انواع روش های درمان ژنیکوماستی چیست؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

ژنیکوماستی معمولا در نوزادی، کودکی و بلوغ خودبه خود برطرف می‌شود، اما در افراد بالای 50 سال نیازمند روش درمانی مثل دارودرمانی یا جراحی است. ورزش و رژیم غذایی را نمی‌توان در زمره راه‌های درمان ژنیکوماستی اثربخش قرار داد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 12 دقیقه
راه های درمان بیماری ژنیکوماستی

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

ادامه این پادکست را می‌توانید در این بخش گوش دهید:

انواع روش های درمان ژنیکوماستی را می‌شناسید؟ ژنیکوماستی یا همان بزرگی سینه در مردان بیماری است که حالت و شکل سینه را در آقایان تغییر می‌دهد و روی اعتماد به نفس آن‌ها تاثیر منفی می‌گذارد. عامل اصلی بیماری بر هم خوردن تعادل هورمونی در بدن و افزایش استروژن نسبت به تستسترون است که باعث بزرگ شدن سینه ها در مردان می‌شود و اعتماد به نفس آن‌ها را پایین می‌آورد. در این مطلب با راه های درمان ژنیکوماستی برای رفع یا کاهش ژنیکوماستی بیشتر آشنا می‌شویم.

اگر به دنبال روش های درمانی بزرگ شدن پستان خود هستید، توصیه می‌شود سریع‌تر به متخصص غدد و متابولیسم مراجعه کنید تا با مشورت او،‌ بهترین روش درمان ژنیکوماستی با توجه به گرید آن را انتخاب کنید. پزشکان دکترتو در این زمینه بهترین هستند. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو از مشاوره آنلاین و تلفنی استفاده کنید.

درمان ژنیکوماستی چیست؟ – ژنیکوماستی درمان

درمان ژنیکوماستی به سه روش انجام می‌شود. برای حل مشکل ژنیکوماستی پزشک باید با توجه به سن بیمار و میزان رشد سینه یکی از این روش‌ها را انتخاب کند.

  • درمان دارویی
  • ورزش
  • جراحی

تغییر حالت و بزرگ شدن پستان در مردان ممکن است خود به خود رفع شود و نیازی به راه های درمان بیماری ژنیکوماستی نباشد. اما در سنین بالاتر معمولا تورم برطرف نمی‌شود. اگر تورم سینه‌ها به خاطر مصرف دارو باشد متخصص قطع مصرف دارو را تجویز می‌کند اما در مواردی که تورم علت دیگری داشته باشد باید علت شناسایی و درمان انجام شود.

رایج‌ترین نحوه درمان ژنیکوماستی استفاده از تاموکسیفین است که برای کاهش ژنیکوماستی تجویز می‌شود و میزان ترشح استروژن را پایین می‌آورد. آروماتاز هم داروی دیگری برای رفع ژنیکوماستی است. افرادی که به‌واسطه چاقی یا اضافه وزن دچار بزرگی سینه‌ها هستند می‌توانند برای علاج ژنیکوماستی سراغ ورزش و رژیم غذایی بروند.

متن انگلیسی:
Gynecomastia is a condition of overdevelopment or enlargement of the breast tissue in men or boys
ترجمه متن:
ژنیکوماستی یا همان بزرگی سینه در مردان بیماری است که حالت و شکل سینه را در مردها و پسرها تغییر می‌دهد.

hopkinsmedicine

آیا ژنیکوماستی درمان دارد؟ – درمان ژنیکوماستی در آقایان

درمان ژنیکوماستی در آقایان راه خاصی ندارد و سریع‌ترین راه رفع ژنیکوماستی جراحی است. البته طب سنتی هم اشاراتی به راه های درمان بیماری ژنیکوماستی دارد و مصرف گیاهان چربی‌سوز را تجویز می‌کند.

تغییر حالت و بزرگ شدن پستان در مردان ممکن است خودبه‌خود رفع شود و نیازی به راه های درمان بیماری ژنیکوماستی نباشد.
تغییر حالت و بزرگ شدن پستان در مردان ممکن است خودبه‌خود رفع شود و نیازی به راه های درمان بیماری ژنیکوماستی نباشد.

درمان ژنیکوماستی چگونه است؟ – برای درمان ژنیکوماستی چه کنیم؟

برای درمان ژنیکوماستی ابتدا باید علت بروز ژنیکوماستی بیماری مشخص شود. شدت بیماری و حجم بزرگ شدن سینه‌ها تاثیر مستقیمی روی انتخاب نحوه درمان ژنیکوماستی دارد. این بیماری از نظر شدت ۴ نوع دارد؛ در گرید ۱ بیماری پزشک درمان با دارو و ورزش را پیشنهاد می‌دهد. اما برای گرید ۲ تا ۴ که شدت بیماری بیشتر است، جراحی بهترین و موثرترین روش درمان محسوب می‌شود.

انواع درمان های ژنیکوماستی – درمان ژنیکوماستی آقایان

بزرگ شدن سینه ها در آقایان مثل هر بیماری دیگری، راه‌های درمان مناسب می‌طلبد. به‌طورکلی راه های درمان بیماری ژنیکوماستی ۳ نوع هستند که در بالا هم اشاره کردیم: دارو درمانی، ورزش و جراحی که اثربخش‌ترین نحوه درمان ژنیکوماستی به‌شمار می‌آید.

  • رفع ژنیکوماستی با دارو
  • درمان ژنیکوماستی آقایان با ورزش
  • جراحی بهترین راه درمان ژنیکوماستی

درمان جراحی ژنیکوماستی

روش درمان ژنیکوماستی با عمل بهترین گزینه در مواردی است که بیمار از افتادگی سینه به خاطر حجم زیاد سینه رنج می‌برد. در درمان ژنیکوماستی با عمل جراحی، پزشک توده زیر سینه و چربی‌های اطراف را برمی‌دارد . پوست اضافی سینه را لیفت می‌کند تا سینه‌ها به حالت طبیعی برگردند. برای اینکه ژنیکوماستی بعد از عمل برنگردد صرفا ساکشن چربی‌ سینه کافی نیست و توده زیر سینه هم باید برداشته شود. بنابراین حتما در انتخاب بهترین جراح ژنیکوماستی دقت داشته باشید تا با جراحی غیراصولی آسیب نبینید.

بزرگی سینه‌هات روی اعتمادبه‌نفست تاثیر گذاشته؟

از متخصص نوبت بگیر.

۱. درمان ژنیکوماستی با لیپوساکشن

یکی از انواع روش های درمان ژنیکوماستی استفاده از لیپوساکشن برای از بین بردن چربی زیر پوست است. لیپوساکشن سینه در آقایان در زمره روش‌های زیبایی قرار می‌گیرد. زمانی که بافت اضافی و غده چربی با لیپوساکشن برداشته شود سینه‌ها صاف‌تر و حالت مردانه‌تر به‌خود می‌گیرد.

۲. درمان ژنیکوماستی با کرایولیپولیز

کول اسکالپتینگ یا کرایولیپولیز از انواع روش های درمان ژنیکوماستی به شکل غیرتهاجمی هستند. پزشک برای از بین بردن بافت و توده چربی زیر نوک سینه از درمان ژنیکوماستی با کرایولیپولیز استفاده کرده که درواقع سلول‌های چربی فریز می‌شوند.

۳. درمان ژنیکوماستی با لیپوماتیک

یکی دیگر از راه های درمان بیماری ژنیکوماستی عمل لیپوماتیک است. در روش درمان ژنیکوماستی با لیپوماتیک پزشک چند برش ریز در قسمت زیر سینه می‌زند تا چربی اضافی زیر پوست را تخلیه کند. لوله‌های دستگاه لیپوماتیک که کانولای لرزشی نام دارند از طریق همین برش‌ها وارد بافت چربی می‌شوند. مزیت این نحوه درمان ژنیکوماستی این است که جای برش‌ها روی پوست و سینه دیده نمی‌شود.

در واقع این روش درمانی برای رفع ژنیکوماستی بیشتر برای افرادی توصیه می‌شود که چربی موضعی ذخیره شده زیادی داشته باشند، اما در مواردی که بافت و توده سینه هر دو بزرگ شوند و با افتادگی و شل شدن پوست همراه باشد از ترکیب لیپوماتیک و برداشتن پوست اضافی استفاده می‌شود.

درمان ژنیکوماستی بدون عمل – راه درمان ژنیکوماستی بدون جراحی

راه درمان ژنیکوماستی بدون عمل جراحی صرفا درمان با دارو است. ورزش و رژیم لاغری نمی‌تواند روش قطعی برای رفع ژنیکوماستی باشد. برای درمان ژنیکوماستی بدون جراحی پزشک متخصص داروهای تاموکسیفین و آروماتاز مثل آناستروزول را برای ایجاد تعادل هورمونی، کاهش میزان ترشح هورمون استروژن و کوچک کردن سینه‌ها تجویز می‌کند. سازمان غذا و دارو برخی داروها را برای درمان ژنیکوماستی بدون جراحی تایید کرده است که روی هورمون‌های جنسی اثر می‌گذارند و تعادل به هم ریخته را به حالت طبیعی باز می‌گردانند.

برای درمان ژنیکوماستی هورمونی پزشک دارودرمانی را تجویز می‌کند.
برای درمان ژنیکوماستی هورمونی پزشک دارودرمانی را تجویز می‌کند.

۱. درمان ژنیکوماستی با لیزر

درمان ژنیکوماستی با لیزر از راه های درمان بزرگی سینه در آقایان است که جایگزین جراحی می‌شود. مزیت درمان ژنیکوماستی با لیزر نسبت به جراحی نداشتن عوارض جانبی مثل بیهوشی بلندمدت، خون‌ریزی و نقاهت طولانی است. به‌علاوه اینکه سرعت بهبودی بالا است و بافت باقی‌مانده سینه هم بعد از درمان ژنیکوماستی با لیزر سفت می‌شود.

۲. درمان ژنیکوماستی با قرص – درمان دارویی ژنیکوماستی

از انواع دارو برای درمان ژنیکوماستی می‌توان به این دو مورد اشاره کرد:

  • تاموکسیفن(Tamoxifen)
  • مهار کننده های آروماتاز، مانند آناستروزول

میزان اثرگذاری بهبود ژنیکوماستی درمان با دارو به شرایط جسمی بیمار بستگی دارد، مثلا در مردانی که سطح تستوسترون پایینی دارند دارو درمان ژنیکوماستی بهتر جواب می‌دهد یعنی در سن بزرگسالی، درحالی که در مردانی که میزان هورمون‌های مردانه‌شان در حالت طبیعی باشد این اثرگذاری کمتر خواهد بود. بهترین دارو برای درمان ژنیکوماستی تاموکسیفین است که می‌تواند نشانه‌های حاد بزرگ شدن سینه را کاهش بدهد اما عوارض جانبی خطرناکی برای فرد ایجاد می‌کند، به‌خصوص اگر همراه با استروئیدها مصرف شوند.

کلومیفن برای درمان ژنیکوماستی

کلومیفن سیترات یا کلوماید از بهترین گزینه‌ها برای درمان ژنیکوماستی است که بعد از دوره استروئیدی و با هدف پاکسازی و کاهش میزان استروژن تجویز می‌شود. قرص کلومیفن را می‌توانید تا ۶ ماه مصرف کنید.

تاموکسیفن در درمان ژنیکوماستی

قرص تاموکسیفن برای درمان ژنیکوماستی یکی از انواع روش های درمان بیماری ژنیکوماستی است که در موارد خاص برای کاهش سایز سینه‌ها برای عده‌ای از بیماران تجویز می‌شود. نحوه رفع ژنیکوماستی با قرص تاموکسیفن به این شکل است که از عملکرد هورمون استروژن در بدن جلوگیری می‌کند. علاوه بر قرص تاموکسیفن برای درمان ژنیکوماستی، متخصص غدد می‌تواند داروی آروماتاز را هم برای مهار این بیماری توصیه کند.

۳. درمان هورمونی ژنیکوماستی

افزایش ترشح هورمون استروژن در بدن مردان از علل اصلی بزرگ شدن سینه‌ها در آقایان است. به‌همین دلیل متخصص غدد می‌تواند درمان هورمونی ژنیکوماستی را تجویز کند. درمان هورمونی ژنیکوماستی این قابلیت را دارد که اختلال هورمونی را برطرف کرده و تعادل هورمون‌ها را بازگرداند.

۴. کویتیشن ژنیکوماستی

کویتیشن روشی برای از بین بردن چربی‌های موضعی است که از جمله راه های درمان بیماری ژنیکوماستی هم محسوب می‌شود. حذف چربی‌های اضافی در قسمت زانوهای داخلی، پهلو و شکم‌ها از کاربردهای اصلی کویتیشن هستند که برای لاغری به‌کار می‌رود. از این روش برای کاهش ژنیکوماستی یا رفع ژنیکوماستی در مردان استفاده می‌کنند که چربی‌های مقاوم در ناحیه سینه را ازبین می‌برد. در واقع افرادی که از ژنیکوماستی کاذب رنج می‌برند، می‌توانند این روش را انتخاب کنند.

۵. مزوتراپی ژنیکوماستی

مزوتراپی چربی سوز از روش‌هایی است که برای لاغری و حذف چربی در نواحی مختلف بدن استفاده می‌شود. اگر پزشک تشخیص دهد که علت بزرگی سینه در مردان افزایش بافت چربی است و به اختلالات هورمونی ارتباطی ندارد، ممکن است مزوتراپی را پیشنهاد دهد. مواد مزوتراپی وارد لایه میانی پوست شده و چربی و سلولیت را از بین می‌برند.

۶. درمان خانگی ژنیکوماستی – درمان ژنیکوماستی در خانه

اگر بیماری چندان پیشرفته نباشد و در همان مرحله اولیه تشخیص داده شود می‌توان به درمان خانگی ژنیکوماستی اعتماد کرد. اما اگر گرید بیماری پیشرفته باشد بهتر است به پزشک متخصص مراجعه کنید تا دارودرمانی یا جراحی را امتحان کند. درمان ژنیکوماستی در خانه در صورتی جواب می‌دهد که منظم و در درازمدت باشد. روش‌های مختلفی برای درمان خانگی ژنیکوماستی وجود دارند:

  • کمپرس سرد
  • مصرف داروهای گیاهی
  • حذف برخی مواد حساسیت‌زا و تحریک کننده از رژیم غذایی مثل نوشیدنی‌های الکلی، تخم مرغ زیاد، محصولات سویا، و پودرهای پروتئینی.
  • حمام نمک اپسوم

۷. درمان ژنیکوماستی با یخ

یکی از راه های درمان و کاهش ژنیکوماستی استفاده از یخ و کمپرس سرد است. نحوه درمان ژنیکوماستی با یخ به ‌این شکل است که کمپرس سرد با انقباض عصب متورم می‌تواند به رفع ژنیکوماستی کمک کند. فقط کافی است چند تکه یخ را داخل یک حوله تمیز گذاشته و یک دقیقه روی سینه‌ها بگذارید.

انجام ورزش‌هایی می‌تواند از رشد بافت سینه در مبتلایان به ژنیکوماستی جلوگیری کند.
انجام ورزش‌هایی مثل دویدن، شنا، دوچرخه سواری و طناب زدن با بالا بردن میزان تستوسترون می‌تواند از رشد بافت سینه در مبتلایان به ژنیکوماستی جلوگیری کند.

۸. درمان ژنیکوماستی با ورزش

برای کاهش ژنیکوماستی و کوچک شدن سینه ها در مردان ورزش می‌تواند گزینه خوبی باشد که باعث تحریک ترشح هورمون تستوسترون در بدن می‌شود. انجام ورزش‌هایی مثل دویدن، شنا، دوچرخه سواری و طناب زدن با بالا بردن میزان تستوسترون می‌تواند از رشد بافت سینه در مبتلایان به ژنیکوماستی جلوگیری کند.

درمان ژنیکوماستی در بدنسازی – حرکات بدنسازی برای ژنیکوماستی

تمرینات ورزشی سخت مثل ورزش‌های کاردیو و حرکات بدنسازی و تمرینات عضله سینه با وزنه را هم می‌توان در لیست روش های درمان ژنیکوماستی قرار داد. البته از نظر علمی، بافت فیبروز ناشی از ژنیکوماستی با ورزش و بدنسازی برطرف نمی‌شود بلکه بدنسازی مداوم و منظم تنها می‌تواند چربی‌های این ناحیه را کنترل کرده و حجم آن را کم کند. این یعنی درمان ژنیکوماستی در بدنسازی چندان شدنی و عملی نیست.

برنامه بدنسازی برای ژنیکوماستی

برنامه بدنسازی برای ژنیکوماستی اگر با فعالیت هوازی منظم مثل شنا، دوچرخه سواری یا پیاده‌روی آهسته و رژیم غذایی سالم باشد می‌تواند تا حدی حجم چربی سینه‌ در مردان را کنترل کند. یک نمونه برنامه بدنسازی که به کاهش ژنیکوماستی کمک می‌کند عبارت است از:

  • پرس سینه‌ هالتر روی نیمکت
  • پرس سینه با دستگاه باترفلای (پروانه)
  • کراس اور سیم کش خم شده به سمت جلو
  • ورزش با پرس سینه نشسته
  • فلای بالا سینه با دمبل

۹. لاغری ژنیکوماستی – چربی سوز ژنیکوماستی

درست است که در بزرگ شدن سینه مردان فقط بخشی از بدن متورم و بزرگ می‌شود اما شیوه چربی‌سوزی موضعی نمی‌تواند راهکار مناسبی برای از بین بردن چربی قفسه سینه باشد. برای کاهش ژنیکوماستی باید برنامه تمرینی ورزشی‌تان روی از بین بردن چربی کل بدن متمرکز شود.

۱۰. درمان ژنیکوماستی با ماساژ

اگر بزرگ شدن سینه ها در آقایان به‌خاطر به‌وجود آمدن چربی در بافت سینه باشد می‌توان به رفع ژنیکوماستی با ماساژ دل بست. روغن‌های گیاهی مثل آویشن، روغن نعنا، خار شتر، روغن ماهی، روغن مرزه و گل ساعتی گزینه مناسبی برای درمان ژنیکوماستی با ماساژ هستند. البته یادتان نرود که نحوه درمان ژنیکوماستی با ماساژ تنها در صورتی کارآمد خواهد بود که رژیم غذایی و ورزش هم داشته باشید.

مصرف منظم مواد غذایی و گیاهان دارویی زیر در رژیم غذایی می‌تواند باعث کاهش ژنیکوماستی شود.
مصرف منظم مواد غذایی و گیاهان دارویی زیر در رژیم غذایی می‌تواند باعث کاهش ژنیکوماستی شود.

۱۱. درمان ژنیکوماستی با تغذیه – درمان ژنیکوماستی با رژیم

مردانی که به‌خاطر افزایش وزن و چاقی دچار بزرگی سینه ها شده‌اند، می‌توانند روی رژیم و تغذیه به‌عنوان یکی از راه های درمان بیماری ژنیکوماستی حساب باز کنند. مصرف منظم مواد غذایی و گیاهان دارویی زیر در رژیم غذایی باعث کاهش ژنیکوماستی می‌شود:

  • زردچوبه
  • روغن ماهی
  • خارشتر
  • غذاهای حاوی روی
  • ریشه گیاه پنجه شیطان
  • گل گاوزبان
  • دانه‌های کتان
  • گیاه قاصدک
  • گاگل
  • شبدر قرمز
  • چای و دمنوش ریشه زنجبیل
  • غذاهای حاوی ویتامین E
  • میوه و سبزیجات
  • گیاه خارخاسک
  • چای سبز

یادتان نرود که بدن افراد با هم متفاوت است و نمی‌توان یک نسخه را برای همه پیچید و هر غذایی ممکن است به مزاج همه سازگار نباشد. بهتر است پیش از اینکه سراغ درمان ژنیکوماستی با تغذیه و داروهای گیاهی بروید حتما با پزشک متخصص یا پزشک سنتی مشورت کنید.

۱۲. درمان ژنیکوماستی طب سنتی – درمان طبیعی ژنیکوماستی

درمان طبیعی ژنیکوماستی تقریبا غیرممکن است مگر اینکه بزرگ شدن بافت سینه به‌خاطر چاقی باشد یا در سنین پایین رخ بدهد که در آن صورت خودبه‌خود و با رعایت دستورات طب سنتی درمان می‌شود. در درمان ژنیکوماستی طب سنتی، مصرف داروهای گیاهی چربی‌سوز توصیه می‌شود که بیمار باید ۳ وعده غذای اصلی و دو میان‌وعده داشته باشد تا تعادل متابولیسم حفظ شود.

در ژنیکوماستی درمان طب سنتی مصرف سرخ‌کردنی‌ها، فست فودها، غذاهای فراوری شده و حاوی چربی اشباع ممنوع است. در عوض باید سبزیجات، حبوبات، غلات، لبنیات بدون چربی، پروتئین کم چرب مثل ماهی، مرغ و گوشت قرمز بیشتری برای درمان طبیعی ژنیکوماستی مصرف شوند.

درمان ژنیکوماستی با زردچوبه

ماده کورکومین موجود در زردچوبه باعث بالا رفتن میزان تستوسترون در مردان می‌شود؛ هرچقدر هم تستوسترون در بدن بالاتر برود، اندازه سینه در مردان کوچکتر خواهد شد. برای درمان ژنیکوماستی با زردچوبه، ۲ قاشق چایخوری زردچوبه را با یک لیوان آب ترکیب کنید و ۱۰ دقیقه بعد میل نمایید. این ترکیب را چند هفته مصرف کنید تا تاثیرش مشخص شود.

درمان ژنیکوماستی با حجامت

درمان ژنیکوماستی با حجامت را هم می‌توان جزء روش‌های درمان ژنیکوماستی دانست؛ البته برای جلوگیری از عوارض احتمالی درمان ژنیکوماستی با حجامت حتما با متخصص مشورت کنید.

۱۳. درمان ژنیکوماستی با طب سوزنی

درمان ژنیکوماستی با طب سنتی و امبدینگ یکی از راه های درمان عارضه بزرگ شدن سینه ها در مردان است که برای خون‌رسانی بیشتر و تحریک انرژی، سوزن‌هایی در بدن و سینه فرو می‌کنند تا باعث چربی‌سوزی سینه‌ها شوند. طب سوزنی الکتریکی هم برای چربی‌سوزی موضعی سینه‌ها در مردان به‌کار می‌رود.

یکی از بهترین گزینه‌ها برای درمان ژنیکوماستی با گیاهان دارویی، زنجبیل است که چربی‌سوز قوی محسوب می‌شود.
یکی از بهترین گزینه‌ها برای درمان ژنیکوماستی با گیاهان دارویی، زنجبیل است که چربی‌سوز قوی محسوب می‌شود.

۱۴. درمان گیاهی ژنیکوماستی – درمان ژنیکوماستی گیاهی

یکی از بهترین گزینه‌ها برای درمان ژنیکوماستی با گیاهان دارویی، زنجبیل است که چربی‌سوز قوی محسوب می‌شود. برای افزایش سوخت و ساز بدن و سوزاندن بافت چربی می‌توانید روزانه دمنوش زنجبیل را ۳ تا ۶ ماه میل کنید.

مصرف عرق بابونه یا خود بابونه هم یکی دیگر از روش‌های درمان گیاهی ژنیکوماستی است که باعث رفع ژنیکوماستی در مردان می‌شود. جوشانده‌ها و دمنوش‌های گیاهی مثل خار مریم و میخک قرمز هم باعث برگشتن تعادل هورمونی به حالت اولیه می‌شوند.

۱۵. درمان درد ژنیکوماستی

درمان درد ژنیکوماستی در مردان داروهای هورمونی است. بزرگ شدن سینه در نوزادی، دوره بلوغ و مردان ۵۰ سال به بالا امری طبیعی است که می‌توانید صبر کنید تا ورم برطرف شود. اما معمولا در سنین بالای ۵۰ سال دیگر تورم از بین نمی‌رود. اگر به‌خاطر ظاهر سینه‌ها احساس خجالت و کمبود اعتماد به نفس پیش بیاید درمان درد ژنیکوماستی جراحی خواهد بود.

متن انگلیسی:
.Most cases of gynecomastia happen during puberty
ترجمه متن:
اغلب موارد ابتلا به ژنیکوماستی در دوره بلوغ به وجود می‌آیند.

hopkinsmedicine

۱۶. درمان قطعی ژنیکوماستی

بزرگ شدن سینه ها در دوران نوزادی و نوجوانی به‌خاطر تغییرات هورمونی زیاد دیده می‌شود که معمولا بین ۶ ماه تا ۲ سال بعد بلوغ هم بدون هیچ‌گونه روند درمانی برطرف می‌شود و نیازی به درمان ژنیکوماستی غده نیست. اما در مردان بعد ۵۰ سال که دیگر تورم خودبه‌خود رفع نمی‌شود اولین و تنها درمان قطعی ژنیکوماستی عمل جراحی است. البته درمواردی ممکن است مصرف دارو هم اثر داشته باشد.

۱۷. رفع سریع ژنیکوماستی – درمان سریع ژنیکوماستی

رفع ژنیکوماستی یا حتی کاهش ژنیکوماستی به بازه زمانی نیاز دارد و نمی‌توان به دنبال راه های درمان ژنیکوماستی سریع بود چرا که در درازمدت برطرف می‌شود. اما رژیم غذایی، ورزش منظم، مصرف دارو می‌توانند به درمان سریع ژنیکوماستی کمک کنند. مصرف داروهایی که میزان ترشح هورمون استروژن در بدن را پایین آورده تا تعادل هورمونی بهم ریخته به حالت طبیعی برگردد می‌توانند در رفع سریع ژنیکوماستی اثرگذار باشند.

دنبال بهترین راه درمان ژنیکوماستی هستی؟ همین حالا مشاوره بگیر.

درمان ژنیکوماستی خفیف

ژنیکوماستی خفیف عارضه‌ اختلال هورمونی است که بیشتر پسران جوان را درگیر می‌کند. در ژنیکوماستی خفیف فرم سینه و اندازه آن تغییر قابل توجهی ندارد و فقط نوک سینه‌ها بزرگ می‌شود و بیشتر ورزشکاران و بدنسازان با آن مواجهند. درمان ژنیکوماستی خفیف بسته به نوع و شدت عارضه به شکل زیر خواهد بود:

شدت ژنیکوماستی خفیفروش های درمان ژنیکوماستی خفیف
گرید ۱ بیماری بدون پیشرفتورزش شنا و پرس سینه همراه با رژیم غذایی
گرید ۲درمان با دارو برای کاهش درد و رفع بزرگی سینه‌ها
روش درمان ژنیکوماستی خفیف


درمان ژنیکوماستی شدید

برای درمان ژنیکوماستی شدید باید دسته‌بندی درجات این بیماری را بشناسید:

درجهنشانه‌هادرمان
گرید ۱افزایش حجم
تغییر شکل غیرطبیعی
تغییر سبک زندگی
ورزش
رژیم غذایی
گرید ۲بزرگی حجم پستان
برجستگی نوک سینه
درمان دارویی
گرید ۳افزایش قابل توجه حجم پستان
تشدید مشکلات روحی برای بیمار
شل شدن و افتادگی پوست دور توده
جراحی
گرید ۴بزرگی بیش از حد پستان
آویزان و شل شدن سینه‌ها شبیه سینه زنانه
جراحی و برداشتن بافت اضافه سینه‌ها
روش درمان ژنیکوماستی شدید

درمان ژنیکوماستی مادرزادی

گاهی ممکن است نوزاد با این عارضه متولد شود. علت آن تاثیر هورمونهای مادر روی جنین است. ژنیکوماستی مادرزادی نیازی به درمان نداشته و در بیشتر مواقع خود به خود بعد از چند ماه برطرف می‌شود.

درمان ژنیکوماستی کاذب

علت اصلی ژنیکوماستی کاذب چاقی و افزایش چربی در ناحیه سینه است. روش‌های مختلفی برای درمان ژنیکوماستی کاذب وجود دارند. اما بهترین راه ورزش و رژیم لاغری است.

  • لیپوساکشن
  • تغذیه سالم و ورزش
  • جراحی
  • لیزر
  • مصرف دارو

درمان ژنیکوماستی نوجوانان چیست؟ – درمان ژنیکوماستی در بلوغ

ژنیکوماستی در بلوغ پدیده طبیعی است که معمولا خودبه‌خود برطرف می‌شود و صرفا معاینه توسط پزشک کفایت می‌کند. اما اگر درد و شدت عارضه زیاد باشد بسته به تشخیص پزشک و انجام آزمایش‌های مکمل می‌توان سراغ درمان هورمونی با دارو رفت.

درمان ژنیکوماستی کودکان

اگر تغییر حالت سینه‌ها در کودکان در فاصله ۶ تا ۱۲ ماه به حالت طبیعی خود برنگردد پزشک می‌تواند برای درمان ژنیکوماستی کودکان از دارو برای ایجاد تعادل هورمونی استفاده کند.

دوران نقاهت ژنیکوماستی – طول درمان عمل ژنیکوماستی

دوره نقاهت و بهبودی بعد از عمل جراحی برای رفع ژنیکوماستی بین ۴ تا ۶ هفته است. بعد از این مدت می‌توانید فعالیت‌های روزمره خود را از سر بگیرید.

درمان غده ژنیکوماستی با چربی فرق دارد؟

اگر بزرگ شدن سینه‌ها به‌خاطر فیبروز بافت توده‌ای باشد غده ژنیکوماستی است و درمان آن با چربی متفاوت است. برای درمان غده ژنیکوماستی باید هورمون درمانی انجام شود یا با جراحی بافت غده سینه برداشته شود. برای رفع چربی‌های سینه می توان از رژیم غذایی و ورزش کمک گرفت تا چربی‌های سینه آب شوند یا اگر این روش‌ها جواب ندادند عمل زیبایی موثر خواهد بود. اما ورزش گزینه درمانی مناسبی برای رفع ژنیکوماستی نخواهد بود و صرفا حجم سینه را کم می‌کند.

بهترین درمان بیماری ژنیکوماستی چیست؟ – بهترین روش درمان ژنیکوماستی

درحال حاضر بهترین راه درمان ژنیکوماستی عمل جراحی است که به دو روش لیپوساکشن و لیپولیزر انجام می‌شود که بافت غده از طریق برش مینیاتوری تخلیه می‌شود.

درمان ژنیکوماستی در خانه در صورتی جواب می‌دهد که منظم و در درازمدت باشد.
درمان ژنیکوماستی در خانه در صورتی جواب می‌دهد که منظم و در درازمدت باشد.

بهترین متخصص درمان ژنیکوماستی – بهترین دکتر برای درمان ژنیکوماستی

برای درمان ژنیکوماستی انتخاب بهترین متخصص اهمیت زیادی دارد چرا که قرار است اعتماد به نفس از دست رفته برگردد. بنابراین باید بهترین متخصص درمان ژنیکوماستی را انتخاب کنید که بسته به شرایط و وضعیت بیماری بهترین روش درمان بیماری ژنیکوماستی را به شما پیشنهاد دهد.

پزشکی را انتخاب کنید که از تخصص و مهارت کافی در نحوه درمان ژنیکوماستی برخوردار است و با راه‌های درمان بیماری ژنیکوماستی کاملا آشناست. تجربه و خوشنامی پزشک و رضایت بیماران قبلی هم از معیارهای انتخاب بهترین متخصص درمان ژنیکوماستی هستند.

هزینه درمان ژنیکوماستی در مردان

طبیعی است که هزینه درمان ژنیکوماستی در مردان بسته به شرایط هر بیمار، پزشک متخصص و مرکزی که برای درمان به آن مراجعه می‌کنید متفاوت خواهد بود؛ اما متوسط هزینه‌ درمان ژنیکوماستی در مردان با توجه به روش جراحی و شرایط بیمار بین ۲۵ تا ۵۰ میلیون تومان متغیر است.

ژنیکوماستی و ازدواج

ژنیکوماستی بیماری خطرناکی نیست و خللی در برقراری رابطه و ازدواج آقایان ایجاد نمی‌کند. صرفا روی اعتماد به نفس آن‌ها اثر منفی می‌گذارد و در مواردی باعث می‌شود که مردان از برقراری ارتباط با جنس مخالف و ازدواج فرار کنند. به همین دلیل بهتر است بلافاصله بعد از مشاهده نشانه‌ها به پزشک مراجعه کنید تا زندگی شخصی و اجتماعی‌تان مصون بماند.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

ژنیکوماستی یکی از بیماری‌های مردانه است که به‌خاطر ترشح غیرطبیعی هورمون‌های جنسی استروژن و تستوسترون در نوجوانی به‌وجود می‌آید. گاهی لازم است برای درمان ژنیکوماستی اقدام کرد. ژنتیک، بیماری، تغذیه ناسالم و افزایش وزن از علل اصلی بزرگ شدن سینه ها در مردان هستند. این عارضه معمولا در نوزادی، کودکی و بلوغ خودبه خود برطرف می‌شود اما در افراد بالای ۵۰ سال نیازمند روش درمانی مثل دارودرمانی یا جراحی است.

ورزش و رژیم غذایی را نمی‌توان در زمره انواع روش های درمان ژنیکوماستی اثربخش قرار داد. قطعی‌ترین راه درمان بیماری ژنیکوماستی برای کاهش یا رفع بیماری عمل جراحی با لیزر، لیپوماتیک یا لیپوساکشن است. انتخاب بهترین متخصص و دکتر برای درمان ژنیکوماستی اهمیت زیادی دارد چرا که قرار است مشکل اعتماد به نفس از دست رفته حل شود نه اینکه باری به آن اضافه کنید.

اگر دچار این عارضه هستید و می‌خواهید برای درمان آن اقدام کنید، هر چه زودتر با متخصص غدد و متابولیسم مشورت کنید. در صورت نیاز به جراحی پزشک شما را به جراح پلاستیک ارجاع می‌دهد. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین با متخصص غدد وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

دارودرمانی و جراحی از راه های رفع ژنیکوماستی در مردان هستند.

خیر، هیچ ورزشی نمی‌تواند در رفع ژنیکوماستی به شما کمک کند. بدنسازی تنها برای کاهش ژنیکوماستی کاذب اثرگذار خواهد بود.

برای درمان ژنیکوماستی هورمونی پزشک دارودرمانی را تجویز می‌کند، اگر شدت بیماری زیاد باشد و دارو جواب ندهد جراحی گزینه قطعی درمان خواهد بود.

بله در گرید خفیف، درمان ژنیکوماستی با دارو امکان‌پذیر است که تعادل هورمونی از دست رفته را برقرار می‌کند.

بهترین داروی درمان ژنیکوماستی، تاموکسیفین است که برای جلوگیری از افزایش ترشح استروژن تجویز می‌شود.

ورزش صرفا برای کاهش چربی و ژنیکوماستی کاذب فایده دارد و روش درمانی قطعی برای ژنیکوماستی نیست.

بیشتر پزشک‌ها حداقل ۱۸ سال را برای انجام عمل لازم می‌دانند یعنی وقتی که سن رشد تمام شده باشد.

این بیماری برگشت پذیر نیست و عضلات سینه دوباره رشد غیرطبیعی ندارند.

برش‌های جراحی مینیاتوری است و در صورت رعایت مراقبت هیچ جای زخمی باقی نمی‌ماند.

بله با رعایت مراقبت‌های بعد عمل هیچ اثری از جای زخم عمل جراحی باقی نمی‌ماند.

قطعا عمل جراحی بهترین و قطعی‌ترین روش درمانی ژنیکوماستی در مردان است که نتیجه بلندمدت‌تری دارد.

امتیاز شما به مقاله:
(5از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
از سال ۹۵ فعالیت خود را در حوزه تولید و مدیریت محتوا آغاز کرده‌ام و همیشه مشتاق روبرویی با موقعیت‌های جدید شغلی‌ هستم. آشنایی با دنیای متفاوت در حوزه‌های مختلف مانند پزشکی و سلامت نیز من را به دنبال کردن سبک زندگی سالم تشویق می‌کند. به همین دلیل همکاری‌ام با دکترتو شروع شد.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره درمان ژنیکوماستی

  1. عبدالکریم شاهوزهی گفت:

    سینه هایم خیلی بزرگ داره میشه چکار کنم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      احتمال اختلال هورمونی و افزایش چربی وجود دارد
      در صورت ایجاد درد و ترشحات می تواند خطرناک هم باشد
      بهتر است به اورولوژیست مراجعه کنید