دکترنجمه السادات زارعیان جهرمی (پزشک ناظر کیفی محتوای مجله سلامت دکترِتو)
تخصص پزشکی :

کارشناس ارشد تغذیه

کد نظام پزشکی: 8235
فعالیت در مراکز پزشکی :

آخرین مقاله های بررسی شده توسط دکترنجمه السادات زارعیان جهرمی

ایشان تاکنون 47 مقاله پزشکی را در مجله سلامت دکترتو بررسی کرده‌اند

رژیم کتوژنیک ۷ روزه بهترین راه برای کاهش وزن سریع

رژیم کتوژنیک ۷ روزه یک الگوی غذایی است که شامل مصرف مقادیر زیاد چربی، مقادیر کم تا متوسط پروتئین و کربوهیدرات خیلی کم است. این رژیم به کاهش وزن و کم کردن چربی‌های آزاردهنده شکم کمک می‌کند.

5 ماه پیش

غذاهای مجاز در رژیم کتوژنیک کدام است؟

رژیم کتوژنیک مبتنی بر مصرف خوراکی‌هایی با حداقل کربوهیدرات و چربی و پروتئین بالاست. بنابراین غذاهای مجاز در رژیم کتو باید با کمترین میزان کربو و بیشترین میزان چربی سالم و پروتئین باشند. گوشت، روغن‌های گیاهی، میوه و سبزیجات، تخم‌مرغ و فرآورده‌های آن همگی در لیست غذاهای مجاز در رژیم کتوژنیک قرار می‌گیرند.

5 ماه پیش

غذاهای ممنوعه در رژیم کتوژنیک چیست؟

غذاهای ممنوعه در رژیم کتو خوراکی‌های حاوی کربوهیدرات زیاد هستند که باعث بالا رفتن قند خون و خارج شدن بدن از وضعیت کتوز می‌شوند. نان و غلات، میوه‌های شیرید، سیب زمینی و سبزیجات نشاسته‌ای در لیست اصلی غذاهای ممنوعه در رژیم کتوژنیک قرار می‌گیرند که مصرف‌شان مجاز نیست.

5 ماه پیش

هرم غذایی رژیم کتوژنیک شامل کدام گروه های غذایی است؟

هرم غذایی رژیم کتوژنیک ترکیبی از مواد غذایی است که در رژیم کتو می‌توان مصرف کرد. هرم کتو بر اساس اهمیت و میزان مصرف مواد غذایی در این رژیم ساخته شده است. در پایه هرم کتوژنیک چربی‌ها را به عنوان منبع اصلی انرژی و ایجاد حالت کتوزیس داریم. بعد از آن به پروتئین‌ها و سبزیجات می‌رسیم. در قسمت نوک هرم کتو هم لبنیات کم چرب و میوه‌های با کربوهیدرات پایین داریم.

5 ماه پیش

سیب بهترین میوه برای حفظ سلامتی

سیب خاصیت‌های زیادی برای بدن دارد. از جمله خواص سیب میتوان به درمان یبوست، بیماری قلبی، معده‌درد و آسم اشاره کرد. همچنین این میوه باعث تقویت دندان‌ها و لاغری می‌شود.

9 ماه پیش

معرفی شام رژیمی کم کالری و سیرکننده

شام رژیمی باید سرشار از پروتئین، چربی سالم و کربوهیدرات باشد. هیچ یک از گروه‌های غذایی را حذف نکنید. اما بهتر است مصرف کربوهیدرات کاهش پیدا کند. بسیاری از غذاهای سفره ایرانی را می‌توانید در لیست غذاها برای شام رژیمی قرار دهید.

10 ماه پیش

گل خشخاش و تمام چیزهایی که باید درباره آن بدانید.

خشخاش یا کوکنار گیاه دارویی علفی یک ساله از خانواده شقایق است که انواع مختلفی دارد. این گیاه نسبت به سرما و گرما مقاوم است. شیره خشک‌شده کاسبرگ گیاه را تریاک می‌گویند که خاصیت ضد درد، ضد اسهال و آرامبخش دارد. وجود آلکالوئید در این گیاه باعث استفاده از ان در مصارف دارویی و صنعتی شده است. میوه این گیاه وقتی می‌رسد شبیه کپسول است که با بریدنش شیرابه سفیدی از آن خارج می‌شود. این شیرابه را خشک کرده و آب آن را می‌گیرند و ماده قهوه‌ای تریاک به‌دست می‌آید.

11 ماه پیش

گلوتن چیست؟ مضر است یا مفید؟

گلوتن ماده پروتئینی موجود در غلات مثل جو، گندم و چاودار است که باعث مشکلات گوارشی می‌شود. در حالت کلی مصرف گلوتن مشکلی برای سلامتی افراد معمولی ایجاد نمی‌کند اما افراد مبتلا به بیماری سلیاک یا کسانی که نسبت به گلوتن حساسیت دارند باید سراغ رژیم غذایی فاقد گلوتن یا محصولات فری گلوتن بروند.

11 ماه پیش

روغن سیاه دانه؛ نحوه مصرف، عوارض و خواص آن

روغن سیاه دانه طب گرم و خشک دارد. این روغن به کاهش التهاب کمک می‌کند. برای کاهش درد مفاصل، سلامت پوست و مو، کاهش چربی شکم و رفع درد زانو و کمر توصیه می‌شود.

12 ماه پیش

رزماری؛ نحوه مصرف، عوارض و خواص رزماری

رزماری گیاهی معطر است که به‌عنوان چاشنی غذا استفاده می‌شود. برای سلامت مو و ابرو می‌توان از آن استفاده کرد. در درمان سراخوردگی، دیابت، مشکلات کبد و بیماری‌های رحم تاثیر دارد.

12 ماه پیش

خواص ترب سیاه؛ ماده غذایی پرخاصیت

ترب سیاه (black horseradish) یک ماده غذایی پر خاصیت و از گیاهان دارویی محسوب می شود. این گیاه به سلامت کبد، کلیه، پوست و مو و معده کمک می‌کند.

12 ماه پیش

آیا رژیم کرب سایکلینگ فقط مخصوص ورزشکاران است؟

رژیم کرب سایکلینگ رژیم پرطرفدار در میان ورزشکاران است. در این رژیم میزان مصرف کربوهیدرات باتوجه‌به شدت و زمان تمرینات ورزشی مشخص می‌شود. اگر میزان کالری روزانه را کاهش دهید، برای لاغری هم مناسب است.

2 سال پیش