رزماری؛ نحوه مصرف، عوارض و خواص رزماری

آنچه در این مقاله می‌خوانید

رزماری گیاهی معطر است که به‌عنوان چاشنی غذا استفاده می‌شود. برای سلامت مو و ابرو می‌توان از آن استفاده کرد. در درمان سراخوردگی، دیابت، مشکلات کبد و بیماری‌های رحم تاثیر دارد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 9 دقیقه
خواص رزماری

احتمالا در غذاهای خود از رزماری استفاده کرده‌اید. درگذشته به وفور از گیاهان برای اهداف گوناگون استفاده می‌شد. امروزه نیز این گیاهان ارزش خود را از دست نداده‌اند و همچنان گزینه مناسبی برای افزودن به غذا و استفاده برای اهداف درمانی هستند. رزماری (به انگلیسی Rosemary با نام علمی Rosmarinus officinalis) یکی از این گیاهان است که به طور گسترده در سرتاسر جهان مورداستفاده قرار می‌گیرد. در این مقاله از مجله دکترتو می‌خواهیم در مورد خواص رزماری و نحوه مصرف آن صحبت کنیم.

در ادامه توضیح می‌دهیم که این گیاه چه خواصی دارد؟ آیا برای پوست و مو مفید است؟ چه تاثیری در لاغری دارد؟ آیا در درمان عفونت تاثیری دارد؟ چه عوارضی دارد و برای چه افرادی مناسب نیست؟

رزماری چیست؟

رزماری گیاهی معطر و همیشه‌سبز بومی مدیترانه است. از این گیاه به‌عنوان چاشنی آشپزی، برای ساخت عطر بدن و به‌عنوان یک درمان برای انواع بیماری‌ها استفاده می‌شود. این گیاه به همراه بسیاری از گیاهان دیگر نظیر پونه کوهی، آویشن، ریحان و اسطوخودوس جزو خانواده نعناع Lamiaceae است.

برای قرن‌ها کاربردهای دارویی رزماری موردستایش قرار گرفته‌است، اما اخیراً تحقیقات علمی این ادعاها را تایید کرده‌اند. تحقیقات صورت‌گرفته، نقش این گیاه دارویی به‌عنوان یک مکمل مهم در رژیم غذایی را تایید می‌کنند، زیرا حاوی طیف گسترده‌ای از مواد مغذی ضروری برای سلامتی است.

رژیم غذایی

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

رژیم بارداریرژیم دیابترژیم رشد کودکانرژیم لاغریرژیم بارداری

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

رژیم غذایی

طبع رزماری در طب سنتی

طبع رزماری گرم است یا سرد؟ رزماری گیاهی با خواص قوی آنتی‌میکروبیال و آنتی‌اکسیدان است که طبع گرم و خشکی دارد.

خواص رزماری

رزماری گیاهی با خواص بی‌شمار است که تاثیرات بسیار مثبتی روی درمان انواع بیماری‌ها دارد. برخی از خواص بی‌نظیر این گیاه شامل موارد زیر است.

اگر می‌خواهید برای درمان مشکل خود از این گیاه دارویی استفاده کنید، باید با دکتر طب سنتی مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با متخصص طب سنتی وجود دارد.

۱.  روغن رزماری برای مو

به گفته مجله healthline، استفاده از روغن رزماری برای مو آلوپسی آندروژنتیک را درمان می‌کند. طبق نتایج یک مطالعه زمانی که افراد مبتلا به آلوپسی آندروژنتیک دو بار در روز به مدت ۶ ماه، روغن رقیق‌شده این گیاه دارویی را روی پوست سرشان استعمال کردند، افزایش ضخامت مو را تجربه کردند. این درمان اثراتی مشابه استفاده از ماینوکسیدیل (روگین)، یک داروی رایج برای رشد مجدد مو، داشت.

به‌علاوه این افراد در مقایسه با افرادی که ماینوکسیدیل مصرف کردند، خارش پوست سر کمتری را گزارش کردند که این نشان می‌دهد این گیاه دارویی قابل تحمل‌تر و ملایم‌تر است.

می‌دونی رزماری چه خواصی داره؟

همین حالا با متخصص مشورت کن

زمانی که افراد مبتلا به آلوپسی آندروژنتیک دو بار در روز به مدت ۶ ماه، روغن رقیق‌شده این گیاه دارویی را روی پوست سرشان استعمال کردند، افزایش ضخامت مو را تجربه کردند.

۲.  خاصیت روغن رزماری برای ابرو

روغن این گیاه دارویی همچنین می‌تواند به‌عنوان یک سرم تقویت‌کننده رشد ابرو و مژه استفاده شود. روغن رزماری به دلیل داشتن ترکیبات ارگانیک منحصربه‌فرد، به رشد سریع و تغذیه‌رسانی کمک می‌کند.

برای تسریع رشد می‌توانید روغن این گیاه دارویی را چندین بار در روز به‌آرامی روی ابروها ماساژ دهید. این روغن را همچنین می‌توان با روغن کنجد و آب‌لیمو نیز ترکیب کرد. سپس این ترکیب را می‌توان با یک سوآپ پنبه‌ای روی ابروها استعمال کرد. می‌توانید این کار را دو بار در روز تکرار کنید.

۳. خواص رزماری در لاغری

یکی از خواص زیاد جست‌وجو شده این گیاه دارویی برای لاغری است. چای یا دم‌نوش این گیاه دارویی می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. پلی‌فنول‌هایی که در چای رزماری موجودند نقش موثری در بالابردن متابولیسم و افزایش چربی‌سوزی دارند. این گیاه همچنین می‌تواند به سرکوب اشتها کمک کند و دنبال‌کردن رژیم غذایی سالم را راحت‌تر کند.

اگر قبل از صرف غذا یک فنجان چای این گیاه دارویی را بنوشید، این چای پرخاصیت به شما کمک می‌کند کمتر غذا بخورید و تغذیه‌تان را در طول روز بهتر کنترل کنید! افزودن این عادت کوچک به روتین روزانه‌تان می‌تواند در طول زمان تفاوت بزرگی ایجاد کند.

۴. رزماری برای سرماخوردگی

این گیاه دارویی یک گیاه قدیمی است که از زمان‌های دور برای تسکین علائم سرماخوردگی و درمان خانگی گلو درد استفاده می‌شد. استنشاق بخار حاصل از جوشانده برگ‌ها و تکه‌های ساقه این گیاه دارویی می‌تواند درمان موثری برای گرفتگی بینی و قفسه سینه باشد.

جوشانده برگ رزماری برای تسکین گلودرد و احتقان بینی موثر است
جوشانده برگ رزماری برای تسکین گلودرد و احتقان بینی موثر است

۵. خواص رزماری برای اعصاب

تحقیقات نشان می‌دهند که استنشاق رایحه روغن ضروری این گیاه دارویی می‌تواند سطح کورتیزول (هورمون استرس) در خون را کاهش دهد. علت بالابودن سطح کورتیزول، استرس، اضطراب یا هر فکر یا رویدادی است که بدن را در حالت “جنگ یا گریز” قرار می‌دهد.

زمانی که استرس مزمن باشد، کورتیزول می‌تواند سبب افزایش وزن، استرس اکسیداتیو، بالارفتن فشارخون و بیماری قلبی شود. برای مقابله فوری با استرس، از پخش‌کننده اسانس استفاده کنید یا حتی یک بطری روغن ضروری این گیاه دارویی را باز و رایحه آن را استنشاق کنید.

۶. خواص رزماری برای کبد

این گیاه دارویی برای کبد هم مزایای زیادی دارد. فیتوکمیکال‌های موجود در این گیاه دارویی می‌توانند به تنظیم عملکرد کبد کمک کنند. روغن ضروری رزماری نیز یکی از مفیدترین روغن‌ها برای کبد است؛ زیرا به پاک‌سازی خون و دفع سموم مضر از کبد کمک می‌کند.

رزماری، به دلیل وجود ترکیبات فعالی همچون رزمارینیک اسید (RA)، اثرات مفیدی روی بیماری‌های کبدی دارد و اغلب توسط گیاه‌شناسان و متخصصان طبیعت‌درمانی استفاده می‌شود.

۷. خواص رزماری برای ریه

خواص این گیاه دارویی برای ریه بی‌شمارند و این گیاه به درمان بسیاری از اختلالاتی که ریه‌ها را درگیر می‌کنند کمک می‌کند. زمانی که روغن این گیاه دارویی را استنشاق کنید، به‌عنوان خلط‌آور عمل می‌کند و احتقان گلو ناشی از آلرژی، سرماخوردگی یا آنفولانزا را تسکین می‌دهد. استنشاق رایحه این گیاه به علت خواص ضدعفونی‌کنندگی‌ای که دارد می‌تواند با عفونت‌های تنفسی مبارزه کند. همچنین دارای اثرات ضداسپاسم است که به بهبود و درمان آسم برونش کمک می‌کند.

از روغن رزماری در دستگاه خوشبوکننده هوا استفاده کنید یا چند قطره را در یک لیوان یا یک قابلمه کوچک آب جوش بریزید و ۳ بار در روز بخار حاصل از آن را استنشاق کنید.

۸.    خواص رزماری برای رحم

یکی از خواص زیاد جست‌وجو شده رزماری برای رحم است. ازآنجایی‌که بالابودن زیاد از حد استروژن می‌تواند در بروز مشکلاتی نظیر ناباروری و برخی از سرطان‌ها دخیل باشد، روغن ضروری این گیاه دارویی می‌تواند استروژن اضافی را از بدن خارج کند و نقش مهمی در تعادل هورمونی داشته باشد.

این گیاه دارویی همچنین برای تسکین اعصاب و بهبود گرفتگی عضلات همچون یک معجزه عمل می‌کند. بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که روغن رزماری در تسکین درد قولنج کلیه (کولیک کلیوی) و دیسمنوره (گرفتگی و خونریزی شدید در دوران پریود) فوق‌العاده است.

گیاه رزماری، سطح استروژن بدن را متعادل و نرمال می‌کند
گیاه رزماری، سطح استروژن بدن را متعادل و نرمال می‌کند

۹. خواص رزماری برای عفونت

مطالعات نشان داده‌اند که کارنوزیک اسید و رزمارینیک اسید موجود در این گیاه دارویی خواص ضدباکتریایی، ضدویروسی و ضدقارچی بسیار قوی‌ای دارند. مصرف منظم این گیاه دارویی می‌تواند به کاهش خطر بروز عفونت کمک کند و به سیستم ایمنی کمک کند تا با هر گونه عفونتی که رخ می‌دهد مقابله کند.

۱۰. رزماری برای دیابت

به نقل از مجله healthine رزماری گیاهی با خواص بی‌شمار برای دیابت است. زمانی که قند خون بالا درمان نشود، می‌تواند به چشم، قلب، کلیه‌ها و سیستم عصبی آسیب بزند. به همین خاطر افراد مبتلا به دیابت حتماً باید سطح قند خونشان را به‌درستی مدیریت کنند.

برخی از مطالعات نشان داده‌اند که ترکیبات موجود در چای رزماری می‌توانند قند خون را پایین بیاورند و به مدیریت قند خون بالا در افراد مبتلا به دیابت کمک کنند.

اگر چه مطالعات صورت‌گرفته روی خواص چای این گیاه دارویی چندان گسترده و زیاد نیستند، اما مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی که روی خود این گیاه دارویی صورت‌گرفته‌اند نشان می‌دهند که کارنوزیک اسید و رزمارینیک اسید اثراتی مشابه انسولین روی قند خون دارند.

برخی از مطالعات همچنین نشان می‌دهند که این ترکیبات قادرند جذب گلوکز به سلول‌های ماهیچه‌ای را افزایش داده و قند خون را کاهش دهند.

ترکیبات موجود در چای رزماری می‌توانند قند خون را پایین بیاورند و به مدیریت قند خون بالا در افراد مبتلا به دیابت کمک کنند.

۱۱. رزماری برای پوست

نوشیدن چای رزماری می‌تواند برای پوستتان معجزه کند. آنتی‌اکسیدان‌هایی که در چای رزماری موجودند، به محافظت از پوست شما در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد کمک می‌کنند.

رادیکال‌های آزاد، یک سری مولکول‌های ناپایدارند که می‌توانند سبب استرس اکسیداتیو شوند (که منجر به پیری زودرس پوست می‌شود). مصرف این چای همچنین به کاهش التهاب و قرمزی پوست کمک می‌کند.

این گیاه دارویی یک مکمل عالی برای درمان آکنه است و نه‌تنها خاصیت ضدباکتریایی دارد، بلکه به کاهش قرمزی و پف‌کردگی جوش‌های کیستی نیز کمک می‌کند.

۱۲. فواید رزماری برای یبوست

در اروپا، اغلب از این گیاه دارویی برای کمک به درمان سوءهاضمه استفاده می‌شود. در حقیقت کمیسیون E آلمان، خواص این گیاه دارویی برای درمان سوءهاضمه را تایید کرده است. بااین‌حال، هنوز هیچ مدرک علمی قطعی‌ای برای پشتیبانی از این ادعا وجود ندارد.

علاوه‌براین از روغن این گیاه دارویی برای تسکین دیگر اختلالات گوارشی از جمله گاز معده، اسپاسم معده، نفخ و یبوست استفاده می‌شود. این روغن همچنین سبب تقویت اشتها می‌شود و به تنظیم تولید صفرا (که نقش مهمی در هضم دارد) کمک شایانی می‌کند.

برای درمان بیماری‌های معده، ۱ قاشق‌چای‌خوری روغن حامل (همچون روغن نارگیل یا روغن بادام) را با ۵ قطره روغن رزماری مخلوط کنید. سپس به‌آرامی مخلوط حاصل را روی شکمتان ماساژ دهید. استفاده منظم از روغن این گیاه دارویی به این روش سبب سم‌زدایی کبد شده و سلامت کیسه صفرا را بهبود می‌دهد.

رزماری می‌تواند سوهاضمه را درمان کند.
رزماری می‌تواند سوهاضمه را درمان کند.

خواص دمنوش رزماری

برخی از مزایای دم‌نوش رزماری شامل این مواردند:

  • دیورتیک عالی: دم‌نوش این گیاه دارویی یک دیورتیک (ادرارآور) طبیعی است که برای افرادی که رژیم غذایی با هدف کاهش وزن و کاهش مایعات باقیمانده دارند مناسب است. این دم‌نوش تولید ادرار را افزایش می‌دهد که این موضوع سبب تحریک بدن برای حذف مایعات و سموم انباشته شده می‌شود و سلامت کلی را بهبود می‌بخشد.
  • مبارزه با خستگی ذهنی: بسیاری از مطالعات از خواص این گیاه دارویی برای بهبود عملکرد ذهن پشتیبانی کرده‌اند. به همین خاطر این گیاه دارویی یک گزینه عالی برای زمان‌هایی است که استرس زیادی دارید (همچون قبل از امتحان یا قبل از یک جلسه کاری مهم). علاوه‌براین، این گیاه دارویی با ممانعت از این که فرد حافظه‌اش را از دست بدهد، تاثیر مثبتی روی مبارزه با آلزایمر دارد (بااین‌حال، برای تایید این موضوع هنوز به مطالعات بیشتری نیاز است).
  • درمان التهاب: دم‌نوش این گیاه دارویی می‌تواند یک راه‌حل عالی برای درمان التهاب و تسکین درد، ورم و به‌طورکلی کسالت باشد. این دم‌نوش می‌تواند در درمان انواع مختلف التهاب که در مفاصل، تاندون‌ها و حتی معده دیده می‌شوند موثر باشد.
  • بهبود گردش خون: رزماری دارای اثرات ضدپلاکتی است، به‌همین‌خاطر می‌تواند برای کسانی که سابقه مشکلات گردش خون دارند یا برای افرادی که نیاز دارند چند روز استراحت مطلق داشته باشند، مفید باشد. این گیاه دارویی می‌تواند گردش خون را بهبود بخشد و از تشکیل لخته (که می‌تواند گردش خون را قطع کند) جلوگیری کند. به‌همین‌خاطر است که مصرف این دم‌نوش به افرادی که جراحی داشته‌اند توصیه می‌شود.
  • مبارزه با سرطان: برخی از مطالعاتی که روی حیوانات صورت گرفته‌اند نشان دادند که رزماری به علت خواص آنتی‌اکسیدانی که دارد، می‌تواند رشد سلول‌های تومور را کاهش دهد. بااین‌حال، همچنان به تحقیقات بیشتری درخصوص تشخیص دقیق نحوه استفاده از این گیاه در تولیدداروهای ضدسرطان موردنیاز است.
دمنوش رزماری نه تنها با خستگی روزانه مبارزه می‌کند بلکه گردش خون را بهبود می‌بخشد
دمنوش رزماری نه تنها با خستگی روزانه مبارزه می‌کند بلکه گردش خون را بهبود می‌بخشد

نحوه مصرف رزماری

بسته به این که هدفتان از استفاده از این گیاه دارویی چیست می‌توانید آن را به روش‌های مختلفی استفاده کنید. می‌توانید برگ‌های تازه این گیاه دارویی را بخورید یا با آن‌ها دم‌نوش درست کنید، روغن آن را روی پوست استعمال کنید یا آن را استنشاق کنید.

۱. طرز تهیه دم‌نوش رزماری

مواد موردنیاز:

  • ۵ گرم برگ تازه رزماری
  • ۲۵۰ میلی‌لیتر (یا ۸ اونس) آب جوش

طرز تهیه: برگ‌های رزماری را به یک قابلمه آب داغ اضافه کنید و اجازه دهید به مدت ۵ الی ۱۰ دقیقه خیس بخورد. در این مدت حتماً در قابلمه را بگذارید. سپس ترکیب حاصل را از یک صافی توری عبور دهید و صبر کنید تا خنک شود. می‌توانید این دم‌نوش را ۳ یا ۴ بار در روز مصرف کنید. ترجیحاً این دم‌نوش را بدون شیرین‌کننده مصرف کنید.

۲. طرز استفاده از رزماری برای مو

می‌توانید از روش‌های زیر برای استعمال روغن این گیاه دارویی روی موها استفاده کنید:

  • روغن را مستقیم روی پوست سر استعمال کنید:

بعدازاین که حدود ۵ قطره روغن ضروری رزماری را با یک قاشق‌چایخوری روغن حامل (همچون روغن جوجوبا یا روغن نارگیل) مخلوط کردید، آن را به طور مستقیم روی پوست سرتان ماساژ دهید.

شستشوی بعد از استعمال روغن اختیاری است. اگر تصمیم دارید روغن را آبکشی کنید، اجازه دهید روغن حداقل ۵ تا ۱۰ دقیقه روی پوست سرتان بماند.

  • آن را با شامپوی خود مخلوط کنید:

می‌توانید روغن این گیاه دارویی را به کاندیشنر مو، لوسیون یا کرم اضافه کنید. اما احتیاط کنید و زیاد اضافه نکنید. به‌ازای هر اونس از محصول حدود پنج قطره اضافه کنید و سپس طبق معمول از محصول استفاده کنید.

روغن رزماری را می‌توان با روغن جوجوبا و نارگیل مخلوط و استفاده کرد.
روغن رزماری را می‌توان با روغن جوجوبا و نارگیل مخلوط و استفاده کرد.

عوارض و مضرات رزماری

در صورت مصرف خوراکی: این گیاه دارویی معمولاً به‌عنوان چاشنی در انواع غذاها استفاده می‌شود. درصورتی‌که به مدت ۸ هفته برگ این گیاه دارویی را به‌عنوان دارو مصرف کنید، معمولاً با خطری همراه نیست. بااین‌حال، مصرف روغن رزماری رقیق‌نشده یا مقادیر بسیار زیاد برگ این گیاه دارویی می‌تواند خطرناک باشد.

مصرف مقادیر بالای این گیاه دارویی ممکن است سبب بروز عوارضی نظیر استفراغ، حساسیت به آفتاب و قرمزی پوست شود.

در صورت استعمال روی پوست: معمولاً روغن رزماری برای اکثر افراد بی‌خطر است. اما گاهی ممکن است سبب بروز واکنش آلرژیک در برخی افراد شود.

اگر بعد از مصرف رزماری دچار عوارض شدید، باید با دکتر طب سنتی مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با متخصص طب سنتی وجود دارد.

مصرف مقادیر بالای این گیاه دارویی ممکن است سبب بروز عوارضی نظیر استفراغ، حساسیت به آفتاب و قرمزی پوست شود.

چون رزماری در بارداری و شیردهی ریسک داره، از متخصص مشاوره بگیر

ارزش غذایی رزماری

ارزش غذایی برگ‌های تازه رزماری در ۱۰۰ گرم به شرح زیر است:

ماده مغذیارزش مواد مغذیدرصد RDA
انرژی۱۳۱ کیلوکالری۶.۵ درصد
کربوهیدرات‌ها۲۰.۷۰ گرم۱۶ درصد
پروتئین۳.۳۱ گرم۶ درصد
چربی کل۵.۸۶ گرم۲۰ درصد
فیبر خوراکی۱۴.۱۰ گرم۳۷ درصد
نیاسین۰.۹۱۲ میلی‌گرم۶ درصد
ویتامین A۲۹۲۴ IU۹۷ درصد
ویتامین C۲۱.۸ میلی‌گرم۳۶ درصد
سدیم۲۶ میلی‌گرم۲ درصد
پتاسیم۶۶۸ میلی‌گرم۱۴ درصد
کلسیم۳۱۷ میلی‌گرم۳۲ درصد
آهن۶.۶۵ میلی‌گرم۸۳ درصد
منیزیم۹۱ میلی‌گرم۲۳ درصد
جدول ارزش غذایی رزماری
معمولا رزماری باعث ایجاد عارضه خاصی نمی‌شود.
معمولا رزماری باعث ایجاد عارضه خاصی نمی‌شود.

اشکال مختلف رزماری

رزماری در اشکال گوناگونی وجود دارد که هر یک از آن‌ها برای یک هدف استفاده می‌شوند. رایج‌ترین اشکال این گیاه دارویی شامل این مواردند:

  • پماد رزماری: برخی از شرکت‌های داروسازی اقدام به تولید پماد این گیاه دارویی کرده‌اند. این پمادها به‌عنوان تسکین‌دهنده دردهای عضلانی و مفاصل و دردهای عصبی (نورالژی) عمل می‌کنند.
  • روغن رزماری: یکی از اشکال این گیاه دارویی که اغلب برای بهبود سلامت پوست و مو استفاده می‌شود روغن رزماری است. این روغن خاصیت تسکین‌دهنده نیز دارد و برای بهبود درد استفاده می‌شود.
  • گیاه رزماری: این گیاه دارویی گیاهی خوشبو است که در دم‌نوش یا غذاها استفاده می‌شود.
  • قطره رزماری: از قطره این گیاه دارویی برای درمان ریزش موی سر و ابرو و تقویت رشد آن‌ها استفاده می‌شود. این قطره موضعی را می‌توان برای درمان شوره سر هم استفاده کرد.
  • رزماری خشک شده: می‌توان برگ‌های این گیاه دارویی را خشک کرد و در غذاها، دم‌نوش و برای اهداف دارویی از آن‌ها استفاده کرد. این گیاه دارویی خشک‌شده خواصی همچون رزماری تازه دارد و به طور گسترده مورداستفاده قرار می‌گیرد.
اشکال مختلف رزماری
اشکال مختلف رزماری شامل قرص، پماد، گیاه و روغن است

نتیجه‌گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

رزماری گیاهی است که به‌عنوان طعم‌دهنده غذا، خوشبوکننده و یک درمان موثر شناخته می‌شود. خواص این گیاه بسیار گسترده است و از آن در ساخت داروهای زیادی استفاده می‌شود. اگرچه گیاهان دارویی اغلب بی‌خطر هستند؛ اما توصیه می‌شود که قبل از مصرف این گیاهان به دکتر طب سنتی مراجعه کنید و در خصوص دوز مناسب از پزشک راهنمایی بخواهید.

اگر می‌خواهید برای درمان مشکل خود از این گیاه دارویی استفاده کنید، باید با متخصص طب سنتی مشورت کنید. درصورتی‌که نمی‌توانید حضوری مراجعه کنید، مشاوره تلفنی با دکتر طب سنتی می‌تواند راه‌حل مناسبی برای شما باشد. در دکترتو خیلی راحت می‌‌توانید هم مشاوره تلفنی و آنلاین دریافت کنید و هم نوبت حضوری بگیرید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

یک مطالعه هفت‌ماهه نشان داد که استفاده موضعی از روغن این گیاه دارویی می‌تواند تا ۴۴ درصد رشد ریش را افزایش دهد. در همین مطالعه، نشان داده شد که روغن‌های محبوب و مفید برای سلامت مو (مانند روغن جوجوبا، روغن هسته انگور و روغن درخت چای) توانستند تنها ۱۵ درصد رشد ریش را افزایش دهند.

بیماری بواسیر تقریباً ۳ نفر از هر ۴ بزرگسال را تحت تاثیر قرار می‌دهد. برخی از پمادهای درست شده از گیاهان دارویی می‌توانند به درمان بواسیر کمک زیادی کنند. برخی از این گیاهان شامل اسطوخودوس و رزماری هستند.

خیر رزماری و ترخون دو گیاه متفاوت‌اند. ظاهر و خواص این دو گیاه با هم متفاوت است و هر یک از آن‌ها برای اهداف متفاوتی استفاده می‌شوند.

بله. خواص ضددرد و ضدالتهابی این گیاه دارویی باعث شده که به یک داروی موضعی ایده‌آل برای تسکین دردهای عضلانی و ناراحتی‌های روماتیسمی تبدیل شود.

ازآنجایی‌که مصرف این گیاه دارویی در دوزهای بالا ممکن است باعث سقط‌جنین شود، زنان باردار نباید آن را به‌عنوان مکمل مصرف کنند. اما مصرف آن به‌عنوان ادویه در غذا بی‌خطر است.

مصرف دوز بالای این گیاه دارویی در دوران شیردهی هم خطرناک است. به همین خاطر بهتر است قبل از مصرف حتماً با دکتر طب سنتی مشورت کنید.

امتیاز شما به مقاله:
(4.4از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره رزماری

  1. Z گفت:

    برای لاغری خوب است واقعا چه جوری استفاده کنم

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      یکی از خواص زیاد جست‌وجو شده این گیاه دارویی برای لاغری است. چای یا دم‌نوش این گیاه دارویی می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. پلی‌فنول‌هایی که در چای رزماری موجودند نقش موثری در بالابردن متابولیسم و افزایش چربی‌سوزی دارند. این گیاه همچنین می‌تواند به سرکوب اشتها کمک کند و دنبال‌کردن رژیم غذایی سالم را راحت‌تر کند.

      اگر قبل از صرف غذا یک فنجان چای این گیاه دارویی را بنوشید، این چای پرخاصیت به شما کمک می‌کند کمتر غذا بخورید و تغذیه‌تان را در طول روز بهتر کنترل کنید! افزودن این عادت کوچک به روتین روزانه‌تان می‌تواند در طول زمان تفاوت بزرگی ایجاد کند.

    2. ناشناس گفت:

      با اجازه ادمین
      برای لاغری باید بدن رو از حالت اسیدی خارج کنید و به سمت قلیایی شدن ببرید. وقتی بدن رو پاکسازی میکنید و باکتری های مفید تو روده ها بیشتر میشن دستاوردش برای شما کاهش وزن هست. به روشی سالم و اصولی به خودتون کمک کنید. سلامتی اولویت اول هست.

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سپاس از نظر تان
        تندرست باشید دوست عزیز

    3. ۰۹۱۲۴۳۷۷۹۷۵ گفت:

      سلام
      برای کاهش وزن بدن رو باید از حالت اسیدی به حالت قلیایی ببرید. وقتی که بدن رو پاکسازی میکنید اول به سلامتی کمک میکنید و از دستاوردهای اون کاهش وزن هست.
      در این روش اولویت سلامتی هست.

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سپاس از نظر تان
        تندرست باشید

  2. زهرا گفت:

    امکانش هست که روغن رزماری رو قبل از استحمام ،روی سر ماساژ داد؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      میتونید از روغن رزماری بر روی پوست سر ماساژ دهید و برای رشد موها موثر می باشد.

  3. مهدی گفت:

    سلام و وقت بخیر
    من از باغچه حدود نیم کیلو برگ رزماری رو چیدم. برای استفاده جهت کاهش ریزش مو، آیا الان باید کل نیم کیلو رو بجوشانم. یا اونها رو خشک کنم و کم کم بجوشانم؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام مهدی عزیز
      یک لیوان آب را در ظرف مناسب ریخته و بجوشانید. به محض جوش آمدن آب یک مشت برگ رزماری خشک شده به آن اضافه کنید. پنج دقیقه زمان جوش بهینه برای آزادسازی بالاترین غلظت ترکیبات فنلی لازم است. اجازه دهید برگ رزماری در آب جوش به مدت پنج ساعت دم بکشد.
      سالم باشید

      1. سمیرا گفت:

        سلام فرمودید پنج ساعت دم بکشه؟؟؟ پنج دقیقه بجوشه بعد پنج ساعت رو کتری دم بکشه؟؟؟

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          بله

  4. Zeynab گفت:

    جوشانده رزماری برای موهای چرب مناسبه؟باعث ریزش بیشتر مو نمیشه؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      خیر بسیار مفید است
      هم جوشانده و هم روغن رزماری

      (عذرخواهی بایت تاخیر در پاسخگویی)

  5. حاتمی حاتمی گفت:

    درودبرشما
    بااین توضیحات خیلی مناسب وخوب بود، من مدتی میباشدکه از شاپو شون برای انواع مواستفاده میکنم،راضی هستم.
    ولی الان برای دمنوش میخواهم اقدام نمایم
    چون قرص قلب استفاده میکنم مشکلی پیش نمیاد؟؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام و درود همراه عزیز
      بهتر است در این رابطه نظر پزشک متخصص را جویا شوید
      توصیه می‌شود جهت مشاوره و راهنمایی بیشتر به پزشک متخصص قلب و عروق مراجعه کنید پزشک متخصص قلب

  6. مهسا گفت:

    ازجوشانده رزماری برای ریزش مو در دوران عادت ماهیانه میشه استفاده کرد؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      میتونید از رزماری در دوران قاعدگی نیز استفاده کرد و منعی ندارد.

  7. معصومه گفت:

    سلام براعفونت رحم هم خوبه؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      مصرف منظم این گیاه دارویی می‌تواند به کاهش خطر بروز عفونت کمک کند و به سیستم ایمنی کمک کند تا با هر گونه عفونتی که رخ می‌دهد مقابله کند.

  8. نسرین گفت:

    عالی بود👌

  9. محسن شکرانی گفت:

    سلام وقتتون بخیر یک سوال از شما داشتم ایاپمادروزمالی برای درد کمر خوب هست یا نه

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام و درود همراه عزیز
      از این پماد برای تسکین درد های عضلانی هم استفاده می‌شود.
      توصیه می‌شود جهت مشاوره و راهنمایی بیشتر به پزشک متخصص مغز و اعصاب مراجعه شود.دکتر مغز و اعصاب

  10. خیراله سلیمی گفت:

    سلام از خواص داروهای گیاهی بیشتر بنویسید. ممنون

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سپاس از پیشنهاد و همراهی شما.

      1. ناشناس گفت:

        آیا اونهای ک تب سر گرم دارن هم میتونن از ذروغن رزماری برای جلوگیری از ریزش مو استفاده کنند؟

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          بله می توانید مصرف کنید