۱۰ آنتی هیستامین طبیعی برای آبریزش بینی چه هستند؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

آنتی هیستامین‌های طبیعی می‌توانند در درمان علائم آلرژی از جمله آبریزش بینی موثر باشند. داروهای گیاهی مانند گزنه، آویشن، سیر، پیاز و بابونه تاثیر خوبی در رفع آبریزش بینی دارند و سریع‌ترین راه برای قطع آبریزش بینی استفاده از دم‌نوش‌های مختلف است.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 10 دقیقه
۱۰آنتی هیستامین طبیعی برای آبریزش بینی چه هستند؟

اگر مدام دچار واکنش‌های آلرژیک می‌شوید و آبریزش بینی پیدا می‌کنید، می‌توانید از آنتی هیستامین طبیعی برای رفع آبریزش بینی استفاده کنید. احتمالا تا به امروز بارها از انواع داروی آنتی‌هیستامین استفاده کرده‌اید. اما از عوارض این داروها اطلاع دارید؟ در این مطلب همراه ما باشید تا توضیح دهیم، آنتی هیستامین طبیعی چگونه به کاهش علائم حساسیت کمک کرده و کدام گیاهان و مواد طبیعی می‌توانند به کاهش آبریزش بینی کمک کنند.

اگر آلرژی شما شدید است و با درمان گیاهی آبریزش بینی تسکین پیدا نمی‌کند، بهتر است به دکتر گوش و حلق و بینی مراجعه کنید. شما می‌توانید برای پیداکردن بهترین پزشک یا مشاوره دارویی از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر تعیین نوبت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی نیز وجود دارد.

معرفی بهترین آنتی هیستامین ها برای آبریزش بینی

عملکرد آنتی‌هیستامین‌ها در بدن باعث مسدود شدن فعالیت هیستامین می‌شود. علائم آلرژی مانند آبریزش بینی، عطسه، خارش چشم و خارش گلو به دلیل وجود همین پروتئین هیستامین است. داروهای زیادی با نسخه و بدون نسخه در داروخانه‌ها موجود است که علائم آلرژی را کاهش می‌دهند. اما همه این داروها عوارض جانبی دارند که می‌توانند باعث بروز مشکل شوند. شایع‌ترین عارضه جانبی این داروها خواب‌آلودگی و حالت تهوع است.

به همین دلیل بسیاری از افراد به دنبال جایگزین‌های طبیعی و بدون عارضه برای رفع علائم آلرژی از جمله آبریزش بینی هستند و می‌خواهند بدانند که برای آبریزش بینی چی خوبه؟. در ادامه ۱۰ آنتی هیستامین طبیعی را به شما معرفی می‌کنیم. با مصرف این مواد طبیعی در کنار مراجعه به متخصص، می‌توانید علت آبریزش بینی را شناسایی کنید و دیگر علائم مربوط به حساسیت را تا حد زیادی کاهش دهید. درمان گیاهی آبریزش بینی عوارض بسیار کمتری داشته و می‌توان با خیال راحت از این داروهای گیاهی استفاده کرد.

بهترین آنتی هیستامین های طبیعی برای آبریزش بینی کدامند؟
برخی آنتی هیستامین های طبیعی می‌توانند همانند داروهای آنتی‌هیستامین در درمان آبریزش بینی موثر باشند.

۱. خواص گزنه برای آلرژی

اولین داروی گیاهی برای رفع آبریزش بینی گیاه گزینه است. گزنه یک ضدالتهاب قوی است و می‌تواند علائم آلرژی از جمله رینیت آلرژی را تا حدودی برطرف کند. در طب سنتی مصرف این گیاه برای کاهش علائم حساسیت توصیه می‌شود. گزنه را می‌توانید به صورت دم‌نوش روزانه میل کنید

در سال ۲۰۰۰ یک آزمایش روی گیاه گزنه انجام شد. طی این مطالعات ۵۸ درصد از شرکت‌کنندگان گزارش دادند که علائم حساسیت آنها با مصرف این گیاه کاهش پیدا کرد. ۶۹ درصد نیز موافق بودند که گزنه بهتر از دارو عمل کرده است.

البته باید در مصرف این گیاه دقت داشته باشید. مصرف بیش از حد گزنه می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد و باعث خارش و تورم شود. در طب سنتی از این گیاه علاوه بر درمان آلرژی برای درمان دیابت، نقرس و آرتریت نیز استفاده می‌شود.

۲. زنجبیل و آبریزش بینی

زنجبیل خواص بسیار زیادی دارد و برای سلامت کلی بدن توصیه می‌شود از این گیاه در آشپزی استفاده کنید. این آنتی‌هیستامین طبیعی برای دستگاه گوارش مفید بوده و علائم بیماری را تسکین می‌دهد. همچنین گردش خون را بهبود داده و از این طریق به سلامت بدن کمک می‌کند. در طب سنتی زنجبیل را به‌عنوان یک آنتی هیستامین طبیعی، تقویت‌کننده سیستم ایمنی و عامل ضدویروسی قوی معرفی می‌کنند.

اگر دچار گرفتگی بینی هستید یا به دنبال یک داروی گیاهی برای آبریزش بینی هستید، خواص زنجبیل می‌تواند به رفع احتقان بینی و تسکین سردرد کمک کند. زمانی که در حال نوشیدن چای زنجبیل هستید، بخار آن را استنشاق کنید تا مجرای بینی باز شود. حتی می‌توانید هنگام تهیه چای از گیاه دیگری مانند زردچوبه نیز استفاده کنید. زردچوبه هم خاصیت آنتی هیستامین داشته و تاثیر آن را دوبرابر می‌کند.

متن انگلیسی:
Its antiviral, antibacterial, and anti-inflammatory qualities may help manage pain and inflammation.
ترجمه فارسی:
خواص ضد ویروسی، ضد باکتریایی و ضد التهابی زنجبیل به مدیریت درد و التهاب بدن کمک می‌کند.

به نقل از سایت medicalnewstoday

۳. گیاه بومادران

گیاه بومادران یک گیاه بومی جزایر بریتانیا است. اما امروزه در اروپا، آسیا و ایران نیز به‌عنوان درمان گیاهی آبریزش بینی مورد استقبال قرار گرفته است. این گیاه خواص ضدعفونی‌کننده داشته، علائم بیماری‌های معده را تسکین داده و خاصیت ضد اسپاسم دارد. همچنین در رفع علائم آلرژی نیز بسیار مفید است.

از گذشته از عرق بومادران برای درمان سرماخوردگی، آنفولانزا و تب استفاده می‌شد. امروزه مطالعات نشان می‌دهد، در درمان رینیت آلرژیک نیز می‌تواند تاثیرگذار باشد. به دلیل خواص ضدمیکروبی این گیاه برای دستگاه تنفس بسیار مفید بوده و سینوزیت و آلرژی ناشی از گردوغبار را به‌خوبی تسکین می‌دهد.

گیاه بومادران را می‌توانید به شکل چای مصرف کنید. اگر می‌خواهید برای رفع آلرژی یا بیماری‌های دیگر روزانه این چای را بنوشید، دقت داشته باشید مصرف آن نباید بیشتر از ۲ هفته ادامه داشته باشد. زیرا مصرف بیش از حد آن می‌تواند عوارض ایجاد کند.

آلرژی داری و دچار سرفه و گرفتگی بینی شدی؟ از پزشک متخصص نوبت بگیر.

۴. سیر و آبریزش بینی (آنتی هیستامین طبیعی برای خارش پوست و کهیر)

سیر یک آنتی هیستامین طبیعی و قوی است که می‌تواند بسیاری از علائم حساسیت مانند آبریزش بینی، گرفتگی بینی، عطسه و آبریزش چشم را تسکین دهد. این گیاه به دلیل عطر قوی یک ضد احتقان قوی است. به همین دلیل در فصلی که دچار آلرژی می‌شوید، می‌توانید مصرف سیر را افزایش دهید. این گیاه به کاهش فشار سینوسی نیز کمک می‌کند.

اگر به دلیل حساسیت دچار سرفه، کهیر، بثورات پوستی، خارش پوست و پف چشم می‌شوید، بازهم می‌توانید از سیر استفاده کنید. مقدار آنتی‌اکسیدان سیر بسیار زیاد بوده و هنگام تشدید آلرژی به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند. در نتیجه به طور موثر با هیستامین مبارزه کرده و علائم آلرژی را تسکین می‌دهد.

در مواقع نادر برخی افراد ممکن است به سیر حساسیت داشته باشند. اگر احساس می‌کنید، با مصرف سیر علائم آلرژی تشدید پیدا می‌کند، نباید از آن مصرف کنید.

۵. پیاز برای گرفتگی بینی

پیاز حاوی ماده‌ای به نام کوئرستین است. این ماده یک آنتی هیستامین طبیعی است که برای ساخت بسیاری از داروها و مکمل‌های ضد آلرژی از آن استفاده می‌شود. پیاز علاوه بر خواص آنتی‌هیستامینی دارای خاصیت آنتی‌اکسیدانی هم است. به همین دلیل سیستم ایمنی را فعال می‌کند و برای رفع گرفتگی بینی کاربرد دارد. این گیاه ضدویروس بوده و ترشح هیستامین را مهار می‌کند.

در میان انواع پیاز، پیاز قرمز، مقدار کوئرستین بیشتری دارشته و بهترین آنتی هیستامین برای آبریزش بینی است. همچنین در صورت مصرف آن به‌صورت خام، تاثیر آنتی‌هیستامینی بیشتر خواهد داشت. از پیاز خام می‌توانید همراه غذا یا در سالاد استفاده کنید.

پیاز برای گرفتگی بینی خوب است؟
در میان انواع پیاز، پیاز قرمز، مقدار کوئرستین بیشتری دارشته و بهترین آنتی هیستامین برای آبریزش بینی است.

۶. ریحان برای سرماخوردگی

ریحان گیاه خوش‌بویی است که برای طعم دادن به غذا از آن استفاده می‌شود. این گیاه برای درمان مشکلات معده مانند اسپاسم، ازدست‌دادن اشتها، گاز معده، اسهال و یبوست کاربرد دارد. ریحان مواد شیمیایی زیادی دارد و می‌تواند قارچ‌ها و باکتری‌ها را نیز از بین ببرد.

در درمان آلرژی و حملات هیستامین نیز استفاده از گیاه ریحان توصیه می‌شود. این گیاه آنتی هیستامین قوی است. حتی برای بیرون کشیدن زهر حشرات، زنبور و مار هم از این گیاه استفاده می‌شود.

از ریحان می‌توانید در تهیه غذا و سالاد استفاده کنید. همچنین دم‌نوش آن تاثیر خوبی در رفع آبریزش بینی دارد. اگر می‌خواهید از بخور استفاده کنید، ریحان می‌تواند گزینه خوبی باشد.

۷. بابونه برای سرماخوردگی

بابونه خواص آنتی‌هیستامینی داشته و می‌توان برای تسکین علائم آلرژی از جمله آبریزش بینی از آن استفاده کرد. اگر در ناحیه‌ای از پوست به دلیل حساسیت تورم و التهاب دارید، مقداری از گیاه بابونه را له کرده و از آن به‌عنوان ضماد استفاده کنید. بابونه می‌تواند التهاب را تسکین دهد.

درصورتی‌که دچار علائمی مانند آبریزش بینی، خارش بینی و گلو، عطسه یا گرفتگی بینی هستید، بهتر است از چای بابونه استفاده کنید. این چای را دو یا سه بار در روز بنوشید. گاهی ممکن است بابونه در افراد بسیار حساس باعث بروز آلرژی شود. اگر با مصرف بابونه علائم حساسیت در بدن شما ظاهر می‌شود، مصرف آن را قطع کنید.

۸. آویشن (بهترین آنتی هیستامین طبیعی برای آلرژی و سرفه)

یکی دیگر از آنتی هیستامین های طبیعی و موثر گیاه آویشن است. خواص آویشن برای سرماخوردگی و سرفه مزمن بر هیچ‌کس پوشیده نیست. آویشن خواص ضدعفونی‌کنندگی هم داشته و برای پاک‌سازی عفونت هم می‌توان از آن استفاده کرد. برخی مطالعات نشان می‌دهد که آویشن خاصیت ضدمیکروبی در برابر باکتری‌ها، قارچ‌ها و ویروس‌ها دارد.

در زمان بروز بیماری مانند سرماخوردگی و آنفولانزا استفاده از آویشن می‌تواند علاوه بر رفع میکروب‌ها (قویترین داروی گیاهی ضد سرفه برای درمان سرفه مزمن)، به کاهش آبریزش بینی و عطسه کمک کند. آویشن را می‌توان به‌صورت ادویه در غذا استفاده کرد. علاوه بر خاصیت درمانی طعم خوبی به غذا می‌دهد. همچنین چای آویشن خواص زیادی داشته و در هنگام بروز آلرژی یا بیماری‌های دیگر مانند سرماخوردگی بهتر است از آن استفاده کنید. مصرف ۲ یا ۳ بار در روز از چای آویشن تاثیر خوبی ایجاد می‌کند.

بهترین آنتی هیستامین طبیعی برای آلرژی و سرفه چیست؟
چای آویشن برای مجاری تنفسی مفید بوده و نوعی داروی گیاهی برای رفع آبریزش بینی محسوب می‌شود.

۹. خواص نعناع

نعناع به‌عنوان یک گیاه ضدالتهاب شناخته می‌شود. در طب سنتی استفاده از روغن نعناع و پخش کردن آن در فضا یا استفاده روی پوست برای بازشدن مجرای تنفسی توصیه می‌شود. اگر می‌خواهید برای تسکین آلرژی از ترکیب موثرتری استفاده کنید، می‌توانید روغن نعناع را با روغن اسطوخودوس و لیمو ترکیب کنید.

استفاده از نعناع در غذا یا تهیه چای آن یک آنتی هیستامین طبیعی و قوی برای رفع علائم حساسیت است. چای نعناع به پاک‌سازی مجاری بینی و ریه کمک کرده و آبریزش بینی را کاهش می‌دهد. اگر دچار سردرد سینوسی می‌شوید، چای نعناع را امتحان کنید. این گیاه التهاب ناشی از سینوزیت را کاهش داده و درد را تسکین می‌دهد.

۱۰. زردچوبه برای سرماخوردگی

زردچوبه بیشتر به دلیل خواص ضدالتهابی شناخته می‌شود. در زردچوبه ماده فعالی به نام کورکومین وجود دارد که علائم مربوط به آرتریت را کاهش می‌دهد. این ماده تورم را کاهش داده و تحریک دستگاه تنفسی فوقانی را بهبود می‌بخشد. به همین دلیل افرادی که مدام دچار آلرژی می‌شوند، می‌توانند با مصرف زردچوبه علائمی مانند آبریزش بینی، گرفتگی بینی، سرفه و عطسه را درمان کنند.

شما می‌توانید از زردچوبه هم به‌عنوان ادویه در غذاها استفاده کنید و هم آن را به شکل قرص خریداری کنید. در چاشنی‌هایی مانند پودر کاری و خردل نیز مقدار زیادی زردچوبه وجود دارد. اگر می‌خواهید به‌عنوان ادویه از آن استفاده کنید، بهتر است با فلفل سیاه ترکیب شود. فلفل سیاه باعث می‌شود، فعالیت کورکومین افزایش پیدا کند.

آنتی هیستامین چیست و چگونه کار می کند؟

آلرژی در واقع پاسخ سیستم ایمنی بدن به یک ماده بی‌ضرر است. این ماده می‌تواند گرده گل، شوره حیوانات، گردوغبار یا یک ماده غذایی خاص باشد. زمانی که این ماده با سلول‌های گلو، مخاط بینی، دهان، ریه، معده یا روده تماس پیدا می‌کند، هیستامین در بدن ترشح شده و باعث بروز علائم آلرژی می‌شود.

تمامی علائم شبیه به سرماخوردگی مانند عطسه، آبریزش بینی، تحریک چشم و خارش گلو، گوش و بینی به دلیل ترشح هیستامین ظاهر می‌شوند. تمامی آنتی هیستامین های طبیعی معرفی شده در این مطلب و داروهای با نسخه و بدون نسخه آنتی‌هیستامین همگی فعالیت هیستامین را در بدن مسدود کرده و برای درمان آلرژی شدید مفید هستند.

بهترین آنتی هیستامین طبیعی کدام است؟

اگر به دنبال جایگزین برای داروهای آنتی‌هیستامین هستید، می‌توانید علاوه بر موارد ذکر شده مصرف برخی مواد غذایی مانند سیب، انواع توت، چای سیاه، چای سبز، کلم بروکلی و انگور را افزایش دهید. این مواد غذایی حاوی کوئرستین بوده و به رفع آبریزش بینی کمک می‌کنند. بیشترین مقدار کوئرستین در پیاز قرمز است.

آلرژی داری و دچار سرفه و گرفتگی بینی شدی؟ از پزشک متخصص نوبت بگیر.

درمان خانگی آبریزش بینی چیست؟

سرماخوردگی یکی از بیماری‌هایی است که باعث بروز هم‌زمان گلودرد و آبریزش بینی می‌شود. در این شرایط می‌توانید با برخی درمان های خانگی گلودرد و آبریزش بینی به بهبود شرایط خود کمک کنید. از جمله:

  • آب‌لیمو و مقداری عسل را در آب داغ حل کنید. این ترکیب علاوه بر بهبود گلودرد به آبرسانی بدن نیز کمک می‌کند.
  • نصف قاشق چایخوری نمک را در یک لیوان آب گرم حل کنید و برای تسکین گلودرد آن را غرغره کنید.
  • از سیر در غذاهای خود استفاده کنید.
  • چای بابونه به‌عنوان درمان گیاهی آبریزش بینی و گلودرد استفاده می‌شود. این چای ضدالتهاب و آنتی‌اکسیدان است.
  • تنفس روغن نعناع به باز شدن مجاری تنفسی کمک می‌کند. نعناع حاوی منتول است و باعث رقیق شدن مخاط گلو می‌شود.
  • چای شنبلیله یا روغن آن می‌تواند باکتری‌ها و التهاب گلو را از بین ببرد.  

۱. درمان خانگی آبریزش بینی کودکان

برای درمان خانگی آبریزش بینی کودکان، می‌توانید از اسپری یا قطره‌های نمکی برای رفع گرفتگی بینی یا یک مرطوب‌کننده استفاده کنید. جهت درمان خانگی عطسه و آبریزش بینی در خانه کودکتان، کافی است تا او به آرامی اسپری یا مرطوب‌کننده بینی را استعمال کند تا گرفتگی و آبریزش رفع شود.

۲. درمان گلو درد چرکی با داروی گیاهی برای حساسیت و آبریزش بینی

اگر علاوه بر آبریزش بینی، دچار گلو درد چرکی هستید، می‌توانید از داروهای گیاهی برای رفع این عارضه استفاده کنید. برخی از بهترین درمان‌های گیاهی برای گلودرد عبارتند از:

  • دم‌کرده ریشه گل ختمی
  • عسل مخلوط شده در آب گرم
  • غرغره آب‌نمک
  • چای بابونه
  • نعناع
  • ریشه شیرین‌بیان
  • مریم‌گلی
  • سرکه سیب
درمان خانگی آبریزش بینی کودکان چیست؟
برای درمان خانگی آبریزش بینی کودکان، می‌توانید از قطره‌های نمکی برای رفع گرفتگی بینی استفاده کنید.

۳. چه میوه ای برای آبریزش بینی خوب است؟

مرکبات مانند پرتقال، لیمو و گریپ فروت، برای تسکین علائم و قطع آبریزش بینی مفید هستند. این میوه‌ها سرشار از ویتامین C بوده که به تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش علائم سرماخوردگی کمک می‌کنند. علاوه بر این، میوه‌هایی مانند توت فرنگی و آناناس حاوی بروملین هستند و خواص ضد التهابی دارند.

۴. درمان حساسیت عطسه و آبریزش بینی در طب سنتی چیست؟

در طب سنتی برای رفع آبریزش بینی توصیه می‌شود، بینی را با آب‌نمک شستشو دهید. می‌توانید سر خود را عقب بگیرید و مقداری از آن را داخل بینی بریزید. این درمان را ۳ بار در روز تکرار کنید.

بخور گیاهان نیز می‌تواند به باز شدن مجاری تنفسی و رفع آبریزش بینی کمک کند. بخور نعناع، ریحان و آویشن تاثیر خوبی در بهبود علائم آلرژی در سیستم تنفسی دارد. در طب سنتی عسل برای درمان بسیاری از بیماری‌ها توصیه می‌شود. در هنگام سرماخوردگی نیز می‌توان با حل کردن عسل در آب گرم به بهبود این شرایط کمک کرد.

اگر می‌خواهید برای رفع آبریزش بینی از درمان گیاهی استفاده کنید، بهتر است با دکتر طب سنتی مشاوره داشته باشید تا بهترین داروی گیاهی برای رفع آبریزش بینی را به شما معرفی کند. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با دکتر طب سنتی به صورت حضوری، آنلاین یا تلفنی در ارتباط باشید.

۵. دمنوش برای سرماخوردگی و آبریزش بینی (چه دمنوشی برای آبریزش بینی خوب است)

چندین نوع چای یا دمنوش می‌تواند به کاهش علائم و درمان سریع آبریزش بینی بزرگسال و کودکان کمک کند:

انواع دمنوش طبیعی برای درمان آبریزش بینیتوضیحات
دمنوش بابونهکه به دلیل خواص تسکین دهنده‌اش شناخته شده است، می‌تواند به رفع احتقان و آرام کردن مجرای بینی ملتهب کمک کند.
چای نعناع فلفلیمنتول موجود در چای نعناع به باز شدن مجرای بینی مسدود شده و تسکین گرفتگی یا آبریزش بینی کمک می‌کند.
دمنوش زنجبیلزنجبیل دارای خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی طبیعی است که به رفع احتقان و التهاب بینی کمک می‌کند.
چای اکالیپتوسنوشیدن چای اکالیپتوس می‌تواند به شل‌شدن مخاط و تسکین آبریزش بینی کمک کند.
دمنوش سبزچای سبز سرشار از آنتی اکسیدان است و به تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش علائم سرماخوردگی یا آبریزش بینی کمک می‌کند.
دمنوش برای سرماخوردگی و آبریزش بینی

۶. قطع آبریزش بینی در کرونا و جهش امیکرون

یکی از علائم اولیه کرونا در جهش‌های اخیر آن به‌ویژه جهش اُمیکرون آبریزش بینی است. اگر علائم کرونا خفیف است و پزشک چند داروی ساده برای شما تجویز کرده است، می‌توانید در خانه مصرف داروهای گیاهی برای رفع آبریزش بینی را امتحان کنید.

در زمان بیماری مانند کرونا باید به هیدراته ماندن بدن توجه داشته باشید. برای تامین آب بدن می‌توانید از دم‌نوش‌های مختلف مانند چای بابونه، چای آویشن، چای ریحان و دمنوش نعناع برای رفع آبریزش بینی استفاده کنید.

قطع آبریزش بینی در کرونا و جهش امیکرون چگونه است؟
یکی از علائم اولیه کرونا در جهش‌های اخیر آن به‌ویژه جهش اُمیکرون آبریزش بینی است.

عوارض مصرف آنتی هیستامین های طبیعی برای قطع آبریزش بینی چیست؟

درست است که درمان گیاهی آبریزش بینی نسبت به داروهای تجویزی و بدون نسخه عوارض بسیار کمی دارند و راحت‌تر می‌توان از آنها استفاده کرد. اما باید بدانید، این داروهای گیاهی نیز مضراتی داشته و باید در حد معمول از آنها استفاده کرد.

به‌عنوان‌مثال مصرف زیاد گیاه گزنه می‌تواند باعث خارش و تورم شود. در نتیجه تاثیر آن معکوس شده و آبریزش بینی بیشتر می‌شود. مصرف زیاد گیاه بومادران نیز علائمی مانند خواب‌آلودگی، افزایش ادرار و تحریک پوست ایجاد می‌کند.

برخی دیگر از این گیاهان نیز ممکن است حساسیت ایجاد کنند. حساسیت به نعناع باعث بروز علائمی مانند سوزش سر دل، حالت تهوع، درد شکم و خشکی دهان می‌شود.

اینفوگرافی درمان آبریزش بینی با آنتی هیستامین طبیعی
درمان آبریزش بینی با آنتی هیستامین‌های طبیعی

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

اگر این آنتی هیستامین های طبیعی برای شما فایده‌ای ندارد و می‌خواهید برای درمان واکنش‌های آلرژیک از داروهای تجویزی استفاده کنید، باید به متخصص آسم و آلرژی یا دکتر گوش و حلق و بینی مراجعه کنید. گاهی ممکن است مواد طبیعی مانند گزنه، زردچوبه، آویشن، سیر، نعناع یا سایر داروهای گیاهی برای رفع آبریزش بینی موثر باشند؛ اما گاهی این روش‌ها کارساز نیست.

پزشک علائم شما را بررسی کرده و در صورت نیاز آزمایش‌هایی را برای بررسی دقیق‌تر تجویز می‌کند. هر چه علائم آلرژی شما شدیدتر است و به طور مزمن این علائم ادامه دارد، مراجعه به دکتر آلرژی ضرورت بیشتری پیدا می‌کند.

برای پیداکردن بهترین دکتر متخصص گوش و حلق و بینی، بهترین پزشکان عمومی، فوق تخصص آسم و آلرژی و بهترین متخصص داخلی می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین دکتر گوش و حلق و بینی، مشاوره آنلاین با دکتر عمومی و مشاوره آنلاین دکتر متخصص داخلی نیز وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

نوشیدن مایعات گرم مانند دمنوش‌های گیاهی، سوپ مرغ یا آب گرم با عسل و لیمو می‌تواند به تسکین گلودرد، شل‌شدن مخاط و تامین آب بدن کمک کند.

انواع داروهای گیاهی ضد حساسیت و خارش مانند بابونه، ریشه گل ختمی، زنجبیل و سنجد مناسب است.

بخور آویشن و اکالیپتوس برای درمان گیاهی آلرژی تنفسی و به عنوان دارو گیاهی برای حساسیت فصلی مناسب هستند.

فلفل دلمه‌ای قرمز، پرتقال، کیوی، کلم بروکلی، توت فرنگی و گریپ فروت مواد غذایی ضد آنتی‌هیستامین هستند.

هندوانه بیشتر از آب تشکیل شده و حاوی ویتامین‌هایی مانند ویتامین C است که می‌تواند از سیستم ایمنی بدن حمایت کند. با این حال، تاثیر خاص آن در تسکین آبریزش بینی ثابت نشده است.

ستیریزین هم یک داروی آنتی‌هیستامین است که معمولا برای تسکین علائم آلرژی مانند عطسه و خارش یا آبریزش چشم و قطع آبریزش بینی فوری استفاده می‌شود.

برای درمان خانگی آبریزش چشم و بینی، از یک شستشو دهنده بینی یا اسپری نمکی برای شستشوی مخاط اضافی و مواد محرک از مجرای بینی خود استفاده کنید.، بخار آب را از یک کاسه آب داغ استنشاق کنید یا دوش آب گرم بگیرید. استفاده از مرطوب کننده خنک کننده نیز به جلوگیری از خشکی مجاری بینی و کاهش آبریزش بینی کمک می‌کند.

تمامی داروهای گیاهی که برای رفع آبریزش بینی در این مطلب توضیح داده شد، موثر بوده و می‌توانند طی چند روز مشکل را برطرف کنند. اما در میان آنها سیر و پیاز آنتی‌هیستامین‌های قوی‌تری بوده و سریع‌تر آبریزش بینی را برطرف می‌کنند.

یکی از سریع‌ترین راه‌ها برای رفع آبریزش بینی به طور طبیعی شستشوی بینی با آب‌نمک است. انجام این کار برای ۳ یا ۴ بار در روز می‌تواند آبریزش بینی را قطع کند. سعی کنید در این مدت مصرف سیر و پیاز را بیشتر کنید. این دو ماده غذایی بهترین آنتی هیستامین های طبیعی هستند.

برای رفع آبریزش بینی در خانه به‌صورت فوری و سریع بهتر است مصرف مایعات را افزایش دهید تا احتقان بینی برطرف شده و آبریزش کاهش پیدا کند. چای داغ تاثیر خوبی در رفع این عارضه دارد. از انواع گیاهان معرفی شده در این مطلب می‌توانید برای تهیه چای استفاده کنید. ترکیب لیمو و عسل به همراه آب گرم نیز تاثیر بسیار خوبی دارد. سعی کنید دوش آب گرم بگیرید و از اسپری بینی بدون نسخه استفاده کنید.

از طب سوزنی برای درمان آبریزش بینی، احتقان بینی و عطسه می‌توان استفاده کرد. متخصص طب سوزنی به نقطه مناسبی فشار وارد کرده تا احتقان و فشار سینوس کاهش پیدا کند. طب سوزنی باید توسط متخصص حرفه‌ای انجام شود.

اگر با استفاده از آنتی هیستامین های طبیعی یا داروهای بدون نسخه علائم آلرژی تسکین پیدا می‌کند، همین رویه را ادامه دهید. در این شرایط نیازی نیست به پزشک مراجعه کنید. اما اگر درمان گیاهی آبریزش بینی یا داروها تاثیری ندارند، باید به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید. ممکن است یک بیماری مزمن از جمله آلرژی مزمن باعث بروز این علائم شده باشد.

امتیاز شما به مقاله:
(3.1از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره آنتی هیستامین طبیعی

  1. محسن گفت:

    ممنون آیدا
    کامل و کاربردی

  2. ناشناس گفت:

    سلام ممنون از اینکه اطلاعات را در اختیار دیگران قرار می دهید انشاءالله در زندگی موفق باشید

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سپاس از شما و همراهی تان
      تندرست باشید

  3. ناشناس گفت:

    سلام ممنون از شما عزیز ان ما کمک میکنید

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سپاس از همراهی شما.

  4. رویا گفت:

    سپاس از مطالب خوب . مفید بود .
    فلفل سیاه هم حساسیت زاست .
    وقت آشپزی ناخودآگاه احساسم می گفت نکنه به فلفل سیاه حساسیت داری ؟ می گفتم نه بابا و کمتر از یه چای خوری مصرف میکردم . بالاخره یه روز به دلم گوش کردم فلفل مصرف نکردم بهتر شدم طوری که بجای ۳ مدل اسپری تنفسی همزمان و قرص فقط گاهی یک اسپری مصرف کردم .

  5. الی گفت:

    سلام من هفته ی ده یا یازده بارداری هستم.سرماخوردم شدید!برای آبریزش بینی چه کنم؟چون بیشتر از سایر علایم اذیتم میکنه

  6. انسان گفت:

    ممنون ازشما بزرگوارید که با نوشته ها راهنمایی میکنید استفاده کردیم باسپاس از شما

  7. کمال بی نیاز گفت:

    ممنونم بابت برنامه خوبتون برام خیلی تأثیر گذار بود😘😘🧡🧡❤❤❤❤❤

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سپاس از همراهی شما.

    2. شهروند گفت:

      سلام علیکم. عزیزان علاوه بر مطالب بالا ، یکی از تجربیات بنده در مورد آبریزش بینی استفاده از بخور برگ درخت کالاتوس است.

  8. مهدی گفت:

    انگور خودش یک میوه به شدت حساسیت زا هست اینجا نوشتین به عنوان انتی هیستامین واسه الرژی و ابریزش استفاده کنن. مطلب درست ارائه بدید به مردم

    1. ناشناس گفت:

      دقیقا انگور خودش هیستامین داره و به شدت آلرژی زاست تو سرماخوردگی توصیه نمیشه