واژینیسموس چیست؟ علائم، علت های شایع و روش های درمانی واژینیسموس

آنچه در این مقاله می‌خوانید

واژینیسموس یکی از مشکلاتی است که باعث می‌شود خانم نتواند سکس کند و یا تامپون در واژن خود قرار دهد. برای تشخیص و درمان این بیماری باید با دکتر زنان، دکتر مامایی، دکتر روانشناس و یا دکتر روانپزشک مشورت کنید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 9 دقیقه
vaginismus

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

ادامه پادکست را می‌توانید در این بخش گوش دهید:

آیا تا به حال پیش آمده‌است که در حین سکس احساس درد و ناراحتی داشته‌باشید و نتوانید به سکس خود ادامه دهید؟ حتی برخی از افراد اصلا نمی‌توانند نزدیکی کنند. این حس تنها به سکس ختم نمی‌شود و نمی‌توانند از تامپون هم درون واژن خود استفاده کنند. علت این درد زیاد و عدم تحمل ورود جسم خارجی به داخل واژن چیست؟ چرا ناگهان واژن با درد شدید روبه‌رو می‌شود که نمی‌توان چیزی را وارد آن کرد؟ اگر این سوالات ذهن شما را هم درگیر کرده‌است، بهتر است بگوییم که با بیماری واژینیسموس مواجه شده‌اید.

در صورتیکه شما و یا نزدیکان شما به این بیماری مبتلا هستید و می‌خواهید که آن را برطرف کنید تا مشکلی در رابطه‌ی جنسی شما پیش نیاید، می‌توانید از دکتر زنان کمک بگیرید. برای اینکار وارد سایت نوبت‌دهی آنلاین دکترتو شوید و از دکتر زنان نوبت بگیرید. همچنین می‌توان از دکتر مامایی هم سوالات خود را بپرسید. در مواقعی نیاز است که به دکتر روانشناس و یا روانپزشک مراجعه کنید. برای دریافت مشاوره تلفنی دکتر زنان و یا مشاوره تلفنی مامایی می‌توانید از دکترتو کمک بگیرید.

واژینیسموس چیست؟

به حالتی که در آن عضلات اطراف واژن در تماس با اشیا یا آلت تناسلی مرد به طور غیرارادی منقبض شوند واژینیسموس (Vaginismus) یا واژینیسم گفته می‌شود. انقباض عضلات منجر به تنگ‌شدن واژن می‌شود و به دنبال آن احساس ناراحتی، سوزش، درد و مشکلاتی در هنگام هر گونه نفوذ به واژن مانند دخول دردناک ایجاد می‌کند. این انقباض‌های غیرارادی می توانند باعث عدم امکان دخول شوند. در اینجا معنای نفوذ به واژن می‌تواند شامل دخول در حین سکس، معاینات پزشکی (مانند معاینات رحم و دستگاه تناسلی زنان) و استفاده از تامپون‌های قاعدگی باشد.

خدمات زیبایی زنان

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

زیبایی واژنافتادگی رحمپاپ اسمیر و تمامی خدمات پزشکی زنان

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

خدمات زیبایی زنان

به حالتی که در آن عضلات اطراف واژن در تماس با اشیا یا آلت تناسلی مرد بطور غیرارادی منقبض شوند واژینیسموس یا واژینیسم گفته می‌شود.

واژینیسموس به انگلیسی چیست؟

vaginismus عبارتی است که برای بیماری واژینیسموس به انگلیسی به کار برده‌می‌شود و در فارسی هم همین کلمه به کار برده می‌شود.

واژینسموس یا تنگی غیرارادی واژن چیست؟
واژینیسموس یکی از بیماری‌هایی است که می‌تواند شما را از سکس بترساند.

علائم واژینیسموس چیست؟

مقاربت دردناک یا دیسپورونیا اغلب از اولین علائم واژینیسموس است. احساس درد فقط با دخول اتفاق می‌افتد و معمولا دخول دردناک با بیرون آمدن آلت مرد از واژن از بین می‌رود.

علائم دیگر شامل:

  • ناتوانی همیشگی در برقراری رابطه جنسی یا قرار دادن تامپون در واژن
  • ترس از درد یا سکس
  • کاهش میل جنسی
  • مشکل در باروری.

این علائم غیرارادی هستند و فرد به جز با روش‌های درمانی نمی‌تواند میزان و شدت آنها را کنترل کند.

می‌دونی بهترین درمان واژینیسموس برای تو چیه؟

همین حالا مشاوره بگیر!

با دیدن علائم واژینیسموس به چه دکتری مراجعه کنیم؟

اگر علائم واژینیسموس را تجربه کردید و یا از نزدیکان شما کسی است که چنین علائمی را احساس می‌کند، باید برای درمان اقدام کنید. می‌توانید به دکتر زنان مراجعه کنید و یا به دکتر مامایی مراجعه کرده و سپس به دکتر زنان مراجعه کنید.

همچنین در مواردی نیاز است که برای تشخیص و درمان بیماری واژینیسموس به دکتر روانشناس و یا روانپزشک مراجعه کنید. در صورتیکه نیاز به مصرف دارو داشته‌باشید، باید به روانپزشک مراجعه کنید. اما اگر با مشاوره و تکنیک‌های درمانی دیگر مشکل شما برطرف شود، نیازی به مراجعه به روانپزشک نیست.

برای دریافت نوبت از هر یک از دکترهای معرفی شده، تنها کافی است بر روی لینک آنها کلیک کنید.

علت واژینیسموس چیست؟

علت اصلی واژینیسم، واکنش یا رفلکس در ماهیچه شرمگاهی – دنبالچه‌ای است که در کف لگن قرار دارد. رفلکس به معنای عکس‌العمل‌های غیر‌ارادی ماهیچه‌ها در برابر محرک‌ها است. این ماهیچه در انتهای پایینی واژن قرار دارد. رفلکس این ماهیچه منجر به تنگی شدید و ناگهانی واژن در برخورد هر چیزی با دهانه یا لبه‌های بیرونی واژن شده که هر گونه نفوذ و ورود را غیرممکن یا بسیار دردناک می‌کند. خانم‌های مبتلا به واژینیسم توانایی کنترل میزان عکس‌العمل این ماهیچه را ندارند. شدت بیماری در افراد مختلف متفاوت است. در این افراد یک چرخه بدخیم به سرعت شکل می‌گیرد؛ بدین گونه که هر چه تلاش برای دخول بیشتر باشد، انقباض عضله را شدیدتر می‌کند.

واژینیسموس چه علتی دارد؟
علت واژینیسموس می‌تواند ترس و عوامل روانی باشد. اما این مشکل می‌تواند هنگام پاپ اسمیر گرفتن، سکس و کاپ قاعدگی گذاشتن برای شما مشکل‌ساز باشد.

چه عواملی منجر به واژینیسموس می شوند؟

واژینیسموس حالتی است که با محرک‌های تنش‌زای روانی، محرک‌های تنش‌زای فیزیکی و یا هر دو باهم رخ می‌دهد.

۱. محرک های روانی

محرک‌های روانی شامل:

  • ترس از دخول یا حتی ترس از بارداری.
  • اضطراب و استرس در مورد مسائل جنسی یا به خاطر احساس گناه
  • مشکلات موجود در روابط عاطفی؛ برای مثال داشتن شریک بدرفتار یا بی‌اعتمادی
  • جراحات و آسیب‌های گذشته؛ مثلا سابقه تجاوز جنسی در گذشته یا داشتن سکس دردناک و بدون لذت در اولین تجربه
  • تجربیات دوران کودکی مانند سوء استفاده جنسی و غیره.

۲. محرک های فیزیکی

محرک‌های فیزیکی شامل:

  • عفونت‌هایی مانند عفونت مجاری ادراری یا بیماری‌های مقاربتی
  • شرایط سلامتی مثل ابتلا به سرطان‌ها
  • تولد نوزاد (به دنیا آوردن)
  • یائسگی
  • جراحی لگن
  • ناکافی بودن معاشقه
  • استفاده از مقادیر کم روان‌کننده‌ها (لوبریکانت)
  • تغییرات مرتبط با سن مثل خشکی واژن بعد از یائسگی.
ترس از دخول و واژینیسموس چیست؟
ترس از دخول می‌تواند یکی از دلایل ایجاد واژینیسموس باشد.

ترس از دخول (Coitophobia) چیست؟

ترس از دخول نوعی بیماری روحی روانی است که در آن فرد از داشتن دخول و رابطه جنسی واژنی ترس دارد. کسی که به این حالت مبتلا باشد باور دارد بهترین راه برای محافظت از خودش دوری از جامعه و دیگر افراد است تا به کسی علاقه‌مند نشوند و این راهکار می‌تواند منجر به افسردگی شود. از علائم ترس از دخول می‌توان به احساس اضطراب و نگرانی در هنگام فکرکردن به سکس، اضطراب در حین تماشای پورن، دوری از اجتماع و روابط اجتماعی و موارد دیگر اشاره‌کرد.

اولین تجربه دخول چگونه باید باشد؟

اولین تجربه دخول می‌تواند دردناک، لذت‌بخش یا هر دو حالت باشد. درد در اولین رابطه جنسی واژینال در حالت طبیعی می‌تواند به دلیل نوع پرده بکارت باشد. برای کاهش نگرانی در مورد اولین تجربه می‌توان از نکات زیر بهره‌مند شد:

  • انتخاب شریک جنسی و عاطفی مناسب برای از دست‌دادن باکرگی. اگر با شخصی که به او اعتماد دارید اولین تجربه سکس خود را داشته‌باشید به ارضای فیزیکی و روانی شما کمک می‌کند و علاوه بر این رابطه جنسی ایمن‌تری خواهید‌داشت.
  • پیش‌نوازی که از مراحل مهم آماده‌شدن برای دخول و رابطه جنسی به حساب می‌آید را به اندازه کافی ادامه دهید و طولانی کنید.

اگر درد شدید یا مشکلی در اولین تجربه سکس خود احساس کردید ممکن است شما مشکلاتی مانند واژینیسموس داشته‌باشید که تا آن لحظه به آن آگاه نبوده‌اید. در این صورت حتما با متخصص زنان و زایمان مشورت کنید.

واژینیسموس چگونه تشخیص داده می شود؟

برای تشخیص واژینیسموس تنها کافی است که فرد معاینه شود. هنگامی که دکتر زنان می‌خواهد خانم را معاینه کند و می‌بیند که عضلات او هنگام معاینه بسته و منقبض می‌شوند، متوجه وجود مشکل می‌شود. معمولا مشکل به علت انقباض در عضلات است. گاهی عدم موفقیت متخصص برای معاینه به علت وجود موانع فیزیکی است. مثلا ممکن است که تنگی بافت سخت وجود داشته‌باشد. اما در مواقعی که تنگی علت فیزیکی ندارد، واژینیسموس باعث این محدودیت می‌شود.

برای خلاص شدن از رابطه جنسی دردناک، نوبت بگیر!

درمان واژینیسموس چگونه انجام می شود؟

انواع مختلف واژینیسموس قابل درمان هستند و روش‌های درمانی مختلفی برای آن وجود دارد.

درمان واژینیسموس در خانه

خانم‌های مبتلا به واژینیسموس می‌توانند با انجام تمرینات ورزشی در خانه انقباض‌ها و واکنش‌های عضلات اطراف واژن را کنترل کنند. این حالت حساسیت‌زدایی پیش‌رونده نام دارد و برای راحت‌شدن دخول انجام می‌شود. این تمرینات به شرح زیر هستند:

۱. تمرینات کگل برای واژینیسموس

  • ابتدا با انجام تمرینات کگل (Kagel Exercises) ماهیچه‌های اطراف واژن که برای متوقف کردن ادرار آنها را منقبض می‌کنید را منقض کنید.
  • حدود ۲ تا ۱۰ ثانیه در همین حالت نگه دارید.
  • حال عضلات را شل کرده و به حالت استراحت در بیاورید.
  • در هر بار تمرین حدود ۲۰ بار این حرکات را انجام دهید.

بیشتر افراد مبتلا به واژینیسموس با ریشه ترس یا اضطراب، می‌توانند با استفاده از تمرینات کمک بگیرند و به نتیجه مطلوبی برسند.

۲. تمرینات دیگر درمان خانگی واژینیسموس

  • بعد از چند روز، در حین انجام تمرین یک انگشت خود را تا اولین بند انگشت وارد واژن خود کنید.
    برای راحتی در دخول با انگشت بهتر است از روان‌کننده یا لوبریکانت استفاده کنید. یا می‌توانید درون وان آب گرم این کار را انجام دهید تا آب هم به عنوان روان‌کننده عمل کند و هم انقباض و استراحت عضلات را راحت‌تر کند.
  • با یک انگشت شروع کنید و تا سه انگشت پیش بروید. ضمنا هر موقع احساس درد یا ناراحتی کردید انگشت یا انگشتان خود را خارج کنید.
  • بعد از گذشت مدتی شما قادر خواهید‌بود اشیا مخروطی شکل را تا مدت ۱۰ یا ۱۵ دقیقه درون واژن خود قرار بدهید تا واژن شما به تحمل فشار هنگام دخول عادت کند.
تمرینات کگل برای درمان واژینیسموس مناسب است؟
تمرینات کگل برای درمان واژینیسموس مفید است.

درمان قطعی واژینیسموس و درمان های پزشکی

  • استفاده از ژل‌های لوبریکانت (روان‌کننده‌ها)
  • استفاده از دیلاتور
  • تزریق بوتاکس به واژن
  • استفاده از دستگاه RF

۱. استفاده از لوبریکانت برای درمان بیماری واژینیسموس

انقباض غیرعادی عضله‌های واژن را تا حدودی می‌توان با استفاده از ژل‌های روان‌کننده و ژل لوبریکانت رفع کرد. اکثر این ژل‌ها بر مبنای مواد طبیعی ساخته شده‌اند؛ در برخی از ژل‌های باکیفیت می‌توان در روغن زیتون، روغن نارگیل و ویتامین E را هم پیدا کرد. لوبریکانت باعث می‌شود تا درد و خارش‌های واژینال از بین برود و استفاده از آن حتی برای افرادی که دچار واژینیسموس نیستند هم توصیه می‌شود. خوبی این مواد روان‌کننده در این است که زیاده‌روی در استفاده از آنها هم هیچ ضرری به همراه ندارد.

۲. دخول تمرینات واژینیسموس با استفاده از دیلاتور (Vaginal Dilators)

دیلاتور همان بازکننده یا گشاد‌کننده‌های واژن هستند که به شکل اجسام مخروطی تولید می‌شوند. این ابزارها کارکردی مشابه آلت مصنوعی (دیلدوها) برای درمان واژینیسموس دارند. باید از اندازه‌های کوچک دیلاتور شروع کرد و کم‌کم به سمت اندازه‌های بزرگتر پیش رفت. استفاده از این وسیله باید تحت نظر پزشک متخصص انجام بگیرد. کمک گرفتن از دیلاتور به افزایش انعطاف‌پذیری عضلات واژن کمک می‌کند.

دیلاتور چیست؟
دیلاتور برای درمان واژینیسموس کاربرد دارد.

۳. درمان واژینیسموس با استفاده از بوتاکس

یافته‌های پزشکی ثابت کرده‌اند که تزریق درون واژنی بوتاکس و بازکردن تدریجی عضلات واژن تحت بیهوشی موضعی، در مواردی می‌تواند یکی از درمان‌های واژینیسموس باشد. انجام بوتاکس واژینال و گرفتن مشاوره پزشکی بعد از آن می‌تواند به خانم‌های مبتلا به واژینیسموس کمک کند تا به تدریج از دیلاتورها فاصله بگیرند و رابطه جنسی (Intercourse) نرمال را تجربه کنند. از زمان تزریق بوتاکس واژینال تقریبا بین ۷ تا ۱۰ روز طول می‌کشد تا اثرگذاری بوتاکس کامل شود. بعد از گذشت این زمان هم بهتر است ابتدا از دیلاتورها کمک بگیرید و بعد آرام‌آرام آنها را کنار بگذارید.

تزریق درون واژنی بوتاکس و بازکردن تدریجی عضلات واژن تحت بیهوشی موضعی، در مواردی می‌تواند یکی از درمان‌های واژینیسموس باشد.

۴. درمان واژینیسموس با آر اف (RF)

تکنیک آر اف (یا تغییر فرکانس) یک روش درمانی نسبتا جدید است. نحوه عملکرد این روش بطور دقیق مشخص نیست؛ ولی به نظر می‌رسد با تغییر دادن پیام‌های عصبی‌ای که منجر به انقباض عضلات در واژینیسموس و ایجاد درد می‌شوند، منجر به رفع انقباض‌های غیرارادی در واژن می‌شود.

تیم درمان واژینیسموس متشکل از چه دکترهایی است؟

برای درمان واژینیسموس از دکترهای زیادی باید کمک گرفته‌شود. یکی از مهم‌ترین مسائلی که در درمان واژینیسموس وجود دارد، شناخت علت این مشکل است. توجه داشته‌باشید که دکتر روانشناس و یا دکتر روانپزشک برای تشخیص علت و درمان این مشکل ضروری هستند. بنابراین باید این دو دکتر در روند درمانی واژینیسموس همراه شما باشند.

یکی دیگر از مواردی که کمک زیادی به درمان بیماری واژینیسموس می‌کند، وجود دکتر زنان است. در درجه‌ی اول دکتر زنان باید شما را درمان کند که بررسی کند عدم توانایی شما در نزدیکی و یا تامپون گذاری از کجاست و علت ایجاد این ناتوانایی چیست؟ به همین جهت باید دکتر زنان و یا دکتر مامایی شما را معاینه کنند و علت این مشکل بررسی شود. بعد از بررسی باید بررسی شود که بهترین روش درمانی برای برطرف کردن واژینیسموس چیست. این مسئله می‌تواند بسیار چالش برانگیزتر از تشخیص علت بیماری باشد.

انواع واژینیسموس چیست؟

بیماری واژینیسموس دو نوع اصلی دارد که در ادامه به معرفی آنها پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید.

۱. واژینیسموس اولیه

در این حالت یک فرد به طور همیشگی، وقتی چیزی را به واژن خود وارد می‌کند (در سکس یا غیر از آن)، همراه با درد بوده یا فرد هرگز نتوانسته هیچ چیزی را وارد واژن خود کند. به این حالت واژینیسموس همیشگی نیز گفته‌می‌شود. اغلب در اولین تلاش‌ها برای دخول تجربه می‌شود و فرد به وجود این حالت پی می‌برد.

۲. واژینیسموس ثانویه

این حالت هنگامی است که یک خانم در گذشته دخول یا سکس بدون درد داشته ولی بعد از مدتی دچار دخول دردناک یا سخت و ناممکن شده‌است. به این حالت واژینیسموس اکتسابی نیز گفته می‌شود. معمولا پس از یک اتفاق خاص مانند عفونت، یائسگی، جراحی یا به دنیا آوردن نوزاد رخ می‌دهد.

نوع دیگری از واژینیسموس تحت عنوان دوره‌ای یا موقعیتی نیز وجود دارد. در این حالت فقط در موقعیت‌های خاص فرد علائم را دارد. مثلا ممکن است در هنگام دخول در رابطه جنسی واژنی رخ دهد اما در زمان معاینات دستگاه تناسلی یا گذاشتن تامپون‌های واژنی مشکلی ایجاد نکند.

واژینیسموس چه عوارضی دارد؟
یکی از عوارض واژینیسموس عدم توانایی در سکس است.

عوارض بیماری واژینیسموس چیست؟

واژینیسموس هم مانند هر بیماری دیگری می‌تواند برای شما عوارضی را ایجاد کند. برخی از این عوارض را می‌توان درمان کرد و برخی دیگر تنها با برطرف شدن واژینیسموس برطرف خواهند شد. بنابراین برای اینکه از عوارض این مشکل خلاصی یابید بهتر است که برای درمان واژینیسموس اقدامات لازم را انجام دهید.

در ادامه برخی از این عوارض را معرفی کرده‌ایم که ممکن است در اثر عدم توانایی در برقراری رابطه جنسی برای شما پیش بیاید.

۱. واژینیسموس و طلاق

از آنجایی که فردی که به واژینیسموس مبتلا است، نمی‌تواند نزدیکی کند و این عمل بسیار سخت برای او انجام می‌شود، اگر این بیماری را درمان نکند، عوارضی را به دنبال خواهد داشت. یکی از این عوارض جدایی از همسر است. اگر شما با وجود واژینیسموس بسازید و قدمی برای بهبودی آن برندارید، بدون شک سکس شما مختل خواهد شد. سکس از پایه‌های اصلی یک رابطه است. اگر سکس نتواند به خوبی پیش برود، باید به دکتر مراجعه کنید و این مشکل را درمان کنید تا کار شما به جدایی و طلاق نکشد.

۲. واژینیسموس و بارداری

افرادی که مبتلا به واژینیسموس هستند یا دخول و سکس واژنی (واژینال) برای آنها مقدور نیست، ممکن است برای باردار‌شدن با مشکل مواجه شوند. همانطور که در بحث پیشگیری از بارداری گفته می‌شود انزال مرد و تخلیه اسپرم‌ها در نزدیکی دهانه واژن نیز ممکن است به بارداری منجر شود و این افراد نیز می‌توانند از همین روش استفاده کنند. باید توجه داشت تا جای ممکن به سمت داخل‌تر تخلیه منی انجام بشود. علاوه براین برای بارداری بدون دخول می‌توان از روش‌های مصنوعی باروری نیز استفاده کرد. در این روش‌ها با جمع‌آوری مایع منی (حاوی اسپرم) و انتقال آن به دهانه رحم بارداری را القا می‌کنند. در مورد واژینیسموس و بارداری در نی نی سایت تجارب افراد را بخوانید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

اگر شما دخول دردناک و یا ترس از دخول دارید یا نمی‌توانید رابطه جنسی برقرار کنید، برای پیدا کردن بهترین دکتر برای درمان واژینیسموس به متخصص زنان و زایمان و یا دکتر مامایی مراجعه کنید. واژینیسموس اگر درمان نشود، می‌تواند منجر به مشکل در روابط عاطفی و افسردگی شود. همچنین با توجه به اینکه محرک‌های روانی نیز منجر به این بیماری می‌شوند، مشاوره با سکس تراپیست و متخصصین روانشناسی می‌توانند کمک‌کننده باشد. برای دریافت نوبت دکتر روانشناس و یا دکتر روانپزشک هم می‌توانید از دکترتو کمک بگیرید. شما همیشه از هر جایی می‌توانید با مشاوره تلفنی با متخصصین مورد نیاز خود مشورت کنید و سپس در صورت نیاز مراجعه حضوری داشته‌باشید.

پرسش‌های متداول

برای اینکه سکس همراه با واژینیسموس به خوبی انجام شود، می‌توانید از روش‌های کمکی برای بهبود این مشکل استفاده کنید. یکی از مواردی که به شما کمک می‌کند که بهتر نزدیکی داشته‌باشید، انتخاب بهترین پوزیشن برای شماست. به نقل از health، هنگامی که شما پوزیشن مناسبی را در سکس انتخاب می‌کنید و البته از درمان‌های تکمیلی برای بهبود واژینیسموس بهره می‌برید، بدون شک سکس شما بهتر پیشروی می‌کند. بهترین پوزیشن دراز کشیده به پشت و باز کردن پاها تا و جمع‌کردن آنها در شکم است. همچنین بهتر است که یک بالشتک کوچک در زیر کمر خانم گذاشته‌شود تا باز شدن لگن به بهترین شکل انجام شود.

نمی‌توان گفت که قرص برای واژینیسموس مفید است. اما می‌توان برخی از داروهایی که برای آرام‌تر کردن خانم و کاهش درد تاثیر دارند را در درمان واژینیسموس موثر دانست.

توصیه می‌شود که در صورت استفاده از هر گیاه دارویی برای درمان واژینیسموس ابتدا با دکتر زنان خود مشورت کنید و نظر ایشان را در این باره بپرسید. برخی از درمان‌های هندی مانند آروماتراپی استفاده می‌شوند تا آرامشی را در وجود زن و مرد ایجاد کنند. در این روش، از بو و عصاره‌ی گیاهان دارویی برای بهبود این حالت استفاده می‌شود.

درد هنگام نزدیکی می‌تواند علت‌های مختلفی داشته‌باشد. گاهی درد هنگام نزدیکی می‌تواند در اثر عفونت، زخم دهانه‌ی رحم و یا بدتر از آن سرطان دهانه‌ی رحم باشد. گاهی ممکن است که درد هنگام نزدیکی به علت تنگی استخوانی و یا تنگی بافت نرم باشد. یکی از علت‌های درد هنگام نزدیکی می‌تواند واژینیسموس باشد. واژینیسموس عضلات کف واژن را منقبض می‌کند و همین مسئله می‌تواند درد زیادی را هنگام سکس ایجاد کند. برای پیدا کردن علت درد هنگام نزدیکی باید با دکتر زنان و یا ماما مشورت کنید.

امتیاز شما به مقاله:
(4.4از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
کارشناس تولید محتوا و کارآموز طراحی سایت و سئو هستم. خوشحالم که به عنوان نویسنده در تیم خوب دکترتو مشغول به فعالیت هستم. چراکه اینجا می‌تونم برای آگاهی عموم مردم و کمک به سلامت جسمی و روحی همنوعان خودم تلاش کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره واژینیسموس

  1. ناشناس جدید گفت:

    سلام، خسته نباشید.والا به نظرما این بیماری واژینیسموس که خیلی هم بین زنان شایع هست بخاطر اون ترس هاووحشتهایی هست که از دوران قدیم تاکنون به جامعه زنان تحمیل کردندچون از دوران بسیار قدیم خیلی از زنان سواستفاده میکردندو در جوامع مردسالار، اصلا به زنان توجهی نمیکردند ومتاسفانه وقت کافی برای آماده سازی بدن زنان انجام نمیدادندوخلاصه خیلی اذیت شون میکردند وزنان هم درطول تاریخ انواع سواستفاده هاازشون شده و ازتجارب بسیارتلخ ودردناک شون که مرتب تعریف میکردند درمحافل زنانه خلاصه این ترسها نسل به نسل منتقل شده وبعضی وقتهاحتی اگه شوهر طرف همه جوره ایده آل هم باشه احتمال این ترسهاوجود داره چون از دوران خیلی قدیم باور بر این اساس بوده که رابطه جنسی فقط برای مردان مهم ولذت بخش هست وزنان هیچ حق وحقوقی نداشتندو تنها سهم آنها دردهای خیلی شدید،خونریزی های شدید وسوزش وحتی متاسفانه مرگهایی که دراثرزایمان اتفاق می افتادخلاصه همه این رویدادهای تاریخی در ذهن مردم ماندگارشده و خیلی بعید به نظرمیادکه به این زودی هامشکلات بسیاری که در زمینه مسائل جنسی به خصوص درجوامع خاورمیانه وسنتی تروجود داره حل بشه:( چون متاسفانه خیلی ازمردان همچنان درست تربیت نشدند یا همچنان از زنان سواستفاده میکنندیا باهاشون بدرفتاری و زورگویی میکنندکه متاسفانه در حوزه رابطه جنسی بعضی هاشون همچنان باخشونت رفتارمیکنندو قلب زنان بیگناه را میشکنند:(مثلا درمورد ازبین رفتن هایمن و میزان خونریزی اش هم ترسهای بسیاروحشتناکی در ذهن مردم نهادینه شده خلاصه هرچی بیشتر از مداخلات پزشکی استفاده بشه خیلی کمک کننده ترهست مثلا حذف کامل هایمن توسط متخصص زنان در بیهوشی کامل چند روز پس از ازدواج خیلی موثرهست وکمی از ترسهاکم ترمیکنه. یعنی علل جسمانی این بیماری واژینیسموس در دنباله اون مسائل روحی روانی ایجادمیشه خداروشکرکه۱سری روشهای درمانی هست ولی این بیماری مثل خیلی از بیماری های دیگه که از دوران بسیارقدیم ایجادکردند ریشه کن نخواهدشد یا لااقل شایدچند قرن دیگه باید زمان بگذره تا رویکرد مردم ونسل های بعدی کمی تغییرکنه ولی به این زودی هاغیرممکن هست:(

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله بخشی از این علایم به ناخوداگاه جمعی برمیگردد
      سپاس ازشما

  2. علی گفت:

    فایده نداره من خانمم درگیرش بود فایده نداشت

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      باید اصولی درمان شود
      درمان واژینیسموس با آر اف، بوتاکس و دیلاتورهای مخصوص امکان‌پذیر است. همچنین، انجام تمرینات کگل در تقویت عضلات کف لگن و درمان خانگی‌‌ واژینیسموس موثر است. استفاده از پوزیشن مناسب و ژل‌‌های روان‌کننده هنگام رابطه جنسی نیز می‌تواند دخول را راحت‌تر کند.

    2. ناشناس گفت:

      چکار کردید آخر

  3. علی گفت:

    واژینیسموس درمان شونیست من خانمم گرفتارش بودچندین سال زندگی کردیم ولی درمان نشد

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      باید اصولی درمان شود
      درمان واژینیسموس با آر اف، بوتاکس و دیلاتورهای مخصوص امکان‌پذیر است. همچنین، انجام تمرینات کگل در تقویت عضلات کف لگن و درمان خانگی‌‌ واژینیسموس موثر است. استفاده از پوزیشن مناسب و ژل‌‌های روان‌کننده هنگام رابطه جنسی نیز می‌تواند دخول را راحت‌تر کند.

  4. مهدیه گفت:

    سلام وقت بخیر
    بعد رابطه الت ایشون زخم شد خودش میگه ب خاطر اینه خودت رو سفت میگیری دلیلش چی میتونه باشه

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      احتمال مشکلات واژینیموس از طرف شما
      و همچنین عفونت قارچی یا التهاب از طرف ایشان وجود دارد

  5. آيدا گفت:

    بسیار عالی بود
    لطفا نام پزشکی که بتواند این بیماری را درمان کند بنویسید

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید

      https://doctoreto.com/doctors/speciality/ob-gyn

  6. من بعداز۸سال هنوزنتونستم دخول انجام بدم گفت:

    من بعداز۸سال ازدواج هنوزنتونستم دخول انجام بدم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      هم از نظر روانی و هم جسمی باید مورد ارزیابی قرار گیرید
      هم واژینیموس تاثیر دارد هم ترس از سکس
      بهتر است ابتدا به روانپزشک خوب مراجعه کنید

      https://doctoreto.com/doctors/speciality/psychiatrist

  7. ناشناس گفت:

    من بعداز۸سال ازدواج هنوزنتونستم دخول انجام بدم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      هم از نظر روانی و هم جسمی باید مورد ارزیابی قرار گیرید
      هم واژینیموس تاثیر دارد هم ترس از سکس
      بهتر است ابتدا به روانپزشک خوب مراجعه کنید

      https://doctoreto.com/doctors/speciality/psychiatrist

    2. فضائیل سلیمی توپقرائ گفت:

      سلام عرض ادب ببخشین یه سوال شما چرا بد ۸سال چرا نتونستین دوخول کنید

  8. ناشناس گفت:

    من بعداز۸سال واژینیسموس عروس شدم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      متوجه سوالتان نشدم

  9. ناشناس گفت:

    سلا

  10. انیس سعادت گفت:

    kj