کسانی که به ژنیکوماستی مبتلا هستند از سربازی معاف می شوند؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

معافیت از سربازی با ژنیکوماستی مشمول حال برخی از افراد می‌شود. پس از معاینه و بررسی درجه ژنیکوماستی در این افراد مشخص می‌شود که آیا کلا از سربازی معاف‌اند یا فقط از بخشی از کارها مثل دوره‌های رزمی معاف می‌شوند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 8 دقیقه
معافیت از سربازی با ژنیکوماستی

آیا ژنیکوماستی در معافیت سربازی تاثیر دارد؟ ژنیکوماستی یا به زبان عامیانه‌تر بزرگی سینه در مردان شرایطی است که در آن مردان نیز مانند زنان بافت سینه بزرگ دارند. البته اندازه‌ رشد و میزان بزرگ شدن بافت پستان مردان در هر فرد متفاوت است و بسته به عوامل مختلف، ژنیکوماستی در مردان می‌تواند به اشکال مختلفی دیده‌شود. بااین‌حال اکثر مواقع شرایط به شکلی است که مردان را از حضور در اجتماع دور می‌کند. مردان در سنین مختلف خصوصاً نوجوانان و مردان مسن ممکن است با عارضه ژنیکوماستی درگیر باشند.

از عوامل هورمونی گرفته تا برخی از بیماری‌های زمینه‌ای یا مشکلات فیزیولوژیکی و ژنتیکی (ژنیکوماستی مادرزادی) هر یک می‌تواند حالت‌های مختلفی از ژنیکوماستی را موجب شود. بروز این شرایط خصوصاً در دوران جوانی شاید روی استخدام افراد در موقعیت‌های شغلی مختلف و از همه مهم‌تر شرایط شرکت در دوره خدمت سربازی تاثیر داشته‌باشد.

در این مقاله می‌خواهیم ارتباط ژنیکوماستی و سربازی را بررسی کنیم و ببینیم آیا کسانی که با عارضه ژنیکوماستی درگیرند از خدمت سربازی معاف می‌شوند و شرایط معافیت از سربازی با ژنیکوماستی به چه صورت است.

در صورتی که دچار این مشکل هستید و بعد از مدت طولانی هنوز سینه‌های شما بزرگ است، باید به متخصص غدد و متابولیسم مراجعه کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین با بهترین پزشکان وجود دارد.

آیا بیماری ژنیکوماستی معافیت سربازی دارد؟ – ژنیکوماستی برای معافیت سربازی

همان‌طور که گفته‌شد ژنیکوماستی شدت و حالت‌های مختلفی دارد و هر کسی سطحی از این عارضه را تجربه می‌کند. شرایط و علائم نیز در افراد متفاوت است و کم و زیاد می‌شود. در نتیجه این که ژنیکوماستی برای معافیت سربازی می‌تواند یک گزینه باشد یا خیر، اینکه آیا امکان معافیت سربازی با ژنیکوماستی وجود دارد یا نه بستگی به شرایط افراد، سن آنها، شدت ژنیکوماستی، عوارضی که تجربه می‌کنند و توانایی‌های آنها در انجام امور مختلف دارد.

به‌این‌ترتیب سازمان نظام‌وظیفه قوانین و شرایطی را تعیین کرده که اگر افراد مبتلا به ژنیکوماستی این ویژگی‌ها را داشتند از خدمات سربازی معاف می‌شوند؛ بنابراین نمی‌توان گفت که الزاماً تمام افراد درگیر با ژنیکوماستی از سربازی معاف‌اند و می‌توانند از معافیت ژنیکوماستی استفاده کنند.

متن انگلیسی:
Gynecomastia is the development of breast tissue in males. It can lead to a puffy, swollen, and breast-like appearance in the chest and nipple area. The condition is usually harmless, although it can cause psychological and social distress among those who have it
ترجمه متن:
ژنیکوماستی ایجاد بافت پستان در مردان است. می‌تواند منجر به ظاهری پف‌کرده، متورم و سینه مانند در ناحیه سینه و نوک سینه شود. این وضعیت معمولاً بی‌ضرر است، اگرچه می‌تواند باعث ناراحتی روانی و اجتماعی در بین مبتلایان شود.

healthline
آیا بیماری ژنیکوماستی معافیت سربازی دارد؟
این شرایط بیشتر از این که یک مشکل پزشکی یا تهدیدکننده زندگی باشد، در اکثر موارد بی‌خطر است و تنها روی اعتمادبه‌نفس مردان تاثیر دارد.

شرایط دریافت معافیت پزشکی ژنیکوماستی

اما دقیقاً برای گرفتن معافیت سربازی ژنیکوماستی باید چه شرایطی داشت؟ شرایط معافیت ژنیکوماستی در کل برای افرادی است که درجه ژنیکوماستی یا بزرگی بافت سینه آنها شدید است. در یک معاینه پزشکی دقیق که توسط پزشک انجام می‌شود و همچنین به واسطه انجام یک سونوگرافی از بافت سینه، معافیت از سربازی با ژنیکوماستی تایید یا رد می‌شود. موارد زیر می‌تواند در ژنیکوماستی معافیت پزشکی تاثیر داشته باشد:

  • ترشح از نوک پستان‌ها
  • داشتن ژنیکوماستی نوع چهار و بزرگی بیش از حد سینه مردانه
  • افرادی که به دلیل بروز مشکلات حاد روحی و روانی قادر به گذراندن دوره خدمت سربازی نیستند.
  • وجود بافت فیبروندولار در سونوگرافی
  • افرادی که قادر به انجام فعالیت‌های رزمی نیستند.

بااین‌حال در زمان بررسی شرایط افراد برای گرفتن‌ معافیت سربازی با ژنیکوماستی آنها را به چهار دسته تقسیم‌بندی می‌کنند که بر اساس آن مشخص می‌شود شرایط مشمولان به چه شکل است و آیا شامل معافیت می‌شوند یا خیر. درجه ژنیکوماستی، شدید یا خفیف بودن آن از جمله مواردی است که روی رای نهایی و نوع معافیت از سربازی با ژنیکوماستی موثر است.

با ژنیکوماستی درجه چند میشه از سربازی معاف شد؟

تشخیص این که آیا امکان معافیت از سربازی با ژنیکوماستی وجود دارد یا خیر به متخصص غدد مربوط می‌شود؛ اما در کل داستان ژنیکوماستی و سربازی چند حالت مختلف دارد. در قوانین نظام وظیفه اگر در معاینات مشخص شود که درجه ژنیکوماستی ۳ (تانر ۳) به بالاست، رای صادرشده تایید می‌کند که فرد مذکور از شرکت در دوره سربازی معاف است.

نمی‌دونی ژنیکوماستیت گرید چنده؟

با متخصص مشورت کن.

معافیت ژنیکوماستی خفیف

یکی از حالت‌های معافیت از سربازی با ژنیکوماستی زمانی است که فرد به درجات خفیف‌تر ژنیکوماستی مبتلاست. در این حالت شرایط استفاده از ژنیکوماستی در معافیت سربازی به این صورت است که افراد تنها از شرکت در دوره‌های رزمی سربازی معاف می‌شوند. این افراد در امور رزمی شرکت نمی‌کنند؛ اما باید خدمت سربازی خود را در زمینه انجام امور غیررزمی طی کنند.

اگر مبتلا به ژنیکوماستی هستید؛ مقاله انواع لباس برای کسانی که به ژنیکوماستی مبتلا هستند را مطالعه کنید.

معافیت ژنیکوماستی شدید

بسیاری از افراد شدت‌های بالاتری از ژنیکوماستی را نشان می‌دهند که قطعاً شرایط برای آنها دشوارتر است. در نتیجه در بررسی‌ها و معایناتی که انجام می‌شود، شرایط معافیت از سربازی با ژنیکوماستی شدید برای آنها متفاوت است.

شدت ژنیکوماستینوع معافیت
معافیت ژنیکوماستی خفیفمعافیت از رزم
معافیت ژنیکوماستی شدیدمعافیت دائم
نوع معافیت در ژنیکوماستی خفیف و شدید

معافیت دائم پزشکی ژنیکوماستی

در شدیدترین حالت از ژنیکوماستی، یعنی زمانی که افراد در بررسی توسط متخصص غدد شدیدترین نوع ژنیکوماستی را دارند و برای آنها درجه تانر ۳ به بالا تایید می‌شود، به‌صورت دائمی از خدمت سربازی معاف خواهند شد. معافیت از سربازی با ژنیکوماستی شدید به صورت دائمی به این صورت است که فرد از تمامی خدمات سربازی؛ چه رزمی و چه غیررزمی معاف است.

پیشنهاد: آیا با بدنسازی می توان ژنیکوماستی را درمان کرد؟

این امر بسته‌ به تایید پزشک دارد. اگر پزشک تشخیص دهد که فرد توانایی انجام امور سربازی را ندارد (از پس انجام فعالیت‌های سنگین سربازی بر نمی‌آید) می‌تواند او را به‌صورت دائم از خدمت سربازی معاف کند. در کل معافیت دائم سربازی برای کسانی است که از نظر روحی و جسمی در شرایط بدی قرار دارند و قادر به انجام فعالیت‌های معمول سربازی نیستند. ژنیکوماستی در معافیت سربازی نیز می‌تواند در درجات شدید و بالا در همین دسته‌بندی قرار بگیرد.

می توانم با ژنیکوماستی معافیت سربازی بگیرم؟

این بسته‌ به تشخیص متخصص غدد مترشحه داخلی دارد. اگر در معاینات و بررسی‌های پزشک مشخص شود که درجه ژنیکوماستی بالاست و شما قادر به انجام امور سربازی نیستید، در صورت تایید می‌توان با ژنیکوماستی از خدمت معاف شد. حالا نوع معافیت (دائم یا غیردائم) بستگی به‌شدت ژنیکوماستی دارد.

معاینه ژنیکوماستی برای معافیت از سربازی

ژنیکوماستی و سربازی نیز به این صورت است که باید فرد برای دریافت معافیت توسط پزشک مورد تایید نظام وظیفه معاینه و بررسی شود تا با معاینات انجام‌شده و تایید شدت و نوع ژنیکوماستی، در نهایت معافیت از سربازی با ژنیکوماستی ارائه شود. معاینات به‌صورت چند مرحله‌ای انجام می‌شود تا در آخر بیماری توسط سازمان نظام‌وظیفه تایید شود.

در اولین مرحله متخصص غدد مترشحه داخلی مورد تایید نظام وظیفه با انجام معاینات مشخص، خصوصاً سونوگرافی بافت سینه و بررسی سوابق پزشکی بیمار، تایید می‌کند که فرد به عارضه ژنیکوماستی مبتلاست. سپس در مرحله بعد باید این امر توسط شورای پزشکی بیمارستان نظام‌وظیفه نیز تایید شود. در مرحله آخر هم معاینات و بررسی‌ها توسط شورای پزشکی نظام وظیفه عمومی انجام می‌شود.

ژنیکوماستی  معمولا دارای 4 ترید یا تانر است.
ژنیکوماستی معمولا دارای ۴ ترید یا تانر است.

آیا برای معافیت سربازی ژنیکوماستی می توانیم حین تحصیل اقدام کنیم؟

یک نکته بسیار مهم و سوالی که برای بسیاری از مشمولان سربازی پیش می‌آید این است که آیا برای دریافت معافیت از سربازی با ژنیکوماستی می‌توانند در حین تحصیل هم اقدام کنند؟ نکته مهم این است که این افراد خودبه‌خود در حین تحصیل موقتاً از خدمت سربازی معاف‌اند. در نتیجه از آن جایی که فعلاً در حال استفاده از معافیت تحصیلی هستند نمی‌توانند هم‌زمان از ژنیکوماستی در معافیت تحصیلی نیز استفاده کنند. در نتیجه افرادی که قصد گرفتن‌ معافیت از سربازی با ژنیکوماستی را دارند باید حتماً فارغ‌التحصیل شده باشند و در حال حاضر مشغول به تحصیل نباشند.

دلیل آن این است که ژنیکوماستی می‌تواند یک شرایط مقطعی باشد و ممکن است بعد از اتمام تحصیل شرایط افراد متفاوت باشد. تنها کسانی می‌توانند هم‌زمان با معافیت تحصیلی و در حین تحصیل برای معافیت پزشکی سربازی نیز اقدام کنند که بیماری آنها تحت تاثیر مقطع تحصیلی نباشد. مواردی مانند قطع عضو یا بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج که شرایط زندگی را برای افراد سخت و متفاوت کرده است بر اساس قوانین نظام‌وظیفه مشمول معافیت در حین تحصیل هم می‌شوند.

مراحل دریافت معافیت سربازی ژنیکوماستی

ازآنجایی‌که همیشه تمام افراد از قوانین و تبصره‌های قانونی معافیت از سربازی، از جمله ژنیکوماستی و سربازی مطلع نیستند، احتمالاً مراحلی که باید برای گرفتن‌ معافیت از سربازی با ژنیکوماستی نیز طی شود، برای بسیاری از افراد جای سوال است. مراحل انجام این کار به‌صورت دقیق مرحله به مرحله شامل موارد زیر می‌شود:

  • دریافت دفترچه نظام‌وظیفه عمومی از دفتر پلیس + ۱۰
  • تنظیم و تکمیل مدارک موردنیاز برای گرفتن‌ معافیت سربازی
  • در این مرحله باید برگه معاینه اولیه را به‌صورت دقیق تکمیل کرده و تمامی سوابق پزشکی اعم از ژنیکوماستی و سایر آزمایش‌ها را در آن بخش نوشت. ارائه این برگه به پزشک معاینه‌کننده و تکمیل کردن دقیق آن اهمیت بسیار زیادی دارد.
  • حالا نوبت به مراجعه به پزشک مورد تایید نظام‌ وظیفه برای انجام معاینات اولیه است.
  • پزشک برگه معاینه شما را تکمیل کرده و شما باید آن را به همراه سایر مدارکی که باید از پلیس + ۱۰ بگیرید، به شورای پزشکی ارائه دهید.
  • در ادامه برای شما یک برگه معرفی به بیمارستان ارسال می‌شود تا با در دست داشتن آن به بیمارستان مراجعه کرده و معاینات تخصصی روی شما انجام شود.
  • بیمارستان بعد از انجام معاینات تخصصی حکم خود را به حوزه رسیدگی ارسال می‌کند.
  • بر اساس نظریه بیمارستان و در صورت تایید ژنیکوماستی برای معافیت سربازی، یک دعوت‌نامه برای شما ارسال می‌شود تا به‌این‌ترتیب برای بررسی نهایی در جلسه شورای پزشکی نظام‌وظیفه حاضر شوید.
  • در آخرین مرحله جلسه شورای پزشکی برگزار شده و معافیت از سربازی با ژنیکوماستی تایید یا رد می‌شود.

می‌خوای برای تشخیص ژنیکوماستی اقدام کنی؟ برای آزمایش با پزشک مشورت کن.

آیا در حین انجام خدمت سربازی، معافیت از خدمت امکان پذیر است؟

بسیاری از افراد ممکن است به هر دلیلی قبل از رفتن به خدمت سربازی برای گرفتن‌ معافیت از سربازی با ژنیکوماستی اقدام نکرده باشند یا این که حتی در حین خدمت سربازی شرایط آنها تغییر کرده باشد. حال سوال این جاست که آیا می‌توان در حین انجام خدمت سربازی نیز از ژنیکوماستی در معافیت سربازی استفاده کرد یا خیر؟

به‌صورت کلی سازمان نظام‌وظیفه برای دادن‌ معافیت سربازی در حین خدمت یک سری قوانین مشخص دارد. بر اساس این قوانین تنها کسانی می‌توانند در حین خدمت سربازی معافیت بگیرند که اولاً در مدت زمان باقی‌مانده از دوره سربازی قادر به انجام خدمت نباشند و دوم مدت زمان معالجه بیماری‌شان کمتر از شش ماه نیست و در نتیجه نمی‌توانند مابقی دوره خدمت سربازی خود را به اتمام برسانند.

در نتیجه اگر متخصص با بررسی و معاینه مشمولان سربازی در حین خدمت درجه ژنیکوماستی را تشخیص دهد و تایید کند که فرد قادر به انجام خدمت سربازی نیست و مشکل او تا کمتر از شش ماه آینده نیز برطرف نمی‌شود، امکان گرفتن‌ معافیت ژنیکوماستی در حین خدمت سربازی وجود دارد.

بسته به شرایط فرد، ممکن است معافیت از سربازی در دوران سربازی هم داده شود.
بسته به شرایط فرد، ممکن است معافیت از سربازی در دوران سربازی هم داده شود.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

ژنیکوماستی شرایطی است که می‌تواند از جهات مختلفی زندگی افراد را تحت تاثیر قرار دهد. افراد با بافت سینه بزرگ برای حضور در اجتماع مشکلات زیادی دارند و این شرایط می‌تواند به شدت روی عزت‌نفس افراد تاثیر منفی داشته باشد. یکی از مواردی که می‌تواند تحت تاثیر ژنیکوماستی قرار بگیرد، ژنیکوماستی و سربازی است.

البته تمام افراد مبتلا به ژنیکوماستی الزاماً از سربازی معاف نمی‌شوند و تشخیص آن به عهده پزشک معتمد نظام وظیفه و شورای پزشکی نظام وظیفه است. به‌هرحال اگر در معاینات انجام‌شده درجه تانر ۳ به بالا برای ژنیکوماستی افراد تشخیص داده شود، رای نهایی مبنی معافیت از سربازی با ژنیکوماستی است و افراد از انجام خدمت معاف‌اند. باز هم‌بسته به درجه ژنیکوماستی ممکن است افراد تنها از انجام خدمات رزمی معاف شوند و برای انجام سایر خدمات غیررزمی الزام به حضور در خدمت سربازی داشته باشند.

اگر دچار بزرگی سینه هستید و بعد از چند ماه این مشکل برطرف نشده است، باید برای تشخیص علت آن به متخصص غدد و متابولیسم مراجعه کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین دکتر متخصص غدد و متابولیسم وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

بله در کل سازمان نظام وظیفه برای کسانی که نسبت به رای صادرشده توسط کمیسیون پزشکی اعتراض دارند این فرصت را فراهم کرده تا بتوانند مراتب اعتراض خود را به رای صادرشده به کمیسیون‌های شهرستان، استان، سازمان و شورای عالی برسانند.

ارتباط ژنیکوماستی و سربازی و گرفتن معافیت از خدمت به شدت و نوع ژنیکوماستی بستگی دارد و اگر درجه آن بالا باشد، ژنیکوماستی در معافیت سربازی تاثیر خواهد داشت.

باید با مراجعه به پزشک مورد تایید نظام وظیفه و دنبال کردن مراحل گرفتن معافیت پزشکی سربازی، بعد از تایید پزشک و شورای پزشکی معافیت از سربازی برای ژنیکوماستی بگیرید.

اگر درجه ژنیکوماستی شما درجه تانر ۳ به بالا باشد و در سونوگرافی بافت فیبروندولار گزارش شود، به احتمال زیاد رای شورای پزشکی نظام وظیفه معافیت دائم از خدمت سربازی است.

امتیاز شما به مقاله:
(5از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره معافیت از سربازی با ژنیکوماستی

  1. ناشناس گفت:

    سلام آیا برای معافیت خدمت از طریق ژنیکو ماستی باید سینه های بزرگی داشت یا قد و وزن هم مهم است

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      این بیماری از نظر هورمونی و … باید به تایید پزشکان امین برسد
      جدا از قد و وزن

  2. پوریا گفت:

    سلام
    آیا بافت فیبروگلاندور همان بافت فیبروندولار هست؟
    و اینکه اگر در سونوگرافی هایپرتروفی بافت فیبروگلاندور مشهود باشد و ژنیکوماستی استیج ۳ باشد شامل معافیت میشود؟
    ممنون

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      خیر یکی نیستند
      بله معافیت در صورت تشخیص قطعی امکان پذیر است

  3. حامی موفق گفت:

    سلام
    ژنیکو ماستی تانر چهار تایید شده ولی در سونو بافت فیبروگلندلار نبود و فقط چربی بود
    امکان معافیت هست؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بسته به شورای پزشکی دارد
      ولی معمولا معاف می شوند

  4. متین گفت:

    با سلام من ژینکو ماستی تانر ۴ دارم در سونوگرافی هم وجود بافت فیبروگندولار تایید شده قراره بریم شورا پزشکی ایا معافم می کنند

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      افرادی که وجود بافت فیبروندولار در سونوگرافی شان تایید شده احتمال معافیت بالایی دارند