قالب گیری ایمپلنت، مرحله ای حساس در کاشت دندان

آنچه در این مقاله می‌خوانید

قالب گیری ایمپلنت یکی از مراحل کاشت دندان است که به دو شکل سینی باز و سینی بسته انجام می‌شود. این مرحله درد ندارد و به‌سرعت انجام می‌گیرد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 5 دقیقه
قالب گیری ایمپلنت، مرحله ای حساس در کاشت دندان

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

یکی از مهم‌ترین مراحل کاشت دندان، مرحله قالب گیری ایمپلنت است. شاید شما هم سوالاتی در مورد نحوه قالب گیری، مراحل آن و میزان سختی این مرحله داشته باشید. به همین دلیل در این مطلب توضیح می‌دهیم که انواع روش‌های آن به چه صورت است؟ چقدر زمان می‌برد و چرا این مرحله حساس بوده و باید با دقت بالا انجام شود؟

درصورتی‌که قصد ایمپلنت دندان را داشته و می‌خواهید در مورد مراحل کاشت دندان اطلاعات کامل داشته باشید، باید با دندانپزشک مشورت کنید. شما می‌توانید برای ارتباط حضوری، آنلاین یا تلفنی با دندانپزشک از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین، متنی و تلفنی با بهترین دندانپزشکان وجود دارد.

قالب گیری ایمپلنت چیست؟

ایمپلنت دندان روشی برای جایگزینی دندان ازدست‌رفته است. این روش مراحل مختلفی داشته و هر مرحله باید با دقت زیادی انجام شود. یکی از مهم‌ترین مراحل کاشت دندان قالب گیری ایمپلنت است. برای ساخت ایمپلنت و تناسب آن با دندان‌های کناری و لثه باید قالبگیری انجام شود.

دندان طبیعی دارای بخشی به نام رباط پریودنتال (PDL) است. این رباط از جنس فیبر بوده و دندان را به استخوان فک متصل می‌کند. زمانی که ایمپلنت‌ها قرار گرفته و به هم آتل می‌شوند، عدم وجود رباط پریودنتال باعث اختلاف جزئی ایمپلنت‌ها با دندان طبیعی می‌شوند. اگر دندانپزشک در زمان قالب‌گیری به این نکته توجه نداشته باشد، عدم تناسبی ایجاد شده و در اثر فشرده‌سازی استخوان فک، استخوان کرستال از بین می‌رود. برای اطمینان از متناسب بودن پروتز نهایی و جلوگیری از عوارض بعدی باید قالب گیری کاملا دقیق انجام شود.

خدمات دندانپزشکی

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

۲۰۰۰+ خدمت

انواع روش قالب گیری ایمپلنت دندان کدام است؟

برای قالب گیری ایمپلنت دندان دو روش وجود دارد. دندانپزشک بر اساس نوع اباتمنت و نحوه قرارگیری آن یکی از انواع قالب را انتخاب می‌کند. هر تکنیکی مزایا و معایبی دارد. نوع ماده استفاده‌شده برای قالب نیز به نوع قالب ایمپلنت بستگی دارد. انواع قالب عبارتند از:

  • تری باز (مستقیم)
  • تری بسته (غیرمستقیم)

۱. قالب گیری با سینی بسته

قالب گیری ایمپلنت با تری بسته جز قالب‌گیری‌های رایج است. در این روش اباتمنت قالبی روی ایمپلنت قرار گرفته و سپس این روش انجام می‌شود. زمانی که قالب گیری انجام شده و مواد از دهان خارج می‌شود، اباتمنت داخل دهان باقی می‌ماند. سپس از روی ایمپلنت، جدا شده و روی آنالوگ ایمپلنت قرار می‌گیرد. جهت چرخش اباتمنت در قالب باید صحیح باشد.

ویسکوزیته مواد قالب گیری باید در حدی باشد که در زمان خارج‌کردن از دهان و قرارگیری مجدد اباتمنت، پاره نشود. اگر مواد خیلی سنگین باشد، در داخل دهان پاره می‌شود و یا زمان قراردادن اباتمنت به دلیل سفت شدن دقت کار را پایین می‌آورد.

انواع روش قالب گیری ایمپلنت دندان کدام است؟
ویسکوزیته مواد قالب گیری باید در حدی باشد که در زمان خارج‌کردن از دهان و قرارگیری مجدد اباتمنت، پاره نشود.

۲. قالب گیری با سینی باز

قالب گیری ایمپلنت به روش باز چیست؟ دقیق‌ترین نوع قالب‌گیری مربوط به قالب سینی باز یا تری باز است. اباتمنت قالب گیری در نوع تری باز پین بلندی داشته و از سینی آن بیرون می‌زند. دندانپزشک قبل از برداشتن قالب، قفل اباتمنت قالب گیری را بازکرده و پین را جدا می‌کند. این اباتمنت‌ها شیارهای نگهدارنده عمیق‌تری داشته و مواد قالبگیری را به‌خوبی قفل می‌کند.

در این روش باید ماده قالب گیری در تکیه‌گاه سینی باز در یک جهت دقیق قفل شود. به همین دلیل باید از یک ماده سفت با ویسکوزیته بالا استفاده کرد. البته ماده باید درعین‌حال که ویسکوزیته بالا دارد، سبک باشد. زیرا مواد سنگین باعث چین‌خوردگی شده و روی دندان‌های مجاور تاثیر می‌گذارند.

در روش قالب گیری با سینی باز ممکن است از سینی سفارشی ساخته شده در آزمایشگاه یا سینی استوک استفاده شود. سوراخی روی سینی تعبیه شده است تا بعد از قرارگیری داخل دهان، پین از آن خارج شود.

آیا قالب گیری ایمپلنت باعث تهوع می‌‌شود؟

از بهترین دندانپزشک مشورت بگیر!

آشنایی با اجزای قالب گیری ایمپلنت (قالب گیری ایمپلنت چند مرحله دارد؟)

برای قالب گیری ایمپلنت از اجزای مختلفی استفاده می‌شود. دندانپزشک باید از بهترین و باکیفیت‌ترین تجهیزات و مواد استفاده کند تا کاشت دندان بدون مشکل انجام شود. قیمت ایمپلنت دندان بالا بوده و جز خدمات پزشکی گران محسوب می‌شود. مواد مورد استفاده در مرحله قالب‌گیری و سایر مواد و اقدامات مانند روکش، پایه ایمپلنت، پیوند استخوان و جراحی لثه همگی در قیمت نهایی تاثیر دارند. در مرحله قالب گیری از اجزای زیر استفاده می‌شود.

متن انگلیسی:
Addition-cured silicones and polyether are the most commonly used impression materials in implant prosthodontics.
ترجمه فارسی:
سیلیکون‌های افزودنی و پلی اتر، رایج‌ترین مواد قالبگیری مورد استفاده در پروتزهای ایمپلنت هستند.

به نقل از سایت ncbi

۱. سینی قالب گیری، از مراحل قالب گیری ایمپلنت

سینی‌ها اجزایی هستند که مواد قالب‌گیری درون آنها ریخته می‌شوند. این سینی‌ها به‌عنوان تکیه‌گاه عمل می‌کنند. سینی قالب گیری می‌تواند به طور سفارشی ساخته شده یا از قالب استوک استفاده شود. سینی‌ها در دودسته باز و بسته طبقه‌بندی شده که در ادامه هر یک را توضیح می‌دهیم.

۲. مواد قالبگیری ایمپلنت دندان

مواد قالب گیری درون سینی تزریق شده و بعد از خارج‌کردن از دهان، بافت‌ها و دندان‌ها را به شکل کاملا دقیقی قالب گیری می‌کند. معمولا از موادی مانند وینیل پلی سیلوکسان یا پلی اتر استفاده می‌شود. ویسکوزیته و سفتی این مواد باید در حدی باشد که هنگام خارج‌کردن از دهان پاره نشوند و به‌قدری سفت نباشند که جزئیات را ثبت نکنند.

از بهترین دکتر ایمپلنت وقت قالب‌گیری بگیر.

قالب گیری ایمپلنت چگونه است؟ (نکات مهم هنگام قالب گیری ایمپلنت دندان)

دندانپزشک باید در زمان قالب گیری و انجام مراحل کاشت ایمپلنت به چند نکته توجه داشته باشد. در غیر این صورت ممکن است ایمپلنت با دندان‌های طبیعی تناسب نداشته باشد:

  • حتما باید پیش از قالب گیری رادیوگرافی انجام شود تا نوع قالب گیری و پوشش ایمپلنت مشخص شود.
  • اگر از قالب پلی وینیل سیلوکسان استفاده می‌شود، باید دستکش از جنس وینیل باشد. دستکش‌های لاتکس با مواد قالب گیری تعامل دارند.
  • اگر در باز شدن دهان دچار محدودیت هستید و دسترسی کافی به پیچ‌های نگهدارنده قالب وجود ندارد، باید از روش سینی بسته استفاده شود.

اگر برای کاشت چند دندان قالب گیری انجام می‌شود، دقت آن باید بالاتر برود. زیرا زمانی که چند ایمپلنت در کنار هم قرار می‌گیرند، باید چارچوب آنها نیز در قالب اصلی ساخته شود. عدم تناسب باعث فشار به همه ایمپلنت‌ها می‌شود. این موضوع در بهبودی استخوان فک تاثیر گذاشته و باعث ناهماهنگی در دندان‌های طبیعی هم می‌شود.

اجزای قالب گیری ایمپلنتانواع روش قالب گیری ایمپلنت دندان
مواد قالب گیریتری بسته (غیرمستقیم)
سینی قالب گیریتری باز (مستقیم)
اجزای قالب گیری ایمپلنت و انواع روش‌های آن

مدت زمان قالب گیری ایمپلنت چقدر است؟

این مرحله کوتاه است و معمولا ۵ تا ۱۰ دقیقه طول می‌کشد اما از مراحل مهم کاشت دندان است. اگر می‌خواهید از نحوه انجام آن آگاه شوید، مشاهده فیلم قالب گیری ایمپلنت دندان به شما کمک خواهد کرد. در افرادی که از پل دندان استفاده می‌کنند هم ممکن است قبل از تعویض بریج دندان قالبگبری نیاز باشد.

مدت زمان قالب گیری ایمپلنت چقدر است؟
اگر برای کاشت چند دندان قالب گیری انجام می‌شود، دقت آن باید بالاتر برود.

هزینه قالب گیری ایمپلنت دندان در دکترِتو کلینیک

مرحله قالبگیری ساده است اما نیاز به دقت بالایی دارد. هزینه آن نیز بیشتر به وسایل قالب گیری ایمپلنت بستگی دارد و تخصص دندانپزشک را می‌طلبد. برای اطلاع از هزینه قالبگیری و قیمت ایمپلنت دندان به دکترِتو کلینیک مراجعه کنید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

قالب گیری ایمپلنت از مراحل مهم است که باید بادقت انجام شود. در این مرحله از یک سینی و مواد قالب گیری استفاده می‌شود. سینی در انواع باز یا بسته طراحی می‌شود. در نوع باز اباتمنت قالب گیری پین بلندی داشته و از سینی بیرون می‌زند. بعد از موارد کردن مواد قالب گیری اباتمنت قالب گیری باز می‌شود. سپس پین آن خارج می‌شود. در نوع قالب گیری با سینی بسته قالب از دهان خارج شده و اباتمنت روی آنالوگ ایمپلنت وصل می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد قالب گیری ایمپلنت دندان باید با دندانپزشک مشاوره داشته باشید. متخصص موارد مهم را به شما یادآور شده و در مورد نحوه قالب‌گیری اطلاعاتی را در اختیار شما قرار می‌دهد. برای ارتباط با بهترین دکتر دندانپزشک می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره با دکتر دندانپزشک آنلاین وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

مرحله قالب گیری ایمپلنت بسیار مهم بوده و باید بادقت انجام شود. زیرا هرگونه اختلال در قالب گیری می‌تواند باعث طولانی شدن روند بهبود یا عدم ترمیم استخوان فک شود. قالب گیری درست، جهت ایمپلنت و نحوه قرارگیری در کنار دندان‌های طبیعی را مشخص می‌کند. دندانپزشک باید در هنگام قالب گیری به محل ایمپلنت، نوع سینی مناسب و نوع مواد قالب گیری دقت داشته باشد.

نمی‌توان گفت کدام روش برای کاشت بهتر است. دندانپزشک بعد از تصویربرداری از محل ایمپلنت و میزان دسترسی به آن ناحیه نوع قالب گیری را مشخص می‌کند. در بیشتر مواقع از قالب گیری سینه بسته استفاده می‌شود. اما گاهی ممکن است قالب گیری سینی باز گزینه بهتری باشد.

خیر قالب گیری هیچ دردی ندارد. تنها باید مدت کوتاهی دهان خود را باز نگه دارید تا مواد قالب به‌خوبی سفت شوند. در این مدت به دلیل وجود سینی و مواد قالب گیری در دهان ممکن است احساس ناخوشایندی داشته باشید.

قالب گیری ایمپلنت مرحله‌ای است که باید بادقت انجام شود. اگر دندانپزشک سینی و مواد قالب گیری مناسبی را انتخاب کند، سخت نبوده و به‌خوبی با دندان‌ها تناسب پیدا می‌کند. اما اگر مواد آن ویسکوزیته و سفتی مناسبی نداشته باشند، احتمال پارگی وجود داشته و گاهی هم ممکن است جزئیات قالب به‌خوبی ثبت نشود.

قالب گیری زمان زیادی از شما نمی‌گیرد. در کمتر از ۵ دقیقه مواد قالب سفت شده و می‌توان آن را از دهان خارج کرد. سپس باید قالب ساخته شده به آزمایشگاه فرستاده شود تا ایمپلنت از روی آن ساخته شود.

قالب‌گیری دندان برای ایجاد روکش مناسب که باید به‌طور دقیق با دندان‌های طبیعی، لثه‌ها و ساختارهای اطراف ترکیب شوند و تضمین ثبات، طول عمر، زیبایی بهینه، هم‌ترازی بایت و کارایی آنها بسیار مهم است. این کار، یک مرحله مهم و ضروری در فرآیند ترمیم یا قراردادن ایمپلنت است.

انتخاب مواد قالب گیری ایمپلنت به عوامل متعددی از جمله وضعیت بالینی بیمار و ترجیح متخصص دندانپزشک بستگی دارد. مواد رایج مورد استفاده شامل پلی وینیل سیلوکسان (PVS)، پلی اتر و وینیل پلی سیلوکسان (VPS) هستند.

امتیاز شما به مقاله:
(3.5از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن