معرفی و آشنایی با انواع ژنیکوماستی

آنچه در این مقاله می‌خوانید

حالت‌های بزرگی سینه در مردان به عنوان گینه کوماستی یا ژنیکوماستی شناخته می‌شوند و به بزرگ شدن غیرطبیعی سینه‌های مردان اشاره دارند. این حالت‌ها ممکن است به دلیل عوامل مختلفی از جمله تغییرات هورمونی، عوامل ژنتیکی، داروها، بیماری‌های مزمن و عوامل محیطی ایجاد شوند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 8 دقیقه
انواع عمل ژنیکوماستی

آیا با انواع ژنیکوماستی آشنایی دارید؟ ژنیکوماستی که معمولاً با عنوان ناهنجاری بزرگی سینه در مردان هم شناخته می‌شود، در اثر رشد بیش از حد غدد و بافت سینه در مردان ایجاد می‌شود. به‌صورت تقریبی ۳۶ درصد از پسران جوان و ۵۷ درصد از مردان بالغ به این بیماری مبتلا هستند. ژنیکوماستی خطر جدی برای سلامتی ایجاد نمی‌کند و جزء بیماری‌های خوش‌خیم است. اما به‌شدت می‌تواند از نظر روحی و روانی برای مردان مشکل‌ساز شود و از آن جایی که آنها نسبت به فرم بدن خود احساس بدی دارند، این مشکل می‌تواند موجب بروز حس خجالت و تاثیر منفی بر اعتمادبه‌نفس آنها شود.

دلایل و عوامل مختلفی می‌توانند موجب بروز این مشکل در مردان شوند که از جمله آنها می‌توان به تغییرات هورمونی، سبک زندگی و برخی از داروها اشاره کرد. ازاین‌رو درجات و انواع مختلفی از ژنیکوماستی می‌تواند در مردان و پسران جوان دیده شود که بسته به درجه مشکل شیوه درمانی متفاوتی دارد. در این مقاله با ما همراه باشید تا با انواع حالت‌های بزرگی سینه در مردان آشنا شویم.

اگر در مورد انواع ژنیکوماستی سوال دارید یا می‌خواهید با روش‌های خلاص شدن از شر آن آشنا شوید، می‌توانید با متخصص غدد و متابولیسم یا جراح پلاستیک مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو از بهترین پزشکان نوبت بگیرید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با پزشک وجود دارد.

انواع ژنیکوماستی – انواع بیماری ژنیکوماستی

همان‌طور که گفته شد ژنیکوماستی انواع مختلفی دارد. هدف از طبقه‌بندی انواع مختلف ژنیکوماستی تعیین بهترین درمان بر اساس مشکل ایجاد شده است. در سیستم طبقه‌بندی که برای این بیماری وجود دارد مشخص می‌شود که چطور انواع بیماری ژنیکوماستی با هم متفاوت‌اند.

ژنیکوماستی هورمونی – ژنیکوماستی استروئید

یکی از عوامل اصلی که می‌تواند موجب بروز ژنیکوماستی شود، ژنیکوماستی استروئیدی یا هورمونی است. عدم تعادل هورمون‌ها، به‌ویژه استروژن و تستوسترون می‌تواند باعث بزرگی سینه در مردان شود. مشکلات مادرزادی و برخی بیماری‌ها می‌توانند علاوه بر این داروهای استروئیدی آنابولیک، آنتی آندروژن‌ها و داروهایی که برای عضله‌سازی در باشگاه‌ها مصرف می‌شود نیز می‌تواند با به‌هم‌زدن تعادل هورمونی موجب انواع ژنیکوماستی هورمونی در مردان و پسران شود.

انواع ژنیکوماستی هورمونی را در ادامه توضیح می‌دهیم.

۱. ژنیکوماستی در پسران – ژنیکوماستی خفیف

یکی از انواع ژنیکوماستی در پسران جوان رایج‌تر است و آن را معمولاً نوع یک در نظر می‌گیرند. این حالت در نوجوانان و در ۲۰ سالگی رخ می‌دهد. پوست ناحیه سینه سفت است؛ اما نوک پستان بیش از حد بیرون می‌زند. معمولاً بافت غدد اضافی می‌تواند موجب این بیرون‌زدگی باشد. این بیرون‌زدگی در هر دو طرف سینه دیده می‌شود. کاهش سطح تستوسترون آزاد یکی از اصلی‌ترین دلایل بروز ژنیکوماستی خفیف در پسران است.

برخی مردان ممکن است سینه‌هایی داشته باشند که به طور غیرعادی بزرگ شده‌اند.
برخی مردان ممکن است سینه‌هایی داشته باشند که به طور غیرعادی بزرگ شده‌اند.

۲. ژنیکوماستی شدید

یکی دیگر از انواع ژنیکوماستی نوع شدید آن است. ژنیکوماستی شدید به بزرگ شدن قابل‌توجه و بارز بافت سینه مردانه فراتر از اندازه، شکل و خطوط معمولی قفسه سینه مردانه اشاره دارد. معمولاً مردان مسن‌تری را که خاصیت ارتجاعی پوست خود را از دست داده‌اند یا کسانی که اضافه وزن داشته‌اند و مقدار قابل‌توجهی وزن کم کرده‌اند که منجر به افتادگی سینه‌ها می‌شود تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

۳. ژنیکوماستی یک طرفه مردان (نامتقارن)

یکی دیگر از انواع بزرگی سینه در مردان، ژنیکوماستی یک طرفه است که به آن نامتقارن هم گفته می‌شود. ژنیکوماستی نامتقارن یا یک طرفه جایی است که بزرگ‌شدن بافت پستان مردانه ناهموار است و یک سینه بزرگ‌تر از دیگری است. این می‌تواند منجر به ظاهر نامتقارن قفسه سینه شود که یک طرف آن در مقایسه با طرف دیگر برجسته‌تر یا متورم‌تر به نظر می‌رسد.

ژنیکوماستی چپ

به‌صورت متداول ژنیکوماستی یک طرفه بیشتر در سمت چپ قفسه سینه دیده‌ می‌شود و این فرم رایج‌ترین فرم ژنیکوماستی نامتقارن است.

ژنیکوماستی راست

در موارد بسیار نادرتر ممکن است بزرگی سینه مردانه تنها در سمت راست قفسه سینه دیده شود و سینه سمت راست بزرگ و متورم‌تر باشد. در نتیجه به این فرم از ژنیکوماستی نامتقارن، ژنیکوماستی راست گفته می‌شود.

۴. ژنیکوماستی فیزیولوژیک

یکی دیگر از انواع بزرگی سینه در مردان، ژنیکوماستی فیزیولوژیکی است. ژنیکوماستی فیزیولوژیکی معمولاً در نوزادان، نوجوانان و مردان مسن شایع است و به‌صورت معمول خود محدود شونده است. در هر بازه سنی بروز انواع ژنیکوماستی فیزیولوژیکی را می‌توان به دلایل متفاوتی مربوط دانست. برای مثال کاهش سطح تستوسترون آزاد در مردان بالای ۵۰ سال می‌تواند موجب بروز این مشکل شود.

سینه‌های فرزندت بزرگ شده و نگرانی؟

برای بررسی علائم با متخصص مشورت کن.

متن انگلیسی:
Physiologic gynecomastia has a trimodal age distribution, with incidence peaking in newborns, adolescents, and men older than 50 years
ترجمه متن:
ژنیکوماستی فیزیولوژیک دارای توزیع سنی سه وجهی است و میزان بروز آن در نوزادان، نوجوانان و مردان بالای ۵۰ سال به اوج خود می‌رسد.

aafp

۵. ژنیکوماستی طبیعی

یکی از انواع بزرگی سینه در مردان، ژنیکوماستی طبیعی است. ژنیکوماستی طبیعی معمولاً به صورت بزرگ شدن دوطرفه (در هر دو سینه) و متقارن بافت سینه است که نرم، متحرک و معمولاً بدون درد است. معمولاً علائم دیگری ایجاد نمی‌کند و عموماً خوش‌خیم است. بااین‌حال، ممکن است باعث ناراحتی خفیف یا ناراحتی روانی در برخی افراد به دلیل تغییر در ظاهر فیزیکی آنها شود.

این حالت به طور معمول در مردان بالای ۶۵ سال و پسران بین ۱۲ تا ۱۵ سال آشکار می‌شود و عمدتاً دلیل آن کاهش سطح تستوسترون است. بااین‌حال، ممکن است دو سال طول بکشد تا به‌خودی‌خود پسرفت کند و بهبود یابد.

۶. ژنیکوماستی غده ای خالص

رشد بیش از حد بافت غده سینه باعث ژنیکوماستی غده‌ای خالص بدون درگیری قابل‌توجه بافت چربی می‌شود. این یک شکل کمتر رایج است و تقریباً ۱۰-۱۵٪ از همه موارد را تشکیل می‌دهد. اغلب در بدنسازانی که از استروئید استفاده می‌کنند فرم غده ای خالص یافت می‌شود.

بزرگی سینه مردانه غده ای خالص می‌تواند به‌صورت توده‌ای سفت و لاستیکی در پشت نوک پستان یا ناحیه آرئول ظاهر شود و ممکن است یک طرفه (فقط یک سینه را تحت تاثیر قرار دهد) یا دوطرفه (در هر دو پستان تاثیر بگذارد) باشد. گاهی حساس یا دردناک بوده و به دلیل تغییر در ظاهر و تصویر خود باعث ناراحتی جسمی و ناراحتی روانی می‌شود.

۷. ژنیکوماستی بزرگسالان

ژنیکوماستی بزرگسالان تا ۷۰ درصد از مردان را در برخی مواقع تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ زیرا رسوبات چربی در بافت غده آنها آشکار می‌شود. عدم تعادل هورمونی ناشی از افزایش سن، بیماری کبد و کلیه و اختلالات هورمونی مانند هیپوگنادیسم یا پرکاری تیروئید می‌تواند باعث بزرگ شدن سینه مردان شود. علاوه بر این، شیوه زندگی، داروها و شرایط پزشکی زمینه‌ای مانند تومورهای غدد فوق‌کلیوی، غده هیپوفیز و بیضه‌ها می‌توانند بر تولید هورمون تأثیر بگذارند و موجب بزرگی سینه مردانه در بزرگسالی شوند.

۸. ژنیکوماستی نوجوانان – ژنیکوماستی بلوغ

یکی دیگر از انواع ژنیکوماستی، ژنیکوماستی در نوجوانان است که با عنوان ژنیکوماستی دوران بلوغ هم شناخته می‌شود. معمولاً ژنیکوماستی در پسران نوجوان ارثی است و در ۳۰ تا ۶۰ درصد از پسران بین ۹ تا ۱۴ سال ظاهر می‌شود. معمولاً همین که اکثر این پسران به ۱۸ سالگی و بزرگسالی می‌رسند، بزرگ شدن سینه به طور مستقل برطرف می‌شود.

در نتیجه می‌توان این حالت را صرفاً نوعی ژنیکوماستی دوران بلوغ در نظر گرفت. افزایش غلظت استرادیول، تاخیر در تولید تستوسترون آزاد و افزایش حساسیت بافتی به سطوح طبیعی استروژن مردانه از علل احتمالی ژنیکوماستی در نوجوانان هستند.

انواع ژنیکوماستی - ژنیکوماستی مادرزادی
تغییرات هورمونی می‌تواند باعث بزرگ شدن سینه در مردان شود.

۹. ژنیکوماستی کودکان

اگر علائم ژنیکوماستی در کودکان بعد از تولد به‌صورت خودبه‌خودی محدود نشود و ادامه‌دار باشد، می‌توان آن را ژنیکوماستی کودکان در نظر گرفت. این حالت باید بیشتر مورد بررسی قرار بگیرد.

ژنیکوماستی در کودکان پسر

اگر در نوزادان پسر علائم بزرگی بافت سینه تا دوران کودکی ادامه‌دار باشد باید مورد بررسی بیشتری قرار بگیرد، چرا که آنها ممکن است در معرض خطر ژنیکوماستی مداوم بلوغ قرار بگیرند.

ژنیکوماستی در کودکان دختر

در کودکان دختر بزرگی بافت سینه می‌تواند به‌عنوان نشانه‌هایی از بلوغ زودرس باشد. در برخی از دختران در سنین ۷ سال به پایین ممکن است بافت سینه رشد بیش از حد داشته باشد و علائم بلوغ در آنها دیده شود. در این شرایط باید حتماً برای کنترل نشانه‌ها و کاهش عوارض ناشی از بلوغ به پزشک متخصص مراجعه کرد.

۱۰. ژنیکوماستی نوزاد

یکی از انواع ژنیکوماستی که بسیار رایج هم هست، بروز ژنیکوماستی در نوزادان است. در نوزادان بیشتر شاهد ژنیکوماستی فیزیولوژیکی هستیم. بیش از ۹۰ درصد نوزادان پسر به دلیل انتقال استروژن مادر از طریق جفت، بافت سینه قابل لمس دارند.

۱۱. ژنیکوماستی مادرزادی

ژنیکوماستی مادرزادی می‌تواند از انواع ژنیکوماستی فیزیولوژیکی باشد که معمولاً به دلیل ترشح استروژن مادر از طریق جفت به نوزاد پسر ایجاد می‌شود. در برخی موارد ممکن است نشانه‌ها تا بزرگسالی نیز ادامه‌دار شود و به ژنیکوماستی دائمی تبدیل شود. البته نوع مادرزادی می‌تواند در دختران هم دیده شود و تا حد زیادی به دلیل سطح بالا استرادیول و پروژسترون مادر در خون جنین است. این هورمون‌ها می‌توانند بافت سینه نوزاد را تحریک کنند.

فرم بعدی مادرزادی، فرم پاتولوژیکی است که می‌تواند در اثر هایپوگنادیسم یا افزایش ترشح استروژن ایجاد شود. در نهایت ممکن است فرم متابولیک مادرزادی ژنیکوماستی به وجود بیاید که در این حالت می‌توان آن را به سبک زندگی مادر در دوران بارداری مانند مصرف الکل و سوءتغذیه یا بیماری‌های زمینه‌ای مانند نارسایی کبد و کلیه مربوط دانست. سایر بیماری‌ها و شرایط زمینه‌ای در دوران بارداری مانند عفونت‌های خونی یا آسیب‌های نخاعی هم می‌توانند عامل بروز انواع ژنیکوماستی مادرزادی باشند.

ژنیکوماستی بیضه

یکی از دلایل بروز انواع ژنیکوماستی مادرزادی، عدم وجود بیضه در نوزادان است. ازاین‌رو به این حالت از ژنیکوماستی، ژنیکوماستی بیضه گفته می‌شود. این حالت را می‌توان جزء پاتولوژیکی انواع بزرگی سینه در مردان دسته‌بندی کرد.

دنبال راهی برای درمان ژنیکوماستی هستی؟ با بهترین متخصصان مشورت کن.

۱۲. ژنیکوماستی ایدیوپاتیک

یکی دیگر از انواع بزرگی سینه در مردان، ژنیکوماستی ایدیوپاتیک است. اگر نتیجه همه مطالعات و بررسی‌ها طبیعی باشد، ژنیکوماستی ایدیوپاتیک تشخیص داده خواهد شد. ژنیکوماستی آیدیوپاتیک یا در واقع انواع ژنیکوماستی با علت ناشناخته معمولاً در سنین بالا و بعد از بلوغ رخ می‌دهد. عوامل مختلفی ممکن است در بروز آن دخیل باشد.

متن انگلیسی:
Gynecomastia refers to persistent enlargement of the breast in males caused by enlargement of the breast bud and surrounding stroma. It typically occurs in newborns, during early adolescence, and in late adulthood. There are several pathological causes. If no pathological cause is evident, gynecomastia is considered idiopathic
ترجمه متن:
ژنیکوماستی به بزرگی پستان در مردان ناشی از بزرگ شدن جوانه سینه و استرومای اطراف آن اشاره دارد. به طور معمول در نوزادان، در اوایل نوجوانی و در اواخر بزرگسالی رخ می‌دهد. چندین علت پاتولوژیک وجود دارد. اگر علت پاتولوژیک مشخص نباشد، ژنیکوماستی ایدیوپاتیک در نظر گرفته می‌شود.

e-aaps

ژنیکوماستی کاذب

یکی دیگر از انواع ژنیکوماستی، فرم کاذب آن است که با ژنیکوماستی هورمونی فرق دارد. ژنیکوماستی کاذب که با نام لیپوماستی نیز شناخته می‌شود، با بزرگ‌شدن سینه‌های مردانه به دلیل تجمع بیش از حد بافت چربی (چربی) به‌جای بافت غده مشخص می‌شود. برخلاف ژنیکوماستی طبیعی که شامل رشد بافت غده سینه واقعی است، ژنیکوماستی کاذب عمدتاً به دلیل افزایش رسوب چربی در ناحیه قفسه سینه ایجاد می‌شود.

عوامل مختلفی از جمله چاقی، افزایش وزن بیش از حد، سبک زندگی کم‌تحرک، رژیم غذایی نامناسب و استعداد ژنتیکی می‌توانند باعث ایجاد این نوع بزرگی سینه شوند. بااین‌حال، بیشتر در مردان چاق یا دارای اضافه‌وزن وجود دارد، زیرا چربی اضافی بدن می‌تواند در ناحیه قفسه سینه انباشته شده و ظاهر سینه‌های بزرگ را ایجاد کند. ژنیکوماستی کاذب معمولاً در لمس نرم و خمیری به نظر می‌رسد، بدون بافت سفت یا لاستیکی که اغلب با ژنیکوماستی ناشی از بزرگ شدن بافت غده همراه است.

ژنیکوماستی زنان

با وجودی که بروز این حالت شایع و رایج نیست، اما می‌توان انواع ژنیکوماستی را در زنان نیز مشاهده کرد. این تغییرات در بافت سینه معمولاً در زنان جوان با میانگین سنی ۳۲ سال ایجاد می‌شود. در واقع درست است که اساساً ژنیکوماستی بزرگ شدن غیر طبیعی سینه مردانه است، اما ناهنجاری‌های هیستوپاتولوژیک از نظر تئوری می‌تواند در سینه‌های زنانه نیز وجود داشته باشد. ژنیکوماستی در زنان اغلب به دلیل تغییر در سطح هورمون‌های زنانه (استروژن) و هورمون‌های مردانه (تستوسترون) ایجاد می‌شود.

عوامل ژنتیکی نیز در بزرگی سینه در مردان نقش دارند و معمولا جزو درجات بالاتر ژنیکوماستی طبقه‌بندی می‌شوند.
عوامل ژنتیکی نیز در بزرگی سینه در مردان نقش دارند و معمولا جزو درجات بالاتر ژنیکوماستی طبقه‌بندی می‌شوند.

درجه بندی ژنیکوماستی

یک نکته مهم در خصوص انواع ژنیکوماستی، مشترک است و آن درجات و شدت بروز بیماری در افراد مختلف است. درجه بندی ژنیکوماستی عمدتاً بر اساس افزایش تدریجی شلی پوست قفسه سینه و رشد بافت سینه انجام می‌شود. پوست اضافی، با جراحی برطرف می‌شود.

درجه ژنیکوماستیعلائم و شدت مشکلنحوه رفع مشکل و درمان
درجه یک که در مردان جوان‌تر دیده می‌شود.پوست سفت و نوک پستان بیش از حد بیرون‌زده است.ممکن است به جراحی برای برداشتن بافت اضافه نیاز باشد.
ژنیکوماستی نوع دوسینه‌ها کمی گرد و بیرون زده‌اند.ممکن است خودبه‌خود برطرف شود یا با رژیم و ورزش بهبود یابد.
ژنیکوماستی نوع سه در مردان بزرگسالظاهر سینه‌ها زنانه‌تر و با چندسانتی‌متر بیرون‌زدگی
پوست مقداری از خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد.
برداشتن بافت اضافه با جراحی
ژنیکوماستی نوع چهارسینه‌ها کاملاً گرد هستند و نوک سینه‌ها هم افتاده است پوست خاصیت ارتجاعی خود را ازدست‌داده است.برداشتن بافت اضافه با جراحی و کشیدن بافت پوست شل شده قفسه سینه
ژنیکوماستی نوع پنجسینه‌ها کامل فرم زنانه دارند و بسیار بیرون‌زده‌اند.درمان با جراحی
ژنیکوماستی نوع ششسینه‌های بزرگ و غول‌پیکر و کاملاً مشخص با ظاهری زنانه
معمولاً افتادگی پوست را هم تجربه می‌کنند.
درمان با جراحی
درجه بندی ژنیکوماستی

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

ژنیکوماستی به معنای بزرگ شدن بافت سینه در مردان است، چیزی که در حالت طبیعی نباید اتفاق بیفتد. چندین دلیل می‌تواند موجب بروز انواع ژنیکوماستی در مردان شود و مهم‌تر این که این بیماری می‌تواند از سنین پایین، یعنی در نوزادی تا میان‌سالی اتفاق بیفتد. درجات و شدت بروز مشکل و شیوه درمان بر اساس ریشه بروز ژنیکوماستی متفاوت است.

در مواردی شدید خصوصاً اگر ریشه بیماری مادرزادی و پاتولوژیکی باشد، درمان‌ها بسیار پیچیده‌تر و سخت‌تر خواهند بود. بهتر است حتماً اگر ژنیکوماستی در دوران کودکی ادامه‌دار شد، برای جلوگیری از بروز مشکلات بیشتر و پیچیده‌تر شدن شیوه درمانی از یک متخصص کمک بگیرید.

برای بررسی علائم و درمان انواع ژنیکوماستی بهتر است با متخصص غدد و متابولیسم مشورت کنید. متخصص در صورت نیاز به جراحی شما را به جراح پلاستیک یا جراح پستان ارجاع می‌دهد. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی و آنلاین با پزشک وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

بروز ژنیکوماستی می‌تواند در اطفال ریشه مادرزادی داشته باشد. گاهی نیز به دلیل مشکلات هورمونی و فیزیولوژیکی در زمان تولد و ادامه یافتن آن بروز می‌کند.

در برخی موارد ژنیکوماستی در کودکان به‌تدریج بهبود می‌یابد؛ اما گاهی هم ادامه‌دار شده و نیاز به درمان‌های تخصصی‌تر مانند جراحی دارد.

یک حالت ارثی از بزرگی سینه در پسران است که معمولاً در سن 9 تا 14 سالگی ایجاد می‌شود.

معمولاً عدم تعادل هورمونی در دوران بلوغ می‌تواند موجب بزرگ شدن موقت سینه‌ها شود. افزایش استرادیول و کاهش تستوسترون آزاد عمدتاً دلیل ژنیکوماستی در دوران بلوغ است.

امتیاز شما به مقاله:
(5از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن