی تمرینات به تقویت عضلات سینه کمک می‌کنند. در کنار آنها باید تمرینات هوازی انجام دهید تا چربی کلی بدن کمتر شود. اما اگر ژنیکوماستی به دلیل رشد بافت غده سینه اتفاق افتاده باشد، با ورزش نمی‌توان آن را بهبود داد.

غذاهای فراوری شده و مواد غذایی حاوی کربوهیدرات ساده می‌توانند در بدن به چربی اضافی تبدیل شوند. به همین دلیل باید مواد غذایی سالم را جایگزین آنها کنید.

امتیاز شما به مقاله:
(3.4از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره ورزش و تغذیه برای ژنیکوماستی

  1. محسن ایا میتوان با فشار دادن انرا از بین برد گفت:

    توو

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      با فشار دادن احتمال تورم بیشتر خواهد شد
      حتمن به متخصص اورولوژیست مراجعه کنید
      https://doctoreto.com/doctors/speciality/urologist

  2. باپودذزر گفت:

    نرمی سینه از چه نوع ژنیکو ماستی است

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      نرمی لزوما به معنی ژنیکوماستی نیست