علت زرد شدن دندان چیست و چگونه آن را از بین ببریم؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

زرد شدن دندان‌می‌تواند علل زیادی از جمله خوردن غذاهای رنگی و نوشیدنی‌های رنگدانه‌دار تا جرم گرفتن و نازک شدن مینای دندان داشته باشد. این اتفاق در برخی از کودکان در سنین کم به دلیل مصرف تنقلات بیشتر هم رخ می‌دهد. بهترین روش درمان آن، جرم‌گیری و سفید کردن دندان‌ها توسط دندانپزشک است.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 9 دقیقه
علت زرد شدن دندان ها چیست؟

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

تابه‌حال به آینه نگاه کرده‌اید و فکر کرده‌اید که علت زرد شدن دندان شما چیست؟ بسیاری از ما این مشکل را داریم و با آن درگیریم. ازآنجاکه زرد شدن و تغییر رنگ دندان‌ها می‌تواند به‌تدریج اتفاق بیفتد، به‌راحتی می‌توان از آن چشم‌پوشی کرد. بااین‌حال خوشبختانه زردی دندان‌ها نشانه یک بیماری جدی نیست و اگرچه ممکن است ناامیدکننده و ازبین‌برنده اعتمادبه‌نفس باشد چرا که شما یکی از مهم‌ترین فاکتورهای زیبایی چهره‌تان، یعنی لبخند سفید و روشن را از دست می‌دهید، اما می‌توانید آن را پس بگیرید.

برای بررسی علت زردی دندان‌هایتان و دریافت درمان موثر باید به متخصص دندانپزشک مراجعه کنید. در پنل دکترتو می‌توانید به راحتی اقدام به دریافت نوبت حضوری و آنلاین از بهترین دندانپزشکان سراسر ایران کنید. برای شروع، باید بدانید که چه چیزی باعث زردی دندان می‌شود و چگونه می‌توانید از قرارگرفتن در معرض آنها اجتناب کنید یا آن را محدود کنید؛ بنابراین بیایید علت زرد شدن دندان را بشناسیم.

علت زرد شدن دندان چیست؟

تغییر رنگ دندان زمانی است که رنگ دندان‌های شما تغییر می‌کند و دیگر آن‌طور که باید سفید و روشن به نظر نمی‌رسند. این تغییر رنگ می‌تواند شامل تیره شدن دندان‌ها، زردی یا حتی لکه‌دار شدنشان باشد.

دلایل زرد شدن دندان ها می‌تواند بیرونی باشد؛ یعنی یک عامل یا فاکتور بیرونی علت زردشدن دندان است، یا این که علت زرد شدن دندان شما ممکن است ذاتی و درونی باشد به این معنی که توسط چیزی در داخل دهان و دندان یا حتی بدن این تغییر رنگ ایجاد شده است.

خدمات دندانپزشکی

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

۲۰۰۰+ خدمت

۱. جرم گرفتن دندان ها

جرم گرفتن دندان‌ها می‌تواند اولین علت زرد شدن دندان‌ شما باشد. به دنبال بهداشت ضعیف دهان و دندان لکه‌ها به پلاک دندان‌ها می‌چسبند. اگر این پلاک‌ها را با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم پاک نکنید، احتمال تغییر رنگ در دندان‌ها بیشتر می‌شود و به‌مرور جرم ایجاد شده علت زردی دندان خواهد بود. از فواید جرم گیری دندان این است که می‌تواند این مشکل را در مدت کوتاهی برطرف کند.

۲. رژیم غذایی و غذاهای رنگی

رژیم غذایی شما و موادی که می‌خورید نیز می‌تواند علت زردشدن دندان باشد. غذاهای رنگی مانند توت‌ها یا سس سویا و همچنین مصرف برخی از غذاها مانند برخی از سبزیجات و میوه‌ها از جمله سیب‌زمینی، گوجه‌فرنگی، سس پاستا، ادویه کاری و غیره می‌توانند رنگ دندان‌ها را تغییر دهند.

این ترکیبات حاوی رنگ‌دانه‌هایی هستند که به مینای دندان می‌چسبند و سطح آن را لکه‌دار می‌کنند. حتی یک سالاد سالم با سس سرکه بالزامیک می‌تواند رنگ نامناسبی روی دندان‌های شما بگذارد و از جمله دلایل زرد شدن دندان ها باشد.

متن انگلیسی:
You can develop discolored teeth for a number of reasons. Some causes are unavoidable — like aging, trauma or disease. Other causes are preventable — like smoking and poor oral hygiene
ترجمه فارسی:
به دلایل مختلفی ممکن است دندان‌های شما تغییر رنگ پیدا کنند. برخی از دلایل قابل پیشگیری نیستند (مانند پیری، تروما یا بیماری) اما علل دیگر قابل‌ پیشگیری هستند (مانند سیگار کشیدن و بهداشت نامناسب دهان).

به نقل از سایت my.clevelandclinic

۳. مصرف برخی از نوشیدنی ها و زرد شدن دندان

نوشیدنی‌هایی که می‌خورید می‌تواند دلیل زرد شدن دندان‌ شما باشد. نوشیدنی‌های رنگ‌دار مانند قهوه، چای، کولا، نوشیدنی‌های الکلی و غیره هر یک می‌توانند روی دندان‌ها لکه‌هایی را ایجاد کرده و به‌مرور عامل تغییر رنگ دندان‌ها باشد. البته منظور این نیست که اصلاً نباید این نوشیدنی‌ها را مصرف کرد. اما اولاً بهتر است در مصرف آنها زیاده‌روی نکنید و دوم این که حتماً بهداشت دندان‌ها را بعد از مصرف رعایت کنید.

مصرف برخی از نوشیدنی ها و زرد شدن دندان به هم ارتباط دارند؟
نوشیدن چای و قهوه زیاد باعث زرد شدن دندان می‌شود.

۴. نازک شدن مینای دندان

از دیگر دلایل زرد شدن دندان‌ می‌توان به نازک‌تر شدن مینای دندان اشاره کرد. زمانی که مینای دندان نازک است و عاج زیرین آن نمایان می‌شود، دندان‌ها زرد به نظر می‌رسند. عاج ماده‌ای به رنگ زرد متمایل به قهوه‌ای در داخل دندان‌های شما زیر مینای دندان است و اغلب مسئول زردی است که هنگام نگاه‌کردن در آینه مشاهده می‌کنید.

مینای دندان ضخیم عاج را می‌پوشاند. علاوه بر این زمانی که مینای دندان در اثر جویدن و قرار گرفتن در معرض اسیدهای غذا و نوشیدنی از بین می‌رود، در نهایت با افزایش سن، دندان‌ها زرد می‌شوند. بیشتر دندان‌ها با نازک شدن این مینا با افزایش سن زرد می‌شوند، اما برخی از آنها وقتی با لکه‌های غذایی ماندگار مخلوط می‌شوند، سایه‌ای مایل به خاکستری به خود می‌گیرند.

۵. آسیب دیدن و ضربه خوردن به دندان

آسیب و ضربه‌ای که به دندان‌های شما وارد می‌شود نیز ممکن است علت زرد شدن دندان‌ باشد. به‌عنوان‌مثال آسیب ناشی از زمین‌خوردن می‌تواند تشکیل مینای دندان در کودکان را مختل کند. تروما همچنین می‌تواند باعث تغییر رنگ دندان‌های بالغ شود. در کل زمین خوردن، تصادف اتومبیل و آسیب‌های ورزشی می‌تواند باعث ضربه‌ای شود که منجر به تغییر رنگ دندان و زرد شدن آن می‌شود.

می‌خوای بدونی علت زرد شدن دندونت چیه؟

برای تشحیص دقیق، همین الان نوبت بگیر.

۶. دندان قروچه یا براکسیسم و زرد شدن دندان

دندان قروچه عادت ناخودآگاهی است که برخی افراد هنگام استرس دارند، به‌خصوص در هنگام خواب. همچنین به‌عنوان براکسیسم نیز شناخته می‌شود. دلیل دندان قروچه هر چه باشد برای مینای دندان بسیار مضر است و آن را تا حد ترک‌خوردگی و زردی ضعیف می‌کند. در نتیجه می‌توان دندان قروچه را نیز علت زرد شدن دندان در نظر گرفت.

۷. افزایش سن

افزایش سن و سالخوردگی از عوامل اجتناب‌ناپذیر زرد شدن دندان‌ها هستند. با افزایش سن لایه خارجی مینای دندان از بین می‌رود و رنگ طبیعی عاج را آشکار می‌کند. به‌این‌ترتیب پیری نیز از جمله علل زرد شدن دندان‌هاست که تقریباً نمی‌توان از آن اجتناب کرد.

۸. ژنتیک و زردی دندان

ژنتیک به‌تنهایی یکی از فاکتورهای اصلی تغییر رنگ دندان‌هاست و می‌توان آن را علت زرد شدن دندان نیز در نظر گرفت. رنگ طبیعی دندان، روشنایی و شفافیت دندان در افراد مختلف متفاوت است. گاهی اوقات تغییر رنگ دندان‌ها در یکی از والدین دیده می‌شود. اگر دندان‌های یکی از والدینتان زرد است، احتمالاً دندان‌های شما هم رنگ مشابهی دارد.

۹. مصرف داروهای خاص مانند آنتی بیوتیک ها

فاکتور مهم دیگری که می‌توان آن را از دلایل زرد شدن دندان در نظر گرفت مصرف برخی از داروها خصوصاً آنتی‌بیوتیک‌هاست. آنتی‌بیوتیک‌هایی مانند تتراسایکلین، داکسی‌سایکلین و غیره می‌توانند عامل تغییر رنگ دندان‌ها باشند. آنتی‌هیستامین‌ها مانند بنادریل و داروهای ضد روان‌پریشی یا داروهای فشارخون بالا نیز از دیگر علل زرد شدن دندان ها محسوب می‌شوند.

سیگار کشیدن و زرد شدن دندان مرتبط هستند؟
نیکوتین موجود در سیگار و دخانیات باعث زرد شدن دندان می‌شود.

۱۰. سیگار کشیدن و زرد شدن دندان

نیکوتین ناشی از سیگار کشیدن فقط اعتیاد ناسالم ایجاد نمی‌کند. لکه‌های سطحی مایل به زرد یا قهوه‌ای نیز روی دندان‌های شما باقی می‌گذارد. تحقیقات نشان می‌دهد که تغییر رنگ دندان در میان افرادی که سیگار می‌کشند در مقایسه با افرادی که سیگار نمی‌کشند، شایع‌تر است. در نتیجه سیگار و سایر دخانیات یکی از اصلی‌ترین علل زرد شدن دندان هستند.

۱۱. مصرف زیاد فلوراید

در مقادیر مناسب، فلوراید یک راه عالی برای محافظت از دندان‌های شما در برابر پوسیدگی است. بااین‌حال، افرادی که در دوران کودکی سطوح بالایی از فلوراید مصرف می‌کنند ممکن است به فلوئوروزیس مبتلا شوند (وضعیتی که منجر به ایجاد لکه‌های سفید، زرد یا قهوه‌ای روی مینای دندان خواهد شد). آب فلوراید، خمیردندان فلوراید و قرص‌ها و درمان‌های فلوراید تجویز شده بزرگ‌ترین منابع فلوراید هستند.

۱۲. ارتودنسی دندان

علت زرد شدن دندان می‌تواند برخی از درمان‌های دندانپزشکی مانند ارتودنسی ثابت دندان یا پر کردن دندان‌ باشد. مواد دندانپزشکی مانند ترمیم‌های آمالگام حاوی سولفید نقره گاهی عامل مهم تغییر رنگ دندان‌ها هستند.

۱۳. ابتلا به بیماری های خاص و زردی دندان

یکی از علل کمتر شایع تغییر رنگ دندان می‌تواند بیماری‌هایی باشد که مینای دندان را تحت تاثیر قرار می‌دهد یا درمان یک بیماری مانند شیمی‌درمانی یا پرتودرمانی که برای درمان سرطان استفاده می‌شود. در این حالت تغییر رنگ بیشتر به رنگ قهوه‌ای است. علاوه بر این می‌توان برخی از بیماری‌های خاص مانند بیماری‌های کبدی، بیماری سلیاک، کمبود کلسیم، اختلالات خوردن و بیماری‌های متابولیک را نیز دلیل زرد شدن دندان‌ها در نظر گرفت.

در جدول زیر می‌توانید علل قابل پیشگیری و غیرقابل اجتناب زردی دندان را ببینید.

دلایل قابل پیشگیری زردی دنداندلایل غیرقابل اجتناب زردی دندان
ارتودنسی دندانابتلا به بیماری‌های خاص
مصرف زیاد فلورایدژنتیک
سیگار کشیدنافزایش سن
مصرف داروهای خاص مانند آنتی بیوتیک‌هادندان قروچه
آسیب دیدن و ضربه‌خوردن به دندان
علل اصلی زرد شدن دندان

علل زرد شدن دندان مصنوعی

بسیاری از فاکتورهایی که علت زرد شدن دندان‌های طبیعی هستند می‌توانند علت زردشدن پروتز دندان مصنوعی نیز باشند. خصوصاً مصرف مواد غذایی رنگی و نوشیدنی‌هایی مانند چای و قهوه از جمله مهم‌ترین دلایل زردی دندان های مصنوعی محسوب می‌شوند، چرا که جنس این دندان‌ها به‌سرعت رنگ‌دانه‌های غذا را جذب می‌کند.

علل زرد شدن دندان مصنوعی چیست؟
مصرف مواد غذایی رنگی و نوشیدنی‌هایی مانند چای و قهوه از مهم‌ترین دلایل زردی دندان‌های مصنوعی محسوب می‌شوند.

علت زرد شدن بین دندان کامپوزیت (زرد شدن دندان روکش شده)

انواع کامپوزیت دندان حتی از مینای طبیعی دندان نیز متخلخل‌ترند و بیشتر در معرض تغییر رنگ و زرد شدن هستند. بیمارانی که زیاد نوشیدنی‌های الکلی، قهوه یا چای می‌نوشند و همچنین افراد سیگاری بیشتر مستعد ایجاد لکه روی کامپوزیت‌ها هستند.

علاوه بر این عدم رعایت بهداشت دهان و دندان بعد از دریافت روکش‌های کامپوزیت نیز علت زرد شدن دندان‌های دارای روکش است. مورد مهم دیگر جنس کامپوزیت‌ها و متریال به کار رفته در آنها است که به نوبه خود می‌تواند موجب زردی بین دندان‌های کامپوزیتی شود.

علت زرد شدن دندان بعد از ارتودنسی

ایجاد پلاک در پشت سیم بریس‌ها و اطراف براکت‌های ارتودنسی که به دندان‌ها می‌چسبند، رایج است. در نهایت، این پلاک ممکن است به جرم ضخیم یا تارتار تبدیل شود که ممکن است رنگ قهوه‌ای یا زرد داشته باشد.

علت زرد شدن دندان بعد از عصب کشی

بعد از درمان ریشه و عصب کشی نیز ممکن است شاهد تغییر رنگ دندان‌ها خصوصاً زرد شدنشان باشیم. معمولاً به دلیل موادی که برای پر کردن دندان استفاده می‌شود و تجزیه هموگلوبین، دندان‌ها بعد از درمان ریشه تغییر رنگ می‌دهند. در نتیجه با وجودی که عصب کشی و درمان ریشه یک راه‌حل دندانپزشکی است، اما خود می‌تواند علت زرد شدن دندان‌ها نیز باشد.

علت زرد شدن ناگهانی دندان کودکان و نوجوانان (علت لکه زرد روی دندان)

در کودکان چند فاکتور اصلی می‌تواند عامل زرد شدن دندان‌های آنها باشد. یکی از علل زرد شدن دندان ها در کودکان مصرف تتراسایکلین یا داکسی‌سایکلین در دوران کودکی است. کودکانی که در سن زیر ۸ سال این داروها را مصرف کرده‌اند ممکن است در بزرگسالی با زردی دندان‌ها مواجه شوند. همچنین اگر مادر در نیمه دوم بارداری این آنتی‌بیوتیک‌ها را مصرف کرده باشد، احتمال زردی دندان‌ها زیاد است.

علت زرد شدن دندان‌های نوجوانان می‌تواند شامل تمامی موارد ذکرشده در بالا باشد. اما به‌صورت خاص مصرف زیاد نوشیدنی‌ها و غذاهای رنگی، عدم رعایت بهداشت مناسب دهان و دندان و مصرف دخانیات از مهم‌ترین دلایل زرد شدن دندان‌ نوجوانان است.

علت زرد شدن ناگهانی دندان کودکان و نوجوانان چیست؟
کودکانی که در سنین زیر ۸ سال دارو مصرف کرده‌اند، ممکن است در بزرگسالی با زردی دندان‌ها مواجه شوند.

دلیل زرد شدن دندان با سیگار

یکی از عوارض سیگار لکه‌دار شدن و زردی دندان‌ها به دلیل نیکوتین و قطران موجود در تنباکو است. سیگار کشیدن در مدت زمان طولانی می‌تواند دندان‌های شما را زرد کند. افراد سیگاری اغلب شکایت دارند که دندان‌هایشان پس از سال‌ها سیگار کشیدن تقریبا قهوه‌ای شده است. روش سفید کردن دندان با لیزر می‌تواند به تمیزی طولانی مدت دندان‌ها و رفع زرد شدن دندان‌ کمک کند.

علت زرد شدن دندان نیش چیست؟

دندان نیش جز دندان‌هایی است که معمولاً زودتر از سایر دندان‌ها تغییر رنگ یافته و زرد می‌شود. دندان‌های نیش بیشتر با مواد غذایی در تماس‌اند و بیشتر در معرض فرسایش و پوسیدگی هستند. در نتیجه احتمالاً عاج این دندان‌ها زودتر از بین می‌رود و همین علت زرد شدن دندان نیش است. علاوه بر این فاکتور ژن و افزایش سن نیز می‌تواند از جمله دلایل زرد شدن دندان‌ نیش باشد.

علت زرد شدن دندان در بارداری

زرد شدن دندان‌ در دوران بارداری ممکن است به دلیل تغییرات هورمونی رخ دهد. هورمونهای بارداری میتوانند روی مینای دندان تأثیر بگذارند و آن را مستعد لک شدن کنند. علاوه بر این، افزایش اسیدیته در دهان و تغییرات رژیم غذایی ممکن است از دلایل تغییر رنگ و زرد شدن دندان‌ در دوران بارداری باشد.

علت زرد شدن دندان در طب سنتی

در طب سنتی علاوه بر رژیم غذایی و عادات و سبک زندگی، مزاج افراد را نیز با تغییر رنگ دندان‌ها مرتبط می‌دانند. علت زرد شدن دندان‌ در طب سنتی بیشتر به مزاج صفراوی ربط داده شده و این علم معتقد است که افرادی با مزاج صفراوی بیشتر در معرض زردی دندان ها هستند. یکی از بهترین راهکارها برای این مورد زدن روغن گل رز شیرین به دندان‌ها قبل از خواب است.

دندان فرزندت به این زودی زرد شده و نمی‌دونی علتش چیه؟ از دندانپزشک نوبت بگیر.

چگونه زردی دندان را از بین ببریم؟

چگونه دندان هایمان را مثل برف سفید کنیم؟ و بهترین روش سفید کردن دندان چیست؟ بسته به این که علت زرد شدن دندان‌ چیست و این که آیا این لکه‌ها علت زمینه‌ای دارند یا اینکه آیا لکه‌ها بر لایه‌های خارجی یا داخلی دندان‌های شما تأثیر می‌گذارند، از درمان‌های متفاوتی برای تغییر رنگ دندان استفاده می‌کنند.

سفید کردن دندان‌ها با روش‌های خانگی یا بیلیچینگ دندان در مطب دندانپزشک، بایندینگ دندان و لمینت دندانی از جمله روش‌هایی است که می‌توان برای درمان زردی دندان‌ها از آنها استفاده کرد.

درمان زردی دندان در منزل

درمان زرد شدن دندان‌ در خانه می‌تواند با رعایت موارد زیر صورت بگیرد:

  • مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم
  • استفاده از خمیردندانی که به طور خاص برای از بین بردن لکه و بازگرداندن سفیدی طبیعی دندان ساخته شده است.
  • روغن نارگیل یا روغن کنجد را برای چند دقیقه در دهان بمالید تا پلاک را کاهش داده و ظاهر دندان را بهبود بخشد.
  • خمیر جوش شیرین: مخلوط جوش شیرین با آب برای ایجاد خمیر و مسواک زدن دندان‌ها با آن برای از بین بردن لکه‌ها مفید است.

در مورد رفع زردی دندان با نمک، هنوز این روش توصیه شده یا اثبات شده علمی نیست. انتخاب روش‌های حرفه‌ای سفید کردن دندان ایمن‌تر و موثرتر است.

علت زرد شدن دندان در طب سنتی چیست؟
مزاج صفراوی باعث زردی دندان می‌شود که می‌توان از طریق راهکارهای طب سنتی از آن پیشگیری کرد.

هزینه جرم گیری دندان در دکترِتو کلینیک

اگر می‌خواهید هرچه زودتر زردی دندان را از بین ببرید، بهترین روش، جرم‌گیری اصولی دندان پیش دندانپزشک است. البته هزینه نهایی آن می‌تواند بسته به موقعیت مکانی مطب، تخصص دندانپزشک، شدت جرم دندان و بیماری‌های دهان و دندان متفاوت باشد. اگر می‌خواهید همین حالا از هزینه جرم گیری دندان آگاهی شوید، به صفحه دکترِتو کلینیک مراجعه کنید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

تغییر رنگ دندان‌ها و زرد شدنشان یکی از مشکلات رایج دندانپزشکی است. عوامل بیرونی و ذاتی می‌تواند عامل این زردی باشد. برخی از علل زرد شدن دندان‌ غیرقابل اجتناب‌اند مانند افزایش سن یا ژنتیک. بااین‌حال می‌توان با کنترل برخی از فاکتورها و دریافت بهترین درمان‌ها دندان‌های زرد را با دندان‌های سفید و روشن جایگزین کرد.

اگر دندان‌های شما زرد شده است و با هیچ روش خانگی این مشکل برطرف نمی‌شود، حتما به دکتر دندانپزشک مراجعه کنید تا اقدامات لازم انجام شود. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره با دکتر دندانپزشک آنلاین و مشاوره متنی و تلفنی نیز وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

دندان‌های شما ممکن است به دلیل کم آبی زردتر به نظر برسند زیرا مینای دندان ممکن است خشک شود و رطوبت نداشته باشد. مینای خشک شده گاهی اوقات ظاهری شفاف دارد که باعث می‌شود عاج زرد رنگ زیر آن نمایان شود.

بله، ژنتیک می‌تواند روی رنگ دندان‌های افراد تأثیر بگذارد.

با رعایت بهداشت دهان و دندان و روش‌هایی مانند بلیچیگ و جرم‌گیری اصولی می‌توان پلاک دندانی را از بین برد.

بله، با استفاده از روش جرم‌گیری در مطب دندانپزشکی ممکن است. جهت دریافت نوبت از بهترین دندانپزشکان سراسر کشور می‌توانید به سایت دکترتو مراجعه کنید.

این مورد می‌تواند به دلیل وراثت یا مصرف تنقلات و داروهای خاص در کودکان رخ دهد.

می‌تواند نشانه مصرف سیگار، غذاهای رنگی یا عدم رعایت بهداشت دهان و دندان باشد.

بله مصرف دائم چای می‌تواند موجب زردی دندان ها شود.

فاکتورهای مختلف داخلی و بیرونی از جمله ارتودنسی دندان، افزایش سن و مصرف برخی نوشیدنی‌ها علت زردی بین دندان ها هستند.

فاکتورهای مختلف داخلی و بیرونی از جمله ارتودنسی دندان، افزایش سن و مصرف برخی نوشیدنی‌ها باعث زردی بالای دندان می‌شوند.

تغییرات هورمونی، برخی از بیماری‌ها، عفونت‌های دندانی، مصرف برخی از داروها و افزایش فشارخون می‌تواند از جمله دلایل زرد شدن دندان‌ها در بارداری باشد.

با توجه به شرایط دندان‌ها می‌توان از روش‌های سفید کردن دندان مانند روکش‌های دندانی یا بلیچینگ و بایندینگ استفاده کرد.

شربت آهن از جمله فاکتورهای اصلی تغییر رنگ دندان‌ها و لکه‌دار شدن آن است؛ اما بیشتر لکه‌های قهوه‌ای و سیاه را ایجاد می‌کند.

امتیاز شما به مقاله:
(3.4از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره زرد شدن دندان‌

  1. سلام فریبرز داوودی هستم گفت:

    خیلی خیلی تشکر میکنم انشاالله همانطور که شما خانم دکتر به مردم در این برهه زمانی اطلاعات بهتر زیستن میدهید خداوند هم به شما درست زیستن بیاموزد

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سپاس از شما
      همچنین