صفر تا صد علت و علائم به وجود آمدن ژنیکوماستی

آنچه در این مقاله می‌خوانید

ژنیکوماستی یا بزرگ شدن سینه در مردان عارضه‌ای است که باعث بزرگ شدن و تورم نوک و بافت پستان در مردان می‌شود و اعتما به‌نفس آن‌ها را به‌شدت پایین می‌آورد. ابتلا به این عارضه سن خاصی ندارد و در نوزادان، دوره بلوغ و میانسالی هم دیده می‌شود و معمولا خطرناک نیست فقط از نظر بار روانی ممکن است باعث ایجاد آسیب روحی شود.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
علت و علائم به وجود آمدن ژنیکوماستی

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

آیا از علت و علائم به وجود آمدن ژنیکوماستی اطلاع دارید؟ ژنیکوماستی بزرگ شدن پستان ها در مردان است که نوعی بیماری شایع مردانه محسوب می‌شود افزایش بافت مجرای استروما و بافت چربی پستان در آقایان باعث بزرگ شدن و رشد نامتناسب پستان نسبت به سایر اندام بدن می‌شود. در این مقاله با ما باشید تا به طور مفصل به موضوع علت و علائم به وجود آمدن ژنیکوماستی بپردازیم.

اگر سینه‌های شما بزرگ شده است، باید برای تشخیص علت آن به متخصص غدد و متابولیسم مراجعه کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی و آنلاین با پزشکان وجود دارد.

علت و علائم به وجود آمدن ژنیکوماستی چیست؟

زمانی که نسبت ترشح هورمون تستوسترون به استروژن در بدن پایین بیاید تغییراتی در بدن ایجاد شده که می‌تواند باعث به‌وجود آمدن ژنیکوماستی باشد. علائم ژنیکوماستی در مردان ابتدا خفیف بوده و فقط نوک سینه‌ها متورم می‌شود. اما با تشدید بیماری و افزایش شدت اختلالات هورمونی ژنیکوماستی شدید شده و باید برای درمان آن اقدام کرد.

در ادامه همراه ما باشید تا تمامی علت و علائم به وجود آمدن ژنیکوماستی را به شما توضیح دهیم.

شروع ژنیکوماستی از چه سنی است؟

شروع ژنیکوماستی می‌تواند از نوزادی باشد اما سن شیوع آن ۱۲ تا ۱۵ سالگی است. گاهی ممکن است مردان بالای ۵۰ سال به دلیل مشکلات هورمونی در این سن دچار ژنیکوماستی شوند.

ژنیکوماستی در نوزادان

استروژن موجود در بدن مادر باعث می‌شود که نصف نوزادان پسر با سینه متورم به‌دنیا بیایند که معمولا دو تا سه هفته بعد برطرف می‌شود.

ژنیکوماستی در دوران بلوغ

یکی از شایع‌ترین علت به وجود آمدن ژنیکوماستی تغییرات هورمونی دوران بلوغ است که ممکن است ۶ ماه تا ۲ سال طول بکشد که پستان متورم به حالت طبیعی برگردد.

ژنیکوماستی در سنین پیری

مردان در سن ۵۰ تا ۶۹ سالگی ممکن است علائم بزرگ شدن سینه ها را نشان دهند به‌طوری‌که از هر ۴ نفرد مرد مسن یک نفر به ژنیکوماستی مبتلاست.

متن انگلیسی:
Most cases happen when a preteen or teenage boy is going through puberty. But it can also happen to newborn babies and older men
ترجمه متن:
بیشتر موارد ژنیکوماستی زمانی اتفاق می‌افتد که یک پسر نوجوان در حال گذراندن دوران بلوغ است. اما ممکن است برای نوزادان تازه متولد شده و مردان مسن نیز اتفاق بیفتد.

hopkinsmedicine
 بیشتر مردان بزرگسال مبتلا به ژنیکوماستی هیچ علائم مشخصی ندارند.
بیشتر مردان بزرگسال مبتلا به ژنیکوماستی هیچ علائم مشخصی ندارند.

مکانیسم ایجاد ژنیکوماستی

براساس یافته‌های علمی، مکانیسم ایجاد ژنیکوماستی به شرح زیر است:

  • افزایش مطلق یا نسبی استروژن‌ها (هورمون‌های جنسی زنانه)
  • کاهش آندروژن‌ها (هورمون‌های جنسی مردانه)
  • عدم حساسیت به آندروژن‌ها (اختلال در گیرنده‌های آندروژن)

علائم ژنیکوماستی چیست؟ – نشانه های ژنیکوماستی

بیشتر مردان بزرگسال مبتلا به ژنیکوماستی هیچ علائم مشخصی ندارند. علت و علائم به وجود آمدن ژنیکوماستی همان تغییر شکل ظاهری پستان است که کاملا در معاینه قابل مشاهده است که تورم سینه‌ها به‌حدی است که حالت زنانه می‌گیرد. ژنیکوماستی علائم دیگری هم دارد مثل افتادگی ناحیه دور سر سینه، حساس شدن سر سینه به سرما و گرما و ایجاد حس سفتی زیر سینه. از شایع‌ترین علائم ژنیکوماستی در مردان عبارتند از:

  • بزرگ شدن سینه‌ها و نوک پستان
  • تورم غیرطبیعی بافت سینه
  • احساس درد در قسمت سینه
  • حساسیت نسبت به تماس فیزیکی
  • ترشح مایعات از نوک سینه
  • تجمع چربی موضعی
  • پوست اضافه در ناحیه سینه‌ها

علائم اولیه ژنیکوماستی

بسته به میزان و حجم افتادگی پستان‌ها، ژنیکوماستی درجه‌بندی می‌شود. علائم اولیه ژنیکوماستی بزرگ شدن سینه‌ها، ظاهر پف مانند نوک سینه و احساس توده سفت زیر سینه‌ها است.

علائم بیماری ژنیکوماستی در مردان

علائم ژنیکوماستی در مردان همان بزرگ شدن بیش از حد، افتادگی سینه‌ها و تجمع چربی در دور پستان‌ها است، به‌طوری‌که می‌توان سینه‌ها را به راحتی در دست بگیرید که شبیه سینه‌های زنانه می‌شوند و از روی لباس کاملا مشخص است.

علائم ژنیکوماستی کاذب

ژنیکوماستی کاذب همان رسوب چربی در ناحیه پستان در مردان است که به‌خاطر اضافه وزن یا چاقی ایجاد می‌شود. علائم ژنیکوماستی کاذب شبیه علایم ژنیکوماستی در مردان است که در هر دو ظاهر سینه‌ها متورم می‌شود و اعتمادبه‌نفس مردان پایین می‌آید. مهمترین علایم ژنیکوماستی کاذب، نرم بودن سینه‌ها نسبت به پستان فرد مبتلا به ژنیکوماستی است. ورزش منظم و رژیم می‌تواند چربی اضافی دور سینه را برطرف کند.

علت ژنیکوماستی چیست؟ – علت های ژنیکوماستی

علت بیماری ژنیکوماستی در مردان دلایل مختلفی دارد مثل بالا رفتن سن، عوامل ژنتیکی، و بیماری‌های کروموزومی و مشکلات هورمونی. اما شایع‌ترین علت ژنیکوماستی کاذب افزایش وزن و چاقی ناشی از رژیم غذایی ناسالم سبک زندگی مدرن است. علل رایج به وجود آمدن ژنیکوماستی شامل موارد زیر می‌شود.

نمی‌دونی چرا سینه‌هات بزرگ شده و نگرانی؟

با بهترین پزشکان مشورت کن.

۱. تغییرات هورمونی و به هم خوردن تعادل هورمون ها

مهم‌ترین علت و علائم به وجود آمدن ژنیکوماستی ترشح زیاد از حد استروژن در بدن مردان است که باعث بزرگ شدن سینه‌ در آن‌ها می‌شود. تغییرات هورمونی و از بین رفتن تعادل هورمون‌ها در بدن اتفاق طبیعی است که باعث تورم نوک و خود پستان می‌شود. معمولا پس از اینکه استروژن به سطح طبیعی برگشت، تورم هم از بین می‌رود؛ اما در بیشتر موارد، بزرگ شدن سینه‌ها در مردان به حالت طبیعی برنمی‌گردد.

۲. مصرف استروئیدها

مصرف استروئیدهای آنابولیک باعث برهم خوردن تعادل هورمونی و بروز ژنیکوماستی می‌شود. مصرف استروئیدها باید با راهنمایی و تجویز پزشک باشند.

۳. مصرف داروهای خاص

مصرف مکمل‌های هورمونی دیگر علت بروز ژنیکوماستی به‌خصوص در بدنسازان و ورزشکارانی است که به‌خاطر تقویت و رشد عضلات سراغ داروهای هورمونی، استروئید‌ها و مکمل‌ها می‌روند. مصرف داروهای خاص زیر هم می‌تواند دیگر علت به‌وجود آمدن ژنیکوماستی در مردان باشد:

  • داروهای ضداضطراب مثل دیازپام
  • داروهای ضدافسردگی
  • داروهای آنتی آندروژن که برای درمان سرطان پروستات مصرف می‌شوند.
  • آمفتامین‌ها، الکل و داروهای درمان بیش فعالی
  • متادون
  • هروئین

۴. برخی بیماری ها

اختلال جسمی با بهم زدن تعادل هورمون‌ها می‌تواند از علت و علائم به وجود آمدن ژنیکوماستی در مردان باشد:

  • نارسایی کلیوی
  • تومورها
  • پرکاری تیروئید
  • افزایش سن

۵. چربی اضافی بدن

ژنیکوماستی علت هورمونی دارد. اما گاهی ممکن است بزرگی سینه مربوط به بافت چربی باشد. وجود بافت چربی اضافی در پستان‌ها روی شکل و ظاهر پستان‌ها اثر گذاشته و نوک سینه را بزرگتر نشان می‌دهد. اضافه وزن، تعادل هورمونی در بدن مردان را به‌هم می‌زند، مردان با چربی اضافی بیشتر، استروژن بیشتر و تستوسترون کمتری دارند. وقتی میزان چربی بدن کم شود، هورمون‌ها به حالت عادی برمی‌گردند و تورم نوک سینه و پستان‌ها کمتر می‌شود.

علت اصلی ژنیکوماستی چیست؟ – دلیل ایجاد ژنیکوماستی

علت اصلی ژنیکوماستی برهم خوردن تعادل هورمون‌های استروژن و تستوسترون است. زمانی که میزان هورمون زنانه (استروژن) در بدن افزایش پیدا کند یا میزان هورمون مردانه (تستوسترون) کم شود، این عارضه به وجود می‌آید.

مصرف استروئیدهای آنابولیک باعث برهم خوردن تعادل هورمونی و بروز ژنیکوماستی می‌شود.
مصرف استروئیدهای آنابولیک باعث برهم خوردن تعادل هورمونی و بروز ژنیکوماستی می‌شود.

علت ژنیکوماستی در مردان – دلایل ژنیکوماستی در مردان

تغییر در ترشح هورمون‌های جنسی می‌تواند علت ژنیکوماستی در مردان باشد. گاهی هم دلایل ژنتیکی یا ابتلا به بیماری، مصرف داروها و مواد مخدر، الکل و متادون یا حتی چاقی زیاد می‌توانند دلایل ژنیکوماستی در مردان باشند.

علت بروز ژنیکوماستی در نوجوانان

ژنیکوماستی در نوجوانان در ۷۰ درصد موارد بیشتر پسران ۱۲ تا ۱۶ ساله را درگیر می‌کند یعنی سن بلوغ. علت بروز ژنیکوماستی در نوجوانان هم تغییرات هورمونی ناشی از دوران بلوغ است که هورمون جنسی زنانه بر هورمون‌های جنسی مردانه غالب می‌شوند. بعد از گذر از این دوره، میزان ترشح هورمون تستوسترون بالاتر می‌رود. معمولا این نوع ژنیکوماستی نیازی به درمان ندارد.

علت ژنیکوماستی در کودکان

ژنیکوماستی در هر سنی ممکن است بروز کند حتی نوزادان و کودکان هم ممکن است به عارضه بزرگ شدن پستان ها مبتلا شوند. علت ژنیکوماستی در کودکان هم می‌تواند به‌خاطر از بین رفتن تعادل هورمونی در بدن کودکان باشد.

علت ژنیکوماستی یک طرفه

ژنیکوماستی نوعی انتشار بافت خوش خیم غده سینه در مردان است که می‌تواند دردناک یا بدون هیچ‌گونه علائمی، یک‌ طرفه یا دو طرفه باشد. علت ژنیکوماستی یک طرفه همان تغییرات هورمونی، اختلال ژنتیکی، تغییرات فیزیولوژیک دوران بلوغ یا تجمع بافت چربی ناشی از چاقی است. در برخی از مردان این عارضه فقط یک سینه را درگیر می‌کند.

دلایل ژنیکوماستی چیست؟

دلایل ژنیکوماستی مختلف هستند و بسته به بدن هر فرد بروز می‌کنند. اما به‌طورکلی عوامل و دلایل به وجود آمدن این بیماری عبارتند از:

نوع ژنیکوماستیدلایل ژنیکوماستی
ژنیکوماستی واقعیتغییرات هورمونی
ژنیکوماستی واقعیمصرف استروئیدها
ژنیکوماستی واقعیمصرف برخی داروها
ژنیکوماستی واقعیابتلا به بیماری‌هایی که باعث اختلال هورمونی می‌شوند.
مثل تومور سرطانی، پرکاری تیروئید و سیروز کبدی
ژنیکوماستی کاذبافزایش وزن، چاقی و تجمع چربی
ژنیکوماستی واقعیمصرف مواد مخدر و الکل، هروئین، متادون و آمفتامین، ماریجوانا
ژنیکوماستی واقعیسوتغذیه
دلایل ژنیکوماستی در مردان

عوامل بروز ژنیکوماستی – عوامل ایجاد ژنیکوماستی

علت و علائم به وجود آمدن ژنیکوماستی بسیار زیادند از زیاده‌روی در مصرف الکل، مواد مخدر مثل ماری‌جوانا یا هروئین، مصرف متادون و آمفتامین‌ها گرفته تا مصرف داروها، بیماری‌های تیروئیدی و تومورها از عوامل ایجاد ژنیکوماستی در مردان هستند. مصرف روغن‌های گیاهی مثل درخت چای یا اسطوخودوس هم می‌تواند باعث بروز ژنیکوماستی شود.

تشخیص ژنیکوماستی

برای تشخیص علت و علائم به وجود آمدن ژنیکوماستی باید به متخصص غدد و متابولیسم مراجعه کنید. پزشک برای تشخیص ژنیکوماستی آزمایش خون و ماموگرافی تجویز می‌کند. در صورتی که نتیجه این آزمایش‌ها برای تشخیص این بیماری کافی نباشد ممکن است پزشک متخصص انجام آزمایش‌های زیر را هم برای تشخیص بیماری تجویز کند:

  • سی تی (CT)
  • ام آر آی
  • سونوگرافی از بیضه‌ها
  • نمونه برداری از بافت

می‌خوای زودتر از شر ژنیکوماستی خلاص شی؟ همین حالا مشاوره بگیر.

درمان ژنیکوماستی

درمان ژنیکوماستی اهمیت زیادی برای مردان دارد چرا که بیماری است که به‌شدت اعتمادبه‌نفس مردان را پایین می‌آورد. روش‌های مختلفی برای درمان تورم غیرعادی سینه‌ها در مردان وجود دارند:

  • درمان با ورزش
  • درمان با دارو و هورمون درمانی
  • درمان با جراحی ژنیکوماستی

۱. درمان با ورزش

ژنیکوماستی واقعی نه تنها با ورزش و رژیم غذایی برطرف نمی‌شود بلکه احتمالا تشدید هم خواهد شد. اگر علت ژنیکوماستی چاقی باشد می‌توان به درمان ژنیکوماستی با ورزش امیدوار بود. هرچندکه یادتان باشد تنها فردی که می‌تواند درمان با ورزش، تعیین دفعات و شدت تمرینات ورزشی را پیشنهاد بدهد، پزشک متخصص است.

۲. درمان با دارو

اگر بزرگ شدن غیرعادی سینه‌ها در مردان به‌خاطر تغییرات هورمونی و افزایش ترشح هورمون استروژن باشد معمولا پزشک متخصص داروی تاموکسیفن را تجویز می‌کند که از ابتلا به سرطان پستان جلوگیری کرده و درد سینه‌ها را کم می‌کند. در مواردی که فرد مبتلا مسن باشد، پزشک تستوسترون تجویز می‌کند تا میزان ترشح تستوسترون در بدن پایین بیاید. داروهای درمان سرطان سینه مثل آناستروزول هم برای درمان این بیماری تجویز می‌شوند. نکته مهمی که نباید از یاد ببرید این است که روش درمان دارویی ژنیکوماستی مورد تایید سازمان غذا و دارو نیست.

درمان این مشکل می‌تواند اعتماد به نفس آقایان را افزایش دهد.
درمان این مشکل می‌تواند اعتماد به نفس آقایان را افزایش دهد.

۳. درمان با جراحی

پزشک پس از معاینه اولیه و بررسی شرایط بدنی بیمار می‌تواند برای درمان سراغ جراحی برود تا بافت اضافی پستان را بردارد. روش درمان با جراحی به دو شکل انجام می‌شود:

  1. لیپوساکشن که فقط چربی‌های سینه را برمی‌دارند اما غده پستان سرجایش می‌ماند.
  2. از بین بردن بافت غده سینه از طریق روش ماستکتومی که دوره بهبودی و نقاهت کوتاهی دارد.

برای اطلاعات بیشتر مقاله انواع روش های درمان ژنیکوماستی را مطالعه کنید.

علت عمل ژنیکوماستی

پیشتر اشاره کردیم که پزشک متخصص با معاینه فیزیکی بیمار و بسته به شرایط پستان‌ها تصمیم می‌گیرد که عمل ژنیکوماستی انجام بدهد یا خیر. علت عمل ژنیکوماستی حل مشکل بزرگی سینه در مردان است که با روش برش باز، لیپوساکشن و برش باز با کاهش پوست انجام می‌شود. این جراحی نوعی عمل زیبایی بوده و باید برای حل مشکلات هورمونی با متخصص غدد مشورت کنید. یادتان باشد که مهارت، تخصص و تجربه جراح ژنیکوماستی تاثیر مستقیم روی نتیجه عمل دارد.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

بیماری ژنیکوماستی نوعی اختلال شایع در مردان است که بسیاری از مردان را در بازه‌ای از زمان درگیر می‌کند. در این بیماری بافت سینه و نوک پستان به شکل غیرعادی بزرگ و حجیم می‌شود. تغییرات هورمونی و بهم خوردن میزان ترشح هورمون تستوسترون و استروژن در بدن مردان از علل اصلی به‌وجود آمدن این بیماری و بزرگ شدن پستان‌ها در مردان هستند. چاقی و افزایش وزن هم می‌تواند باعث تجمع بافت چربی در اطراف پستان‌ها و ژنیکوماستی کاذب شود که با رژیم غذایی و ورزش قابل درمان است.

روش‌های درمانی مختلفی برای بزرگ شدن پستان‌ مردان وجود دارند که پس از اطمینان از تشخیص علت و علائم به وجود آمدن ژنیکوماستی توسط پزشک متخصص می‌توانید با مشورت پزشک روش درمانی مناسب خود را انتخاب کنید.

اگر دچار این عارضه هستید و نمی‌دانید علت بروز ژنیکوماستی چیست، حتما با متخصص غدد و متابولیسم مشورت کنید. پزشک در صورت نیاز به جراحی شما را به جراح پلاستیک ارجاع می‌دهد. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین دکتر متخصص غدد و همچنین مشاوره آنلاین جراح پلاستیک وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

قرص‌های هورمونی و استروئیدها مهم‌ترین علت به‌وجود آمدن ژنیکوماستی در ورزشکاران هستند.

وجود موادی که تعادل هورمونی بدن را برهم می‌زنند مثل فنوتیازین‌ها و بوتیروفنون‌ها در برخی داروها از جمله داروهای ضد روان پریشی باعث بروز ژنیکوماستی می‌شود.

احتمال عود عارضه بزرگ شدن پستان در مردان وجود دارد که به‌این خاطر است که بافت غده به‌صورت کامل برداشته نشده است.

تغییرات هورمونی و عدم تعادل هورمون‌های جنسی در بدن مادر می‌تواند علت به وجود آمدن ژنیکوماستی در نوزاد باشد.

عارضه بزرگ شدن پستان در مردان بیماری خوش‌خیمی است که از نظر جسمی ممکن است مشکل خاصی ایجاد نکند اما اعتماد به‌نفس فرد را به‌شدت پایین آورده و باعث اختلال در رابطه جنسی می‌شود.

امتیاز شما به مقاله:
(4.4از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره علت و علائم به وجود آمدن ژنیکوماستی

  1. حسین علیزاده گفت:

    سلام خسته نباشید می خواستم بدونم که ژنیکوماستی بعد از بلوغ میرود یا نه ؟
    ممنون میشم جواب بدید

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      خیر
      لزوما از بین نمی رود
      باید درمان گردد

  2. ناشناس گفت:

    سلام خسته نباشید میخواستم بدونم فرورفتگی نوک سینه ها که از اول وجود داشت و با لمس بیرون زده میشن خطرناک هستن یا خیر ! درضمن سینه چپ بزرگتر از راستیه هست در سن بلوغ هم هستم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      خیر
      طبیعی است

  3. محسن سلطانی گفت:

    سلام چند ماهی هست که از سینه سمت راستم انگار چرک بیرون میاد چند روزی هم هست که سینم سفت شده و درد میکنه

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      علایم مشهود ژینکوماستی است
      خطرناک است
      در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید

      https://doctoreto.com/doctors/speciality/urologist

  4. امین گفت:

    سلام چن سالی است سینه سمت راستم بزرگ شده درد میکنه خود به خود بزرگ میشه وقتی فشار میدم درد میکنه علت بزرگ شدن سینم چیست

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      احتمالا بعلت مشکلات هورمونی دچار ژینکوماستی شدید
      بهتر است هرچه زودتر به پزشک مراجعه کنید

  5. امین گفت:

    سلام چن سال پیش احساس کردم یه چیری افتاد نوک سینم و الان سینه سمت راستم چن سالی است وقتی درد میکنه خود به خود بزرگ میشه الان سینه سمت راستم خیلی بزرگ شده فشار که میدم درد میکنه احساس میکنم تو سیتم یه چیزی هست فشار میدم درد میکنه اذیت میشم میشه بگی چیکارکنم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      هرچه زودتر برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه کنید
      احتمال ابسه و یا ژینکوماستی وجود دارد

  6. امیرحسین گفت:

    سلام ۱۸ سالمه چند سالی است که نوک سینه ام باد داره دست بهش که میزنم بادش میخابه عادی میشه بعد از چند ثانیه بعد باز باد میشه

    لطفااا کمک کنید چیکار کنم .

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      احتمال کیست و یا ژینکوماستی وجود دارد
      بهتر است در اسرع وقت به متخصص مراجعه کنید

      https://doctoreto.com/doctors/speciality/urologist

      1. ناشناس گفت:

        باید پیش چه دکتری بریم ؟

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          اورولوژیست

          https://doctoreto.com/doctors/speciality/urologist

  7. اشکان گفت:

    سلام من ۳۷ ساله هستم و مدتی میشه نوک سینه هام با تماس درد میکنه واحساس میکنم بزرگ شدن و با مالش حس جنسی بهم دست میده لطفا راهنمایی کنید دلیلش چی هست.ممنون

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      احتمال اختلالات هورمونی و یا ژینکوماستی وجود دارد
      هرچه زودتر به پزسک مراجعه کنید

  8. لیلا گفت:

    سلام پسرم ۱۵سال داره برای بزرگی سینه بردمش پیش پزشک غدد.قرص لتروزول تجویز کرده و الان ۴ماهه مصرف می‌کنه.به نظرتون تا کی باید این قرص رو بخوره.و آیا تاثیر گذار هست؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      باید ازمایش هورمونی بدهند و دوز ها تغییر کند یا قطع شود

  9. ناشناس گفت:

    سلام‌پسرمن‌۱۷سال‌داردوروزه‌سینه‌اش‌دردمیکنه‌امروزدیدم‌به‌اندازه‌یک‌سکه‌کوچک‌ورم‌کرده‌وازنوک‌سینه‌ترشح‌اومده‌خیلی‌نگران‌هستم‌لطفا‌جواب‌بدین

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      مشکوک به ژینکوماستی هستند
      هرچه زودتر به متخصص غدد مراجعه کنید

      https://doctoreto.com/doctors/speciality/endocrinologist

  10. ابوالفضل گفت:

    سلام من ۱۶ساله هستم من نوک سینم مثل یک عدس هست میگم پدر مادرم خیلی ناراحت هستن بنظرتون مشکل داره تازه میخوام برم دکتر میگن یک هفته ببینیم خوب شد شد نشد بریم دکتر الان استاد چیکار کنم مشکل داره
    تشکر
    لطفا جواب بدید دکتر

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام ابوالفضل عزیز
      در اسرع وقت به متخصص غدد مراجعه کنید و نسبت هورمونی مشخص شود
      و سپس اقدامات درمانی را انجام دهید

      https://doctoreto.com/doctors/speciality/endocrinologist