مصرف زنجبیل در صبحانه چه مزایایی دارد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

زنجبیل دارویی گیاهی با طبع گرم است که خواص زیادی برای فشارخون، قند خون، مشکلات گوارشی و غیره دارد. استفاده از زنجبیل در وعده صبحانه به صورت چای، مربا و غیره به افزایش انرژی و چربی‌سوزی کمک می‌کند. بهتر است زنجبیل را ناشتا مصرف کنید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 8 دقیقه
خواص زنجبیل در صبحانه

صبحانه از وعده‌های غذایی مهم روزانه است که سلامت بدن را هم تضمین می‌کند. گاهی با اضافه کردن چیزهای جدیدی به این وعده مهم می‌توانید صبحانه هیجان‌انگیزی را تجربه کنید. یکی از این مواد مفید، زنجبیل است که با اضافه کردنش به صبحانه می‌توان مشکل حالت تهوع صبحگاهی و درد مفاصل را برطرف کنید. در ادامه بیشتر از خواص زنجبیل در صبحانه برایتان آورده‌ایم.

توصیه می‌کنیم که برای مصرف زنجبیل در صبحانه با دکتر تغذیه و دکتر طب سنتی دکترتو به صورت مشاوره آنلاین و یا مراجعه حضوری مشورت نمایید.

خوردن زنجبیل در صبحانه چه مزایایی دارد؟

یکی از اصلی‌ترین وعده‌ها در طول روز، صبحانه سالم است. زنجبیل گیاه بومی آسیای جنوب شرقی و ادویه خوش‌طعم با خواص زیاد است که به آن لقب ابر غذا یا سوپر فود (Super food) داده‌اند. خوردن زنجبیل در صبحانه فواید زیادی برای بدن دارد، به ‌علاوه اینکه نه به پختن نیاز دارد و نه آماده‌سازی خاصی. صبح و صبحانه‌ای که با زنجبیل شروع شود، هم انرژی کل روزتان را تأمین کرده هم خاصیت سیرکنندگی دارد و سوخت‌وساز بدن را هم افزایش می‌دهد. قهوه با زنجبیل برای صبحانه یا افزودن زنجبیل به چای صبحانه هم ایده جالبی برای کسانی است که از طعم تند زنجبیل در نوشیدنی لذت می‌برند، اما افرادی که طعم تند زنجبیل را دوست ندارند برای خوردن زنجبیل در صبحانه می‌توانند آن را همراه با عسل و کره بادام‌زمینی میل کنند.

رژیم غذایی

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

رژیم بارداریرژیم دیابترژیم رشد کودکانرژیم لاغریرژیم بارداری

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

رژیم غذایی

خوردن چای زنجبیل در صبح مفید است؟

مصرف چای زنجبیل، یکی از بهترین انواع دمنوش برای آبریزش بینی، در وعده صبحانه با افزایش سوخت‌وساز بدن هم به چربی‌سوزی کمک می‌کند و هم باعث تولید انرژی در بدن می‌شود. در واقع با مصرف چای زنجبیل در صبح می‌توان انرژی موردنیاز بدن در طول روز را تأمین نمود.

آشنایی با خواص زنجبیل

زنجبیل گیاه دارویی خوراکی است که از خواص درمانی فراوانی دارد و برای بهبود علائم ضد سرطان، درد، التهاب، کنترل فشار خون، درمان بیماری‌های تنفسی، کنترل اختلالات قلبی، شل کننده عروق و برونش تجویز می‌شود. به نقل از healthline در رابطه با خواص زنجبیل:

این ماده در طی سالیان دراز، چه در طب سنتی و چه در طب مدرن، از اهمیت بسیاری برخوردار است و به هیچ عنوان نیز نمی‌توان خواص و مزایای آن را نادیده گرفت. علاوه بر این، زنجبیل در کمک به هضم غذا، کاهش حالت تهوع و کمک به مبارزه با آنفولانزا و سرماخوردگی نیز موثر است.

اینفوگرافی آشنایی با خواص زنجبیل
اینفوگرافی آشنایی با خواص زنجبیل

توصیه می‌کنیم که برای مصرف زنجبیل در صبحانه با متخصصین تغذیه و متخصص طب سنتی دکترتو به صورت مشاوره آنلاین و یا مراجعه حضوری مشورت نمایید. در ادامه برخی خواص زنجبیل را آورده‌ایم:

  • زنجبیل برای فشار خون: از خواص زنجبیل می‌توان به کاهش کلسترول، تری گلیسیرید و قندخون در بدن اشاره کرد. به ‌علاوه اینکه مصرف آن باعث کاهش فشار خون هم می‌شود. زنجبیل یک داروی طبیعی برای درمان فشار خون بالاست. دقت داشته باشید که بیمارانی که داروی فشار خون مصرف می‌کنند نباید زنجبیل مصرف کنند، چراکه مصرف زنجبیل باعث افت فشار خون می‌شود.
  • زنجبیل برای دیابت: خاصیت ضدالتهابی زنجبیل از عوارض دیابت پیشگیری می‌کند. به‌ علاوه اینکه مصرف زنجبیل باعث بهبود قند خون ناشتا می‌شود.
  • زنجبیل و کاهش خطر سقط جنین: مصرف زنجبیل در دوران بارداری، باعث کاهش کلسترول خون، تقویت سیستم ایمنی جنین و رفع حالت تهوع صبحگاهی می‌شود. مصرف متعادل زنجبیل در ماه‌های ابتدایی بارداری خطر سقط جنین را برطرف می‌کند.
  • زنجبیل برای رفلاکس معده: زنجبیل سرشار از مواد شیمیایی، آنتی‌اکسیدان و ترکیبات فنلی است که با کاهش انقباضات معده و التهاب، احتمال بازگشت اسید معده به مری و رفلاکس معده را کاهش می‌دهد.
  • زنجبیل برای پرکاری تیروئید: زنجبیل سرشار از منیزیم، پتاسیم، آنتی‌اکسیدان جینجرول، مس، منگنز و ویتامین B6 است که علائم پرکاری تیروئید را کاهش می‌دهد. به‌ علاوه اینکه، کاهش التهاب بدن به ‌واسطه مصرف زنجبیل روی اختلالات تیروئیدی ناشی از التهاب تأثیر می‌گذارد.
  • زنجبیل برای پروستات: مصرف زنجبیل با تضعیف سلول‌های سرطانی، اختلال در رشد سلول‌های سرطانی و از بین بردن سلول‌های سرطانی می‌تواند از پیشرفت سرطان پروستات جلوگیری کرد.
  • زنجبیل برای کرونا: خواص بی‌نظیر زنجبیل در تقویت سیستم ایمنی، درمان بیماری‌های تنفسی، ویژگی ضد ویروسی و جلوگیری از ایجاد لخته خون از آسیب ریوی و تشدید بیماری‌زایی ویروس کرونا جلوگیری می‌کند. به ‌علاوه اینکه مصرف زنجبیل برخی از علائم کرونا مانند درد عضلانی، تب، سرفه، تهوع و خستگی در بیماران کرونایی را کاهش می‌دهد.
  • زنجبیل و کبد چرب: مصرف زنجبیل با بالا بردن متابولیسم و سوخت‌وساز بدن باعث کاهش جذب چربی در اندام‌های داخلی می‌شود. خاصیت آنتی‌اکسیدانی زنجبیل تری گلیسیرید خون را کاهش داده و برای درمان کبد چرب تجویز می‌شود. مصرف زنجبیل با کاهش التهاب و رشد سلول‌های سرطانی از سرطان کبد هم جلوگیری می‌کند.

زنجبیل با طبع بدنت سازگاره؟

با متخصص طب سنتی مشورت کن

منوی صبحانه با زنجبیل

زنجبیل را می‌توانید به شکل‌های مختلفی در منوی صبحانه‌تان قرار دهید از چای زنجبیلی و دم‌نوش زنجبیل گرفته تا کیکی زنجبیلی و مربای زنجبیل.

۱. مربای زنجبیل

مربا از آن خوشمزه‌هایی است که جایگاه ویژه‌ای در منوی صبحانه دارد. تا به ‌حال اسم مربای زنجبیل به گوشتان خورده است؟ مربای خوشمزه‌ای که وقتی با کره بادام زمینی میل شود طعم بهشتی بی‌نظیری دارد. به نقل از newsncr برای تهیه مربای زنجبیل اول باید تندی آن را بگیرید. به ‌همین خاطر ۳ تا ۵ بار به مدت نیم ساعت با حرارت ملایم زنجبیل‌ها را بجوشانید تا تندی آن کم شود. در نهایت زنجبیل‌ها را با سه لیوان آب جوش و شکر و جوهرلیمو ترکیب کنید و بعد از قوام آمدن، مربای زنجبیلتان آماده است.

خواص زنجبیل چیست
زنجبیل خواص زیادی برای فشارخون، دیابت، مشکلات معده، تیروئید و غیره دارد.

خواص مربای زنجبیل

از خواص مربای زنجبیل در صبحانه می‌توان به تقویت سیستم گوارش سالمندان، برطرف کردن بلغم معده و رفع تشنگی اشاره کرد.

مربای زنجبیل در بارداری

مربای زنجبیل گزینه مناسبی در بارداری است که به رفع تهوع صبحگاهی در خانم‌های باردار کمک زیادی می‌کند. از دیگر خواص مربای زنجبیل در بارداری می‌توان به جلوگیری از خطرات کلسترول بالا در بارداری، بهبود گردش خون مادر و رسیدن اکسیژن بیشتر به جنین و تقویت سیستم ایمنی جنین اشاره کرد.

مربای زنجبیل برای لاغری

مصرف زنجبیل باعث افزایش سوخت‌وساز بدن و در نتیجه لاغری می‌شود. مربای زنجبیل به‌ خاطر وجود همین ویژگی، متابولیسم بدن را افزایش داده و به لاغری بدن کمک می‌کند، البته حواستان به مصرف شکر مربای زنجبیل هم باشد.

تقویت قوای جنسی

زنجبیل را محرک قوای جنسی می‌دانند. به ‌همین خاطر مصرف مربای زنجبیل برای افراد سرد مزاج توصیه می‌شود.

خواص مربای زنجبیل
مربای رنجبیل خواص زیادی دارد مانند تقویت سیستم ایمنی.

۲. کیک با زنجبیل

زنجبیل تنها ادویه‌ای نیست که برای پخت‌وپز و دم‌نوش استفاده شود. پخت کیک با زنجبیل یکی از موارد مصرف این ادویه گرم و پرخواص است. طعم سنتی کیک با زنجبیل طرفداران زیادی دارد. ترکیب‌های مختلفی برای پخت کیک با زنجبیل وجود دارند، افزودن دارچین و میخک در کنار طعم تند و تیز زنجبیل، عطر و طعم خاصی در کیک زنجبیلی ایجاد می‌کند.

۳. شیره زنجبیل

در ادامه موضوع خواص زنجبیل در صبحانه باید بگوییم که شیره زنجبیل، محصول ارگانیک تازه‌ای است که وارد بازار شده و معمولاً گزینه مناسبی برای سرو همراه با پنکیک در منوی صبحانه، برای کیک و شیرینی‌، وافل و املت است. شیره زنجبیل فقط دو ماده تشکیل‌دهنده دارد و به ‌راحتی می‌توانید در خانه شیره زنجبیل درست کنید. فقط کافی است ۱۰۰ گرم زنجبیل تازه را پوست بگیرید و خرد کنید، با یک پیمانه شکر و یک پیمانه آب، سی دقیقه بجوشانید، سپس ترکیب را صاف کرده و در جای خنک نگهداری کنید.

۴. چای زنجبیل

چای زنجبیل، نوشیدنی پرطرفداری است که در روزهای سرد زمستان به کمکتان می‌آید و با گرم ‌کردن بدن و ایجاد آرامش برای رفع دل‌درد هم بسیار مناسب است. اگر از درد مفاصل در زمستان شاکی هستید، حتماً چای زنجبیل را در وعده صبحانه میل کنید.

تهیه چای زنجبیل

برای تهیه چای زنجبیل فقط کافی است یک زنجبیل تازه را رنده کنید و کمی از آن را داخل آب جوش بریزید. ده دقیقه صبر کنید تا چای زنجبیلتان آماده شود. اگر تندی چای زنجبیل را دوست ندارید می‌توانید شکر یا عسل به آن اضافه کنید. چای زنجبیل آماده را هم می‌توانید از فروشگاه‌ها تهیه کنید.

چای زنجبیل خواص بسیار زیادی دارد که در ادامه مهمترین آنها را با هم بررسی می‌کنیم:

چای زنجبیل برای لاغری و چربی سوزی

چای زنجبیل به‌عنوان چربی‌سوز تأثیر مثبتی روی کاهش وزن و لاغری دارد.

درمان ناراحتی‌های شکمی

چای زنجبیل باعث جذب بهتر مواد غذایی شده و هضم و گوارش را بهبود می‌دهد. مصرف چای زنجبیل از درد معده و نفخ جلوگیری می‌کند.

چای زنجبیل برای معده

در ادامه موضوع خواص زنجبیل در صبحانه باید بگوییم که صرف چای زنجبیل باعث تسریع فرایند تخلیه معده به سمت روده کوچک می‌شود. دیگر تأثیرات مصرف چای زنجبیل برای معده شامل کاهش التهابات معده و رفع مشکلات گوارشی، سوءهاضمه و درد معده عصبی و غیره می‌شوند.

چای زنجبیل برای اسهال

زنجبیل در طب سنتی به‌عنوان داروی خانگی درمان اسهال تجویز می‌شود. مصرف چای زنجبیل یا دم‌نوش زنجبیل باعث گرم شدن معده شده می‌شود، به علاوه اینکه نقش آب‌رسانی بدن را ایفا می‌کند. به‌ همین دلیل است که مصرف خواص چای زنجبیل در صبحانه برای اسهال توصیه می‌شود، چراکه آب ازدست‌رفته بدن در اسهال را جبران می‌کند.

چای زنجبیل برای معده
مصرف چای زنجبیل در صبحانه به کاهش التهابات معده کمک می‌کند.

چای زنجبیل برای سرفه بسیار خوب است!

اگر مرتب سرفه می‌کنید یا آبریزش بینی دارید، حتماً نوشیدن چای زنجبیل را امتحان کنید. چای زنجبیل باعث پاک‌سازی ریه‌ها شده و التهاب سیستم ایمنی بدن را کاهش می‌دهد. علاوه بر اینکه مصرف چای زنجبیل برای سرفه خوب است باعث گرم شدن بدن هم می‌شود و حس سرحال بودن ایجاد می‌کند.

چای زنجبیل برای ریه

چای زنجبیل برای ریه عالی است. بیماری‌های تنفسی و التهاب ریوی ناشی از آلودگی هوا و آلاینده‌ها و البته کرونا را می‌توان با نوشیدن چای زنجبیل یا دم‌نوش زنجبیل بهبود بخشید. زنجبیل مشکلات ریه را کم می‌کند و سرفه و سخت نفس کشیدن را بهبود می‌بخشد. به خصوص برای بیماران مبتلا به اسم یا افراد آلرژیک هم مصرف چای زنجبیل توصیه می‌شود. مصرف چای زنجبیل تازه از عفونت ویروسی ریه هم جلوگیری می‌کند.

چای زنجبیل برای گلو درد

زنجبیل ضدالتهاب قوی است که درد را تسکین می‌دهد و به خاطر خاصیت ضدمیکروبی و با تقویت سیستم ایمنی بدن، گلو دردهای ناشی از عفونت را بهتر می‌کند. چای زنجبیل برای گلو درد ناشی از خارش و التهاب گلو هم مناسب است.

چای زنجبیل برای بارداری

متخصصان نظرات متفاوتی درباره مصرف چای زنجبیل برای بارداری دارند. مطالعاتی به تأثیر چای زنجبیل روی سقط جنین اشاره دارند و عنوان می‌کنند که مصرف زنجبیل باعث تشدید مشکلات و عوارض دوره بارداری می‌شود. در عین ‌حال، محققانی هم به تأثیر مصرف چای زنجبیل در رفع حالت تهوع صبحگاهی در خانم‌های باردار اشاره می‌کنند؛ بنابراین اگر در دوران بارداری به سر می‌برید حتماً پیش از مصرف زنجبیل در هر ترکیب غذایی حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

چای زنجبیل برای پریودی

زنجبیل مسکن قوی در طب سنتی است که به اندازه مفنامیک اسید برای تسکین درمان درد پریودی مفید است. مصرف چای زنجبیل باعث کاهش شدت درد شده، سردرد و دل درد‌های شدید دوران قاعدگی را آرام می‌کند.

چای زنجبیل برای تسکین بیماری‌های حرکتی

چای زنجبیل تسکین‌دهنده اعصاب است و از سردرد، استفراغ و میگرن جلوگیری می‌کند.

چای زنجبیل خواص و فواید زیادی دارد مانند کمک به چربی‌سوزی و کاهش وزن، درمان مشکلات گوارشی مانند درد معده، اسهال، درمان درد پریود و غیره. این چای برای تقویت ریه‌ها و درمان سرفه و گلودرد هم بسیار مفید است.

می‌دونی زنجبیل برای فشار خون مفیده؟ اول با پزشک مشورت کن

معایب و مضرات زنجبیل

در ادامه موضوع خواص زنجبیل در صبحانه باید بگوییم که زنجبیل بیشتر به مزایایش معروف است تا معایب و مضرات. دکتر طب سنتی مصرف زنجبیل را برای تسکین درد و درمان مشکلات گوارشی توصیه می‌کند. مصرف چای زنجبیل هم جریان خون را بالا برده و از بدن در مقابل بیماری‌های تنفسی محافظت می‌کند. اما معایب زنجبیل را هم نباید نادیده گرفت که در ادامه برخی از معایب و مضرات زنجبیل را آورده‌ایم:

۱. مصرف زیاد زنجبیل باعث سوزش سر معده می شود!

سوزش سر معده از عوارض مصرف بیش از حد زنجبیل است. در مواردی هم علاوه بر ناراحتی معده، باعث آروغ زدن هم می‌شود. در صورتی که با مصرف زنجبیل دچار سوزش سر معده می‌شوید می‌توانید از کپسول‌های زنجبیل به‌عنوان جایگزین استفاده کنید.

۲. خونریزی

تداخل مصرف زنجبیل با داروهایی مثل فن‌پروکومون که داروی کاهش سرعت لخته خون است و وارفارین (داروی مبارزه با انعقاد خون) ممکن است باعث کبودی و افزایش خونریزی در بدن شود.

۳. اسهال

مصرف خواص زنجبیل در صبحانه در دوز بالا می‌تواند باعث اسهال شود چراکه فرایند عبور غذا به معده را سرعت می‌بخشد.

عوارض مصرف زنجبیل در صبحانه
مصرف بیش از حد زنجبیل می‌تواند عوارضی مانند معده درد داشته باشد.

۴. ناراحتی معده

مصرف زنجبیل به شکل چای یا دم‌نوش باعث تحریک صفرا شده و گوارش و هضم غذا بهتر انجام می‌شود. تا اینجای کار همه چیز به‌ نفع معده است، اما اگر با معده خالی زنجبیل بخورید، باعث تحریک معده، اختلال گوارشی و در نهایت ناراحتی معده می‌شود.

۵. نفخ

از جمله اثرات گوارشی چای زنجبیل می‌توان به تأثیر آن روی معده و تجمع گاز معده اشاره کرد که ایجاد نفخ می‌کند. گاهی حتی مصرف زنجبیل در دوز عادی هم در بعضی افراد باعث نفخ معده می‌شود. مصرف نوشابه زنجبیلی گازدار هم باعث تشدید نفخ معده خواهد شد.

۶. کاهش شدید قند خون

گاهی مصرف مکمل‌های زنجبیلی یا زنجبیل خام با برخی داروها تداخل پیدا می‌کند که باعث بروز مشکلاتی در بدن می‌شود مثل کاهش شدید قند خون.

۷. آلرژی دهان

به آلرژی دهان ناشی از مصرف زنجبیل سندروم حساسیت اورال می‌گویند که با خارش دهان شروع می‌شود. گاهی خارش دهان، مزه بدی در دهان ایجاد می‌کند.

۸. تحریک پوست

گاهی مصرف زنجبیل حتی به ‌میزان متعادل هم باعث تحریک پوست و خارش چشم، التهاب و سرخی پوست می‌شود.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

زنجبیل گیاهی با طبع گرم است که باعث افزایش متابولیسم بدن شده و به لاغری و کاهش وزن کمک می‌کند. افزودن این ادویه به چای، قهوه یا کره در وعده صبحانه یا مصرف آن به شکل مربای زنجبیل یا برای پخت کیک و شیرینی علاوه بر طعم جذابی که دارد روی سلامت و تقویت سیستم ایمنی بدن هم تأثیر مثبت می‌گذارد، البته مصرف بیش از حد این داروی گیاهی پر خاصیت هم می‌تواند عوارضی داشته باشد مانند مشکلات معده.

بهتر است که پیش از مصرف هر دارویی حتماً با پزشک مشورت کنید. توصیه می‌کنیم که برای مصرف زنجبیل در صبحانه با متخصص طب سنتی دکترتو به صورت مشاوره آنلاین یا تلفنی و یا مراجعه حضوری مشورت نمایید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

زنجبیل طبع گرم دارد و باعث گرم ‌شدن بدن می‌شود. این افزایش گرمای ناشی از طبع گرم زنجبیل با خارش و سوزش، و التهاب مخاطی و دهانی همراه است.

مصرف زنجبیل به ‌صورت ناشتا و قبل از وعده‌های غذایی باعث تحریک سوخت‌وساز بدن، هضم بهتر، پایین آوردن سطح کورتیزول و افزایش انرژی می‌شود. اگر هدف چربی‌سوزی و لاغری دارید بهتر است ناشتا زنجبیل بخورید. ترکیب زنجبیل با آب لیموترش و نمک پیش از غذا اشتهایتان را کنترل می‌کند. برای بهره‌مندی از سایر خواص زنجبیل می‌توانید این ادویه را به منوی صبحانه‌تان اضافه کنید. از آنجایی که گاهی مصرف زنجبیل در شب باعث اختلال خواب می‌شود بهتر است به‌ صورت ناشتا یا نهایت بعد از صبحانه مصرف شود.

اگر زنجبیل به ‌میزان مناسب و متعادل مصرف شود معمولاً خطر و عوارضی ندارد مگر اینکه به آن حساسیت داشته باشید. حد مجاز زنجبیل در روز نباید بیشتر از ۳ گرم باشد، البته بهتر است برای میزان مجاز مصرف زنجبیل حتماً با پزشک مشورت کنید.

مصرف زنجبیل خام، پودر زنجبیل و آب زنجبیل همراه با رژیم غذایی و برنامه ورزشی برای لاغری و کاهش وزن مفید است. به همین دلیل هم خواص زنجبیل در صبحانه، قابل اعتماد است. می‌توانید از ترکیب زنجبیل با مواد زیر برای لاغری استفاده کنید:
۱. سرکه سیب و زنجبیل
۲. زنجبیل و لیمو
۳. زنجبیل و چای سبز.

مصرف زنجبیل برای صبحانه تقریباً برای اکثر افراد بدون مشکل است. افرادی که طبع گرم و خشکی دارند بهتر است زنجبیل مصرف نکنند. برخی‌ هم به زنجبیل حساسیت دارند.

اگر بیماری خاصی ندارید، برای مصرف زنجبیل به پزشک طب سنتی مراجعه کنید. افراد بیمار باید به پزشک و متخصص همان بیماری مراجعه کنند.

بله. زیاده‌روی در مصرف زنجبیل عوارض جدی مثل سوزش سر دل، مشکلات و ناراحتی معده، التهاب پوستی، و اسهال را به ‌دنبال دارد.

امتیاز شما به مقاله:
(3.9از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره خواص زنجبیل در صبحانه

  1. سلام من سرطان دارم سرطان گردن ایا زنجبیل بخورم گفت:

    سلام من سرطان دارم سرطان گردن ایا زنجبیل بخور م

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست من
      بهتر است تحت نظارت پزشم مداوا را کامل کنید و از هر گونه درمان خانگی بپرهیزید
      تندرست باشید

  2. بهار گفت:

    ممنونم واقعا عالی بود

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سپاس از شما دوست عزیز

  3. بهار گفت:

    مطالب بسیار خوب و آموزنده بود
    ممنونم از شما

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام بهار عزیز
      با ارزوی سلامتی

  4. علی عجم گفت:

    توضیحاتتون بسیار جامع وکامل بود نمیدونستم برای فشارخون خوبه واقعا لذت بردم.
    ممنونم

  5. محمود پاشا گفت:

    باسلام.بسیار عالی وجامع بود سپاس پایدارباشید

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سپاس از همراهی شما.

  6. محیا حسینی گفت:

    با تشکر و سپاس فراوان خیلی عالی برای منی که با معده ام مشکل دارم خیلی آموزنده بود .

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سپاس از همراهی شما.

  7. قیامی گفت:

    ممنونم از شما

  8. دردانه گفت:

    مطالب بسیار با ارزنده‌ای داشت،به تمام سوالات بی پاسخم جواب داد سپاسگزارم

  9. Ssssss گفت:

    ممنونم واقعا عالی بود امیدوارم بیشتر در مورد خواص وزیان دارو های گیاهی توضیح دهید

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سپاس از همراهی شما.

    2. ناشناس گفت:

      همین الان زنجبیل خام را قبل از غذا خوردم بعد از دو دقیقه اثرات خوبی آنرا حس کردم ودرد معده ام آرام گردید .گیاهی بسبار مفیدی است واقعآ .

      1. همیار دکترِتو گفت:

        سلامتی شما آرزوی ماست.

  10. بهار گفت:

    ممنونم بسیارعالی واموزنده بود

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سپاس از همراهی شما.