همه چیز درباره جراحی دندان و خطرات آن

آنچه در این مقاله می‌خوانید

جراحی دندان انواع مختلفی دارد و با اهداف مختلفی انجام می‌شود. مثلا ممکن است که جراحی دندان برای هدفی درمانی صورت گیرد و یا هدف از انجام آن مسئله‌ی زیبایی باشد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

dental surgery

به هرگونه جراحی که بر روی دندان و کانال ریشه انجام می‌شود، جراحی دندان گفته‌می‌شود. بسیاری از مشکلات دندان با درمان‌های روتین دندانپزشکی برطرف می‌شوند، اما ممکن است برای اصلاح مشکلات ساختار دندان یا دندان‌های شکسته، به جراحی دندان نیاز داشته‌باشید. جراحی دندان شاید کمی ترسناک به نظر برسد اما آنقدر هم که فکر می‌کنید بد نیست. با روش‌های مدرن، جراحی دندان آسان‌تر از قبل شده‌است.

جراحی دندان انواع مختلفی دارد و با اهداف درمانی یا زیبایی انجام می‌شود. اگر می‌خواهید با انواع جراحی دندان و عوارض و خطرات آن آشنا شوید، با ما همراه باشید.

برای انجام جراحی دندان باید به دندانپزشک و جراح دندانپزشک مراجعه کنید. در دکترتو می‌توانید با بهترین دندانپزشک در شهر خود آشنا شوید، به‌صورت تلفنی و آنلاین به پزشکتان مشورت کنید و در صورت نیاز برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

جراحی دندان چیست؟

جراحی دندان، شامل هر نوع جراحی‌ است که روی استخوان‌های فک و دندان‌ها انجام می‌شود. بیشتر اوقات زمانی که دندانپزشک از اصطلاح “جراحی دندان” استفاده می‌کند، با وحشت و ترس زیادی از جانب بیماران خود مواجه می‌شود. علت این است که اکثر بیماران در ذهنشان، این جراحی را یک فرایند بسیار دردناک و پرهزینه تلقی می‌کنند.

جراحی دندان یکی از رایج‌ترین خدمات دندانپزشکی است. این جراحی شامل فرایندهایی است که به درمان بسیاری از مشکلات دندان و فک کمک می‌کند. در اکثر موارد، این جراحی یک عمل سرپایی در نظر گرفته‌می‌شود و بیماران می‌توانند در عرض چند روز فعالیت‌های عادی خود را از سر بگیرند.

یکی از آشناترین جراحی‌های دندان برای همه احتمالا جراحی دندان عقل باشد. دندان عقل ممکن است عوارضی برای شما داشته باشد و توصیه می‌شود که در زمان مناسب با جراحی خارج شود. در ادامه با انواع روش‌های جراحی دندان، کاربرد، مزایا و عوارض آنها آشنا می‌شویم.

قبل از تصمیم‌گیری در مورد این که آیا شما کاندید مناسبی برای جراحی دندان هستید یا خیر، دندانپزشک شما را به جراح دهان ارجاع می‌دهد. جراح کسی است که وضعیت و سلامت دهان و دندان‌های شما را ارزیابی می‌کند تا بهترین درمان را تعیین کند.

خدمات دندانپزشکی

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

۲۰۰۰+ خدمت

جراحی دندان درد دارد؟

جراحی دندان انواع مختلفی دارد و متناسب با نوعی که بر روی دندان انجام می‌شود، ممکن است میزان درد آن تفاوت داشته‌باشد. مثلا یکی از جراحی‌های دندان که می‌تواند دردناک باشد، به خصوص بعد از اتمام جراحی و فرایند بهبودی آن، جراحی دندان عقل نهفته است.

معمولا در این مورد، باید مقدار زیادی از فک شکافته شود و لثه آسیب زیادی می‌بیند. به خصوص اگر ریشه‌ی دندان بدشکل باشد. در این موارد معمولا جراحی بیشتر طول می‌کشد و درد بیشتری دارد.

برخی جراحی‌ها نیز با درد نسبتا کمی انجام می‌شوند. مثلا در گذشته عصب کشی یکی از جراحی‌های دردناک دندانی بود. اما امروزه به جراحی‌های با درد متوسط و یا حتی کم تبدیل شده‌است. البته در مورد درد جراحی دندان، نباید مهارت دندانپزشک را نادیده بگیریم. هر چه دندانپزشک سریع‌تر و ماهرتر باشد، نتیجه‌ای که از جراحی دندان می‌گیرید، بهتر و کم‌دردتر است.

انواع جراحی دندان

جراحی دندان انواع مختلفی دارد. در ادامه انواع جراحی دندان را همراه با علت انجام آن بررسی می‌کنیم.

۱. جراحی Endodontic

درمان ریشه (اندودانتیکس) نوعی از جراحی داخل دندانی است که با ریشه و پالپ (مغز دندان) سروکار دارد. برخی از انواع این درمان عبارت‌اند از:

عصب کشی (درمان روت کانال)

این مورد احتمالا آشناترین جراحی‌های دندان برای همه‌ی ماست، عملی که احتمالا خیلی از ما آن را انجام داده‌ایم. جراحی عصب کشی دندان یک درمان اندودانتیکس است که توسط اندودنتیست یا دندانپزشک به‌منظور درمان یک دندان پوسیده یا آسیب‌دیده انجام می‌شود. در عصب‌کشی پالپ دندان ملتهب و ریشه دندان از زیر مینا و عاج دندان برداشته می‌شود. این کار باعث می‌شود درد دندان از بین برود و در نتیجه ایجاد کانال ریشه صورت می‌گیرد.

طی این جراحی، دندان عفونی سوراخ می‌شود و پالپ آن برداشته می‌شود تا با یک ماده بی‌اثر (از نظر واکنش شیمیایی) جایگزین شود. پس از آن، یک تاج در قسمت بالای دندان قرار می‌گیرد تا از دندان محافظت کند. قبلا عصب کشی بسیار دردناک بود و احتمالا اگر در گذشته این درمان را انجام داده‌باشید، احتمالا از آن متنفرید. خبر خوب اینکه عصب‌کشی‌های مدرن هیچ شباهتی به روزهای قدیم ندارد. این درمان امروزه بسیار کارآمدتر است و به میزان کمتری دردناک است.

عصب‌کشی آشناترین جراحی دندان برای همه‌ی ماست، عملی که احتمالا خیلی از ما آن را انجام داده‌ایم. جراحی عصب‌کشی دندان یک درمان اندودانتیکس است که توسط اندودنتیست یا دندانپزشک به‌منظور درمان یک دندان پوسیده یا آسیب‌دیده انجام می‌شود.

پالپوتومی

پالپوتومی، پیش‌نیاز عصب‌کشی است. این درمان شامل بازکردن حفره پالپ دندان است که به‌منظور تخلیه عفونت پالپ انجام می‌شود. به طور دقیق‌تر طی این درمان، دندانپزشک بخش عفونی پالپ را برمی‌دارد و به بقیه پالپ دست نمی‌زند، در نتیجه به عصب‌کشی کامل نیازی نیست.

این درمان در صورتی انجام می‌شود که بیمار بخواهد بافت باقیمانده و سالم پالپ را حفظ کند. از مزایای این عمل می‌توان به حفظ دندان‌های زنده اشاره کرد که می‌توانند دمای گرم را از سرد تشخیص دهند و مواد مغذی را از خون دریافت کنند. ازآنجایی‌که احتمال خردشدن و شکستن دندانی که ریشه آن برداشته‌شده‌است، بیشتر است، یک تاج روی آن قرار می‌گیرد.

یکی از جراحی های درمانی دندان عصب کشی است.
دندان‌هایی که شکسته‌اند، آسیب جدی دیده‌اند و یا لازم است که روکش بر روی آنها قرار بگیرد، معمولا عصب کشی می‌شوند.

پالپکتومی

این عمل شامل برداشتن موقت تمام پالپ موجود است در حفره پالپ است که به‌منظور تسکین درد صورت می‌گیرد. پالپکتومی معمولا زمانی انجام می‌شود که پالپوتومی درمان مناسبی نباشد و تمام پالپ دندان عفونی، ملتهب و خراب شده باشد. پس از برداشتن پالپ، کانال‌ها به دارو آغشته و تمیز می‌شوند.

گاهی اوقات دندانپزشکان پالپکتومی را روی دندان‌های شیری انجام می‌دهند. در چنین شرایطی، پالپ با مواد قابل جذب جایگزین می‌شود. این یک درمان توصیه‌شده برای پالپیت برگشت‌ناپذیر در پالپ رادیکولار و کرونال است. همچنین درمان مناسبی برای دندان‌های آسیاب شیری است که دچار آبسه شده‌اند یا این که شواهد رادیوگرافیک مبنی بر چند شاخه‌شدن ریشه آنها وجود دارد.

نیاز به جراحی دندون داری؟

قبل از جراحی دندان حتما با بهترین دندان‌پزشکان دکترتو مشورت کنید.

اپیکواکتومی

اپیکواکتومی یا به‌اختصار “اپیکو” با عنوان جراحی قطع ریشه دندان، یا پرکردن انتهای ریشه هم شناخته‌می‌شود. این درمان زمانی انجام می‌شود که عصب‌کشی کامل (یعنی قراردادن مواد بی‌اثر و تاج پروتزی) برای تسکین درد کافی نباشد. جراحی اپیکو دندان، شامل برداشتن نوک یا انتهای ریشه است که با ورود از طریق لثه و استخراج مواد عفونی از طریق جراحی صورت می‌گیرد.

این عمل شامل برداشتن نوک ریشه دندان است، به‌طوری‌که یک حفره ایجاد می‌شود و سپس این حفره با یک ماده زیست‌سازگار (سازگار با بافت‌های زنده) پر می‌شود. عمل جراحی اپیکو دندان نزدیک به عصب ممکن است با استفاده از اندودانتیکس میکروسرجری یا جراحی دندان با میکروسکوپ انجام شود.

یکی از انواع جراحی های ریشه اندودانتیکس است.
درمان ریشه (اندودانتیکس) نوعی از جراحی داخل دندانی است که با ریشه و پالپ (مغز دندان) سروکار دارد.

۲. جراحی Prosthodentic

رشته Prosthodentic (پروتز دندانی یا دندانسازی) به کلیه خدمات دندانپزشکی اشاره‌می‌کند که شامل ترمیم یا جایگزینی دندان با پروتز دندان هستند. این درمان شامل تاج و بریج دندان، دندان مصنوعی و حتی ایمپلنت دندان است.

ازآنجایی‌که ایمپلنت‌های دندانی برای جایگزینی یک یا چند دندان ازدست‌رفته انجام می‌شوند، کاملا در حیطه تخصصی متخصصان پروتز دندان قرار می‌گیرند.

تاج یا روکش دندانی

باگذشت زمان، ممکن است دندان‌ها آسیب ببینند. این آسیب ممکن است ناشی از دلایل مختلفی همچون پوسیدگی یا ضربه باشد. گاهی هم این آسیب به دلیل استفاده مکرر در طول زمان رخ می‌دهد.

روکش دندان، پوششی هستند که روی دندان‌های آسیب‌دیده قرار می‌گیرند. زمانی که پرکردن دندان مشکل را حل نکند، روکش‌ها برای محافظت، پوشاندن و ترمیم شکل دندان‌ها استفاده می‌شوند. روکش‌های دندانی ممکن است از فلزات، پرسلین، رزین و سرامیک ساخته‌شوند. معمولا روکش‌ها در طول زمان به مراقبت خاصی به جز رعایت منظم بهداشت دهان و دندان نیاز ندارند.

بریج

بریج دندان، فاصله‌ی ایجادشده توسط یک یا چند دندان ازدست‌رفته را پر می‌کنند. بریج شامل دو یا چند روکش است که روی دندان‌های موجود در دو طرف فضای خالی قرار می‌گیرند. به این دو یا چند دندان، دندان اباتمنت (تکیه‌گاه) می‌گویند که یک یا چند دندان پونتیک (مصنوعی) در بین آنها قرار می‌گیرد.

ایمپلنت دندان

جراحی ایمپلنت دندان روشی است که ریشه دندان را با پایه یا پست‌های فلزی و پیچ مانند جایگزین می‌کند. این روش، دندان‌های آسیب‌دیده یا ازدست‌رفته را با دندان‌های مصنوعی جایگزین می‌کند که ظاهر و عملکردی شبیه به دندان‌های واقعی دارند. جراحی ایمپلنت دندان می‌تواند جایگزین بهتری برای دندان مصنوعی یا بریج باشد، زیرا معمولا نتایج مادام‌العمری را فراهم می‌کند، ظاهر بسیار طبیعی‌ دارد و نیازی به تراشیدن دندان‌های کناری ندارد.

یکی دیگر از انواع جراحی دندان ایمپلنت است
ایمپلنت یکی از جراحی‌های پروتزی دندان است که در آن دندان از‌دست‌رفته با استفاده از ایمپلنت و سپس با قرار دادن تاج بر روی آن جایگزین می‌شود.

۳. جراحی زیبایی دندان

جراحی زیبایی دندان انواع مختلفی دارد. در بیشتر مواقع، جراحی زیبایی دندان یک عمل ضروری نیست، بلکه برای بهبود چهره یا لبخند بیمار انجام می‌شود. خدمات زیبایی دندان شامل درمان‌هایی همچون سفیدکردن دندان و ارتودنسی هستند. سفید کردن دندان باعث رفع زردی دندان می‌شود و در عمل ارتودنسی دندان، دندان‌های نامرتب در یک خط چیده می‌شوند که تاثیر بسزایی در زیبایی خط خنده دارند.

زیباسازی لبخند ترکیبی از دو یا چند عمل زیبایی نظیر ونیر دندان، باندینگ دندان، یا ترمیم کامپوزیت است. درمان‌هایی که شامل روشن‌تر کردن دندان‌ها هستند فقط محدود به بلیچینگ نیستند. روش‌هایی مانند باندینگ و ونیر نیز برای رفع تغییر رنگ یا لکه‌های دندان استفاده می‌شوند. حتی برخی از بیماران، برای اصلاح ظاهر فیزیکی دندان‌هایشان از روش‌های فرم‌دهی استفاده می‌کنند. این روش با برداشتن مینای دندان یا تراشیدن دندان انجام می‌شود.

عمل‌های زیبایی دندان عموما بدون درد هستند و می‌توانند در مطب دندانپزشک انجام شوند و نیازی نیست که توسط جراح دهان و دندان انجام شوند.

۴. جراحی افزایش طول تاج دندان

درصورتی‌که سطح دندان برای نگه‌داشتن روکش کافی نباشند، ممکن است انجام جراحی افزایش طول تاج دندان ضروری باشد. دندان‌هایی که شکسته‌شده‌اند یا تحت تأثیر پوسیدگی قرار گرفته‌اند ممکن است مانع از قرارگرفتن محکم روکش شوند.

افزایش طول تاج، شامل کاهش بافت لثه و در صورت لزوم تراشیدن استخوان است؛ بنابراین قسمت بیشتری از دندان در بالای سطح لثه قرار می‌گیرد. قرارگرفتن درست روکش روی دندان، باعث می‌شود بهداشت دهان و دندان به میزان بیشتری رعایت شود.

برخی از افراد به دنبال افزایش طول تاج برای تغییر “لبخند لثه‌ای” هستند. لبخند لثه‌ای حالتی است که در آن لثه‌ها هنگام لبخندزدن، قابل‌مشاهده هستند.

نکته: تا ۲۴ ساعت بعد از جراحی افزایش طول تاج دندان، از مصرف غذاهای گرم خودداری کنید. همچنین دهانتان را نشویید؛ زیرا هر دو می‌توانند باعث طولانی‌تر شدن خونریزی شوند. اگر خونریزی ادامه داشت، از یک چای کیسه‌ای مرطوب‌شده یا گاز مرطوب‌شده استفاده کنید و به مدت ۲۰ الی ۳۰ دقیقه فشار کمی به ناحیه موردنظر وارد کنید.

در وب‌سایت دکترتو می‌توانید با بهترین دندانپزشکان برای جراحی دندان برای رفع مشکلات دندان و لثه آشنا شوید، به‌صورت تلفنی یا آنلاین با آنها در مورد وضعیت سلامتتان مشورت کنید و یا برای دریافت نوبت حضوری اقدام کنید.

جراحی دندان عقل

کشیدن دندان عقل، یک فرایند جراحی است که شامل برداشتن یک یا چند دندان عقل است. دندان‌های عقل چهار دندان دائمی هستند که در گوشه‌های عقبی دهان، در قسمت بالا و پایین قرار دارند.

اگر دندان عقل فضایی برای رشد نداشته‌باشد (دندان عقل نهفته)، منجر به بروز درد، عفونت یا سایر مشکلات دندانی می‌شود. در این شرایط باید دندانتان را بکشید. کشیدن‌دندان عقل ممکن است توسط دندانپزشک یا جراح دهان انجام شود.

حتی اگر دندان نهفته مشکلی ایجاد نکرده‌باشد، برای جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی در آینده، برخی از دندانپزشکان و جراحان دهان، کشیدن دندان عقل را توصیه می‌کنند.

جراحی دندان عقل با لیزر

جراحی با لیزر، با تحریک بازسازی سلولی پس از آسیب، کاهش درد و تعدیل سیستم ایمنی، روند بهبود زخم دهان را تقویت کند. این روش با حداقل درد و خونریزی همراه است و اغلب سبب بروز هیچ‌گونه ورمی نمی‌شود. درمان با لیزر یک روش راحت است و دوره ریکاوری کوتاه‌تری دارد.

یکی از روش های جراحی دندان عقل با لیزر است
یکی از نوین‌ترین روش‌هایی که برای بیرون کشیدن دندان عقل به کار برده می‌شود، جراحی دندان عقل با لیزر است.

عوارض عدم جراحی دندان عقل

اگر دندان عقل جراحی نشود ممکن است منجر به بروز علائم زیر شود:

۱. عفونت

اگر دندان عقل به‌طور کامل از لثه خارج نشده‌باشد یا به‌صورت نیمه‌نهفته‌باشد، می‌تواند منجر به عفونت باکتریایی ای به نام پریکورونیت شود.

۲. کیست

اگر دندان عقل اصلاً از لثه بیرون نیامده باشد، می‌تواند منجر به بروز کیست شود. این کیست می‌تواند به استخوان و بافت لثه آسیب برساند و حتی مشکلات بیشتری را برای دهان ایجاد کند.

۳. دندان نهفته

مشکل دندان‌های عقل نهفته این است که مراقبت از آنها دشوار است و ممکن است منجر به پوسیدگی، بیماری لثه، آسیب استخوانی و ازبین‌رفتن توازن نحوه قرارگیری دندان‌ها روی‌هم شوند. همچنین ممکن است بقیه دندان‌ها را به سمت جلو فشار دهند و آنها را کج و ناهموار کنند.

بهترین دکتر برای جراحی دندان عقل رو انتخاب کن.

عوارض جراحی دندان عقل

در بیشتر موارد کشیدن‌دندان عقل عوارض طولانی‌مدتی را به دنبال ندارد. اما گاهی کشیدن‌دندان عقل نهفته نیازمند یک روش جراحی است که شامل ایجاد برش در بافت لثه و برداشتن استخوان است. برخی از عوارض جانبی که ممکن است بعد از جراحی دندان عقل رخ دهند عبارت‌اند از:

  • حفره خشک (dry socket) دردناک، یا نمایان شدن استخوان. زمانی که پس از جراحی، لخته خون از محل زخم جراحی (سوکت) از بین می‌رود.
  • عفونت در سوکت که به علت باکتری یا ذرات مواد غذایی به‌دام‌افتاده رخ می‌دهد.
  • آسیب به دندان‌های مجاور، عصب‌ها، استخوان فک یا سینوس‌ها.
عکس دندان عقل را می بینید.
اگر دندان عقل خارج نشود می‌تواند منجر به بهم زدن ترتیب دندان‌ها، پوسیدگی دندان، کیست، عفونت و دندان نهفته شود.

دندان عقل چهار دندان دائمی در چهار گوشه فک است که اگر فضایی برای رشد نداشته‌باشد، منجر به بروز درد، عفونت یا سایر مشکلات دندانی می‌شود.

چه موقع دندان عقل نیاز به جراحی دارد؟

در برخی شرایط به کشیدن دندان عقل نیازی نیست. برای مثال اگر دندان عقل:

  • سالم است.
  • به طور کامل رشد کرده (کاملاً بیرون‌آمده و نهفته یا نیمه نهفته نیست).
  • در موقعیت درستی قرار دارد و به خوبی روی دندان‌های مقابل خود قرار می‌گیرد.
  • امکان تمیزکردن و مسواک زدن روزانه آن وجود دارد.

طبق اظهارات انجمن دندانپزشکی آمریکا، درصورتی‌که تغییراتی را در ناحیه دندان‌های عقل تجربه کردید، کشیدن دندان عقل ممکن است ضروری باشد. این تغییرات عبارت‌اند از:

  • درد
  • عفونت مکرر بافت نرم در قسمت عقب آخرین دندان پایین
  • کیسه‌های پر از مایع (کیست)
  • تومورها
  • آسیب به دندان‌های مجاور
  • بیماری لثه
  • پوسیدگی گسترده دندان.
دندان عقل نیاز به کشیدن دارد.
در مواردی که دندان عقل نهفته است نمی‌توان آن را به سادگی خارج کرد و نیاز به جراحی دارد.

سوالات متداول درباره جراحی دندان عقل

در ادامه به برخی سوالات پرتکرار درباره جراحی دندان عقل پاسخ داده‌ایم. با ما همراه باشید.

ریکاوری بعد از جراحی دندان عقل چقدر طول می کشد؟

اکثر افراد پس از جراحی دندان عقل، طی ۳ الی ۴ روز به طور کامل بهبود پیدا می‌کنند. اگر دندانتان نهفته‌بود یا در زاویه نامناسبی روییده‌بود، بهبودی ممکن است یک هفته کامل طول بکشد. زخم‌های باقی‌مانده پس از جراحی تا ماه‌ها به طور کامل بهبود پیدا نمی‌کنند، بنابراین تا چندین هفته پس از جراحی، همچنان در معرض عفونت قرار دارید.

هزینه جراحی دندان عقل چقدر است؟

قیمت خدمات دندانپزشکی، بسته به موقعیت دندان، نوع جراحی، تخصص جراح و تعرفه‌های کلینیک موردنظر متفاوت است.معمولا قیمت جراحی دندان عقل به این شرح است:
هزینه جراحی دندان عقل‌نهفته در بافت نرم، معمولا ۵۰۰ هزار تومان الی ۱ میلیون تومان است.
هزینه جراحی دندان عقل نیمه‌نهفته با بخیه، معمولا ۸۰۰ هزار تومان الی ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است.

کشیدن‌دندان عقل، یک فرایند جراحی است که شامل برداشتن یک یا چند دندان عقل است. دندان‌های عقل چهار دندان دائمی هستند که در گوشه‌های عقبی دهان، در قسمت بالا و پایین قرار دارند.

جراحی دندان عقل چقدر طول می کشد و چقدر درد دارد؟

به طور معمول، جراحی کشیدن‌دندان عقل حدود ۴۵ دقیقه طول می‌کشد. برخلاف باور عموم، کشیدن‌دندان عقل دردناک نیست زیرا تحت تاثیر بی‌حسی هستید و چیزی را حس نمی‌کنید. تنها چیزی که ممکن است حین انجام این عمل شما را اذیت کند کمی احساس فشار در دهان است.
پس از جراحی دندان عقل و برطرف‌شدن اثر بی‌حسی، دردی را تجربه خواهید کرد. این درد ۶ ساعت پس از جراحی تشدید می‌شود و ممکن است چند روز طول بکشد. برای برطرف‌کردن این درد، پزشک داروهایی را برای شما تجویز می‌کند.

علائم عفونت بعد از کشیدن دندان عقل چیست؟

زمانی که دندان کشیده‌می‌شود، قرمز شدن و ورم کردن محل موردنظر تا ۴۸ ساعت طبیعی است. کمی خونریزی نیز طبیعی است و معمولا این خونریزی در عرض ۸ ساعت پس از کشیدن‌دندان متوقف می‌شود.
اما در صورت مشاهده این علائم، احتمال عفونت کردن پس از جراحی دندان وجود دارد:
۱. به‌جای این که درد ناشی از کشیدن دندان تسکین پیدا کند، تشدید می‌شود.
۲. خونریزی بیشتر از ۲۴ ساعت ادامه پیدا می‌کند.
۳. بوی نامطبوع یا بد دهان را تجربه می‌کنید.
۴. در داخل یا اطراف محل موردنظر، ترشحاتی را مشاهده کنید.
۵. ورم لثه‌ها پس از ۲۴ ساعت شروع به برطرف‌شدن نمی‌کند.

مدت زمان بهبود جراحی دندان عقل چقدر است؟

بهبودی پس از جراحی دندان عقل ممکن است تا ۲ هفته طول بکشد. در این مدت، ممکن است این علائم را تجربه کنید: دهان و گونه‌های متورم- این وضعیت در چند روز اول بدتر می‌شود اما به تدریج بهبود پیدا می‌کند. فشاردادن ملایم یک پارچه سرد روی صورت، به کاهش این ورم کمک زیادی می‌کند.

جراحی دندان عقل نهفته چگونه انجام می شود؟

به نقل از mayoclinic، برای انجام دادن جراحی دندان عقل نهفته، ابتدا باید بی‌حسی زده شود. از آنجایی که جراحی با باز کردن بافت‌ها همراه است، دندان‌پزشک باید نکات بهداشتی و استریلیزاسیون را رعایت کند. سپس یک برش کوچک در لثه داده می‌شود که بافت استخوان و دندان به طور کامل دیده می‌شود. استخوانی که اجازه‌ی دسترسی به ریشه‌ی دندان را نمی‌دهد برداشته‌می‌شود. درصورتیکه بیرون کشیدن دندان آسان نباشد، ریشه به چند قسمت تقسیم می‌شود تا راحت‌تر بتوان آن را خارج کرد. بقایایی دندان و بافت‌های باقیمانده پاکسازی می‌شوند و لثه‌ها در دو طرف زخم بخیه زده می‌شود.

بعد از جراحی دندان عقل چه بخوریم؟

بعد از انجام جراحی مقدار زیادی آب بخورید. به هیچ عنوان بعد از انجام جراحی نوشیدنی‌های الکلی نخورید. همچنین بهتر است که از خوردن نوشیدنی‌های کافئین‌دار و گاز دار پرهیز کنید. با اینکار می‌توانید تا حد امکان بهبودی دندان و لثه را تسریع کنید. با نی نوشیدنی‌ها را نخورید. نی باعث می‌شود که خونریزی از مجرای باز در لثه‌ی شما بیشتر شود. به همین دلیل بهتر است که نوشیدنی‌های خود را با لیوان و استکان میل کنید تا با نی.
غذاهای نرم بخورید. از خوردن غذاهای تند و یا ترش که تحریک‌کننده و تا حدودی آزاردهنده هستند پرهیز کنید.  همچنین از خوردن غذای داغ بپرهیزید. غذای داغ می‌تواند باعث بیشتر شدن خونریزی و کاهش سرعت بهبودی زخم شود.

ایا جراحی دندان عقل بیهوشی دارد؟

در مواردی که فرد فوبیا داشته‌باشد و نتواند درد و فرایند جراحی را تحمل کند، بیهوشی انجام می‌شود. اما به طور کلی جراحی دندان عقل بدون بیهوشی انجام می‌شود و برای آن تنها بی‌حسی انجام می‌گیرد.

تب و لرز بعد از جراحی دندان عقل نشانه چیست؟

همان‌طور که گفته‌شد، برای انجام جراحی دندان عقل، درون بافت‌های دهان، برش داده‌می‌شود. وقتی درون لثه برش ایجاد می‌شود، سد اول که مانع ورود میکروب‌ها است، از بین می‌رود. در مواقعی ممکن است که میکروب‌ها از این زخم وارد شوند. ورود میکروب‌ها می‌تواند به علت بهداشتی نبودن روند کاری دندان پزشک و یا رعایت نکردن نکات بهداشتی و توصیه‌های درمانی بعد از انجام جراحی باشد. زمانی که میکروب‌ها وارد شوند، ممکن است که ایجاد عفونت کنند. یکی از اصلی‌ترین علائم عفونت شدید تب و لرز است. بنابراین سریعا با دیدن این علامت‌ها باید به دندان‌پزشک مراجعه کنید.

چند توصیه برای تسریع بهبودی پس از جراحی دندان عقل

فضای دهان جایی از بدن است که وجود زخم در آن آزاردهنده است. در ادامه چند توصیه برای تسریع بهبود پس از جراحی دندان ارائه داده‌ایم:

  • فک را در حال حرکت نگه دارید: در طول دوره بهبودی پس از جراحی دندان عقل، باید فک خود را با تمرینات ساده‌ای نظیر باز و بسته کردن آهسته دهان، در حال حرکت نگه دارید. این تمرین در عین ساده بودن خیلی مفید است. به‌احتمال زیاد پس از جراحی احساس سفتی را در دهان خود تجربه می‌کنید، بنابراین حرکت‌دادن منظم و آهسته فک به کاهش این صفتی کمک می‌کند.
  • به میزان کافی استراحت کنید: برای تسریع بهبودی، سعی کنید تا جایی که می‌توانید به خودتان استراحت دهید. روز بعد از جراحی از انجام ورزش خودداری کنید و در هفته بعد از جراحی از انجام ورزش‌های شدید خودداری کنید.
  • مایعات بیشتر و جامدات کمتری مصرف کنید: برای ۲۴ ساعت اول پس از جراحی، یک رژیم غذایی مایع به‌شدت توصیه می‌شود.حتما به میزان کافی مایعات بنوشید تا از کم آب‌شدن بدن پرهیز گردد. برای خنک‌شدن و تسکین محلی که جراحی در آن انجام‌شده، سعی کنید از مواد غذایی با دمای پایین (همچون اسموتی و بستنی) استفاده کنید.

کشیدن دندان با جراحی لثه

از رایج‌ترین دلایلی که یک دندان به جراحی نیاز دارد می‌توان به پوسیدگی، صدمه، نامرتبی (به‌هم‌ریختگی) یا نهفته بودن دندان اشاره کرد.

در اکثر موارد، دندانپزشک تمام تلاشش را می‌کند تا دندان را از کشیدن نجات دهد. اما در برخی شرایط که مشکل دندان خیلی شدید است یا محل موردنظر نیاز به درمان پیچیده ای دارد، جراحی دندان موثرترین گزینه است. پس از تهیه تصاویر اشعه ایکس و معاینه محل موردنظر، دندانپزشک تشخیص می‌دهد که آیا می‌توان دندان را از طریق کشیدن ساده خارج کرد یا این که به جراحی نیاز است.

نحوه انجام جراحی دندان

کشیدن دندان با جراحی، شامل استفاده از بی‌حسی و سپس ایجاد برشی در لثه است. این روش ممکن است شامل برداشتن استخوان اطراف دندان هم باشد تا دسترسی بهتری به دندان را فراهم کند. معمولا برای کاهش آسیب به بافت مجاور و جلوگیری از برداشتن استخوان، دندانپزشک دندان را به قسمت‌های کوچک‌تری تقسیم می‌کند. هنگامی که دندان به قسمت‌های کوچک‌تری تقسیم شد، بالا برده و کشیده می‌شود.

جراح به طور کامل محل جراحی را بررسی می‌کند تا مطمئن شود که هیچ تکه‌ای از استخوان باقی نمانده است. لبه‌های استخوان که تیز هستند صاف می‌شوند تا اطمینان حاصل شود که در طول بهبودی و بعد از آن، بیمار را از اذیت نمی‌کنند و منجر به بروز عوارض جانبی نمی‌شوند.

پس از کشیدن دندان، محل برش بخیه می‌شود تا لثه به طور مؤثر بهبود پیدا کند.

برای جراحی دندان به بیهوشی نیاز نیست.
برای انجام جراحی دندان بیهوشی عمومی داده نمی‌شود (مگر در موارد دندانپزشکی کودکان) و کارها با بی‌حسی انجام می‌شود.

مراقبت قبل از جراحی دندانپزشکی

قبل از برنامه‌ریزی برای جراحی دندانپزشکی، پزشک از دندان شما یک تصویر اشعه ایکس تهیه می‌کند. حتما در مورد داروهایی که مصرف می‌کنید، همچنین ویتامین‌ها، مکمل‌ها و داروهای بدون نسخه به دندانپزشکتان اطلاع دهید.

اگر قرار است به‌زودی با یک داروی درون وریدی به نام بیس فسفونات تحت درمان قرار بگیرید، حتما پزشکتان را در جریان بگذارید. در این شرایط، جراحی باید قبل از درمان دارویی انجام شود. در غیر این صورت ممکن است فک شما در معرض خطر استئونکروز (مرگ استخوان) قرار داشته باشد.

همچنین، در صورت ابتلا به هر یک از اختلالات زیر، حتما به پزشکتان اطلاع دهید:

  • نقص مادرزادی قلب
  • دیابت
  • بیماری کبد
  • اختلالات تیروئید
  • بیماری کلیوی
  • فشارخون بالا
  • مفصل مصنوعی
  • دریچه آسیب‌دیده قلب
  • بیماری آدرنال
  • ضعیف بودن سیستم ایمنی
  • سابقه اندوکاردیت باکتریایی.

برای اطمینان از درمان باکیفیت، بهتر است نکات زیر را قبل از جراحی دندانپزشکی رعایت کنید:

  • اگر قرار است تحت بیهوشی درون وریدی (IV) قرار بگیرید، لباس‌های راحت و گشاد بپوشید و ۶ تا ۸ ساعت قبل از مراجعه، چیزی نخورید و ننوشید.
  • سیگار نکشید.
  • درصورتی‌که سرماخورده‌اید به دندانپزشک خود اطلاع دهید، زیرا ممکن است نیاز باشد که نوبت مراجعه را تغییر دهید.
  • اگر شب قبل از جراحی، حالت تهوع یا استفراغ داشتید به پزشکتان اطلاع دهید زیرا ممکن است به تغییر نوبت مراجعه یا استفاده از یک بی‌حسی یا بیهوشی متفاوت نیاز باشد.
  • اگر قرار است تحت درمان با بیهوشی عمومی قرار بگیرید، حتما از یکی از دوستان یا اعضای خانواده‌تان بخواهید که شما را به خانه برسانند.

نیاز به جراحی دندون داری؟

قبل از جراحی دندان حتما با بهترین دندان‌پزشکان دکترتو مشورت کنید.

مراقبت بعد از جراحی دندان

در این قسمت به برخی از مراقبت‌های لازم بعد از جراحی لثه و کشیدن دندان اشاره کرده‌ایم:

  • طی ۲۴ ساعت اول پس از جراحی از انجام فعالیت‌های شدید بپرهیزید.
  • در ۲۴ ساعت اول از نی استفاده نکنید، زیرا ممکن است منجر به شل شدن لخته‌های خون شود و استخوان‌ها و عصب‌ها را در معرض دید قرار دهد.
  • روز بعد از جراحی، غذاهای نرم مانند ماست، پودینگ و سوپ مصرف کنید. 
  • یکی دیگر از روش‌های مراقبت بعد از جراحی دندان عقل این است که هنگام درازکشیدن، برای بالا نگه‌داشتن سر خود از بالش استفاده کنید.
  • پس از ۲۴ ساعت، نصف قاشق چایخوری نمک را به ۸ اونس آب گرم اضافه کنید و دهانتان را شستشو دهید.

برای انجام جراحی دندان عقل باید به دندانپزشک و جراح دندانپزشک مراجعه کنید. در دکترتو می‌توانید با بهترین دندانپزشک در شهر خود آشنا شوید، به‌صورت تلفنی و آنلاین به پزشکتان مشورت کنید و در صورت نیاز برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

راهنمای دکترتو برای مراجعه به دندانپزشک

جراحی دندان، یکی از رایج‌ترین خدمات دندانپزشکی است و احتمال بروز عوارض جانبی پس از آن بسیار پایین است. برای بهبود موفقیت‌آمیز، باید دستورالعمل‌هایی که پزشک پس از جراحی در اختیارتان قرار می‌دهد را (خصوصاً در طول ۷ الی ۱۰ روز اول پس از جراحی) به‌دقت دنبال کنید. هر سوالی که دارید را از دندانپزشک خود بپرسید تا بدانید که در طول این مدت چگونه باید از خود مراقبت کنید.

برای انجام جراحی دندان باید به دندانپزشک و جراح دندانپزشک مراجعه کنید. در دکترتو می‌توانید با بهترین دندانپزشک در شهر خود آشنا شوید، به‌صورت تلفنی و آنلاین به پزشکتان مشورت کنید و در صورت نیاز برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

دریافت نوبت اینترنتی از بهترین دکترهای دندانپزشکی از سراسر ایران

دکتر دندانپزشکی تهران

دکتر دندانپزشکی شیراز

دکتر دندانپزشکی اصفهان

دکتر دندانپزشکی مشهد

دکتر دندانپزشکی کودکان

پرسش‌های متداول

درمان با لیزر روشی سریع و موثر است که از گرما و نور برای انجام تنوع گسترده‌ای از خدمات دندانپزشکی استفاده می‌کند. مهم‌تر از همه، این روش عملا بدون هیچ‌گونه دردی است! درمان دندان با لیزر، از پرتوهای شدید انرژی نور برای انجام دقیق اقدامات دندانپزشکی استفاده می‌کند.

هر بیمار دارای باکتری‌های دهانی ای است که اگر به جریان خون وارد شوند می‌توانند باعث بروز عفونت شود. در اکثر بیماران سالم، سیستم ایمنی بدن، در برابر چنین اتفاقی از آنها محافظت می‌کند.
بااین‌حال، اختلالات خاصی وجود دارند که ممکن است به میزان بیشتری شما را در معرض خطر ابتلا به عفونت قرار دهند. اگر بیماری ای دارید که خطر بروز عفونت را در شما افزایش می‌دهد، قبل و بعد از این جراحی ، مصرف آنتی‌بیوتیک توصیه می‌شود.

ورم گونه پس از جراحی دندان عقل یا هر دندان دیگری، کاملاً طبیعی است. در واقع، این ورم بخشی از روند طبیعی بهبودی بدن است. علت ورم بعد از جراحی دندان عقل این است که وقتی بافت‌های بدن آسیب می‌بینند، مایعات و سلول‌های خونی به آن ناحیه سرازیر می‌شوند. ازآنجایی‌که کشیدن‌دندان باعث آسیب به لثه و بافت‌های مجاور می‌شود، باید انتظار این التهاب را داشت. برای درمان ورم بعد از جراحی دندان عقل، یک کیسه یخ روی گونه خود قرار دهید. هر دفعه به مدت ۱۰ دقیقه از کیسه یخ استفاده کنید.
اگر این ورم بیش از سه روز پس از جراحی ادامه یافت و تشدید شد حتما با دندانپزشکتان تماس بگیرید، زیرا این علامت ممکن است به این معنا باشد که حفره دندان کشیده‌شده عفونی شده‌است.

بعد از جراحی دندان، کمی خونریزی عادی است. برای جلوگیری از خونریزی شدید، از بیرون ریختن مکرر آب دهان (تف کردن) خودداری کنید زیرا این کار مانع از شکل‌گیری لخته خون می‌شود. در صورت مشاهده خونریزی شدید لثه بعد جراحی دندان، حتما با پزشکتان تماس بگیرید.

در ۲۴ ساعت اول فقط از مواد غذایی نرم استفاده کنید. زمانی که می‌توانستید مواد غذایی نیمه نرم را تحمل کنید شروع به خوردن آنها کنید. از مصرف مواد غذایی سفت، جویدنی، داغ یا تند که ممکن است در محل جراحی گیر کنند یا زخم را تحریک کنند، خودداری کنید.

ممکن است از هر بافت پوششی کیست که بعد از جراحی باقی می‌ماند، کیست‌های جدیدی تشکیل شود. این کیست‌های عودکننده با سرعت بسیار زیادی رشد می‌کنند. برخی از گزارش‌ها حاکی از این هستند که پس از درمان، از هر ۱۰ کیست، ۶ مورد مجدداً بازمی‌گردند. درمان‌های موجود برای جلوگیری از بازگشت کیست ممکن است منجر به برداشتن مقادیر زیادی از استخوان اطراف کیست شوند. برداشتن استخوان، ممکن است به اعصاب صورت آسیب برساند و منجر به ازدست‌دادن فرم و عملکرد صورت شود.

شاید برای شما سوال پیش‌آمده باشد که این جراحی چقدر طول می‌کشد. بهتر است بدانید که معمولا جراحی دندان بین ۲۰ الی ۴۰ دقیقه طول می‌کشد.

معمولا قیمت جراحی دندان در دندانپزشکی بین ۳۰۰ هزار تومان الی ۱ میلیون تومان است که این بسته به موقعیت و وضعیت دندان متفاوت است.
جراحی دندان نهفته معمولا هزینه بالاتری دارد. برای مثال هزینه جراحی کانین دندان نهفته (دندان نیش نهفته) معمولا ۲ میلیون تومان است.

احساس کمی درد بعد از جراحی دندان عادی است. برای کنترل و درمان درد دندان بعد از جراحی، می‌توانید از داروهای مسکن تجویزی و بدون نسخه نظیر استامینوفن و ایبوپروفن استفاده کنید.

به مدت ۱۲ ساعت بعد از جراحی دندان، از مسواک زدن یا شستن دندان‌های خود بپرهیزید. پس از این مدت می‌توانید دندان‌های خود (به جز دندان‌های اطراف محل جراحی) را مسواک بزنید. استفاده از مسواک بعد از جراحی دندان عقل یا سایر دندان‌ها، منجر به تشدید خونریزی می‌شود.

اگر دندان جلو از دست برود، برای جایگزین کردن آن می‌توان از ایمپلنت کمک گرفت. برای اینکار نیاز به جایگذاری و کاشت ایمپلنت است. این فرایند با جراحی انجام می‌شود. به نقل از mayoclinic، در جراحی کاشت ایمپلنت، بعد از مشخص کردن محل کاشت ایمپلنت و بی‌حسی، یک پیچ معمولا از جنس تیتانیوم که ریشه مانند است، به داخل لثه و سپس استخوان فک وارد می‌‌شود و از به جای ریشه‌ی واقعی دندان عمل می‌کند. سپس بر روی این پیچ یک دندان مصنوعی قرار می‌گیرد که مانند یک دندان طبیعی عمل می‌کند. بهترین روش جایگزینی دندان جلو، ایمپلنت است.

اگر دندان شکسته را بتوانیم حفظ کنیم، لازم است که جراحی عصب کشی برای آن انجام شود و حس‌ها و اعصاب دندان شکسته تخلیه شوند. سپس برای نگهداری و حفظ آن دیواره‌ی دندان شکسته را تقویت کنیم. اگر شکستگی کم باشد، می‌توان با پر کردن شکستگی‌ها دندان را نجات داد. اما معمولا پرکردن دندان وسیع است و همین مسئله باعث می‌شود که دیواره‌ی دندان نازک شود و نیاز به حمایت داشته‌باشد. به همین دلیل دیواره‌ی آن را با کراون و یا روکش می‌پوشانند تا دندان محافظت شود.
در مواردی هم که نتوان دندان را حفط کرد، باید آن را بکشند که در صورت شکسته‌شدن دندان درون فک، نیاز به جراحی پیدا می‌شود.

اگر دندان شکسته را بتوانیم حفظ کنیم، لازم است که جراحی عصب کشی برای آن انجام شود و حس‌ها و اعصاب دندان شکسته تخلیه شوند. سپس برای نگهداری و حفظ آن دیواره‌ی دندان شکسته را تقویت کنیم. اگر شکستگی کم باشد، می‌توان با پر کردن شکستگی‌ها دندان را نجات داد. اما معمولا پرکردن دندان وسیع است و همین مسئله باعث می‌شود که دیواره‌ی دندان نازک شود و نیاز به حمایت داشته‌باشد. به همین دلیل دیواره‌ی آن را با کراون و یا روکش می‌پوشانند تا دندان محافظت شود.
در مواردی هم که نتوان دندان را حفط کرد، باید آن را بکشند که در صورت شکسته‌شدن دندان درون فک، نیاز به جراحی پیدا می‌شود.

امتیاز شما به مقاله:
(1از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن