داروهای ژنیکوماستی که توسط پزشک تجویز می‌شوند

آنچه در این مقاله می‌خوانید

ژنیکوماستی در برخی مواقع با دارو درمان می‌شود. این داروها از طریق کاهش هورمون زنانه یا افزایش هورمون مردانه عمل می‌کنند. تاموکسیفن رایج‌ترین دارویی است که برای این بیماری تجویز می‌شود. اگر دارو جوابگو نباشد، احتمالا جراحی پیشنهاد می‌شود.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 9 دقیقه
داروهای ژنیکوماستی

آیا پزشک برای شما داروهای ژنیکوماستی را تجویز کرده است؟ ژنیکوماستی یا بزرگی سینه در مردان مشکل رایجی است که بسیاری از مردان و پسران نوجوان در طول زندگی آن را تجربه می‌کنند. در بسیاری از مواقع این عارضه نیازی به درمان ندارد. اما گاهی ممکن است پزشک درمان دارویی ژنیکوماستی را تجویز کند. دارو های ژنیکوماستی انواع مختلفی دارند و هر کدام با مکانیسم خاصی روی سینه تاثیر می‌گذارند.

اگر می‌خواهید در مورد رفع ژنیکوماستی با دارو بدانید، در این مطلب همراه ما باشید. در ادامه توضیح می‌دهیم که چه داروهایی برای ژنیکوماستی تجویز می‌شود؟ کدام دارو گزینه بهتری است؟ تا چه حد این داروها موثر هستند؟ آیا با استفاده از دارو می‌توان از جراحی جلوگیری کرد؟

اگر به دنبال راهی برای درمان ژنیکوماستی با دارو هستید، حتما با متخصص غدد و متابولیسم مشورت کنید. پزشک داروهای مورد نیاز شما را تجویز می‌کند. اما اگر با دارو این مشکل برطرف نشود، شما را به جراح پلاستیک ارجاع داده تا جراحی انجام شود. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی وآنلاین با پزشک وجود دارد.

داروهای ژنیکوماستی چیست؟

داروی ژنیکوماستی چیست؟ این سوال احتمالا اولین سوال شما برای رفع ژنیکوماستی است. ژنیکوماستی وضعیتی است که معمولا به دلیل تغییرات هورمونی ایجاد شده و سینه آقایان بزرگ می‌شود. در این وضعیت میزان تولید هورمون استروژن (هورمون زنانه) بیشتر شده یا میزان ترشح هورمون تستوسترون (هورمون مردانه) کم می‌شود. بزرگی سینه گریدهای مختلف داشته و پزشک با توجه به گرید ژنیکوماستی، مدت زمان این عارضه و سن بیمار گزینه‌های درمانی را بررسی می‌کند. برای آشنایی با انواع مختلف و گریدهای مختلف ژنیکوماستی مقاله ژنیکوماستی چند گرید دارد را مطالعه کنید.

از اولین گزینه‌های درمان تجویز دارو است. داروی بیماری ژنیکوماستی روی هورمون‌ها تاثیر گذاشته و به مرور سایز سینه کوچک می‌شود. اگر این داروها تاثیری نداشته باشند، گزینه آخر جراحی ژنیکوماستی است.

آیا درمان ژنیکوماستی با دارو امکان پذیر است؟

رفع ژنیکوماستی با دارو امکان‌پذیر است. این داروها در واقع در دسته هورمون درمانی قرار گرفته و با تنظیم ترشح هورمون‌ها به درمان این مشکل کمک می‌کنند. اما باید بدانید که در حال حاضر سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) هیچ دارویی برای ژنیکوماستی تایید نکرده است. پزشک قبل از پیشنهاد جراحی دسته‌ای از داروهای هورمونی را تجویز کرده تا تاثیر آنها را روی بزرگی سینه مردان مشخص کند.

دارو ژنیکوماستی – ژنیکوماستی درمان دارویی

داروهای ژنیکوماستی روی هورمون‌ها تاثیر می‌گذارند. این داروها معمولا در یکی از سه دسته زیر قرار دارند.

  • داروهای ضد استروژن: این داروها سطح استروژن را در بدن مردان کاهش می‌دهد.
  • داروی جایگزین تستوسترون: این دارو برای مردانی تجویز می‌شود که میزان ترشح هورمون مردانه در آنها پایین است. معمولا این داروها برای مردان مسن تجویز می‌شوند.
  • داروهای مهارکننده آروماتاز: این دسته از داروها از تولید استروژن جلوگیری می‌کنند. البته داروهای مهارکننده آروماتاز به نسبت دو دسته داروی قبل موفقیت پایین‌تری داشتند. کاربرد اصلی این دسته از داروها درمان سرطان سینه و تخمدان در زنان یائسه است.

در ادامه دارو برای رفع ژنیکوماستی را معرفی کرده و انواع قرص و داروهای تزریقی برای ژنیکوماستی را معرفی می‌کنیم.

داروهای مختلفی برای درمان ژنیکوماستی تجویز می‌شود.
داروهای مختلفی برای درمان ژنیکوماستی تجویز می‌شود.

قرص برای درمان ژنیکوماستی

اگر پزشک تشخیص دهد که ژنیکوماستی خود به خود درمان نمی‌شود یا بعد از چند ماه هیچ اثر مثبتی مشاهده نشود، احتمالا قرص ژنیکوماستی تجویز می‌کند. به ویژه برای مردان مبتلا به ژنیکوماستی ایدیوپاتیک (بدون علت مشخص) که بیشتر از سه ماه طول بکشد، یک دوره کوتاه سه تا شش ماهه قرص ضد ژنیکوماستی تجویز می‌شود. در ادامه انواع قرص برای ژنیکوماستی را به شما معرفی می‌کنیم.

۱. مصرف تاموکسیفن برای ژنیکوماستی

تاموکسیفن یکی از اصلی‌ترین دارو های ژنیکوماستی است. درمان ژنیکوماستی با تاموکسیفن امکان‌پذیر است. مهم‌ترین کاربرد این دارو درمان سرطان سینه هورمون مثبت است. در این نوع سرطان سلول‌های سرطانی برای رشد به استروژن یا پروژسترون نیاز دارند. این داروی هورمونی میزان فعالیت استروژن را در سینه‌ها مسدود می‌کند و از این طریق روی ژنیکوماستی تاثیر می‌گذارد.

تاموکسیفن ژنیکوماستی را درمان می‌کند. اما اگر بعد از چند ماه مصرف دارو، سایز سینه تغییر نکند، احتمال دارد پزشک جراحی را پیشنهاد دهد.

از عوارض این قرص رفع ژنیکوماستی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • گرگرفتگی و تعریق شبانه
  • احتباس مایعات
  • تورم پا
  • حالت تهوع
  • بثورات پوستی
  • اختلال نعوظ
  • خستگی
  • سردرد

از خطرات نادر این داروی رفع ژنیکوماستی می‌توان به لخته شدن خون، ترومبوز ورید عمقی، سکته مغزی و آب مروارید و سایر مشکلات چشم اشاره کرد.

دوز مصرف تاموکسیفن برای ژنیکوماستی (مقدار مصرف تاموکسیفن برای ژنیکوماستی)

قرص تاموکسیفن برای ژنیکوماستی می‌تواند موثر باشد. دوز مصرفی آن به سن بیمار و درجه بیماری بستگی دارد. معمولا برای نوجوانان پزشک دارویی تجویز نمی‌کند. اما اگر ژنیکوماستی شدید باشد یا باعث خجالت و حساسیت بیمار شود، پزشک برای مدت زمان کوتاهی این دارو را تجویز می‌کند.

در مردان بزرگسالی که علت دقیق ژنیکوماستی مشخص نیست، تاموکسیفن برای درمان ژنیکوماستی حدود ۳ تا ۶ ماه تجویز می‌شود. برای این دسته از بیماران پزشک روزانه یک عدد قرص تاموکسیفن ۱۰ میلی‌گرم تجویز می‌کند.

تاموکسیفن در ژنیکوماستی

طریقه مصرف تاموکسیفن برای ژنیکوماستی

تاموکسیفن برای ژنیکوماستی موثر بوده و روی ترشح هورمون استروژن تاثیر دارد. این دارو به شکل قرص تجویز شده و معمولا باید یک بار در روز مصرف شود. می‌توانید قرص تاموکسیفن را در هر ساعتی از روز همراه یا بدون غذا مصرف کنید. البته قرص باید منظم مصرف شود. اگر مصرف دارو را فراموش کرده‌اید و بیش از ۱۲ ساعت از مصرف آن گذشته است، آن دوز را نادیده گرفته و در نوبت بعدی فقط یک عدد قرص مصرف کنید.

تاثیر تاموکسیفن بر ژنیکوماستی

تاموکسیفن جزء داروهای ژنیکوماستی است که روی هورمون استروژن تاثیر گذاشته و تولید آن را در سینه مسدود می‌کند. این هورمون زنانه بوده و با کاهش آن در بدن مرد، مشکل بزرگی سینه برطرف می‌شود.

نمی‌دونی برای درمان ژنیکوماستی تاموکسیفن مصرف کنی یا نه؟

هر سوالی داری از متخصص بپرس.

متن انگلیسی:
When the patient experiences pain or is unable to undergo any other type of treatment, selective estrogen receptor modulators (SERMs)(antiestrogens), such as tamoxifen or raloxifene, have been used. They have been reported to be effective in producing pain relief and reducing breast size in two out of three patients
ترجمه متن:
هنگامی که بیمار درد را تجربه می‌کند یا قادر به انجام هر نوع درمان دیگری نیست، از تعدیل‌کننده‌های انتخابی گیرنده استروژن (SERMs) (آنتی استروژن‌ها) مانند تاموکسیفن یا رالوکسیفن استفاده می‌شود. گزارش شده است که آنها در کاهش درد و کاهش اندازه سینه در دو بیمار از هر سه بیمار موثر هستند.

uspharmacist

۲. رالوکسیفن ژنیکوماستی

رالوکسیفن یکی دیگر از داروهای ژنیکوماستی است. البته کاربرد اصلی این دارو درمان و پیشگیری از پوکی استخوان در زنان یائسه است. برای کاهش خطر سرطان سینه هم قرص رالوکسیفن تجویز می‌شود. این دارو در دسته داروهای تعدیل‌کننده گیرنده استروژن انتخابی قرار دارد. با مصرف این قرص ترشح استروژن در سینه مسدود می‌شود. به همین دلیل این قرص برای ژنیکوماستی مفید بوده و ممکن است پزشک آن را تجویز کند.

معمولا رالوکسیفن یک بار در روز همراه یا بدون غذا تجویز می‌شود. باید در یک زمان مشخص آن را مصرف کنید. از عوارض جانبی این داروی ژنیکوماستی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • گرفتگی عضلات پا
  • تورم دست و پا
  • سندرم شبه آنفولانزا
  • درد مفاصل
  • تعریق
  • مشکلات خواب

۳. درمان ژنیکوماستی با کلومیفن – قرص کلومیفن برای ژنیکوماستی

کلومیفن داروی بیماری ژنیکوماستی است که گاهی پزشک آن را تجویز می‌کند. کاربرد اصلی آن درمان ناباروری در زنان و مردان است. این دارو به گیرنده‌های مغز وصل شده و تولید هورمون FSH و LH را در مردان و زنان افزایش می‌دهد. در زنان افزایش تولید این دو هورمون باعث رشد تخمک و تخمک‌گذاری می‌شود. اما در مردان به افزایش تولید تستوسترون و اسپرم کمک می‌کند. به همین دلیل قرص کلومیفن برای ژنیکوماستی هم تجویز می‌شود.

از عوارض جانبی کلومیفن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • گرگرفتگی
  • ناراحتی معده
  • استفراغ
  • ناراحتی سینه
  • سردرد
  • تورم معده
  • افزایش وزن

۴. درمان ژنیکوماستی با پروویرون – قرص پروویرون برای ژنیکوماستی

این داروی ضد ژنیکوماستی در دسته داروهای آندروژن و استروئید آنابولیک است. پروویرون برای درمان سطح پایین تستوسترون در مردان تجویز می‌شود. این داروی ژنیکوماستی به گیرنده‌های آندروژن وصل شده و سطح تستوسترون را در بدن افزایش می‌دهد. ورزشکاران نیز برای افزایش توانایی و توده عضلانی از این دارو استفاده می‌کنند. تاثیر پروویرون بر ژنیکوماستی مثبت است. اما دقت داشته باشید که مصرف زیاد آن می‌تواند وضعیت ژنیکوماستی را تشدید کند.

از عوارض جانبی این دارو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • افزایش کلسترول (افزایش چربی خون)
  • مشکلات کبدی
  • بزرگ شدن پروستات
  • احتباس مایعات
  • رشد بیش از حد مو

متن انگلیسی:
Proviron is taken orally so it’s important to identify the right dosage for yourself since a single Proviron tablet contains 10, 25, and 50 mg of active steroids.The best way to take Proviron is two times daily because it only has a half-life of 12 hours
ترجمه متن:
پروویرون به صورت خوراکی مصرف می‌شود، بنابراین مهم است که دوز مناسب را برای خود مشخص کنید. زیرا یک قرص Proviron حاوی ۱۰، ۲۵ و ۵۰ میلی‌گرم استروئید فعال است. بهترین راه برای مصرف قرص پروویرون دو بار در روز است، زیرا نیمه عمر آن فقط ۱۲ ساعت است.

outlookindia

۵. درمان ژنیکوماستی با لتروزول – قرص لتروزول برای ژنیکوماستی

لتروزول قرص جلوگیری از ژنیکوماستی است که برخی پزشکان آن را تجویز می‌کنند. البته اگر این بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده شود، تاثیر قرص بیشتر است. معمولا قرص لتروزول برای درمان سرطان سینه در افرادی که قبلا پرتودرمانی انجام داده یا به مدت ۵ سال تاموکسیفن استفاده کرده‌اند، تجویز می‌شود. اما لتروزول برای ژنیکوماستی هم موثر است. این دارو در دسته داروهای مهارکننده آروماتاز غیراستروئیدی قرار دارد. به همین دلیل میزان استروژن بدن را کاهش داده و به درمان ژنیکوماستی با دارو کمک می‌کند.

از عوارض این داروی ژنیکوماستی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • گرگرفتگی
  • تعریق
  • حالت تهوع و استفراغ
  • از دست دادن اشتها
  • یبوست
  • سوزش سر دل
  • تغییرات وزن
برخی داروها مقدار استروژن را در بدن کاهش داده و به درمان ژنیکوماستی کمک می‌کنند.
برخی داروها مقدار استروژن را در بدن کاهش داده و به درمان ژنیکوماستی کمک می‌کنند.

۶. دانازول برای ژنیکوماستی

قرص های ضد ژنیکوماستی انواع مختلفی دارند. پزشکان روی داروهای مختلف تحقیق کرده تا بهترین درمان‌های ژنیکوماستی را پیدا کنند. دانازول یکی از داروهایی است روی آن تحقیق شده و مشخص شده است که به عنوان جایگزین جراحی می‌تواند ژنیکوماستی را کاهش دهد.

کاربرد اصلی داروی دانازول درمان آندومتریوز در زنان است. همچنین برای درمان فیبروکیستیک سینه (تورم و حساسیت سینه بدون وجود توده سرطانی) هم از این دارو استفاده می‌شود. این دارو در دسته هورمون‌های آندروژنیک قرار دارد.

از عوارض این دارو برای ژنیکوماستی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • آکنه
  • افزایش وزن
  • چربی پوست و مو
  • گرگرفتگی
  • تعریق
  • عصبی شدن

۷. درمان ژنیکوماستی با سوماتروپین

سوماتروپین یکی از قرص های ژنیکوماستی است. سوماتروپین یک داروی جایگزین هورمون رشد است. این دارو برای کودکان و بزرگسالان با کمبود هورمون رشد تجویز می‌شود. این دارو به صورت مایع بوده و به صورت تزریق زیر جلدی تجویز می‌شود. هورمون رشد پروتئینی است که توسط غده هیپوفیز ساخته می‌شود. در چند سال اخیر ورزشکاران از داروی سوماتروپین در رژیم‌های غیرقانونی استروئید آنابولیک استفاده می‌کنند. این دارو می‌تواند در مردان با تستوسترون پایین مفید باشد.

البته این دارو میزان تستوسترون را افزایش نمی‌دهد. اما ترکیب آن با تستوسترون درمانی باعث افزایش توده بدون چربی و مواد معدنی استخوان می‌شود.

از عوارض جانبی این دارو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • ضخیم شدن پوست در محل تزریق
  • درد، قرمزی و تورم در محل تزریق
  • سردرد
  • درد عضلانی
  • گلودرد
  • سرفه
  • گوش درد

آیا ورزش و تغذیه بر روی درمان ژنیکوماستی تاثیر دارد؟

رفع ژنیکوماستی با ورزش امکان‌پذیر است. اما این مورد را باید بدانید که هیچ تمرین ورزشی وجود ندارد که فقط چربی منطقه خاصی را از بین ببرد. شما می‌توانید دو دسته تمرینات را برای حل این مشکل انجام دهید. دسته‌ای از تمرینات چربی کلی بدن را از بین می‌برد و دسته دیگر به عضله‌سازی سینه کمک می‌کنند. در نتیجه پوست شل ناحیه سینه هم سفت شده و مشکل بزرگی و افتادگی سینه برطرف می‌شود.

۸. درمان ژنیکوماستی با تستوسترون – تستوسترون ژنیکوماستی

در بیماری ژنیکوماستی ممکن است سطح تستوسترون کاهش پیدا کرده باشد. به همین دلیل در این وضعیت از داروهای جایگزین تستوسترون استفاده می‌شود. البته دقت داشته باشید که افزایش سطح تستوسترون خود باعث بدتر شدن وضعیت ژنیکوماستی می‌شود. تستوسترون می‌تواند به استروژن تبدیل شود و تعادل هورمونی را به هم بزند. به همین دلیل باید درمان با دقت بالایی انجام شود.

کدام دارو بیشترین تاثیر را در رفع ژنیکوماستی دارد؟ با متخصص مشورت کن.

خواص زردچوبه برای ژنیکوماستی

زردچوبه یکی از موادی است که از ژنیکوماستی پیشگیری کرده یا سایز سینه مردان را کاهش می‌دهد. این ادویه حاوی کورکومین است که خواص زیادی دارد. ریشه زردچوبه استروژن را مسدود کرده و حساسیت به استروژن را کاهش می‌دهد.

پماد ژنیکوماستی

برای درمان ژنیکوماستی پمادها و کرم‌هایی مانند کرم وینکسان وجود دارد که سایز سینه در مردان را کاهش می‌دهند. اما این پمادها روی هورمون‌ها تاثیری نداشته و بیشتر برای چربی‌سوزی و تقویت ماهیچه‌ها استفاده می‌شوند. در واقع برای درمان ژنیکوماستی چرب (شبه ژنیکوماستی) ناشی از چاقی و اضافه وزن می‌توان از این کرم‌ها استفاده کرد.

بهترین دارو برای درمان ژنیکوماستی چیست؟

داروهای ضد استروژن و داروهای جایگزین تستوسترون از موثرترین داروها برای درمان ژنیکوماستی هستند. معروف‌ترین دارویی که برای ژنیکوماستی تجویز می‌شود، تاموکسیفن است که میزان ترشح استروژن در سینه را مسدود می‌کند.

در جدول زیر می‌توانید داروهای ژنیکوماستی را مشاهده کنید.

نام دارواثرگذاری روی ژنیکوماستی
تاموکسیفنمیزان فعالیت استروژن را در سینه‌ها مسدود می‌کند.
رالوکسیفنبا مصرف این قرص ترشح استروژن در سینه مسدود می‌شود.
کلومیفندر مردان به افزایش تولید تستوسترون و اسپرم کمک می‌کند.
پروویرونبرای درمان سطح پایین تستوسترون در مردان تجویز می‌شود.
لتروزولمیزان استروژن بدن را کاهش داده و به درمان ژنیکوماستی کمک می‌کند.
بهترین داروها برای درمان ژنیکوماستی

آیا مصرف دارو باعث ژنیکوماستی می شود؟

گاهی ممکن است علت بزرگ شدن سینه در مردان مصرف دارویی خاص باشد. برخی داروها اثر معکوس داشته و باعث افزایش هورمون زنانه در مردان یا کاهش هورمون مردانه می‌شوند.

گاهی هم ممکن است افزایش هورمون پرولاکتین باعث بروز این مشکل شود. پرولاکتین ژنیکوماستی را تشدید می‌کند. این هورمون در تحریک شیردهی زنان موثر است. اما در مردان تولید تستوسترون و اسپرم را کاهش می‌دهد.

۱. فیناستراید وژنیکوماستی

ژنیکوماستی فیناستراید جزء اولین مواردی است که پزشک آن را بررسی می‌کند. داروی فیناستراید برای درمان هیپرتروفی خوش‌خیم پروستات تجویز می‌شود. گاهی هم برای درمان ریزش مو با الگوی مردانه پزشک آن را تجویز می‌کند. این دارو از ترشح هورمون مردانه جلوگیری کرده و تاثیر منفی روی ژنیکوماستی دارد. معمولا با قطع مصرف دارو، وضعیت ژنیکوماستی معکوس می‌شود.

۲. اسپیرونولاکتون ژنیکوماستی

اسپیرونولاکتون دارویی است که برای بیماران هیپرآلدوسترونیسم تجویز شده و باعث کاهش تولید تستوسترون می‌شود. در نتیجه منجر به ژنیکوماستی شده و سینه مردان بزرگ می‌شود. پزشک با قطع مصرف دارو این مشکل را برطرف می‌کند.

۳. ماری جوانا ژنیکوماستی

ماری جوانا یکی از موادی است که باعث بزرگی سینه در مردان می‌شود. مصرف زیاد ماری جوانا باعث کاهش تستوسترون در بدن می‌شود.

۴. استروژن ژنیکوماستی

استروژن نوعی هورمون زنانه است که در بدن مردان نیز به مقدار کمی وجود دارد. اما اگر مقدار ترشح این هورمون در بدن افزایش پیدا کند یا تعادل آن با هورمون تستوسترون به هم بخورد، باعث ژنیکوماستی می‌شود.

ژنیکوماستی از عوارض برخی داروها بوده که معمولا با قطع صرف دارو برطرف می‌شود.
ژنیکوماستی از عوارض برخی داروها بوده که معمولا با قطع صرف دارو برطرف می‌شود.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

ژنیکوماستی دارو یکی از مواردی است که افراد زیادی در اینترنت جستجو کرده یا از پزشک در مورد درمان دارویی ژنیکوماستی می‌پرسند. بدون شک داروهای ژنیکوماستی عوارض و مشکلات کمتری نسبت به جراحی دارند. اما تاثیر آنها از فردی به فرد دیگر متفاوت است. برای برخی مردان تنها راه جراحی بوده و نمی‌توان با دارو سایز سینه را کاهش داد.

داروهایی که برای ژنیکوماستی تجویز می‌شود معمولا شامل تاموکسیفن، رالوکسیفن، کلومیفن، پروویرون و لتروزول می‌شوند. این داروها سطح هورمون‌های استروژن و تستوسترون را تغییر داده و از این طریق ژنیکوماستی را درمان می‌کنند.

اگر شما هم دچار این عارضه هستید و می‌خواهید درمان دارویی ژنیکوماستی را شروع کنید، باید با متخصص غدد و متابولیسم مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین با متخصص غدد و متابولیسم وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

معمولا پزشک قبل از پیشنهاد جراحی ژنیکوماستی برای دوره کوتاهی هورمون درمانی را توصیه می‌کند. این داروها روی ترشح استروژن یا تستوسترون تاثیر گذاشته و ممکن است باعث کاهش سایز سینه در مردان شوند.

هر کدام از این داروها می‌توانند تاثیر خوبی روی ژنیکوماستی داشته باشند. برخی از آنها جایگزین تستوسترون بوده و برخی دیگر سطح استروژن را کاهش می‌دهند. قرص تاموکسیفن از داروهای معروفی است که بسیاری از پزشکان برای درمان ژنیکوماستی تجویز می‌کنند.

قرص تاموکسیفن یک تعدیل‌کننده انتخابی استروژن است که برخی بدنسازان بعد از پایان چرخه استروئید از آن استفاده می‌کنند.

امتیاز شما به مقاله:
(4.7از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره داروهای ژنیکوماستی

  1. رضا گفت:

    ببخشید من ۱۹ سالمه و اینکه نمیدونم ژنیکوماستی دادم یا بخاطر چاقی و اینکه بدون نوبت گیری چگونه بفهمم ک ژنیکوماستی هستم یا ن

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      این بیماری فقط با معاینه بوسیله متخصص انجام می شود

  2. ناشناس گفت:

    ایا ژینوماستیک با دارو بر طرف میشود

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله
      زیر نظر متخصص اورولوژیست دارو مصرف نمایید

  3. پوریا گفت:

    سلام.بنده با سن ۳۲ سال برای بزرگی سینه به دکتر فوق تخصص غدد رفتم.که طی ازمایش توستسترون زیر نرمال و بسیار کم بود. این آمپول را تجویز کرد که تا الان ده تا زدم.اما وضعیت ژنیکوماستی من بدتر شده و بزرگتر شده که میگه روندش همینه فعلا.لطفا پزشکان و کارشناسان سایت کمک کنند آیا این روند هورمون درمانی درسته و طبیعیه؟یا باید متوقف و نزد پزشک دیگری بروم؟به سمت پزشک جراح عمومی برم بهتر نیست؟لطفا و خواهشا به بنده کمک کنید.آبرو برام نمونده

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      تستسترون ممکن است بدتر کند
      ابتدا سونو‌انجام دهید
      و بهتر است زیر نظر متخصص اورولوژیست باشید

      1. پوریا گفت:

        چرا میگید برای ژنیکوماستی به متخصص اورولوژیست مراجعه کنم؟دقیقا چه ربطی بهم دارند؟

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          بخشی از مشکلات غدد مردانه زیر مجکوعه درمانی اورورلوژیست می باشد
          متخصص غدد هم می توانید مراجعه کنید

  4. اردشیر گفت:

    ممنون ازشما.من به تجویز پزشک داروی استروژن ساز مصرف کردم و بلافاصله افزایش شدید وزن وسایزسینه بعد باورزش شدید سایز کمرم کم شده ولی سینه هام اصلا حتی با کشنده ترین نوع حرکات بورپی و سایر حرکات

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      به علت مصرف هورمون این اتفاق افتاده است و برای ککمتر شدن سایز سینه زمان نیاز است.