کاشت دندان به روش all-on-4، بهترین روش ایمپلنت کامل فک بالا و پایین

آنچه در این مقاله می‌خوانید

کاشت دندان به روش all-on-4 بهترین روش برای جایگزینی کامل دندان‌های فک بالا و پایین است. در این روش از ۴ ایمپلنت استفاده شده و پروتز ثابت روی آنها نصب می‌شود. قیمت آن نیز باتوجه‌به برند ایمپلنت مشخص می‌شود.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

کاشت دندان به روش all-on-4، بهترین روش ایمپلنت کامل فک بالا و پایین

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

اگر تمامی دندان‌های خود را از دست داده‌اید، یکی از بهترین روش‌ها برای داشتن دندان‌هایی با ظاهر طبیعی کاشت دندان به روش all-on-4 است. در این روش تنها با ۴ ایمپلنت می‌توان جایگزینی برای همه دندان‌ها داشت. اگر تصمیم دارید ایمپلنت all-on-4 را انتخاب کنید، تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

درصورتی‌که قصد ایمپلنت all-on-4 را دارید، حتما با دندانپزشک مشورت کرده و در مورد مزایا و عوارض این روش سوال کنید. برای ارتباط با بهترین دندانپزشکان می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

کاشت دندان به روش all-on-4 چیست؟

اگر به هر دلیلی مانند ضربه، تصادف یا بیماری دندان‌های خود را از دست داده‌اید، این مشکل تاثیرات زیادی در زندگی شما دارد. علاوه بر مشکلات خوردن غذا و جویدن، فرم کلی صورت تغییر کرده و نوع صحبت نیز تفاوت پیدا می‌کند. در این شرایط سن شما بیشتر از سن واقعیتان نشان داده می‌شود.

بهترین روش برای جایگزینی دندان‌های ازدست‌رفته ایمپلنت دندان است. اما قراردادن تعداد زیادی پایه ایمپلنت چالش‌برانگیز است. پروتز دندان مصنوعی هم به دلیل ثابت نبودن مورد پسند خیلی از افراد نیست. اگر شما هم چنین مشکلاتی دارید، بهترین گزینه کاشت دندان به روش all-on-4 که یکی از انواع روکش ایمپلنت است را امتحان کنید.

در این تکنیک دندانپزشک در فک بالا یا پایین تنها ۴ ایمپلنت قرار می‌دهد. مجموعه کامل دندان‌های ثابت روی همین ۴ ایمپلنت قرار گرفته و محکم می‌شوند. پایه‌ها از جنس تیتانیوم بوده و به‌عنوان ریشه دندان عمل می‌کنند. برخی پزشکان به این روش ایمپلنت یک‌روزه می‌گویند. زیرا تنها در یک جلسه می‌توانید با یک پل ثابت روی ایمپلنت‌ها دندان‌های فک بالا یا پایین را جایگزین کنید.

از اولین کسانی که مزایای کاشت دندان به روش all-on-4 را تشخیص دادند، پروفسور پائولو مالو و سازنده ایمپلنت نوبل بیوکر بودند. در سال ۱۹۹۰ پروفسور پائولو مالو با حمایت مالی شرکت نوبل بیوکر مطالعاتی روی اثربخشی این تکنیک انجام داد و در سال ۱۹۹۸ اولین بیمار با این روش ایمپلنت معالجه شد.

خدمات دندانپزشکی

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

۲۰۰۰+ خدمت

تفاوت کاشت دندان به روش all-on-4 با ایمپلنت های قدیمی چیست؟

ایمپلنت‌های دندان یک پایه تیتانیومی کوچک دارند که به‌عنوان ریشه در استخوان فک نصب می‌شود. روی هرکدام از پایه‌ها اباتمنت و روکش دندان قرار می‌گیرد. اگر برای جایگزینی کامل فک بالا یا پایین بخواهید از روش ایمپلنت قدیمی استفاده کنید، حداقل باید ۶ تا ۸ ایمپلنت نصب شود تا بتوان پل ثابت را روی آنها قرار داد.

اما در روش ایمپلنت all-on-4 تنها دو ایمپلنت در جلوی فک و دو ایمپلنت زاویه‌دار در پشت نیاز است. به همین دلیل جراحی کم تهاجمی بوده و سرعت بهبودی سریع‌تر می‌شود. در این روش به دلیل زاویه ۴۵ درجه ایمپلنت‌های پشتی تراکم و حجم پایین استخوان مشکلی ایجاد نمی‌کند.

متن انگلیسی:
The All-on-4 procedure involves the replacement of all the teeth in your upper and lower jaw. The four implants are placed into your jawbone, with two at the front and two at the back.
ترجمه فارسی:
روش All-on-4 تمام دندان‌های فک بالا و پایین را جایگزین می‌کند. در این تکنیک، ۴ ایمپلنت در استخوان هر فک قرار می‌گیرد که ۲ ایمپلنت در جلو و ۲ ایمپلنت در پشت قرار دارند.

به نقل از سایت glenferriedental

آیا کاشت دندان به روش all-on-4 روش جدید کاشت دندان بدون ایمپلنت است؟

کاشت دندان با All-on-4 روشی برای کاشت دندان بدون ایمپلنت نیست. این تکنیک شامل استفاده از ایمپلنت‌های دندان برای پشتیبانی از یک پل قوسی کامل یا دندان مصنوعی است و از چهار ایمپلنت دندان که در استخوان فک قرار می‌گیرند استفاده می‌کنند. کاشت دندان به روش all-on-4 یک راه حل محبوب و موثر برای افرادی است که تعداد زیادی دندان از دست داده‌اند و می‌خواهند لبخند خود را با پروتز ثابت بازگردانند.

آیا کاشت دندان به روش all-on-4 روش جدید کاشت دندان بدون ایمپلنت است؟
اگر همه دندان‌های خود را از دست داده‌اید، می‌توانید به جای دندان مصنوعی از این روش ایمپلنت استفاده کنید.

کاشت دندان به روش all-on-4 برای چه افرادی مناسب است؟

اگر همه یا بیشتر دندان‌های خود را از دست داده‌اید، ایمپلنت به روش all-on-4 گزینه بسیار خوبی است. با وجود هر یک از شرایط زیر می‌توانید از این تکنیک استفاده کنید:

  • همه دندان‌های خود را از دست داده‌اید.
  • حجم و تراکم استخوان فک کاهش پیدا کرده است.
  • از دندان مصنوعی استفاده می‌کنید.

گاهی ممکن است تراکم و حجم استخوان به‌قدری کاهش پیدا کرده باشد که نتوان ایمپلنت را در بافت استخوان نصب کرد. در این شرایط درمان با روش all-on-4 مناسب نبوده و باید از ایمپلنت زیگوماتیک استفاده شود.

مزایای روش ایمپلنت all-on-4 چیست؟

روش ایمپلنت all-on-4 مزایای زیادی داشته و به همین دلیل دندانپزشکان به افراد زیادی این روش کاشت دندان را پیشنهاد می‌دهند. از مهم‌ترین مزایای آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دندان‌های جدید در یک جلسه و در عرض چند ساعت گذاشته می‌شود.
  • برای ایمپلنت کل فک به‌جای ۸ ایمپلنت ۴ ایمپلنت نصب می‌شود. در نتیجه هزینه و آسیب کمتر خواهد بود.
  • طبیعی‌ترین روش برای جایگزینی دندان‌های ازدست‌رفته است. درصورتی‌که پروتز دندان مصنوعی این مزیت را ندارد.
  • افرادی که تراکم استخوان کمی دارند، قبل از کاشت دندان نیاز به پیوند استخوان نخواهند داشت.
  • مشکلات مربوط به پروتز دندان مصنوعی مانند ساییدگی، اصطکاک روی لثه‌ها و مشکلات این‌چنینی وجود ندارد.
مزایای روش ایمپلنت all-on-4 چیست؟
ایمپلنت all-on-4 کاملا شبیه به دندان‌های طبیعی بوده به طور دائمی نصب می‌شود.

مراحل کاشت دندان به روش all-on-4 چگونه است؟

برای کاشت دندان به روش all-on-4 باید مراحل زیر را طی کنید:

  • عکس‌برداری با اشعه ایکس یا سی‌تی‌اسکن انجام می‌شود تا تراکم استخوان مشخص شود.
  • در روز جراحی بی‌حسی موضعی تزریق می‌شود.
  • دندانپزشک برش‌های کوچکی روی لثه ایجاد می‌کند تا ایمپلنت‌ها را قرار دهد.
  • پس از قراردادن ایمپلنت‌ها دندان‌های موقت روی آنها قرار می‌گیرد.
  • دندانپزشک باید میزان بازسازی استخوان و بهبود زخم‌ها را بررسی کند تا بتواند درمان را ادامه دهد.
  • پروتزهای اصلی ۴ تا ۶ ماه بعد از جراحی روی ایمپلنت‌ها قرار می‌گیرند.

بعد از قراردادن ایمپلنت‌ها در فک، دندان‌های موقت قرار گرفته و بعد از ۴ تا ۶ ماه پروتز اصلی نصب می‌شود.

آیا all-on-4 بهترین روش جایگزینی دندان است؟

همین حالا مشاوره بگیر!

معایب و عوارض روش ایمپلنت all-on-4 چیست؟

روش ایمپلنت all-on-4 در کنار تمام مزایایی که ذکر شد، معایبی هم دارد. البته این معایب در تمامی روش‌های ایمپلنت وجود داشته و باید پیش از تصمیم‌گیری برای کاشت دندان از آنها مطلع بود. مهم‌ترین معایب عبارتند از:

  • اگر دندانپزشک ایمپلنت‌ها را در جای نامناسب قرار دهد، باعث بروز مشکلاتی مانند دیده‌شدن ایمپلنت در اطراف لثه، حجیم دیده‌شدن دندان‌ها و مشکل در گفتار یا غیرطبیعی شدن دندان‌ها می‌شود.
  • بعد از جراحی، در برخی مواقع احتمال مشاهده علائم عفونت ایمپلنت دندان وجود دارد.

برخی عوارض مانند قرمزی، تورم و کمی درد بعد از جراحی کاملا طبیعی بوده و پس از چند روز برطرف می‌شود. اما اگر این علائم بهبود پیدا نکرد یا بدتر شد، حتما به دندانپزشک اطلاع دهید.

معایب و عوارض روش ایمپلنت all-on-4مزایا روش ایمپلنت all-on-4
اگر دندانپزشک ایمپلنت‌ها را در جای نامناسب قرار دهد، باعث بروز مشکلاتی مانند دیده‌شدن ایمپلنت در اطراف لثه، حجیم دیده‌شدن دندان‌ها و مشکل در گفتار یا غیرطبیعی شدن دندان‌ها می‌شود.
طبیعی‌ترین روش برای جایگزینی دندان‌های ازدست‌رفته است. درصورتی‌که پروتز دندان مصنوعی این مزیت را ندارد.
بعد از جراحی در برخی مواقع احتمال عفونت لثه وجود دارد.برای ایمپلنت کل فک به‌جای ۸ ایمپلنت ۴ ایمپلنت نصب می‌شود. در نتیجه هزینه و آسیب کمتر خواهد بود.
برخی عوارض مانند قرمزی، تورم و کمی درد بعد از جراحی کاملا طبیعی بوده و پس از چند روز برطرف می‌شود.افرادی که تراکم استخوان کمی دارند، قبل از کاشت دندان نیاز به پیوند استخوان نخواهند داشت.
دندان‌های جدید در یک جلسه و در عرض چند ساعت گذاشته می‌شود.
مشکلات مربوط به پروتز دندان مصنوعی مانند ساییدگی، اصطکاک روی لثه‌ها و مشکلات این‌چنینی وجود ندارد.
مزایا و عوارض روش ایمپلنت all-on-4

مراقبت های بعد از کاشت دندان به روش all-on-4

بعد از کاشت دندان به روش all-on-4 نیاز به مراقبت‌های خاصی نیست. برای مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان باید به بهداشت دهان و دندان توجه زیادی داشته و روزانه مرتب از مسواک و نخ دندان استفاده کنید. هر چند وقت یک بار برای معاینه کلی به دندانپزشک مراجعه کرده تا احتمال عفونت ایمپلنت بررسی شود. اگر ایمپلنت شما دچار عفونت شود، ممکن است دندانپزشک مجبور شود آن را کامل خارج کند.

بهترین روش ایمپلنت دندان چیه؟ قبل از انجام آن، مشاوره بگیر!

هزینه کاشت دندان به روش all-on-4 در دکترِتو کلینیک

قیمت ایمپلنت all on 4 باتوجه‌به برند ایمپلنت، محل کاشت، تجربه دندانپزشک و موقعیت کلینیک تعیین می‌شود. ایمپلنت‌ها انواع مختلفی داشته و نمی‌توان قیمت آن را تعیین کرد و برای نصب ۴ ایمپلنت در هر فک این هزینه ۴ برابر می‌شود.

علاوه‌برآن باید هزینه کشیدن دندان و قراردادن پروتز و روکش‌ها را محاسبه کنید. به همین دلیل بهتر است برای تعیین قیمت دقیق با دندانپزشک خود مشاوره داشته باشید. برای اطلاع از جدیدترین قیمت ایمپلنت دندان، به دکترِتو کلینیک مراجعه کنید.

هزینه کاشت دندان به روش all-on-4 در دکترِتو کلینیک چقدر است؟
هر چند وقت یک بار برای معاینه کلی به دندانپزشک مراجعه کرده تا احتمال عفونت ایمپلنت بررسی شود.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

کاشت دندان به روش all-on-4 یکی از بهترین روش‌ها برای افرادی است که همه یا بیشتر دندان‌های خود را ازدست‌داده‌اند. در این روش ۴ ایمپلنت در فک بالا یا پایین قرار گرفته و پل ثابت روی آنها نصب می‌شود. دو ایمپلنت در جلوی فک بوده و دو ایمپلنت در پشت با زاویه ۴۵ درجه قرار می‌گیرند. در این روش به دلیل زاویه‌دار بودن ایمپلنت‌ها نیازی به جراحی پیوند استخوان نیست.

ایمپلنت all-on-4 تا سال‌های طولانی دوام داشته و ظاهر طبیعی دارند. به همین دلیل نسبت به پروتز دندان مصنوعی انتخاب بهتری هستند. این جراحی باید توسط جراح باتجربه و حرفه‌ای انجام شود تا عوارضی در پی نداشته باشد. برای پیداکردن بهترین دکتر دندانپزشک می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره متنی، تلفنی و مشاوره با دکتر دندانپزشک آنلاین نیز وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

در زمان جراحی به دلیل بی‌حسی موضعی دردی احساس نمی‌کنید. بعد از کاشت ایمپلنت ممکن است کمی درد داشته باشید. با مصرف منظم داروهای مسکن درد تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند. برخی افراد نیز ممکن است هیچ دردی نداشته باشند.در زمان جراحی به دلیل بی‌حسی موضعی دردی احساس نمی‌کنید. بعد از کاشت ایمپلنت ممکن است کمی درد داشته باشید. با مصرف منظم داروهای مسکن درد تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند. برخی افراد نیز ممکن است هیچ دردی نداشته باشند.

تمامی مراحل کاشت دندان در یک جلسه انجام می‌شود. حتی اگر بخواهید دندان خود را بکشید، قبل از ایمپلنت all-on-4 دندان کشیده می‌شود. جراحی حدود ۲ تا ۳ ساعت طول می‌کشد.

در ایمپلنت‌های معمولی برای کاشت کل دندان‌های فک بالا یا پایین باید حدود ۸ ایمپلنت قرار داد. اما در روش ایمپلنت all-on-4 تنها با 4 ایمپلنت پل ثابت قرار گرفته و ظاهر کاملا طبیعی خواهد داشت. در نتیجه دوره نقاهت کاهش پیدا کرده و بهبودی سریع‌تر به دست می‌آید.

ایمپلنت all-on-4 دوام بسیار بالایی داشته و جز روش‌های دائمی محسوب می‌شود. اگر دندانپزشک تجربه کافی در کاشت ایمپلنت داشته باشد و به نکات مراقبتی و بهداشتی بعد از کاشت دندان توجه داشته باشید، ایمپلنت تا سال‌های طولانی دوام خواهد داشت.

بله همانند دندان‌های طبیعی می‌توانید روکش‌های ثابت روی ایمپلنت all-on-4 را تمیز کنید. حتما برای جلوگیری از عفونت یا بیماری‌های دهان و لثه روزانه حداقل دو بار نخ دندان و مسواک استفاده کنید.

میزان موفقیت در روش کاشت دندان all-on-4 بسیار بالا بوده و دندانپزشکان برای بسیاری از افراد این روش را پیشنهاد می‌دهند. طبق آماری که در بریتانیا ثبت شده است، ۹۸.۳٪ افراد از ایمپلنت all-on-4 در فک پایین و ۹۸٪ افراد از ایمپلنت در فک بالا رضایت کامل داشته‌اند.

در فک بالا کمترین تعداد ایمپلنت مورد نیاز جهت کاشت کامل دندان و ایمپلنت کل فک برای هر دو گزینه متحرک و ثابت ۴ عدد است. دندانپزشکان مراحل ایمپلنت کامل فک بالا را در کمتر از چند ماه انجام می‌دهند.

بله، ایمپلنت کامل دندان یا ایمپلنت کل دندانها ممکن است. اما در روش all-on-4 می‌توانید با ۴ ایمپلنت در فک بالا و ۴ ایمپلنت در فک پایین، دندان‌های زیبایی داشته باشید.

امتیاز شما به مقاله:
(3.9از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره کاشت دندان به روش all-on-4

  1. رامین‌ یونسی گفت:

    هزینه اش‌ چقدر میشه‌ برای فک بالا‌ و فک‌ پایین،؟؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      قیمت ایمپلنت all on 4 به طور میانگین مبلغ ۴۰.۰۰۰.۰۰۰ الی ۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان به ازای هر فک به همراه ۴ پایه ایمپلنت با کیفیت و یک پروتز فک کامل می باشد. هزینه ایمپلنت all on 4 به عوامل مختلفی اعم از برند پایه، نوع و جنس روکش، هزینه درمان جانبی و میزان تخصص پزشک تعیین می شود.

  2. ابی گفت:

    میشه یه دکتر خوب معرفی کنید واسه مشاوره بریم پیشش

  3. ناشناس گفت:

    میشه دکتر خوبی رو معرفی کنید که بریم پیشش برای مشاوره ؟

  4. یونس خمسه گفت:

    ببخشید حدود هزینه را میفرمایید سپاسگزارم
    دندان کامل فک بالا وپایین

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بستگی به جنس ونوع ایمپلنت دارد
      باید از خود پزشک پرس و جو نمایید

  5. ناشناس گفت:

    باعرض سلام،خاستم بدونم که قیمت کامل گذاشتن همه دندانهاحدوداچقد میشه،، ممنون

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      این روش هنوز در همه مراکز انجام نمی شود و هزینه نسبت به روش های دیگر کمی بالاتر است و بسته به مراکز تحت درمان و مواد دارد.

  6. مریم کریمی گفت:

    سلام، خسته نباشید، ببخشید من کل دندان هایم به علت اهکی بودن جنس انها، ازبین رفته اند، دوست دارم ازایمپلنت all on4استفاده کنم، به نظرشما، این نوع ایمپلنت، استحکام بیشتری دارد، یاروش، اوردنچر، بعدمن به علت کم بودن هزینه ام، نمیتونم ازروش های دیگه ایمپلنت، استفاده کنم، ایا هزینه اوردنچر بیشتر ازاین روش، بعدمن این روش allon4،روانجام بدم، بهتر یااوردنچر، خیلی ممنون از لطف شما،

  7. علیرضا گفت:

    حدود قیمت چقدر میشه ؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      این روش جدیدی است و قیمت بالایی دارد که با توجه به محل انجام این کار و دستمزد دندانپزشک متفاوت است .