چرا جراحی لثه برای ایمپلنت انجام می شود؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

گاهی جراحی لثه برای ایمپلنت لازم بوده و باید قبل از کاشت انجام شود. بعد از جراحی احتمال افزایش حساسیت دندان و خونریزی وجود دارد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

چرا جراحی لثه برای ایمپلنت انجام می شود؟

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

جراحی لثه برای ایمپلنت که به عنوان جراحی پلاستیک اطراف ایمپلنت، جراحی پلاستیک پریودنتال یا تقویت بافت نرم لثه نیز شناخته می‌شود، برای بهبود ظاهر و سلامت لثه‌های اطراف ایمپلنت دندان انجام می‌شود. هدف این جراحی اصلاح مشکلاتی مانند عقب‌رفتگی، ناهمواری یا بافت ناکافی لثه در اطراف ایمپلنت است.

جراحی لثه برای ایمپلنت شامل پیوند بافت لثه از یک ناحیه از دهان (معمولا کام) به محل ایمپلنت و ایجاد یک خط لثه با ظاهر طبیعی است. این روش باعث موفقیت طولانی مدت و پایداری ایمپلنت می‌شود. درصورتی‌که قصد کاشت دندان را دارید یا لازم است جراحی لثه را انجام دهید، باید با دندانپزشک مشورت کنید. برای ارتباط با بهترین دندانپزشکان می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

انواع جراحی لثه برای ایمپلنت کدام است؟

جراحی لثه برای ایمپلنت انواع مختلفی دارد. گاهی جراحی تنها جنبه زیبایی داشته و گاهی برای پیشگیری از عوارض جدی بعد از ایمپلنت این جراحی توصیه می‌شود. باتوجه‌به هدف جراحی، یکی از روش‌های زیر باید انتخاب شود.

خدمات دندانپزشکی

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

۲۰۰۰+ خدمت

۱. جراحی فلپ لثه (جراحی پاکت لثه)

زمانی که رسوبات و باکتری‌ها در قسمت‌های عمیق لثه نفوذ کرده باشند، این جراحی انجام می‌شود. در جراحی فلپ، بافت لثه بلند شده و رسوبات حذف می‌شوند. بعد از تمیزشدن ناحیه موردنظر، لثه بخیه زده می‌شود. گاهی استخوان هم نیاز به تغییر شکل دارد که در طول این جراحی انجام می‌شود.

متن انگلیسی:
In gum surgery for implants, sometimes instead of removing tissue from the palate, a transplant is performed from the gum around or near the tooth that needs to be repaired.
ترجمه فارسی:
در روش جراحی لثه برای ایمپلنت گاهی به جای برداشتن بافت از کام، از لثه اطراف یا نزدیک دندان که نیاز به ترمیم دارد، پیوند انجام می‌شود.

به نقل از سایت facesandsmilesdental

۲. بازسازی تحلیل لثه در ایمپلنت و پیوند استخوان

اگر استخوان استحکام کافی نداشته باشد، عمل پیوند استخوان انجام می‌شود. ممکن است استخوان آسیب دیده باشد یا مقداری از آن از بین رفته باشد. در جراحی پیوند استخوان، استخوان جدید جایگزین می‌شود. اگر جراح مقداری از لثه را نیز برداشته باشد، برای ترمیم و بازسازی تحلیل لثه بعد از ایمپلنت یا قبل از آن، پیوند غشا یا پروتئین‌های محرک را نیز انجام می‌دهد.

۳. افزایش طول تاج دندان

افزایش طول تاج دندان هم جنبه زیبایی داشته و هم برای درمان برخی بیماری‌های لثه انجام می‌شود. در این روش جراحی مقداری از بافت لثه از روی دندان‌ها برداشته شده و دندان‌ها بلندتر دیده می‌شوند.

بازسازی تحلیل لثه در ایمپلنت و پیوند استخوان چگونه است؟
زمانی که رسوبات و باکتری‌ها در قسمت‌های عمیق لثه نفوذ کرده باشند، این جراحی انجام می‌شود.

۴. پیوند لثه برای ایمپلنت

این روش برعکس جراحی افزایش تاج دندان است. زمانی که بافت لثه بیش از حد عقب باشد، نمونه بافت از قسمت دیگر دهان گرفته شده و به لثه می‌چسبد. معمولا این جراحی جنبه زیبایی داشته و خط لثه را منظم نشان می‌دهد. با پیوند بافت نرم ریشه‌های در معرض دید پوشیده می‌شوند و خطر آسیب کاهش پیدا می‌کند.

مزایای جراحی لثه برای ایمپلنت چیست؟

جراحی لثه برای ایمپلنت به سلامت لثه‌ها و استخوان فک کمک می‌کند. در برخی افراد که جراحی لثه ضروری است، انجام آن احتمال آسیب و عوارض بعدی را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. اگر لثه دچار التهاب و عفونت باشد، دندان‌ها ضعیف، ناپایدار و لق می‌شوند. این جراحی از افتادن دندان‌ها در آینده جلوگیری می‌کند.

لثه مناسب برای ایمپلنت چه ویژگی‌هایی دارد؟

همین حالا از دندانپزشک مشورت بگیر!

نحوه عمل جراحی لثه برای ایمپلنت چگونه است؟

قبل از جراحی و قرار دادن انواع روکش ایمپلنت دندان، جراح در مورد سوابق پزشکی شما سوال می‌کند. همچنین سلامت دهان، دندان و فک باید بررسی شود. همان‌طور که گفتیم انواع مختلفی از جراحی پلاستیک پریودنتال وجود دارد. اما معمولا جراحی حدود ۲ ساعت طول می‌کشد.

در اولین بخش از مراحل گذاشتن ایمپلنت دندان، بی‌حسی موضعی تزریق شده و برای بی‌حس شدن زمان داده می‌شود. دندانپزشک باید در طول جراحی از تجهیزات استریل از جمله ابزار و پارچه‌های بهداشتی استفاده کند.

برش یا برش‌های کوچکی روی لثه ایجاد می‌شود. سپس جراح بافت لثه را بلند کرده تا ریشه را بهتر ببیند. در این مرحله ممکن است دندانپزشک بافت عمقی لثه را از عفونت تمیز کند، شکل لثه را تغییر دهد یا بافت استخوان را بازسازی کند. پس از اتمام جراحی روی برش‌ها بخیه زده می‌شود. معمولا ۷ تا ۱۰ روز بعد از جراحی بخیه‌ها کشیده می‌شوند.

چرا جراحی لثه برای ایمپلنت انجام می شود؟ (مراحل جراحی لثه برای ایمپلنت دندان)

برای جایگزینی دندان ازدست‌رفته می‌توان از ایمپلنت دندان استفاده کرد. ایمپلنت دارای یک پایه فلزی است که روی آن روکش قرار می‌گیرد. اگر شما هم قصد کاشت دندان دارید، احتمالا در مورد قیمت ایمپلنت دندان تحقیق کرده‌اید. اما زمان برآورد قیمت باید هزینه‌های جانبی را نیز در نظر داشته باشید. جراحی لثه یکی از موارد جانبی است که انجام آن برای برخی افراد ضروری است.

این روش معمولا برای درمان بیماری‌های لثه این جراحی پیشنهاد می‌شود. اما گاهی ممکن است جراحی لثه برای ایمپلنت لازم باشد و برای دسترسی بیشتر و امکان روکش ایمپلنت این جراحی انجام می‌شود. گاهی هم جراحی جنبه زیبایی داشته و برای بهتر دیده‌شدن خط لثه عمل انجام می‌شود.

اگر درمان مناسب انجام نشود، بیماری لثه ممکن است منجر به ایجاد انواع مشکلات سلامتی مانند بیماری قلبی عروقی، دیابت و تولد نوزادان زودرس و کم‌وزن شود. بیماری لثه همچنین می‌تواند به یک وضعیت سلامتی جدی تبدیل شود که بر دندان‌ها، لثه و استخوان‌ها تاثیر می‌گذارد و منجر به عفونت و مرگ استخوان و بافت می‌شود. این شرایط ممکن است به جراحی برای ترمیم و درمان بیماری نیاز داشته باشد. پیش از انجام ایمپلنت لازم است این جراحی انجام شود.

چرا جراحی لثه برای ایمپلنت انجام می شود؟
گاهی جراحی جنبه زیبایی دارد و برای بهتر دیده‌شدن خط لثه عمل انجام می‌شود.

مراقبت بعد از جراحی لثه برای ایمپلنت یا جراحی پلاستیک پریودنتال

بعد از جراحی برای بهبودی سریع‌تر و کاهش عوارض باید نکات مراقبتی را رعایت کرد. معمولا دندانپزشک بعد از جراحی لثه برای ایمپلنت موارد زیر که از روش‌های مراقبت بعد از جراحی لثه برای روکش هستند را یادآور می‌شود:

  • داروهای مسکن را به طور منظم مصرف کنید.
  • داروهای آنتی‌بیوتیک را استفاده کنید.
  • برای جلوگیری از عفونت و علائم پس زدن ایمپلنت تمیز نگه‌داشتن دهان و مصرف دهان‌شویه را جدی بگیرید.
  • از ورزش و فعالیت‌های شدید دوری کنید.
  • در چند روز اول بعد از جراحی فقط غذاهای نرم بخورید.
  • غذاهای داغ و تند نخورید.
  • سیگار نکشید.
  • برای کاهش تورم در چند روز اول می‌توانید از کمپرس یخ استفاده کنید.

حدود یک یا دوهفته بعد از جراحی لثه باید به دندانپزشک مراجعه کنید تا روند بهبود و مراقبت های بعد از جراحی لثه بررسی شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مراقبت‌های بعد از جراحی لثه برای ایمپلنت می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید.

آیا جراحی پیوند لثه قبل از انجام ایمپلنت ضروری است؟

عوارض جراحی لثه برای ایمپلنت چیست؟

احتمال دارد پس از جراحی لثه برای ایمپلنت عوارض زیر را تجربه کنید:

  • افزایش حساسیت دندان
  • تحریک‌پذیری دندان که در این موارد برخی افراد روش کاشت دندان بدون ایمپلنت را ترجیح می‌دهند
  • خونریزی
  • عفونت بعد از جراحی (در برخی موارد)
  • بی‌حسی زبان به دلیل آسیب به عصب (در موارد نادر)

قیمت جراحی لثه برای ایمپلنت در دکترِتو کلینیک

اگر دندانپزشک قبل از کاشت دندان به شما جراحی لثه را توصیه کرده است، باید هزینه آن را نیز محاسبه کنید. بهتر است برای اطلاع از قیمت دقیق جراحی پلاستیک پریودنتال با دندانپزشک خود مشورت کنید. زیرا هزینه به عوامل مختلفی بستگی دارد. محل مطب، تجربه دندانپزشک و تجهیزات مورداستفاده در کلینیک همگی روی قیمت نهایی تاثیرگذار هستند.

خدماتقیمت
فلپ نیم فک۱ میلیون تومان
افزایش طول تاج همراه با فلپ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان
پیوند لثه یک دندان۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان
لیفت لثه هر دندان (نسج سخت)۵ میلیون تومان
قیمت خدمات جراحی لثه در سال ۱۴۰۲

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

جراحی لثه برای ایمپلنت جز مواردی است که برای برخی افراد ضروری است. ممکن است دندانپزشک به دلیل درمان بیماری‌های لثه یا جنبه زیبایی این جراحی را توصیه کند. جراحی لثه انواع مختلفی داشته و در هرکدام برخی مشکلات لثه برطرف می‌شود. این عمل درد خفیف تا متوسط داشته و معمولا حدود ۲ ساعت طول می‌کشد.

برای کسب اطلاعات در مورد جراحی لثه در ایمپلنت یا انجام این جراحی باید به دکتر دندانپزشک، پریودنتیست یا متخصص جراحی لثه و ایمپلنت مراجعه کنید. برای ارتباط با بهترین دندانپزشک می‌توانید از طریق پلتفرم دکترتو اقدام کنید. در سایت دکترتو امکان مشاوره با دکتر دندانپزشک آنلاین و مشاوره متنی و تلفنی نیز وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

بعد از جراحی لثه تا چند روز باید غذاهای نرم بخورید. بهتر است در ۲۴ ساعت اول فقط مایعات مصرف کنید. به‌هیچ‌وجه غذاهای داغ یا تند نخورید. زیرا ممکن است به بخیه‌ها آسیب وارد کند.

جراحی لثه برای ایمپلنت درد خفیف تا متوسط دارد. با مصرف مسکن‌های بدون نسخه درد تسکین پیدا می‌کند. گاهی ممکن است پزشک آنتی‌بیوتیک هم تجویز کند. مقداری خونریزی و تورم بعد از جراحی طبیعی است. اما اگر این علائم ادامه داشت با بدتر شد، باید به پزشک اطلاع دهید.

جراحی لثه برای ایمپلنت انواع مختلفی داشته و هدف از انجام هرکدام متفاوت است. اما معمولا این جراحی حدود ۲ ساعت طول می‌کشد. قبل از جراحی لازم است بی‌حسی موضعی تزریق شود.

برای کاهش نیاز به پیوند یا برش لثه برای ایمپلنت، رعایت موارد زیر مهم است:

      • رعایت بهداشت دهان و دندان با مسواک، نخ دندان و از دهانشویه

      • مراجعه دوره‌ای به دندانپزشک
امتیاز شما به مقاله:
(4.3از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن