بیماری ژنیکوماستی خفیف، علائم و راه های درمان آن

آنچه در این مقاله می‌خوانید

گاهی اوقات، مردان در دوران بلوغ به دلیل تغییرات هورمونی طبیعی، دچار افزایش کم اندازه سینه‌ می‌شوند که به آن ژنیکوماستی خفیف می‌گویند. علت اصلی ایجاد آن افزایش هورمون زنانه استروژن در بدن و کاهش تستوسترون است که با روش‌های درمانی مختلف مانند هورمون درمانی از بین خواهد رفت.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 8 دقیقه
بیماری ژنیکوماستی خفیف چیست و چگونه درمان می شود؟

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

ژنیکوماستی خفیف یک بیماری شایع است که باعث بزرگ شدن بافت سینه مردانه می‌شود. این بیماری ممکن است در مردان و نوجوانان و در تمام سنین دیده شود، اما معمولاً در دوران نوزادی و بلوغ رخ می‌دهد. ژنیکوماستی یا توده سینه و بزرگ شدن آن ممکن است در یک یا هر دو سینه رخ دهد. علل زیادی برای ژنیکوماستی وجود دارد که معمولاً عدم تعادل هورمون‌های تستوسترون و استروژن مهم‌ترین آن‌ها هستند.

برای درمان این بیماری هورمونی، روش‌های زیادی وجود دارد و خوشبختانه قابل درمان است. اگر دنبال درمان دائمی آن هستید، به متخصص جراحی عمومی که در زمینه جراحی پستان تجربه و مهارت کافی دارد مراجعه کنید. همچنین دکتر غدد یا جراح پلاستیک نیز می‌توانند به شما کمک کنند. برای دریافت نوبت حضوری یا مشاوره آنلاین، به صفحه اصلی سایت دکترتو مراجعه کنید تا با بهترین متخصصان آشنا شوید. در ادامه این مقاله از دکترتو با ما همراه باشید که به بررسی کامل این بیماری مردانه می‌پردازیم.

ژنیکوماستی خفیف چیست؟

یکی از انواع ژنیکوماستی، ژنیکوماستی خفیف است.ژنیکوماستی وضعیتی است که در آن غدد پستانی در بافت سینه در مردان یا پسران بیش از حد رشد کرده یا بزرگ می‌شوند. این اتفاق ممکن است برای هر دو یا یکی از سینه‌ها به دلیل تغییرات هورمونی رخ دهد. در حالت کلی بزرگ شدن سینه مردان ۴ مرحله را در بر می‌گیرد و ژنیکوماستی خفیف، اولین درجه و کمترین سطح از این بیماری است.

انواع ژنیکوماستیعلائم آن‌ها
درجه ۱ (بسیار خفیف)بافت سینه به مقدار کم و قابل مشاهده‌ای در اطراف نوک سینه بزرگ می‌شود که به آن نوک سینه پف‌کرده هم می‌گویند.
درجه ۲ (متوسط)بزرگ‌شدن متوسط ​​سینه (بیش‌تر از محدوده نوک سینه) که ممکن است از بافت چربی، بافت غده‌ای یا هر دو تشکیل شده باشد.
درجه ۳ (نسبتا شدید و قابل مشاهده)در این حالت بافت سینه حالت روبه پایین پیدا کرده و نسبتا بزرگ می‌شود.
درجه ۴ (شدید و زنانه)افزایش چربی یا رشد غده پستانی باعث می‌شود که سینه‌ها بزرگ شوند. این اتفاق بیش‌تر در مردان مسن رخ می‌دهد و با افتادگی پوست به سمت پایین همراه است.
شبه ژنیکوماستی (ژنیکوماستی کاذب)این اتفاق ربطی به بلوغ یا تغییرات هورمونی ندارد و زمانی رخ می‌دهد که بافت چربی در اطراف نوک سینه جمع شود. 
درجه‌بندی انواع بیماری بزرگ شدن سینه مردان

ژنیکوماستی خوش خیم

ژنیکوماستی در واقع بزرگ شدن خوش خیم بافت سینه مردانه (بیش از ۲ سانتی‌متر، قابل لمس و سفت) است که در نتیجه کاهش اثر هورمون آندروژن یا افزایش اثر استروژن ایجاد می‌شود. بزرگ شدن سینه معمولا یک بیماری خوش خیم و غیر سرطانی است که با تغییرات هورمونی مرتبط است و در بسیاری از موارد، علت آن شناخته شده نیست.

ژنیکوماستی خوش خیم چیست؟
بزرگ‌شدن سینه معمولا یک بیماری خوش خیم و غیر سرطانی است.

علائم ژنیکوماستی خفیف چیست؟

نشانه های ژنیکوماستی خفیف ممکن است در یک یا هر دو سینه وجود داشته باشد. علائم معمولا با افزایش توده یا بافت چربی در زیر نوک پستان شروع می‌شوند که در بعضی افراد دردناک است:

  • تورم بافت سینه
  • احساس درد، به ویژه در نوجوانان
  • حساسیت نوک پستان با مالش به لباس

علائم ژنیکوماستی خفیف در بلوغ

بلوغ علت اصلی ژنیکوماستی در پسران نوجوان است. هورمون‌ها پیام رسان‌های شیمیایی بدن هستند که در بلوغ نقش دارند. در مواردی که تعادل هورمونی بدن به هم بریزد، باعث تورم بافت سینه می‌شوند.

برخی از داروها، مصرف الکل، ماری جوانا، آمفتامین، هروئین و استروئیدهای آنابولیک (که برای ساخت عضلات و افزایش قدرت جسمانی بدن مصرف می‌شود) هم در بروز علائمی مانند تورم و شل شدن پوست سینه نقش دارند.

ژنیکوماستی خفیف و ریزش مو

در طول آندروپوز (دوره یائسگی مردانه)، تولید هورمون‌های جنسی به ویژه تستوسترون، کاهش می‌یابد. این اتفاق که معمولا در دوران میانسالی رخ می‌دهد علاوه‌بر به هم ریختن تعادل هورمونی بدن، باعث افزایش ژنیکوماستی، ریزش مو و بی‌خوابی می‌شود.

دچار ژنیکوماستی خفیف شدی و نگرانی؟

هر چه زودتر مشاوره بگیر.

علت ژنیکوماستی خفیف مردان و کودکان

ژنیکوماستی خفیف در بیشتر موارد به دلیل افزایش سطح هورمون زنانه (استروژن) و کاهش هورمون مردانه (تستوسترون) ایجاد می‌شود. اما دلایل دیگری هم می‌تواند در ایجاد آن موثر باشد:

  • عوارض جانبی برخی داروها مانند داروهای ضد افسردگی، مصرف آنتی بیوتیک، شیمی درمانی، داروهای سرطان پروستات، ایجاد زخم یا داروهای قلبی عروقی
  • مصرف داروهای غیرقانونی مانند استروئیدهای آنابولیک، هروئین یا ماری جوانا
  • برخی بیماری‌ها و شرایط پزشکی مانند  بیماری‌های کبدی، سرطان ریه، سرطان بیضه، تومورهای غدد فوق کلیه یا غده هیپوفیز، اختلالات مادرزادی و اختلالات غده تیروئید
  • نوزادان تازه متولد شده ممکن است یک نوع کوتاه مدت ژنیکوماستی را داشته باشند که به دلیل باقی ماندن استروژن مادر در خون نوزاد اتفاق می‌افتد.

ژنیکوماستی خفیف و چاقی

اضافه وزن (چاقی) یکی از دلایل شایع ژنیکوماستی است. چاقی مفرط سطح هورمون زنانه استروژن بدن را افزایش می‌دهد که باعث رشد بافت سینه می‌شود. اگر اضافه وزن دارید، تجمع چربی را در بزرگ‌شدن بافت سینه در نظر داشته باشید. در این حالت به این عارضه ژنیکوماستی کاذب یا شبه ژنیکوماستی می‌گویند.

متن انگلیسی:
gynecomastia is a condition that is part of another major condition- obesity. It defines that increased breast size doesn’t occur independently
ترجمه متن:
ژنیکوماستی (کاذب) یکی از بیماری‌هایی است که به دنبال چاقی و اضافه وزن ایجاد می‌شود. در واقع این مورد بیان می‌کند که افزایش اندازه سینه به طور مستقل رخ نمی‌دهد.

pristyncare

روش های تشخیص ژنیکوماستی خفیف

برای بررسی ژنیکوماستی خفیف ممکن است دکتر غدد ژنیکوماستی شما آزمایش‌های سرطان سینه را هم تجویز کند. خوشبختانه ژنیکوماستی با سرطان سینه ارتباطی ندارد اما به ندرت پیش می‌آید که مردان به سرطان سینه مبتلا شوند. پزشک برای رد سرطان سینه این آزمایش‌ها را از شما می‌گیرد:

  • آزمایش خون: برای بررسی عملکرد کبد و تغییرات هورمونی
  • آزمایش ادرار
  • سونوگرافی پستان برای مشاهده تصاویر دقیق از رشد سینه
  • عکسبرداری اشعه ایکس با دوز کم از سینه (ماموگرافی)
  • نمونه‌برداری از بافت سینه (بیوپسی) برای بررسی وجود سلول‌های سرطانی
روش های تشخیص ژنیکوماستی خفیف چه هستند؟
برای بررسی ژنیکوماستی خفیف ممکن است دکتر غدد ژنیکوماستی شما آزمایش‌های سرطان سینه را هم تجویز کند.

درمان ژنیکوماستی خفیف چگونه است؟

ژنیکوماستی خفیف معمولا بدون درمان دارویی از بین می‌رود و سینه با گذشت چند ماه تا چند سال صاف می‌شود. اگر ژنیکوماستی تا بعد از دوران بلوغ طول بکشد، عمل جراحی می‌تواند اندازه سینه‌ها را کاهش دهد. در جراحی کوچک کردن سینه، جراح پلاستیک بافت سینه را برمی‌دارد. در حالت کلی روش‌های درمانی ژنیکوماستی خفیف شامل موارد زیر می‌شوند:

  • درمان دارویی یا قطع مصرف داروهای قبلی
  • هورمون درمانی و تنظیم ترشح هورمون‌های بدن
  • عمل جراحی برای برداشتن بافت چربی یا توده سینه

۱. درمان ژنیکوماستی خفیف با تستوسترون (هورمون درمانی)

شایع‌ترین علت ژنیکوماستی خفیف، افزایش سطح تستوسترون به دلیل استفاده از داروهای استروئیدی آنابولیک یا عوامل ژنتیکی است. سطح بالای استروژن می‌تواند باعث ایجاد ژنیکوماستی در مردان شود. ۳ دسته درمان هورمونی برای ژنیکوماستی (یا ژنیکوماستی هورمونی) وجود دارد که شامل تزریق یا مصرف دارویی آندروژن‌ها (تستوسترون، دی هیدروتستوسترون، دانازول)، ضد استروژن‌ها (کلومیفن سیترات، تاموکسیفن) و مهارکننده‌های آروماتاز ​​مانند لتروزول و آناستروزول هستند. بهتر است برای درمان به این روش، به بهترین دکتر برای درمان ژنیکوماستی که امکان دریافت نوبت حضوری و مشاوره آنلاین در دکترتو وجود دارد، مراجعه کنید.

دنبال درمان ژنیکوماستی هستی؟ همین حالا با متخصص مشورت کن.

۲. عمل جراحی ژنیکوماستی خفیف

جراحی ژنیکوماستی که به آن عمل کاهش تورم بافت قفسه سینه مردانه هم گفته می‌شود، روشی است که برای درمان سینه‌های بیش از حد رشد یافته یا بزرگ در مردان استفاده می‌شود. عمل جراحی، رشد بافت اضافی در قفسه سینه مردانه را از بین می‌برد و خطوط قفسه سینه را صاف و تقویت می‌کند. لیپوساکشن، برداشت غده یا ترکیبی از این دو روش درمانی هم می‌تواند موثر باشد. جراحی کاهش چربی و تورم قفسه سینه مردان یک روش بی‌خطر است که ژنیکوماستی را برای همیشه از بین می‌برد.

۳. درمان ژنیکوماستی خفیف با لیزر

درمان ژنیکوماستی با لیزر برای درمان نوع خفیف این بیماری استفاده می شود. نوع خفیف ژنیکوماستی را با لیپوساکشن، با استفاده از لیزر یا به کمک اولتراسونیک درمان می‌کنند. در موارد شدیدتر ژنیکوماستی، ممکن است به ترکیبی از برداشتن مستقیم بافت غده سینه همراه با لیپوساکشن نیاز باشد.

۴. درمان خانگی ژنیکوماستی خفیف

خوشبختانه درمان طبیعی و روش خانگی هم برای کمک به مراقبت از این بیماری وجود دارد:

  • مصرف زردچوبه

مردانی که تستوسترون بالاتری دارند، شانس کمتری برای ابتلا به تورم بافت سینه پیدا می‌کنند. زردچوبه پرکاربردترین داروی طبیعی برای درمان ژنیکوماستی است که یک جزء کورکومین دارد و به افزایش هورمون تستوسترون کمک می‌کند. علاوه‌بر این، کورکومین از حجم سینه‌های بزرگ شده کم می‌کند. 

برای مصرف آن، یک قاشق چایخوری زردچوبه را به یک فنجان آب اضافه کنید. محلول را مخلوط کنید و بگذارید حداقل ۱۰ دقیقه گرم شود و این ترکیب دارویی را دو تا سه بار در روز بنوشید.

  • استفاده از کمپرس سرد

برای افرادی که در اطراف نوک سینه خود احساس درد و ناراحتی دارند، این روش کمک‌کننده است. کمپرس آب سرد به انقباض عصب متورم کمک می‌کند تا تورم سینه را کاهش دهد و درد را از بین ببرد. برای استفاده از کمپرس سرد، چند تکه یخ را روی یک حوله تمیز قرار دهید و آن را به مدت یک دقیقه روی سینه خود بمالید.

  • روغن ماهی

برای درمان ژنیکوماستی می‌توانید روغن ماهی مصرف کنید. اسیدهای چرب امگا ۳ استروژن آزاد می‌کنند. افزایش ناگهانی استروژن، ترشح تستوسترون را برای جبران ناهماهنگی هورمونی افزایش می‌دهد. همچنین روغن ماهی خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد که به از بین بردن رادیکال‌های مضر ایجاد کننده التهاب در سینه‌ها کمک می‌کند.

  • کاهش وزن

کاهش وزن یکی دیگر از درمان‌های طبیعی است که به از بین‌بردن چربی‌های اضافی بدن کمک می‌کند.

  • مصرف تخم مرغ

تخم مرغ سطح استروژن بالایی دارد و مسئول تنظیم هورمون‌های بدن است. البته دقت کنید که مصرف بیش‌از حد آن باعث افزایش ژنیکوماستی می‌شود.

۵. درمان ژنیکوماستی خفیف در طب سنتی و طب اسلامی

اگر برای درمان ژنیکوماستی خفیف دنبال روش‌های طبیعی هستید، ممکن است طب سنتی برای شما مفید باشد. با توجه به اینکه عرقیات و گیاهان دارویی باید بر اساس مزاج‌شناسی و نوع بیماری‌های زمینه‌ای مصرف شوند، بهتر است قبل از استفاده حتما با متخصص طب سنتی مشورت کنید (در سایت دکترتو امکان مشاوره تلفنی و آنلاین و دریافت نوبت حضوری هم برای شما وجود دارد):

  • گیاه خارخاسک: یکی از گیاهانی است که میزان آندروژن خون را برای رفع تورم سینه بالا می‌برد.
  • خارشتر: اگر سابقه بیماری کبدی دارید، مصرف دمنوش این گیاه برای شما مفید است.
  • گیاه خار مریم: برای درمان دیابت، بیماری کبدی و کلیوی مفید است.
درمان ژنیکوماستی خفیف در طب سنتی و طب اسلامی امکان پذیر است؟
گیاه خار مریم برای درمان دیابت، بیماری کبدی و کلیوی مفید است.

۶. درمان ژنیکوماستی خفیف با زالو

اگرچه همه ما از زالو به عنوان روش درمانی در حجامت استفاده می‌کنیم، اما جالب است بدانید که در برخی روش‌های درمانی سنتی از زالو برای از بین بردن بافت متورم سینه استفاده می‌شود. با این حال اطلاعات زیادی از تاثیرات آن وجود ندارد.

بهترین رژیم غذایی ژنیکوماستی خفیف چیست؟

انتخاب رژیم غذایی سالم، یکی از موثرترین روش‌های درمان است. مصرف سبزی‌هایی با برگ سبز و روغن ماهی که هر دو دارای خواص ضد التهابی هستند، می‌توانند به کاهش تورم بافت سینه کمک کنند. برای افزایش سطح هورمون تستوسترون خون، غذاهای زیر را در رژیم غذایی خود قرار دهید:

غذاهای مفید برای جلوگیری از بزرگی سینهانواع آن‌ها
غذاهای ضد التهابماهی سالمون
ماهی تن
سیب زمینی شیرین
لوبیا
انواع توت‌ها و مرکبات 
غذاهای غنی از رویشیر و لبنیات
جوانه گندم
کاکائو یا شکلات
آجیل
دانه کدو تنبل
بادام هندی
اسفناج
غذاهای سرشار از چربی سالمزرده تخم مرغ
نارگیل و روغن نارگیل
زیتون
گوشت سفید و قرمز
کشمش
زنجبیل
پیاز
غذاهای غنی از ویتامین Dقارچ
نان و برنج
ماهی قزل آلا
تخم مرغ
لبنیات
آبمیوه‌های تازه آب پرتقال
آب انار
آب هویج
آب خیار
آب آناناس
بهترین مواد غذایی از بین‌برنده ژنیکوماستی خفیف

بدترین رژیم غذایی برای ژنیکوماستی خفیف کدامند؟

همان‌قدر که نیاز دارید از رژیم غذایی سالم برای درمان ژنیکوماستی خفیف اطلاع داشته باشید، لازم است مواد غذایی مضر را هم بدانید و از مصرف آن‌ها پرهیز کنید:

  • آبجو و الکل: هر نوشیدنی الکلی توانایی کبد را برای متابولیسم استروژن اضافی محدود می‌کند.
  • مواد غذایی کنسرو شده: مواد شیمیایی نگهدارنده مواد غذایی، تولید تستوسترون بدن را کاهش می‌دهد.
  • غذاهای سرخ شده: این غذاها چربی اشباع‌شده دارند که باعث تجمع بافت چربی در اطراف سینه می‌شود. بنابراین تا حد امکان از غذاهای بسته بندی شده و سرخ شده پرهیز کنید.
  • غذاهای شیرین: مصرف بیش از حد مواد قندی باعث افزایش تولید انسولین می‌شود و تولید تستوسترون را کاهش می‌دهد.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

ژنیکوماستی خفیف که در بیشتر موارد به دلیل تغییرات هورمونی در سن بلوغ و میانسالی رخ می‌دهد، می‌تواند با درد و تورم و حساسیت در زمان پوشیدن لباس در مردان همراه باشد. گزینه‌های زیادی برای درمان ژنیکوماستی وجود دارد که میزان اثربخشی آن‌ها به عوامل مختلفی مانند فیزیک بدن و بیماری‌های زمینه‌ای بستگی دارد. ورزش روزانه و مصرف غذاهای سالم در مراحل اولیه این بیماری می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد. 

درصورتی‌که با این بیماری دست‌وپنچه نرم می‌کنید، از سایت نوبت‌دهی آنلاین دکترتو، اولین نوبت بهترین فوق تخصص غدد یا فوق تخصص جراحی پلاستیک را دریافت کنید. در سایت دکترتو امکان دریافت نوبت حضوری پزشک متخصص و مشاوره آنلاین جراحی پلاستیک یا مشاوره آنلاین دکتر متخصص غدد نیز برای شما وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

یا در واقع آیا ژنیکوماستی ضرر دارد؟ به طور کلی، ژنیکوماستی یک مشکل جدی نیست، اما کنار آمدن با آن ممکن است سخت باشد. مردان و پسران مبتلا به ژنیکوماستی گاهی اوقات در سینه خود درد دارند و حتی احساس خجالت می‌کنند. ژنیکوماستی ممکن است خود به خود از بین برود. اگر ادامه داشت، دارو یا جراحی کمک‌کننده است.

به طور کلی، جراحی ژنیکوماستی نتایج طولانی مدتی را برای بیماران ایجاد می‌کند، اما در برخی موارد، امکان دارد برگردد.

ورزش کردن همیشه یک راه حل عالی است. با این حال، برای کسانی که ژنیکوماستی دارند، جراحی یا مصرف دارو بهترین گزینه‌ برای درمان خواهد بود.

ژنیکوماستی باعث تورم غده پستان در مردان می‌شود و به تنهایی با رژیم غذایی و برنامه بدنسازی برای ژنیکوماستی خفیف نمی‌توان آن را برطرف کرد. در حالت کلی، ورزش می تواند به کاهش تجمع چربی در اطراف نوک سینه مردان کمک کند.

 

امتیاز شما به مقاله:
(5از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن