همه آنچه از ژنیکوماستی شدید باید بدانید.

آنچه در این مقاله می‌خوانید

ژنیکوماستی شدید از لحاظ جسمی خطر جدی ندارد اما عدم درمان آن باعث سرخوردگی، افسردگی و اجتماع گریزی فرد می‌شود. انتخاب پزشک برای درمان بیماری ژنیکوماستی شدید اهمیت زیادی دارد. پزشک باید مهارت و تجربه کافی در زمینه جراحی ژنیکوماستی داشته و رضایت بیماران هم در پرونده‌اش باشد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 8 دقیقه
ژنیکوماستی شدید گرید چند میشود؟

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

ژنیکوماستی شدید نوعی بزرگ شدن خوش خیم غده سینه در مردان است که به‌خاطر تغییرات هورمونی ایجاد می‌شود. مردان در هر سنی در معرض ابتلا به ژنیکوماستی فیزیولوژیک هستند. بزرگ شدن سینه ها ممکن است یک یا هر دو سینه را درگیر کند که به آن ژنیکوماستی یک‌طرفه یا دوطرفه می‌گویند. این عارضه بسته به شدت بیماری ۴ گرید دارد که دو مرحله اول آن خفیف هستند و دو مرحله ۳ و ۴ آن شدیدترین حالت بیماری هستند که به آن ژنیکوماستی شدید می‌گویند. در این مطلب با ما باشید تا با بیماری ژنیکوماستی شدید، علائم و علت آن بیشتر آشنا شوید.

اگر آقا هستید و از بزرگ شدن پستان خود احساس ناراحتی می‌کنید، توصیه می‌شود سریعتر به متخصص غدد و متابولیسم مراجعه کنید تا با مشورت او،‌ از گرید ژنیکوماستی خود مطلع شوید. پزشکان دکترتو در این زمینه بهترین انتخاب هستند. در دکترتو می‌توانید از مشاوره حضوری، تلفنی و آنلاین استفاده کنید.

ژنیکوماستی شدید چیست؟

برهم خوردن تعادل هورمون‌های جنسی در بدن مردان یکی از علل ایجاد ژنیکوماستی است. ژنتیک، بلوغ و افزایش سن ممکن است تعادل استروژن و تستوسترون در بدن مردان را بهم بزنند. با بالا رفتن میزان ترشح هورمون استروژن، بافت سینه در مردان متورم می‌شود. شمار زیادی از مردان نوجوان و بالای ۵۰ سال، با عارضه ژنیکوماستی خفیف یا شدید مواجه می‌شوند. در نوع خفیف سینه به مقدار کمی رشد کرده و از روی لباس مشخص نیست. این نوع ژنیکوماستی با ورزش و رژیم غذایی برطرف می‌شود.

در بیماری ژنیکوماستی شدید، ظاهر و فرم سینه‌ها کاملا بزرگ و شل و افتاده شبیه سینه زنانه خواهد شد و تنها راه حل قطعی درمان ژنیکوماستی شدید، عمل جراحی خواهد بود. در ژنیکوماستی شدید فرد از نظر جسمی در معرض خطر نیست و صرفا از لحاظ روحی تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

متن انگلیسی:
Grade 4 gynecomastia is the most severe form, with significant breast tissue and skin sagging
ترجمه متن:
بیماری ژنیکوماستی درجه ۴ شدیدترین شکل است که بافت سینه و پوست افتادگی قابل توجهی دارد.

houstonplasticsurgerytx
شمار زیادی از مردان نوجوان و بالای 50 سال، با عارضه ژنیکوماستی خفیف یا شدید مواجه می‌شوند.
شمار زیادی از مردان نوجوان و بالای ۵۰ سال، با عارضه ژنیکوماستی خفیف یا شدید مواجه می‌شوند.

علائم ژنیکوماستی شدید

بروز بیماری ژنیکوماستی شدید سن خاصی ندارد و هر زمانی ممکن است بافت یا توده چربی زیر نوک پستان شکل بگیرد. معمولا بارزترین نشانه بزرگ شدن سینه‌ها به شکل متقارن یا نامتقارن است. در ژنیکوماستی خفیف علائم کمرنگ‌تر هستند و نهایت تورم دیده می‌شود به‌خصوص در مردان بالغ که تنها با بزرگ شدن بافت سینه روبه‌رو می‌شویم. علایم بیماری ژنیکوماستی شدید عبارتند از:

  • حساس شدن نوک سینه بر اثر تماس با لباس
  • تورم بافت سینه
  • حساس شدن سینه
  • درد، به‌خصوص در نوجوانان

علائم ژنیکوماستی شدید شباهت زیادی با سایر بیماری‌های بافت سینه دارد بنابراین در صورت مشاهده نخستین علائم بیماری بلافاصله با پزشک متخصص مشورت کنید.

ژنیکوماستی شدید گرید چند میشود؟

بیماری ژنیکوماستی درجات و مراحل مختلفی دارد. درجه ۳ و ۴ ژنیکوماستی نوع شدید آن محسوب می‌شوند.

  • گرید ۱: پستان از حالت طبیعی خارج شده و کمی افزایش حجم مشاهده می‌شود. این درجه از بیماری ژنیکوماستی خفیف را می‌توان با سبک زندگی سالم، ورزش و رژیم غذایی برطرف کرد.
  • گرید ۲: حجم بافت سینه بزرگ‌تر از درجه ۱ شده و نوک سینه‌ها برجسته‌تر می‌شوند. اما حالت شل و آویزان ندارد.
  • گرید ۳: نوع شدید بیماری است. حجم و بزرگی سینه‌ها نسبت به دو مرحله قبل بیشتر است و بیمار در معرض مشکلات شدید روحی و روانی قرار می‌گیرد. در این مرحله از بیماری ژنیکوماستی شدید شاهد شل شدن و افتادگی پوست سینه‌ها هستیم و بهترین روش درمان برای این سطح از ژنیکوماستی شدید عمل جراحی است.
  • گرید ۴: شدیدترین نوع عارضه بزرگی سینه‌ها است که تورم و حجم بافت سینه به حدی است که از زیر لباس هم کاملا مشخص خواهد بود. سینه‌ها شل و آویزان و حالت زنانه پیدا می‌کنند. تنها روش درمان قطعی ژنیکوماستی شدید عمل جراحی برای برداشتن بافت اضافی سینه‌ها است تا به شکل طبیعی اولیه برگردد.

علت ژنیکوماستی شدید

در حال حاضر علت دقیق ابتلا به این عارضه در مردان چندان مشخص نیست. ژنیکوماستی در نوزادان می‌تواند به‌خاطر اختلال هورمونی و تاثیر هورمون‌های مادر و میزان استروژن بالا باشد . در نوجوانی و دوره بلوغ هم معمولا ژنیکوماستی زیاد دیده می‌شود که ناشی از تغییرات هورمونی دوره بلوغ است و معمولا ۶ ماه تا ۲ سال بعد بلوغ برطرف می‌شود. بیماری ژنیکوماستی شدید بنا به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود که عبارتند از:

از روی لباس هم سینه‌هات مشخصه؟

برای تشخیص گرید ژنیکوماستی نوبت بگیر.

۱. تغییرات هورمونی و بر هم خوردن تعادل هورمون ها

نخستین علت ژنیکوماستی شدید و خفیف را می‌توان از بین رفتن تعادل هورمون‌های جنسی در بدن و کاهش میزان ترشح هورمون تستوسترون دانست. وقتی ترشح تستوسترون کاهش پیدا کند، استروژن بالاتر می‌رود این یعنی خصوصیات مردانه کمرنگ‌تر شده و خصوصیات زنانه در مردان برجسته‌تر می‌شوند.

۲. ژنتیک و وراثت

صفات ژنتیکی یکی دیگر از علت های ژنیکوماستی شدید در مردان است. برخی نوزادان پسر از همان بدو تولد با این مشکل به دنیا می‌آیند.

۳. عوارض مصرف دارو

مصرف برخی داروها مثل داروهای درمان پروستات، آنتی آندروژن‌ها، استروئیدها، داروهای ضد اضطراب و افسردگی، استروژن‌ها و داروهای عضله‌سازی می‌تواند علت ژنیکوماستی شدید باشد.

علت ژنیکوماستی طولانی مدت

بیماری‌های زیر می‌توانند علت ژنیکوماستی شدید در بلندمدت شوند:

  • اختلال تیروئید که روی ترشح هورمون‌های جنسی تاثیر می‌گذارد.
  • بیماری‌های بیضه
  • چاقی و افزایش وزن که باعث ترشح بیشتر استروژن در بدن می‌شود.
  • سرطان ریه، هیپوفیز و غده آدرنال
  • بیماری‌های کبدی
  • نارسایی کلیوی

علت ژنیکوماستی شدید در بزرگسالان

بیماری ژنیکوماستی شدید در مردان ۵۰ تا ۷۰ ساله شدت بیشتری دارد به‌طوری‌که از هر ۴ مرد یک نفر از این عارضه رنج می‌برد. بیماری‌هایی مثل تومورهای سرطانی، اختلال تیروئیدی، سوتغذیه و سیروز کبدی را می‌توان علت ژنیکوماستی شدید در بزرگسالان دانست. به‌علاوه اینکه سبک زندگی ناسالم و مصرف الکل، خوراکی‌های نیمه آماده و فست فودها، داروهای شیمیایی و ضدافسردگی همگی می‌توانند از علل ژنیکوماستی شدید در بزرگسالان باشند.

برخلاف نوزادان و نوجوانان، ژنیکوماستی در بزرگسالان خود به خود برطرف نمی‌شود، و دیگر ورزش و رژیم غذایی هم راهگشا نیست. تنها راه حل درمان بیماری ژنیکوماستی شدید در بزرگسالان، دارودرمانی و عمل جراحی است تا چربی اضافی خارج و بافت سینه‌ها به حالت طبیعی اولیه بازگردد.

علت ژنیکوماستی شدید در نوجوانان

علت اصلی ژنیکوماستی تغییرات هورمونی است؛ یعنی وقتی که توازن بین ترشح تستوسترون و استروژن در بدن مردان به‌هم می‌ریزد. دوران بلوغ که دوره نوجوانی محسوب می‌شود نرخ شیوع این عارضه بالاست. علت ژنیکوماستی شدید در نوجوانان را می‌توان به همان تغییرات هورمونی دوره بلوغ نسبت داد که معمولا تورم و بزرگ شدن بافت سینه‌ها در نوجوانان دیده می‌شود. ژنیکوماستی خفیف نوجوانان بین ۶ ماه تا ۲ سال بعد دوره بلوغ برطرف می‌شود.

علت ژنیکوماستی شدید و حاد در نوزادان

طبیعی است که نوزاد ۹ ماه در بدن مادر بوده و از بند ناف تغذیه می‌کرده است؛ بنابراین علت ژنیکوماستی شدید و حاد در نوزادان را می‌توان به تغییرات هورمونی و سبک زندگی مادر نسبت داد. علت ژنیکوماستی شدید در نوزادان، استروژن مادر است که طی چند هفته برطرف می‌شود.

در ژنیکوماستی شدید، دیگر رعایت غذایی و ورزش به‌کار نمی‌آیند.
در ژنیکوماستی شدید، دیگر رعایت غذایی و ورزش به‌کار نمی‌آیند و باید دارودرمانی یا عمل جراحی انجام شوند.

تشخیص ژنیکوماستی شدید

تشخیص ژنیکوماستی شدید ساده بوده و در معاینه اولیه مشخص می‌شود. برای تشخیص علت ژنیکوماستی شدید، پزشک باید ابتدا علل احتمالی را بررسی کند. برای همین یک سری آزمایش بالینی و بررسی سابقه بیمار را انجام می‌دهد. آزمایش‌های اولیه تشخیص ژنیکوماستی شدید در مردان عبارتند از:

  • آزمایش خون
  • ماموگرافی
  • سی‌تی اسکن
  • ام آر آی
  • سونوگرافی بیضه‌ها
  • نمونه برداری
  • ام آر آی

درمان ژنیکوماستی شدید

برای درمان ژنیکوماستی خفیف نیاز به هیچ اقدام پزشکی نیست و تورم سینه‌ها به مرور زمان برطرف می‌شود. اما اگر ژنیکوماستی به‌خاطر اختلال تیروئید یا سوتغذیه ایجاد شود و از نوع شدید باشد، برای درمان باید به پزشک متخصص غدد و متابولیسم مراجعه کنید. اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید یکی از راه‌های درمان ژنیکوماستی شدید قطع مصرف آن داروها است.

متن انگلیسی:
There are different approaches you can take for gynecomastia treatment, but it is best to go for a tried and tested method, which is gynecomastia surgery
ترجمه متن:
روش‌های مختلفی برای درمان ژنیکوماستی وجود دارد، اما بهتر است از روش‌های آزمایش شده استفاده کنید که جراحی ژنیکوماستی بهترین راه درمان است.

thenewyou

درمان ژنیکوماستی طولانی مدت

در صورتی که ژنیکوماستی طولانی مدت باشد و فرد مدت زمان طولانی است که با این عارضه درگیر است یعنی نه ورزش و رژیم غذایی، و نه دارودرمانی جواب نداده‌اند. برای درمان ژنیکوماستی طولانی مدت تنها گزینه عمل جراحی است و باید بافت غده سینه برداشته شود.

در گرید 4، تورم و حجم بافت سینه به حدی است که از زیر لباس هم کاملا مشخص خواهد بود.
در گرید ۴، تورم و حجم بافت سینه به حدی است که از زیر لباس هم کاملا مشخص خواهد بود.

درمان ژنیکوماستی بدخیم

ژنیکوماستی عارضه خوش خیم و رایج بزرگ شدن حجم بافت سینه در مردان است. معمولا در افراد زیر ۵۰ سال خود به خود درمان می‌شود اما در بزرگسالان باید به‌دنبال راه حل درمان بود. این بیماری بدخیم نبوده و از لحاظ جسمی خطرناک نیست صرفا عواقب روحی و روانی جدی برای بیمار ایجاد می‌کند. اما از آنجایی که برخی علائم آن مشابه تومور بدخیم سینه است، باید برای اطمینان به پزشک مراجعه کنید و آزمایش‌های لازم را انجام دهید.

پیشنهاد: ژنیکوماستی و درمان آن با طب اسلامی و سنتی

راه درمان قطعی بزرگی سینه در مردان جراحی است که متخصص برش کوچکی نوک سینه ایجاد کرده تا بافت اضافی و چربی را خارج کند. برای درمان ژنیکوماستی از لیپوساکشن هم برای تخلیه چربی استفاده می‌کنند.

عود ژنیکوماستی

تقریبا تمام افرادی که از عارضه بزرگ شدن سینه‌ها رنج می‌برند نگران عود ژنیکوماستی هستند. در عین حالی که احتمال عود ژنیکوماستی وجود دارد، اما باید گفت که احتمال عود ژنیکوماستی بسیار پایین است. اگر عمل توسط پزشک متخصص مجرب و با رعایت تمام موارد و مراقبت‌های بعد عمل انجام شود احتمال بازگشت بیماری به صفر می‌رسد. براساس نتایج مطالعات، ۹۰ درصد افرادی که عمل جراحی داشتند، عود ژنیکوماستی را تجربه نکردند.

انتخاب جراح متخصص و مجرب اهمیت زیادی در جلوگیری از بازگشت بیماری دارد، چرا که اگر بافت غده کامل برداشته نشود احتمالا دوباره عود می‌کند. این اتفاق هم فقط در صورت عدم مهارت کافی جراح اتفاق می‌افتد. اگر علل زمینه‌ای این عارضه درست درمان نشوند حتی بعد جراحی هم باز احتمال بازگشت ژنیکوماستی وجود دارد.

عوارض ژنیکوماستی حاد

عارضه ژنیکوماستی شدید عوارض جسمی جدی و خطرناکی ندارد و بیشتر از نظر روحی اثرگذار است. ایجاد اختلال روحی و روانی، کاهش اعتماد به نفس، فرار از برقراری ارتباط و ترس از رابطه با جنس مخالف، کاهش کیفیت زندگی و فرار از برقراری رابطه جنسی در زندگی مشترک برخی از عوارض ژنیکوماستی حاد در مردان هستند.

ژنیکوماستی روی اعتمادبه‌نفست تاثیر گذاشته؟ همین الان مشاوره بگیر.

راه های پیشگیری از ژنیکوماستی حاد

علت اصلی بروز این عارضه در مردان، اختلال هورمونی است، بنابراین با رعایت دستوراتی جهت حفظ تعادل هورمونی در بدن می‌توان از ژنیکوماستی جلوگیری کرد:

  • حذف مشروبات الکلی از رژیم غذایی
  • حذف مواد مخدر و داروهای خاص مثل داروهای آندروژنی، استروئیدی، آمفتامین‌ها، هروئین و ماری جوانا.
  • رژیم غذایی کم کالری و حذف فست فودها و خوراکی‌های مضر
  • ورزش منظم

پیشتر هم اشاره کردیم که مصرف برخی داروهای خاص ممکن است باعث بزرگ شدن سینه‌ها در مردان شود، پس اگر با مصرف برخی داروها متوجه تغییراتی در ظاهر سینه‌های خود شدید بهتر است از پزشک بخواهید داروی دیگری برایتان تجویز کند.

آیا ژنیکوماستی شدید ژنیکوماستی خطرناک محسوب میشود؟

ژنیکوماستی شدید از لحاظ جسمی زیاد خطرناک نیست و بیشتر مشکلات روحی، اضطراب و افسردگی، ترس و خجالت و اجتماع گریزی ایجاد می‌کند. البته در چند سال اخیر، رابطه‌ای بین ژنیکوماستی شدید گرید ۳ و ۴ و ابتلا به سرطان سینه مشاهده شده است. بنابراین اگر سینه‌های شما بزرگ شده است، باید برای تشخیص ژنیکوماستی خطرناک و احتمال ابتلا به سرطان سینه آزمایش‌های لازم را انجام دهید.

تفاوت ژنیکوماستی شدید و خفیف

ژنیکوماستی خفیف و شدید از نظر نشانه‌ها و روش درمان باهم تفاوت دارند:

نوع ژنیکوماستینشانه‌هادرمان
ژنیکوماستی خفیفتورم کم بافت سینه
عدم افتادگی سینه‌ها
پوست شل و آویزان نمی‌شود.
رژیم غذایی
ورزش
دارودرمانی
مراجعه به متخصص غدد
ژنیکوماستی شدیدتورم زیاد بافت سینه
افزایش حجم سینه‌ها
شل و آویزان شدن سینه‌ها
(از زیر لباس هم مشخص می‌شود.)
مراجعه به جراح کوچک کردن سینه
عمل جراحی و برداشتن بافت اضافی
مقایسه ژنیکوماستی شدید و خفیف


نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

ژنیکوماستی یا بزرگ شدن سینه ها عارضه شایعی در مردان است که در هر سنی از نوزادی تا بزرگسالی ممکن است اتفاق بیفتد. در مردان مبتلا به این بیماری شاهد تشکیل بافت سفت و توده‌ای در ناحیه سینه هستیم که ظاهر و فرم سینه‌ها را تغییر داده و در ژنیکوماستی شدید تقریبا فرم سینه‌های زنانه می‌گیرد. این حالت زنانه در بالاتنه از نظر روحی برای مردان خوشایند نیست و اعتماد به نفس آن‌ها را پایین می‌آورد.

هرچند که ژنیکوماستی شدید و خفیف از لحاظ جسمی خطر جدی ندارند، اما عدم درمان آن باعث سرخوردگی، افسردگی و اجتماع گریزی فرد می‌شود. بنابراین با مشاهده اولین علائم ژنیکوماستی شدید حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید. انتخاب پزشک برای درمان به‌خصوص درمان بیماری ژنیکوماستی شدید اهمیت زیادی دارد. پس بهتر است با تحقیق جراح متخصصی را انتخاب کنید که مهارت و تجربه کافی در زمینه جراحی ژنیکوماستی داشته باشد و رضایت بیماران هم در پرونده‌اش باشد.

اگر دچار ژنیکوماستی حاد هستید، باید با متخصص غدد و متابولیسم مشورت کنید. پزشک در صورت نیاز به جراحی شما را به جراح پلاستیک ارجاع می‌دهد. برای مشاوره آنلاین درباره نحوه درمان ژنیکوماستی شدید و خفیف می‌توانید از مشاوره آنلاین دکتر متخصص غدد در دکترتو استفاده کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

عدم درمان ژنیکوماستی شدید می‌تواند خطرناک باشد چرا که باعث بروز اختلالات روحی و روانی جدی در فرد می‌شود.

خیر، ورزش و رژیم غذایی صرفا برای درمان ژنیکوماستی خفیف گرید ۱ و ۲ جواب می‌دهد اما تنها راه درمان بیماری ژنیکوماستی شدید عمل جراحی است.

بله، تنها راه درمان ژنیکوماستی حاد عمل جراحی و برداشتن بافت اضافی است تا سینه‌ها از حالت شل و آویزان خارج و به حالت طبیعی قبل بازگردند.

امتیاز شما به مقاله:
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
از سال ۹۵ فعالیت خود را در حوزه تولید و مدیریت محتوا آغاز کرده‌ام و همیشه مشتاق روبرویی با موقعیت‌های جدید شغلی‌ هستم. آشنایی با دنیای متفاوت در حوزه‌های مختلف مانند پزشکی و سلامت نیز من را به دنبال کردن سبک زندگی سالم تشویق می‌کند. به همین دلیل همکاری‌ام با دکترتو شروع شد.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن