بومادران و هر آنچه باید درباره آن بدانید

آنچه در این مقاله می‌خوانید

بومادران گیاهی پرخاصیت است که می‌توانید از آن به صورت چای، دمنوش، عرق، روغن، پودر و حتی از برگ تازه آن استفاده کنید. بومادران در طب سنتی برای درمان دردهای معده، تنظیم قاعدگی و پیشگیری از عفونت مفید است. استفاده از عرق بومادران برای نوزادان و کودکان زیر دو سال و خانم‌های باردار ممنوع است.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 10 دقیقه
بومادران و هر آنچه باید درباره آن بدانید

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

احتمالاً تا به حال بارها با نام گیاه بومادران برخورد داشته‌اید، گیاهی پراستفاده در طب سنتی که در شکل‌های مختلفی همچون عرق و یا دم‌نوش مورداستفاده قرار می‌گیرد. خواص فوق‌العاده این گیاه سفید یا زردرنگ برای رفع استرس و اضطراب، درمان سرماخوردگی و فشار خون بالا و بهبود سیستم گوارشی باعث شده که بومادران از دیرباز تا به ‌امروز جزء گیاهان دارویی محبوب باشد. در این مطلب از مجله سلامت دکترتو با ما همراه شوید تا با خواص بومادران بیشتر آشنا شوید.

پیش از هر چیز پیشنهاد ما این است که پیش از مصرف این گیاه با دریافت مشاوره آنلاین، تلفنی و یا معاینه حضوری با دکتر طب سنتی در دکترتو، از نحوه استفاده از آن مطمئن شوید.

گیاه بومادران چیست؟ (گل بومادران)

بومادران گیاهی علفی یک یا چند ساله با طبع گرم و خشک از تیره کاسنیان است که انواع مختلفی دارد. با این حال، گونه بومادران هزار برگ یا معمولی در ایران بیشتر مشاهده می‌شود. قدمت طولانی بومادران به دوران نبرد تروآ برمی‌گردد و نام لاتین Achillea هم از اسم آشیل، قهرمان افسانه‌ای یونان گرفته شده است. در خلال جنگ تروآ از بومادران برای درمان زخم، عفونت و خون‌ریزی استفاده می‌کردند. ساکسون‌ها هم برای دفع سحر و جادو و چشم بد به بومادران اعتقاد داشتند. به بومادران، مشک چوپان یا مشک داش هم می‌گویند و علت آن نیز بوی تند فلفلی مانندی است که از سرشاخه‌های گل‌دار بومادران استشمام می‌شود.

بومادران چه شکلی است؟

بومادران، گیاهی علفی سبز مایل به زرد با ساقه و شاخه‌های راست در حدود ۲۵ تا ۶۰ سانتی‌متر و دم‌برگ‌های طویل و گل‌های خوشه‌ای دراز. دانه‌های بومادران صاف و کروی شکل هستند.

متن انگلیسی:
«The flowers, leaves, and stems of the yarrow plant are used as medicine.»
ترجمه متن:
«از گل‌ها، ریشه‌ها و ساقه‌های گیاه بومادران به عنوان گیاه دارویی استفاده می‌شود.»

به نقل از mountsinai
گیاه بومادران چیست؟ (گل بومادران)
گیاه بومادران با رنگ‌های زرد و سفید و با شاخه‌هایی راست رشد می‌کند.

نحوه مصرف بومادران چگونه است؟

گیاه دارویی بومادران را می‌توان به شکل‌های مختلفی مثل چای استفاده کرد. برای تهیه چای بومادران کافی است دو تا سه قاشق غذاخوری گیاه بومادران با یک لیوان آب جوش ترکیب کرده و ده دقیقه زمان دهید تا دم بکشد. اضافه کردن اسانس نعنا به چای بومادران برای درمان سرماخوردگی توصیه می‌شود. مصرف این دم‌نوش به افزایش اشتها هم کمک می‌کند.

بومادران به شکل قطره عصاره هم وجود دارد که می‌توانید آن را به ‌صورت روزانه دو تا سه قطره با آب ترکیب کرده و میل کنید که روش بسیار خوبی برای درمان اختلالات ادراری است. برگ تازه این گیاه هم به ‌عنوان سبزی در سالاد مصرف می‌شود. روش دیگر مصرف این گیاه به ‌شکل بخور است. بهتر است با توجه به شرایط خود، نحوه بخور را با پزشک خود در میان بگذارید.

۱. طریقه مصرف بومادران برای معده (نحوه مصرف و خواص بومادران برای گوارش)

برای تقویت معده، رفع نفخ معده و برطرف کردن بی‌اشتهایی مصرف نصف استکان عرق این گیاه بین یا بعد از غذا مجاز است. طب سنتی برای دفع کرم روده و معده مصرف روزی دو فنجان دم‌نوش بومادران در وعده صبح و شب را تجویز می‌کند. بومادران برای تقویت معده و رفع رفلاکس معده هم مناسب است و پس از رفلاکس می‌توانید از دم‌نوش این گیاه استفاده کنید.

 برای درمان زخم معده و اثنی عشر هم باید بعد از غذا دم‌نوش بومادران میل کنید. کسانی که از کرم روده یا معده رنج می‌برند می‌توانند صبح و شب یک لیوان جوشانده بومادران مصرف کنند. نوشیدن دم‌نوش این گیاه نیم ساعت پس از غذا برای افراد دارای ورم معده یا درد معده توصیه می‌شود. ۲ گرم پودر بومادران را با یک لیوان آب جوش ترکیب کرده و اجازه بدهید که ۲۰ دقیقه دم بکشد سپس میل کنید. 

نحوه مصرف و خواص بومادران برای گوارش
عکس گیاه بومادران خشک شده برای تهیه دمنوش. برای درمان زخم معده و اثنی عشر باید بعد از غذا دم‌نوش بومادران میل کنید.

۲. طریقه مصرف بومادران برای کیست تخمدان

مصرف عرق این گیاه نقش معجزه‌آسایی در درمان عفونت زنانه، تنبلی تخمدان، و کیست دارد. طریقه مصرف بومادران برای کیست تخمدان پنج روز مداوم دم‌نوش بومادران و دارچین است. مصرف دم‌نوش این گیاه هم بعد از هر وعده غذایی برای درمان کیست و تنبلی تخمدان و عفونت‌های زنانه توصیه می‌شود.

برای آن که بتوانید با کمک بومادران، عفونت‌های زنان را برطرف کنید، لازم است که پنج گرم از گل این گیاه، بلوط، گل بابونه، زیره کرمان و تخم گشنیز را نیم‌کوب کنید. یک قاشق غذاخوری از این ترکیب را در یک لیوان آب جوش بریزید و اجازه بدهید که ۲۰ دقیقه بماند. بعد از صاف کردن میل کنید. دو بار در روز صبح و شب می‌توانید این دم‌نوش چند گیاه را برای عفونت زنان مصرف کنید.

۳. طریقه مصرف بومادران و خواص بومادران برای باز شدن قاعدگی و طرز استفاده از بومادران برای عفونت رحم

خاصیت ضدالتهابی دم‌نوش این گیاه به تسکین دردهای قاعدگی کمک می‌کند. طریقه مصرف این گیاه برای تنظیم قاعدگی به این ترتیب است که دو هفته از عرق بومادران یا دم‌نوش آن استفاده شود. سه گرم از این گیاه (اندازه یک تی بگ) را با یک لیوان آب جوش ترکیب کرده و پس از ۱۵ دقیقه که دم کشید میل نمایید. این گیاه در درمان و بهبود سندرم پیش از قاعدگی یا همان pms نیز بسیار موثر خواهد بود.

گفته شده است که برای کاهش عفونت‌های رحمی می‌توان از نشستن در دمنوش بومادران کمک گرفت. ما این روش‌ها را به عنوان درمان اصلی توصیه نمی‌کنیم. بهترین روش درمان عفونت‌های رحمی و زنان، مراجعه به دکتر زنان و دریافت درمان پزشکی است. در مواردی ممکن است که روش‌های سنتی و گیاهی در کاهش ناراحتی و کوتاه کردن دوره‌ی درمان موثر باشند. اما همیشه باید با مشورت با پزشک مورد استفاده قرار گیرند.

می‌خوای از داروی گیاهی بومادران استفاده کنی و نحوه مصرف رو بلد نیستی؟

همین حالا مشاوره دارویی بگیر!

خواص بومادران یا خواص عرق بومادران (بومادران برای چی خوبه؟)

برگ و گل‌ این گیاه هر دو خوراکی هستند و از ساقه‌هایش هم برای درمان موضعی استفاده می‌شود. موارد مصرف آن هم به ‌شکل چای و دم‌نوش، روغن بومادران، عرق بومادران و پودر خشک به عنوان ادویه هستند، البته برگ سبز تازه بومادران را هم می‌توان به ‌عنوان سبزی در سالاد استفاده نمود. در ادامه نیز از خواص گیاه بومادران می‌توان به عفونت، قطع خون‌ریزی، تقویت کبد، کاهش دردهای قاعدگی، تسکین درد مفاصل، تقویت معده و رفع نفخ، درمان سنگ مثانه و کلیه، دفع لک‌های پوستی و پیسی اشاره کرد.

جلوگیری از چین و چروک صورت، کم کردن ریزش مو و درمان تنگی نفس از دیگر خواص بومادران هستند. پیشنهاد ما این است که پیش از مصرف این گیاه با دریافت مشاوره آنلاین و یا معاینه حضوری با متخصصین دکترتو، از نحوه استفاده از آن مطمئن شوید. در ادامه برخی از مهم‌ترین خواص بومادران و کاربردش در طب سنتی را برایتان آورده‌ایم:

۱. خواص بومادران برای معده (بومادران برای عفونت معده)

فلاونوئیدهای موجود در این گیاه باعث خاصیت ضد اسپاسم و ضد دردی در بومادران می‌شود و به هضم بهتر غذا کمک می‌کند و معده درد و ناراحتی معده را کاهش می‌دهد. در کنار این نیز این گیاه برای درمان اسهال توصیه می‌شود.

خواص بومادران برای معده
بومادران خواص زیادی برای سیستم گوارشی دارد و کبد را تقویت می‌کند.

۲. خواص بومادران برای کبد چرب

معمولاً گفته می‌شود که دم‌نوش یا نوشیدنی‌هایی که مزه تلخی دارند برای دفع چربی‌های اضافه کبد مفید هستند. یکی از خواص بومادران برای درمان کبد چرب در طب سنتی این است که کبد را تقویت کرده و صفرا را در بدن آزاد می‌کند. بومادران گیاهی ضد میکروبی و ادرارآور است. با افزایش دفعات ادرار، مواد زائد بیشتری هم از بدن دفع می‌شوند. به‌ همین خاطر طب سنتی به بیماران دارای قند خون، کلسترول و کبد چرب، مصرف دم‌نوش بومادران را توصیه می‌کند. بیماران دارای کبد چرب می‌توانند هر روز پیش از صبحانه یک لیوان دم‌نوش این گیاه میل کنند.

۳. خواص بومادران برای پوست

از خواص این گیاه برای پوست می‌توان به جوان‌سازی پوست صورت، درمان زخم‌های پوستی و اگزما اشاره کرد. مصرف ماسک بومادران باعث پاک‌سازی پوست می‌شود، با احیای سلول‌های پوستی، چین و چروک‌های صورت را برطرف می‌کند و باعث جوان‌سازی پوست می‌شود. خاصیت ضدالتهابی بومادران باعث شده که این گیاه از جایگاه ویژه‌ای در طب سنتی برای درمان زخم‌های پوستی و کاهش خارش برخوردار باشد. ترکیب شیمیایی آشیلین موجود در بومادران به انعقاد سریع خون کمک کرده و باعث بسته ‌شدن زخم می‌شود. به‌ علاوه اینکه مصرف موضعی آن روی زخم باعث شده که قرمزی اطراف زخم کاهش یابد.

اینفوگرافی خواص بومادران
خواص و عوارض داروی گیاهی بومادران چیست؟

۴. خواص بومادران برای قاعدگی و درد پریود و خواص بومادران برای رحم (بومادران برای سندروم پیش از قاعدگی)

مصرف چای این گیاه، ماهیچه‌های رحمی را آرام می‌کند و درد پریود و گرفتگی‌های قاعدگی را کاهش می‌دهد. همین خاصیت ضدالتهابی و التیام بخشی است که باعث شده طب سنتی مصرف بومادران برای تسکین درد پریودی را تجویز کند. طب سنتی برای درمان درد پریود شدید مصرف سه تا پنج لیوان دم‌نوش این گیاه دو روز پیش از دوره پریودی را توصیه می‌کند. از دیگر خواص این گیاه برای قاعدگی این است که باعث تحریک رحم می‌شود و سیکل قاعدگی را تنظیم می‌کند.

۵. خواص بومادران برای عفونت زنان (نشستن در جوشانده بومادران برای عفونت – بومادران برای پاکسازی رحم)

خواص آنتی‌سپتیک موجود در این گیاه آن را به گیاه دارویی مفیدی برای درمان عفونت و ورم پستان (ماستیت) تبدیل کرده است. بومادران می‌تواند از عفونت و خون‌ریزی ناشی از زخم‌های عفونی جلوگیری کند. مصرف دم‌نوش این گیاه و دارچین برای زنان مبتلا به کیست تخمدان و درمان ترشحات و عفونت زنان به مدت ۵ روز متوالی برای درمان عفونت زنان توصیه می‌شود.

خاصیت ضد باکتریایی و ضد قارچی این گیاه برای پاک‌سازی رحم مفید است که می‌تواند عفونت رحمی را کنترل کرده و زخم‌های رحمی و دهانه رحم در خانم‌ها را بهبود ببخشد. عصاره بومادران از تکثیر سلول‌های آدنوکارسینوم تخمدان جلوگیری و از رحم محافظت می‌کند.

۶. خواص بومادران برای کیست تخمدان و بومادران برای تنظیم هورمون

از خواص جادویی این گیاه درمان کیست ساده تخمدان، تنبلی تخمدان، فیبروم رحمی، آندومتریوز و عفونت زنانه است.

بر هم خوردن تنظیم هورمون‌ها معمولاً از عوارض کوتاه ‌مدت سندروم پیش از قاعدگی است، البته گاهی هم به هم خوردن هورمون‌ها علل دیگری دارد، بلند مدت است و باعث خطرات و بیماری‌های جدی می‌شود. اینجاست که بومادران برای تنظیم هورمون‌ها در بدن کمک می‌کند. ترکیب این گیاه با گیاهان دارویی دیگری مثل انگورک آمریکایی می‌تواند به تنظیم هورمون‌ها کمک کند.

علائم کیست تخمدان داری؟ برای درمانش از بهترین دکتر نوبت بگیر!

۷. خواص بومادران برای بواسیر (خواص بومادران برای روده)

بواسیر به ‌خاطر ورم رگ‌های خونی و التهاب بافت‌های اطراف مقعد به ‌وجود می‌آید. از خواص بومادران برای علائم بواسیر می‌توان به کاهش میزان عفونت و رفع التهاب و ورم اشاره کرد، البته این گیاه بیشتر برای مهار خونریزی بواسیر توصیه می‌شود و مصرف آن بعد از هر بار دفع مزاج باعث رفع تورم و آرام شدن روده بزرگ می‌شود.

این گیاه با تحریک ترشحات آنزیم‌های گوارشی و صفرا به گوارش روده کمک کرده و احتمال ابتلا به اختلالات دستگاه گوارش مثل نفع معده، اسهال و یبوست را کاهش می‌دهد. طب سنتی مصرف چای این گیاه برای بیماران سندروم روده تحریک‌پذیر را تجویز می‌کند. این گیاه همچنین می‌تواند از زخم معده پیشگیری کرده یا آن را درمان کند.

۸. خواص بومادران برای سرماخوردگی

خاصیت ضد التهابی، ضد درد و ضد باکتریایی این گیاه باعث شده که این گیاه به ‌عنوان آنتی‌بیوتیک گیاهی برای مبتلایان به سرماخوردگی مفید باشد. ترکیب چای بومادران و نعنا سموم بدن را به ‌شکل تعریق دفع می‌کند و برای کاهش سرفه، عطسه، آبریزش بینی و تب در سرماخوردگی توصیه می‌شود.

خواص بومادران برای سرماخوردگی
گیاه بومادران می‌تواند در درمان سرماخوردگی نیز موثر باشد.

۹. بومادران برای عفونت

این گیاه برای جلوگیری از خونریزی و عفونت ناشی از زخم‌ها، تسکین درد، رفع قرمزی و سوزش زخم‌ها توصیه می‌شود. به ‌علاوه اینکه خاصیت التیام‌بخشی سریع زخم و درمان عفونت پوستی دارد. برای درمان عفونت می‌توانید دمنوش این گیاه را به‌ مدت یک ‌هفته مصرف کنید.

۱۰. بومادران برای خواب خوب

خاصیت آرام‌بخشی و ضدالتهابی این گیاه باعث شده که طب سنتی تأکید خاصی روی مصرف آن برای آرامش و خواب خوب داشته باشد. مصرف دم‌کرده این گیاه یک دمنوش آرامبخش است و خاصیت خواب‌آوری دارد و خواب را تنظیم می‌کند. به‌ علاوه اینکه به‌ خاطر خاصیت ضد اضطرابی‌ برای درمان بی‌خوابی توصیه می‌شود. مصرف این گیاه روی کیفیت خواب تأثیر می‌گذارد و خواب خوب و آرامی برایتان به ارمغان می‌آورد.

بومادران برای خواب خوب
اگر مشکل خواب دارید، استفاده از دمنوش این گیاه می‌تواند قبل از خواب معجزه بکند.

۱۱. بومادران برای فشارخون بالا

مصرف منظم بومادران باعث تنظیم فشار خون شده و احتمال ابتلا به سکته مغزی، قلبی، بیماری‌های قلبی-عروقی و آترواسکلروز را کاهش می‌دهد. دم‌نوش این گیاه از ورود کلسیم به عروق خونی جلوگیری می‌کند و برای درمان فشار خون بالا توصیه می‌شود.

۱۲. بومادران و قند خون

بومادران گیاه مناسبی برای کنترل و درمان بیماری دیابت است. اینولین موجود در این گیاه مثل فیبر عمل می‌کند و برخلاف سایر کربوهیدرات‌ها، به‌ جای گلوکز، فروکتوز تولید می‌کند. به ‌همین دلیل هم یکی از خواص مفید مصرف دم‌نوش و چای این گیاه کاهش قند خون در بیماران دیابتی است.

۱۳. بومادران برای اضطراب

دمنوش بومادران یک داروی گیاهی برای فکر و خیال است و اثرات آرامبخش دارد. این گیاه مستقیماً روی کاهش هورمون‌های تنش‌زا و استرس‌زا تأثیر می‌گذارد و جایگاه آن نیز مثل داروی دیازپام است که استرس و اضطراب را رفع می‌کند. طب سنتی مصرف دمنوش این گیاه برای اضطراب را تجویز می‌کند.

۱۴. بومادران برای ترمیم و بهبود زخم

در نبرد تروآ در یونان باستان از این گیاه برای ترمیم و بهبود زخم استفاده شد. خاصیت ضدالتهابی بومادران باعث شده که زخم‌ها و سلول‌های آسیب‌دیده به‌ سرعت ترمیم شوند.

بومادران برای ترمیم و بهبود زخم
شما می‌توانید این گیاه را در شکل‌های مختلفی همچون دمنوش و عرق، روغن و غیره مصرف کنید.

۱۵. بومادران برای بند آوردن خون دماغ شدن

ویژگی ضدالتهابی این گیاه باعث بند آوردن خون‌ریزی می‌شود. طب سنتی مصرف بخور گیاه بومادران برای بند آوردن خون دماغ شدید را تجویز می‌کند. حتی‌ می‌توانید برای بند آوردن خون دماغ، چند تکه برگ بومادران را وارد سوراخ بینی کنید. مصرف چای، روغن این گیاه و یا پودر آن هم برای بند آوردن خون دماغ شدن مفید است.

عوارض بومادران چیست؟

علی‌رغم تمام محاسن و فواید بومادران نمی‌توان از معایب و مضرات این گیاه دارویی چشم‌ پوشید. بیمارانی که مشکلات اختلالات خون‌ریزی دارند نباید این گیاه را مصرف کنند، چراکه روند لخته شدن خون را به تعویق می‌اندازند. تداخل مصرف بومادران با داروهای خواب، فشار خون بالا، داروهای کاهش اسید معده و داروهای رقیق‌کننده خون از دیگر مضرات جانبی مصرف این گیاه است. مصرف مداوم بومادران در دراز مدت ممکن است حساسیت پوستی ایجاد کند. قبل زا مصرف این داروی گیاهی با پزشک متخصص طب سنتی در دکترتو مشورت کنید. سایر مضرات مصرف این گیاه شامل این موارد می‌شوند:

  • التهاب موضعی
  • افزایش دفع ادرار
  • اختلالات خون‌ریزی
  • خواب‌آلودگی
  • مشکلات فشار خون
  • درماتیت
عوارضتوضیحات
عوارض بومادران در بارداریهمان‌طور که پیش از این نیز اشاره شد، بومادران محرک انقباض رحم است و تأثیر مصرف آن روی چرخه قاعدگی، احتمال سقط جنین را بالا می‌برد. بنابراین خانم‌های باردار نباید دم‌نوش و روغن این گیاه استفاده کنند.
عوارض بومادران برای مردانهر چند خواص عرق بومادران برای مردان زیاد است اما ممکن است عوارضی هم داشته باشد. عوارض این گیاه برای مردان تفاوت چندانی با عوارض بومادران برای سایرین ندارد. همان احتمال التهاب موضعی، خواب‌آلودگی، افزایش دفع ادرار و مشکلات پوستی را می‌توان از عوارض بومادران برای مردان هم دانست.
عوارض بومادران برای نوزاددر حال حاضر، مطالعه یا پژوهش علمی مستندی در رابطه با اثر مصرف این گیاه روی نوزادان و کودکان انجام نشده است. بنابراین برای جلوگیری از احتمال عوارض بومادران برای نوزادان توصیه می‌شود که از مصرف آن در نوزادان و کودکان اجتناب کنید.
عوارض بومادران در شیردهیدر حال حاضر اطلاعاتی درباره عوارض بومادران در شیردهی وجود ندارد. بنابراین به خانم‌های شیرده توصیه می‌کنیم که در دوران شیردهی برای مصرف این گیاه با پزشک مشورت کنند و بدون تائید متخصص به سراغ مصرف این گیاه نروند.
عوارض عرق بومادرانعرق بومادران خوردنی نیست و برای مصارف موضعی تجویز می‌شود. غلظت زیاد عرق بومادران ممکن است باعث حساسیت پوستی شود. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض بوی عرق بومادران هم سردرد ایجاد می‌کند. واکنش‌های آلرژیک از دیگر عوارض تنفس عرق بومادران هستند.
عوارض دمنوش بومادرانمصرف دمنوش بومادران نباید بیشتر از یک هفته طول بکشد. طولانی شدن مصرف این دمنوش عوارضی مثل سرگیجه و حالت تهوع دارد. همچنین مصرف دم‌نوش بومادران برای خانم‌های باردار و افراد مبتلا به اختلالات خون‌ریزی، زنان شیرده، نوزادان، کسانی که قرار است عمل جراحی داشته باشند یا نسبت به گیاهان حساسیت دارند ممنوع است.
عوارض بومادران برای گروه‌های خاص

انواع گیاه دارویی بومادران

گیاه دارویی بومادران با گل‌های سفید یا زرد و ارتفاعی که گاهی حتی تا ۱۰۰ سانتی‌متر هم می‌رسد نزدیک به ۱۸ گونه در ایران دارد. این گیاه در زبان عامیانه هم به اسم‌های مختلفی شناخته می‌شود که از میان آن‌ها می‌توان به گیاه خون‌ریزی بینی، ملوفیل، فلفل سیاه پیر، سرباز و غیره اشاره کرد.

بومادران را بیشتر بشناسید.

گونه های بومادران در ایران

  • کرمانشاهی، حلبی
  • زرد، مزرعه روی
  • هزار برگ
  • دماوندی
  • دماوندی بی کرک
  • سرسان، انبوه
  • تبریزی
  • خوش‌رنگ، باغی
  • زاگرسی، خزری
  • بختیاری، کلاری
  • دربندی، شمیرانی
  • قوچانی، خراسانی
  • تماشایی، شریف
  • کم گل، پنبه‌ای
  • مویین
  • طالقانی
  • بیابانی
  • کوهستانی، چوپان کبریتی

بومادران گیاهی دارویی با طبع گرم و خشک است که از گذشته تا به حال از آن به صورت دمنوش، چای، روغن، عرق، پودر خشک و حتی از برگ تازه آن برای درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده شده‌است.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

یکی از پرخاصیت‌ترین گیاهان دارویی، بومادران است که در یونان باستان برای ضدعفونی و التیام زخم‌ها در نبردها استفاده می‌شد. طب سنتی برای درمان دردهای معده، تنظیم قاعدگی و پیشگیری از عفونت مصرف گیاه بومادران را توصیه می‌کند. بومادران گیاه بی‌خطری است، اما زیاده‌روی در مصرف آن عوارض خطرناکی به ‌دنبال دارد و مصرف عرق بومادران در نوزادان و کودکان زیر دو سال و خانم‌های باردار ممنوع است. پیشنهاد ما این است که پیش از مصرف این گیاه با دریافت مشاوره آنلاین، تلفنی از دکتر طب سنتی آنلاین یا معاینه حضوری با بهترین دکتر طب سنتی دکترتو، از نحوه استفاده از آن مطمئن شوید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

به طور کلی، این گیاه، بی‌خطر است و مضرات زیادی هم ندارد، اما از عوارض جانبی مصرف بومادران می‌توان به گیجی، خواب‌آلودگی، حالت تهوع و استفراغ و بی‌اشتهایی اشاره کرد.

یک قاشق چای‌خوری سرشاخه گل‌دار بومادران با یک لیوان آب جوش داخل قوری ریخته و 20 دقیقه روی شعله غیرمستقیم بگذارید تا دم بکشد. سپس دم‌نوش را صاف کنید و با عسل میل کنید. می‌توانید یک هفته روزی 3 وعده دم‌نوش بومادران را در رژیم غذایی‌تان بگنجانید.

برای تهیه بخور بومادران کافی است یک قاشق غذاخوری گل تازه بومادران را با آب بجوشانید و بعد سه تا پنج دقیقه با بخار آن بخور بگیرید.

مصرف بومادران برای کودکان زیر دو سال ممنوع است.

بومادران به شکل‌های مختلفی از جمله پودر، پماد موضعی، عصاره و برگ و گل خشک مصرف می‌شود. می‌توانید با برگ و گل‌های آن دم‌نوش یا چای بومادران درست کنید.

برای کودکان مصرف عرق بومادران ممنوع است و بهتر است که در صورت نیاز دم‌نوش مصرف کنند. در برخی افراد هم ممکن است عرق بومادران باعث التهابات پوستی شود. به نظر می‌رسد که مصرف دم‌نوش یا چای بومادران از عرق بومادران عوارض کمتری داشته باشد و بهتر باشد.

این گیاه دارویی برای درمان بیماری‌های بسیاری استفاده می‌شود. اگر می‌خواهید از این داروی گیاهی استفاده کنید ابتدا باید با متخصص طب سنتی و البته پزشک معالج‌تان مشورت کنید.

امتیاز شما به مقاله:
(4از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره بومادران

  1. مائده گفت:

    دمنوش علف بومادران برای کسی ک پریودش عقب میفته یا درد داره ولی خونریزیش شروع نمیشه ی معجزست به همراه نبات میل کنند فقط ولرم بشه چون بشدت تلخ هست،اما در دوران پریودی نباید مصرف بشه.

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سپاس از شما که تجربه خود را با دوستانتون به اشتراک گذاشتید. از خواص بومادران می‌توان به عفونت، قطع خون‌ریزی، تقویت کبد، کاهش دردهای قاعدگی، تسکین درد مفاصل، تقویت معده و رفع نفخ، درمان سنگ مثانه و کلیه، دفع لک‌های پوستی و پیسی اشاره کرد.

  2. منا گفت:

    سلام خسته نباشید
    دکتر به من گفت که کیست دارم ۳ تا کنار هم ولی هنوز به مرحله عمل نرسیده ولی بزرگن
    ایا با خوردن دمنوش بومادران برطرف میشه
    من چند سال پیش عمل کردم
    دیگه نمیخوام عمل کنم شنیدم که با این گیاه برطرف میشه

  3. سحر گفت:

    ممنون ازمعلومات خوبتون واقعا موثر ومفیده

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سپاس از همراهی شما.

  4. شادی گفت:

    سلام پسرم ده سالشه طب سنتی میگه بدنش سردی داره و عرق بومادران داده اشکال نداره تو این سن مصرف بشه البته روزی دو قاشق گفته

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      طب مکمل در کنار درمان پزشکی دارویی موثر خواهد بود. از این لینک می تونید با دیگر متخصصان طب سنتی در این خصوص مشورت کنید.
      نوبت‌دهی اینترنتی بهترین دکترهای طب سنتی ایرانی

    2. محمود گفت:

      سلام خسته نباشبن من میکروب معده دارم ۳۰سال دارم دارو‌شیمیایی خوردم زیاد تاثیرنداشت بنظرشمابومادران خوب هست

      1. همیار دکترِتو گفت:

        دوست عزیز
        درمان میکروب معده ۴ دارویی به مدت ۱۴ رو زاست که اگر موثر نبود درمان ۵ دارویی جهت شما شروع می شود. بهتره درمان دارویی تحت نظر متخصص گوارش صورت گیرد.

      2. مجید گفت:

        سلام
        از نسخه عرق نعناع بارهنگ دکتر خیراندیش غفلت نکنید

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سپاس

  5. رنجبر گفت:

    برای تنظیم قاعدگی و رفع لکه بینی باید چه روزی از سیکل قاعدگی بومادران رو مصرف کرد

  6. خانم رحیمی گفت:

    سلام بدلیل برهم خوردن هورمونهام ومصرف قرص خونریزی ماهیانه طولانی شده میتونم از عرق بومادران استفاده کنم .

  7. عبداللهی گفت:

    سلام علیکم
    شنیدم دمنوش بومادران رو باید زود مصرف کنیم وگرنه سمی میشه .
    سئوالم اینه: اگه این حرف درسته می تونیم صبح به اندازه دو لیوان دمنوش رو درست کنیم یک لیوان صبح مصرف کنیم .بقیه رو از صافی رد کنیم و لیوان دوم رو برا شب بگذاریم.آیا لیوان دوم سمی میشه یا خیر؟

    1. ناشناس گفت:

      سلام عزیزایم فاطمیه هستم من لوله هایم مسدود هست بنظر تان بومادران خوبه

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام دوست عزیز
        متوجه سوالتان نشدم
        اما بطور کلی:
        نوشیدن دمنوش بومادران به سبب خواص ضد التهابی در نقش التیام بخشی دردهای قاعدگی است و خونریزی های شدید قاعدگی را نیز کاهش می دهد. مزاج گرم و خشک گیاه بومادران به عنوان یک محرک قوی قاعدگی در زنان می باشد

      2. سارا اکبرپور گفت:

        عالیه

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سپاس

    2. سعید گفت:

      بله اگه زیاد بمونه فاسد میشه مسمومت میکنه.

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سپاس
        دقیقا

  8. مژده گفت:

    من یک ماهه که شبی یک فنجان کوچک دمنوش بومادران برای زخم معده مصرف میکنم واقعا عالیه، سوالم اینه که آیا این مصرف طولانی به کبد آسیب میرسونه؟ ممنون میشم اگه راهنماییم کنید؟

  9. بهروز محمدی گفت:

    سلام مصرف بوماوران درکسانی که عمل تنکی مجراکردند درترمیم زخم مجرا مفیداست

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      از این گیاه در طب سنتی برای ترمیم زخم استفاده می شود ولی نوع زخم شما و عمل شما نیاز به نظر پزشک معالج برای استفاده از این گیاه دارد.

      1. سجاد فرزانه گفت:

        عالی بود ممنون

        1. همیار دکترِتو گفت:

          سپاس از همراهی شما.

      2. تبسم گفت:

        سلام
        من عمل آپاندیس شدم در کنارش آیو دی هم گذاشتم و خیلی خون ریزی دارم و دوره پریودم زود زود شده آیا بوی مادران خوبه برام ضرری نداره

    2. لاله گفت:

      سلام ،وقت بخیر دختر من ۷ سالشه،مشکل معده داره،زیر نظر دکتر بود بهتر شد ولی بازم برگشته مدام درد معده داره ،سوالم اینه که میشه از گیاه بومادران استفاده کنه؟اگه میتونه نحوه مصرفش رو توضیح بدین لطفا،سپاسگذارم

      1. مجید گفت:

        سلام از مصرف نسخه آقای دکتر خیراندیش یعنی یک لیوان عرق نعنا دوآتشه+یک قاشق مرباخوری بارهنگ را بجوشانید سپس بعد از ولرم شدن ۱قاشق غذاخوری عسل اضافه کنید

        از این دارو غافل نباشید

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سپاس از راهنمایی تان مجید عزیز

  10. محمدجعفرآذری گفت:

    بسیار عالی

    1. همیار دکترِتو گفت:

      ممنون از همراهی شما.