عمر ایمپلنت دندان به چه عواملی بستگی دارد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

عمر ایمپلنت دندان حدود ۲۵ سال است. البته عوامل مختلفی مانند نحوه مراقبت، تجربه جراح و بیماری زمینه‌ای در ماندگاری آن نیز تاثیر دارند. کمبود تراکم استخوان باعث کاهش طول عمر ایمپلنت می‌شود.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

عمر ایمپلنت دندان به چه عواملی بستگی دارد؟

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

طول عمر ایمپلنت دندان چقدر است؟ این سوال احتمالا اولین سوال شما از دندانپزشک خواهد بود. ایمپلنت دندان یکی از بادوام‌ترین روش‌های جایگزینی دندان از دست رفته است. اگر قصد کاشت دندان دارید و می‌خواهید در مورد طول عمر ایمپلنت دندان اطلاعات دقیقی داشته باشید، در این مطلب همراه ما باشید.

در ادامه توضیح می‌دهیم که دوام ایمپلنت‌ها چقدر است و چه عواملی روی طول عمر آن تاثیر دارد؟ برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد میزان دوام ایمپلنت دندان باید با دندانپزشک مشاوره داشته باشید. برای ارتباط با دکتر ایمپلنت دندان می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی هم وجود دارد.

طول عمر ایمپلنت دندان چقدر است؟

عمر ایمپلنت دندان چند سال است؟ آیا ایمپلنت مادام العمر است؟ ایمپلنت دندان یکی از روش‌های پرطرفدار جایگزینی دندان از دست رفته است. کاشت دندان نیاز به جراحی دارد. در این روش برشی روی لثه ایجاد شده و پایه فلزی ایمپلنت درون استخوان فک قرار می‌گیرد. روکش ایمپلنت کاملا شبیه به دندان طبیعی بوده و به همین دلیل طرفداران زیادی دارد.

ایمپلنت دندان دوام بسیار بالایی داشته و می‌توان تا سال‌های طولانی آن را حفظ کرد. جنس پایه فلزی ایمپلنت از تیتانیوم است. تیتانیوم فلزی زیست‌سازگار است و به دلیل نحوه ادغام با استخوان عمر طولانی دارد. تحقیقات نشان می‌دهد که طول عمر ایمپلنت دندان و میزان دوام آن در طول ۱۰ سال ۹۴٪ است. در طی ۱۵سال میزان دوام آن به ۹۱٪ می‌رسد. به‌طورکلی طول عمر ایمپلنت‌های دندان به ۲۵ سال می‌رسد. البته فاکتورهای مختلف در میزان ماندگاری تاثیر دارند.

هرروزه روش‌ها و فناوری‌های جدیدی مانند کاشت دندان بدون ایمپلنت معرفی می‌شوند که ماندگاری ایمپلنت را افزایش می‌دهند. حتی اگر شخصی دچار تراکم پایین استخوان یا مشکلی مانند دندان‌قروچه باشد، با تکنیک‌های جانبی و روش‌های مختلف کاشت ایمپلنت می‌تواند تا سال‌های طولانی از این دندان جایگزین استفاده کند.

خدمات دندانپزشکی

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

۲۰۰۰+ خدمت

چه عواملی باعث کاهش طول عمر ایمپلنت دندان می شوند؟

در بیشتر افراد ایمپلنت تا سال‌های طولانی دوام داشته و روشی دائمی محسوب می‌شود. اما گاهی عوامل مختلف و برخی عوارض روی روند بهبود و وضعیت استخوان فک تاثیر می‌گذارند. این عوامل باعث کاهش ماندگاری ایمپلنت می‌شوند. از مهم‌ترین عوامل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

متن انگلیسی:
Having diabetes or a compromised immune system can affect how long your implants would last.
ترجمه فارسی:
ابتلا به دیابت یا سیستم ایمنی ضعیف می‌تواند بر عملکرد و طول عمر ایمپلنت‌ تأثیر بگذارد.

به نقل از سایت navarrodentalcenter

۱. مراقبت نکردن از ایمپلنت دندان

مراقبت از ایمپلنت بخش مهمی از روش کاشت دندان است. رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان می‌تواند دندان‌های طبیعی را نیز از بین ببرد. با تجمع پلاک در دهان احتمال بیماری لثه افزایش پیدا کرده و لثه و استخوان فک آسیب می‌بینند. اگر تجمع پلاک اطراف ایمپلنت در مراحل اولیه تشخیص داده شود، قابل درمان است. اما اگر شخص دچار پری ایمپلنتیت شود، آسیب جدی بوده و باید ایمپلنت خارج شود. به همین دلیل بعد از کاشت ایمپلنت رعایت بهداشت دهان و دندان مهم‌تر از قبل می‌شود.

۲. کمبود تراکم استخوان فک و کاهش عمر ایمپلنت دندان

پایه فلزی ایمپلنت درون استخوان فک محکم می‌شود. اگر استخوان به اندازه کافی وجود نداشته باشد، ایمپلنت شل شده و کارایی خود را از دست می‌دهد. دندانپزشک قبل از جراحی کاشت ایمپلنت استخوان فک را معاینه کرده و عکس با اشعه ایکس تجویز می‌کند. درصورتی‌که تراکم و حجم استخوان پایین باشد، جراحی پیوند استخوان یا جراحی سینوس لیفت ضروری می‌شود.

گاهی هم ممکن است بعد از کاشت دندان به‌مرور حجم استخوان کاهش پیدا کند. بیماری اطراف ایمپلنت، پوکی‌استخوان یا بیماری که روی استخوان تاثیر می‌گذارد، باعث کاهش تراکم استخوان می‌شوند.

کمبود تراکم استخوان فک و کاهش عمر ایمپلنت دندان چه تاثیری دارد؟
گاهی ممکن است بعد از کاشت دندان حجم استخوان کاهش پیدا کند.

۳. کشیدن سیگار و کم شدن عمر ایمپلنت

برخی تحقیقات نشان داده‌اند که احتمال شکست ایمپلنت و کاهش ماندگاری آن در افراد سیگاری بیشتر است. در افراد عادی ۵% احتمال شکست وجود دارد؛ اما در افراد سیگاری این عدد به ۱۱% می‌رسد. سیگار روی جریان خود تاثیر گذاشته و روند بهبودی بعد از جراحی را کند می‌کند. همچنین خطر بیماری لثه در این افراد بیشتر است.

۴. دندان قروچه و ایمپلنت دندان

در افرادی که دندان قروچه دارند، احتمال کاهش عمر ایمپلنت دندان وجود دارد. این عارضه می‌تواند باعث شکستگی پایه ایمپلنت، اباتمنت یا روکش آن شود. افرادی که دچار دندان قروچه هستند، حرکاتی مانند ساییدن و ضربه را به طور مکرر انجام می‌دهند و باعث اختلال در روند ادغام ایمپلنت با استخوان فک می‌شوند.

۵. تأثیر متخصص ایمپلنت در طول عمر بیشتر ایمپلنت

برخی شرایط پزشکی روی دوام ایمپلنت تاثیر دارند. اگر دچار هر یک از بیماری‌های زیر هستید، در مورد طول عمر ایمپلنت با دندانپزشک خود صحبت کنید:

  • بیماری دیابت
  • پوکی‌استخوان
  • سیستم ایمنی ضعیف
  • اختلالات خونریزی
  • اختلالات قلبی عروقی مانند نارسایی احتقانی قلب و تصلب شرایین
  • فشارخون بالا که روی طول عمر انواع ایمپلنت از جمله ایمپلنت آمریکایی تاثیر خواهد گذاشت.
تأثیر متخصص ایمپلنت در طول عمر بیشتر ایمپلنت چیست؟
در افرادی که دندان قروچه دارند، احتمال کاهش عمر ایمپلنت دندان وجود دارد.

۶. سن بیمار و طول عمر ایمپلنت

در افراد مسن احتمال شکست ایمپلنت بیشتر است. زیرا ممکن است افراد مسن دچار بیماری‌های زمینه‌ای و استخوانی باشند. همچنین روند ترمیم کند می‌شود.

۷. داروها و انواع درمان

برخی داروها نیز روی ایمپلنت تاثیر گذاشته و باعث کاهش عمر آن می‌شوند. از جمله:

  • داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی
  • داروهای رقیق‌کننده خون
  • پرتودرمانی

۸. تجربه پایین جراح و استفاده از ایمپلنت بی کیفیت چه عوارضی دارد؟

تجربه و دانش دکتر ایمپلنت دندان در میزان ماندگاری ایمپلنت تاثیر زیادی دارد. به همین دلیل زمان انتخاب دندانپزشک باید به مهارت و تجربه او دقت داشته باشید. جراح کم‌تجربه ممکن است اشتباهات زیر را انجام دهد و باعث کاهش عمر ایمپلنت دندان شود. عوامل مؤثر بر دوام و طول عمر دندان ایمپلنت شده عبارتند از:

  • انتخاب ایمپلنت با کیفیت پایین
  • قراردادن نامناسب ایمپلنت
  • ضربه به بافت لثه یا عصب هنگام کاشت ایمپلنت
  • قراردادن روکش دائمی قبل از ادغام کامل ایمپلنت با استخوان فک

آیا ایمپلنت بهترین روش برای جایگزینی دندان است؟

همین حالا مشاوره بگیر!

عمر ایمپلنت دندان از نظر کشور سازنده چقدر است؟

طول عمر ایمپلنت دندان تنها به کشور سازنده و جنس روکش ایمپلنت بستگی ندارد. بلکه عوامل دیگری مانند سلامت دهان و دندان بیمار، مراقبت بهداشتی و سایر عوامل فردی هم دخیل هستند. ایمپلنت‌های دندان به طور متوسط، بدون توجه به کشور سازنده، بین ۱۰ تا ۲۵ سال دوام دارند. در جدول زیر، طول عمر ایمپلنت‌های دندان با جنس مختلف قرار داده شده است.

انواع ایمپلنت دندانطول عمر
عمر ایمپلنت کره‌ای۱۰ تا ۲۰ سال
عمر ایمپلنت آلمانی۲۰ تا ۳۰ سال
عمر ایمپلنت ایرانی۱۰ تا ۱۵ سال
عمر ایمپلنت آمریکایی۲۰ تا ۳۰ سال
عمر ایمپلنت اشترومن سوئیس۱۰ تا ۱۵ سال
انواع جنس ایمپلنت دندان

برای افزایش عمر ایمپلنت دندان چه کاری می توان انجام داد؟

اگر در روند کاشت ایمپلنت مشکلی ایجاد نشود و عوارض ایمپلنت دندان در مورد شما صدق نکند، تا سال‌های طولانی ایمپلنت حفظ می‌شود. برای افزایش عمر ایمپلنت به موارد زیر توجه داشته باشید:

  • جراح باتجربه و حرفه‌ای انتخاب کنید.
  • بهداشت دهان و دندان را جدی بگیرید و حداقل روزی دو بار از مسواک و نخ دندان استفاده کنید.
  • هر ۶ ماه یک‌بار به دندانپزشک مراجعه کنید.
  • سیگار و تنباکو را ترک کنید.
  • اگر دچار دندان قروچه می‌شوید از محافظ دهان استفاده کنید.
  • مصرف غذاهای شیرین را محدود کنید.

برای مراقبت های بعد از ایمپلنت‌، باید لثه و دندان‌های خود را سالم نگه دارید. مطمئن شوید که ۲ بار در روز به مدت حداقل ۲ دقیقه مسواک بزنید و یکبار در روز از نخ دندان استفاده کنید. شستشو با دهانشویه ضدعفونی‌کننده پس از کشیدن نخ دندان نیز راه خوبی برای از بین بردن ذرات غذا و خوشبو شدن نفس است. 

آیا پیوند استخوان باعث افزایش عمر ایمپلنت دندان می شود؟

در افرادی که حجم و تراکم استخوان فک پایین است، انجام جراحی پیوند استخوان ضرورت پیدا می‌کند. اگر دندانپزشک این مورد را تشخیص ندهد و پیوند استخوان در ایمپلنت انجام نشود، عمر ایمپلنت کاهش پیدا می‌کند.

می‌خوای ایمپلنت با دوام داشته باشی؟ همین حالا اقدام کن!

قیمت ایمپلنت دندان در دکترِتو کلینیک

برای اینکه ایمپلنت دندانی با بیشترین طول عمر را داشته باشید، در اولین قدم لازم دارید نوع روکش ایمپلنت را مشخص کرده و به دندانپزشک باتجربه مراجعه کنید. در مراحل بعدی نیز کیفیت مواد استفاده شده را در نظر بگیرید که می‌تواند هزینه نهایی ایمپلنت را بیشتر یا کمتر کند. برای اطلاع از قیمت ایمپلنت دندان به دکترِتو کلینیک مراجعه کنید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

عمر ایمپلنت دندان از فردی به فرد دیگر متفاوت است. به‌طورکلی ایمپلنت حدود ۲۵ سال عمر می‌کند. اما ماندگاری آن به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. نوع مراقبت از ایمپلنت، تراکم استخوان فک، سیگارکشیدن، دندان قروچه، بیماری زمینه‌ای، مصرف داروهای خاص، سن بیمار و میزان تجربه و دانش جراح در میزان ماندگاری ایمپلنت تاثیرگذار هستند.

اگر می‌خواهید طول عمر ایمپلنت بالا باشد و تا سال‌های طولانی آن را حفظ کنید، حتما به دکتر دندانپزشک حرفه‌ای و باتجربه مراجعه کنید. ایمپلنت را از میان برندهای باکیفیت انتخاب کرده و به نحوه مراقبت از آن توجه داشته باشید. برای پیداکردن بهترین دندانپزشک می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره با دکتر دندانپزشک آنلاین نیز وجود دارد.

دکترتو مراقب زیبایی شماست!

پرسش‌های متداول

حدود ۶ ماه بعد از اینکه دندان خود را کشیدید می‌توانید ایمپلنت انجام دهید.

زیرا تا مدت طولانی در دهان باقی می‌ماند.

این نوع دندان مصنوعی، با پیچ به لثه محکم می‌شود و معمولا دائمی است.

بین ۱۰ تا ۲۵ سال است.

پیوند استخوان با ایجاد یک پایه محکم و پایدار برای ایمپلنت، عمر آن را افزایش می‌دهد و به بازسازی و تقویت استخوان کمک می‌کند.

اگر مراقبت از ایمپلنت جدی گرفته شود و جراحی توسط جراح حرفه‌ای انجام شود، ایمپلنت بیش از ۲۵ سال عمر می‌کند. به همین دلیل این روش دائمی محسوب می‌شود.

ایمپلنت دندان در بیش از ۹۴٪ موارد موفقیت بالایی دارد. طبق تحقیقات انجام شده در ۱۰ سال اول میزان موفقیت ۹۴٪ و در طی ۱۵ سال ۹۱٪ است.

خیر عمر ایمپلنت دندان به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. اگر تراکم استخوان فک پایین باشد یا شخص دچار بیماری باشد که روی استخوان تاثیر می‌گذارد، عمر ایمپلنت کمتر می‌شود. همچنین نحوه مراقبت و بهداشت دهان و دندان در ماندگاری ایمپلنت تاثیر زیادی دارد.

برخی عوارض ایمپلنت دندان طبیعی بوده و پس از مدت کوتاهی برطرف می‌شوند. اما برخی دیگر از آنها طولانی‌مدت بوده و می‌توانند مشکلات جدی ایجاد کنند. عواملی مانند عفونت، شل شدن ایمپلنت و زاویه نامناسب می‌توانند باعث کاهش عمر ایمپلنت دندان شوند.

عمر ایمپلنت در بهترین حالت حدود ۲۵ تا ۳۰ سال است. دندان طبیعی اگر دچار عفونت، پوسیدگی یا بیماری نشود، می‌تواند تا پایان عمر در دهان باقی بماند.

امتیاز شما به مقاله:
(4از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن