ژنیکوماستی چند گرید دارد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

ژنیکوماستی گریدهای مختلفی دارد. گرید یک و دو حالت خفیف بوده و کمتر دیده می‌شود. اما گرید سه و چهار شدید بوده و باید با جراحی برطرف شوند. در صورت وجود علائم ژنیکوماستی باید به متخصص غدد مراجعه کنید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 6 دقیقه
گرید های ژنیکوماستی

ژنیکوماستی یا بزرگی سینه مردان درجات مختلفی دارد. اما ژنیکوماستی چند گرید دارد؟ پزشک با بررسی علائم و میزان رشد بافت سینه گرید ژنیکوماستی را تشخیص می‌دهد. در هر مرحله علائم و راه‌های درمان متفاوت است. اگر شما هم دچار این عارضه هستید، باید برای تشخیص مرحله ژنیکوماستی به پزشک مراجعه کنید. در این مطلب توضیح می‌دهیم که گریدهای مختلف بزرگی سینه در مردان چیست؟ نوع خفیف و شدید آن چه تفاوتی با هم دارند و علائم و روش درمان آنها چیست؟

ژنیکوماستی ممکن است خفیف یا شدید باشد. با بروز اولین علائم باید به متخصص غدد و متابولیسم مراجعه کنید. در صورت نیاز به جراحی، پزشک شما را به جراح پلاستیک یا جراح زیبایی سینه ارجاع می‌دهد. برای ارتباط با بهترین پزشکان می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

انواع گرید ژنیکوماستی (گرید بزرگی سینه مردان)

ژنیکوماستی وضعیتی است که سینه مردان (بافت غده سینه) بیش از حد رشد کرده و شبیه به سینه زنان می‌شود. این بیماری می‌تواند مردان در هر سنی را تحت تاثیر قرار دهد. اما معمولا در نوجوانان بیشتر دیده می‌شود. بسیاری از پسرهای نوجوان در سن بلوغ این عارضه را داشته و پس از ۶ ماه تا ۲ سال سینه‌ها به مرور کوچک می‌شوند.

معمولا علت بروز این بیماری اختلالات هورمونی است. در بدن این مردان هورمون استروژن (هورمون زنانه) بیشتر تولید شده یا ترشح هورمون تستوسترون (هورمون مردانه) کاهش پیدا می‌کند. در برخی افراد ممکن است این وضعیت با افزایش وزن و چاقی همراه باشد.

علت بروز این بیماری هر چه باشد، با روشی مشابه روی بدن تاثیر می‌گذارد. شدت و گرید ژنیکوماستی متفاوت بوده و پزشکان مراحل مختلف این بیماری را در ۴ دسته قرار می‌دهند. در ادامه ۴ مرحله ژنیکوماستی را توضیح می‌دهیم.

متن انگلیسی:
Overall, research shows that Gynecomastia is very common and may affect as much as seventy percent of men at some point in their lives. There are different levels of severity ranging from almost unnoticeable to severe with sagging of the breast and female appearance. Regardless of age, gynecomastia surgery can be beneficial to patients of all body types and severity
ترجمه متن:
به طور کلی، تحقیقات نشان می‌دهد که ژنیکوماستی بسیار شایع است و ممکن است تا هفتاد درصد مردان را در مقطعی از زندگی تحت تاثیر قرار دهد. سطوح مختلفی از گریدهای آن وجود دارد که از خفیف و کمتر قابل مشاهده تا شدید با افتادگی سینه و ظاهر زنانه متغیر است. صرف نظر از سن، جراحی ژنیکوماستی می‌تواند برای بیماران با هر نوع بدن و شدت مفید باشد.

drazouz
ژنیکوماستی دارای چهار گرید مختلف است.
ژنیکوماستی دارای چهار گرید مختلف است.

گریدهای ژنیکوماستی

بزرگی سینه مردان در ۴ گرید مختلف دسته‌بندی می‌شود. انجمن جراحی پلاستیک آمریکا این طبقه‌بندی را ارائه کرده است. با این درجه بندی شرایط بیمار راحت‌تر تعیین شده و می‌توان گزینه‌های درمانی را بهتر بررسی کرد.

۱. ژنیکوماستی گرید ۱ (ژنیکوماستی تانر ۱)

ژنیکوماستی گرید ۱ خفیف‌ترین و اولین درجه این بیماری است. فقط ناحیه کوچک اطراف آرئول تحت تاثیر قرار می‌گیرد. اطراف نوک پستان یک ساختار بافتی شبیه به دکمه ظاهر می‌شود و نوک پستان مثل سینه زنان برجسته می‌شود. معمولا رنگ این ناحیه نیز با رنگ طبیعی پوست تفاوت دارد. بزرگی سینه در این مرحله خفیف بوده و از روی لباس مشخص نمی‌شود. اگر ژنیکوماستی یک طرفه باشد، بزرگی سینه نامتقارن شده و یک سینه بزرگ‌تر از سینه دیگر دیده می‌شود.

۲. ژنیکوماستی گرید ۲ (ژنیکوماستی تانر ۲)

ژنیکوماستی گرید ۲ کمی شدیدتر از گرید ۱ بوده و میزان بزرگی سینه متوسط است. در این مرحله بزرگی سینه فقط محدود به آرئول نمی‌شود و رشد در سراسر قفسه سینه دیده می‌شود. معمولا بزرگی سینه در این مرحله در تیشرت‌های تنگ دیده می‌شود. اما اگر شخص لباس‌های گشاد بپوشد، سینه خیلی مشخص نمی‌شود. در این مرحله پزشک رژیم غذایی کم استروژن تجویز می‌کند.

۳. ژنیکوماستی گرید ۳ (ژنیکوماستی تانر ۳)

سینه در این مرحله بیشتر از گرید ۲ رشد می‌کند. کاملا سینه برجسته شده و پوست اضافی دیده می‌شود. بزرگی سینه در این مرحله متوسط است، اما به راحتی دیده می‌شود. ژنیکوماستی تانر ۳ از روی لباس کاملا مشخص است و به همین دلیل این بیماران ممکن است دچار احساس ناراحتی و اضطراب اجتماعی شوند.

۴. ژنیکوماستی گرید ۴ (ژنیکوماستی تانر ۴)

ظاهر سینه در این مرحله کاملا شبیه به سینه زنان است. پوست اضافی زیاد شده، نوک سینه برجسته می‌شود و سینه‌ها مانند سینه زنان افتادگی پیدا می‌کند. ژنیکوماستی گرید ۴ شدیدترین و بالاترین مرحله این بیماری است. تنها راه درمان در این مرحله جراحی است. باید پوست اضافه برداشته شده و نوک پستان کوچک شود تا ساختاری مردانه پیدا کند.

علائم تو مشابه کدام گرید ژنیکوماستی است؟

برای بررسی علائم با متخصص مشورت کن.

علائم درجه های مختلف ژنیکوماستی

علائم گرید یک، دو، سه و چهار ژنیکوماستی به شرح زیر است.

گریدهای مختلف ژنیکوماستیعلائم و نشانه‌های آنها
گرید یک ژنیکوماستیاطراف آرئول برجسته می‌شود.
خیلی قابل مشاهده نیست.
خطوط قفسه سینه تحت تاثیر قرار نمی‌گیرد.
گرید دو ژنیکوماستیقطر برجستگی سینه به ۲ سانتی‌متر می‌رسد.
بزرگی سینه گسترده‌تر از نوک پستان می‌شود.
حساسیت نوک سینه بیشتر می‌شود.
پریشانی و مشکلات روانی به‌خصوص در نوجوانان دیده می‌شود.
گرید سه ژنیکوماستیبزرگ شدن قابل توجه سینه
پوست اضافی
افتادگی سینه
نوک سینه در موقعیت پایین‌تر قرار می‌گیرد.
پریشانی و مشکلات روانی قابل توجه
محدودیت در فعالیت‌های بدنی
مشکل در پیدا کردن لباس مناسب
گرید چهار ژنیکوماستیسینه به طور قابل توجهی بزرگ می‌شود.
سینه تا زیر قسمت چین سینه آویزان می‌شود.
نوک پستان به سمت پایین قرار می‌گیرد.
ناراحتی جسمی
پریشانی و نارضایتی از بدن
ناتوانی برای شرکت در فعالیت‌های بدنی
کاهش عزت نفس
علائم گریدهای مختلف ژنیکوماستی

چگونه درجه ژنیکوماستی خود را تشخیص دهم؟

در قسمت علائم گریدهای مختلف ژنیکوماستی نشانه‌های مراحل مختلف این بیماری را توضیح دادیم. به طور کلی پزشکان ژنیکوماستی را در دو دسته خفیف و شدید تقسیم می‌کنند که با توجه به علائم می‌توان درجه آن را تشخیص داد.

  • ژنیکوماستی خفیف: ژنیکوماستی تانر ۱ و ۲ در دسته ژنیکوماستی خفیف قرار می‌گیرند. اگر پوست اضافی ندارید و سینه‌های شما افتاده نیست، احتمالا بزرگی سینه از نوع خفیف است.
  • ژنیکوماستی شدید: ژنیکوماستی تانر ۳ و ۴ در دسته ژنیکوماستی شدید قرار می‌گیرند. در این وضعیت سینه‌ها پوست اضافی دارند و افتادگی پیدا کرده‌اند. بافت چربی و بافت غده سینه بیش از ۵۰۰ گرم می‌شود. آرئول‌ها در ژنیکوماستی شدید به سمت پایین قرار می‌گیرند.

هر کدام از گریدهای ژنیکوماستی چگونه ایجاد می شوند؟

علت بروز گریدهای مختلف ژنیکوماستی تفاوتی ندارد. مواردی مانند عدم تعادل هورمونی، مصرف مواد مخدر و مصرف زیاد استروئید می‌توانند باعث بروز این مشکل شوند. اما برخی عوامل در شدت بیماری تاثیر دارند که عبارتند از:

  • سن: با افزایش سن میزان تولید کلاژن و خاصیت الاستینه پوست کمتر می‌شود. این عوامل در افتادگی پوست قفسه سینه و اطراف آن تاثیر دارند. به همین دلیل ژنیکوماستی در سنین بالا معمولا شدیدتر است و درجه ژنیکوماستی بالاتر می‌رود.
  • ژنتیک: اگر در خانواده سابقه ابتلا به این بیماری وجود دارد، ممکن است شما هم دچار ژنیکوماستی شوید. گرید ژنیکوماستی می‌تواند مشابه اعضای خانواده یا متفاوت از آنها باشد.
  • افزایش وزن: مقدار زیادی از بافت سینه مرد و زن از چربی تشکیل شده است. به همین دلیل اضافه وزن و چاقی روی بزرگی سینه تاثیر دارد. ممکن است با افزایش چربی ژنیکوماستی واضح‌تر دیده شود. در این شرایط پوست خاصیت ارتجاعی خود را از دست داده و حتی با کاهش وزن امکان افتادگی دائمی پوست وجود دارد.
  • آسیب ناشی از خورشید: نور شدید خورشید تولید کلاژن و الاستین را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. نور فرابنفش به مرور سلول‌های پوست را تجزیه می‌کند. این شرایط میزان افتادگی پوست سینه را تشدید کرده و گرید ژنیکوماستی افزایش پیدا می‌کند.

نمی‌دونی چرا دچار ژنیکوماستی شدی؟ برای تشخیص با متخصص مشورت کن.

درمان انواع گرید ژنیکوماستی

درجات مختلف ژنیکوماستی عوارض جدی ایجاد نمی‌کنند. اما بزرگی سینه مردان می‌تواند باعث عدم رضایت از بدن، ناراحتی و افسردگی شود. برای گریدهای مختلف این بیماری می‌توان جراحی را انجام داد. در جراحی ژنیکوماستی بافت اضافی غده سینه برداشته شده و خطوط قفسه سینه کاملا ظاهر مردانه پیدا می‌کنند.

همچنین گاهی برای درمان بزرگی سینه در مردان، پزشکان داروهای درمان ژنیکوماستی تجویز میکنند.

حتی اگر دچار ژنیکوماستی گرید ۱ یا ژنیکوماستی گرید ۲ هستید، می‌توانید با جراحی، زیبایی را به سینه‌های خود بازگردانید. جراحی تحت بیهوشی انجام می‌شود. در درجات خفیف ژنیکوماستی می‌توان تحت بی‌حسی موضعی با استفاده از لیپوساکشن بافت چربی اضافی سینه و اطراف آرئول را برداشت.

اما در ژنیکوماستی گرید ۳ و ۴ پوست اضافی هم باید برداشته شود و نمی‌توان تنها با لیپوساکشن به نتیجه دلخواه رسید.

برای درمان ژنیکوماستی باید چربی و بافت غده اضافی برداشته شود.
برای درمان ژنیکوماستی باید چربی و بافت غده اضافی برداشته شود.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

ژنیکوماستی چند گرید دارد؟ این سوال از مهم‌ترین سوالات پس از بزرگی سینه در مردان است. این بیماری در ۴ گرید دسته‌بندی می‌شود. در ژنیکوماستی گرید ۱ فقط آرئول بزرگ شده و از روی لباس دیده نمی‌شود. در ژنیکوماستی گرید ۲ برجستگی سینه کمی بیشتر شده و با پوشیدن تیشرت تنگ بزرگی سینه مشخص می‌شود. اما در ژنیکوماستی گرید ۳ سینه‌ها کاملا بزرگ شده و پوست اضافی پیدا می‌کند و در آخر در ژنیکوماستی گرید ۴ سینه‌ها کاملا شکل سینه زنان شده و افتاده می‌شود. در تمامی این درجات بیماری می‌توان از جراحی استفاده کرد. گاهی فقط لیپوساکشن کافی بوده و با برداشتن مقدار کمی چربی، سینه‌ها شکل مردانه پیدا می‌کنند.

اگر می‌خواهید گرید ژنیکوماستی و بزرگی سینه خود را تشخیص دهید، باید با متخصص غدد و متابولیسم یا جراح زیبایی مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین با متخصص غدد و مشاوره آنلاین جراح زیبایی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

هیچ یک از درجات ژنیکوماستی خطر جدی ندارند. مگر اینکه بیماری اشتباه تشخیص داده شده باشد و بزرگی سینه مربوط به سرطان سینه باشد. تنها عارضه مهم در گریدهای شدید این بیماری بزرگی سینه و ظاهری زنانه است که باعث افسردگی، مشکلات روانی و دوری از اجتماع می‌شود.

در تمامی مراحل ژنیکوماستی می‌توان جراحی انجام داد. در مراحل خفیف بیماری ممکن است لیپوساکشن کافی باشد و تحت بی حسی موضعی انجام می‌شود. اما در ژنیکوماستی شدید باید جراحی تحت بیهوشی انجام شود. علاوه بر چربی و بافت غده سینه، پوست اضافی هم حذف می‌شود.

امتیاز شما به مقاله:
(5از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن