مراحل ایمپلنت دندان چگونه است؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

مراحل ایمپلنت دندان از مشاوره با دندانپزشک شروع می‌شود و تا زمان قرار دادن ایملپنت و روکش، باید چندین مرحله را بگذرانید. بعد از جراحی کاشت دندان لازم دارید ۳ تا ۹ ماه صبر کنید و بعد از آن روکش را قرار دهید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

مراحل ایمپلنت دندان چگونه است؟

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

اگر قصد کاشت دندان دارید، بهتر است اطلاعات کاملی در مورد مراحل ایمپلنت دندان داشته باشید. از زمان مشاوره با دندان‌پزشک تا زمان قراردادن روکش دائمی باید چندین مرحله را طی کنید. برای آشنایی با این مراحل تا انتهای مطلب همراه ما باشید. در ادامه توضیح می‌دهیم هر مرحله از کاشت دندان چه اقداماتی انجام می‌شود و این مراحل چقدر طول می‌کشند؟

درصورتی‌که قصد ایمپلنت دندان را دارید، حتما با دندانپزشک مشاوره داشته باشید تا با مراحل آن به خوبی آشنا شوید. برای مشاوره با دندانپزشک می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین، متنی و تلفنی وجود دارد.

مراحل ایمپلنت دندان به چه صورت است؟

ایمپلنت دندان یکی از بهترین روش‌ها برای جایگزینی دندان از دست رفته است. در این روش پایه‌های فلزی و پیچ مانند جایگزین ریشه دندان طبیعی می‌شوند. ایمپلنت‌ها انواع مختلفی داشته و از نظر ظاهری تفاوت‌هایی با هم دارند. اما به طور کلی روکش آنها بسیار شبیه به دندان‌های طبیعی است. ایمپلنت ثابت بوده و دوام بالایی دارد. به همین دلیل بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند به جای استفاده از پروتز‌های دندان مصنوعی یا ایمپلنت به روش پانچ از این روش استفاده کنند.

پایه فلزی ایمپلنت باید با جراحی درون استخوان فک قرار بگیرد. این پایه از تیتانیوم و سایر مواد ساخته شده است. در طول چند ماه استخوان اطراف پایه فلزی رشد کرده و این پایه را محکم در فک نگه می‎دارد. سپس روکش روی این پایه فلزی قرار گرفته و جای خالی دندان به طور کامل پر می‌شود. در ادامه مراحل ایمپلنت دندان را به طور کامل به شما توضیح می‌دهیم تا بدانید در طول این جراحی چه اقداماتی انجام می‌شود.

خدمات دندانپزشکی

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

۲۰۰۰+ خدمت

چه اقداماتی قبل از شروع مراحل کاشت ایمپلنت دندان انجام می شوند؟

قبل از انجام مراحل ایمپلنت دندان موارد زیر انجام می‌شوند:

  • معاینه جامع دندانپزشکی: دندانپزشک سلامت دهان و دندان شما را از نظر وضعیت دندان‌ها، لثه و استخوان فک ارزیابی می‌کند. اشعه ایکس یا سی تی اسکن نیز برای ارزیابی تراکم استخوان و شناسایی هر گونه مشکل اساسی گرفته می‌شود.
  • برنامه‌ریزی درمان: بر اساس نتایج معاینه، دندانپزشک یک برنامه درمانی شخصی شامل تعیین تعداد و جایگذاری ایمپلنت‌ها، انتخاب نوع و اندازه مناسب ایمپلنت تعیین می‌کند و تصمیم‌گیری در مورد نیاز به روش‌های اضافی مانند پیوند استخوان یا لیفت سینوس را انجام می‌دهد.
  • مراحل آماده سازی: در صورت لزوم، اقدامات آماده‌سازی مانند کشیدن دندان، درمان بیماری لثه یا پیوند استخوان ممکن است قبل از عمل ایمپلنت دندان انجام شود.
  • بحث در مورد انتظارات بعد از عمل ایمپلنت: دندانپزشک در مورد نتایج مورد انتظار عمل ایمپلنت دندان، خطر یا عوارض احتمالی و هر گزینه درمانی جایگزین با شما صحبت خواهد کرد.

متن انگلیسی:
There are six major dental implant stages: the initial consultation, the first dental implant procedure, osseointegration, the abutment surgery, and the designing and fitting of the crown.
ترجمه فارسی:
مراحل ایمپلنت دندان ۶ قدم را طی می‌کنند: مشاوره اولیه، انتخاب روش ایمپلنت دندان، استئواینتگراسیون یا ادغام تدریجی ایمپلنت با استخوان، جراحی اباتمنت و طراحی و نصب تاج.

به نقل از سایت luxden

مراحل ایمپلنت دندان با عکس، ایمپلنت دندان چگونه انجام میشود؟

کاشت دندان شامل چندین مرحله بوده که می‌توانید در تصویر زیر این مراحل را مشاهده کنید. پس از مشاوره و جراحی‌های جانبی مانند کشیدن دندان یا جراحی پیوند استخوان پایه فلزی ایمپلنت درون فک قرار می‌گیرد. با بهبود استخوان‌های مجاور پایه محکم شده و می‌توان اباتمنت و روکش را روی آن قرار داد.

مراحل ایمپلنت دندان با عکس، ایمپلنت دندان چگونه انجام میشود؟
مراحل ایمپلنت دندان تصویری را مشاهده می‌کنید. ابتدا پیوند استخوان انجام شده و سپس ایمپلنت کاشته می‌شود.

۱. مشاوره اولین مرحله از مراحل ایمپلنت دندان

اولین و مهم‌ترین مرحله در مراحل کاشت دندان مشاوره با دندانپزشک است. دندان‌پزشک یک معاینه کلی انجام می‌دهد تا وضعیت استخوان فک و سلامت دندان‌ها را بررسی کند. برای ارزیابی اولیه باید عکس‌برداری با اشعه ایکس انجام شود. قالب‌گیری انجام شده و رنگ روکش ایمپلنت با رنگ دندان طبیعی تطبیق داده می‌شود.

شما می‌توانید هر تعداد دندان را با ایمپلنت جایگزین کنید. دندانپزشک وضعیت سلامت دهان و دندان را بررسی می‌کند. در صورت نیاز شما را به متخصص دیگری مانند پریودنتیست هم ارجاع می‌دهد. باید سوابق پزشکی و داروهای مصرفی خود را نیز به پزشک اطلاع دهید. برخی از افراد نمی‌توانند از این روش استفاده کنند. گاهی هم ممکن است لازم باشد پیش از جراحی کاشت دندان برای پیشگیری از عفونت آنتی‌بیوتیک مصرف کنید.

قیمت انواع ایمپلنت دندان مانند ایمپلنت آمریکایی متغیر بوده و به فاکتورهای مختلفی مانند جنس ایمپلنت، دوام آن، جراحی‌های جانبی و موقعیت مطب بستگی دارد. در جلسه مشاوره باید در این مورد صحبت کنید. درصورتی‌که شرایط زیر در مورد شما صادق باشد، می‌توانید ایمپلنت دندان را انجام دهید:

  • یک یا چند دندان خود را از دست داده‌اید.
  • استخوان فک شما کامل رشد کرده است. (به همین دلیل کودکان نمی‌توانند ایمپلنت انجام دهند.)
  • برای ایمپلنت استخوان کافی داشته یا می‌توانید پیوند استخوان انجام دهید.
  • بافت دهان شما سالم است.
  • بیماری یا شرایط خاصی روی استخوان‌های شما تاثیر نمی‌گذارد.
  • نمی‌توانید یا تمایل ندارید از دندان مصنوعی استفاده کنید.
  • به دنبال روشی هستید که تکلم و گفتار شما بهبود پیدا کند.
  • سیگار نمی‌کشید.
  • می‌توانید چندین ماه مراحل کاشت دندان را طی کنید.
مشاوره اولین مرحله از مراحل ایمپلنت دندان است؟
شما می‌توانید هر تعداد دندان را با ایمپلنت جایگزین کنید.

۲. کشیدن دندان دومین مرحله از مراحل ایمپلنت دندان

اگر دندانی نیاز به کشیدن داشته باشد، دندان‌پزشک قبل از ایمپلنت آن را می‌کشد. کشیدن دندان می‌تواند هم‌زمان با کاشت ایمپلنت باشد یا چند روز قبل انجام شود. دندانپزشک یک بی‌حس‌کننده تزریق کرده تا هنگام کشیدن دندان دردی احساس نکنید. بعد از کشیدن دندان دقت داشته باشید که نباید از نی استفاده کنید، سیگار نکشید و بیش از حد تف نکنید. این اقدامات باعث درد بیشتر و کندشدن روند بهبودی می‌شود.

در این ویدئو دکتر علی رحیمی متخصص جراحی فک و صورت در مورد کشیدن دندان کاشت و ایمپلنت دندان با شما صحبت می‌کند. 

۳. پیوند استخوان، اگر استخوان کافی نداشته باشم امکان مراحل ایمپلنت کردن دندان هست؟

گاهی ممکن است شخص استخوان کافی در فک نداشته باشد. در این شرایط باید پیوند استخوان برای ایمپلنت انجام شود. بعد از کشیدن دندان برای حفظ مقاومت در برخی افراد این جراحی انجام می‌شود. معمولا در افرادی که مدت طولانی دندان خود را از دست داده‌اند، این جراحی ضرورت پیدا می‌کند.

هنگام جویدن غذا فشار زیادی به فک وارد می‌شود. به همین دلیل برای محافظت از ایمپلنت باید استخوان فک قوی باشد. پیوند استخوان به افزایش استحکام آن کمک می‌کند. مواد پیوند استخوان را می‌توان از استخوان شخص، بافت انسانی، بافت حیوانی یا مواد مصنوعی به دست آورد.

بعد از پیوند استخوان باید مدتی برای کاشت ایمپلنت صبر کنید. در این مدت استخوان بهبود پیدا کرده و می‌توان پایه فلزی ایمپلنت را در استخوان فک قرار داد. در مورد ضرورت جراحی پیوند استخوان باید با دندانپزشک خود مشورت کنید. دندانپزشک پس از معاینه اولیه و تجویز عکس‌برداری اشعه ایکس می‌تواند در این مورد تصمیم بگیرد. برای ارتباط با دندانپزشک می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

آیا ایمپلنت بهترین روش برای جایگزینی دندان است؟

همین حالا مشاوره بگیر!

۴. جراحی و قرار دادن ایمپلنت

ایمپلنت‌ها در جنس‌ها و کیفیت‌های مختلف عرضه می‌شوند. هر کدام از آنها قیمت متفاوتی داشته و دندانپزشک در این مورد به شما مشاوره می‌دهد. ایمپلنت های ایرانی و کره‌ای قیمت مناسب‌تری دارند. برندهای خارجی مانند ایمپلنت های سوئیسی، آلمانی یا آمریکایی قیمت بیشتری داشته و استحکام آنها بالاتر است.

در مراحل ایمپلنت دندان این مرحله حساسیت بیشتری داشته و باید فاکتورهای مختلف را در نظر داشت. در طول جراحی لثه برای ایمپلنت، جراح برشی روی لثه ایجاد کرده تا استخوان فک دیده شود. سوراخی در استخوان فک ایجاد شده تا ایمپلنت درون آن قرار بگیرد. این پایه فلزی به‌عنوان ریشه دندان عمل می‌کند.

بعد از کاشت ایمپلنت باید مدتی زمان داد تا استخوان در اطراف ایمپلنت رشد کند و ایمپلنت بخشی از خط طبیعی لثه شود. این فرایند از فردی به فرد دیگر متفاوت بوده و بین ۳ تا ۹ ماه طول می‌کشد. بعد از جراحی باید مراقبت از ایمپلنت را جدی بگیرید تا احتمال عفونت کاهش پیدا کند.

سخت ترین مرحله ایمپلنت دندان کدام است؟

یکی از سخت‌ترین مراحل، جراحی برای ایمپلنت گذاری است. چه جراحی ایمپلنت دندان را در یک مرحله چه چند مرحله انجام دهید، ممکن است کمی ناراحتی را تجربه کنید. مواردی مانند تورم لثه‌ها و صورت، کبودی پوست و لثه‌ها، درد در محل ایمپلنت و خونریزی جزئی از این عوارض هستند. ممکن است پس از جراحی ایمپلنت دندان به داروهای مسکن یا آنتی‌بیوتیک نیاز داشته باشید.

اگر تورم، ناراحتی یا هر مشکل دیگری در روزهای بعد از جراحی بدتر شد، با جراح خود تماس بگیرید. پس از جراحی و در حین بهبودی محل جراحی باید غذاهای نرم بخورید. به طور معمول، جراح از بخیه‌هایی استفاده می‌کند که خودبه‌خود حل می‌شوند.

سخت ترین مرحله ایمپلنت دندان کدام است؟
یکی از سخت‌ترین مراحل، جراحی برای ایمپلنت گذاری است.

۵. قرار دادن اباتمنت و روکش موقت

بعد از قراردادن ایمپلنت باید مدتی صبر کرد تا استخوان اطراف آن بهبود پیدا کند. زمانی که ایمپلنت در استخوان مستحکم شد، اباتمنت روی آن قرار می‌گیرد. این قطعه پایه فلزی را به روکش متصل می‌کند. برای قراردادن اباتمنت بی‌حسی موضعی تزریق می‌شود. دردی احساس نخواهید کرد، فقط کمی فشار به لثه وارد می‌شود. تا زمانی که روکش دائمی آماده شود، روی اباتمنت یک روکش موقت قرار می‌گیرد.

در برخی مواقع دندانپزشک ایمپلنت و اباتمنت را در یک جلسه قرار می‌دهد. در این مورد باید با دندانپزشک خود مشورت کنید. زیرا اباتمنت مشخص بوده و زمان خندیدن یا صحبت‌کردن دیده می‌شود.

می‌خوای بهترین نوع ایمپلنت دندان رو انتخاب کنی؟ از بهترین دندانپزشک بپرس!

۶. قالب گیری ایمپلنت

برای تهیه روکش دائمی باید مرحله قالب گیری ایمپلنت انجام شود. با قالب‌گیری، روکش ساخته شده با دندان‌های دیگر تطابق پیدا می‌کند. درون سینی قالب گیری ماده ریخته شده و در قسمت مورد نظر قرار می‌گیرد. این سینی‌ها انواع مختلفی داشته و تفاوت‌های کمی با هم دارند. بعد از تهیه قالب، از روی آن روکش ساخته می‌شود و روی اباتمنت قرار می‌گیرد.

مراحل قالب گیری ایمپلنت چقدر طول میکشد؟

مدت زمان کمی می‌برد و بین ۵ تا ۱۰ دقیقه طول خواهد کشید.

۷. قرار دادن روکش دائمی روی ایمپلنت

معمولا روکش ایمپلنت به صورت ثابت ساخته شده و روی اباتمنت پیچ می‌شود. اما می‌توان از روکش متحرک هم استفاده کرد. از این روش برای ایمپلنت چندین دندان در کنار هم استفاده می‌شود. دندان مصنوعی را می‌توان از ایمپلنت جدا کرد و آن را تمیز کرد.

اگر بعد از قراردادن ایمپلنت در دهان دچار هر یک از این عوارض شدید، حتما به دندان‌پزشک اطلاع دهید:

  • ناراحتی مداوم
  • درد شدید
  • خونریزی
  • ورم
  • ناهمواری روی روکش

از روکش مانند دندان طبیعی باید مراقبت کنید. هر روز از مسواک و نخ دندان استفاده کنید. برای تمیزکردن روکش به‌وسیله خاصی نیاز نیست. اگر در مورد مراقبت‌ها یا عوارض ایمپلنت سوالی دارید، بهتر است با دندانپزشک مشاوره داشته باشید.

مراحل ایمپلنت فوری دندان چگونه است؟
برای تطبیق روکش ایمپلنت با دندان‌های طبیعی قالب‌گیری باید با دقت بالایی انجام شود.

مراحل ایمپلنت فوری دندان چگونه است؟

ایمپلنت فوری دندان چیست؟ ایمپلنت فوری به دو روش ایمپلنت پانچ و ایمپلنت دیجیتال انجام می‌شود. به این روش ایمپلنت یک روزه هم گفته می‌شود. اما در واقعیت کلیه مراحل کاشت دندان در یک جلسه انجام نمی‌شود. مراحل ایملنت دندان به روش فوری به شرح زیر است:

  • مشاوره با دندانپزشک و ارائه سوابق پزشکی
  • تصویربرداری سه‌بعدی و اشعه ایکس
  • کشیدن دندان چند روز قبل از ایمپلنت یا در همان روز
  • قراردادن ایمپلنت در استخوان
  • قراردادن اباتمنت و روکش موقت
  • قراردادن روکش دائمی

مراحل ایمپلنت دندان فوری مشابه دیگر روش‌های ایمپلنت است. با این تفاوت که مراحل کشیدن دندان، قراردادن ایمپلنت و نصب روکش موقت در یک جلسه انجام می‌شود.

مراحل ایمپلنت دندانمراحل ایمپلنت فوری دندان
مشاوره مشاوره با دندانپزشک و ارائه سوابق پزشکی
کشیدن دندان تصویربرداری سه‌بعدی و اشعه ایکس
پیوند استخوانکشیدن دندان چند روز قبل از ایمپلنت یا در همان روز
جراحی و قرار دادن ایمپلنتقراردادن ایمپلنت در استخوان
قرار دادن اباتمنت و روکش موقتقراردادن اباتمنت و روکش موقت
قالب گیری ایمپلنتقراردادن روکش دائمی
قرار دادن روکش دائمی روی ایمپلنت
مراحل ایمپلنت دندان و مراحل ایمپلنت فوری

قیمت ایمپلنت دندان در دکترِتو کلینیک

قیمت کاشت با ایمپلنت نسبت به روش‌های کامپوزیت دندان بالاتر است. اگر به دنبال روشی مقرون‌به‌صرفه هستید، پروتز دندان نیز گزینه خوبی است. برای اطلاع از به‌روزترین قیمت ایمپلنت دندان به دکترِتو کلینیک مراجعه کنید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

مراحل ایمپلنت دندان شامل مشاوره با دندانپزشک، کشیدن دندان، جراحی پیوند استخوان، جراحی کاشت دندان و قراردادن روکش دائم می‌شود. گاهی ممکن است دندانپزشک در همان جلسه کاشت ایمپلنت، دندان را بکشد یا چند هفته بین آنها فاصله بگذارد. برخی افراد نیاز به جراحی پیوند استخوان دارند. زیرا استخوان فک آنها ضعیف بوده و نمی‌تواند ایمپلنت را محکم نگه دارد. معمولا افرادی که مدت‌زمان زیادی دندان خود را از دست داده‌اند، به پیوند استخوان نیاز دارند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مراحل ایمپلنت دندان باید با دندانپزشک مشاوره داشته باشید. برای ارتباط با دکتر دندانپزشک می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره با دکتر دندانپزشک آنلاین نیز وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

ایمپلنت دندان مراحل مختلفی داشته و در هر فرد باتوجه‌به شرایط و سلامت دندان‌ها متفاوت است. اگر نیاز به پیوند استخوان داشته باشید، باید پس از جراحی پیوند استخوان مدتی صبر کنید تا مواد پیوند با استخوان فک پیوند بخورند و سپس ایمپلنت را قرار دهید. فاصله بین پیوند استخوان تا جراحی کاشت دندان حدود ۳ تا ۹ ماه است. بعد از کاشت ایمپلنت نیز برای قراردادن اباتمنت و روکش باید مدتی زمان داد تا استخوان فک اطراف ایمپلنت رشد کند.

برای ساخت روکش دائمی ایمپلنت باید قالب‌گیری انجام شود. ابتدا اباتمنت قالب روی ایمپلنت قرار می‌گیرد. سپس مواد درون سینی قالب‌گیری داخل دهان قرار گرفته و قالب‌گیری انجام می‌شود. در این مرحله دندانپزشک باید به ویسکوزیته مواد قالب‌گیری توجه کند تا هنگام بیرون آوردن قالب پاره نشود.

مراحل کاشت دندان بعد از کشیدن دندان شامل گذراندن دوره بهبودی بین ۱ هفته تا چند ماه و پس از آن قرار دادن ایمپلنت است. ابتدا یک فیکسچر پیچ مانند تیتانیومی با جراحی در استخوان فک قرار می‌گیرد که جایگزین ریشه دندان است و بعد از آن روکش اصلی قرار می‌گیرد. در مراحل ایمپلنت دندان آسیاب، مراحل ایمپلنت دندان جلو و نیش و مراحل ایمپلنت کامل فک بالا نیز همین روند طی می‌شود.

خیر، در مراحل کاشت دندان ایمپلنت، از بی‌حسی موضعی استفاده می‌شود، بنابراین دردی احساس نمی‌کنید. برای اطلاع از نحوه ایمپلنت دندان میتوانید از فیلم مراحل ایمپلنت کمک بگیرید تا کامل با روش ایمپلنت دندان آشنایی پیدا کنید.

در این مورد باید با دندانپزشک مشورت کنید. اگر استحکام استخوان فک بالا باشد، می‌توان در همان روز کشیدن دندان، کاشت ایمپلنت را انجام داد. در بیشتر مواقع دندانپزشک پیشنهاد می‌دهد که چند هفته بین کشیدن دندان و کاشت فاصله باشد.

این روش نسبت به دیگر روش‌های جایگزینی دندان مانند بریج دندان و دندان مصنوعی مزایای زیادی داشته و به همین دلیل افراد زیادی از این روش استفاده می‌کنند. پایه فلزی ایمپلنت به‌جای ریشه دندان قرار گرفته و مقاومت بالایی دارند. روکش ایمپلنت نیز کاملا طبیعی بوده و شبیه به دندان‌های طبیعی شما دیده می‌شود.

امتیاز شما به مقاله:
(4.4از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره مراحل ایمپلنت دندان

  1. ناشناس گفت:

    سلام وقت تون بخیر.
    ۵ ماه پیش جراجی کردن دندانم رو و ایمپلنت گذاشتن . الان وقت دادن برای تاج گذاری .میخواستم بپرسم برای اینکه تاج رو بزارن روی ایمپلنت دوباره جراحی لازمه ؟
    چون پیچ ایمپلنت دیده نمیشه کلا گوشت لثه پوشانده .

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله