سرد مزاجی زنان؛ بررسی تمامی درمانهای دارویی و خانگی سرد مزاجی

آنچه در این مقاله می‌خوانید

سرد مزاجی زنان یا بی میلی به رابطه جنسی از جمله مسائلی است که می تواند بر عملکرد جنسی فرد تاثیر بگذارد. دلایل و روش های درمان آن را بشناسید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

سرد-مزاجی-زنان

به طور کلی سرد مزاجی زنان به مفهوم به ارگاسم نرسیدن یا عدم ارضای آنها در رابطه جنسی است. این مفهوم شامل بازه وسیعی از مسائل مختلف است. از جمله می‌توان ناتوانی زنان در پاسخ به محرک‌ های جنسی و انزجار زن از رابطه جنسی را نام برد. به عبارت دیگر سرد مزاجی به معنای لذت نبردن از رابطه جنسی و عدم تمایل به رابطه است و از شایع‌ترین اختلالات جنسی در زنان است. امروزه واژه سرد مزاجی به دلیل ایجاد احساس حقارت در زنان، توسط متخصصین با واژه هیپوجینیسموس (Hypogyneismus) جایگزین شده است. دلایل این عارضه می تواند بازه متنوعی از عوامل روحی و روانی تا عوامل فیزیکی را شامل شود.

در دکترتو می‌توانید با بهترین پزشکان متخصص زنان و زایمان در شهر خود آشنا شوید، با آنها به صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و همچنین برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

انواع سرد مزاجی زنان و علائم سرد مزاجی

سرد مزاجی زنان به دو گروه عمده تقسیم می شود:

  1. سرد مزاجی نوع سرد: تظاهرات بالینی یا علائم این حالت شامل سرد مزاجی، خستگی، احساس سرما در بخش پایینی شکم یا در واژن، کاهش میل جنسی و رنگ پریدگی زبان است.
  2. سرد مزاجی نوع گرم: تظاهرات بالینی یا علائم این حالت شامل سرد مزاجی، رابطه جنسی دردناک، احساس گرما یا خارش در ناحیه واژن، بیقراری با میزان کمی خشم و زبان قرمز تا بنفش رنگ است.

خدمات زیبایی زنان

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

زیبایی واژنافتادگی رحمپاپ اسمیر و تمامی خدمات پزشکی زنان

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

خدمات زیبایی زنان

علائم سرد مزاجی بطور کلی شامل موارد زیر است:

  • پیش قدم نشدن برای رابطه جنسی
  • تمایل نداشتن به برقراری رابطه جنسی
  • لذت نبردن از رابطه جنسی
  • نرسیدن به ارگاسم
  • نداشتن خیال پردازی ها و تصورات جنسی.

نمی‌دونی چطوری سرد مزاجی رو درمان کنی؟

همین الان مشاوره بگیر

دلایل سرد مزاجی زنان

لازم است بدانید که تمایلات جنسی شامل احساسات و رفتار های پیچیده ای می شود. از جمله رابطه عاشقانه و رمانتیک و احساس امنیت و نزدیکی با یک فرد، یا احساس کردن علایق و تحریک پذیری ها را می توان نام برد. به همین علت دلایل مختلفی می توانند منجر به سرد مزاجی شوند:

دلایل عاطفی یا روانی سرد مزاجی زنان

  • تجربه تلخ و آسیب زای رابطه جنسی در گذشته: مثل تجاوز، رابطه با محارم و آزار جنسی.
  • احساس دوری عاطفی از شریک زندگی یا شریک جنسی.
  • مشکلات ارتباطی در رابطه: مثلا بحث یا اختلاف نظری که حل و رفع نشده باشد.
  • جلوگیری از صمیمیت و نزدیکی: مربوط به باور های مذهبی و فرهنگی.
  • احساساتی نظیر خجالت، احساس گناه، اضطراب، استرس یا خستگی در رابطه.
  • ترس از بارداری یا بیماری های مقاربتی.
  • باور های غلط در مورد سکس.
  • نداشتن علاقه به همسر.
  • کیفیت بد رابطه جنسی.
سرد-مزاجی-زنان
سرد مزاجی زنان باعث مشکلات زناشویی می شود.

دلایل فیزیکی یا جسمی سرد مزاجی زنان

  • درد یا ناراحتی در حین رابطه جنسی: مانند افراد مبتلا به واژینیسموس.
  • خشکی واژن.
  • نبودن پیش نوازی مناسب یا کافی.
  • بی خوابی.
  • تغییرات مربوط به یائسگی یا تغییرات هورمونی.
  • عفونت های ناحیه تناسلی.
  • اثرات مصرف زیاد الکل یا مواد مخدر.
  • خستگی مفرط.
  • ناتوانی جنسی مرد: مثل زود انزالی.
تشخیص-سرد-مزاجی
برای تشخیص سردمزاجی باید به دکتر زنان و روانشناس مراجعه کنید.

تشخیص سرد مزاجی زنان

برای تشخیص اختلالات عملکرد جنسی از جمله سرد مزاجی در زنان، پزشکان از چند روش بهره می برند:

  • پرسیدن و صحبت کردن در مورد سابقه پزشکی و جنسی شما: احتمالاً صحبت در مورد مسائل شخصی و جنسی برای شما سخت و مشکل باشد. اما باید بدانید که هر چه راحت تر و بیشتر با پزشک در مورد این مسائل صحبت کنید. تشخیص پزشک و تصمیم برای استفاده از راه های درمانی راحت می شود و سریع تر بهبودی می یابید.
  • معاینه ناحیه تناسلی شما: در این معاینه پزشک به دنبال تغییرات و آسیب های فیزیکی که می توانند بر میل جنسی و رابطه شما تأثیر داشته باشند می گردد. برای مثال درد، زخم، بیماری های عفونی در این دسته هستند.
  • آزمایشات خون: به جهت یافتن اثرات و نشانه هایی از بیماری ها، عفونت ها یا آسیب هایی می توانند بر سردمزاجی زنان تاثیر داشته باشند، پزشک از شما بخواهد که برخی از آزمایشها مانند آزمایش خون را انجام دهید.

در دکترتو می‌توانید با بهترین دکتر زنان در شهر خود آشنا شوید، با آنها به صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و همچنین برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

دکتر زنان تهران
دکتر زنان شیراز
دکتر زنان اصفهان
دکتر زنان مشهد
دکتر زنان کرج
دکتر زنان بندر عباس

با یک کلیک رابطه عاطفی‌ات رو بهتر کن!

درمان سردمزاجی زنان

روش های مختلف و متنوعی برای درمان سرد مزاجی زنان وجود دارد که متخصصین با توجه به علت ابتلا و شرایط پزشکی شما یک یا چند مورد از آن ها را به شما پیشنهاد می دهد.

۱: درمان دارویی و قرص های سرد مزاجی زنان

برخی از دارو هایی که برای درمان سردمزاجی زنان استفاده می شوند به شرح زیر هستند:

  • اسپمیفن (Ospemifene): این دارو برای بهبود عملکرد گیرنده های انتخابی هورمون استروژن هست. این ماده به کاهش درد در حین رابطه جنسی کمک می کند.
  • قرص فلیبانسرین (Flibanserin): نام تجاری آن آدی (Addyi) است. از دارو های مورد تأیید سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) است که به عنوان درمانی برای زنان مبتلا به کاهش میل جنسی در زمان قبل از یائسگی کاربرد دارد. این دارو ممکن است عوارض جانبی ای نظیر کاهش فشار خون، خواب آلودگی، سرگیجه و تهوع را به همراه داشته باشد. به ویژه اگر همراه با مصرف الکل استفاده شود. به دلیل همین عوارض جانبی متخصصین پیشنهاد می کنند اگر بعد از مدت هشت هفته دارو اثر مثبتی بر تمایلات جنسی شما نداشت مصرف آن را قطع کنید.
  • برملانوتید (Bremelanotide): نام تجاری این دارو وایلیسی (Vyleesi) است. یکی دیگر از دارو های موثر در درمان کمبود میل جنسی در زنان قبل از یائسگی است که مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکاست. این دارو قبل از اقدام برای رابطه جنسی به شکم یا ران تزریق می شود. گاهی خانم ها بعد از اولین تزریق دچار حالت تهوع می شوند که در تزریقات بعدی کمتر می شود. از دیگر عوارض جانبی این دارو می توان استفراغ، سردرد و واکنش های پوستی در محل تزریق را نام برد.

با مطالعه مقاله «داروهای بهبود عملکرد جنسی را بشناسیم»، با این دارو ها بیشتر آشنا شوید.

درمان-سرد-مزاجی
درمان سرد مزاجی زنان با دارو

۲: هورمون درمانی برای سرد مزاجی زنان

یکی از دلایل سرد مزاجی در زنان، تغییرات در میزان هورمون ها و تغییرات دوران یائسگی و قبل از آن است. برای درمان این حالت و افزایش میل جنسی در زنان، با تجویز هورمون های استروژن و پروژسترون سرد مزاجی را درمان می کنند.

اگر فکر می کنید به دلیل تغییرات هورمونی و به صورت دوره ای دچار سردمزاجی شده اید، به دکتر زنان مراجعه کنید. دکتر زنان با آزمایش هورمونی می تواند دلایل سرد مزاجی زنان را تشخیص دهد و درمان کند.

۳: روان درمانی

اگر علت سرد مزاجی، تجارب تلخ گذشته مانند تجاوز باشد، یا فرد باور های غلط و ترس هایی در مورد رابطه جنسی و داشتن سکس داشته باشد. مشاوره با روانشناس و به عبارت دیگر روان درمانی در از بین بردن ترس ها و افزایش احساس امنیت بسیار اهمیت دارد. شما در هر جایی می توانید با مشاوره تلفنی با روانشناس با روانشناس در ارتباط باشید و با آن ها مشورت کنید.

یکی از زیر مجموعه های روش های روان درمانی برای سرد مزاجی زنان، صحبت کردن و حرف زدن با شریک عاطفی و جنسی یا همسر است. باید سعی کنید در مورد مسائل جنسی به راحتی با شریک خود صحبت کنید و به شناخت بهتر یکدیگر بپردازید.

در دکترتو می‌توانید با بهترین روانشناس در شهر خود آشنا شوید، با آنها به صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و همچنین برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.


۴: آموزش مهارت های لازم برای رابطه جنسی

در صورت داشتن تفکرات اشتباه در مورد رابطه جنسی، یا ناتوانی هر یک از طرفین یک رابطه در برقراری رابطه جنسی، بهترین راهکار آموزش روش صحیح و مناسب رابطه جنسی (آموزش سکس صحیح) است.

برای یادگیری روش صحیح رابطه جنسی به مقاله «رابطه جنسی (سکس) و انواع روش‌های آمیزش؛ آموزش رابطه جنسی» مراجعه کنید.

همچنین برای استفاده از راهکار هایی که منجر به داشتن رابطه جنسی بهتر می شوند می توانید مقاله «سکس خوب چیست؟ ۲۰ توصیه برای داشتن بهترین رابطه جنسی» را مطالعه کنید.

درمان-خانگی-سردمزاجی
درمان خانگی سردمزاجی

۵: درمان های خانگی سرد مزاجی زنان

  • داشتن فعالیت فیزیکی مانند ورزش های هوازی تصورات شما در مورد بدن خودتان رو بهبودی می بخشد و گاها منجر به عواطف و میل بیشتر می شود.
  • وقت گذاشتن برای کارهایی که منجر به دفع استرس می شوند و شما را به آرامش می رسانند.
  • تمرین یوگا.
  • عدم مصرف زیاد الکل و ترک دخانیات.
  • وقت گذاشتن و دیدن فیلم های عاطفی و محرک یا خواندن کتاب های هیجانی و عاطفی همراه با همسر خود.

۶: درمان های گیاهی و سنتی سرد مزاجی زنان

  • مصرف غذای های تند می تواند به افزایش میل جنسی و درمان سرد مزاجی کمک کند. با افزودن موادی نظیر فلفل، رازیانه، گل مریمی (از خانواده نعنا ها) و گیاه جعفری به رژیم غذایی خود می توانید تندی را تامین کنید.
  • افزایش مصرف میوه های تازه، آب میوه های تازه، پسته، کشمش و انجیر.
  • مصرف غذا هایی مانند تخمه کدو، شکلات، آووکادو، تخم مرغ و روغن زیتون که باعث افزایش میلی جنسی می شوند.
  • دارچین، شنبلیله و جوز هندی که جزو گیاه های گرم هستند، به افزایش گردش خون ناحیه شکم و تناسلی کمک می کنند. با این عمل منجر به افزایش میل جنسی در زنان می شوند.

نحوه مصرف زنجبیل برای درمان سرد مزاجی زنان:

زنجبیل که یکی از مهم ترین تقویت کننده های قوای جنسی است و می تواند تمایلات جنسی را افزایش دهد.

یک قاشق چای خوری از زنجبیل تازه را در یک فنجان شیر بجوشانید. حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در دمای جوش نگه دارید. برای خوش طعم شدن به آن شکر اضافه کنید و روزی یک بار صبح یا عصر از آن بنوشید تا تاثیر آن را ببینید.

درمان-سرد-مزاجی-زنان
علائم و درمان سرد مزاجی زنان

راهنمای مراجعه به روانشناس و سکس تراپیست

اگر سرد مزاجی یا بی میلی شما به رابطه جنسی به طوری بود که در رابطه شما مشکلاتی ایجاد کرد پس بهتر است با یک متخصص روانشناسی مشورت کنید. همچنین شما از هر جایی که هستید می توانید با استفاده از مشاوره تلفنی دکترتو با متخصصین روانشناسی به صورت تلفنی مشورت کنید.

دکترتو مراقب سلامت شماست!

امتیاز شما به مقاله:
(3.2از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
کارشناس تولید محتوا و کارآموز طراحی سایت و سئو هستم. خوشحالم که به عنوان نویسنده در تیم خوب دکترتو مشغول به فعالیت هستم. چراکه اینجا می‌تونم برای آگاهی عموم مردم و کمک به سلامت جسمی و روحی همنوعان خودم تلاش کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره سرد مزاجی زنان

  1. مین گفت:

    سلام وقتتان به خیر.من خانم هستم‌وبرعکس اینقدرمیل حنسیم زیاده که تو سکس خیلی زیاده روی میکنم و خیلی آتیشی هستم ازاین بابت همسرم را خسته کردم اما او اصلا استقبال نمیکند و خیلی به سردی برخورد میکند.تا حدی که دوست دارم درروزتعدادسکس کردنم زیاد باشد.لطفا راهنمایم کنید.

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      نیمفومانیایسم از عوارض افزایش هورمون جنسی در زنان است
      که ممکن است با روش های معمولی نزدیکی به رضایت نرسند
      با شری کتان باید هماهنگ باشید
      هم از نظر جسمی وهم روانی
      از فانتزس های جنسی می توانید استفاده کنید
      و در صورت عدم تغادل مشترکا به پزشک مراجعه کنید

      1. ولی من مرد هستم گفت:

        همسرم اصلا علاقه ای به سکس ندتره بعد تولد فرزندسومن سرد شده

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          بعد از زایمان متعدد احتمال اختلال هورمونی وجود دارد
          ابتدا باید از نظر هوذمونی ازمایش دهند

    2. طیبه گفت:

      سلام من یه خانم هستم متاسفانه در رابطه سکس من هیچ لذتی نمیبرم بااین که دوست دارم هر روز رابطه راشته باشیم ولی اصلا ارضاع نمیشوم واین من روخیلی ناراحت میکنه

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام
        بخشی مهمی از دلیل ارضا نشدن عوامل روانی است
        دلیل دیگر عوامل هورمونی است
        بهتر است ابتدا ازمایش هورمونی دهید
        و تحت نظر روانپزشک از داروهای سبک و مناسب استفاده کنید

  2. فری گفت:

    سلام
    من همسرم خیلی زود یائسه شد،
    قبلآ هم تا اندازه ای سرد مزاج بود ،
    من برعکس ش خیلی گرم مزاجم،
    اما الان بعلت مصرف زیاد داروهای اعصاب کمروستون فقرات تمایلات جنسی
    اصلا نداره و این موضوع داره برام مشکلات عصبی ایجاد میکنه، و حتی کارهای خطرناک دست میده،
    حتی چندبار مخفیانه قطره اسپنیش فلای و هم ژل خوراکی گلد فلای بهش دادم اما اصلا اصلا تأثیر نداشت، فکر کنم فقط باید قرص افزایش جنسی بهش بدم، که اسمشو نمیدونم، خودش سردی و درمانش رو قبول نمیکنه، لطفا کمکم کنید،

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      از درمان های اینگونه جدا بپرهیزید چون ممکن است بسیار خطرناک بلشند
      درمان اصولی انجام دهید
      ابتدا به متخصص زنان تا سونو و ازمایش خون هورمونی بدهند
      در صورت نیاز به تراپیست و‌یا روانپزشک مراجعه کنید

      1. فری گفت:

        سلام
        قبلآ گفتم که اصلا سردمزاجی رو قبول نمیکنه و نمیخواد درمان کنه،
        منه گرم مزاج با این مشکل چیکار کنم؟
        چی دارو براش هستش؟

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          باید متقاعد بشود
          نیاز به داروهایی مثل سیتالوپرام تحت نظارت روانپزشک دارد

  3. هادی گفت:

    کاش مرد نبودم که به خاطر نیازم به زنم باج بدهم اوسرد مزاجه و مرا متهم میکنه که طبیعی نیستم و بهش فشار میارم اگر این نیاز جنسی نداشتم آزاد و مستقل بودم واقعا لطفا دعا کنید یا من سرد مزاج شم یا همسرم گرم‌تر بشه

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      سرد مزاجی زنان درمان دارد
      متقاعد کنید برای درمانشان

  4. سس گفت:

    سلام.
    من خانم هستم.همسرم دائم انتظار داره وقتی نشسته من با آلتش بازی کنم‌.برای من سکس صبح زود یا شب دیر وقت مخصوصا وقتایی که خسته هستم اصلا لذت بخش نیست‌.اما همسرم اینارو میذارن پای سرد مزاجی و بهم میگن سردی.‌میگن فلانی روزی ۳ بار سکس داره.و واقعا من بدنم نمی‌کشه.نمیدونم مشکل از منه یا همسرم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      میزان تمایل جنسی افراد مختلف متفاوت است به همین دلیل اگر میل جنسی زن و شوهری با هم متفاوت باشد به این معنی نیست که خانم مبتلا به سردمزاجی است.
      می توانید هر دو عزیز به روانشناس برای حل این موضوع مراجعه کنید

      https://doctoreto.com/doctors/speciality/psychologist

  5. متین گفت:

    منم همین مشکلو دارم.

  6. ناشناس گفت:

    متاسفانه منم همسرم درگیر همین مشکل هست که داره زندگیمون نابود میشه

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      علت این مشکل جسمی و روحی است بهتره با همسر خود به متخصص روانشناسی مراجعه کنید و این مشکل را بررسی و درمان کنید.
      بهترین دکتر روانشناس

      1. ناشناس گفت:

        من دو ماهه ک ازدواج کردم و متاسفانه دچار سرد مزاجی شدم ولی بروی خودم نمیارم و همسرم هنوز از این مسئله اطلاعی نداره

        1. همیار دکترِتو گفت:

          دوست عزیز
          بهتره برای حل این مشکل با متخصص روانپزشکی مشورت کنید تا این موضوع شدت پیدا نکند.
          دکتر متخصص اعصاب و روان

  7. علی گفت:

    سلام.من هم همین مشکل را با همسرم دارم .وقبول نمیکنه که دکتر هم بیاید

  8. امید گفت:

    سلام….پس این قرصها مثل lady era و…
    که میگویند بخوره داغ میشه چیه؟
    چند مورد دیدم ولی خب نمیدونم عوارض داره نداره

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      داروهای بدون تاییده وزارت بهداشت را مصرف نکنید زیرا عوارض زیادی دارد. تجویز داروی مناسب توسط متخصص روانپزشکی صورت گیرد.

  9. ناشناس گفت:

    سلام.بنده سی و شش سالمه و دوازده ساله ازدواج کردم و از لحاظ جنسی سرد مزاج هستم.

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      عمده ترین دلیل سرد مزاجی مشکلات روحی و رفتاری است. در این خصوص نیازه با متخصص روانپزشکی مشورت و در دوره درمان شرکت کنید.
      متخصص اعصاب و روان

    2. ناشناس گفت:

      رابطه ای که توش عشق نباشه فقط ارضا شدنه حالا فک کن طرف مقابلت سردهم باشه خیلی ها اصلا درکی از گرم بودن و خواستن ندارن بنظر اونا ی ادم شهوتی مریضی که جز سکس چیز دیگه ای نمیخای ….
      ولی چه ادم های که خود خوری میکنن تا این زندگی ادامه داشته باشه

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام
        بله دقیقا
        حق با شماست
        ولی سرد مزاجی را نباید رها کرد
        و میتوان درمان کرد

  10. حسین گفت:

    سلام .متاسفانه همسر من خیلی سرد مزاج وازطرفی اگر که گاهی سکس انجام شود هیچگونه حرکت یا برنامه ای ک بتوان ب عنوان سکس ازآن نام برد ندارد ..فقط ب عنوان اینکه بخواهد مرا راضی کند هر چند ماه این اتفاق می افتاد.

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      سرد مزاجی و کاهش میل جنسی علاوه بر داشتن علل جسمی می تواند از مشکلات روحی نیز باشد. بنابراین توصیه می شود جهت رفع این مشکل به متخصص روانپزشکی مراجعه کنید.
      متخصص روانپزشک

      1. حسین گفت:

        باسلام مشکل بیشترمردم کشورمن اینکه هیچ اطلاعاتی دراین زمینه ندارن یک صنتی رفتارمیکنن دو حجب وحیاباعث میشه به بچه هاشون خوب اونطورکه بایدوشایدآموزش یاحتی صحبت نمیکنن وبعضی بچه هاهم خوب تربیت نشدن خودسرشدن فکرمیکنن عقل کل هستن ازدواچ بیشتراین ها منجرب طلاق میشه واکثرکسانی که میخواهندازدواج کنن بیشتربفکرمادیات هستن خوب بخورن خوب بگردن خوب بپوشن خلاصه که اهل زندگی نیستن زندگی شوخی نیست هرچیزی یک قاعده ای داره تجربه خیلی چیزرا به من ثابت کرده امیدوارم همه جوانان عاقبت بخیرشوندانشاالله

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام و سپاس از نظر خوب تان