پیوند استخوان در ایمپلنت دندان، مزایا و معایب آن

آنچه در این مقاله می‌خوانید

پیوند استخوان در ایمپلنت دندان گاهی نیاز بوده و باید انجام شود. در این روش لثه برش داده شده و مواد پیوند استخوان در فضای خالی قرار می‌گیرند. بعد از ۳ تا ۹ ماه می‌توان ایمپلنت را کاشت.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 6 دقیقه
پیوند استخوان در ایمپلنت دندان، مزایا و معایب آن

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

اگر تصمیم به کاشت دندان دارید، ممکن است به پیوند استخوان در ایمپلنت دندان نیاز داشته باشید. اگر دکتر ایمپلنت دندان این جراحی را برای شما ضروری دانسته است، حتما تا انتهای این مطلب همراه ما باشید. در ادامه توضیح می‌دهیم این عمل برای چه افرادی ضروری است و مراحل جراحی به چه صورت بوده و چقدر طول می‌کشد؟

درصورتی‌که قصد ایمپلنت دارید، حتما در مورد مراحل جانبی آن مانند پیوند استخوان با دندانپزشک مشاوره داشته باشید. برای ارتباط با دندانپزشک می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره متنی، آنلاین و تلفنی وجود دارد.

پیوند استخوان در ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان روشی مناسب برای جایگزینی دندان ازدست‌رفته است. اگر دندان خود را در اثر ضربه، عفونت، پوسیدگی یا بیماری لثه از دست داده‌اید، با کاشت دندان می‌توانید جایگزین طبیعی برای آن داشته باشید. اما گاهی لازم است پیش از ایمپلنت، پیوند استخوان انجام شود.

برای اینکه انواع روکش ایمپلنت به‌خوبی در استخوان فک قرار بگیرد، باید حجم استخوان فک بازسازی شود؛ به همین دلیل جراحی پیوند استخوان انجام می‌شود. زمانی که استخوان کافی وجود نداشته باشد، ایمپلنت به فک متصل نشده یا در زمان کوتاهی شل می‌شود. اگر استخوان فک نازک یا ارتفاع آن کم باشد، پیوند استخوان در ایمپلنت دندان انجام می‌شود.

خدمات دندانپزشکی

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

۲۰۰۰+ خدمت

انواع پیوند استخوان در ایمپلنت دندان کدامند؟

اگر در قسمتی که دندان خود را از دست داده‌اید، حجم و تراکم استخوان کم باشد، پیوند استخوان برای افزایش عمر ایمپلنت دندان انجام می‌شود. مواد پیوند استخوان را می‌توان با روش‌های مختلف تهیه کرد. برای پیوند استخوان در دهان از چه موادی استفاده می شود؟ انواع مواد پیوند شامل موارد زیر است:

  • اتوگرافت: در این روش استخوان از بافت بدن شخص گرفته می‌شود.
  • آلوگرافت: در این روش استخوان از بانک بافت انسانی گرفته می‌شود.
  • زنوگرافت: مواد پیوند استخوان از بانک بافت حیوانی گرفته می‌شود.
  • آلوپلاستیک: مواد پیوند استخوان مصنوعی است.

مواد پیوند استخوان ممکن است از بدن خود فرد گرفته شود یا از بانک انسانی یا حیوانی به دست آید. همچنین می‌توان از مواد پیوند استخوان مصنوعی استفاده کرد. دکتر ایمپلنت دندان ممکن است از طریق یکی از روش‌های زیر پیوند را انجام دهد:

انواع روش پیوند استخوان دندانتوضیحات
حفظ سوکتدر این روش بلافاصله بعد از کشیدن دندان پیوند استخوان انجام شده و از فرورفتگی دو طرف سوکت جلوگیری می‌شود.
افزایش ریجاگر مدت‌ها قبل دندان خود را ازدست‌داده باشید، استخوان فک نازک‌تر شده است. در این شرایط با پیوند استخوان پایه‌ای پایدار برای ایمپلنت ایجاد می‌شود. در افزایش ریج علاوه بر افزایش ارتفاع پهنای بافت نیز بیشتر می‌شود.
لیفت سینوساگر دندان فک بالا را ازدست‌داده باشید، احتمال دارد سینوس به سمت پایین آمده باشد. در این شرایط نمی‌توان ایمپلنت را در استخوان قرار داد. با جراحی غشای سینوس به سمت بالا کشیده شده و فضای خالی با مواد پیوند استخوان پر می‌شود. جهت اطلاع از هزینه جراحی سینوس دندان می‌توانید به سایت دکترِتو مراجعه کنید.
پیوند استخوان پریودنتالاگر دچار بیماری لثه شده باشید، ممکن است دندان شما لق شود. در این شرایط مواد پیوند استخوان اطراف دندان موجود قرار می‌گیرند.
انواع مواد پیوند استخوان

عمل پیوند استخوان برای چه افرادی ضروری است؟

یا در واقع می‌توان گفت که پیوند استخوان برای ایمپلنت برای چه کسانی مناسب است؟ هر شخصی که بخواهد کاشت ایمپلنت انجام دهد و حجم و تراکم استخوان فک پایینی داشته باشد، نیاز به پیوند استخوان دارد. ایمپلنت زیگوماتیک یکی از بهترین روش‌های کاشت دندان برای افرادی است که استخوان آن‌ها تحلیل رفته است. معمولا افراد با شرایط زیر نیاز به این جراحی دارند:

  • اگر دندان خود را مدت طولانی از دست داده است.
  • دچار بیماری لثه (پریودنتال) باشد.
  • نقص‌هایی از زمان تولد
  • آسیب یا ضربه به‌صورت.
عمل پیوند استخوان برای چه افرادی ضروری است؟
افزاد با تراکم استخوانی پایین، نیاز به پیوند استخوان در ایمپلنت دندان دارند.

مزایای جراحی پیوند استخوان برای ایمپلنت دندان چیست؟

با انجام پیوند استخوان شما می‌توانید کاندید مناسبی برای ایمپلنت دندان شوید. اگر به هر دلیلی مانند ضربه، پوسیدگی دندان یا بیماری لثه دندان خود را از دست داده‌اید، با پیوند استخوان می‌توانید فک را به شکل قبل بازگردانید. علاوه بر کاشت دندان برای درمان‌های ترمیمی دیگر نیز پیوند استخوان انجام می‌شود.

متن انگلیسی:
Bone grafting in the implant restores the health of your jaw bone and protects the teeth, gums and facial structure.
ترجمه فارسی:
پیوند استخوان در ایمپلنت سلامت استخوان فک شما را بازیابی کرده و از دندان‌، لثه‌ و ساختار صورت محافظت می‌کند.

به نقل از سایت thewestwooddentist

نحوه پیوند استخوان در ایمپلنت دندان چگونه است؟

زمانی که استخوان کافی برای نصب ایمپلنت وجود نداشته باشد، این جراحی انجام می‌شود. در این عمل با پیوند بافت استخوانی، استخوان فک ترمیم و بازسازی می‌شود. این بافت پیوندی شبیه به داربستی عمل می‌کند که بافت استخوان روی آن رشد کرده و بازسازی می‌شود.

قبل از جراحی پیوند استخوان فک برای ایمپلنت و انجام مراحل ایمپلنت دندان باید عکس‌برداری با اشعه ایکس انجام شود. در این تصاویر مشخص می‌شود که چه مقدار استخوان ازدست‌رفته است. برای انجام جراحی ابتدا بی‌حسی موضعی تزریق می‌شود.

بعد از بی‌حسی روی لثه برشی ایجاد شده و بافت لثه کمی جابه‌جا می‌شود. در این شرایط استخوان فک قابل‌مشاهده بوده و جراح بعد از تمیز و ضدعفونی‌کردن آن ناحیه مواد پیوند استخوان فک پایین و بالا یا جراحی پیوند استخوان لثه را اضافه می‌کند. دندانپزشکان در بیشتر مواقع مواد پیوندی را با یک غشا پوشانده و محل برش را بخیه می‌زنند.

در برخی موارد، دندانپزشک ممکن است پیوند استخوان دندان برای ایمپلنت را با پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) ترکیب کند. پی‌آرپی نمونه خونی است که از بدن شما گرفته می‌شود و برای سرعت بخشیدن به بهبودی و بازسازی بافت جراح از آن استفاده می‌کند. ایمپلنت به روش پانچ نیز نوعی ایمپلنت بدون جراحی است که در کوتاه‌ترین زمان مراحل کاشت دندان را طی می‌کند.

اقدامات قبل از جایگذاری ایمپلنت دندان چیه؟

همین حالا مشاوره بگیر!

مراحل پیوند استخوان در ایمپلنت دندان (مراحل ایمپلنت با پودر استخوان)

نحوه پیوند استخوان برای ایمپلنت و نحوه تزریق پودر استخوان در لثه به شرح زیر است:

  • بی‌حسی موضعی تزریق می‌شود.
  • روی لثه برشی ایجاد شده و بافت لثه کنار زده می‌شود.
  • استخوان فک قابل‌مشاهده بوده و باید ضدعفونی شود.
  • فضای خالی در استخوان فک با مواد پیوند استخوان پر می‌شود.
  • غشایی روی مواد پیوندی قرار می‌گیرد.
  • بافت لثه بخیه زده می‌شود.
مراحل پیوند استخوان در ایمپلنت دندانانواع پیوند استخوان در ایمپلنت دندان
بی‌حسی موضعی آلوپلاستیک
برش لثهزنوگرافت
ضدعفونی شدن استخوانآلوگرافت
پر کردن مواد استخوانی در فضااتوگرافت
قرار دادن غشا و بخیه
مراحل پیوند استخوان در ایمپلنت دندان و انواع آن

معایب و عوارض پیوند استخوان در ایمپلنت دندان

بعد از پیوند استخوان در ایمپلنت دندان برخی عوارض شایع بوده و بعد از چند روز برطرف می‌شوند. بعد از انجام پیوند استخوان داروهای مسکن و آنتی‌بیوتیک را طبق تجویز پزشک مصرف کنید و اگر درد و تورم بدتر شد یا محل پیوند چرک کرد به دندانپزشک مراجعه کنید. این عوارض عبارتند از:

  • درد
  • خونریزی
  • تورم
  • کبودی
  • خونریزی شدید
  • عفونت
  • آسیب عصبی

اگر دچار علائم زیر شدید، حتما با دندانپزشک خود تماس بگیرید:

  • درد یا تورمی که بعد از هفته اول بدتر می‌شود.
  • خروج چرک از محل بخیه‌ها
  • تحلیل رفتن لثه (لثه‌ها از دندان‌ها فاصله می‌گیرند.)
  • تغییر نکردن حجم استخوان فک.
معایب و عوارض پیوند استخوان در ایمپلنت دندان چیست؟
بعد از پیوند استخوان در ایمپلنت دندان برخی عوارض شایع بوده و بعد از چند روز برطرف می‌شوند.

عوارض تزریق پودر استخوان در لثه برای ایمپلنت چیست؟

برخی از عوارض پیوند استخوان فک و تزریق پودر استخوان در لثه برای ایمپلنت ممکن است شامل عفونت، التهاب، خونریزی، تورم، درد، واکنش‌های آلرژیک، شکست ایمپلنت و مضرات مرتبط با بیهوشی باشد.

مراقبت های بعد از عمل پیوند استخوان برای ایمپلنت دندان

بعد از جراحی پیوند استخوان مقداری تورم و درد طبیعی است. دندانپزشک برای کنترل درد داروهای مسکن تجویز می‌کند. همچنین برای کاهش احتمال عفونت و عوارض ایمپلنت دندان داروهای آنتی‌بیوتیک تجویز می‌شوند. این داروها را باید به طور منظم مصرف کنید.

در چند روز اول ممکن است تکه‌های خارج شده استخوان را دهان خود احساس کنید. این تکه‌ها شبیه به نمک یا شن هستند. معمولا خروج این مقدار کم مواد پیوندی جای نگرانی ندارد. اما بهتر است با دندانپزشک خود تماس بگیرید تا از سلامت بافت پیوندی مطمئن شوید.

مراقبت های بعد از عمل پیوند استخوان برای ایمپلنت دندان چیست؟
در چند روز اول ممکن است تکه‌های خارج شده استخوان را دهان خود احساس کنید.

هزینه پیوند استخوان برای ایمپلنت در دکترِتو کلینیک

در هنگام برآورد قیمت ایمپلنت باید هزینه‌های جانبی از جمله پیوند استخوان را در نظر داشته باشید. هزینه پیوند استخوان بسیار متغیر است. انجام جراحی پیوند استخوان ساده تا پیوند استخوان پیشرفته هزینه متفاوتی دارد. برای اطلاع از جدیدترین هزینه پیوند استخوان و قیمت ایمپلنت دندان به دکترِتو کلینیک مراجعه کنید.

ایمپلنت دندونت پس زده؟ پیوند استخوان لازم داری؟ از دندانپزشک نوبت بگیر!

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

پیوند استخوان در ایمپلنت دندان برخی افراد ضروری است. اگر مدت‌زمان زیادی است که دندان خود را از دست داده‌اید یا به هر دلیلی حجم و تراکم استخوان فک شما کاهش پیدا کرده باشد، نیاز به پیوند استخوان دارید. اگر این جراحی انجام نشود، ممکن است ایمپلنت در جای خود قرار نگرفته یا خیلی زود شل شود.

در این روش جراحی لثه برش خورده و مواد پیوند استخوان در فضای خالی قرار می‌گیرد. بعد از عمل ممکن است تا چند روز درد، خونریزی و تورم داشته باشید. دندانپزشک برای شما داروهای مسکن و آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کند. حدود ۳ تا ۹ ماه بعد از جراحی پیوند استخوان باید برای کاشت ایمپلنت آماده شوید. برای پیداکردن بهترین دکتر دندانپزشک می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره با دکتر دندانپزشک آنلاین نیز وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

اگر بافت استخوان فک تحلیل رفته باشد، نیاز به پیوند استخوان است. زمانی که حجم و تراکم استخوان در ناحیه نصب ایمپلنت کم باشد، ایمپلنت در جای خود قرار نگرفته یا در مدت‌زمان کمی شل شده و می‌افتد. با جراحی پیوند استخوان حجم و تراکم استخوان بازسازی می‌شود.

اگر دندان فک بالا را ازدست‌داده باشید، احتمال دارد جراحی لیفت سینوس انجام شود. اما درصورتی‌که غشای سینوس مشکلی در نصب ایمپلنت ایجاد نکند، احتمالا پیوند استخوان از روش حفظ سوکت یا افزایش ریج کاربرد خواهند داشت.

بیشتر افراد بعد از عمل پیوند استخوان درد کمی احساس می‌کنند. برخی افراد نیز دردی ندارند. اگر داروهای مسکن را منظم مصرف کنید، درد بسیار کم می‌شود.

عمل پیوند استخوان روش‌های مختلفی دارد. اما به طور معمول بین یک تا دو ساعت طول می‌کشد. برای تاثیر مواد بی‌حسی نیز باید بین ۱۰ تا ۳۰ دقیقه صبر کنید.

افرادی که دچار اختلالات سیستم ایمنی هستند یا سیگار و الکل زیادی مصرف می‌کنند، کاندید مناسبی برای جراحی پیوند استخوان نیستند.

بعد از پیوند استخوان در ایمپلنت دندان بهتر است برای چند روز به پشت خوابیده و سر خود را بالاتر قرار دهید. این کار احتمال خونریزی و تورم را کاهش می‌دهد.

بله، امکان انجام پیوند استخوان در عمل کاشت ایمپلنت دندان وجود دارد به خصوص اگر استخوان فک حجم یا تراکم کافی نداشته باشد.

یا مدت زمان لازم برای جوش خوردن مواد پیوندی به استخوان چقدر است؟ معمولا پس از یک تا دوهفته علائم جراحی از بین رفته و به حالت قبل بازمی‌گردید. اما بهبودی کامل استخوان پیوند خورده بین ۳ تا ۹ ماه طول می‌کشد. پس از گذشت این مدت می‌توان ایمپلنت دندان را انجام داد. مدت‌زمان فاصله بین این دو جراحی به نوع پیوند، میزان مواد پیوندی و محل آن بستگی دارد.</p>

در بیشتر مواقع این جراحی موفقیت‌آمیز است. اما گاهی ممکن است پیوند با شکست روبرو شود. اگر درد و تورم بعد از هفته اول بدتر شد یا آن ناحیه دچار چرک شد، حتما به دندانپزشک اطلاع دهید.

برای انجام ایمپلنت دندان باید بین ۳ تا ۹ ماه صبر کرد. ادغام شدن مواد پیوند استخوان با بافت استخوان طول می‌کشد. به همین دلیل نمی‌توان بلافاصله ایمپلنت را نصب کرد.

امتیاز شما به مقاله:
(4از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره پیوند استخوان در ایمپلنت دندان

  1. یاس گفت:

    برای جراحی وقرار دادن استخوان در لثه برای اینکه بعدش ایمپلنت انجام بدم باید پیش چه متخصصی برم ؟جراحی فک و صورت یا جراحی دندانپزشکی؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بهتر است به جراحی ندانپزشکی مراجعه کنید

  2. سلطانی گفت:

    ورزش بعد از پیوند پودر استخوان در فک مثلا پیلاتس مضر نیست.ممنونم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بطور کلی ورزش های سنگین مناسب این شرایط نمی باشد

  3. ارمان گفت:

    سلام، من در سن کم دندان “اسیای کوچیک” فک پایین کشیدم… و سال پیش هم به دلیل “کیست” مجبور به کشیدن دندان کناری آن (“اسیای بزرگ”) شدم…
    درنتیجه تحلیل فک پایین به وجود اومده و باعث نامتقارن شدن چهره‌ام شده. ایا امکان برگشت حجم چهره با عمل پیوند استخان امکان پذیره یا خیر؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله امکان ترمیم و برگشت تقارن با عمل زیبایی فک وجود دارد

  4. آرمان گفت:

    سلام، من در سن کم دندان “اسیای کوچیک” فک پایین کشیدم… و سال پیش هم به دلیل “کیست” مجبور به کشیدن دندان کناری آن (“اسیای بزرگ”) شدم…
    درنتیجه تحلیل فک پایین به وجود اومده و باعث نامتقارن شدن چهره‌ام شده. ایا امکان برگشت حجم چهره با عمل پیوند استخان امکان پذیره یا خیر؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله امکان ترمیم و برگشت تقارن با عمل زیبایی فک وجود دارد

  5. سلطانی گفت:

    آیا فردی ک لثه فک پایین کامل از دست داده باشد می‌تواند پیوند انجام دهد

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله
      البته بستگی به میزان جراحت دارد

  6. سمیرا گفت:

    قراره دکتر از فک پایینم استخوان برداره بزاره فک بالام ولی گفته احتمال بی حسی دائمی وجود داره بنظرتون چیکارکنم برم یا نه اگ تااخرعمر فک پایینم بی حس موند چی

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام احتمال این پدیده وجود دارد
      بهتر است به چند متخصص دیگر هم مراجعه کنید

  7. فرحناز گفت:

    سلام ممنون از توضیحاتتون
    یعنی نمیشه هم زمان پیوند استخوان وایمپلنت رو انجام داد؟

  8. فرحناز گفت:

    سلام و وقت بخیر
    یعنی نمیشه هم زمان پیوند استخوان وایمپلنت رو انجام داد؟