ژنیکوماستی یک طرفه، راهنمای کامل علل و درمان آن

آنچه در این مقاله می‌خوانید

ژنیکوماستی یک طرفه به مواردی اطلاق می‌شود که در آن فرد تنها در یک سینه افزایش حجم و بزرگی غیرطبیعی را تجربه می‌کند. این حالت معمولاً به صورت ناهنجار در یک سینه اتفاق می‌افتد و سینه دیگر نرمال و بدون تغییر است. اصلی‌ترین علت ژنیکوماستی یک طرفه در مردان، نامعلوم است و ممکن است به عوامل مختلفی مربوط شود. برخی از علل شامل تغییرات هورمونی، سن، مصرف داروها، عوامل محیطی، عوامل ژنتیکی و مشکلات در سیستم تنظیم هورمونی می‌باشد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
ژنیکوماستی یک طرفه مردان

در مورد ژنیکوماستی یک طرفه چه می‌دانید؟ اصلا ژنیکوماستی چیست؟ یکی از ناهنجاری‌هایی که در مردان دیده می‌شود، مشکلی است با نام ژنیکوماستی. اما دقیقاً این عبارت به چه معناست و به چه نوع ناهنجاری اشاره دارد؟ ژنیکوماستی در واقع به شکل ظاهری سینه زنانه در مردان گفته می‌شود. این مشکل به دنبال تکثیر بیش از حد بافت پستان به دلیل عدم تعادل هورمون‌های جنسی استروژن و تستوسترون به وجود می‌آید.

ژنیکوماستی وضعیتی است که تقریباً ۵۰ تا ۶۵ درصد از مردان را در مقطعی از زندگی خود تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. برخی از پسران در سنین نوجوانی دچار بدشکلی بدن می‌شوند. مردان مسن با افزایش سن می‌توانند رشد سینه را تجربه کنند. در مقاله با ما همراه باشید تا به‌صورت کامل در خصوص ژنیکوماستی یک طرفه چیست اطلاعات لازم را ارائه دهیم.

اگر در مورد ژنیکوماستی یک طرفه سوال دارید یا می‌خواهید با روش‌های درمان آن و همچنین تشخیص بیماری ژنیکوماستی آشنا شوید، می‌توانید با متخصص ژنیکوماستی یا دکتر غدد مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو از بهترین پزشکان نوبت بگیرید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با پزشک وجود دارد.

ژنیکوماستی یک طرفه چیست؟

یکی از انواع ژنیکوماستی که ممکن است بیماران به آن مبتلا شوند؛ ژنیکوماستی یک طرفه است. ژنیکوماستی یک بیماری خوش‌خیم است که از نظر جسمی به فرد آسیب نمی‌رساند، اما می‌تواند تأثیر منفی عمیقی بر ذهن داشته باشد. برای مردان مبتلا به ژنیکوماستی مهم است که به دنبال درمان ژنیکوماستی با جراحی باشند. این حالت را می‌توان با درجات متفاوتی از رشد مشاهده کرد که هر یک درمان به‌خصوص خود را دارد. رایج‌ترین نوع آنها ژنیکوماستی دو طرفه و ژنیکوماستی یک طرفه است.

در ژنیکوماستی یک طرفه بحث در مورد تقارن است. به همین دلیل به این نوع ناهنجاری ژنیکوماستی نامتقارن هم گفته می‌شود. در برخی از مردان یا پسران تنها یک سینه بزرگ‌تر از حد نرمال است. در درصد کمی از مردان مبتلا به ژنیکوماستی، تنها یک طرف قفسه سینه بزرگ می‌شود. بنابراین در این حالت بیشترین ناراحتی روانی برای افراد ایجاد خواهد شد، چرا که داشتن تنها یک سینه بزرگ زنانه می‌تواند این وضعیت را به‌شدت قابل‌توجه کند.

متن انگلیسی:
It is related to excess proliferation of breast tissue due to an imbalance of the sex hormones estrogen and testosterone. While it is a benign condition that will not physically harm the individual, it can have a profound negative impact mentally
ترجمه متن:
 ژنیکوماستی به دنبال تکثیر بیش از حد بافت پستان به دلیل عدم تعادل هورمون‌های جنسی استروژن و تستوسترون ایجاد می‌شود. درحالی‌که این یک بیماری خوش‌خیم است که از نظر جسمی به فرد آسیب نمی‌رساند، اما می‌تواند تأثیر منفی عمیقی بر ذهن داشته باشد.

austingynecomastiacenter
ژنیکوماستی یک طرفه چیست؟
درحالت ژنیکوماستی یک طرفه، تنها در یک سینه افزایش حجم و بزرگی غیرطبیعی رخ می‌دهد و سینه دیگر نرمال و بدون تغییر است.

علائم ژنیکوماستی یک طرفه چیست؟

همان‌طور که گفته شد ژنیکوماستی نامتقارن در یکی از سینه‌ها مشاهده می‌شود و به دلایلی نامشخص معمولاً سینه سمت چپ را درگیر می‌کند. اگر بروز این حالت ربطی به سرطان نداشته باشد، معمولاً ژنیکوماستی یک طرفه هیچ خطری برای سلامتی ندارد.

شدت رشد سینه هم می‌تواند از یک بیمار به بیمار دیگر متفاوت باشد. در نتیجه اگر بپرسید که دقیقاً علائم ژنیکوماستی یک طرفه چیست، تنها می‌توان به بزرگی یکی از سینه‌ها با درجات رشد متفاوت و علائم و نشانه‌های روانی اشاره کرد. مهم‌ترین نشانه‌ها، مشکلات روانی هستند و این وضعیت تاثیر زیادی روی اعتمادبه‌نفس و عزت‌نفس افراد خواهد گذاشت.

علاوه بر آن درست مانند ژنیکوماستی دو طرفه در این حالت نیز علائم مشابهی تجربه می‌شود. برای مثال حساسیت و ناراحتی در یکی از سینه‌ها یا حتی التهاب و قرمزی نیز ممکن است دیده شود. علائم بسته به دلیل بروز ژنیکوماستی یک طرفه می‌تواند متفاوت باشد.

ژنیکوماستی دوطرفه رایج تره یا یک طرفه؟

به‌صورت کلی ژنیکوماستی دوطرفه بسیار رایج‌تر از نوع نامتقارن آن است. در واقع در درصد کمی از مردان که حدود ۵ تا ۱۰ درصد است این احتمال وجود دارد که ژنیکوماستی به‌صورت یک طرفه یا نامتقارن ظاهر شود.

علائم ژنیکوماستی یک طرفه داری و نگرانی؟

با بهترین پزشکان مشورت کن.

درجات ژنیکوماستی یک طرفه چیست؟

ژنیکوماستی یک طرفه درجات و شدت‌های مختلفی دارد و در برخی بسیار واضح‌تر و وخیم‌تر است. ظاهر بالینی ژنیکوماستی یک طرفه به طور قابل‌توجهی متفاوت است. ژنیکوماستی می‌تواند بزرگ یا کوچک باشد و از نظر ظاهری بسیار شبیه به یک سینه واقعی زنانه دیده شود. به دلایل ناشناخته، بیشتر در سمت چپ قفسه سینه ایجاد می‌شود. درجات مختلف رشدی در این ناهنجاری شامل موارد زیر است.

۱. ملایم بدون پوست اضافی (ژنیکوماستی یک طرفه گرید ۱)

 این درجه اول ژنیکوماستی در نظر گرفته می‌شود. بزرگ شدن سینه در این مرحله بسیار کم است و ممکن است به‌راحتی توسط لباس پنهان شود. ممکن است پف‌کردگی در نوک سینه‌ها نیز وجود داشته باشد که پنهان‌کردن آن کمی دشوارتر است. برخی افراد ژنیکوماستی خفیف یک طرفه و برخی دیگر ژنیکوماستی دو طرفه خفیف دارند.

۲. متوسط بدون پوست اضافی (ژنیکوماستی یک طرفه گرید ۲)

این مرحله از ژنیکوماستی خود را به‌صورت رشد وسیع‌تری نشان می‌دهد که در سرتاسر قفسه سینه گسترش می‌یابد. برخی از پسران و مردان نوجوان می‌توانند این سطح از رشد سینه را با لایه‌بندی لباس‌های خود یا پوشیدن پیراهن‌های ضخیم پنهان کنند. زمانی که در نوک پستان احساس سفتی و بافت محکم می‌کنید، ژنیکوماستی گرید ۲ ایجاد شده است. در این درجه از ژنیکوماستی نامتقارن ناحیه بیرونی معمولاً نرم و چرب است.

۳. متوسط با پوست اضافی جزئی (ژنیکوماستی یک طرفه گرید ۳)

پسران و مردان مبتلا به این مرحله از ژنیکوماستی پوست اضافی در اطراف قفسه سینه را تجربه می‌کنند. آرئول آویزان به نظر می‌رسد که به‌سختی می‌توان آن را با لباس پنهان کرد.

۴. رشد متوسط تا شدید سینه (ژنیکوماستی یک طرفه گرید ۴)

این مرحله از ژنیکوماستی یک طرفه به‌شدت شبیه سینه‌های زنانه است. حتی با پوشیدن لایه‌ها یا ژاکت‌های سنگین، بافت سینه ممکن است بسیار قابل‌توجه باشد.

بافت چربی اضافی

نوع دیگری از ژنیکوماستی یک طرفه وجود دارد که ما در مورد آن صحبت نکرده‌ایم. این نوع بیماری که به‌عنوان Pseudogynecomastia شناخته می‌شود، صرفاً از چربی اضافی تشکیل شده است. این عارضه معمولاً در مردان دارای اضافه‌وزن و چاق وجود دارد، اما نه همیشه.

تغییرات در سطوح هورمون‌های جنسی مانند استروژن و تستوسترون می‌تواند باعث ایجاد ناهنجاری در سینه شود.
تغییرات در سطوح هورمون‌های جنسی مانند استروژن و تستوسترون می‌تواند باعث ایجاد ناهنجاری در سینه شود.

دلایل ژنیکوماستی یک طرفه

ما واقعاً نمی‌دانیم که چرا برخی از مردان به ژنیکوماستی یکطرفه مبتلا می‌شوند. اکثر موارد ژنیکوماستی دو طرفه ناشی از رشد بلوغ یا استفاده از هورمون است. برخی مطالعات نشان داده‌اند که ژنیکوماستی یک طرفه همراه با مصرف داروهای مختلف ظاهر می‌شود. به‌عنوان‌مثال، فیناستراید خوراکی یا پروپسیا که برای درمان آلوپسی آندروژنیک مردانه (MAGA) استفاده می‌شود با ژنیکوماستی یک طرفه همراه است.

ژنیکوماستی نامتقارن می‌تواند ناشی از یک فرایند عفونت حاد قفسه سینه نیز باشد. عفونت‌های مختلف در قفسه سینه می‌تواند علت ژنیکوماستی یک طرفه باشد. این حالت معمولاً منجر به بزرگ شدن قفسه سینه، درد، تورم و قرمزی همراه با تب و لرز می‌شود. این بیماری با آنتی‌بیوتیک درمانی یا احتمالاً تخلیه مجموعه عفونت که به‌عنوان روش برش و تخلیه نیز شناخته می‌شود، درمان می‌شود.

توده‌ها و کیست‌های خوش‌خیم نیز می‌توانند تنها در یک طرف قفسه سینه ایجاد شوند و معمولاً توسط یک پزشک باتجربه به راحتی قابل تشخیص هستند.

ژنیکوماستی یک طرفه می تواند سرطان سینه باشد؟

یکی از علل جدی ژنیکوماستی یک طرفه سرطان سینه مردانه است. این بیماری در مقایسه با سرطان پستان زنانه غیرمعمول است و کمتر از ۱ درصد از تمام تشخیص‌های سرطان سینه را تشکیل می‌دهد. سرطان سینه مردانه خود را متفاوت از ژنیکوماستی نشان می‌دهد، معمولاً از نظر بالینی واضح است و تشخیص آن چالش‌برانگیز نیست.

به صورت معمول این بیماری به‌عنوان یک توده سفت توصیف می‌شود که برای مدتی طولانی وجود داشته و ممکن است به بافت اطراف چسبیده باشد. این توده غیرحساس است و ممکن است با تغییراتی در پوست پوشاننده، بزرگ شدن غدد لنفاوی در گودال بازو و تخلیه از نوک پستان همراه باشد و در موارد پیشرفته می‌تواند باعث ایجاد زخم در پوست شود.

این بیماری در مردان مسن رخ می‌دهد و میانگین سنی در هنگام تشخیص ۶۷ سال است. افزایش سن، نژاد، سابقه خانوادگی سرطان سینه و افزایش سطح هورمون‌های جنسی زنانه، چاقی و ژنیکوماستی نیز با سرطان سینه مردان مرتبط است.

برای تشخیص دقیق درجه ژنیکوماستی یک طرفه و درمان مناسب باید به متخصص مراجعه کنید.
برای تشخیص دقیق درجه ژنیکوماستی یک طرفه و درمان مناسب باید به متخصص مراجعه کنید.

درمان ژنیکوماستی یک طرفه

دلایل زیادی وجود دارد که حتی با وجود خوش‌خیم بودن ژنیکوماستی یکطرفه باز هم مردان و پسران جوان بخواهند از شر این ناهنجاری خلاص شوند و آن را درمان کنند. پزشکان گاهی اوقات روش‌های طبیعی را برای کوچک کردن بافت سینه توصیه می‌کنند. این روش‌ها شامل توقف هرگونه رفتاری است که ممکن است شرایط را تشدید کند. ممکن است داروها عوض شوند یا به شما گفته شود که نوشیدن یا مصرف استروئید را متوقف کنید.

اضافه‌وزن و چاقی می‌تواند از عوامل اصلی ژنیکوماستی نامتقارن باشند؛ بنابراین کاهش وزن و داشتن تغذیه سالم هم معمولاً توصیه می‌شود. هیدراته ماندن و انجام تمرین‌های مقاومتی و هوازی نیز گزینه خوبی است. اما اگر هیچ یک از این گزینه‌ها نتیجه‌بخش نبود تنها درمان دائمی برای ژنیکوماستی، جراحی و برداشتن بافت اضافی سینه است.

دنبال جدیدترین راه درمان ژنیکوماستی هستی؟ همین حالا با پزشک مشورت کن.

متن انگلیسی:
The best way to permanently get rid of excess breast tissue is male breast reduction surgery, otherwise known as gynecomastia surgery. The processes for unilateral gynecomastia vs bilateral gynecomastia surgery are similar
ترجمه متن:
 بهترین راه برای خلاص‌شدن از شر بافت اضافی سینه، جراحی کوچک کردن سینه مردانه است که به عنوان جراحی ژنیکوماستی شناخته می‌شود. فرایندهای جراحی ژنیکوماستی یک طرفه با جراحی ژنیکوماستی دو طرفه مشابه است.

gynecomastiala

ژنیکوماستی یک طرفه در مقابل ژنیکوماستی دوطرفه چگونه درمان می شود؟

بهترین راه برای خلاص شدن از شر بافت اضافی سینه، جراحی ژنیکوماستی است. فرایندهای جراحی ژنیکوماستی یک طرفه با جراحی ژنیکوماستی دو طرفه فرقی ندارد. این روش قابل تنظیم می‌تواند شامل لیپوساکشن و برداشتن بافت برای قالب‌گیری قفسه سینه باشد.

این روش معمولاً بین ۱ تا ۲ ساعت طول می‌کشد که یا با بیهوشی عمومی همراه است یا بی‌حسی موضعی. بعد از بیهوشی معمولاً جراح برش‌های کوچکی به طول ۳ تا ۴ میلی‌متر ایجاد می‌کند. سپس از لیپوساکشن برای خارج‌کردن بافت چربی اضافی از ناحیه سینه استفاده می‌شود.

اگر بافت به‌صورت غده‌ای یا فیبری باشد و به برداشتن آن نیاز باشد، اسکارها و برش‌های بزرگ‌تری ایجاد خواهد شد. برخی جراحان برای درمان ژنیکوماستی نامتقارن ترجیح می‌دهند جراحی را روی هر دو سمت قفسه سینه انجام دهند تا ظاهر دو طرف صاف و متقارن باشد.

تفاوت ژنیکوماستی یک طرفه و دو طرفه

در جدول زیر می‌توانید تفاوت ژنیکوماستی یکطرفه و دو طرفه را مشاهده کنید.

ژنیکوماستی یک طرفهژنیکوماستی دوطرفه
تنها در یکی از سینه‌ها دیده می‌شود.در هر دو سینه دیده می‌شود.
بار روانی بیشتری دارد.عوارض روانی بسته به درجه ژنیکوماستی متفاوت است.
درمان چالش‌برانگیزتردرمان راحت‌تر
درمان با جراحی یکی از سینه‌هاجراحی و برداشت بافت اضافی در هر دو سینه
درصد کمتری از مردان به آن مبتلا می‌شوند.نوع دوطرفه بین مردان رایج‌تر است.
مقایسه ژنیکوماستی یک طرفه و دو طرفه

 

هزینه جراحی یک طرفه ژنیکوماستی چقدر است؟

هزینه جراحی ژنیکوماستی یک طرفه بسته به منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنید، دستمزدها، هزینه‌های بستری و بیمارستان و نوع جراح متفاوت است. در کل عمل ژنیکوماستی یک عمل انتخابی است و جزء جراحی‌های زیبایی در نظر گرفته می‌شود. نوع تکنیک‌هایی که در طی جراحی نیاز است و درجات ژنیکوماستی نیز در تعیین هزینه‌های نهایی تأثیرگذار است.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

به طور خلاصه، ژنیکوماستی یک طرفه حدود ۵ درصد موارد ژنیکوماستی را تشکیل می‌دهد و در مقایسه با ژنیکوماستی دوطرفه تفاوتی در تشخیص و درمان ندارد. این حالت به دلیل به‌هم‌خوردن نظم هورمونی ایجاد می‌شود و می‌تواند عوارض روحی و روانی زیادی را حتی بیشتر از نوع دوطرفه ایجاد کند. درمان معمولاً دوطرفه است و هنگامی که توسط یک متخصص انجام شود، نتیجه آن تقارن قفسه سینه و رهایی از بار روانی و جسمی ژنیکوماستی خواهد بود.

برای تشخیص و درمان ژنیکوماستی یک طرفه یا نامتقارن باید به متخصص غدد و متابولیسم مراجعه کنید تا اقدامات لازم انجام شود. اگر نیاز به جراحی باشد، پزشک شما را به جراح پلاستیک ارجاع می‌دهد. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی و آنلاین با پزشک وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

خیر، مگر این که بتوان درجات کم آن را با راهکارهای طبیعی مانند کاهش وزن و داشتن یک رژیم غذایی سالم برطرف کرد.

 

این حالت می‌تواند به دلایل مختلفی باشد که مهم‌ترین آن تغییرات هورمونی یا سرطان سینه مردانه است.

بله ژنیکوماستی یک طرفه با ژنیکوماستی نامتقارن یکی است.

در هر دو مورد معمولاً مدت عوارض و نشانه‌های بعد از عمل بین 4 تا 6 هفته بعد از جراحی به‌صورت کامل فروکش می‌کند و جای زخم‌ها نیز به‌مرورزمان محو می‌شود.

امتیاز شما به مقاله:
(5از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره ژنیکوماستی یک طرفه

  1. زهرا گفت:

    چرا سینه چپ بزرگتر از سینه راست هست

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      همیشه این گونه نیست
      از نظر ژنتیکی ممکن است عدم تقارن شکل گیرد
      در صورت ترشحات و درد باید به پزشک مراجعه نمایید

  2. ناشناس گفت:

    ایا بزرگ بودن سینه سمت راست در بچه دار شدن تاثیر داره

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      خیر
      مگر اینکه مشکلات هورمونی یا کیست جدی داشته باشید

  3. آریا نعیمی گفت:

    یطرف کول گردن بزرگتر از طرف دیگه هست

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام اریا عزیز
      سوالتان را دقیق و واضح تر بپرسید
      ممنونم

  4. امین گفت:

    چرا در سن ۱۴ سالگی یکی از سینه ها رشد داشته ودیگری نه ؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام امین عزیز
      احتمال ژنیکوماستی وجود دارد
      این حالت معمولاً به صورت ناهنجار در یک سینه اتفاق می‌افتد و سینه دیگر نرمال و بدون تغییر است. اصلی‌ترین علت ژنیکوماستی یک طرفه در مردان، نامعلوم است و ممکن است به عوامل مختلفی مربوط شود. برخی از علل شامل تغییرات هورمونی، سن، مصرف داروها، عوامل محیطی، عوامل ژنتیکی و مشکلات در سیستم تنظیم هورمونی می‌باشد.