جرم‌ گیری دندان چیست و چگونه انجام می‌شود؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

جرم گیری و روت پلنینگ برای ازبین‌بردن جرم، پلاک و باکتری‌های مضر انجام می‌شود و برای سلامت دندان ضروی است. بهتر است 2 بار در سال جرم‌گیری کنید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 13 دقیقه
dentalscaling

آیا می دانید چه زمانی نیاز به جرم‌گیری دندان پیدا می کنید؟ جرم‌گیری پلاک دندان را از بین می‌برد. پلاک یک ماده چسبنده است که به طور مداوم (خصوصا پس از مصرف میان وعده، وعده‌های غذایی و نوشیدنی) روی دندان‌ها تشکیل می‌شود. این لایه نازک حاوی باکتری‌هایی است که جرم دندان نامیده می‌شوند و می‌توانند با ترشح اسید باعث بروز پوسیدگی و دیگر مشکلات دندانی شوند.

هنگامی که غذا می‌خورید، باکتری‌های موجود در دهان، کربوهیدرات‌های مواد غذایی را به اسید تجزیه می‌کنند. این اسید با ذرات باقیمانده از مواد غذایی و بزاق مخلوط می‌شود و پلاک را ایجاد می‌کند. هر فرد به‌صورت معمول هر شش ماه یک‌بار به جرم‌گیری نیاز دارد. این دوهر برای کسانی که بیشتر مستعد تشکیل جرم و پلاک روی دندان‌هایشان هستند یا ارتودنسی کرده‌اند، کوتاه‌تر است. البته دقت داشته باشید که جرم‌گیری زیاد می‌تواند مضر باشد.

جرم‌گیر همراه با روش دیگری به نام روت پلنتیگ انجام می‌شود. در این روش جرم و باکتری‌های روی ریشه دندان تمیز می‌شوند. به این صورت خطر پوسیدگی دندان بسیار کم می‌شوند. در این مطلب از مجله سلامت دکترتو به بررسی جرم‌گیری دندان می‌پردازیم. پس اگر در این زمینه اطلاعات کافی ندارید این مطلب را تا انتها بخوانید.

مانند هر روش درمانی دیگری برای جرم گیری دندان هم باید در انتخاب دندانپزشک دقت زیادی داشته باشید. در دکترتو می‌توانید با بهترین دندانپزشک در شهر خود آشنا شوید، برای ویزیت حضوری نوبت بگیرید و در صورت نیاز به‌صورت آنلاین یا تلفنی یا پزشکان مشورت کنید.

خدمات دندانپزشکی

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

۲۰۰۰+ خدمت

جرم‌گیری دندان چیست؟

جرم‌گیری دندان به انگلیسی معادل Teeth Scaling است. گاهی به این درمان دندانپزشکی، بروساژ دندان هم گفته می‌شود. این درمان که نوعی پاک‌سازی عمیق دندان است، یکی از خدمات دندانپزشکی است که پلاک و کلکولوس (تارتار) موجود در بالا و زیر خط لثه را از بین می‌برد.

پلاک دندان گاهی منجر به بروز بیماری‌های لثه می‌شود. با این که پلاک همیشه روی دندان‌ها تشکیل می‌شود، اما اگر به‌خوبی تمیز نشود، باکتری‌های موجود در آن می‌توانند باعث التهاب لثه شوند. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، لثه از دندان‌ها جدا می‌شود و فضاهایی به نام پاکت را ایجاد می‌کند. پس از آن، پلاک در این پاکت‌ها به دام می‌افتد و امکان پاک‌کردن آن با مسواک وجود ندارد. در صورت عدم درمان، بیماری لثه ممکن است منجر به ازدست‌دادن استخوان و دندان شود.


فواید جرم‌گیری دندان

برخی از تأثیرات جرم‌گیری دندان عبارت‌اند از:

۱. از پوسیدگی و کرم‌خوردگی دندان جلوگیری می‌کند.

پوسیدگی و کرم‌خوردگی دندان، نقطه آغاز مشکلات اساسی دندان هستند. جرم‌گیری دندان به جلوگیری از بروز این اتفاق و ممانعت از ایجاد حفره در دندان کمک می‌کند. این حفره‌ها میزبان پلاک می‌شوند و به مینای دندان که سخت‌ترین قسمت دندان است آسیب می‌زنند.

۲. از بیماری پریودنتال جلوگیری می‌کند.

پلاک دلیل بروز بسیاری از مشکلات است و اگر در زیر خط لثه تشکیل شده باشد، به لثه‌ها نیز آسیب می‌زند. این آسیب می‌تواند تا جایی پیشرفت کند که منجر به ازدست‌دادن دندان شود. جرم‌گیری دندان‌ها، از خط لثه محافظت می‌کند. خط لثه نقش مهمی در ثابت نگه‌داشتن دندان‌ها و حفظ سلامت کلی دهان ایفا می‌کند.

۳. لکه‌ها را از بین می‌برد.

مصرف چای، قهوه، مایعات رنگی، یا تنباکو باعث شکل‌گیری لکه روی سطح دندان‌ها می‌شود. جرم‌گیری به پاک‌کردن این لکه‌ها، داشتن لبخندی زیبا و تا حدودی سفیدکردن دندان‌ها کمک می‌کند.

۴. از بوی بددهان جلوگیری می‌کند.

همان‌طور که گفته شد پلاک، باکتری‌ها را به دام می‌اندازد و تبدیل به تارتار می‌کند که این امر منجر به بوی بددهان می‌شود. در این شرایط با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن نتایج جزئی ای را مشاهده خواهید کرد، بنابراین برای رهایی کامل از بوی بددهان جرم‌گیری ضروری است.

علاوه بر این، جرم‌گیری عفونت را درمان می‌کند و روند بهبود را تسریع می‌بخشد. همچنین از ریشه دندان‌ها محافظت می‌کند.

بیشتر بخوانید: دلایل بوی بد دهان و ۲۰ راهکار برای رفع آن

dental scaling
هدف از جرم گیری دندان، حذف پلاک‌های دندانی است که محلی مناسب برای رشد باکتری‌ها هستند و شرایط را برای پوسیدگی دندان فراهم می‌کنند.

بیستر بخوانید: با بلیچینگ دندان لبخند خود را درخشان‌تر کنید!

جرم‌گیری دندان چگونه انجام می‌شود؟

جرم‌گیری دندان یکی از رایج‌ترین خدمات دندانپزشکی است که گاهی همراه با روت پلنینگ (Root planing) انجام می‌شود. در این قسمت شما را با مراحل جرم‌گیری دندان آشنا خواهیم کرد:

۱- استفاده از بی‌حسی موضعی

جرم‌گیری و روت پلنینگ به بی‌حسی موضعی برای کنترل درد نیاز دارند. در اولین مرحله از این درمان، دندانپزشک بی‌حسی را درون دهان فرد تزریق می‌کند و ناحیه تحت درمان را بی حس می‌کند. بعد از حدود پنج دقیقه، بی‌حسی اثر می‌گذارد و می‌توان کار را شروع کرد. در طول این مدت بیدار و هوشیار هستید اما هیچ دردی را احساس نخواهید کرد.

۲- جرم‌گیری

مرحله دوم، جرم‌گیری است. در این مرحله، دندانپزشک پلاک و جرم را از این نواحی پاک می‌کند:

  • زیر لثه
  • بین لثه‌
  • روی انتهای تاج دندان
  • در اطراف ریشه دندان.

جرم‌گیری یا به‌صورت دستی یا با ابزار اولتراسونیک همچون دستگاه جرم‌گیری دندان کویترون (Cavitron) انجام می‌شود. هر دو تکنیک به طور مؤثر پلاک و تارتار سخت‌شده را از بین می‌برند. ابزار جرم‌گیر به‌صورت اریب در زاویه ۴۵ تا ۹۰ درجه نسبت به دندان قرار می‌گیرد. دندان‌ها و سطوح ریشه‌ها در یک حرکت عمودی، چرخشی یا افقی خراش داده و تمیز می‌شوند. استفاده از روش سفید کردن دندان با لیزر نیز روش جدیدی است که به روشن شدن ۱۰ درصدی دندان کمک می‌کند.

۳- روت پلنینگ

دنتین (عاج)، سمنتوم، مینا و پالپ دندان چهار جزء اصلی دندان هستند. در صورت ادامه داشتن پریودنتیت، این بیماری به سمنتوم، عاج یا هر دو آسیب می‌رساند. روت پلنینگ فرایندی است که به صاف‌کردن سطوح ناهموار و حذف باکتری‌های زیرلثه‌ای کمک می‌کند. در طول روت پلنینگ، دندانپزشک به طور عمقی قسمت زیر لثه‌ها را تمیز می‌کند تا پلاک و تارتار را از روی ریشه دندان‌ها (جایی که استخوان‌ها تحت تأثیر عفونت قرار گرفته‌اند) پاک کند.

این فرایند سمنتوم (لایه کلسیفیه‌ای که ریشه دندان را می‌پوشاند) را به طور کامل حذف می‌کند. همچنین گاهی روت پلنینگ شامل برداشتن یک‌لایه بسیار کوچک از سطح دنتین است؛ دنتین لایه دوم دندان است که در زیر مینای دندان قرار دارد.

۴- شستشوی نهایی

پس از اتمام این فرایند، دندانپزشک محل موردنظر را شستشو می‌دهد تا باکتری‌های باقیمانده را از بین ببرد. سپس برای اطمینان از این که بافت لثه به‌طور مناسبی رشد می‌کند کمی فشار روی لثه اعمال می‌کند.

برای جرم‌گیری ابتدا پزشک بعد از بی‌حسی، به‌صورت دستی یا با استفاده از دستگاه جرم‌گیری می‌کند و با روت پلنتیگ باکتری‌های زیر لثه و روی ریشه را از بین می‌برد.

بیشتر بخوانید: سفید کردن دندان به سبک هنرپیشه‌ها یا روش خانگی؟! کدام بهتر است؟

scaling-and-root-planing
یک فرد با دندان‌ها سالم به‌صورت دوره‌ای هر شش ماه یک‌بار به جرم‌گیری نیاز دارد.

چه مدت یک‌بار نیاز به جرم‌گیری دندان است؟

این که هرچند وقت یک‌بار به جرم‌گیری یا بروساژ دندان نیاز دارید، به‌سلامت دندان‌ها و لثه‌هایتان بستگی دارد. به طور معمول، اکثر بیماران سالم هر ۶ ماه یکبار به جرم‌گیری دندان نیاز دارند. دفعات تکرار این درمان به این بستگی دارد که رسوبات با چه سرعتی در دهانتان شکل می‌گیرند. در برخی از بیماران، رسوبات نسبتا سریع (هر ۳ الی ۴ ماه یکبار) تشکیل می‌شوند.

جرمگیری بیش‌از‌حد در افرادی که مینای دندان خیلی نازک و ضعیف، سطوح ساییده شده یا فلوئوروزیس تاج دندان دارند، ممکن است منجر به تشدید این عیوب شود. در این شرایط، دندانپزشک توصیه می‌کند که این درمان را با فواصل طولانی‌تری انجام دهید، بهداشت دهان و دندان را به‌خوبی رعایت کنید و برای معاینات دوره‌ای مراجعه کنید تا از تجمع پلاک روی دندان‌هایتان جلوگیری شود.

آیا نیاز به جرم‌گیری دارید؟ اول مشورت کن و بعد اقدام کن.

عوارض جرم‌گیری دندان

اگرچه جرم‌گیری دندان مزایای زیادی دارد اما گاهی با عوارض جانبی مانند موارد زیر همراه است:

  • اگر سیستم ایمنی ضعیفی دارید، احتمال این که پس از این جرم‌گیری دچار عفونت شوید وجود دارد.
  • بروساژ دندان ممکن است لثه‌ها را متورم و حساس کند.
  • اگر اصول بروساژ دندان به‌درستی رعایت نشوند، پس از جمع و سفت شدن لثه‌ها، ریشه‌ها آشکار می‌شوند که این امر ممکن است منجر به خونریزی لثه‌ها شود.
  • درد خفیف و ضربان‌دار و حساسیت به مواد غذایی گرم، سرد و قندی که از رایج‌ترین عوارض جانبی گزارش‌شده پس از جرم‌گیری دندان هستند.
  • ممکن است فرد به برخی از مواد استفاده‌شده، آلرژی نشان دهد.

خطرات مرتبط با جرم‌گیری معمولا جزئی هستند و حدود ۵ الی ۷ روز طول می‌کشند. اگرچه در موارد شدیدتر، این عوارض ممکن است چندین هفته ادامه پیدا کنند.


معایب جرم‌گیری دندان

برخی از معایب بروساژ دندان عبارت‌اند از:

  • می‌تواند باعث آسیب عصبی شود.
  • اتصال مجدد لثه به دندان را تضمین نمی‌کند.
  • ممکن است باعث عقب‌رفتن لثه شود.
  • گاهی این کار منجر به سوزش لثه‌ها می‌شود.
  • گاهی مواد موجود در دندان‌های پر‌شده از جای خود بیرون می‌آیند.
  • علاوه بر این، این احتمال وجود دارد که بروساژ دندان و روت پلنینگ، باکتری‌های مضر را وارد جریان خون کنند – که این وضعیت منجر به باکتریمی یا عفونت خون می‌شود.

معمولا دندانپزشک پس از جرم‌گیری دندان، برای جلوگیری از عفونت و کمک به بهبودی، دهان‌شویه یا آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کند.

همان‌طور که دیدید جرم‌گیری با اینکه ساده به نظر می‌رسد ولی اگر با دقت انجا نشود، می‌تواند عوارض بدی داشته باشد. مانند هر روش درمانی دیگری برای جرم گیری دندان هم باید در انتخاب دندانپزشک دقت زیادی داشته باشید. در دکترتو می‌توانید با بهترین دندانپزشک در شهر خود آشنا شوید، برای ویزیت حضوری نوبت بگیرید و در صورت نیاز به‌صورت آنلاین یا تلفنی یا پزشکان مشورت کنید.

جرم‌گیری دندان خانگی

برخی از روش‌های جرم‌گیری دندان در خانه عبارت‌اند از:

۱. جرم‌گیری دندان با خمیر پوست پرتقال

آیا می‌خواهید علاوه بر خمیردندان معمولی، از خمیردندان دیگری هم استفاده کنید؟ برای این کار قسمت داخلی پوست یک پرتقال را بگیرید و آن را با آب مخلوط کنید تا خمیری ایجاد شود. این خمیر نه‌تنها بوی خوبی دارد، بلکه یک راه‌حل عالی برای رهایی از شر تارتار محسوب می‌شود. پرتقال میوه‌ای است که معمولا در آشپزخانه یافت می‌شود و دسترسی به آن آسان است. همچنین به‌عنوان یک روش طبیعی بروساژ دندان، عملکرد مناسبی در ازبین‌بردن پلاک دارد.


۲. جرم‌گیری دندان با آلوئه‌ورا

استفاده از مقداری ژل آلوئه‌ورا روی دندان‌ها می‌تواند به ازبین‌بردن تارتار و جرم‌گیری دندان کمک کند. آلوئه‌ورا گیاهی است که خواص آنتی‌اکسیدان و ضدباکتریایی فراوانی دارد.

برای این کار ابتدا با استفاده از ۱ قاشق چایخوری ژل آلوئه‌ورا، ۴ قاشق چایخوری گلیسیرین، لیمو، اسانس روغن، ۵ قاشق سوپ‌خوری جوش‌شیرین و یک فنجان آب، یک خمیر درست کنید. این اسکراب را هر روز روی دندان‌هایتان استفاده کنید تا زمانی که تارتار از بین برود. همیشه قبل از استفاده از این ترکیب، مقدار کمی از آن را تست کنید تا اطمینان حاصل کنید که هیچ واکنش منفی به مواد تشکیل‌دهنده موجود در آن نشان نمی‌دهید.


۳. جرم‌گیری دندان با روغن نارگیل

شستشوی دهان با برخی از روغن‌ها، روشی آسان برای حذف باکتری‌ها از دهان و بهبود سلامت دهان است. روغن نارگیل به دلیل خواص ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی که دارد برای شستشوی دهان انتخاب خوبی است. روغن نارگیل همچنین حاوی لوریک اسید است که یک اسید چرب با خواص ضدمیکروبی است.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۵ که روی ۶۰ نوجوان مبتلا به التهاب لثه انجام شد نشان داد که شستشوی دهان با روغن نارگیل منجر به کاهش ۵۰ درصدی پلاک دندان در این افراد شد. شرکت‌کنندگان در این مطالعه، همچنین کاهش قابل‌توجهی در علائم ژنژیویت را تجربه کردند. محققان معتقدند که این تأثیر به دلیل کاهش پلاک دندان بوده است.

برای این کار باید:

  1. یک قاشق سوپ‌خوری روغن نارگیل گرم را در دهان قرار دهید.
  2. آن را به مدت ۵ الی ۱۰ دقیقه در دهان بچرخانید.
  3. سپس آن را از دهان بیرون کنید و داخل سطل زباله یا دستمال کاغذی بریزید.

از ریختن روغن نارگیل داخل سینک خودداری کنید زیرا ممکن است منجر به مسدود شدن لوله‌ها شود.

سایر روغن‌های مؤثر برای شستشوی دهان عبارت‌اند از:

  • روغن زیتون
  • بادام
  • روغن کنجد
dental scaling with aloevera
برای جرم‌گیری دندان در خانه می‌توانید از موادی مانند آوئه‌ورا، روغن نارگیل و خمیر پوست پرتقال استفاده کنید.

جرم‌گیری با استفاده از خمیردندان ضد جرم

خمیر دندان‌های ضد جرم و کنترل‌کننده تارتار زیادی در بازار وجود دارند که اکثر آنها حاوی فلوراید هستند. از مواد گوناگونی در ساخت این خمیر دندان‌ها استفاده می‌شود که به جلوگیری از تجمع جرم روی دندان‌ها کمک می‌کنند. گاهی در ساخت این محصولات از ترکیبات شیمیایی نظیر پیروفسفات‌ها و زینک سیترات استفاده می‌شود که اثربخشی آنها ثابت شده‌است. علاوه بر این، برخی از خمیردندان‌های ضد جرم حاوی آنتی‌بیوتیکی به نام تریکلوزان هستند که برخی از باکتری‌های موجود در دهان را از بین می‌برد.

مواد تشکیل‌دهنده‌ی خمیر دندان‌های ضد جرم

این خمیردندان‌ها مواد تشکیل‌دهنده زیادی دارند از جمله:

  • مواد ضد جرم: این خمیردندان‌های حاوی مواد ضد جرم برای به تاخیر انداختن کلسیفیکاسیون پلاک روی دندان‌ها ساخته شده‌اند و به شما زمان بیشتری می‌دهند تا از طریق مسواک زدن، پلاک‌ها از بین ببرید.
  • مواد ساینده: این خمیردندان‌ها حاوی مواد ساینده هستند که به ازبین‌بردن پلاک چسبنده یا بیوفیلم از روی سطح دندان‌ها کمک می‌کنند. این مواد ساینده همچنین به پاک‌سازی باکتری‌ها کمک می‌کنند.
  • فلوراید: این ماده معدنی طبیعی نقش مهمی در تقویت مینای دندان و محافظت از دندان‌ها در برابر کرم‌خوردگی ناشی از تجمع پلاک ایفا می‌کند. فلوراید همچنین می‌تواند به جلوگیری از رشد باکتری‌های مضر در دهان کمک کند.

جرم‌گیری دندان به روش سنتی

مانند هر چیزی برای جرم دندان هم راه‌حلی در طب سنتی وجود دارد از جمله:

  • چای گیاهی: چای‌های گیاهی دم‌کرده، انتخابی عالی برای ارتقاء سلامت دهان و دندان هستند. چای سبز حاوی ترکیب گیاهی ای به نام پلی فنول است که خاصیت آنتی‌اکسیدان دارد. این ترکیب گیاهی، پلاک را کاهش می‌دهد، همچنین به کاهش کرم‌خوردگی، بیماری لثه و همچنین جلوگیری از بوی بددهان کمک می‌کند.
  • گیاهان تازه: جویدن گیاهانی مانند جعفری، گشنیز و نعناع می‌تواند به طرز چشمگیری بوی ناشی از تجمع باکتری‌ها در دهان را کاهش دهد. اگرچه گیاهان خشک به اندازه گیاهان تازه تأثیرگذار نیستند اما می‌توانید از آنها در دهان‌شویه استفاده کنید.
  • دانه‌ها: دانه کنجد سرشار از کلسیم است. این ماده طبیعی می‌تواند پلاک را کاهش دهد و به ساخت مینای دندان کمک کند.

مراقبت‌های پس از بروساژ دندان

بعد از انجام جرم‌گیری موارد زیر را رعایت کنید:

  • هنگامی که از داروی بی‌حسی استفاده می‌شود، ممکن است تا چند ساعت بعد، لب‌ها، دندان‌ها و زبانتان بی حس باشند. تا زمانی که بی‌حسی کاملا از بین نرفته از جویدن خودداری کنید.
  • توصیه می‌شود که حداقل تا دو ساعت پس از جرم‌گیری، چیزی نخورید. همچنین برای ۴۸ الی ۷۲ ساعت اول پس از جرم‌گیری، مواد غذایی نرم مصرف کنید. تا زمانی که لثه‌ها کاملا بهبود پیدا کنند، از مصرف غذاهای گرم یا تند خودداری کنید.
  • حداقل تا ۷۲ ساعت پس از جرم‌گیری از هیچ یک از محصولات تنباکو استفاده نکنید زیرا تنباکو روند بهبودی را آهسته می‌کند.
  • شب اول، ناحیه جرم‌گیری‌شده را خیلی آهسته مسواک بزنید. در روز بعد، به‌آرامی نخ دندان کشیدن را آغاز کنید. به‌تدریج در هفته بعد، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن عادی را از سر بگیرید.
  • سه بار در روز دهانتان را با آب‌نمک گرم بشویید. برای این کار یک قاشق سوپ‌خوری نمک را در یک فنجان آب گرم بریزید و دهانتان را شستشو دهید تا درد و ورم کاهش پیدا کند.
  • درصورتی‌که پزشک برای شما آنتی‌بیوتیک تجویز کرده‌است، مصرف آن را برای مدت‌زمان تعیین شده ادامه دهید، حتی اگر تمام علائم و نشانه‌های عفونت از بین رفته باشند.

مانند هر روش درمانی دیگری برای جرم گیری دندان هم باید در انتخاب دندانپزشک دقت زیادی داشته باشید. در دکترتو می‌توانید با بهترین دندانپزشک در شهر خود آشنا شوید، برای ویزیت حضوری نوبت بگیرید و در صورت نیاز به‌صورت آنلاین یا تلفنی یا پزشکان مشورت کنید.

دندان‌های سفید و تمیز می‌خوای؟

بهترین روش برای جرم‌گیری دندان‌های شما کدام است؟ قبل از جرم‌گیری مشورت کنید.

بلیچینگ یا جرم‌گیری دندان؟

خیلی از ما تمیزکردن دندان (جرم‌گیری) را با بلیچینگ و سفید کردن دندان اشتباه می‌گیریم. اگرچه هدف هر دو درمان دندانپزشکی افزایش اعتمادبه‌نفس و بهبود سلامت و بهداشت دهان و دندان فرد است، اما کاملا با هم متفاوت‌اند.

تفاوت اصلی بین این دو روش این است که بروساژ دندان یک ضروری برای پاک‌سازی پلاک و تارتار و جلوگیری از پوسیدگی دندان‌هاست. ایجاد پلاک و تارتار، یکی از علائم وجود باکتری در دهان است. در صورت عدم درمان، این باکتری‌ها ممکن است منجر به بروز عوارض جانبی نظیر عفونت معده شوند. به همین خاطر برای اطمینان از سلامتی خود باید به طور منظم بروساژ دندان را انجام دهید.

این در حالی است که بلیچینگ بیشتر جنبه زیبایی دارد، زیرا هدف آن ازبین‌بردن لکه‌ها و زردی دندان‌ها و ایجاد لبخندی درخشان‌تر برای شماست. انجام بلیچینگ اغلب ضروری نیست زیرا خیلی از افراد با زردی طبیعی دندان‌هایشان مشکلی ندارند. البته انجام بلیچینگ برای کسانی که دندان‌هایشان لکه‌دار شده‌اند و این وضعیت اعتمادبه‌نفسشان را تحت تأثیر قرار داده، ضروری است. بلیچینگ به‌خودی‌خود فواید زیادی برای سلامت دهان و دندان ندارد، بلکه بیشتر به بهبود ظاهر دندان‌ها و احساس شما نسبت به لبخندتان کمک می‌کند.

جرم‌گیری یک درمان ضروری برای پاک‌کردن جرم، پلاک و تارتار است در‌حالی‌که بلیچینگ و سفیدکردن دندان فقط جنبه زیبایی دارند و معمولا ضروری نیستند.

خونریزی لثه بعد از جرم‌ گیری

خونریزی لثه بعد از جرم‌گیری، قابل‌انتظار است. اگر در امتداد خطوط لثه، پلاک و جرم جمع‌شده دارید و هر روز از نخ دندان استفاده نمی‌کنید، احتمال این که بعد از بروساژ دندان دچار خونریزی شوید بیشتر است.

علت وقوع این اتفاق چیست؟ زمانی که ابزار جرم‌گیری باعث ازهم‌پاشیدن باکتری‌های جمع‌شده در قسمت زیرین لبه‌های لثه می‌شوند، بافت‌هایی که متورم هستند شروع به خونریزی می‌کنند. خونریزی لثه به مدت ۲۴ الی ۴۸ ساعت پس از جرم‌گیری عادی است. در صورت ادامه داشتن خونریزی حتما با دندانپزشکتان تماس بگیرید، زیرا احتمال بروز خونریزی و عفونت لثه وجود دارد.

برخی از دلایل خونریزی لثه بعد از جرم‌گیری شامل این مواردند:

۱- جرم و باکتری‌های باقیمانده پس از جرم‌گیری

گاهی به علت عمق پاکت لثه‌ای یا آناتومی دندان فرد، جرم و باکتری کاملا از روی دندان‌ها و لثه‌ها پاک نمی‌شوند. گاهی بین جرم و سطح ریشه دندان، پیوند شیمیایی بسیار قوی ایجاد می‌شود. این پیوند ممکن است باعث شود که در طول تلاش برای تمیزکردن دندان و لثه، این جرم شکسته شود و تشخیص آن دشوارتر شود.

میکروب‌هایی وجود دارند که نه‌تنها روی سطح ریشه دندان‌ها قرار می‌گیرند، بلکه به بافت‌های اطراف هم حمله می‌کنند. گاهی این حملات میکروب‌ها منجر به خونریزی بافت‌ها می‌شود و جرم‌گیری و روت پلنینگ به‌تنهایی قادر به حل مشکل نیستند. در این شرایط به تجزیه‌وتحلیل آزمایشگاهی، مصرف آنتی‌بیوتیک و یا جراحی پریودنتال برای شناسایی و حذف این میکروب‌ها نیاز است.

بیشتر بخوانید: عفونت و خون ریزی لثه از علت تا درمان!

۲- تجربه دندانپزشک

به‌طورکلی، هر چه دندانپزشک باتجربه‌تر باشد و نتیجه‌ی جرمگیری بهتر خواهد بود و عوارض کمتری هم خواهید داشت. از این رو بهتر است قبل از انتخاب دندانپزشک به‌خوبی تحقیق کنید و بهترین دندانپزشک را برای انجام جرمگیری پیدا کنید.

نوبت اینترنتی از دکتر دندانپزشک دکترتو

۳- عدم رعایت بهداشت دهان و دندان در خانه

اگر پس از جرم‌گیری دندان از رعایت بهداشت دهان و دندان غافل شوید، به پلاک این امکان را می‌دهید که دوباره جمع شود. این وضعیت می‌تواند باعث خونریزی لثه‌ها و عمیق‌شدن پاکت‌های پریودنتال شود.

۴- سابقه بیماری، ژنتیک و استرس

اختلالات خونریزی و بیماری‌هایی که بر سیستم ایمنی تأثیر می‌گذارند ممکن است بیمار را در معرض خونریزی لثه قبل یا بعد از جرم‌گیری قرار دهند. ژنتیک هم می‌تواند باعث شود که فرد به میزان بالاتری در معرض ابتلا به بیماری لثه قرار داشته باشد. هنگامی که فرد برای مدت طولانی تحت‌فشار استرس یا اضطراب باشد، سیستم ایمنی او ضعیف می‌شود و مبارزه با بیماری پریودنتال برای بدن دشوارتر می‌شود که این وضعیت ممکن است منجر به خونریزی لثه شود.

scaling-and-root-planing
اگر لمینت، کامپوزیت، روکش، دندان مصنوعی یا ایمپلنت دارید، نمی‌توانید جرم‌گیری دندان انجام دهید.

دندان لمینتی و کامپوزیتی را می‌توان جرم‌گیری کرد؟

درمان‌های سفیدکننده و روش‌های جرم‌گیری روی پورسلین یا بیشتر مواد باندینگ عمل نمی‌کنند؛ بنابراین پس از قرارگرفتن روکش، لمینت و کامپوزیت و تاج در دهانتان، جرم‌گیری ممکن نیست. علاوه بر این، جرم‌گیری دندان مصنوعی و ایمپلنت هم ممکن نیست.

در لمینت دندان معمولا از روکش‌های پرسلن در برابر لکه‌ها مقاومت بسیار بالایی از خود نشان می‌دهند و صرف‌نظر از این که آنها را در معرض چه غذاها و نوشیدنی‌هایی قرار می‌دهید، دچار تغییر رنگ نخواهند شد.

کامپوزیت و سایر پروتزهایی که از پورسلین ساخته نشده‌اند، بسته به تخلخل مواد ممکن است دچار لکه و زرد شدن دندان شوند. پروتزهای پلاستیکی هم در طول زمان تیره می‌شوند، اما دندانپزشک می‌تواند با یک پولیش ساده آنها را به رنگ قبل خود بازگرداند.


دندان ارتودنسی را می‌توان جرم‌گیری کرد؟

جرم‌گیری دندان ارتودنسی نه‌تنها امکان‌پذیر است بلکه بسیار ضروری است. وقتی از بریس‌های ارتودنسی استفاده می‌کنید، پلاک، تارتار و باقیمانده مواد غذایی خیلی راحت‌تر در اطراف براکت‌ها جمع می‌شوند و این موضوع احتمال پوسیدگی دندان و بیماری لثه را افزایش می‌دهد. در این شرایط گاهی مسواک و نخ دندان قادر به پاک‌سازی کامل این جرم‌ها نیستند؛ بنابراین باید بیشتر از قبل به بهداشت دهان و دندان‌هایتان اهمیت دهید.

بیمارانی که ارتودنسی دارند باید در فواصل کوتاه‌تری به دندانپزشک مراجعه کنند، زیرا دندان‌های این افراد بیشتر مستعد آسیب‌دیدن هستند. توصیه می‌شود که این بیماران هر ۳ ماه یک‌بار برای بروساژ دندان مراجعه کنند.

مانند هر روش درمانی دیگری برای جرم گیری دندان هم باید در انتخاب دندانپزشک دقت زیادی داشته باشید. در دکترتو می‌توانید با بهترین دندانپزشک در شهر خود آشنا شوید، برای ویزیت حضوری نوبت بگیرید و در صورت نیاز به‌صورت آنلاین یا تلفنی یا پزشکان مشورت کنید.

نتیجه‌گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

جرم‌گیری دندان و روت پلنینگ از رایج‌ترین روش‌ها برای درمان بیماری مزمن پریودنتال هستند. این درمان همچنین جنبه پیشگیری هم دارد زیرا از بروز بسیاری از مشکلات دهان و دندان جلوگیری می‌کند. دندانپزشک می‌تواند این درمان سرپایی را در مطب به همراه بی‌حسی موضعی یا بدون آن انجام دهد. ممکن است تا چند روز یا یک هفته پس از جرم‌گیری عوارض جانبی خفیفی را تجربه کنید. اما نگران نباشید این عوارض جانبی به‌مرورزمان برطرف می‌شوند.

به‌طور نرمال هر ۶ ماه یک‌بار باید جرم‌گیری کنید، اگر ارتودنسی دارید این مدت حتی کوتاه‌تر هم می‌شود. دقت کنید که جرم‌گیری زیاد هم مضر است. بر خلاف یک باور غلط اما رایج، جرم‌گیری صدمه‌ای به مینای دندان وارد نمی‌کند و در واقع برای حفظ سلامت آن انجام می‌شود. افرادی که ایمپلنت، لمینت، کامپوزیت، دندان مصنوعی یا روکش دارند، نمی‌توانند از جرم‌گیری استفاده کنند.

مانند هر روش درمانی دیگری برای جرم گیری دندان هم باید در انتخاب دندانپزشک دقت زیادی داشته باشید. در دکترتو می‌توانید با بهترین دندانپزشک در شهر خود آشنا شوید، برای ویزیت حضوری نوبت بگیرید و در صورت نیاز به‌صورت آنلاین یا تلفنی یا پزشکان مشورت کنید.

دریافت نوبت اینترنتی از بهترین دکترهای دندان پزشکی از سراسر ایران

دکتر دندانپزشکی تهران

دکتر دندانپزشکی شیراز

دکتر دندانپزشکی اصفهان

دکتر دندانپزشکی مشهد

دکتر دندانپزشکی کودکان

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

قیمت خدمات دندانپزشکی بسته به کلینیک، تخصص پزشک، مواد مورداستفاده و بسیاری از عوامل دیگر متفاوت است. معمولا قیمت جرم‌گیری دندان برای هر دو فک از ۴۰۰ هزار تومان شروع می‌شود.

بله می‌توانید دفعه بعدی که خواستید دندان‌هایتان را مسواک بزنید، به‌جای خمیردندان از جوش شیرین استفاده کنید. چند بار در هفته مسواک زدن با جوش شیرین، به ازبین‌بردن باکتری‌ها کمک زیادی می‌کند. این پاک‌کننده طبیعی باید حدود ۱۵ دقیقه پس از مسواک زدن معمولی روی دندان‌هایتان بماند تا اثرگذاری بیشتری در ازبین‌بردن پلاک، سفیدکردن دندان‌ها و خوشبو کردن دهان داشته باشد. البته استفاده زیاد از حد از جوش شیرین توصیه نمی‌شود.

معمولا جرم‌گیری باعث حساس‌شدن موقت دندان‌ها نسبت به مواد غذایی سرد و گرم می‌شود. اما این حالت طبیعی است و پس از یک الی دوهفته از بین خواهد رفت.
علت اصلی حساس شدن دندان این است که در طول بروساژ، لثه به عقب کشیده می‌شود و ریشه زیرین دندان نمایان می‌شود.
اگر بعد از جرم‌گیری دچار حساسیت دندان شدید، تا چند روز بعد از مصرف مواد غذایی و نوشیدنی‌های خیلی سرد و گرم بپرهیزید. نوشیدن با کمک نی هم می‌تواند به کاهش این حساسیت کمک کند.

ازآنجایی‌که قبل از جرم‌گیری از بی‌حسی موضعی استفاده می‌شود، هیچ دردی را تجربه نخواهید کرد. ممکن است بعد از برطرف‌شدن بی‌حسی، درد یا ناراحتی جزئی را تجربه کنید که کاملا طبیعی است. اگر بعد از جرم‌گیری، دندان‌درد را تجربه کردید از داروی مسکن استفاده کنید.

بله دندانپزشکان می‌توانند از لیزر برای سهولت جرم‌گیری دندان و روت پلنینگ استفاده کنند. از لیزر دندان می‌توان برای برداشتن بافت‌های ملتهب لثه و دسترسی به ریشه دندان استفاده کرد. در این شرایط، دندانپزشک برای پاک‌سازی جرم از سطح دندان‌ها و تمیزکردن پاکت‌های لثه، از لیزر به همراه ابزار جرم‌گیری استفاده می‌کند.

آسیب به مینای دندان با جرم‌گیری باور غلطی است که در ذهن عموم جاافتاده است. جرم‌گیری هیچ آسیبی به مینای دندان نمی‌رساند! این روش، به طور ایمن پلاک و باکتری‌هایی که به‌مرورزمان روی دندان‌ها و زیر لثه‌ها جمع شده‌اند را از بین می‌برد.

اگر به طور مکرر از خمیردندان ضد جرم استفاده کنید یا این که محصول نامناسبی را انتخاب کنید، این کار ممکن است به دندان‌هایتان آسیب برساند.
برای انتخاب خمیردندان مناسب، هنگام خرید، سطح سایش نسبی عاج (RDA) روی محصول را بررسی کنید که به میزان ساینده بودن خمیردندان اشاره دارد. اگر RDA محصول کمتر از ۲۵۰ باشد، استفاده از آن بی‌خطر است. خمیردندانی با RDA بالاتر ممکن است برای دندان‌هایتان بیش‌از‌حد ساینده باشد و منجر به آسیب به مینای دندان شود.

ممکن است پس از جرم‌گیری احساس کنید که دندان‌هایتان لق شده‌اند. این احساس کاملا عادی است زیرا تارتار به طور محکمی به اطراف دندان‌ها چسبیده است و زمانی که برداشته می‌شود، دندان‌ها احساس لق شدن می‌کنند. چند هفته بعد، هنگامی که لثه‌ها بهبود پیدا کردند، متوجه خواهید شد که دندان‌هایتان سفت‌تر شده‌اند و به لثه‌ها چسبیده‌اند. برای درک بهتر این موضوع، تارتار را همچون ژاکتی در نظر بگیرید که روی دندان‌هایتان را پوشانده بود.

اینکه جرم‌گیری برای دندان بد است یک باور غلط است. جرم‌گیری تأثیرات بلندمدت زیادی دارد و نقش مهمی در سلامت دهان و دندان ایفا می‌کند. جرم‌گیری عمر دندان‌ها را طولانی‌تر می‌کند و باعث می‌شود دچار مشکلات مرتبط با دندان نشوید.
علاوه بر این، بروساژ دندان روشی کاملا بی‌خطر است که به‌صرفه جویی در هزینه‌ها کمک می‌کند. ازآنجایی‌که این درمان مانع از پوسیدگی دندان می‌شود، دیگر نیازی به پرداخت هزینه‌های گزاف برای پرکردن و ترمیم دندان نخواهید داشت.

بسته به این که میزان تارتار و پلاک جمع شده روی دندان‌ها چقدر است، فرایند جرم‌گیری دندان معمولا از ۳۰ دقیقه الی یک ساعت طول می‌کشد. اما اگر هیچ مشکل مرتبط با دهان و دندانی نداشته باشید و دندان‌هایتان در وضعیت مناسبی باشند، دندانپزشک تنها در عرض چند دقیقه می‌تواند دندان‌هایتان را جرم‌گیری کند.

فرآیند جرم‌گیری، رسوبات روی دندان‌ها (از جمله لکه‌های بیرونی) را از بین می‌برد. جرمگیری رنگ طبیعی دندان‌هایتان را بهبود نمی‌بخشد. برای مثال اگر دندان‌هایتان به طور طبیعی زردرنگ هستند، جرم‌گیری نمی‌تواند دندان‌های سفیدی به شما بدهد. اگر لکه‌های زیادی روی سطح خارجی دندان‌ها وجود داشته باشد، پس از جرم‌گیری، دندان‌ها روشن‌تر به نظر می‌رسند.

امتیاز شما به مقاله:
(3.7از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن