درباره‌ی اختلالات و بیماری های جنسی بیشتر بدانیم

آنچه در این مقاله می‌خوانید

اختلالات و بیماری های انواع مختلفی دارند، مانند سرد مزاحی، کاهش میل جنسی و اختلال ارگاسم. اختلالات نعوظ، زود انزالی، دیرانزالی و انحرافات جنسی از شایع‌ترین اختلالات جنسی در مردان هستند. اختلالات جنسی می‌توانند ریشه‌های روانی یا جسمی داشته باشند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 16 دقیقه
sexual disorder

اختلالات و بیماری های جنسی از مشکلات و بیماری‌های شایع زوج‌ها در طول زمان بوده‌اند و توجه به آنها می‌تواند برطرف کننده‌ی بسیاری از مشکلات و مسائل زن و شوهر باشد. بیشتر مواقع فرد از اختلال جنسی که دارد آگاه نیست و تنها نتیجه و اثری که بر سایر ابعاد رابطه‌اش می‌گذارد، توجهش را جلب می‌کند. بیماری‌های جنسی به سادگی تشخیص داده‌نمی‌شوند و برطرف کردن آنها نیازمند تشخیص دقیق و واضح مشکل است.

اختلالات و بیماری‌های جنسی هم ریشه در جسم دارند و هم ریشه در روان. از این رو برای تشخیص و درمان آنها گاها به پزشک متخصص اورولوژی یا متخصص زنان نیاز داریم و گاهی این اختلالات کاملا در حوزه سلامت روان قرار دارند و تشخیص و درمان آنها به عهده‌ی روانشناس و روانپزشک است.

اگر می‌خواهید درباره ی برخی از اختلالات جنسی شایع اطلاعات کسب کنید و آنها را بهتر بشناسید، با دکترتو همراه باشید و این مطلب را تا انتها بخوانید. به یاد داشته‌باشید که کسب آگاهی اولین مرحله در تشخیص و برطرف کردن مشکل است.

انواع اختلالات جنسی

بیماری‌هایی که در دسته‌ی اختلال جنسی قرار می‌گیرند، می‌توانند مختل‌کننده‌ی زندگی جنسی مرد یا زن باشند. اگر هر کدام از زوجین به این اختلالات دچار باشند، بر کیفیت زندگی جنسی طرف مقابل هم اثر می‌گذارد. اختلالات جنسی دسته‌بندی‌های مختلفی دارند که معتبرترین آنها طبق ویرایش پنجم DSM است که در ادامه به معرفی آنها می‌پردازیم.

۱. کاهش میل جنسی

هرچند معمولا کاهش میل جنسی را در زنان مشاهده می‌کنیم اما مردان هم می‌توانند دچار این مشکل شوند. دلایل مختلفی می‌توانند باعث کاهش میل جنسی در فرد شوند که برخی از آنها عبارت‌اند از:

  • در اثر برخی اختلالات و رفتارهای جنسی غیرطبیعی، فرد آسیب جسمی و روانی شدیدی به همسرش وارد می‌کند. در این حالت فرد دچار نوعی انزجار از سکس می‌شود این حالت برای کسانی که پارتنر جنسی سادیست دارند، پیش می‌آید.
  • برخی افراد نمی‌تواند به سادگی نه بگوید و هنگامی که تمایلی به سکس با همسرشان ندارد، قدرت و توانایی نه گفتن را از دست می‌دهد. این دسته از افراد به مرور زمان دچار کاهش میل جنسی می‌شوند.
  • گاهی هم بیماران نسبت به انجام سکس با همسر خود احساس گناه می‌کنند.

معمولا کسانی که دچار کاهش میل جنسی می‌شوند، از سکس بدشان می‌آید یعنی با انزجار جنسی مواجه هستند. مشکل این افراد را می‌توان با روان‌درمانی و جستجو در گذشته، ریشه‌یابی کرد. البته علت کاهش میل جنسی در مردان، همیشه ریشه روانی ندارد. گاهی انجام جراحی‌های وسیع می‌تواند میل جنسی را کاهش دهد. افسردگی، برخی بیماری‌ها، نوسانات هورمونی، شیمی‌درمانی و شرایط دیگر می‌تواند باعث کاهش و یا حتی از‌بین‌رفتن میل جنسی در فرد شود.

انواع اختلالات جنسی
اختلالات و بیماری‌های جنسی انواع مختلفی دارند.

درمان کاهش میل جنسی:

برطرف کردن مشکل تمایل جنسی معمولا سخت و دشوار است. معمولا برای درمان اختلال میل جنسی در مردان و زنان از چند روش استفاده می‌شود. برخی از این روش‌ها عبارت‌اند از:

  • روان درمانی: مردانی و زنانی که به علت‌های روانی نمی‌توانند ارتباط جنسی برقرار کنند و میل جنسی کمی دارند را می‌توان با استفاده از جلسات درمانی و مشاوره، علت‌یابی کرد و به کمک آنها رسید. حمایت شریک جنسی می‌تواند در این زمینه بسیار کمک‌کننده باشد. از طرفی روانشناس باید در درمان این مشکل مهارت و تجربه کافی داشته باشد تا بتواند ریشه‌های کاهش میل جنسی را در فرد بیابد.
  • هورمون درمانی: کمبود تستوسترون در مردان می‌تواند میل جنسی را به طرز چشمگیری کاهش دهد. با تجویز تستوسترون خوراکی و یا تزریقی می‌توان این کمبود را برطرف کرد. البته تأثیر تستوسترون تزریقی بسیار بیشتر از نوع خوراکی آن است. اما اخیرا این این هورمون‌ها در اشکال مختلفی تولید شده‌اند که می‌توانند جایگزین روش تزریقی شوند.

روش‌های مختلفی برای افزایش میل جنسی در مردان وجود دارد، همچنین می‌توانید از داروهای گیاهی برای افزایش میل جنسی در زنان استفاده کنید. کاهش میل جنسی عموما ریشه روانی دارد، اگر با این مشکل مواجه هستید بهتر است ابتدا به متخصص اورولوژی یا متخصص زنان مراجعه کنید. اگر پزشک تشخیص دهد که مشکل شما ریشه روانی دارد شما را به روانشناس یا روانپزشک ارجاع می‌دهد. در دکترتو می‌توانید با بهترین پزشکان برای درمان مشکلات و اختلالات جنسی آشنا شوید، با آنها به‌صورت تلفنی یا اینترنتی مشورت کنید و در صورت نیاز برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

نمی‌دونی چطوری با سو استفاده جنسی مقابله کنی؟

همین الان مشاوره بگیر

۲. اختلال نعوظ

این اختلال در مردان دیده‌می‌شود. اختلال نعوظ به این معناست که این دسته از مردان نمی‌توانند آلت جنسی خود را در طی سکس به‌صورت دائم در حالت نعوظ نگه دارند یا اینکه با وجود تحریک جنسی نعوظ اتاق نمی‌افتد. این اختلال بسیار شایع است و به طور مثال ۲.۵ تا ۳ میلیون مرد انگلیسی از این اختلال جنسی رنج می‌برند که رقم بالایی است. نکته‌ی دیگر این است که تعداد کمی از افرادی که به این اختلال مبتلا هستند به پزشک مراجعه می‌کنند. تبلیغات دارویی به نام سیلدنافیل که جهت درمان اختلال نعوظ به کار برده‌می‌شود باعث شده است که تعداد مراجعه‌کنندگان به پزشک برای درمان این بیماری افزایش یابد.

اختلال نعوظ در بیماران به سه شکایت ویژه تقسیم می‌شود:

  • اشکال در نعوظ پس از تحریک جنسی
  • نگهداری نعوظ
  • کاهش سفتی آلت به هنگام نعوظ.

حداقل یکی از این معیار‌ها برای ۶ ماه و یا بیشتر باید در فرد وجود داشته‌باشد تا بتوان اختلال نعوظ را تشخیص داد. متخصص اورولوژی قبل از تشخیص قطعی اختلال نعوظ، نقش همسر و برانگیختگی هر دو طرف را مورد بررسی قرار می‌دهد، چون در بسیاری از موارد این اختلال ریشه روانی دارد و مربوطه به مشکلات عاطفی بین زوجین است.

درمان اختلال نعوظ

خوشبختانه درمان‌های متعددی برای این اختلال وجود دارد و امکان بازگشت کامل و اصلاح کلی این وضعیت موجود است. مثلا داروهای رفع اختلال نعوظ یکی از این روش‌ها هستند که انواع مختلفی دارند. قرص ویاگرا، سیلدنافیل، اسپری‌های تقویت‌کننده‌ی نعوظ و سایر داروها از این موارد هستند.‌ داروهای برطرف کننده‌ی اختلال نعوظ باید نیم ساعت تا یک ساعت قبل از سکس مصرف شوند. از روش‌های دیگر می‌توان به واکیوم فشاری و حلقه‌ی فشاری اشاره کرد که باعث حفظ جریان خون درآلت تناسلی و حفظ نعوظ می‌شوند.

علت ایجاد اختلال نعوظ

جالب است بدانید که اختلال نعوظ یک بیماری نیست، بلکه علامت یا عوارض یک بیماری دیگر است. این بیماری می‌تواند ارگانیک و یا سایکولوژیک باشد. برخی از علت‌های ایجادکننده‌ی اختلال نعوظ شامل موارد زیر هستند:

  • افزایش فشارخون، چربی خون و دیابت
  • آترواسکلروزیس یا گرفتگی عروق
  • مصرف سیگار و سوء مصرف الکل
  • جراحی لگن یا پروستات
  • برخی از داروها و درمان‌ها مانند پرتودرمانی لگن
  • اختلافات و مشکلات در روابط خانوادگی
  • مشکلات جنسی زن
  • نارسایی کلیه و اختلالات کبدی
  • برخی از مشکلات و اختلالات روانی مانند افسردگی، ترس از شکست در روابط جنسی، نداشتن اعتماد‌به‌نفس و توهمات جنسی
  • بیماری‌های ستون فقرات
  • MS
  • اختلالات هورمونی مثل افزایش پرولاکتین یا کاهش تستوسترون
  • کم‌کاری و پرکاری تیروئید
  • ضربه به آلت تناسلی
  • تحلیل رفتن بافت تعوظی آلت تناسلی.
erection disorder
اختلال نعوظ یکی از اختلالات جنسی شایع در مردان است که با مراجعه به متخصص اورولوژی تا حد زیادی می‌توان آن را درمان کرد.

۳. زودانزالی

انزال زودرس یکی از آزاردهنده‌ترین اختلالات جنسی برای مردان و زنان است که تأثیر بسزایی بر روی شریک جنسی آنها هم می‌گذارد. زودانزالی به شرایطی گفته می‌شود که در آن مرد یا زن، پیش از انجام سکس به طور کامل و معمولا در زیر یک دقیقه دچار انزال می‌شوند و یا به ارگاسم می‌رسد و نمی‌تواند از رابطه‌ی جنسی لذت کافی ببرد. از طرفی با انزال زودرس شریک جنسی خود را راضی نمی‌کند و این مسئله باعث افزایش فشار روانی می‌شود.

علل زودانزالی

زودانزالی علت‌های مختلفی دارد که برخی از آنها عبارت‌اند از:

  • خودارضایی سریع و زیاد در دوره‌ی نوجوانی
  • مصرف برخی از داروها می‌تواند انزال زودرس برای مردان و زنان ایجاد کند.
  • نداشتن از سکس برای مدت طولانی
  • افسردگی
  • اضطراب
  • حساسیت پوست آلت تناسلی.

درمان زود انزالی

برای درمان زودانزالی می‌توان از روش‌های زیر استفاده کرد:

  • استفاده از اسپری تاخیری
  • قرص تاخیری
  • استفاده از لیدوکائین و بی‌حس کننده‌های موضعی
  • بسیاری از داروهای بهبود عملکرد جنسی می‌توانند حساسیت آلت تناسلی را کاهش دهند و برای مدت بیشتری نعوظ را نگه‌دارند. استفاده از این داروها در زنان هم از حساسیت کلیتوریس کم می‌کند.
  • داروهای افزایش دهنده‌ی میزان سروتونین مغز
  • ورزش کگل.
Premature ejaculation
زودانزالی یکی از مشکلات شایع به خصوص در میان مردان است که با روش‌های دارویی، روان‌شناختی و ورزش‌های مختلفی می‌توان آن را درمان کرد.

۴. دیرانزالی

همیشه مشکل در انزال زودرس نیست. گاهی انزال دیررس می‌تواند در فرد ایجاد ناراحتی و اضطراب کند. دیر انزالی به شرایطی گفته می‌شود که در آن از زمان تحریک جنسی تا زمان رسیدن به ارگاسم برای مردان و زنان طولانی می‌شود. گاهی اوقات دیرانزالی را می‌توان طبیعی تلقی کرد. اما اگر این حالت همیشه رخ دهد، مشکل‌ساز است. اگر نیم ساعت یا بیشتر طول می‌کشد تا به ارگاسم برسید یا اگر اصلا به ارگاسم نمی‌رسید و این مشکل دائما تکرار می‌شود بهتر است به متخصص اورولوژی مراجعه کنید.

دیرانزالی می‌تواند باعث ایجاد خستگی و ناراحتی در خود فرد و شریک جنسی او شود. از طرفی احساس اضطراب و کلافگی هم در این حالت زیاد رخ می‌دهد.

علل دیر انزالی

از مهمترین علت‌های تاخیر در انزال می‌توان به افسردگی و اضطراب اشاره کرد. ارگاسم نیازمند آرامش روانی و امنیت خاطر است. در صورتی که مرد یا زن دچار اضطراب و تنش باشد، نمی‌تواند به خوبی تمرکز کند و لذت کافی ببرد. در این شرایط فرد ممکن است اصلا دچار انزال نشود.

برخی از مشکلات قلبی عروقی هم می‌توانند باعث تاخیر در انزال شوند. همچنین بیماری‌های دیگری هم وجود دارند که در ایجاد این وضعیت بی‌تأثیر نیستند‌.

درمان دیر انزالی

این مشکل را می‌توان به دو طریق حل کرد: درمان دارویی و روان درمانی. هرچند هنوز هیچ دارویی برای درمان دیرانزالی توسط FDA تائید نشده‌است، اما برخی داروها برای درمان این مشکل تجویز می‌شوند از جمله:

  • آمانتادین (دارویی برای درمان پارکینسون)
  • سیپروهپتادین (دارویی برای درمان بی‌اشتهایی و آلرژی‌های گوارشی است)
  • بوسپیرون (دارویی ضد اضطراب).

روش دیگر برای درمان دیرانزالی روش روان درمانی و درمان گروهی است. در این روش روانشناس یا روانپزشک سعی می‌کنند ریشه این مشکل را پیدا کنند و با استفاده از درمان‌های روان‌شناختی این مشکل را برطرف کنند.

اگر مشکلات اختلال نعوظ، دیر انزالی یا زودانزالی مواجه هستید بهتر است ابتدا به متخصص اورولوژی یا متخصص زنان مراجعه کنید. اگر پزشک تشخیص دهد که مشکل شما ریشه روانی دارد شما را به روانشناس یا روانپزشک ارجاع می‌دهد. در دکترتو می‌توانید با بهترین پزشکان برای درمان مشکلات و اختلالات جنسی آشنا شوید، با آنها به‌صورت تلفنی یا اینترنتی مشورت کنید و در صورت نیاز برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

همین حالا برای بهبود رابطه جنسی اقدام کن!

۵. سردمزاجی

اختلال سردمزاجی در مردان و زنان، هر دو می‌توان وجود داشته باشد. سردمزاجی زنان معمولا به این شکل است که خانم‌ها نیروی محرکه لازم، انگیزه و تمایل رسیدن به لذت جنسی را دارند اما به گونه‌ای غیرقابل درکی به هیجان جنسی نمی‌رسند. معمولا زنانی که این مشکل را دارند، عنوان می‌کنند که در حین سکس یک مشکل فکری ذهن آنها را به هم می‌ریزد و حواسشان را پرت می‌کند.

در مورد سردمزاجی مردان هم تاحدودی همین مسئله مطرح است. برخی افراد عدم حساسیت پوستی دارند. مثلا در ناحیه‌ی پستان‌ها، نوک پستان‌ها و ناحیه‌ی تناسلی با لمس و خیس‌شدن توسط زبان به اندازه‌ی کافی تحریک نمی‌شود. برخی دیگر تصور ذهنی نامناسبی از خود دارند و همین مسئله در کاهش اعتماد‌به‌نفس و در نتیجه کاهش میل جنسی تأثیر پررنگی دارد.

از دیگر علل سردمزاجی می‌توان به کاهش هورمون‌های جنسی و تحلیل‌رفتن تخمدان‌ها یا بیضه‌ها و کاهش عملکرد آنها اشاره کرد. این مشکل در زنان یائسه و یا خانم‌هایی که نزدیک به یائسگی هستند و همچنین مردان مسن، زیاد دیده می‌شود.

درمان سردمزاجی

انواع روش‌های درمانی که برای درمان سردمزاجی استفاده می‌شود عبارت‌اند از:

  • برای کسانی که حین سکس دچار حواس‌پرتی می‌شوند، تمرین‌های تمرکز پیشنهاد می‌شود.
  • مرطوب‌کردن واژن می‌تواند به بهترشدن تمایل جنسی کمک کند. البته که نباید تنها به این مورد توجه کرد و تجریک دیگر نقاط حساس بدن هم باید مورد توجه قرار گیرد.
  • برای کسانی که عدم حساسیت پوستی دارند، می‌توان استروژن و یا تستوسترون تجویز کرد.
  • معاشقه‌ی طولانی می‌تواند در تحریک جنسی مؤثر باشد.
  • تماشای پورن برای زنان و مردانی که برانگیختگی جنسی کمی دارند مؤثر است.
  • خودارضایی و شناخت بدن می‌تواند یکی از مهمترین نکات در درمان سردمزاجی و مشکل در تحریک جنسی باشد. این مورد به خصوص برای زنان مؤثر است.
sexual disorder
سردمزاجی معمولا در زنان دیده می‌شود و ریشه روانی یا فیزیکی دارد.

۶. اختلال ارگاسم

از نظر فیزیولوژیک، ارگاسم به معنی رسیدن به اوج لذت جنسی است. رسیدن به اوج لذت جنسی مرحله‌ی پس از تحریک جنسی است. در واقع قبل از رسیدن به مرحله‌ی ارگاسم، مرحله‌ی برانگیختگی جنسی باید کامل شود و مشکل اساسی اکثر بیماران این است که در مرحله‌ی برانگیختگی باقی‌ می‌مانند و نمی‌توانند به مرحله‌ی بعدی برسند، در نتیجه به‌تدریج تمایل جنسی خود را از دست می‌دهند و از رابطه‌ی جنسی لذت کافی را نمی‌برند.

خانم‌ها ممکن است شکایت کنند که از نظر جنسی هیجان ندارند و وارد مرحله تهییج جنسی نمی‌شوند، اما با بررسی دقیق‌تر متوجه می‌شویم که خیس‌شدن واژن و پرخونی برای آنها اتفاق می‌افتد. این در حالی است که احساس خوشایند و هیجان لذت‌بخش را ندارند. اختلال ارگاسم در زنان و مردان به دو صورت بروز می‌کند:

  • تاخیر، همیشگی نبودن یا کلا نرسیدن به ارگاسم
  • کاهش واضح شدت ارگاسم.

حداقل یکی از شکایت‌ها و مشکلات بالا باید به مدت ۶ ماه یا بیشتر در فرد وجود داشته‌باشد تا بتوان اختلال ارگاسم را برای آنها تشخیص داد.

آنورگاسمی چیست؟

شایع‌ترین حالت اختلال ارگاسم، عدم توانایی رسیدن به ارگاسم است. این حالت اصطلاحا آنورگاسمی نامیده می‌شود. البته بیمارانی که با خودارضایی می‌توانند به ارگاسم برسند اما در سکس با همسر ارگاسم را تجربه نمی‌کنند هم در این دسته قرار می‌گیرند. در خانم‌ها، برخی مواقع ممکن است در بدن زن انقباضات کف لگنی که مشابه ارگاسم است رخ دهد، اما به این علت که با هیچ احساسی همراه نیست، ارگاسم تلقی نمی‌شود.

علت اختلال ارگاسم

اختلالات ارگاسم علت‌های مختلفی می‌توانند داشته‌باشند که برخی از آنها عبارت‌اند از:

  • اختلالات عروقی
  • بیماری‌های هورمونی و عدم بالانس آنها؛ مثلا کاهش استروژن و یا تستوسترون و افزایش پرولاکتین می‌تواند از این دسته موارد باشند.
  • ناهنجاری‌های ساختاری
  • مشکلات نورولوژیک
  • عوامل روانی
  • برخی بیماری‌ها مانند دیابت
  • عفونت‌های دستگاه تناسلی.

درمان اختلال ارگاسم

برای برطرف‌کردن مشکل ارگاسم در افراد، باید دقیق علت آن را شناسایی کرد. مثلا ممکن است زنی دارای عفونت واژن قارچی باشد و همین مسئله خیس‌شدن و مرطوب‌شدن واژن را مشکل کند. پس باید ابتدا عفونت برطرف شود تا مشکل ارگاسم هم حل شود. به هر حال تدابیر درمانی مختلفی برای اختلال ارگاسم در نظر گرفته می‌شوند که عبارت‌اند از:

  • برطرف‌کردن مشکلاتی که باعث ایجاد آنورگاسمی شده‌اند؛ مثلا عفونت، بالا و پایین‌بودن هورمون‌های تیروئیدی و مسائل دیگر
  • هورمون درمانی (استروژن و یا تستوسترون تراپی)
  • بررسی مسائل ساختاری (مثلا اگر در ناحیه‌ی کلیتوریس و یا بدیگر بخش‌های تحریک‌پذیر تناسلی مشکلی وجود دارد، باید برطرف شود)
  • برگزاری جلسات مشاوره و روان درمانی.
sexual disorder
ارگاسم به اوج لذت جنسی گفته می‌شود که متاسفانه بسیاری از زنان و مردان از آن بی‌بهره هستند.

۷. اختلالات مربوط به زنان

برخی اختلالات جنسی تنها در خانم‌ها دیده می‌شود که عبارت‌اند از:

اختلال درد هنگام مقاربت

بسیاری از خانم‌ها هنگام دخول احساس درد می‌کنند که به دیسپارونی یا درد هنگام مقاربت معروف است. این درد ممکن است علت‌های مختلفی داشته‌باشد. برخی از این علت‌ها در ادامه معرفی شده‌اند.

  • عفونت: وجود التهاب و زخم دهانه‌ی رحم می‌تواند سکس را دردناک و حتی غیرقابل تحمل کند. معمولا بعد از نزدیکی با عفونت واژن، زنان دچار لکه‌بینی می‌شوند. عفونت واژن را با داروی متناسب درمان می‌کنند. در صورتی که درمان دارویی جوابگو نباشد، از کرایوتراپی یا به عبارتی یخ‌گذاری استفاده می‌شود. البته تنها دلیل عفونت و زخم در ناحیه تناسلی، عفونت واژن نیست، بسیاری از بیماری‌ های مقاربتی هم باعث ایجاد مشکلات زیادی در ناحیه واژینال می‌شوند که مقاربت را با درد همراه می‌کنند.
  • خشکی واژن: از اصلی‌ترین علت‌های دردناک بودن نزدیکی می‌تواند خشکی واژن باشد. استفاده از ژل لوبریکانت‌ از بهترین راه‌های درمانی خشکی واژن هستند که در انواع مختلف در دسترس‌اند.

واژینیسموس

یکی از انواع اختلالات جنسی در زنان و همچنین یکی از شایع‌ترین علت‌های درد هنگام نزدیکی واژینیسموس است که به معنی بسته‌شدن مسیر ورودی آلت تناسلی مرد به واژن است. در این حالت عضلات کف واژن به طور محکم منقبض می‌شوند و راه ورود را تنگ و دشوار می‌کنند. در بسیاری از شرایط آلت تناسلی مرد نمی‌تواند وارد واژن شود. این حالت بیشتر دلیل روانی دارد. برای درمان واژینیسموس معمولا از ویبراتورها یا دیلاتورها استفاده می‌شود تا به مرور زمان و با تغییر سایز آنها کانال واژن باز شود و عادت کند.

خانم‌هایی که با مشکلاتی مانند درد هنگام مقاربت، واژینیسموس، سردمزاجی یا اختلالات ارگاسم مواجه هستند ابتدا باید به متخصص زنان مراجعه کنند. اگر پزشک تشخیص دهد که مشکل شما ریشه روانی دارد شما را به روانشناس یا روانپزشک ارجاع می‌دهد. در دکترتو می‌توانید با بهترین پزشکان برای درمان مشکلات و اختلالات جنسی آشنا شوید، با آنها به‌صورت تلفنی یا اینترنتی مشورت کنید و در صورت نیاز برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

۸. اختلال جنسی ناشی از مصرف الکل، داروها و مواد مخدر

مصرف برخی از داروها، مواد مخدر و الکل باعث ایجاد اختلال در تمایل جنسی، تحریک جنسی می‌شود. از طرفی نعوظ و ارگاسم را در مردان دچار مشکل می‌کند.

۹. اختلال جنسی ناشی از بیماری های عمومی

برخی از بیماری‌ها مثل دیابت و بیماری‌های قلبی عروقی بر سلامت جنسی فرد تأثیر می‌گذارد. از طرفی بیماری‌هایی که نیازمند مصرف داروهایی هستند که بر هورمون‌ها و مقدار آنها در خون اثر می‌گذارد، می توانند اختلالات جنسی دائم یا موقتی برای فرد ایجاد کنند.

۱۰. پارافیلیا یا انحراف جنسی

در زبان لاتین پارا به معنی خارج از محدوده‌ی طبیعی و فیلیا به معنی عشق است. پارافیلیا به معنای رفتار نامطلوب و خارج از محدوده‌ی طبیعی است که ممکن است از فرد سر بزند. پارافیلیا یک اختلال روانی مربوط به تمایل جنسی یا بهتر بگوییم انحراف جنسی است. تمایل جنسی نهایی‌ترین مرحله در مراحل شکل‌گیری هویت جنسی کودکان و نوجوانان است.

تمایل جنسی عبارت است از آنچه فرد تمایل دارد که در حین سکس با شریک جنسی خود انجام دهد یا فعالیت‌هایی که می‌خواهد بر رویش انجام شود. به طور معمول تصورات و فانتزی‌هایی که شخص دارد، بدون مشکل و به دور از ایجاد مشکل برای فرد و دیگران است. چنانچه این تصورات غیرطبیعی باشند و باعث ایجاد مشکل برای دیگران شود، به آن بیماری اطلاق می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که فقط ۵% پارافیلیاها و انحرافات جنسی در خانم‌ها دیده‌شده‌است و بیشتر این بیماری‌ها مختص آقایان است.

به احتمال زیاد شیوع رفتارهای پارافیلیک بسیار کمتر از تصورات پارافیلیک است. فروید معتقد بود که رفتار‌های پارافیلیک ناشی از انحراف هویت جنسی است. در سال ۱۹۰۵ پارافیلیا هر گونه رفتار جنسی غیر از مقاربت معمول شمرده‌می‌شد. امروزه پارافیلیا به کلیه‌ی افرادی اطلاق می‌شود که رفتار ناهنجاری همچون آسیب‌رساندن به خود یا شریک زندگی در هنگام نزدیکی از خود نشان می‌دهند.

انحراف جنسی چیست
یکی از شایع‌ترین اختلالات جنسی، انحراف جنسی یا پارافیلی است.

انواع انحراف جنسی

  • اختلال عورت‌نمایی: افراد دچار این اختلال تمایلی مداوم و یا راجعه برای نشان‌دادن آلت تناسلی خود به افراد غریبه داشته و از انجام این عمل احساس لذت می‌کنند. این عمل تقریبا همیشه با برانگیختگی جنسی و استمنا همراه است.
  • اختلال نظربازی: این افراد از تماشای صحنه‌های جنسی از پنجره‌ها یا نفوذ به زندگی شخصی دیگران لذت می‌برند. این قبیل افراد معمولا دست به تجاوز و خلاف نیز می‌زنند. برای تشخیص این اختلال، عدم رضایت قربانی و عذاب فرد از تمایل به انجام این رفتارها و تمایلات مطرح است.
  • سادیسم جنسی: اختلال سادیسم جنسی یا دیگر آزاری جنسی شامل تصورات جنسی و تهییج جنسی در اثر آزار فیزیکی یا روانی به شریک جنسی است. فرد سادیست جنسی از آسیب رساندن به شریک جنسی خود لذت می‌برد.
  • مازوخیسم جنسی: آزارخواهی جنسی یا مازوخیسم جنسی زمانی مطرح می‌شود که فرد از آسیب دیدن چه فیزیکی و چه روانی توسط شریک جنسی خود لذت می‌برد.
  • اختلال مالش شهوانی: لمس یا مالش اعضای بدن افراد بدون رضایت آنها برای کسانی که این اختلال را دارند شهوانی و لذت‌بخش است. این کار جرم هم محسوب می‌شود و پیگرد قانونی دارد. این رفتار معمولا در مردانی که از نظر اجتماعی ایزوله و محدودند رخ می‌دهد. خود این افراد از وحشتناک بودن رفتارشان برای دیگران بی‌خبرند. یکی از انواع این رفتارها را می‌توان در آزار جنسی رساندن در اتوبوس و مترو مشاهده کرد. فرد بدون رضایت شخص دست خود را بر بدن او می‌کشد و از این کار لذت وافری می‌برد.
  • اختلال فیتیش یادگار پرستی: فیتیش برای این افراد یادگار یا شیء غیرزنده یا بخش‌های غیرجنسی از بدن، مهم‌ترین منبع تحریک جنسی محسوب می‌شود یا برای ارضای جنسی ضروری‌اند. مثلا کسانی که علاقمند به سکس با کفش یا انگشتان پا هستند در این دسته قرار می‌گیرند.‌ افراد دارای فیتیش تقریبا به هر چیزی می‌توانند فیتیش داشته باشند. یکی از شایع‌ترین فیتیش‌ها، فوت فیتیش است که به قدری شایع است که احتمالا شما هم کسی را با این فیتیش می‌شناسید. این اختلال عموما ریشه در تجارب کودکی دارد و با مشاوره روانشناختی یا دارویی قابل درمان است.
  • اختلال بچه بازی: بچه بازی یا پدوفیلی به گرایش مداوم یا غالب فرد به سکس با کودکان زیر سن بلوغ گفته می‌شود. اینکه اختلال یک جرم محسوب می‌شود و در تمام کشورها با این افراد برخورد قانونی شدیدی می‌شود.
  • اختلال مبدل‌‌پوشی: در این اختلال فرد باید لباس‌های جنس مخالف را بپوشد تا به لذت جنسی برسد.افرادی که این اختلال را دارند بعد از فروکش کردن میل جنسی، تمایل شدیدی به تعویض فوری لباس‌های نامناسب خود دارند.
Paraphilia
انحرافات جنسی انواع مختلفی دارند. سادیسم جنسی و فیتیش دو دسته شایع از پارافیلی یا انحراف جنسی است.

انواع دیگری از پارافیلیا موجود هستند که عبارت‌اند از:

  • اختلال دنبال کردن
  • پارافیلیای دفعی (دفع ادرار و مدفوع) و
  • حیوان دوستی یا همان سکس با حیوانات.

تشخیص انحراف جنسی

اغلب افرادی که تمایلات جنسی ناهنجار دارند، مبتلا به اختلال روانی نیستند. برای تشخیص رفتارهای پارافیلیک لازم است که افراد مبتلا به چنین تمایلاتی باشد:

  • از تمایل خود احساس رنج کنند و این رنج تنها از عدم تائید جامعه منشا نگیرد.
  • تمایل جنسی یا رفتاری داشته‌باشند که نیازمند رنج روانی، صدمه، مرگ یک فرد، یا تمایل برای رفتارهای جنسی برخلاف تمایل و خواست سایر افراد باشد، یا افراد قادر نباشند رضایت قانونی‌شان را برای این رفتارها اعلام کنند.

بسیاری از انحرافات جنسی منبع روانی و ریشه در تجربیات کودکی دارند. هر یک از این انحرافات علائم و نشانه‌هایی دارد که بهتر است آنها را بدانیم تا در صورت بروز این علائم در خودمات یا همسرمان بتوانیم آنها را شناسایی کنیم و برای درمان اقدام کنیم. البته مشکلی که در مورد انحرافات جنسی وجود دارد این است که فرد در اکثر موارد وجود این انحرافات را قبول نمی‌کند و آن را یک سلیقه جنسی می‌داند. اما این رفتارها هیچ کدام در محدوده رفتار جنسی طبیعی و نرمال قرار ندارند، حتی اگر خیلی شایع باشند. بسیاری از این رفتارها حتی جرم است و جرایم و جزای سنگینی دارد.

روانشناس و روانپزشک می‌توانند در شناسایی و درمان این انحرافات جنسی به شما کمک زیادی بکنند. در دکترتو می‌توانید با بهترین پزشکان برای درمان انحرافات جنسی آشنا شوید، با آنها به صورت تلفنی یا اینترنتی مشورت کنید و هنگامی که آماده ویزیت حضوری بودید، برای دریافت نوبت اقدام کنید.

زندگی جنسی فرد

از مهم‌ترین بخش‌های زندگی یک انسان، زندگی جنسی است. رابطه جنسی اهمیت زیادی در تشکیل و نگهداری رابطه زناشویی دارد، به‌گونه‌ای که بر اساس آمار درصد بالایی از طلاق‌ها در کشورهای مختلف ریشه در مشکلات جنسی دارند. در صورتی که مرد یا زن از زندگی جنسی خود احساس رضایت نکند، بدون شک با مشکلات جدی‌تری مواجه می‌شود. بسیاری از اختلالات جنسی هستند که شایع‌ترند و ما آنها را می‌شناسیم؛ بنابراین باید احتمالا وجود آنها را جدی بگیریم. اما بسیاری دیگر از اختلالات جنسی هستند که از نظر دور می‌مانند و درمان نکردن آنها باعث بروز مشکلات جدی‌تر در زندگی می‌شود.

یک زندگی جنسی سالم، رابطه‌ای بدون اختلالات و انحرافات جنسی است. سکس خوب سکسی است که در آن فرد به تمایلات و خواسته‌های معقول همسر خود پاسخ می‌دهد و همچنین نیازهای جنسی خود فرد برطرف شود. برخی مسائل مثل زودانزالی، دیرانزالی، پارافیلی‌ها، اختلال نعوظ، هایپرسکسوالیتی و هیپو سکسوالیتی (فعالیت جنسی زیادتر و کم‌تر از حالت طبیعی) مشکلاتی را در زندگی جنسی ایجاد می‌کند که باید به درمان ریشه‌ای آنها پرداخت.

البته به این نکته دقت داشته باشید که برای داشتن یک زندگی جنسی سالم و فعال، مرد و زن باید درک درستی از بدن خود داشته باشند. شناخت واژن و آلت مردانه، اجزا و عملکرد آنها، علائم بیماری‌ها و غیره و مهمتر از همه‌ی اینها شناخت هویت جنسی و گرایش جنسی فرد اهمیت زیادی در داشتن یک زندگی جنسی سالم دارد.

sexual disorders
هرچند سکس خوب تضمین‌کننده‌ی یک زندگی شاد نیست اما سکس بد و مشکلات جنسی مطمئنا می‌تواند آن را خراب کند.

اهمیت بررسی اختلالات جنسی

رفتار جنسی فرد مؤلفه‌ی مهمی در برقراری ارتباط عمیق عاطفی با همسر است. در واقع تمایل جنسی به همسر، نشانه‌ی کفایت جنسی فرد است. داشتن میل جنسی به همسر برای داشتن تجربه‌ی یک سکس خوب و دلپذیر، لازم و ضروری است. رفتار جنسی یک فرد مجموعه‌ای است از تمایل، تحریک جنسی و رسیدن به ارگاسم است که اگر به‌صور مداوم بین زوجین وجود داشته باشد به آنها این اجازه را می‌دهد که از زندگی جنسی خود لذت ببرند و یک رابطه عاطفی محکم را بر اساس آن بسازند.

اما گاهی رفتار و تمایلات جنسی یکی از زوجین یا هر دو غیرطبیعی است. در اینجاست که احتمال وجود اختلالات جنسی مطرح می‌شود، یعنی زمانی که عملکرد جنسی طبیعی فرد به نحوی دچار اختلال شود. اختلالات جنسی بسیار شایع هستند، اما باید بدانید که این اختلالات در بسیاری از موارد قابل پیشگیری و قابل درمان هستند. گاهی یک اختلال جنسی که به سادگی می‌توان آن را درمان کرد یا جلوی پیشرفت آن را گرفت، شناسایی و ردمان نمی‌شود و باعث بروز مشکلات زیادی در زندگی جنسی و زناشویی فرد می‌شود و حتی ممکن است کار به جدایی بکشد یا اثرات روانی شدید بر فرد یا همسرش داشته باشد. از این رو بسیار مهم است که حداقل یک اطلاعات پایه از این اختلالات جنسی داشته باشیم و در صورت مشاهده علائم آن به دنبال کمک باشیم.

اختلالات جنسی به وضوح روی زندگی عاطفی زوجین اثر می‌گذارد. سکس خوب می‌تواند ارتباط و باند عاطفی را تقویت کند و سکس بد می‌تواند یک زندگی را مختل کند و مشکلات جدی‌تری برای طرفین ایجاد کند.

نتیجه‌گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

اختلالات و بیماری‌های جنسی طیف گسترده‌ای از مشکلاتی هستند که می‌توانند زندگی فرد را فلج کنند. زندگی جنسی یکی از مهمترین ابعاد زندگی هر فردی است و بروز هر مشکلی در آن می‌تواند باعث بروز مشکلات جانبی زیادی شود. اختلالات جنسی انواع مختلفی دارند از جمله اختلالات نعوظ، زودانزالی یا دیرانزالی، کاهش میل جنسی و سردمزاجی، انحرافات جنسی و دیگر مشکلاتی که می‌تواند هم برای زنان و هم مردان پیش بیاید.

هر یک از اختلالات جنسی علل و علائم مختلفی دارند و به روش خاصی درمان می‌شوند. نکته‌ای که باید بدانید این است که اکثر اختلالات جنسی درمان دارند یا حداقل می‌توان جلوی پیشرفت آن را گرفت و آن را کنترل کرد تا روی زندگی جنسی، فردی و اجتماعی کمترین تأثیر را بگذارد. برای این که این اختلالات به درستی مورد درمان قرار بگیرند، باید تشخیص دقیقی بر روی آنها گذاشته شود و علت ایجاد اختلال هم پیدا شود. هنگامی که تشخیص به درستی داده‌شد، می‌توان از روش‌های درمانی متعدد بهره برد و از روان‌شناس و روان‌پزشک در درمان آنها کمک گرفت.

اگر با هر یک از این اختلالات جنسی مواجه هستید بهتر است ابتدا به متخصص اورولوژی یا متخصص زنان مراجعه کنید. اگر پزشک تشخیص دهد که مشکل شما ریشه روانی دارد شما را به روانشناس یا روانپزشک ارجاع می‌دهد. در دکترتو می‌توانید با بهترین پزشکان برای درمان مشکلات و اختلالات جنسی آشنا شوید، با آنها به‌صورت تلفنی یا اینترنتی مشورت کنید و در صورت نیاز برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

امتیاز شما به مقاله:
(4از5)
دسته بندی:
منبع:
فاطمه هستم؛ یک مامای 25 ساله که همیشه از به‌روز بودن و آپدیت کردن خودش و دانسته‌هاش در زمینه پزشکی و پیراپزشکی لذت برده. به خاطر همین مسئله، مدتیه که با دکترتو همکاری می‌کنم و درباره موضوعات مختلف بهداشت و درمان مطالعه می‌کنم، می‌نویسم و با شما به اشتراک می‌گذارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره اختلالات جنسی

  1. ناشناس گفت:

    سلام خسته نباشید من چند وقتیه که فکر میکنم سادیسم ذهنی دارم باید چیکار کنم باید تست سلامت روان بدم یا برم پیش روانشناس ؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      برای تشخیص این اختلال نیاز به تست و معاینه بوسیله روان درمانگر دارید
      اگر چنین احساسی دارید
      جدی بگیرید

      https://doctoreto.com/doctors/speciality/psychologist

  2. حسین گفت:

    با سلام:مشگل من اینه که بیشترمواقع هنگام سکس همانند بوته سریع شعله ور میشم وسریع خاموش میشوم ، حالا مشگلمو پیش چه متخصصی مطرح کنم

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      میتونید با متخصص روانپزشکی مشورت کنید تا مشکل شما برطرف شود.

  3. . گفت:

    سلام شوهر من دچار آنورگاسمی هستند و اقدام به رواندرمانی هم کردیم اما نتیجه ای عوض نشد و همچنان این مشکل وجود داره .
    از طرفی باعث سردمزاجی و کاهش توانایی جنسی ایشون هم شده و ما خیلی از این موضوع ناراحتیم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      میزان هورمون تستسرون شان چند بود؟
      ازمایش و اسکن هیپوفیزی هم انجام داده اید؟

  4. بهی گفت:

    مشکل جنسی

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      سوالتان را دقیق تر بپرسید
      ممنونم

  5. امیر گفت:

    سلام برای کم کردن میل جنسی در مردان به چه دکتری باید مراجعه کنیم؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      به متخصص اورولوژی مراجعه نمایید

      https://doctoreto.com/doctors/speciality/urologist

  6. Nasiimm گفت:

    سلام همسرم چند سال پیش بیماری خود بیمار انگاری داشته که اصلا قبول نداشته بیماره،بعد از دوسال دکتر رفتن و آزمایشات متعدد قبول کرد که مراجعه کنه به روانشناس بعد اون قبول کرد که بیمار هست خودش خواست و درمان شد
    حالا یه مدتیه احساس میکنم بیماری روانیش یه جور دیگه عود کرده از من میخواد وقتی میریم بیرون خیلی لباس باز بپوشم دوست داره انداممو به مردای دیگه نشون بده از این کار لذت میبره یا بهم میگه تو باید با مردای دیگه رابطه داشته باشی منو مجبور میکنه که باید توو جمع سیگار بکشی من از سیگار متنفرم یا موقع نزدیکی منو مجبور میکنه که بهم بگو من ج*ن*ده هستم میگه بگو که با فلان مرد رابطه داری بگو بهات چیکار کرد از گفتن این حرفها لذت میبره ،یا بهم میگه بزور بریم بازار دور بزنیم که من بتونم خانومای توی خیابونو ببینم لذت ببرم،شهوتش اصلا سیری نداره،بعد از رابطه همیشه میشه ی آدم معمولی ولی بعد یه روز دوباره همون رفتارها رو پیش میگیره بهم میگه اگه کارایی که میگم نکنی طلاقت میدم((((البته در خانواده مشکل روانی مثل وسواس خود بزرگ بینی هم دارند))))باید چیکار کنم لطفا راهنماییم کنید

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      متاسفانه همسر شما به اختلال روحی و اختلال جنسی دچار هستند که بهتره با متخصص روانشناسی مشورت کنید تا بتوانید راه درمان ایشان را جویا شوید.
      فوق تخصص روانشناسی

      1. ناشناس گفت:

        آیا بیماری ایشون درمان داره؟

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          بله قابل کنترل است
          ولی زمان بر می باشد

  7. فرد ناشناس گفت:

    سلام خسته نباشید.۱سوال دارم میگم باتوجه به شرایط فرهنگی جامعه وفقدان آموزش های مناسب وبه موقع که طی دهه های پیشین وازدوران قدیم باتوجه به شرایط تاریخی وفرهنگی درجوامع شرقی، کشورهای خاورمیانه وسرزمین ایران وجودداشته وهنوزهم بخشی ازاقشارجامعه باهاش دست وپنجه نرم میکنه ودرکناربی اعتمادی هاو فقدان امنیت روانی درجامعه برای خانمها،چطوری میشه واقعامثلاحتی درایده آل ترین شرایط اگه۱خانمی قصدش ازدواج باشه وطرفش هم خیلی خوب باشه ازهرلحاظ!چطوری واقعااون اعتمادنهایی حاصل میشه که مثلاایشان از رابطه جنسی نترسه یا چطوری بامساله شرم وحیامقابله کنه؟؟؟!!!در کشورهای غربی چون بچه هاباهم بزرگ میشوندمعمولاشرایط کمی متفاوت ترهست هرچندخب رسانه هاشون متاسفانه استکباری ومخرب وغیره ولی خب افرادسالم هم کم وبیش پیدامیشه ولی واقعادرکش خیلی سخت!درسته موقع ازدواج امضاهای قانونی ومحضر،تحقیقات خانواده گی و… ومشاوره هاوغیره هست درکنارمتخصصان زنان وسایرامکانات ولی انگاراین مشکلات پیرامون مسائل جنسی خیلی عمیق ترازاین حرفهاست:۰ چون اساسا برخی جوامع واز دوران قدیم تاکنون اصلا روابط جنسی را به رسمیت نمیشناسندیاافکارو رفتارحقارت آمیزیا حس بردگی یانمیدونم احساسات چندش آور، گناه آلود،شیطان پرستی وغیره با این چیزهاکه در ذهن مردم ریشه وقدمت خیلی طولانی داره چطوری میشه برخوردکرد؟؟؟معمولا ازقدیم تاکنون رابطه جنسی برای مردان معنایی متفاوت ترداشته: ابرازقدرت، سلطه گری، و…. معمولاهمیشه زنان قربانی بودند وهستندوفقط حس تنفر هست که باقی مونده:(خیلی سخت! :۰

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله به نکات خوبی اشاره کردید
      برخی از رفتار ها بخصوص جنسی در ناخوداگاه جمعی ماست
      ریشه های مذهبی فرهنگی و.. وجود دارد
      و به این سهولت تغییر پیدا نمیکند

  8. هومن گفت:

    سلام من ۱۹ سال دارم و احساس میکنم آلتم هنگام نعوظ کاملا سفت نمیشود و راست نمیشود و ضعیف است. دکتر ارولوژی رفتم و دکتر گفت از نظر فیزیکی مشکلی ندارم و آزمایشی انجام دادم که دکتر گفت از نظر جنسی هم مشکلی ندارم ولی نمیدونم چرا این مشکل را دارم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      از نظر فشار خون و کم خونی احتمالی هم باید ازمایش لازم را بدهید
      از دارو های مناسب تحت نظارت متخصص استفاده کنید

    2. علی مراد گفت:

      این مشکل شما اگر جدیدا ایجاد شده احتمالا از عوارض تزریق واکسن کروناست و منشا اعصاب روان داره اوایل شب شبی یک کپسول گاپاپنتین مصرف کن برای دوهفته ببین تغییری احساس میکنی

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام
        بله ولی این دارو بعلت عوارض باید با تجویز متخصص مصرف شود

  9. محمد رحیمی گفت:

    سلام خسته نباشید.
    ببخشید یع چند روزی هست چند تا خال روی التم به وجود اومده نمیدونید این چه بیماری هست و چه پمادی بگیرم.
    ممنون

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      اگر رابطه جنسی غیر عادی داشتید حتمن تست HPV بدهید
      در غیر این صورت می توانید از پماد آد و زینک اکساید استفاده نماییدد

    2. علی مراد گفت:

      شاید اکنه باشه مربوط به مشکلات سیستم ایمنی هست

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سپاس از نظر تان
        بله دقیقا

  10. واقعا کسانی که این اختلالات رو دارن باید به دکتر مراجعه کنن تا این مریضی رو درمان کنن

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      برخی اختلالات جنسی فقط باید تحت نظر روانپزشک درمان شود تا در زندگی فرد اختلالی ایجاد نکند.