دندان مصنوعی یا پروتز دندان

آنچه در این مقاله می‌خوانید

پروتز دندان تنها راه چاره شما برای جایگزینی دندانی است که کاملا از دست رفته و قابل ترمیم نیست و انواع ثابت، متحرک و نیمه‌متحرک آن وجود دارد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

dental prostheses

پروتز دندان یکی از انواع خدمات دندانپزشکی و بهتر است بگوییم از روش‌های ترمیم دندان است که در برخی شرایط تنها راه حل شما برای جایگزین کردن دندانی است. آیا دندان‌هایی دارید که به‌شدت پوسیده یا آسیب‌دیده‌اند؟ آیا سایر روش‌های ترمیم دندان که قبلا انجام داده‌اید موفقیت‌آمیز نبوده‌اند؟ در این شرایط پروتز دندان می‌تواند به کمک شما بیاید.

در دندانپزشکی، پروتز دندان یا دندان مصنوعی به هر وسیله‌ای گفته می‌شود که به هدف جایگزینی ظاهر و عملکرد یک یا چندین دندان از‌دست‌رفته یا دارای نقص، استفاده می‌شود. پروتزهای دندانی در انواع متحرک یا ثابت و نیمه متحرک در دسترسند؛ بنابراین اگر به هر دلیلی دندان‌هایتان را از دست داده‌اید و به دنبال بازگرداندن زیبایی و سلامت به لبخندتان هستید می‌توانید پروتز دندان را در نظر بگیرید.

هنگام تصمیم گیری برای انتخاب نوع پروتز دندان، تعداد دندان‌هایی که نیاز به جایگزینی دارند باید در نظر گرفته شود و حتما از قبل توسط دکتر دندانپزشک معاینه شوید. در دکترتو می‌توانید با بهترین دندانپزش در شهرتان آشنا شوید، در مورد انواع پروتز‌های مصنوعی و بهترین انتخاب برای شما با آنها مشورت کنید و در صورت نیاز برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

خدمات دندانپزشکی

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

۲۰۰۰+ خدمت

پروتز دندان ثابت چیست؟

پروتزهای ثابت دندان یکی از انواع پروتز است که به طور دائم در حفره دهان قرار می‌گیرند. بسته به شرایط و نوع پروتز، این پروتزها معمولا به طور مستقیم به سایر دندان‌های طبیعی یا به استخوان فک متصل می‌شوند.

یکی از مزایای این پروتزها این است که به‌قدری راحت هستند که بیمار کاملا فراموش می‌کند که از پروتز در دهان او استفاده شده‌است. این گزینه ترمیم دندان توانایی جویدن را به فرد بازمی‌گرداند و درست همچون دندان‌های اصلی عمل می‌کند.

نوبت اینترنتی دکتردندانپزشک پروتزهای دندانی (پروستودانتیکس)

انواع پروتز ثابت

پروتزهای ثابت در انواع گوناگونی در دسترس‌اند که برخی از آنها عبارت‌اند از:

۱. ایمپلنت دندان

این نوع پروتز، نوعی درمان زیبایی دندانپزشکی است که جایگزین دندانی می‌شود که از بین رفته و ریشه آن از فک خارج شده است. ایمپلنت دارای دو قسمت است: پایه (پیچ) که جایگزین ریشه می‌شود و تاج که جنبه زیبایی دارد و برای بازگرداندن توانایی جویدن، روی پیچ قرار می‌گیرد. پیچ از طریق جراحی و با بی‌حسی موضعی در فک قرار می‌گیرد. دندانپزشک معمولا سه ماه صبر می‌کند تا ایمپلنت جوش بخورد. در این مدت محل جراحی نیز بهبود پیدا می‌کند و امکان قرارگیری تاج روی ایمپلنت فراهم می‌شود.

بیشتر بخوانید:

قیمت ایمپلنت دندان: هزینه ایمپلنت دندان در سال ۱۴۰۱(مقایسه بهترین برندهای ایمپلنت)


۲. روکش تک‌واحدی

روکش دندان همچون کلاهکی است که روی قسمت بالایی دندان قرار می‌گیرد و مطابق رنگ و شکل دندان طبیعی ساخته می‌شود. در مواردی که دندان طبیعی دچار آسیب‌دیدگی یا پوسیدگی شدید شده باشد از روکش تک‌واحدی استفاده می‌شود.

این روکش‌ها دارای عملکرد چندمنظوره هستند، زیرا می‌توان آنها را روی ایمپلنت یا دندان طبیعی قرار داد. برای قرارگیری درست روکش، باید مقدار قابل‌توجهی از سطح دندان تراشیده شود. این روکش‌ها ظاهری کاملا طبیعی دارند و به‌خوبی با سایر دندان‌ها مطابقت پیدا می‌کنند.


۳. بریج

بریج کردن دندان شامل چندین روکش دندان است که یک دندان مصنوعی بین آنها وجود دارد. این پروتز ثابت معمولا از دندان‌های طبیعی به‌عنوان تکیه‌گاه استفاده می‌کند تا فضای خالی بین آنها را پر کند. بریج‌های دندانی به دلیل ساختار متفاوتی که دارند قادرند چندین دندان مجاور که پوسیده، آسیب‌دیده یا ازدست‌رفته‌اند را به یکباره ترمیم کنند.

dental prostheses
بریج نوعی از پروتز دندان است که شامل دو روکش دندان است که یک یا دو دندان مصنوعی بین آنها قرار گرفته است.

پروتز دندان متحرک

پروتزهای متحرک جایگزینی برای دندان‌های طبیعی هستند که در صورت نیاز امکان برداشتن و جایگزین‌کردن آنها وجود دارد. اگر استخوان فک از ضخامت و استحکام کافی برخوردار نباشد، امکان نصب پروتز ثابت وجود ندارد، در این شرایط دندانپزشک پروتزهای متحرک یا کاشت دندان بدون ایمپلنت را توصیه می‌کند.

انواع پروتز دندان متحرک

۱. پروتز پارسیل

پروتزهای دندانی پارسیل یا جزئی که به آنها دنچر پارسیل هم گفته می‌شود (partial prosthesis) اغلب برای افرادی استفاده می‌شوند که هنوز دندان‌های سالم زیادی روی فک خود دارند. علت استفاده از پروتز پارسیل این است که کشیدن دندان‌های طبیعی که هنوز کارآمد هستند توصیه نمی‌شود. برخی از افراد بریج را با پروتزهای پارسیل اشتباه می‌گیرند و گاهی اوقات آنها را به‌جای هم استفاده می‌کنند، اما این دو پروتز با هم متفاوت هستند.

پروتزهای جزئی قابل جابه‌جایی هستند. این در حالی است که بریج‌های ثابت، توسط روکش‌هایی که روی دو دندان طبیعی و مجاور قرار می‌گیرند، به طور دائم در جای خود نگه‌داشته می‌شوند. پروتزهای پارسیل از یک فریم فلزی اکریلیک ساخته‌شده‌اند. این فریم قلاب‌هایی دارد که به دندان‌های موجود وصل می‌شوند.


۲. پروتز کامل دندان

پروتز کامل، دست کامل دندان یا فول دنچر معمولا به افرادی توصیه می‌شود که تمام یا اکثر دندان‌های طبیعی‌شان را ازدست‌داده‌اند. این نوع پروتز را می‌توان روی دندان‌های بالا یا پایین قرار داد. اگر دندان‌هایی روی فک وجود داشته باشد و بیمار بخواهد که آنها را در بیاورد، دندانپزشک قبل از قراردادن پروتز کامل، آنها را می‌کشد.

اگر فک توان نگهداری از پروتز ثابت را نداشته باشد، از پروتز متحرک استفاده می‌شود که انواع آن شامل پروتز پارسیل و پروتز کامل دندان است.

ایمپلنت بهتره یا پروتز؟

آیا شما گزینه‌ی مناسبی برای دندان مصنوعی هستید؟ مشورت کنید.

پروتز دندانی نیمه متحرک

اوردنچرها (Overdentures) دندان‌های جایگزینی هستند که توسط ایمپلنت‌های دندانی پشتیبانی می‌شوند. اگر بیمار دندان ازدست‌رفته داشته باشد و برای پشتیبانی از ایمپلنت، استخوان کافی در فک وجود داشته باشد، امکان استفاده از پروتز اوردنچر وجود دارد. اوردنچرها توسط دندان‌های باقیمانده یا پایه‌های فلزی ایمپلنت‌شده در استخوان فک، در جای خود ثابت می‌مانند.

بسته به شرایط، این دندان مصنوعی می‌تواند روی دو تا هشت ایمپلنت در هر فک قرار بگیرد. برای تمیزکردن اوردنچرها می‌توانید آنها را در بیاورید. بااین‌حال، برای حداکثر ثبات و امنیت اوردنچرها روی ایمپلنت‌ها می‌چسبند، به همین دلیل است که آنها را پروتز دندانی نیمه متحرک می‌نامند.

برای اینکه ایمپلنت دندان در درازمدت موفق باشد، بافت استخوانی باید به طور کامل پایه ایمپلنت را احاطه کند؛ بنابراین، ممکن است بیمارانی که دچار آتروفی گسترده  استخوان هستند، کاندید مناسبی برای این نوع جایگزینی دندان نباشند.

PORTAL dental prostheses
انواع پروتز دندان جایگزین خوبی برای کسانی هستند که دندان خود را از دست داده‌اند و از نظر ظاهری و عملکردی مانند یک دندان طبیعی کار می‌کنند.

مراحل ساخت پروتز کامل دندان

فرایند ساخت پروتز کامل دندان چندین هفته و چندین جلسه طول می‌کشد. هنگامی که دندانپزشک یا متخصص پروتز (دندانپزشکی که در ترمیم و جایگزینی دندان‌ها تخصص دارد) تشخیص داد که چه نوع پروتزی برای شما بهتر است، مراحل کلی عبارت‌اند از:

  1. قالب‌گیری از فک و اندازه‌گیری نحوه  ارتباط هر دو فک با یکدیگر و فاصله بین آنها
  2. تهیه قالب، فرم‌های مومی و/ یا الگوهای پلاستیکی در شکل و موقعیت دقیق دندان مصنوعی ای که قرار است ساخته شود. بیمار باید چندین بار این قالب را امتحان کند و قبل از قرارگیری نهایی، رنگ، شکل و تناسب دندان مصنوعی ارزیابی می‌شود.
  3. قراردادن دندان مصنوعی
  4. در صورت نیاز به تغییر، دندانپزشک این تغییرات را اعمال می‌کند.

مزایای پروتز یا دندان مصنوعی

پروتز دندان جای خالی دندان شما را پر می‌کند و گاها شما فراموش می‌کنید که یک دندان مصنوعی در دهانتان دارید. این پروتزها مزایای زیرا را برای شما دارند:

  • بهبود گفتار: در صورت نداشتن یک یا چند دندان ممکن است خودتان هم متوجه شوید که گاهی کلمات را غیرواضح بیان می‌کنید. اگر می‌خواهید بدانید که تأثیر پروتز دندان روی صحبت‌کردن چیست، باید گفت که پروتز مشکلات گفتاری که در نتیجه ناهمترازی دندان‌ها در دهان رخ می‌دهند را اصلاح می‌کند.
  • غذا خوردن بدون مشکل: پس از گذاشتن پروتز دندان می‌توانید بدون هیچ مشکلی هر نوع غذایی را بخورید. بهترین بخش این قضیه است که هنگام غذا خوردن هیچ دردی را تجربه نمی‌کنید. شاید در روزهای اول قرارگیری پروتز دندان، غذا خوردن با آن کمی برای شما سخت باشد اما بعد از مدت کوتاهی به آن عادت می‌کنید.
  • افزایش اعتمادبه‌نفس: دندان‌ها به طور قابل‌توجهی روی ظاهر فرد تأثیر می‌گذارند. بعد از قراردادن پروتز دندان، می‌توانید به لبخندتان افتخار کنید. نتیجه  استفاده از پروتز، داشتن یک ظاهر طبیعی و جذاب است که از داشتن آن خوشحال خواهید شد.
  • بهبود سلامت دهان و دندان: می‌توانید با یک پروتز دندان ساده که به زمان کوتاهی نیاز دارد، به طرز چشمگیری سلامت دهان و دندان خود را بهبود ببخشید. ترمیم دندان فقط شامل پرکردن و عصب‌کشی دندان نمی‌شود و حتی بریج‌ها و روکش‌ها به ترمیم دندان‌های پوسیده و شکسته (که باکتری‌ها را جذب می‌کنند و منجر به بوی بد می‌شوند) کمک می‌کنند.  از طریق این روش‌ها مفید می‌توانید در مدت کوتاهی از شر بوی بد دهان خلاص شوید.
dental-prostheses
پروتز دندان مزایای زیادی دارد، علاوه بر مزایای ظاهری این پروتزها سلامت دهان و دندان را ارتقا می‌دهند و مشکلات گفتاری را هم برطرف می‌کنند.

معایب پروتز دندان

با اینکه پروتزها مزایای زیادی دارند اما گاهی با معایبی هم همراه هستند. بسته به نوع پروتز استفاده‌شده، این معایب متفاوت‌اند و شامل این مواردند:

  • ایمپلنت‌ها معمولا بهترین نوع پروتز هستند. اما بزرگ‌ترین عیب آن‌ها قیمت ایمپلنت این است که قیمت بسیار بالایی دارد و طول درمان با ایمپلنت هم خیلی طولانی است. همچنین ایمپلنت در برخی از بیماران موفقیت‌آمیز نخواهد بود.
  • یکی دیگر از انواع پروتز، بریج است که در صورت عدم مراقبت در معرض شکستن و آسیب‌دیدن قرار دارد.
  • مشهودترین عیب دنچرها این است که به اندازه  دندان‌های طبیعی و ایمپلنت‌ها، طبیعی به نظر نمی‌رسند. همچنین گاهی اوقات دنچرها می‌لغزند و صحبت‌کردن و غذا خوردن را دشوار می‌کنند.
  • افرادی که از پروتزهای متحرک و دست دندان استفاده می‌کنند نمی‌توانند با وجود این دندان مصنوعی، برخی غذاها را مصرف کنند.
  • گاهی پروتزهای جزئی منجر به تضعیف دندان‌های طبیعی مجاور که از آنها پشتیبانی می‌کنند، می‌شوند.

عوارض جانبی دندان مصنوعی یا پروتز

درست است که در صورت ازدست‌دادن دندان، وجود یک یا چند دندان مصنوعی خوب ضروری است اما گاهی این روش‌ها با یک سری عوارض جانبی همراه‌اند. در ادامه عوارض جانبی هر یک از یک انوا پروتز دندان را با هم بررسی می‌کنیم:

ازآنجایی‌که برای قراردادن ایمپلنت به جراحی نیاز است، این روش گاهی با خطرات و عوارضی همراه است. عفونت، آسیب به دندان‌های دیگر، تاخیر در بهبود استخوان، آسیب عصبی و خونریزی طولانی‌مدت برخی از عوارض این روش هستند.

برخی از عوارض رایج بریج‌ها شامل این مواردند:

  • پوسیدگی دندانی که بریج به آن متصل است.
  • برخی از بیماران پس از نصب بریج درد متوسط تا شدیدی را تجربه می‌کنند.
  • زرد شدن دندان مصنوعی به دلیل جذب مواد لکه‌دار
  • گاهی بیمار در چند هفته اول پس از قراردادن بریج، کمی حساسیت در لثه‌ها و دندان‌ها تجربه می‌کند. از آنجایی که دهان در حال عادت کردن به این روکش است، نسبت به مواد سرد و گرم حساسیت بیشتری از خود نشان می‌دهد. با این حال، در صورت تداوم این حساسیت، باید برای معاینه به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

 یکی از عوارض پروتزهای جزئی این است که گاهی فرد درد نقطه‌ای در بافت را تجربه می‌کند. این درد معمولا به‌این‌علت رخ می‌دهد که پروتز به طور یکنواخت روی تمام سطح بافت قرار نگرفته است. دندانپزشک می‌تواند با یک تنظیم ساده، این مشکل را حل کند.

dental prostheses BENEFITS
پروتزهای دندانی این امکان را برای شما فراهم می‌کنند که ظاهر و عملکرد دندان از‌دست‌رفته خود را جبران کنید.

مراقبت‌های لازم بعد از پروتز دندان

برای مراقبت از پروتز دندان و افزایش طول عمر آن، به نکات زیر توجه کنید:

  • بهداشت دهان و دندان را به‌خوبی رعایت کنید: برای جلوگیری از عفونت‌های باکتریایی، باید به طور منظم مسواک بزنید و نخ دندان بکشید. عفونت ممکن است لثه‌ها را ضعیف کند و باعث تحلیل رفتن استخوان فک شود. در صورت وقوع این اتفاق، دندان‌های مصنوعی در خطر لق شدن یا افتادن قرار می‌گیرند.
  • از ابزار مناسب استفاده کنید: درصورتی‌که دندان مصنوعی دارید از پزشکتان بپرسید که باید از چه مسواک، محلول تمیزکننده و شوینده‌ای استفاده کنید. ازآنجایی‌که ایمپلنت‌ها ظاهر و عملکردی همچون دندان‌های طبیعی دارند، برای تمیزکردن آنها معمولا به تجهیزات خاصی نیاز نیست. پس همان‌طور که از دندان‌های طبیعی‌تان مراقبت می‌کنید، از آنها نیز مراقبت کنید.
  • از مصرف محصولات تنباکو خودداری کنید: اثبات‌شده‌است که سیگارکشیدن، مانع از جریان یافتن خون در اطراف لثه و دندان‌ها می‌شود. هنگامی که دهان و لثه‌ها خون کافی دریافت نکنند، احتمال مختل شدن روند بهبودی و خطر تحلیل رفتن استخوان افزایش پیدا می‌کند.
  • از مصرف مواد غذایی و نوشیدنی‌هایی که منجر به لک شدن دندان‌ها می‌شوند خودداری کنید: هنگامی که صحبت از لکه زدن دندان‌ها می‌شود، قهوه، شراب و نوشابه‌های گازدار تیره از اصلی‌ترین محرک‌ها هستند. شیرینی‌ها، بلوبری و تمشک نیز منجر به لکه زدن دندان‌ها می‌شوند. از آنجایی که دندان‌های مصنوعی همچون دندان‌های طبیعی در معرض خطر لکه زدن قرار دارند، تا حد امکان از مصرف این مواد بپرهیزید. استفاده از نی و شستشو با آب بعد از مصرف این خوراکی‌ها، می‌تواند خطر لکه زدن دندان را به طور چشمگیری کاهش دهد.

برای مراقبت از پروتزهای دندانی از بهداشت دهان و دندان غافل نشوید، محصولات تنباکو را کنار بگذارید و غذاهایی که ممکن است باعث ایجاد لک شوند را نخورید.

نحوه تمیزکردن پروتز دندان

پروتزهای دندان بسته به اینکه ثابت یا متحرک هستند، به روش‌های مختلفی برای تمیزکردن نیاز دارند. تمیزکردن بریج و ایمپلنت همچون سایر دندان‌های طبیعی است. اما برای تمیزکردن پروتزهای متحرک باید آنها را از دهان خارج کنید و این اقدامات را انجام دهید:

  • بعد از هر بار غذا خوردن، دندان مصنوعی را در بیاورید و بشویید: از یک مسواک نرم استفاده کنید تا ذرات باقیمانده از مواد غذایی را ازروی آن پاک کنید. برای اینکه پلاک را تمیز کنید از یک تمیز کننده  غیر ساینده (همچون یک خمیردندان مخصوص دندان مصنوعی) استفاده کنید.
  •  خیساندن، شستن، خشک‌کردن: برای ضدعفونی‌کردن دندان‌های مصنوعی، از پاک‌کننده‌های دندان مصنوعی استفاده کنید. بعد از مدت‌زمان توصیه‌شده پاک‌کننده را بردارید، سپس دندان‌ها را بشویید و خشک کنید.
  • پروتزهای مصنوعی خود را شب در بیاورید و در آب بگذارید: درآوردن دندان مصنوعی از عفونت جلوگیری می‌کند و به از بین بردن هر گونه دردی کمک می‌کند. بسیاری از انواع دندان مصنوعی باید مرطوب بمانند تا شکل خود را حفظ کنند. پس شب، دندان مصنوعی را در آب یا محلول مخصوص قرار دهید. در مورد روش نگهداری از پروتز دندان در طول شب با دندانپزشک تان مشورت کنید.
dental prostheses
پروتزهای دندانی بسته به نوع، تعداد، جنس و کیفیت قیمت‌های متفاوتی دارند.

قیمت پروتز دندان چقدر است؟

قیمت خدمات دندانپزشکی به خصوص روش‌های ترمیم دندان بالا است، بخصوص اگر فرد برای جایگزین کردن دندان، ایمپلنت را انتخاب کند. اما معمولا هزینه پروتز دندان، نسبتا مناسب است. هزینه پروتز دندان به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد. اول اینکه نوع پروتز دندان تعیین می‌کند که هزینه  آن چقدر است. برای مثال، ازآنجایی‌که ایمپلنت به جراحی نیاز دارد، در چند جلسه انجام می‌شود و روش پیچیده‌تری است، هر واحد آن هزینه بالاتری نسبت به سایر روش‌ها دارد. مواد مورداستفاده و تخصص دندانپزشک نیز عوامل دیگری هستند که روی تعیین قیمت پروتز دندان تأثیر می‌گذارند.

اگر دنبال یک دندان مصنوعی ارزان هستید، از دندانپزشکتان بخواهید که در خصوص گزینه‌های موجود شما را راهنمایی کند.

قیمت انواع دندان‌مصنوعی یا پروتز چقدره؟ ماندگارترین روش کدومه؟


چسب دندان مصنوعی چیست؟

چسب پروتز دندان نوعی خمیر، پودر یا پد چسبنده است که ممکن است داخل یا روی دندان‌های مصنوعی قرار داده شود تا به آنها کمک کند در جای خود باقی بمانند. گاهی اوقات برای افزایش چسبندگی، چسب‌های پروتز دندان حاوی زینک هستند.

در بیشتر موارد، پروتزهایی که به‌درستی روی فک قرار می‌گیرند نیازی به استفاده از چسب ندارند. باگذشت زمان، منقبض شدن ساختار استخوان در دهان باعث می‌شود که دندان مصنوعی به‌تدریج شل شود. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، پروتزها باید ریلاین شوند یا پروتزهای جدیدی ساخته شوند که متناسب با دهان باشند. چسب‌های دندان مصنوعی فضای خالی ناشی از منقبض شدن استخوان را پر می‌کنند و به طور موقت شل شدن پروتز را برطرف می‌کنند.

نحوه استفاده از چسب دندان مصنوعی

در اینجا به نکاتی که باید در هنگام استفاده از چسب دندان مصنوعی در نظر بگیرید اشاره کرده‌ایم:

  • از حداقل میزان لازم برای حداکثر نتیجه دهی استفاده کنید. کمتر از آنچه فکر می‌کنید نیاز دارید استعمال کنید و سپس به‌تدریج مقدار آن را افزایش دهید، تا زمانی که احساس راحتی کنید.
  • چسب را به طور یکنواخت روی سطحی از دندان مصنوعی که بافت را در برمی‌گیرد پخش کنید.
  • برای رسیدن به اثر دلخواه در صورت لزوم از چندلایه چسب استفاده کنید.
  • همیشه چسب را روی یک دندان مصنوعی کاملا تمیز استعمال کنید.
  • به یاد داشته باشید که چسب‌ها زمانی بهترین عملکرد را دارند که روی یک دندان مصنوعی با بیشترین میزان تناسب استعمال می‌شوند.

آیا همیشه باید از پروتز دندان استفاده کرد؟

پروتزهای دندان تنها راه‌حل پرکردن فضای خالی ناشی از دندان‌های ازدست‌رفته‌اند. در صورتی که این فضای خالی پر نشود، امکان بروز این مشکلات وجود دارد:

۱. عفونت

 پس از اینکه دندان از دست رفت، احتمال بیماری لثه و عفونت‌های باکتریایی افزایش پیدا می‌کند. برای مثال، یک سوکت (socket) خالی دندان محلی برای جمع‌شدن ذرات غذا و باکتری‌ها در داخل دهان است. هنگامی که باکتری‌ها و پلاک‌ها در سوکت قرار گرفتند، مسواک زدن معمولی نمی‌تواند به‌راحتی این قسمت را تمیز کند. همچنین با ازدست‌دادن دندان، کناره‌ها و ریشه‌های دندان‌های مجاور بیشتر در معرض دید قرار می‌گیرند و باکتری‌ها می‌توانند به آن دندان‌ها حمله کنند. عفونت دندان بعمولا با بوی بد دهان و دندان درد همراه است.

بیشتر بخوانید:دلایل بوی بد دهان و ۲۰ راهکار برای رفع آن

۲. حرکت دندان‌ها

زمانی که یک یا چند دندان ازدست‌رفته وجود داشته باشد، دندان‌های دو طرف فضای خالی، به سمت جایی که دندان ازدست‌رفته قبلا قرار داشت، منحرف می‌شوند. جابه‌جا شدن دندان‌ها باعث می‌شود نظم دندان‌ها به هم بریزد.

۳. تحلیل استخوان

وجود دندان برای حفظ سلامت لثه و استخوان فک خیلی مهم است. وجود ریشه  دندان در این بافت‌ها منجر به تحریک آنها می‌شود که باعث می‌شود بدن به طور مداوم سلول‌های آسیب‌دیده را ترمیم کند. بدون تحریک، بدن می‌تواند به‌تدریج بخش‌هایی از لثه و استخوان فک را دوباره جذب کند. این باعث تحلیل رفتن استخوان و تغییر ساختار صورت می‌شود.


نتیجه‌گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

دندان سالم یکی از آن چیزهایی است که اگر از دست برود، دیگر نمی‌توان آن را به‌صورت طبیعی به‌دست آورد، یعنی همان‌طور که می‌دانید دندان افتاده دیگر در نمی‌آید. پس اگر دندان شما پوسیده شده‌است، افتاده است یا بلای دیگری سر آن آورده‌اید که با روش‌های معمولی ترمیم مثل روکش، پرکردن، کامپوزیت و غیره نمی‌توانید آن را درست کنید، استفاده از پروتزهای دندانی تنها راه چاره شما است.

انواع مختلفی از پروتزهای دندانی وجود دارد که بسته به هدف شما و شرای دندان‌ها و فک شما برای جایگزینی دندان از آنها استفاده می‌شود. در این میان ما پروتزهای دندانی ثابت، متحرک و نیمه متحرک را داریم که دندانپزشک بد از بررسی شرایط شما بهترین آن را برای شما انتخاب خواهد کرد.

پروتزهای دندانی می‌توانند با جایگزینی دندان‌های ازدست‌رفته یا با بهبود ظاهر دندان‌های تغییر رنگ یافته و آسیب‌دیده به بیماران کمک کنند تا احساس اعتمادبه‌نفس بیشتری داشته باشند. پس اگر از این مشکلات رنج می‌برید، حتما برای دریافت پروتز با یک دندانپزشک مشورت کنید. در پنل پزشکان دکترتو می‌توانید بهترین دندانپزشک تهران یا شهرستان‌ها را پیدا کنید.

دریافت نوبت اینترنتی از بهترین دکترهای دندان پزشکی از سراسر ایران

دکتر دندانپزشکی تهران

دکتر دندانپزشکی شیراز

دکتر دندانپزشکی اصفهان

دکتر دندانپزشکی مشهد

دکتر دندانپزشکی کودکان

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

عمر پروتزهای دندان متفاوت است. ایمپلنت یکی از انواع پروتز دندان است که از دوام بسیاری بالایی برخوردار است. با مراقبت درست، رعایت بهداشت دهان و دندان و دنبال‌کردن تمام نکات توصیه‌شده توسط دندانپزشک، ایمپلنت تا آخر عمر فرد دوام خواهد داشت.
بریج‌های دندانی نیز می‌توانند ۵ الی ۱۵ سال و گاهی خیلی بیشتر دوام بیاورند. برای افزایش طول عمر بریج، حتما نکات مراقبتی را رعایت کنید.
طبق آمار به‌دست‌آمده، پروتزهای کامل دندان بین ۵ الی ۱۰ سال دوام دارند. این در حالی است که پروتزهای پارسیل دوامی حداکثر ۱۵ سال دارند. در طول این بازه  زمانی، هم دهان و هم پروتز دستخوش تغییرات اساسی ای می‌شوند که این امر منجر به عدم تناسب و ظاهری نامطلوب خواهد شد.

خیر. همان‌طور که گفته‌شد پروتز دندان وسیله‌ای در دندانپزشکی است که جایگزین دندان ازدست‌رفته می‌شود یا برای پوشاندن عیوب یک دندان طبیعی استفاده می‌شود. روکش نیز یکی از انواع پروتز ثابت است که روی دندان‌ها قرار می‌گیرد.

می‌توان از ایمپلنت‌های دندانی برای پشتیبانی از بریج‌های به‌هم‌چسبیده استفاده کرد و نیاز به پروتز جزئی و کامل (دنچر) را از بین برد. هزینه  ایمپلنت معمولا از این انواع پروتز بیشتر است، اما ایمپلنت و بریج بیشتر شبیه دندان‌های واقعی هستند. ایمپلنت‌های دندانی در حال تبدیل‌شدن به یک جایگزین مؤثرتر برای پروتزهای جزئی و کامل هستند اما همه  افراد کاندید مناسبی برای ایمپلنت نیستند.
همچنین می‌توان از اوردنچرها که پروتز متحرک متکی بر ایمپلنت هستند نیز به‌عنوان جایگزینی برای پروتزهای جزئی و کامل استفاده کرد.

ازآنجایی‌که پروتز کامل برای افرادی استفاده می‌شود که دندان‌های باقیمانده  خیلی کمی دارند، جراح به طور ایمن و مؤثر تمام دندان‌های باقیمانده  فرد را می‌کشد تا امکان قالب‌گیری و قراردادن پروتز کامل وجود داشته باشد.

پروتزهای موقت (فوری) پروتزهایی هستند که بلافاصله پس از کشیدن دندان در لثه قرار می‌گیرند. این پروتزها در طول دوران بهبودی، از لثه‌ها محافظت می‌کنند و استفاده از پروتز دائمی را آسان‌تر می‌کنند.
برای مثال در درمان‌هایی مثل ایمپلنت که برای بهبود لثه و قالب‌گیری به زمان نیاز دارند، از پروتز موقت استفاده می‌شود. این به این معناست که تا زمانی که دهان به طور کامل بهبود پیدا نکرده نمی‌توان روکش را قرار داد. پس در همان روز پروتز موقت دریافت می‌کنید تا ظاهر لبخندتان حفظ شود و برای حرف‌زدن مشکلی نداشته باشید.

بیمه معمولا هزینه  اکثر خدمات دندانپزشکی را تقبل نمی‌کند. اما درصورتی‌که بیمار نیاز به دست کامل دندان مصنوعی داشته باشد، بیمه بخشی از هزینه  درمان را پرداخت می‌کند. معمولا بیمه برای اکثر خدمات پزشکی مثل بریج و ایمپلنت هزینه‌ای پرداخت نمی‌کند.

پوشش‌دهی خدمات دندانپزشکی در شرکت‌های بیمه تکمیلی متفاوت است و به طرح‌هایی که ارائه می‌دهند بستگی دارد. برخی از آنها تمام یا بخشی از هزینه‌های درمان دندانپزشکی را تقبل می‌کنند.

پروتزها از نظر طبیعی بودن در رتبه‌بندی متفاوتی قرار می‌گیرند. به‌طورکلی ایمپلنت‌ها طبیعی‌ترین جایگزین برای دندان‌های طبیعی هستند.
دندانپزشک برای اینکه پروتز تاحدامکان شبیه دندان جایگزین‌شده باشد، از آن قالب می‌گیرند، آن را تراش می‌دهند و به آن شکل می‌دهند؛ بنابراین نگران نباشید زیرا معمولا کسی نمی‌تواند تشخیص دهد که از پروتز استفاده کرده‌اید.

دست دندان یا فول دنچر یکی از انواع دندان مصنوعی است.

ایمپلنت مانند دندان واقعی دارای یک ریشه (پایه ایمپلنت) درون لثه است و عملکردی کاملا شبیه به دندان واقعی دارد. اما پروتز بر روی لثه یا دندان عصب‌کشی‌شده بیمار سوار می‌شود.
بیشتر بخوانید: ایمپلنت دندان چیست؟ بهترین روش دندانپزشک برای ترمیم دائمی دندان

 

جواب قاطعانه‌ای برای این سوال وجود ندارد چرا که این مسئله کاملا سلیقه‌ای و بسته به شرایط شما دارد. برخی از افراد به هیچ وجه ارتباط مؤثری با پروتز یا دندان مصنوعی برقرار نمی‌کنند و ترجیح می‌دهند ایمپلنت دندان کنند. برخی دیگر حال و حوصله مراحل ایمپلنت را ندارند و پروتز را ترجیح می‌دهند.

امتیاز شما به مقاله:
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره پروتز دندان

  1. پرهام دایی گفت:

    سلام وقتتون بخیر،ی سوال داشتم آیا دندان‌های اصلی که کاملا به مرور زمان پوک شدند و با لثه هم سطح و صاف شدند ،میشه روش دندان متحرک گذاشت یا نه باید از ریشه کشید ،البته ریشه سالم باشه ..ممنون میشم جواب منو بدید،با تشکر

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      باید ریشه های درون لثه خارج شود. عکس کامل فک و موقعیت ریشه ها و فک و بررسی توسط دندانپزشک ضروری است.