اعتیاد به سکس چیست؟ نشانه های اعتیاد جنسی کدام است؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

اعتیاد جنسی یا اعتیاد به سکس چیست؟ علائم اعتیاد به رابطه جنسی را می دانید؟ در چه صورتی باید به پزشک مراجعه کنیم؟ راه های درمان چیست؟

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 12 دقیقه
Sex-Addiction

آیا تا کنون شنیده اید که کسی به سکس اعتیاد داشته باشد؟ اعتیاد جنسی نیز مانند سایر اعتیادها، اعتیاد به الکل، تریاک یا هروئین رفتاری مخرب است. اما اعتیاد به رابطه جنسی واقعیتی است که در بسیاری موارد تشخیص داده نمی شود. در نتیجه درمان نمی شود و باعث می شود که زندگی فرد و اطرافیانش تا آخر عمر به خاطر این مشکل تحت تاثیر قرار بگیرد. در این مطلب سعی شده است اعتیاد به رابطه جنسی تعریف شود، نشانه ها و علائم اعتیاد به سکس بررسی شود. نحوه تشخیص و درمان این اختلال نیز در ادامه مطلب آوره شده است. در نتیجه این مطلب را بخوانید و در صورتی که نشانه های خطرناک اعتیاد به سکس در خود یا اطرافیانتان دیدید، با روانشناس مطرح کنید.

اعتیاد جنسی (اعتیاد به سکس) چیست؟

اعتیاد جنسی که به اعتیاد به سکس و یا اعتیاد به رابطه جنسی نیز معروف است، عدم کنترل افکار و انگیزه های جنسی تعریف می شود. در حالی که انگیزه های جنسی طبیعی است، اعتیاد به رابطه جنسی به رفتارهایی اشاره دارد که بیش از حد انجام می شوند و به طور منفی بر زندگی فرد تأثیر می گذارند.

گرچه اعتیاد به رابطه جنسی یک اصطلاح رایج است، اما همانقدر نیز بحث برانگیز است. در راهنمای آماری و اختلالات روانی (DSM-5) اعتیاد جنسی به عنوان یک بیماری قابل تشخیص ذکر نشده است، اما تحقیقات نشان می دهد که رفتارهای جنسی بیش از حد و غیر قابل کنترل، مانند هر اعتیادی می تواند وجود داشته باشد.

در اعتیاد به رابطه جنسی هم افکار و رفتارهای جنسی ممکن است کانون اصلی زندگی شود. این می تواند فرد را وادار کند که جنبه های دیگر زندگی خود را رها کند. علیرغم مشکلات احتمالی، متوقف کردن وسوسه ها و رفتارهای جنسی ممکن است خارج از کنترل شما احساس شود، حتی اگر این هدف فرد نیز کنترل آن ها باشد.

به عبارتی فردی که اعتیاد جنسی دارد، ممکن است یک نیاز اجباری برای تحریک جنسی و ارضا داشته باشد. این میل افسارگسیخته زندگی روزمره او را مختل می کند.

انواع اعتیاد جنسی:

اعتیاد جنسی می تواند در اشکال مختلف وجود داشته باشد، از جمله اعتیاد به:

  • اعمال جنسی
  • فاحشگی
  • تماشای پورنوگرافی
  • خودارضایی یا خیال جنسی
  • بدن نمایی یا چشم چرانی.

معتادان جنسی ممکن است بین فعالیت های بالا مدام تغییر  کنند. اما آنها مرتباً اعمال جنسی انجام می دهند و علی رغم عواقب منفی زیاد آن نمی توانند رفتار خود را کنترل کنند. این رفتار جنسی اجباری می تواند عواقب جدی برای شخص داشته باشد. مانند اعتیاد به مواد مخدر یا الکل، اعتیاد جنسی نیز می تواند بر سلامت جسمی، سلامت روان، روابط شخصی و کیفیت زندگی تأثیر گذارد.

در نتیجه لازم است بدانید که اعتیاد جنسی به انتخاب شخصی اشاره نمی کند. این رفتارها و اعمال جنسی ممکن است کاری نباشد که فرد برای لذت بردن انجام دهد یا کاری باشد که به میل فرد روشن و خاموش شود.

همانطور که دیدید، اعتیاد جنسی را  رفتار جنسی اجباری نیز می خوانند. اما رفتار جنسی اجباری چیست؟

نمی‌دونی چطوری برای بهبود رابطه جنسی اقدام کنی؟

همین الان مشاوره بگیر

رفتار جنسی اجباری چیست؟

اختلال رفتار جنسی اجباری (CSBD)، شرایطی است که در آن فرد نمی تواند رفتار جنسی خود را مدیریت کند. افکار جنسی مداوم در کار، حفظ روابط و تکمیل فعالیت های روزمره ی فرد اختلال ایجاد می کند.

برخی افراد رفتار اجباری جنسی را اعتیاد جنسی می نامند. با این حال، انجمن آمریکایی مربیان، مشاوران و درمانگران رابطه جنسی (AASECT) رهنمودهایی را منتشر کرد که توصیه می کند اعتیاد جنسی و اعتیاد به پورنو به دلیل کمبود شواهد تجربی، اختلالات روانشناختی قابل تشخیص نیستند.

در یک بررسی در سال ۲۰۱۴ مشاهده شد که ۳-۶٪ افراد در ایالات متحده رفتار جنسی اجباری را تجربه می کنند.

همانطور که گفته شد، افراد دارای اعتیاد جنسی توانایی کمتری در کنترل میل جنسی خود دارند. در نتیجه اگر در رهایی از انگیزه ها و افکار جنسی سرزده و تکراری مشکل دارید، ممکن است شما نیز دچار اختلال رفتار جنسی اجباری باشید.

از اختلال رفتار جنسی اجباری (CSBD) معمولاً به عنوان اعتیاد به سکس نیز یاد می شود. با این حال، اعتیاد به سکس به عنوان یک بیماری، به طور رسمی توسط همه اعضای جامعه پزشکی پذیرفته نیست. اگرچه تشخیص اعتیاد به رابطه جنسی به طور رسمی وجود ندارد، اما رفتار اجباری جنسی می تواند منجر به آسیب قابل توجه و عواقبی ویرانگر شود.

آیا اعتیاد به رابطه جنسی امری واقعی است؟

ممکن است بسیاری از مردم بپرسند “آیا اعتیاد به رابطه جنسی امری واقعی است؟” در حقیقت، رفتار جنسی اجباری فراتر از خواسته فرد است. و این یک واقعیت چالش برانگیز برای بسیاری از افرادی است که با آن زندگی می کنند. CSBD شامل انواع رفتارها و تخیلات پیچیده و شدید جنسی ناخواسته است که گاهی ممکن است برای شما و دیگران مضر باشد. اگرچه این شرایط قابل کنترل است اما ممکن است نیاز به کمک روانشناس و درمانی طولانی مدت داشته باشد.

sex-addiction
اعتیاد جنسی یا sex addiction یک بیماری قابل درمان است.

آیا اعتیاد جنسی یک اختلال روانی است؟

انجمن روانپزشکی آمریکا (APA) رفتارهای جنسی اجباری را به عنوان یک اختلال بهداشت روان قابل تشخیص طبقه بندی نمی کند. بحث درباره اینکه آیا اعتیاد جنسی باید در کتابچه راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-5) باشد، ادامه دارد. از طرفی بحث و جدال قابل توجهی نیز در زمینه تشخیص “اعتیاد به رابطه جنسی” وجود دارد.

انجمن روانپزشکی آمریکا؛ اعتیاد را به عنوان شرایطی توصیف می کند که “تغییراتی در مناطقی از مغز ایجاد می کند که مربوط به قضاوت، تصمیم گیری، یادگیری، حافظه و کنترل رفتار است.” این تغییرات در اسکن مغز قابل مشاهده است. با این حال، APA؛ اعتیاد را به عنوان وابستگی به یک ماده و نه یک فعالیت تعریف می کند.

سازمان بهداشت جهانی (WHO) رفتار جنسی اجباری یا اعتیاد جنسی را در طبقه بندی بین المللی بیماری ها (ICD-11) گنجانده است. در این طبقه بندی، اعتیاد جنسی به عنوان یک اختلال تکانه ای تعریف می شود “که با الگوی مداوم عدم کنترل انگیزه های جنسی شدید، تکراری یا وسوسه ها و در نتیجه تکرار عملی جنسی همراه است.”

در ICD-11، ویژگی های زیر رفتار اجباری جنسی را نشان می دهد:

  • فعالیت های تکراری جنسی به کانون اصلی زندگی فرد تبدیل شوند. تا جایی که فرد از بهداشت و مراقبت شخصی یا سایر علایق، فعالیت ها و مسئولیت ها غافل شود.
  • تلاش های بیشمار و ناموفق برای کاهش قابل توجه رفتار تکراری جنسی.
  • فرد رفتار جنسی تکراری را علیرغم پیامدهای نامطلوب یا رضایت کم یا عدم رضایت از آن ادامه دهد.
  • الگوی عدم کنترل انگیزه های شدید جنسی و رفتارهای ناشی از آن برای مدت طولانی، به عنوان مثال ۶ ماه، ادامه یابد.
  • رفتارهای مداوم باعث پریشانی قابل توجه یا اختلال قابل توجه در عملکرد شخصی، خانوادگی، اجتماعی، تحصیلی و شغلی و همچنین در سایر زمینه های مهم شوند.

یکی از دشواری های شناسایی اعتیاد جنسی این است که نمی توان یک حد نرمال و استاندارد برای میل جنسی تعریف کرد. به این معنا که ممکن است میل جنسی کمی بالا برای کسی به مثابه ی اعتیاد جنسی تلقی شود. یا زنی رفتار همسر خود را اعتیاد جنسی تلقی کند فقط به این دلیل که میل جنسی بالاتری دارد.

برای تعیین اینکه آیا پزشکان باید اعتیاد جنسی را به عنوان یک اختلال درمان کنند، تحقیقات بیشتری لازم است.

علائم اعتیاد جنسی چیست؟

از آنجا که اعتیاد جنسی در DSM-5 مشخص نشده است، در مورد اینکه چه معیارهایی اعتیاد جنسی را شامل می شود، اختلاف نظر زیادی وجود دارد.

از ویژگی های اعتیاد به سکس ممکن است پنهان کاری باشد. که در این حالت، فرد معتاد به سکس، در پنهان کردن رفتار خود مهارت پیدا می کند و حتی می تواند شرایط را از همسر، شریک زندگی و اعضای خانواده مخفی نگه دارد. آن ها ممکن است در مورد فعالیت های خود دروغ بگویند.

اما گاهی علائمی وجود دارد. اگر فردی یک یا برخی از علائم زیر را نشان دهد، ممکن است اعتیاد جنسی داشته باشد:

  • افکار و تخیلات جنسی مزمن و وسواسی
  • روابط اجباری با چندین شریک، از جمله غریبه ها
  • دروغ گفتن برای پوشاندن رفتارها
  • مشغله داشتن با رابطه جنسی، حتی اگر در زندگی روزمره و یا عملکرد کاری و غیره تداخل ایجاد کند.
  • ناتوانی در متوقف کردن یا کنترل رفتارها
  • خود یا دیگران را به دلیل رفتارهای جنسی در معرض خطر قرار می دهد.
  • احساس پشیمانی یا گناه بعد از رابطه جنسی
  • عواقب منفی شخصی یا شغلی را تجربه می کند.
  • رفتارهای اجباری می تواند باعث تنش در روابط شود، به عنوان مثال، با استرس خیانت.

لازم به یادآوری است که:

  1. لذت بردن از فعالیت جنسی نشانه اعتیاد به رابطه جنسی نیست. رابطه جنسی یک فعالیت سالم انسان است و لذت بردن از آن امری طبیعی است.
  2. اختلاف در میزان علاقه جنسی بین شرکا به معنای اعتیاد جنسی یک شریک نیست.

همین حالا برای ترک اعتیاد به رابطه جنسی اقدام کن!

نشانه های یک معتاد به رابطه جنسی چیست؟

اعتیاد جنسی می تواند به طرق مختلف مانند جسمی و عاطفی خود را نشان دهد. برای تشخیص درست اعتیاد جنسی، نظر روانشناس معتبر لازم است ، اما در اینجا برخی علائم وجود دارد که می تواند به اعتیاد جنسی اشاره کند:

  • افکار جنسی وسواسی

کسی که با اعتیاد جنسی سر و کار دارد ممکن است مدام به رابطه جنسی فکر کند. این افکار مزمن در مورد رابطه جنسی یا تخیلات جنسی، ممکن است دچار مانند وسواس عمل کند. فرض کنید فردی وسواس تمییزی داشته باشد و به همین خاطر دستهایش را مرتب بشوید. وسواس اجباری جنسی نیز مانند دیگر وسواس ها ظاهر می شود.

  • صرف وقت زیاد برای رابطه جنسی

اگرچه جستجوی شرکای جنسی متعدد لزوماً نشانه اعتیاد جنسی نیست، اما اگر کسی مقدار زیادی از وقت و انرژی خود را صرف رابطه جنسی می کند، این ممکن است یک علامت خطر باشد. صرف وقت زیاد و تلاش برای به دست آوردن رابطه جنسی یا داشتن رابطه جنسی در اعتیاد به سکس زیاد دیده می شود.

  • احساس شرم و افسردگی

اگر نیاز به رابطه جنسی به اعتیاد به سکس تبدیل شود، ممکن است احساسات جنسی با احساس اضطراب، شرم، افسردگی یا پشیمانی توام شود. فرد ممکن است از انگیزه های جنسی خود و ناتوانی در کنترل این انگیزه ها احساس شرم کند.

در این مواقع حتی ممکن است فرد، نشانه هایی از افسردگی بالینی یا افکار خودکشی را نشان دهند. تحقیقات نشان می دهد که غیر معمول نیست که افرادی که اعتیاد جنسی دارند، علائم افسردگی، اضطراب و اضطراب اجتماعی را نیز نشان دهند. یک مطالعه نشان داد که در میان مردان معتاد به سکس ، ۲۸٪ علائم افسردگی را نشان می دهند، در حالی که در جمعیت عمومی، این آمار ۱۲٪ است.

  • اختلال در زندگی روزمره

یک معتاد به رابطه جنسی ممکن است رابطه جنسی را تا حدی پیش ببرد که در انجام سایر فعالیت های خود با مشکل روبرو شود. فرد دارای اختلال اعتیاد جنسی، ممکن است از مسئولیتهای مدرسه، کار یا زندگی شخصی خود عقب بماند. همچنین ممکن است رفتارهای جنسی را بر سایر روابط یا سرگرمی ها در اولویت قرار دهد. در این حالت روابط با دوستان و خانواده ممکن است آسیب ببیند.

  • خودارضایی بیش از حد

در حالی که خودارضایی می تواند راهی سالم برای کشف رابطه جنسی و ابراز انگیزه جنسی باشد، خودارضایی بیش از حد می تواند نشانه اعتیاد جنسی باشد. این ممکن است شبیه خودارضایی اجباری، خودارضایی در زمان نامناسب یا حتی خودارضایی تا حدی باشد که باعث ناراحتی جسمی یا درد شود.

علائم-اعتیاد-جنسی
از علائم اعتیاد جنسی، خودارضایی زیاد است.
  • درگیر شدن در رفتارهای پرخطر یا نامناسب

در برخی موارد اعتیاد جنسی می تواند منجر به رفتارهای جنسی نامناسب و یا مخاطره آمیز شود. این می تواند شامل عورت نمایی، رابطه جنسی بدون محافظت و رابطه جنسی با فاحشه شود. همین مسئله می تواندفرد را به سمت ابتلا به بیماری های مقاربتی (بیماری های جنسی) سوق دهد. مطالعات نشان داده است که کسانی که اعتیاد جنسی دارد؛ بیشتر در معرض بیماری های مقاربتی مانند HIV قرار دارد.

  • خیانت

ممکن است شخصی با اعتیاد جنسی مجبور باشد که به دنبال رابطه جنسی با شرکای جدید باشد. حتی اگر این به معنای خیانت در زندگی مشترک یا رابطه خارج از ازدواج باشد. آنها ممکن است به طور منظم به دنبال سکس باشند و حتی مجبور شوند چندین بار با شریک های جنسی مختلف باشند.

  • ارتکاب جرایم جنسی جنایی

در برخی موارد شدید افراد ممکن است به فعالیت های جنایتکارانه مانند تعقیب، تجاوز جنسی یا آزار و اذیت کودک بپردازد. در حالی که برخی از مجرمان جنسی ممکن است معتاد جنسی نیز باشند، هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد اعتیاد جنسی می تواند کسی را به سمت تخلفات جنسی سوق دهد.

اعتیاد-جنسی
فردی که به سکس اعتیاد دارند، از رفتار خود لذت نمی برد؛ بلکه احساس اجبار می کند.

علت اعتیاد جنسی چیست؟

علل اعتیاد به سکس هنوز نامشخص است. برخی مطالعات این نظریه را مطرح می کنند که اعتیاد جنسی همان سیستم پاداش و مدارهای اعتیاد را در مغز دارد. با این حال، هیچ منبع تجربی معتبری وجود ندارد که از این امر پشتیبانی کند.

بیماری های زمینه ای سلامت روان، مانند افسردگی نیز ممکن است باعث ایجاد اعتیاد جنسی شود. حالات مختلف خلقی، از جمله غم و اندوه، تنهایی و شادی هم ممکن است منجر به عدم توانایی در کنترل رفتارهای جنسی در افراد مبتلا به این بیماری شود.

دلایل فشارها و رفتارهای غیرقابل کنترل جنسی طولانی مدت به خوبی شناخته نشده است. افراد در هر سنی و به دلایل مختلفی ممکن است این شرایط را تجربه کنند.

این احتمال وجود دارد که ترکیبی از عوامل زیر منجر به اعتیاد جنسی شود، از جمله:

  • عدم تعادل شیمیایی در مغز
  • بیماری های زمینه ای روانی
  • تجربیات دوران کودکی
  • روابط کودکی با والدین یا سرپرستان
  • سایر تأثیرات در سبک زندگی.

دو نکته مهم:

  1. منابع معتبر نشان می دهد عدم تعادل دوپامین (انتقال دهنده عصبی در مغز) همچنین ممکن است بر رفتارهای جنسی تأثیر بگذارد.
  2. اگر به ضایعه لوب پیشانی، تومور یا تشنج مبتلا باشید، ممکن است شانس بیشتری برای تجربه اعتیاد جنسی نیز داشته باشید.

تشخیص اعتیاد به سکس چگونه است؟

بحث در مورد معیارهای تشخیصی رفتار جنسی اجباری ادامه دارد. مجموعه معیارهای مختلفی برای تشخیص اعتیاد به سکس وجود دارد. همانطور که قبلا نیز مطرح شد، طبق DSM-5، اعتیاد جنسی، تشخیصی رسمی نیست. APA اظهار داشته که این تصمیم به دلیل فقدان شواهدی است که از دوام اعتیاد جنسی به عنوان یک بیماری پزشکی حمایت می کنند. با این حال، WHO در ICD-11، اعتیاد جنسی را طبقه بندی می کند.

تشخیص CSBD یا اعتیاد به سکس گاهی چالش برانگیز است. اگرچه نام رسمی آن از طبقه بندی بیماری های بالینی حذف شده است، اما  آنچه بسیاری “اعتیاد به سکس” می نامند ، اغلب در محیط های بالینی دیده می شود.

چگونه اعتیاد به رابطه جنسی تشخیص داده می شود؟

رفتار جنسی اجباری، اعتیاد جنسی، اعتیاد به سکس و یا رفتار جنسی خارج از کنترل باید توسط روانپزشک یا روانشناس تشخیص داده شود. برای دستیابی به تشخیص، این متخصصان در مورد سابقه شخصی و پزشکی، نگرانی ها و چالش های فرد و برخی از رفتارها و افکار او، با وی صحبت خواهند کرد. سپس روانشناسان اطلاعات جمع آوری شده را با معیارهای تعیین شده توسط کتابچه های راهنمای تشخیصی یا متون مقایسه می کنند.

تشخیص “اعتیاد به رابطه جنسی” همیشه یک روند ساده نیست. فرد مشکوک باید مایل باشد صادقانه تخیلات جنسی، وسواس ها و رفتارهای خود را با یک متخصص روانشناس در میان بگذارد. این سطح از گفتگوی صریح ممکن است برای برخی افراد چالش برانگیز باشد. برای مقابله با این چالش ، آزمایشاتی برای سهولت در روند کار ایجاد شده است.

آزمایش غربالگری اعتیاد جنسی ممکن است یکی از رایج ترین ابزارها باشد. این ابزار شامل پرسشنامه ۲۵ ماده ای است که به ارزیابی رفتارها و افکار فرد کمک می کند.

اعتیاد-به-سکس
از عوارض اعتیاد جنسی، احساس شرم، گناه و افسردگی است.

عوارض اعتیاد جنسی چیست؟

در صورت عدم رسیدگی و درمان، اعتیاد به سکس ممکن است در بسیاری از جنبه های زندگی شما تداخل ایجاد کند. علاوه بر احساس خجالت، احساس گناه و شرم، ممکن است فرد معتاد به سکس، عواقب جسمی، روحی و اجتماعی را نیز تجربه کند.

این عوارض ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • بیماری های منتقله از راه جنسی
  • آسیب جسمی مرتبط با رابطه جنسی
  • از دست دادن زمان
  • فشار مالی
  • دستگیری به دلیل فعالیت جنسی مجرمانه
  • از دست دادن شغل
  • انتظارات غیر واقعی از رابطه جنسی
  • از دست دادن صمیمیت
  • از دست دادن اعتماد و روابط.

درمان اعتیاد جنسی چیست؟

آیا یک معتاد به سکس می تواند تغییر کند؟ بله. اگرچه درمان اعتیاد به سکس باید با متخصص روانشناس ، روانپزشک یا سکس تراپیست انجام شود. بسته به علت اصلی و نحوه بروز آن در زندگی شخصی، درمان هر فرد ممکن است متفاوت باشد.

از آنجا که تشخیص اعتیاد جنسی بحث برانگیز است، گزینه های درمانی مبتنی بر شواهد هم وجود ندارد. کسانی که درمان اعتیاد جنسی را انجام می دهند، ممکن است یک یا چند روش زیر را توصیه کنند:

۱: بستری شدن در مراکز درمانی

مراکز درمانی مناسب برای بستری شدن این افراد وجود دارد. در این مراکز درمانی برنامه های بهبودی اعتیاد به سکس ارائه می شود. غالباً، افراد دارای اعتیاد به رابطه حداقل به مدت ۳۰ روز از زندگی عادی روزمره خود فاصله می گیرند تا به آن ها کمک کند تا کنترل تکانه های خود را به دست آورند و بهبودی خود را شروع کنند. این نوع برنامه ها معمولاً شامل جلسات عمیق درمانی فردی و گروهی است.

۲: برنامه های ۱۲ مرحله ای

برنامه هایی مانند معتادان جنسی ناشناس (SAA) از همان الگوی درمان الکلی های ناشناس (AA) پیروی می کنند. آنها می توانند برای رفع اعتیاد به رابطه جنسی بسیار مفید باشند. در ایران چنین برنامه هایی را با نام NA شناخته شده تر است.

لازم نیست اعضا به طور کامل رابطه جنسی را کنار بگذارند. اما به آنها توصیه می شود که از رفتار جنسی اجباری و مخرب خودداری کنند. جلسات گروهی با دیگران یک سیستم پشتیبانی خوب ارائه می دهد.

۳: درمان شناختی-رفتاری

CBT یا درمان شناختی-رفتاری، نوعی تکنیک رواندرمانی محسوب می شود. این نوع درمان می تواند به فرد کمک کندتا  عوامل محرک جنسی را شناسایی کرده و در نهایت به وی یاد دهد که چگونه رفتارها را تغییر دهد. این درمان از طریق جلسات رواندرمانی با سکس تراپیست یا روانشناس مجرب حاصل می شود.

۴: دارو

برخی از افراد ممکن است از یک دوره درمان دارویی بهره مند شوند. برخی از داروهای ضد افسردگی ممکن است به کاهش وسواس های جنسی کمک کنند (از عوارض جانبی احتمالی برخی از داروهای ضد افسردگی کاهش میل جنسی است). با این حال مشخص نیست که آیا پزشک دارویی را برای این بیماری تجویز می کند یا خیر.

۵: دیگر درمان های اعتیاد به سکس

اشکال درمانی زیر نیز می تواند در گزینه های درمانی موجود باشد:

  • حساسیت زدایی و پردازش مجدد حرکت چشم (EMDR)
  • گروه درمانی
  • گروه های پشتیبانی
  • مشاوره زوجین یا مشاوره ازدواج.
sex-addiction-treatment
برای درمان اعتیاد به رابطه جنسی باید از روانشناس کمک بگیرید.

چه موقع به دنبال کمک فوری باشید؟

اعتیاد به سکس قابل درمان است و توصیه می شود برای کمک حرفه ای به روانشناس مراجعه کنید.

اگر علاوه بر علائم اعتیاد جنسی که در بالا عنوان شد، کارهای زیر را نیز انجام می دهید، هر چه سریع تر به روانشناس مراجعه کنید:

  • در حین انجام فعالیت های جنسی به تدریج بیشتر ریسک می کنید.
  • در هنگام رابطه جنسی به خود یا دیگران آسیب می رسانید.
  • در انجام کارهای مهم (مثلاً مدرسه یا کار) مشکل دارید.

اگر علائم اعتیاد به سکس را دارید یا در حین رابطه جنسی به خود یا دیگران آسیب می زنید، سریع به روانشناس مراجعه کنید.

اگر اعتیاد به سکس دارم، چه کار کنم؟

پیروی از این دستورات می تواند معجزه هایی برای شما ایجاد کند. در حالی که برای اعتیاد به سکس درمان می شوید، این نکات را هم در نظر بگیرید:

  • سعی کنید خواب کافی داشته باشید.
  • ورزش منظم را در نظر بگیرید.
  • یک رژیم غذایی غنی از مواد مغذی فواید زیادی را به همراه دارد.
  • سلامت جسمی تنها یکی از جنبه های مراقبت از خود است. توجه به وضعیت عاطفی خود را نیز در نظر بگیرید. در این راستا:
    • پشتیبان پیدا کنید:

هنگامی که شما با اعتیاد به سکس زندگی می کنید، ممکن است سخت باشد که با عزیزان خود در مورد آنچه که تجربه می کنید صحبت کنید. یافتن یک گروه پشتیبانی با افرادی که تجربیات شما را از سر گذرانده اند یا درک می کنند، می تواند راهی ارزشمند باشد.

در دکترتو می‌توانید با بهترین روانشناس در شهر خود آشنا شوید، با آنها به صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و همچنین برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

راهنمای مراجعه به روانشناس یا روانپزشک

افرادی که اعتیاد به سکس دارند ، افکار جنسی مداومی را تجربه می کنند که در روابط، کار یا تحصیل و زندگی روزمره آنها تداخل ایجاد می کند. اعتیاد به رابطه می تواند منجر به اضطراب و افسردگی شدید و همچنین طیف وسیعی از عوارض دیگر شود. متخصصان هنوز از علت این رفتار مطمئن نیستند، اما گزینه های درمانی مختلفی برای کمک به فرد در مدیریت اعتیاد به سکس وجود دارد.

بهتر است اگر علائمی دارید که مشکوک به اعتیاد جنسی است، هر چه سریع تر از مشاوره روانشناس یا روانپزشک استفاده کنید.

دکترتو مراقب سلامت شماست.

امتیاز شما به مقاله:
(4از5)
دسته بندی:
منبع:
من؛ صدیقه سعادت، کارشناسی ارشد زیست شناسی سلولی مولکولی با سابقه کار در آزمایشگاه تشخیص طبی و بیش از ۵ سال تجربه‌ی تولید محتوای تخصصی پزشکی و حوزه سلامت. سعی می‌کنم مجموعه‌ای از مهارت‌ها و دانشم را برای تولید محتوایی با کیفیت و معتبر برای شما به کار بگیرم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره اعتیاد جنسی

  1. بهرام گرایی گفت:

    چرا من باید ب این دلایل زندگی درستی نداشته باشم و همیشه در حسرت یک رابطه عالی بمانم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      عوامل متعددی دخیل اند که شاید ارتباطی با خود ما نداشته باشد
      مثلا مشکلات فرهنگی و سنتی جامعه
      یا عدم شناخت ادمها

  2. ناشناس گفت:

    متاهلم ولی خیلی خماری میکشم نمیدونم چیکار کنم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      باید با همسرتان هماهنگ باشید
      در صورت سردمزاجی همسرتان نیاز به درمان دارند

  3. ترانه گفت:

    سلام من دختر ۳۳ساله هستم از ۱۲سالکی نیاز جنسیم خیلی شدید بود تحمل کردم تا ۳۲سالگی دیگه نتونستم بامیل خودم بکارتم برداشته شد الان نیازم چندین برابر شده روزی چهار بار خودارضایی میکنم میل به ازدواج ندارم نمیتونم مسئولیت قبول کنم نیاز به استراحت دارم مدام لطفا منو راهنمایی کنین باتشکر

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بهترین راه گرفتن پارتنر مناسب است
      بهتر است از مشاوران ما هم بطور تلفنی مشورت کنید

      https://doctoreto.com/doctors/telehealth/speciality/psychologist

  4. حسین گفت:

    سلام.من خانمم ۱۴ سال از من کوچکتر بود و بهش حق دادم تعدد سکس با من داشته باشه بطور کلی طی ۱۵ سال هر شب یا نهایتا یک شب در میان.حتی روز دیگه وقت تاین کننده نبود.تا جایی که در اواخر سالهای زندگی متوجه شدم اون بیمار جنسی می‌تونه باشه و حتی بابتش گریه میکرد.تعجب کردم و شک و تردیدم زیاد شد. خودمم معتادش شدم که با کوچکترین بی توجهی فهمیدم که خیانت می‌کنه.کلا طلاقش دادم.اما خودم معتاد سکس شدم اما نه به هیچکس.و دارم زجر میکشم.نمیتونم طرف زنی برم.برام سخته چیکار کنم.از اعتیاد به مواد بنظرم بدتره.خواب نمی‌بینم.وسوسه نمیشم.بدنم درد میگیره چیکار کنم.لطفا راهنمایی بفرمایید

  5. محمدسینا گفت:

    سلام.باتشکر.اعتیاد بدیه چون نمیشه مثل مواد بزاری کنار .یه نیازه بدنه .من خودارضایی میکنم ومثلا دوما ترک میکنم باز برمیگردم .اگه کلا ترک کنم مثلا زن بگیرم باز چون درگیر سکس میشم باز دلم میخواد بیشتر سکس کنم اینجوری خیلی سخته .یعنی من ازدواج نکنم بهتر برا بدنم؟

    1. شیر احمد گفت:

      این مشکل بعد از ازدواج نیز ادامه خواهد داشت اگر تداوی نشود

      1. همیار دکترِتو گفت:

        دوست عزیز
        اگر سکس در چارچوب باشد مشکلی ایجاد نمی کند. روابط متعدد با سرکای جنسی متعدد بیماری های منتقله جنسی ایجاد می کند.

    2. آرمون گفت:

      اتفاقا اگه ازدواج کنید مشکلتونم حل میشه