پوسیدگی دندان بعد از زایمان، علل و راه های پیشگیری از آن

آنچه در این مقاله می‌خوانید

پوسیدگی دندان بعد از زایمان و در طول بارداری معمولا به علت تغییرات هورمونی یا کمبود کلسیم ایجاد می‌شود. استفراغ در دوران بارداری می‌تواند به دندان‌ها آسیب بزند. دندان‌درد و بوی بد دهان از علائم آن است.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

پوسیدگی دندان بعد از زایمان

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

پوسیدگی دندان بعد از زایمان یکی از مشکلات رایجی است که خانم‌ها با آن روبرو می‌شوند. اگر باردار هستید، احتمالا شما هم نگران خراب‌شدن دندان‌ها بوده و می‌خواهید بدانید راهی برای جلوگیری از آن وجود دارد یا نه. در این مطلب همراه ما باشید تا توضیح دهیم که علت پوسیدگی دندان پس از زایمان چیست؟ چه عواملی در این عارضه تاثیر دارند؟ چگونه می‌توان از خرابی دندان جلوگیری کرد؟ چه زمانی لازم است به پزشک مراجعه کنید و چگونه می‌توان این مشکل را درمان کرد؟

درصورتی‌که بعد از زایمان دندان‌های شما خراب شده است یا اگر نگران ایجاد این مشکل هستید، حتما به دندانپزشک مراجعه کنید تا سلامت دندان‌های شما بررسی شود. برای ارتباط با بهترین دندانپزشکان می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

پوسیدگی دندان بعد از زایمان

بارداری، زایمان و شیردهی می‌تواند روی سلامت دهان و دندان تاثیر داشته باشد. یکی از عوارض شایع بارداری پوسیدگی دندان بعد از زایمان است. هورمون‌ها می‌توانند روی دندان‌ها و لثه تاثیر داشته باشند. متاسفانه بسیاری از خانم‌ها از اهمیت سلامت دهان و دندان در زمان بارداری اطلاعی ندارند و در این دوره به دندانپزشک مراجعه نمی‌کنند.

آمار نشان می‌دهد که ۵۶% از خانم‌ها در زمان بارداری هیچ‌گونه اقدامی برای مراقبت از دندان انجام نمی‌دهند. ۵۹% نیز مشاوره با دندانپزشک قبل از بارداری را انجام نداده و در طول بارداری با مشکلات دندان و لثه مواجه می‌شوند.

در کشورهای غربی ضرب‌المثلی وجود دارد که می‌گوید به‌ازای تولد هر نوزاد باید انتظار ازدست‌دادن یک دندان را داشته باشید. البته این جمله واقعیت ندارد؛ اما نشان می‌دهد که بسیاری از خانم‌ها در طول بارداری و بعد از زایمان با مشکلات دندان روبرو می‌شوند.

درگذشته این اعتقاد وجود داشت که نوزاد کلسیم را از دندان مادر می‌گیرد و باعث پوسیدگی دندان می‌شود. اما واقعیت این است که کلسیم از استخوان‌ها گرفته شده و ارتباطی با دندان ندارد.

خدمات دندانپزشکی

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

۲۰۰۰+ خدمت

علائم پوسیدگی دندان بعد از زایمان

اگر نگران خرابی دندان بعد از زایمان هستید، باید علائم آن را بدانید و با ظاهرشدن این نشانه‌ها به دندانپزشک مراجعه کنید. از اولین علائم پوسیدگی دندان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

درصورتی‌که هر یک از این علائم را مشاهده کردید، حتما به دندانپزشک مراجعه کنید. برای مشاوره با دندانپزشک می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

تو هم علائم پوسیدگی دندان بعد از زایمان داری؟

برای اطمینان از متخصص نوبت بگیر.

علت پوسیدگی دندان بعد از زایمان

اگر پیش از بارداری معاینات دندان را انجام دهید و از سلامت دندان و لثه مطمئن باشید، احتمال بروز مشکلات دندان در بارداری و بعد از زایمان کاهش پیدا می‌کند. اما بااین‌وجود باز هم عللی وجود دارند که باعث پوسیدگی دندان بعد از زایمان می‌شوند. در ادامه این دلایل را توضیح می‌دهیم.

۱. تغییرات هورمونی و مشکلات لثه

تغییرات هورمونی در طول بارداری و بعد از زایمان می‌توانند باعث بروز مشکلات لثه شوند. از مهم‌ترین بیماری‌های لثه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • ژنژیویت (عفونت لثه): معمولا عفونت و خونریزی لثه در سه‌ماهه دوم بارداری ایجاد می‌شود و در برخی مواقع بعد از زایمان هم ادامه دارد. از علائم آن می‌توان به تورم لثه و خونریزی به‌خصوص هنگام مسواک زدن و کشیدن نخ دندان اشاره کرد.
  • بیماری پریودنتال: این بیماری باعث عفونت لثه، رباط و استخوان می‌شود. اگر التهاب لثه درمان نشود، شخص دچار بیماری پریودنتال خواهد شد. در نتیجه احتمال ازدست‌دادن دندان وجود دارد.
  • اپولیس حاملگی: زائده قرمز و دایره‌ای شکل که روی لثه ایجاد می‌شود و خونریزی می‌کند.
  • التهاب لثه: بالارفتن سطح هورمون پروژسترون در دوران بارداری باعث اسیدی شدن دهان شده و احتمال التهاب لثه را افزایش می‌دهد.

معمولا مشکلات لثه ناشی از تغییرات هورمونی در دوران بارداری شدید بوده و بعد از زایمان برطرف می‌شوند. اما گاهی ممکن است بیماری لثه شدید باشد و بعد از زایمان هم برطرف نشود. بهتر است قبل از زایمان به دندانپزشک مراجعه کنید.

به نقل از shorewoodfamilydentalcare در رابطه با تاثیر اپولیس حاملگی در پوسیدگی دندان بعد از زایمان:

اپولیس حاملگی یا گرانولوم پیوژنیک تومورهای غیر سرطانی هستند که می‌توانند روی لثه‌ها ایجاد شوند. آنها به دلیل وجود بیش از حد پلاک ایجاد شده و به‌صورت برآمدگی‌های قرمز ظاهر می‌شوند. این توده‌ها به‌راحتی خونریزی می‌کنند. تومورها معمولا پس از تولد نوزاد خودبه‌خود فروکش می‌کنند. اما گاهی بعد از زایمان هم دیده می‌شوند.

تغییرات هورمونی در طول بارداری و بعد از زایمان باعث التهاب لثه شده و احتمال پوسیدگی دندان را افزایش می‌دهد.
تغییرات هورمونی در طول بارداری و بعد از زایمان باعث التهاب لثه شده و احتمال پوسیدگی دندان را افزایش می‌دهد.

۲. آسیب به دندان به دلیل استفراغ

در طول بارداری تغییرات هورمونی روی دستگاه گوارش هم تاثیر می‌گذارد. این عارضه باعث رفلاکس معده و استفراغ همراه با تهوع صبحگاهی می‌شود. اسید معده قوی بوده و می‌تواند به دندان‌ها آسیب وارد کند. استفراغ مکرر به مینای دندان آسیب زده و باعث افزایش خطر پوسیدگی می‌شود. این عارضه می‌تواند باعث پوسیدگی دندان بعد از زایمان شود.

۳. ویار غذا در دوران بارداری

برخی خانم‌ها در دوران بارداری هوس غذاهای غیرعادی می‌کنند. اگر جز افرادی هستید که مدام هوس غذاهای شیرین می‌کنید، تا جای ممکن از خوردن آنها اجتناب کنید. زیرا غذاهای شیرین احتمال پوسیدگی دندان در بارداری و بعد از زایمان را افزایش می‌دهند. اگر هوس شما شدید است، سعی کنید از مواد غذایی سالم مانند میوه تازه استفاده کنید. بعد از خوردن مواد غذایی شیرین حتما دندان‌ها را مسواک زده و از دهان‌شویه حاوی فلوراید استفاده کنید.

۴. کاهش کلسیم در دوران بارداری و شیردهی

در دوران بارداری به دلیل رفع نیازهای جنین درحال‌رشد و بعد از بارداری به دلیل شیردهی ممکن است دچار کمبود کلسیم شوید. به همین دلیل باید مقدار کلسیم در رژیم غذایی را افزایش دهید.

در دوران شیردهی میزان کلسیم بدن مادر کاهش پیدا کرده و می‌تواند باعث پوسیدگی دندان شود.

۵. افزایش احتمال دندان قروچه

طبق تحقیقات انجمن دندانپزشکان آمریکا مادران در دوران شیردهی ممکن است دچار تنش گردن و صورت شوند. این مشکل احتمال دندان قروچه را افزایش می‌دهد. شخصی که دچار دندان قروچه می‌شود، بدون اراده دندان‌های خود را به هم می‌ساید. این عارضه در هنگام خواب شدیدتر شده و می‌تواند باعث سردرد بشود.

۶. لق شدن دندان ها

دندان برخی خانم‌ها در طول دوره بارداری لق می‌شود. این عارضه به دلیل تغییرات استروژن و پروژسترون ایجاد شده و روی استخوان‌ها و رباط‌های نگهدارنده دندان تاثیر می‌گذارند. گاهی حتی بدون وجود بیماری لثه دندان‌های شخص باردار لق می‌شود. معمولا بعد از زایمان این مشکل حل می‌شود. اما گاهی هم بعد از زایمان ادامه داشته و احتمال دارد دندان دچار پوسیدگی شده و بیفتد.

 در طول بارداری به دلیل تغییرات هورمونی احتمال لق شدن دندان وجود دارد. برای پیشگیری از چنین عارضه‌ای باید به‌موقع به دندانپزشک مراجعه کرد.
در طول بارداری به دلیل تغییرات هورمونی احتمال لق شدن دندان وجود دارد. برای پیشگیری از چنین عارضه‌ای باید به‌موقع به دندانپزشک مراجعه کرد.

درمان پوسیدگی دندان بعد از زایمان

اگر بعد از زایمان دچار پوسیدگی دندان شده‌اید، باید در اولین فرصت به دندانپزشک مراجعه کنید تا دندان‌ها بررسی شوند. حتما به روال روزانه بهداشت دهان و دندان توجه داشته باشید. در طول بارداری و بعد از زایمان باید حداقل روزی دو بار دندان‌ها را مسواک زده و روزی یک بار از نخ دندان استفاده کنید. دهان‌شویه کشنده باکتری نیز می‌تواند گزینه خوبی باشد.

مشکلات دهان و دندان بعد از زایمان باعث خشکی دهان هم می‌شود. حتما در طول روز آب زیاد بنوشید و رژیم غذایی با قند و نشاسته کم داشته باشید. بعد از خوردن غذاهای شیرین مسواک بزنید.

برخی افراد تصور می‌کنند اقدامات دندانپزشکی مانند پرکردن دندان یا عکس با اشعه ایکس در طول بارداری خطرناک است. در نتیجه به پزشک مراجعه نکرده و بعد از زایمان وضعیت پوسیدگی دندان‌ها شدیدتر می‌شود. سعی کنید اگر در طول بارداری دچار مشکلات دندان و لثه شدید، در سه‌ماهه دوم به دندانپزشک مراجعه کنید. زیرا انجام خدمات دندانپزشکی در سه‌ماهه سوم می‌تواند برای شما کمی مشکل باشد.  

برای مراجعه به دندانپزشک و تعیین وقت می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

آیا پوسیدگی دندان بعد از زایمان درمان داره؟ همین الان از متخصص مشاوره بگیر.

پیشگیری از پوسیدگی دندان بعد از زایمان

یکی از علل پوسیدگی دندان بعد از زایمان استفراغ در طول بارداری است. برای کاهش آسیب به دندان‌ها بعد از استفراغ باید به نکات زیر دقت داشته باشید.

  • بعد از استفراغ بلافاصله دندان را مسواک نزنید. زیرا اسید معده دندان‌ها را پوشانده و مسواک باعث خراش مینای دندان می‌شود.
  • دهان خود را فقط با آب بشویید.
  • از دهان‌شویه حاوی فلوراید استفاده کنید.
  • برای مسواک زدن حداقل یک ساعت بعد از استفراغ صبر کنید.

همچنین لازم است در طول بارداری و بعد از زایمان به رژیم غذایی خود توجه کنید. مواد غذایی زیر باید در رژیم شما گنجانده شوند.

  • شیر، پنیر یا ماست
  • سویای غنی شده با کلسیم
  • شیر بادام
  • انواع مغزها مانند بادام
  • ماهی‌های چرب مانند سالمون
  • تخم‌مرغ
  • غلات کامل.

به نقل از stfamilydental در رابطه با پیشگیری از پوسیدگی دندان در دوران شیردهی:

خطر مشکلات دندان و لثه در دوران بارداری بیشتر است. اما پوسیدگی دندان بعد از زایمان نیز جز مشکلات شایع است. اگر در دوره شیردهی مسواک زدن و استفاده از نخ دندان را جدی بگیرید، کمتر در معرض پوسیدگی دندان قرار خواهید گرفت.

برای پیشگیری از پوسیدگی دندان بعد از زایمان حداقل روزی دو بار باید دندان‌ها را مسواک بزنید.
برای پیشگیری از پوسیدگی دندان بعد از زایمان حداقل روزی دو بار باید دندان‌ها را مسواک بزنید.

چرا در دوران شیردهی دندان ها خراب می شوند؟

در دوران شیردهی مادران حدود ۵% از توده استخوانی خود را از دست می‌دهند. زیرا نوزاد درحال‌رشد به کلسیم بیشتری نیاز دارد. کاهش کلسیم بدن در دوران شیردهی احتمال بیماری پریودنتال و التهاب لثه را بیشتر می‌کند. برای پیشگیری از این مشکل باید به رژیم غذایی خود در طول بارداری و بعد از زایمان توجه داشته باشید. مقدار کلسیم و ویتامین D در برنامه غذایی شما باید افزایش پیدا کند.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دندانپزشک

پوسیدگی دندان بعد از زایمان جز عوارض شایع بارداری است. برخی خانم‌ها در طول بارداری یا در زمان شیردهی دچار این مشکل می‌شوند. تغییرات هورمونی در طول بارداری و بعد از آن یکی از دلایل اصلی خرابی دندان است. همچنین استفراغ در طول بارداری و ویار غذاهای شیرین می‌تواند به دندان آسیب وارد کند. در دوران شیردهی مقدار کلسیم بدن کاهش پیدا کرده و برای جبران آن باید در رژیم غذایی مواد غذایی حاوی کلسیم و ویتامین D را افزایش داد.

اگر دچار علائمی مانند دندان‌درد، تورم لثه، بوی بد دهان و لکه‌های قهوه‌ای روی دندان شدید، حتما به دندانپزشک مراجعه کنید. این علائم از اولین نشانه‌های پوسیدگی دندان است. پرکردن دندان و انجام عکس‌برداری با اشعه ایکس در طول بارداری و بعد از زایمان برای شما خطری نداشته و می‌توانید بدون هیچ نگرانی اقدامات لازم را برای سلامت دهان و دندان انجام دهید.

درصورتی‌که دچار پوسیدگی دندان پس از زایمان شده‌اید، حتما به دندانپزشک مراجعه کنید. برای مشاوره با دندانپزشک می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

تغییرات هورمونی به‌ویژه افزایش هورمون پروژسترون در طول بارداری احتمال پوسیدگی دندان و سایر مشکلات لثه را افزایش می‌دهد. اما گاهی این تغییرات هورمونی بعد از زایمان هم تاثیراتی ایجاد کرده و باعث پوسیدگی دندان می‌شوند. اگر در طول بارداری دچار مشکل دندان و لثه شدید، به دندانپزشک مراجعه کنید تا درمان آغاز شود.

اگر بعد از زایمان دچار پوسیدگی دندان شدید، حتما به دندانپزشک مراجعه کنید. پزشک باتوجه‌به شدت پوسیدگی و میزان آسیب به لثه بهترین درمان را انتخاب می‌کند. حتما بعد از زایمان به بهداشت دهان و دندان توجه داشته باشید. روزی دو بار دندان‌ها را مسواک زده و از نخ دندان استفاده کنید. استفاده از دهان‌شویه حاوی فلوراید نیز می‌تواند به سلامت دهان و دندان کمک کند.

مادران شیرده باید به طور منظم از مسواک و نخ دندان استفاده کنند و مقدار مصرف آب را افزایش دهند. این اقدامات از پوسیدگی دندان جلوگیری می‌کند. پوسیدگی دندان انتقال باکتری از دهان مادر به دهان نوزاد را افزایش می‌دهد. حتی استفاده از قاشق مشترک می‌تواند باعث انتقال باکتری‌ها به دهان نوزاد شود.

برای استحکام استخوان‌ها و دندان‌ها در طول بارداری و بعد از زایمان باید غذاهای غنی از کلسیم را در رژیم غذایی خود قرار دهید. انواع لبنیات از جمله شیر و ماست باید در رژیم غذایی شما قرار بگیرند. سویای غنی شده با کلسیم و آجیل و مغز هم برای شما مفید است.

معمولا کشیدن دندان آخرین گزینه دندانپزشک است. اگر دندان کامل پوسیده باشد و نتوان آن را بازسازی کرد، باید کشیده شود. اگر بیماری پریودنتیت خیلی شدید باشد، استخوان فک عفونت کرده یا دندان آلوده به باکتری باشد، دندانپزشک دندان را می‌کشد. در دوران شیردهی این اقدام خطری برای مادر ندارد.

امتیاز شما به مقاله:
(1از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن