عوارض ایمپلنت دندان چیست؟ آیا کاشت دندان خطری دارد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

برخی عوارض ایمپلنت دندان جدی بوده و باعث شل شدن ایمپلنت یا عفونت شدید می‌شوند. پری ایمپلنتیت و پس زدن ایمپلنت از عوارض طولانی‌مدت اما نادر کاشت دندان هستند. عفونت، تورم و درد جز عوارض شایع محسوب می‌شوند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

عوارض ایمپلنت دندان چیست؟ آیا کاشت دندان خطری دارد؟

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

عوارض ایمپلنت دندان یکی از چالش‌های مهمی است که افراد را بر سر دوراهی استفاده از این روش قرار می‌دهد. برخی عوارض شایع بوده و پس از مدت کوتاهی برطرف می‌شوند. اما برخی از آنها جدی‌تر بوده و ممکن است در طولانی‌مدت همراه شخص باشد. اگر قصد کاشت دندان را دارید، در این مطلب همراه ما باشید. در ادامه توضیح می‌دهیم که عوارض کاشت دندان چیست؟ چه عوارض شایعی دارد و کدام عوارض بعد از جراحی ایجاد می‌شوند؟

درصورتی‌که قصد ایمپلنت دندان را دارید، باید برای اطلاع از تمامی عوارض و معایب آن با دکتر دندانپزشک مشورت کنید. برای ارتباط با دندانپزشک می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره متنی، آنلاین و تلفنی وجود دارد.

معایب و عوارض ایمپلنت دندان چیست؟

آیا ایمپلنت دندان عوارض دارد؟ ایمپلنت دندان یکی از بهترین روش‌ها برای جایگزینی دندان ازدست‌رفته است. در این روش دندانپزشک تحت بی‌حسی موضعی لثه را برش داده و سوراخی در استخوان فک ایجاد می‎کند. پایه فلزی ایمپلنت درون استخوان قرار گرفته و طی چند ماه استخوان اطراف آن رشد کرده و پایه محکم می‌شود. سپس یک روکش روی آن قرار می‌گیرد تا کاملا شبیه به دندان‌های طبیعی باشد. ایمپلنت کاملا محکم و بادوام بوده و می‌توان به‌راحتی با آن غذاها را جوید.

به دلیل همین دوام و کیفیت بالا بسیاری از دندانپزشکان به‌جای پروتز دندان مصنوعی یا بریج دندان ایمپلنت را توصیه می‌کنند. اما قبل از کاشت دندان باید با عوارض و مضرات آن آشنا شوید. ایمپلنت مراحل مختلفی داشته و ممکن است جراحی‌های جانبی هم نیاز داشته باشید. در تمامی این مراحل امکان بروز عوارض وجود دارد. برخی از عوارض شایع بوده و پس از مدت کوتاهی برطرف می‌شوند. اما برخی از آنها جدی بوده و با مشاهده علائم آنها باید به دندانپزشک مراجعه کنید.

خدمات دندانپزشکی

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

۲۰۰۰+ خدمت

عوارض شایع ایمپلنت دندان کدامند؟

همان‌طور که گفتیم برخی از عوارض کاشت دندان شایع بوده و در بیشتر افراد دیده می‌شود. ممکن است بعد از جراحی ایمپلنت دندان مشکلات رایجی داشته باشید. اگر این عوارض بعد از چند روز برطرف نشد یا بدتر شد، حتما به دندانپزشک مراجعه کنید.

عوارض کمتر شایع ایمپلنت دندانعوارض شایع ایمپلنت دندان
سوراخ شدن بافت اطرافعفونت
آسیب ناشی از نیروی زیادکاهش حجم لثه
مشکلات سینوسیشل شدن ایمپلنت
آسیب عصبی یا بافتی
کاشت ایمپلنت نامناسب
عوارض شایع و کمتر شایع ایمپلنت دندان

۱. عفونت ایمپلنت دندان

عفونت یکی از عوارض شایع بعد از جراحی ایمپلنت که عمر ایمپلنت دندان را کم می‌کند. شدت و محل عفونت از فردی به فرد دیگر متفاوت است. عفونت باکتریایی در لثه را می‌توان با مصرف داروهای آنتی‌بیوتیک یا پیوند بافت نرم درمان کرد. اگر عفونت باکتریایی در استخوان ایجاد شده باشد، بافت عفونی استخوان و احتمالا ایمپلنت برداشته می‌شوند. بعد از خارج‌کردن ایمپلنت لازم است که پیوند استخوان انجام شود.

علائم عفونت ایمپلنت دندان

عفونت از عوارض شایع ایمپلنت دندان است. گاهی عفونت ایمپلنت دندان کم بوده و با مصرف داروهای آنتی‌بیوتیک برطرف می‌شود. اما اگر عفونت گسترش پیدا کند، باید ایمپلنت را خارج کرد. از مهم‌ترین علائم آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درد و مشکل هنگام جویدن
  • اگر درد و قرمزی تا چند روز بعد از جراحی از بین نرفت یا بدتر شد، می‌تواند نشانه عفونت باشد. درصورتی‌که این عارضه همراه با تب باشد، بدون شک ایمپلنت باعث عفونت شده است.
  • عفونت به دلیل تجمع باکتری‌ها ایجاد شده و باعث ایجاد طعم بد در دهان می‌شود.
  • نشت کردن خون و چرک از دهان
  • شل شدن ایمپلنت
علائم عفونت ایمپلنت دندان چیست؟
اگر درد و قرمزی تا چند روز بعد از جراحی از بین نرفت یا بدتر شد، می‌تواند نشانه عفونت باشد.

علت ابتلا به عفونت ایمپلنت چیست؟

عوامل مختلفی می‌توانند باعث عفونت ایمپلنت شوند. مهم‌ترین دلایل عفونت عبارتند از:

  • مصرف سیگار و تنباکو
  • عدم رعایت بهداشت دهان و دندان
  • دیابت
  • سیستم ایمنی ضعیف
  • نامناسب بودن جای ایمپلنت
  • واکنش آلرژیک

۲. کاهش حجم لثه از عوارض ایمپلنت فوری دندان

گاهی بعد از کاشت ایمپلنت فوری یا سایر انواع ایمپلنت، بافت لثه شروع به عقب‌نشینی می‌کند. در نتیجه این ناحیه ملتهب شده و دچار درد می‌شود. در این شرایط باید سریعا به دندانپزشک مراجعه کنید. زیرا اگر این وضعیت شدید شود، احتمالا ایمپلنت برداشته می‌شود.

۳. شل شدن ایمپلنت دندان

بعد از کاشت ایمپلنت برای انجام ادامه مراحل ایمپلنت دندان باید چند ماه صبر کرد. در این مدت استخوان اطراف ایمپلنت رشد کرده و با هم ادغام می‌شوند. با ترکیب استخوان فک و ایمپلنت درمان در مدت‌زمان طولانی موفقیت‌آمیز خواهد بود.

گاهی ایمپلنت با استخوان ترکیب نمی‌شود و علائم پس زدن ایمپلنت اتفاق می‌افتد. در این شرایط دندانپزشک مجبور است ایمپلنت را خارج کند. بعد از بهبودی کامل ناحیه ایمپلنت می‌توان دوباره برای کاشت دندان اقدام کرد.

شل شدن ایمپلنت دندان چه دلیلی دارد؟
گاهی ایمپلنت با استخوان ترکیب نمی‌شود و علائم پس زدن ایمپلنت اتفاق می‌افتد.

۴. آسیب عصبی یا بافتی از عوارض ایمپلنت

گاهی جراح ناخواسته ایمپلنت را نزدیک یک عصب قرار می‌دهد. در این شرایط ممکن است دچار درد، سوزن‌سوزن شدن یا بی‌حسی شوید. این عارضه باعث بروز علائم کوتاه‌مدت شده و پس از مدتی از بین می‌رود. اما برخی مواقع عوارض طولانی‌مدت می‌شود.

اگر مشکل عصبی یا بافتی دارید، باید به پزشک خود مراجعه کنید. عصب آلوئولار تحتانی در فک پایین قرار دارد. آسیب به این عصب جدی بوده و باید سریعا برای حل این عارضه اقدام کرد. از علائم آسیب به این عصب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بی‌حسی اطراف ایمپلنت به‌ویژه نزدیک چانه و لب پایین
  • درد یا ناراحتی مداوم
  • گزگز و سوزش در لثه

۵. کاشت ایمپلنت نامناسب

پیش از کاشت ایمپلنت بهتر است با چند دندانپزشک مشاوره داشته باشید. گاهی ممکن است دندانپزشک به دلیل تجربه و دانش پایین ایمپلنت را در جای نامناسب قرار دهد. اگر محل یا زاویه ایمپلنت درست نباشد، عوارضی ایجاد می‌کند. به‌عنوان‌مثال اگر ایمپلنت نزدیک به دندان‌های مجاور قرار بگیرد، باعث ناراحتی می‌شود. گاهی هم زاویه نامناسب باعث شل شدن ایمپلنت یا ایجاد درد می‌شود.

عوارض خطرناک ایمپلنت چیست؟

همین حالا از دندانپزشک مشاوره بگیر!

عوارض کمتر شایع ایمپلنت دندان کدامند؟

برخی از مشکلات کمتر رایج بوده و برای تعداد کمی از افراد اتفاق میفتد. اگر دچار هر یک از عوارض زیر شدید حتما به دندانپزشک اطلاع دهید.

متن انگلیسی:
Zirconia ceramic implants are more aesthetically appealing, while titanium implants last longer, have fewer post-implantation complications, and are more durable.
ترجمه فارسی:
ایمپلنت‌های سرامیکی زیرکونیا از نظر زیبایی‌شناختی جذاب‌تر هستند، در حالی که کاشت‌های تیتانیوم برای مدت طولانی‌تری مورد استفاده قرار می‌گیرند، عوارض بعد از ایمپلنت‌گذاری کمتر و دوام بیشتری دارند.

به نقل از سایت atriumdental

۱. مشکلات سینوسی از مضرات ایمپلنت دندان

گاهی ممکن است ایمپلنت در فک بالا حفره‌های سینوسی را تحت تاثیر قرار دهد. در این شرایط سینوس‌ها ملتهب شده و به آن سینوزیت می‌گویند. علائم سینوزیت شامل موارد زیر بوده و در صورت بروز این نشانه‌ها باید به دندانپزشک مراجعه کرد:

  • درد، حساسیت و تورم اطراف گونه‌ها، چشم یا پیشانی
  • مخاط بینی سبز یا زرد
  • کیپ شدن بینی
  • کاهش حس بویایی
  • سردرد سینوسی
  • دندان‌درد
  • بوی بد دهان
  • بالارفتن دمای بدن

۲. آسیب ناشی از نیروی زیاد بر ایمپلنت دندان

همانند دندان‌های طبیعی، فشار یا ضربه بیش‌ازحد می‌تواند باعث ترک خوردن ایمپلنت یا شل شدن آن شود. گاهی ممکن است ناخواسته فشار شدیدی روی ایمپلنت وارد کنید. به‌عنوان‌مثال برخی افراد در هنگام خواب دچار دندان قروچه شده و ممکن است به ایمپلنت یا دندان طبیعی آسیب وارد کنند. در این شرایط باید از محافظ دهان استفاده کرد.

۳. سوراخ شدن بافت اطراف ایمپلنت دندان

گاهی ممکن است در طول جراحی ایمپلنت دندان بافت مجاور آسیب ببیند. این نوع آسیب‌ها می‌توانند شامل سوراخ شدن سینوس، صفحه زبانی، لب، کانال آلوئولی یا لثه باشد. هرکدام از این آسیب‌ها باعث عوارض خاصی شده و احتمال عفونت را افزایش می‌دهند.

سوراخ شدن بافت اطراف ایمپلنت دندان چه علتی دارد؟
همانند دندان‌های طبیعی، فشار یا ضربه بیش‌ازحد می‌تواند باعث ترک خوردن ایمپلنت یا شل شدن آن شود.

۴. علت گوش درد بعد از ایمپلنت چیست؟

گوش درد پس از جراحی ایمپلنت دندان ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد. التهاب و تحریک اعصاب اطراف محل ایمپلنت، عوامل مرتبط با عمل جراحی یا فرآیندهای طبیعی می‌توانند باعث ایجاد آن شود. فشار بر ساختارهای مجاور یا درد استخوان فکی که ایمپلنت در آن قرار گرفته است هم در این اتفاق نقش دارند.

۵. آیا ایمپلنت باعث سرطان میشود؟

برخی افراد معتقدند بین ایمپلنت دندان و سرطان دهان رابطه مستقیمی وجود دارد. اما تحقیقات مختلف نشان داده‌اند، ایمپلنت نمی‌تواند باعث بروز علائم سرطان دهان شود.

۶. آیا پوسیدگی دندان، یکی از عوارض بعد از ایمپلنت است؟

آیا پوسیدگی دندان از عوارض ایمپلنت دندان است؟ ایمپلنت دندان می‌تواند باعث عفونت و آسیب به بافت لثه شود. اگر به این عوارض توجهی نشود و هر روز از نخ دندان و مسواک استفاده نکنید، ممکن است در طولانی‌مدت دچار پوسیدگی دندان شوید.

۷. آیا ایمپلنت باعث بوی بد دهان می شود؟

اگر ایمپلنت دچار عفونت شود، ممکن است شاهد بوی بد دهان باشید. دلیل بوی بد دهان تجمع باکتری‌ها در دهان است. این باکتری‌ها باعث بو و طعم بد در دهان می‌شوند.

جویدن با دندان ایمپلنت شده درد دارد؟ از دکتر بپرس!

عوارض بعد از جراحی کاشت دندان چیست؟

جراحی کاشت دندان عوارض شایعی داشته که معمولا طی چند روز برطرف می‌شوند. از مهم‌ترین عوارض جراحی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درد یا سوزن‌سوزن شدن
  • خونریزی
  • تورم
  • احتمال عفونت

عوارض طولانی مدت ایمپلنت دندان چیست؟

برخی از عوارض ایمپلنت دندان طولانی‌مدت بوده و ممکن است سال‌ها ادامه داشته باشد. این عوارض طولانی‌مدت شامل موارد زیر می‌شود:

  • پری ایمپلنتیت: نوعی بیماری لثه است. پری ایمپلنتیت باعث تحلیل استخوان حمایت‌کننده ایمپلنت می‌شود. علت آن بروز التهاب مزمن در محل کاشت ایمپلنت است. گاهی ممکن است تا ۵ سال طول بکشد، بیماری پیشرفت کند و علائم آن ظاهر شود. علائم شامل خونریزی و تورم نزدیک ایمپلنت است.
  • پس زدن ایمپلنت: این عارضه بسیار نادر است. طبق تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۹ برخی افراد دچار حساسیت فلزی هستند. این نوع حساسیت نادر است. ایمپلنت از تیتانیوم یا دیگر فلزات ساخته می‌شود. می‌توان قبل از کاشت ایمپلنت آزمایش حساسیت فلزی را انجام داد تا از عدم وجود این حساسیت مطمئن شد.
عوارض طولانی مدت ایمپلنت دندان چیست؟
برخی از عوارض ایمپلنت دندان طولانی‌مدت بوده و ممکن است سال‌ها ادامه داشته باشد.

عوارض پیوند استخوان برای ایمپلنت دندان چیست؟

برخی مواقع نیاز است پیش از جراحی ایمپلنت دندان جراحی‌های دیگری هم انجام شود. باید به عوارض آنها نیز دقت داشته باشید. یکی از جراحی‌های جانبی پیوند استخوان در ایمپلنت است. اگر استخوان کافی برای قراردادن ایمپلنت در فک وجود نداشته باشد، این جراحی ضرورت پیدا می‌کند. از عوارض آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درد، تورم و کبودی
  • اگر استخوان از لگن شما گرفته شده باشد، ۲ تا ۴ هفته ناراحتی در این ناحیه خواهید داشت.
  • تورم فک به مدت ۱ تا ۲ هفته
  • عفونت پیوند استخوان
  • بالارفتن خطر شکست درمان در برخی افراد مانند افراد سیگاری
  • قراردادن ایمپلنت در مواد پیوندی نسبت به استخوان طبیعی باعث بالارفتن خطر عوارض ایمپلنت می‌شود.

پیشگیری از عوارض ایمپلنت دندان ممکن است؟

برای پیشگیری از عوارض ایمپلنت دندان باید با دندانپزشک حرفه‌ای و باتجربه مشاوره داشته باشید. دندانپزشک دو فاکتور را در نظر می‌گیرد:

  • مناسب بودن ایمپلنت: ایمپلنت برای همه افراد مناسب نیست. باید لثه و استخوان فک سالم باشد. کودکان به دلیل رشد استخوان‌ها نمی‌توانند از ایمپلنت استفاده کنند.
  • میزان موفقیت: گاهی ممکن است به دلایل مختلفی درمان موفقیت‌آمیز نباشد. دندانپزشک باید این فاکتورها را بررسی کند. برخی شکست‌ها زودرس بوده و در مدت کوتاهی بعد از کاشت ایمپلنت ایجاد می‌شوند. اما برخی دیگر دیررس بوده و بعد از مدت‌زمان طولانی علائم خود را نشان می‌دهند. دود سیگار، دیابت، بیماری لثه، پرتودرمانی در ناحیه فک و مصرف داروهای خاص ممکن است احتمال موفقیت درمان را پایین بیاورند.

علاوه بر اینکه شما باید کاندید مناسبی برای ایمپلنت دندان باشید، لازم است مراقبت از ایمپلنت دندان را یاد بگیرید. درصورتی‌که از ایمپلنت به‌خوبی مراقبت شود و هر روز از نخ دندان و مسواک استفاده کنید، احتمال بروز عوارض کاهش پیدا می‌کند.  

درست مانند دندان‌های طبیعی خود، ایمپلنت‌ها، روکش آن و بافت لثه را تمیز نگه دارید. برس‌های طراحی شده، مانند برس بین دندانی که بین دندان‌ها می‌لغزند، می‌توانند به تمیزکردن گوشه‌ها و شکاف‌های اطراف دندان‌ها، لثه‌ها و پایه‌های فلزی کمک کنند.

در صورت بروز عوارض ایمپلنت دندان چه کنیم؟

برخی عوارض مانند خونریزی، درد و تورم در چند روز اول طبیعی بوده و جای نگرانی نیست. اما اگر این علائم بدتر شد یا دچار تب، شل شدن ایمپلنت یا نشانه‌های سینوزیت شدید، حتما به دندانپزشک مراجعه کنید تا معاینه کامل انجام شود.

در صورت بروز عوارض ایمپلنت دندان چه کنیم؟
اگر علائم بدتر شد یا دچار تب، شل شدن ایمپلنت یا نشانه‌های سینوزیت شدید، حتما به دندانپزشک مراجعه کنید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

عوارض ایمپلنت دندان یکی از مسائل مهمی است که پیش از کاشت دندان باید از آن آگاهی داشته باشید. برخی عوارض مانند درد، خونریزی، تورم و عفونت شایع بوده و با مصرف دارو بعد از چند روز برطرف می‌شوند. اما برخی از عوارض جدی‌تر بوده و نیاز به معاینه توسط پزشک دارد. گاهی ممکن است ایمپلنت شل شود، دچار التهاب سینوس شوید، عفونت گسترش پیدا کند یا بافت لثه عقب‌نشینی کند.

اگر عارضه جدی باشد، دندانپزشک مجبور است ایمپلنت را خارج کند. معمولا بعد از چند ماه و بهبود وضعیت لثه و استخوان می‌توان دوباره برای کاشت ایمپلنت اقدام کرد. برای پیداکردن بهترین دکتر دندانپزشک و کسب اطلاعات بیشتر در مورد عوارض کاشت دندان می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره با دکتر دندانپزشک آنلاین وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

برای پیشگیری از برخی عوارض باید دندانپزشک حرفه‌ای و باتجربه پیدا کنید. گاهی در طول جراحی به دلیل اشتباه جراح مشکلاتی ایجاد می‌شود. همچنین لازم است به نکات مراقبتی دقت داشته و برای پیشگیری از عفونت ایمپلنت بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید.

عوام مختلفی در عفونت ایمپلنت تاثیر دارند. گاهی قراردادن ایمپلنت در جای نامناسب یا بیماری‌هایی مانند دیابت باعث بروز این مشکل می‌شوند. عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و واکنش آلرژیک نیز از دیگر دلایل عفونت هستند.

عواملی مانند عفونت یا قرارگیری ایمپلنت با زاویه نادرست باعث شل شدن ایمپلنت می‌شوند. در صورت بروز چنین عارضه‌ای باید سریعا به دندانپزشک مراجعه کنید. معمولا تنها راه خارج‌کردن ایمپلنت است. بعد از ترمیم زخم‌های ناحیه کاشت و بهبود استخوان می‌توان برای کاشت مجدد اقدام کرد.

احتمال موفقیت این روش ۹۵٪ است. گاهی به دلایل مختلف ممکن است عوارضی ایجاد شده و درمان با شکست مواجه شود.

ایمپلنت در امتداد خط لثه قرار می‌گیرد. به همین دلیل احتمال گیرکردن مواد غذایی در ایمپلنت بسیار کم است. اما اگر زاویه قرارگیری آن مشکل داشته باشد، ممکن است این اتفاق بیفتد.

معمولا عفونت خفیف با مصرف داروهای آنتی‌بیوتیک برطرف می‌شود. اما گاهی لازم است بافت لثه یا استخوان برای درمان عفونت برداشته شود. اگر عفونت شدید باشد، ممکن است جراح، ایمپلنت را خارج کند.

ایمپلنت‌های دندانی می‌توانند بیشتر از سایر جایگزین‌ها مانند دندان مصنوعی دوام بیاورند و درصد موفقیت بالای ۹۷ درصد برای ۱۰ سال دارند. عوارض بعد از جراحی ایمپلنت نیز تقریبا کم است.

عوارض ایمپلنت دندان جلو ممکن است شامل مسائل زیبایی، تحلیل لثه، شکست ایمپلنت، عفونت و آسیب احتمالی عصب یا سینوس باشد. عوارض بعد از کاشت ایمپلنت معمولا نادر هستند، اما می‌توان با برنامه‌ریزی دقیق، تکنیک‌های جراحی مناسب و مراقبت‌های منظم آن‌ها را به حداقل رساند.

برخی از عوارض شایع بوده و بسیاری از افراد پس از جراحی آن را تجربه می‌کنند. اما عوارضی مانند عفونت، شل شدن ایمپلنت یا آسیب به حفره‌های سینوسی به نحوه مراقبت و تجربه دندانپزشک بستگی دارند.

امتیاز شما به مقاله:
(4از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره عوارض ایمپلنت دندان

  1. ناشناس گفت:

    سلام لطفا راهنمایی کنیدفک پایین ودندانهام دردولمس شده همیطورگزگزودردداره باتوجه به اینکه پیش دکتررفتم وایمپلنت را۲سانت کوتاه کردولی هیچ فرقی نکردآیامربوط به خورده استخوان که دکترریخته داخلش نیست .

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      ساام
      بطور کلی می تواند از عوارض ایمپلنت باشد
      بهتر است مجددا opg بگیرید

  2. ناشناس گفت:

    سلام بعدازگذاشتن ایمپلنت درفک پایین چرافکم ودندانهای محاوربی حس وگزگزودردمی کنه چکارکنم .

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      احتمال التهاب و با اسیب به اعصاب دندانی می رود
      بهتر است عکس رادیولوژی را تکرار کنید

  3. Setareh گفت:

    با سلام. مادر همسرم با نظر پزشکشون ایمپلنت انجام دادن ولی متاسفانه بخاطر عدم تجربهء کافی پزشک، دچار مشکلاتی شدن که مجبور به خارج کردن ایمپلنت شدن؛ دو سه سال بعدش پیش پزشک دیگه ای ایمپلنت انجام دادن که پس زده و مشکلات دیگه… حالا دچار درد شدید هستن و هزینه های زیادی که متحمل شدن و پزشکشون گفته اگر ایمپلنت رو خارج کنن به احتمال ۹۰ درصد دچار شکستگی استخوان لثه میشه و نیاز به جراحی و پیوند تیکه دارن و گفتن مادر همسرم باید رضایت بدن و امضا کنن. در حالیکه روز اول ما به این دکتر گفتیم به نظر شما با توجه به شرایطی که در گذشته بوده آیا ایمپلنت کار صحیحی هست یا نه؟ که خودشون گفتن من انجام میدم و مشکلی پیش نمیاد‌.لطفا راهنمایی بفرمایید.

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      در مورد ایمپلنت تجربه پزشک بسیار مهم است
      ابتدا راجع ب پزشک تحقیق کنید
      ولی در مورد ایشان حتمن به پزشک جدیدشان اعتماد و ایمپلنت را کامل کنید

  4. ناشناس گفت:

    سلام خوبین خسته نباشین من الان نزدیک یه ماه فک پایین دندونام دردمیکنه یعنی لثه ن میتونم چیزی بخورم ون بخوام کلا فک پایینم دردمیکنه کلافه ام کرده واس درمان چیکارکنم خوب شه دوتا ازدندونای پایین همم خرابه سطحی دوتاش هم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      التهاب لثه تان احتمالا ریشه در خرابی دندان دارد
      درمان اصلی بهداشت دتدان است
      اما برای تسکین درد باید از ضدالتهاب ها استفاده کنید و احتمالا بعلاوه آنتی بیوتبک
      بهتر است تحت درمان دندان پزشک باشید

  5. علی گفت:

    سلام
    من دندان جلو زیر خط بینی رو کشیدم ، ۵۸ سالم است ، چهار ایمپلنت روی دندان های کناری انجام دادم یک متخصص دندانپزشک گفت زیر خط بینی( کلا زیر بینی) ایمپلنت انجام ندم بلکه دندان‌های بالا که پوسیده است رو بکشم و طرفین بینی دو ایمپلنت انجام بدم و چهار دندان بگذارم ،
    سوال آیا ایمپلنت فک بالا (زیر بینی) اگر عفونت کند یا لثه ایمپلنت رو پس بزند خطرناک تر است؟
    لطفا راهنمائی کنید چون هر متخصصی یک نظر متفاوت می‌دهد و بعضی ها هم با خونسردی گفتند هیچ فرقی با جاهای دیگر لثه ندارد…
    من که بعنوان بیمار گیج شدم

    ممنون….

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام و درود همراه عزیز
      به نظر می‌رسد مشکلی وجود نداشته باشد البته نظر پزشک معالج مرجع است‌
      توصیه می‌شود جهت مشاوره و راهنمایی بیشتر به پزشک متخصص دندانپزشکی مراجعه شود.متخصص دندانپزشکی