خواص میخک چیست؟ فواید و مضرات این گیاه

آنچه در این مقاله می‌خوانید

میخک، گیاه دارویی است که در طب سنتی برای درمان مشکلات مختلف به کار می‌رود. این گیاه به عنوان ضد التهاب، ضد عفونی کننده و آنتی‌باکتریال شناخته شده است و برای تقویت سیستم ایمنی بدن، رفع مشکلات دهان و دندان، مبارزه با عفونت و التهاب‌های داخلی مانند التهاب لثه، بهبود سلامت مو و جلوگیری از ریزش موها، تقویت رحم و تنظیم هورمون‌های زنانه تجویز می‌شود.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 9 دقیقه
خواص میخک خشک

میخک گیاهی بومی اندونزی است که گل‌های خشک آن، گونه محبوب و پرکاربرد در طب سنتی چینی هستند. از روغن میخک، گل‌های خشک میخک، برگ و ساقه این گیاه برای ساخت دارو استفاده می‌کنند. روغن میخک حاوی مواد شیمیایی به‌نام اوژنول است که باعث کاهش درد شده و با عفونت مقابله می‌کند و کاربرد گسترده‌ای برای تسکین درد در دندانپزشکی، رفع مشکلات گوارشی، تنظیم قاعدگی و سوهاضمه دارد. در ادامه این مطلب با ما باشید تا با میخک، خواص میخک برای زنان و مردان، نحوه مصرف و عوارض آن بیشتر آشنا شوید. قبل از مصرف این گیاه برای درمان مشکل خود حتما با متخصص تغذیه یا دکتر طب سنتی مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با پزشکان وجود دارد.

میخک چیست؟

میخک (Syzygium aromaticum) گیاهی با جوانه‌های گل مانند و همیشه سبز است. میخک خواص ضدالتهابی دارد و می‌تواند در درمان درد دندان، کاهش تجمع پلاک روی دندان، سو هاضمه و مشکلات گوارشی مفید باشد. این گیاه کاربرد گسترده‌ای در طب سنتی دارد و به‌خاطر خواص فوق‌العاده‌اش برای پوست و مو، تنظیم قاعدگی، تقویت رحم، بهبود سیستم ایمنی بدن و تسکین اعصاب، از محبوبیت ویژه‌ای برخوردار است. این گیاه را به‌صورت خشک و تازه، روغن و عصاره یا پودر شده مصرف می‌کنند.

فواید میخک در چای بسیار زیاد است.
برخی تحقیقات نشان می‌دهند که میخک می‌تواند عوارض مربوط به سیستم گوارشی مانند نفخ، سو هاضمه و التهاب را کاهش دهد.

طبع میخک چیست؟

براساس طب سنتی، طبع میخک، گرم و خشک است و به‌دلیل داشتن خواص آنتی ویروسی و آنتی باکتریایی برای مقابله با سرماخوردگی توصیه می‌شود.

میخک چه خاصیتی دارد؟ (خواص میخک)

از خواص میخک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تسکین و رفع درد دندان و گوش
  • تقویت حافظه و بهبود عملکرد مغز
  • پیشگیری و درمان برخی سرطان‌ها
  • درمان سردرد
  • تقویت سیستم عصبی
  • رفع تنگی نفس
  • اشتها آور
  • تقویت عملکرد کلیه، معده و کبد
  • بهبود گردش خون و سلامت قلب

۱. خواص میخک برای مردان

یکی از خواص میخک برای مردان، رفع اختلالات نعوظ و تقویت میل جنسی است. مصرف این گیاه با تنظم میزان هورمون مردانه تستسترون، می‌تواند میل جنسی کاهش یافته در مردان را افزایش دهد. به علاوه اینکه باعث تقویت اسپرم در مردان می‌شود. 

می‌خوای مشکلت رو با مصرف میخک درمان کنی؟

قبلش حتما مشاوره بگیر.

۲. خواص میخک برای زنان

از مهم‌ترین خواص میخک برای زنان می‌توان به تقویت رحم و بهبود عملکرد تخمدان‌ها و ارتقای باروری تخمک اشاره کرد. سرد شدن رحم از علل اصلی ناباروری در زنان به‌شمار می‌آید. مصرف میخک به شکل دمنوش یا چای یا میخک تازه به‌خاطر طبع گرم و خشکی که دارد، باعث رفع سردی رحم و تقویت باروری زنان می‌شود. از دیگر خواص میخک برای زنان عبارتند از:

  • تنظیم دوره قاعدگی
  • کاهش علائم قاعدگی
  • بهبود علائم سندرم تخمدان پلی‌کیستیک
  • رفع مشکلات هورمونی
  • بهبود سلامت پوست

۳. خواص میخک برای رحم

خواص میخک برای رحم از نظر طب سنتی عبارتند از:

  • تنظیم دوره قاعدگی و تسهیل جریان خون در رحم
  • کاهش التهاب‌های رحم و تسکین درد و علائم مرتبط
  • حفظ سلامت رحم

۴. خواص میخک برای عفونت واژن

استفاده از میخک به‌صورت سنتی به دلیل خواص ضدمیکروبی و ضدقارچی، برای درمان برخی از عفونت‌های واژن مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این حال، شواهد علمی درباره اثرات میخک در برطرف کردن عفونت‌های واژن بسیار محدود است. به همین دلیل، توصیه می‌شود در صورت مبتلا شدن به عفونت‌های واژنی، حتما برای درمان عفونت واژن به پزشک و متخصص زنان مراجعه کنید.

خواص میخک برای سرماخوردگی زیاد است.
براساس طب سنتی، طبع میخک، گرم و خشک است و به‌دلیل داشتن خواص آنتی ویروسی و آنتی باکتریایی برای مقابله با سرماخوردگی توصیه می‌شود.

۵. خواص میخک برای سرماخوردگی

مصرف میخک، علائم سرماخوردگی مانند سرفه، خارش گلو، گرفتگی بینی و سرگیجه را برطرف می‌کند. خواص ضدالتهابی و ضدعفونی میخک نقش موثری در کاهش التهاب و علائم سرماخوردگی دارد. به‌علاوه اینکه این گیاه از دیرباز در طب سنتی به‌خاطر خاصیت آنتی باکتریایی و ضد ویروسی، برای تقویت سیستم ایمنی بدن و افزایش مقاومت دربرابر عفونت و ویروس‌ها استفاده می‌شد.

۶. میخک و فشار خون

یکی از خواص احتمالی میخک، تاثیر آن روی کاهش فشارخون سیستولیک و دیاستولیک است که می‌تواند فشار خون بالا را کنترل کند. البته نتایج قطعی درباره تاثیر این گیاه روی کاهش فشار خون در اختیار نیست، و بهتر است قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید.

۷. خواص میخک برای لاغری

میخک دارای میزان قابل توجهی فیبر است که مصرف آن باعث ایجاد احساس سیری در فرد می‌شود؛ درنتیجه، میل به خوردن کمتر شده و احتمال لاغری و کاهش وزن دارد. مصرف میخک به‌شکل تازه یا خشک، با کاهش تمایل به پرخوری، به کنترل وزن کمک کرده و از افزایش وزن جلوگیری می‌کند. خاصیت ضدالتهابی این گیاه نیز با کم کردن التهاب‌های ناشی از چاقی و مقاومت بدن به انسولین، برای لاغری مفید است.

۸. خواص میخک برای پریودی

طب سنتی بر اهمیت مصرف میخک برای پریودی و تنظیم قاعدگی تاکید دارد. دمنوش میخک باعث کاهش رطوبت رحم، تسکین دردهای قاعدگی و تقویت باروری شده و با تنظیم هورمون‌های زنانه مانند استروژن و پروژسترون موجب کاهش علائم پریودی مانند تورم سینه، درد شکمی، کرامپ‌های عضلانی و تنش‌های پریودی می‌شود.

۹. خواص میخک در بارداری

مصرف میخک در بارداری به میزان کم همراه غذا امری عادی و متداول است. اما اطلاعات معتبری درباره سلامت مصرف میخک در مقادیر زیاد در بارداری یا شیردهی در اختیار نیست. بنابراین توصیه می‌شود که در این دوران، میزان مصرف را محدود کنید. از خواص میخک در بارداری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش تورم بارداری
  • بهبود سلامت بارداری و رشد جنین
  • بهبود عملکرد گوارش، جلوگیری از مشکلات هضمی و کاهش یبوست
  • تقویت سیستم ایمنی

۱۰. میخک برای مو

ترکیب اوژنول موجود در روغن میخک باعث تقویت رشد مو می‌شود. روغن میخک را به ریشه موها زده و چند دقیقه ماساژ دهید. این کار باعث ترمیم موهای ضعیف و شکننده، تقویت ساختار فولیکولی ضعیف مو، درخشندگی و شادابی موها می‌شود. برای درمان ریزش مو زنان و مردان از این ماده استفاده می‌شود.

۱۱. جوشانده رزماری و میخک برای مو

خواص رزماری برای تقویت رشد موها و جلوگیری از ریزش مو، ثابت شده است. میخک نیز این قابلیت را دارد که ساختار ضعیف و شکننده موها را تقویت و ترمیم کند. جوشانده رزماری و میخک را سه بار در هفته روی موها اسپری کنید و منتظر معجزه رویش و پرپشت شدن موها بمانید.

۱۲. جوشانده سیاه دانه و میخک برای مو

روغن سیاه دانه به خواص ضد قارچی، ضد باکتریایی و ضد التهابی معروف است. استفاده از جوشانده سیاهدانه و میخک روی موها به عنوان یک ماسک مو موجب تقویت موها و بهبود سلامت مو می‌شود. این جوشانده می‌تواند مشکلات مویی مانند قارچ سر، خارش و التهاب پوست سر را هم برطرف کند. البته در برخی افراد ممکن است واکنش آلرژیک ایجاد کند.

می‌خوای برای تقویت رشد موهات از میخک استفاده کنی؟ پس با دکتر مشورت کن.

۱۳. میخک برای دندان درد

یکی از کاربردهای اصلی میخک، استفاده برای تسکین دردهای دندانی و رفع پلاک‌ دندان است. این گیاه همچنین، بوی بد دهان را هم برطرف می‌کند. چند عدد میخک را داخل دهان بگذارید و صبر کنید تا عصاره آن با بزاق دهان ترکیب و داخل دهان منتشر شود. بعد از چند دقیقه، درد دندان تسکین پیدا می‌کند.

متن انگلیسی:
Clove oil is widely used as a pain-killer in dental clinics as it can relieve toothache. However, if you are experiencing tooth pain or dental problems, do reach out to your dentists for a check-up. Using herbal remedies without consulting your dentist first can worsen the condition
ترجمه متن:
روغن میخک به طور گسترده به عنوان مسکن در کلینیک‌های دندانپزشکی استفاده می‌شود؛ زیرا می‌تواند دندان درد را تسکین دهد. با این حال، اگر دندان درد یا مشکلات دندانی دارید، برای معاینه با دندانپزشک خود تماس بگیرید. استفاده از داروهای گیاهی بدون مشورت با دندانپزشک می‌تواند وضعیت را بدتر کند.

pharmeasy

۱۴. خواص میخک تازه

از خواص میخک تازه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خواص ضد التهابی و کاهش التهاب‌های داخلی و خارجی بدن
  • ضد باکتری و ضد قارچ و مهار عوامل باکتریایی و قارچی روی پوست یا در سیستم گوارشی
  • آرامش و رفع استرس با بوی مطبوع و تند میخک
  • حفظ سلامت قلب و عروق
  • کنترل فشار خون و کاهش عوامل خطر برای بیماری‌های قلبی
  • مقابله با آسیب‌های اکسیداتیو و رادیکال‌های آزاد

۱۵. خواص میخک خشک

میخک خشک نیز مانند میخک تازه خواص بیشماری دارد. خشک کردن میخک می‌تواند ماندگاری آن را افزایش دهد. میخک خشک هم ضد التهاب و آنتی باکتریال و ضد ویروسی است و برای تقویت سیستم ایمنی بدن و مقابله با سرماخوردگی تجویز می‌شود. خشک کردن میخک باعث افزایش غلظت ترکیبات آنتی‌اکسیدانی آن می‌شود که به مقابله با آسیب‌های اکسیداتیو و رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند.

میخک برای تقویت رشد مو توصیه میشود.
ترکیب اوژنول موجود در روغن میخک باعث تقویت رشد مو می‌شود.

۱۶. خواص دمنوش میخک (فواید میخک در چای)

دمنوش میخک یکی از روش‌های متداول مصرف میخک است که خاصیت آرامش بخشی دارد و استرس و تنش را برطرف می‌کند. مصرف دمنوش میخک می‌تواند التهاب‌های داخلی و خارجی بدن را کاهش دهد و به سلامت سیستم گوارشی کمک کند. برخی تحقیقات نشان می‌دهند که میخک می‌تواند عوارض مربوط به سیستم گوارشی مانند نفخ، سوءهاضمه و التهاب را کاهش دهد.

۱۷. فواید جویدن میخک

جویدن میخک می‌تواند به تحریک تولید آنزیم‌های گوارشی کمک کند و عملکرد سیستم گوارش را بهبود بخشد. درنتیجه، فرایند هضم غذا و جذب مواد مغذی بهتر می‌شود. جویدن میخک به کاهش التهاب‌های دهان و حلق کمک کرده و بیماری‌های مرتبط با التهاب دهان و لثه را بهبود می‌بخشد. از دیگر خواص جویدن میخک می‌توان به کنترل رشد قارچ‌ها و باکتری‌ها و بهبود بهداشت دهان و کاهش بوی بد دهان اشاره کرد.

۱۸. خواص دمنوش میخک برای کبد

نتایج مطالعات نشان می‌دهد که مصرف دمنوش میخک برای عملکرد کلیه، کبد و میزان آنتی اکسیدان‌ها مفید است.

۱۹. خواص دمنوش میخک و گل محمدی

دمنوش میخک با گل محمدی دارای خواص ضد التهابی است و باعث کاهش استرس و اضطراب می‌شود. از خواص دمنوش میخک و گل محمدی می‌توان به تقویت سیستم ایمنی بدن ، محافظت از رادیکال‌های آزاد، تسکین علائمی مانند درد و التهاب‌های مختلف در بدن و سلامت سیستم گوارشی، کاهش نفخ و حفظ تعادل میکروبیوم روده اشاره کرد.

۲۰. خواص جوشانده میخک و آویشن

میخک و آویشن هر دو دارای خواص ضد التهابی هستند. مصرف جوشانده میخک و آویشن به‌خاطر خواص ضدباکتریایی و ضدقارچی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. مصرف این جوشانده باعث بهبود عملکرد سیستم گوارشی و کاهش علائم سوءهاضمه و نفخ می‌شود.

خواصتوضیحات
ضد التهابیمیخک دارای ترکیباتی مانند اوژنول است که خاصیت ضد التهابی دارند و می‌توانند در کاهش التهابات بدن موثر باشند.
ضد عفونی کنندهمیخک دارای خاصیت ضد عفونی کننده طبیعی است که می‌تواند در درمان زخم‌ها و جلوگیری از عفونت‌ها مفید باشد.
تسکین دهنده دردترکیبات موجود در میخک می‌توانند در کاهش دردهای مختلف از جمله دردهای دندان و سردرد موثر باشند.
ضد باکتریمیخک دارای خاصیت ضد باکتری قوی است که می‌تواند در مبارزه با باکتری‌های مضر بدن کمک کند.
ضد قارچمیخک با خاصیت ضد قارچی خود می‌تواند در درمان عفونت‌های قارچی موثر باشد.
مقوی دستگاه گوارشمیخک می‌تواند به بهبود هضم غذا و تسکین مشکلات گوارشی کمک کند.
تقویت کننده سیستم ایمنیمصرف میخک می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و در پیشگیری از بیماری‌ها کمک کند.
بهبود سلامت دهان و دندانمیخک می‌تواند در بهبود سلامت دهان و دندان موثر باشد و از پوسیدگی دندان‌ها جلوگیری کند.
خواص میخک

نحوه مصرف میخک

میخک را می‌توان به شکل دمنوش یا چای، یا پودری مصرف کرد. برای تهیه دمنوش میخک، میخک خشک خرد یا پودر شده را داخل قوری ریخته و آب جوش بریزید. ۱۰ تا ۱۵ دقیقه صبر کنید تا دم بکشد. در نهایت، دمنوش را صاف کرده و میل کنید. می‌توانید دمنوش میخک را ۲ تا ۳ بار در روز مصرف کنید. میخک خشک را می‌توانید به عنوان ادویه در پخت غذاها نیز مورد استفاده قرار دهید.

طرز تهیه اسپری میخک برای مو

برای تهیه اسپری میخک برای مو، ۱ قاشق غذاخوری میخک خشک را داخل فنجان قرار دهید. آب جوش را به آن اضافه کرده و در آب حل کنید. اجازه دهید میخک حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بماند تا عصاره آن به آب منتقل شود. درنهایت، ترکیب را صاف کرده و داخل بطری اسپری‌دار بریزید. اسپری میخک آماده استفاده است. می‌توانید آن را روی موهای خشک یا مرطوب استفاده کنید که باعث تقویت و تغذیه موها می‌شود. قبل از استفاده، اسپری را به خوبی تکان دهید.

طرز استفاده پودر میخک برای عفونت لثه

استفاده از پودر میخک، روش طبیعی برای کمک به درمان عفونت لثه است. میخک خشک را پودر کرده و کمی از آن را روی مسواک بریزید یا با انگشت داخل ظرف بزنید تا پودر به آن بچسبد. سپس با حرکات نرم و ملایم، پودر میخک را روی لثه‌ها و دندان‌ها ماساژ دهید. سپس دهان خود را با آب آشامیدنی یا آب گرم شستشو دهید.

عوارض مصرف میخک

مصرف روغن میخک ممکن است عوارض جانبی مانند واکنش‌های آلرژیک، تحریک موضعی و درماتیت تماسی ایجاد کند. زیاده‌روی در استفاده از میخک در برخی افراد باعث آسیب بافتی و تشنج، آسیب کبدی و کلیوی و حتی کما شود. از دیگر عوارض آن می‌توان به ایجاد لخته خون، اسهال و استفراغ اشاره کرد.

متن انگلیسی:
Smoke from clove cigarettes is likely unsafe and can cause side effects such as breathing problems and lung disease
ترجمه متن:
دود ناشی از استنشاق میخک احتمالاً ایمن نبوده و می‌تواند عوارض جانبی مانند مشکلات تنفسی و بیماری‌های ریوی ایجاد کند.

webmd

چه کسانی نباید از میخک استفاده کنند؟

مصرف خوراکی روغن میخک در کودکان مضر است و نباید استفاده شود. چرا که ممکن است باعث تشنج، آسیب کبدی و برهم خوردن تعادل مایعات در بدن کودک شود. افراد مبتلا به اختلالات خونریزی و بیماران دیابتی هم نباید از میخک استفاده کنند چرا که باعث خونریزی شده و روی میزان قند خون تاثیر می‌گذارد.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

میخک گیاه دارویی است که در طب سنتی برای درمان مشکلات مختلف به کار می‌رود. این گیاه به عنوان ضد التهاب، ضد عفونی کننده و آنتی‌باکتریال شناخته شده است و برای تقویت سیستم ایمنی بدن، رفع مشکلات دهان و دندان، مبارزه با عفونت و التهاب‌های داخلی مانند التهاب لثه، بهبود سلامت مو و جلوگیری از ریزش موها، تقویت رحم و تنظیم هورمون‌های زنانه تجویز می‌شود.

پودر میخک به عنوان یک ضد التهاب طبیعی، التهاب و عفونت لثه را کاهش می‌دهد. به خاطر داشته باشید که میخک تنها به عنوان یک روش تکمیلی درمانی تصویه شده و نباید به جای مراجعه به پزشک یا دندانپزشک برای درمان مشکلات جدی مورد استفاده قرار گیرد.

اگر می‌خواهید از این گیاه برای درمان استفاده کنید، حتما با دکتر تغذیه یا متخصص طب سنتی مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره دکتر طب سنتی آنلاین و همچنین دکتر تغذیه آنلاین وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

زیاده‌روی در مصرف میخک با بیقراری کاهش هوشیاری شروع شده و چند ساعت بعد فرد به کما می‌رود. اسیدوز، تنگی نفس و هیپوگلیسمی شدید هم از عوارض زیاد خوردن میخک هستند.

برای خرید نیازی به تجویز پزشک نیست، اما بهتر است درباره دوز و نحوه مصرف با پزشک مشورت کنید.

امتیاز شما به مقاله:
(3.6از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
از سال ۹۵ فعالیت خود را در حوزه تولید و مدیریت محتوا آغاز کرده‌ام و همیشه مشتاق روبرویی با موقعیت‌های جدید شغلی‌ هستم. آشنایی با دنیای متفاوت در حوزه‌های مختلف مانند پزشکی و سلامت نیز من را به دنبال کردن سبک زندگی سالم تشویق می‌کند. به همین دلیل همکاری‌ام با دکترتو شروع شد.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره میخک

  1. ابراهیمی گفت:

    باسلام وخسته نباشی خدمت شما ..یه مدتی دهانم بوی بد میده هرچه مسواک میزنم فایده ندارد اگر میخک استفاده کنم خوب میشه .ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      ابتدا روزانه از دهان شویه استفاده کنید
      از طرفی ممکن است منشا بوی بد از دستگاه گوارش یعنی مری و معده باشد
      در صورت عدم بهبود حتمن به پزشک مراجعه کنید

      متخصص گوارش و کبد

  2. قاسملو گفت:

    سپاس از مطالب جامع شما
    درسته که میگن برای از بین بردن سفیدی مو هم مفید؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله تا حدی می تواند کمک کننده باشد
      میخک باعث افزایش سطح رنگدانه نیز می‌شود و به موهای شما رنگ طبیعی می‌دهد. بنابراین جلوگیری از سفیدی موها یکی از خواص میخک برای پوست و مو است.

  3. حامد گفت:

    باسلام وتشکر
    ازخواص گفتیدکه اشتهاآوراست ولی پائین ترگفتیداحساس سیری میکنیدوبرای افرادچاق خوبه

    که میخوان لاغرکنند ؟؟!!!!!! آخه کدوم یکیش درسته اشتهاآوره یااینکه جلوی اشتهارومیگیره …..

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      استفاده درست و اصولی باعث کاهش اشتها می شود ولی در غیر این صورت خیر
      میخک دارای خواص ضد چاقی است و مصرف آن به افرادی که قصد کاهش وزن دارند توصیه می‌شود. میخک باعث افزایش متابولیسم بدن شده و به کاهش وزن کمک می‌کند، از سوی دیگر سبب کاهش اشتها شده که این هم عامل موثری در کاهش وزن و لاغری است. با وجود آن‌که میخک در لاغری موثر است، اما تنها مصرف میخک برای کاهش وزن کافی نیست.

  4. میخک گفت:

    عالی

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سپاس از همراهی تان دوست عزیز
      سالم باشید همراه گرامی

  5. آذر فراهانی گفت:

    خلاصه خلاصه تکرار مکررات نکنید حوصله نداریم وقت تلف کنیم .

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سپاس از نقد و نظر شما
      چشم
      تندرست باشید خانم فراهانی عزیز

  6. محمدرضا گفت:

    سلام
    ممنون از اطلاعات جامع و کامل شما بزرگوار.آرزوی موفقیت روز افزون برای کسانی که به انواع مختلف به دیگران
    یاری می رسانند.

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سواس از توجه و لطف شما
      تندرست باشید محمدرضای عزیز