بهترین زمان سکس چه زمانی است؟ سکس شبانه یا صبحگاهی؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

انتخاب بهترین زمان سکس یکی از دغدغه‌های همیشگی زوجین است. هرچند سکس شبانه رایج‌تر است اما سکس صبحگاهی بیشترین مزایا و کمترین معایب را دارد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

بهترین-زمان-سکس

یکی از دغدغه‌های زوج‌ها انتخاب بهترین زمان سکس است. سکس صبحگاهی، سکس شبانه و دیگر زمان‌های روز هر کدام مزایا و معایبی دارند. بسیاری از زوجین با سکس شبانه راحت‌ترند. درحالی‌که بقیه زوج‌ها ساعت‌های دیگر روز را برای سکس انتخاب می‌کنند. رابطه جنسی بخش مهمی از زندگی زناشویی است که هرگونه مشکل یا اختلال در آن می‌تواند در بقیه جنبه‌های زندگی مشترک هم تأثیر داشته باشد. امروزه برخی از زوج‌ها به‌اشتباه این مسئله را جزء اولویت‌های زندگی خود قرار نمی‌دهند. حتی برخی زوجین در مراحلی از زندگی مشترک مثل بارداری و تا مدتی بعد از زایمان سکس را به‌کلی فراموش می‌کنند.

سکس و رضایت جنسی جزء مهم‌ترین مسائل در زندگی مشترک است که نیاز به توجه ویژه دارد و کم‌توجهی به آن می‌تواند منجر به بروز مشکلات جدی شود. مسائل و مشکلات جنسی خود را قبل از اینکه به یک معضل تبدیل شوند، برطرف کنید. برای صحبت در مورد این مشکلات و برطرف‌کردن آن باید به سکس تراپیست و روان‌شناس مراجعه کنید.

یکی از دغدغه‌های زوج‌ها زمان مناسب برای سکس است. در ادامه به بررسی زمان‌های مختلف و معرفی بهترین زمان سکس می‌پردازیم.

بهترین زمان سکس

برای تعیین بهترین زمان برای برقراری رابطه جنسی، باید به سبک زندگی مرد و زن دقت زیادی داشت. به‌عنوان‌مثال ممکن است سکس شبانه برای زوجی که عادت دارند تا دیروقت بیدار باشند، مناسب باشد. اما سکس شبانه برای زوجی که حداقل یکی از آنها زود می‌خوابد، احتمالاً مناسب نیست. این مسئله تا حد زیادی به برنامه زندگی هر زوج بستگی دارد و منحصربه‌فرد است. این‌طور نیست که بتوان یک‌زمان را به طور مطلق برای همه افراد مناسب دانست.

در ادامه مطلب زمان‌های مختلف در طی شبانه‌روز برای سکس را بررسی کرده و مزایا و معایب هرکدام را می‌سنجیم.

best-time-for-sex
بهترین زمان برای سکس بسته به سبک زندگی و علایق زوجین، برای هر زوجی متفاوت است.

آیا شب بهترین زمان برای سکس است؟

سکس شبانه به‌عنوان حالت روتین شناخته می‌شود که اکثر زوج‌ها معمولاً از این زمان برای رابطه جنسی استفاده می‌کنند. علت انتخاب شب به دلیل دردسترس‌بودن و راحتی زن و مرد است. یکی از دلایل اصلی آن ساعت کاری مشترک یعنی بین ساعات ۹ صبح تا ۵ عصر در سراسر جهان است. از دیگر علت‌های آن این است که معمولاً زن و شوهر ترجیح می‌دهند شب که همه کارها تمام شده و همین‌طور بچه‌ها خواب هستند و فضای شخصی‌تری دارند، رابطه جنسی داشته باشند.

ازاین‌رو برای بسیاری از زوج‌ها سکس شبانه بهترین و حتی شاید تنها زمان مناسب برای سکس به نظر برسد.

مزایای سکس شبانه

داشتن سکس در شب و قبل از خواب به شما کمک می‌کند تا بعد از یک روز طولانی خود را رها کنید و به همسر خود بیشتر نزدیک شوید.

باتوجه‌به ترشح برخی هورمون‌ها در حین سکس از جمله هورمون‌های مؤثر بر سلامت روحی و جسمی، و اثرات استرس زدایی سکس، انجام آن قبل از خواب شبانه به شما کمک می‌کند تا عمیقاً احساس آرامش کنید و خواب راحت‌تری داشته باشید.

از مزایای دیگر سکس شبانه این است که بعد از آن می‌توانید فقط دراز بکشید و به خواب بروید. چون برای قریب به‌اتفاق افراد در جهان شب زمان استراحت است و مدت زیادی را می‌توانید در کنار همسر خود باشید.


معایب سکس شبانه

در پایان روز، خستگی می‌تواند بر میل جنسی و تحریک شدن طرفین اثر داشته باشد. پایین بودن میزان انرژی و همچنین سطح هورمون‌های جنسی در هنگام شب نیز از عوامل مؤثر بر این حالت است.

همچنین داشتن رابطه جنسی در انتهای روز و قبل از خواب شبانه می‌تواند منجر به کاهش ساعات خواب شما شود. به همین دلیل ممکن است صبح روز بعد احساس خستگی و خواب‌آلودگی روی بازده کاری و زندگی روزمره شما تأثیر داشته باشد. از طرفی هم خستگی و کم‌خوابی منجر به کاهش سطح هورمون‌های جنسی مانند استروژن می‌شود که عملکرد مهمی در تحریک جنسی دارد.

نمی‌دونی چطوری برای بهبود رابطه جنسی اقدام کنی؟

همین الان مشاوره بگیر

سکس صبحگاهی به‌عنوان بهترین زمان سکس

داشتن سکس در صبح‌ها می‌تواند مانند نوشیدن قهوه‌ی صبحگاهی باشد. این کار به شما کمک می‌کند تا به‌راحتی روز کاری خود را باانرژی خوبی آغاز کنید. سکس صبحگاهی می‌تواند انرژی شما را بالا برده و استرس را از بین ببرد.

مزایای سکس صبحگاهی

سکس صبحگاهی به عنوان بهترین زمان سکس مزایای زیادی دارد که در ادامه یکی یکی آنها را بررسی می‌کنیم:

۱. بدن شما پرانرژی و آماده است

سکس صبحگاهی می‌تواند بسیار لذت‌بخش و عالی باشد؛ چرا که بدن شما برای آن آمادگی دارد. سطح هورمون‌های جنسی یعنی استروژن و پروژسترون در این زمان در اوج خود قرار دارند. مطابق با تحقیقی که در سال ۲۰۱۳ صورت‌گرفته است، میزان شهوت و میل جنسی شما ارتباط مستقیمی با سطح این هورمون‌ها دارد. هر چه میزان آنها بالاتر باشد، شما احساس شادابی و سرحالی بیشتری و میل بیشتری برای سکس دارید.


۲. ترشح هورمون اکسی توکسین

سکس صبحگاهی منجر به نزدیکی بیشتر شما و همسرتان می‌شود. چرا که منجر به ترشح هورمون اکسی توکسین یعنی هورمون عشق خواهد شد. تأثیر این هورمون در مغز شما باعث شکل‌گیری عشق و محبت می‌شود.

بهترین-زمان-برای-سکس
سکس شبانه متداول ترین زمان برای سکس در میان زوج‌هاست.

۳. کاهش استرس

مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۰ نشان داد که فعالیت‌های لذت‌بخش می‌توانند میزان هورمون‌های استرس‌زا را کاهش دهد. در نتیجه ارگاسم و ارضای جنسی قبل از شروع روز و شروع کار و فعالیت‌های روزمره، شما را برای بقیه روز در حالت روحی مناسبی قرار می‌دهد.


۴. نوعی ورزش محسوب می‌شود

قطعاً داشتن سکس صبحگاهی نمی‌تواند با یک ساعت دویدن روی تردمیل برابری کند، اما بازهم نوعی ورزش و فعالیت جسمی خوب به‌حساب می‌آید. بر اساس تحقیقی از مدرسه پزشکی هاروارد، هر دقیقه سکس حدود ۵ کالری انرژی مصرف می‌کند. این مقدار مشابه مصرف انرژی در زمان راه‌رفتن و پیاده‌روی است.


۵. برای عملکرد مغز خوب است

مطالعات متعددی نشان داده‌اند که بعد از سکس ترکیبی از انتقال‌دهنده‌های عصبی و هورمون‌ها در بدن آزاد می‌شود. به‌ویژه دوپامین که هورمون شادی‌بخش است و می‌تواند برای سلامت مغز و توانایی ادراک و شناختی آن تأثیر خوبی داشته باشد.


۶. ترشح و آزادکردن اندورفین بیشتر

سکس صبحگاهی منجر به ترشح بیشتر هورمون اندورفین می‌شود که از کاهش‌دهنده‌های طبیعی درد است. این هورمون منجر به کاهش درد، احساس رضایت و راحتی بیشتر می‌شود. به این دلیل بعد از داشتن یک سکس خوب در صبح احساس سرخوشی می‌کنید.


۷. بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن

قطعاً ماده‌ای مثل ویتامین سی تأثیر بسیار قابل‌توجهی بر سیستم ایمنی بدن ما دارد، اما باید بدانید که سکس صبحگاهی هم می‌تواند اثرات مشابهی داشته باشد.

در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۵ صورت گرفت کشف شد که رابطه جنسی می‌تواند به طور طبیعی در برانگیختن سیستم ایمنی بدن علیه باکتری‌ها، ویروس‌ها و دیگر عوامل بیماری‌زا نقش داشته باشد.


۸. افزایش توان جنسی مرد

صبح‌ها میزان تستوسترون در مردان بسیار بالاتر از زمان‌های دیگر است. بالا بودن سطح این هورمون می‌تواند منجر به بهبود عملکرد جنسی مرد شود. همچنین سطح بالای تستوسترون می‌تواند باعث شود که مرد نعوظ بهتر و طولانی‌تری داشته باشد.

morning-sex
صبح ها بهترین زمان برای سکس است.

معایب سکس صبحگاهی

بله درست است. علاوه بر مزایای متعددی که گفته شد سکس صبحگاهی معایبی هم دارد.

۱. استرس شروع روز

ابتدای روز برای خیلی‌ها زمانی جنجالی است چرا که فکر کارهای روزانه و برنامه‌ریزی برای انجام آنها ذهن افراد را درگیر می‌کند. این افکار موجب می‌شوند فرد برای خروج از خانه و آغاز کارهای خود عجله داشته باشد. استرس این مسائل بر تحریک جنسی و میل به رابطه جنسی تأثیر می‌گذارد.


۲. بوی بددهان

بوی بددهان در ابتدای روز و پس از بیدارشدن در اکثر افراد وجود دارد اما شدت آن متفاوت است. خیلی از افراد ممکن است به این دلیل در پیش‌نوازی که یکی از مهم‌ترین مراحل سکس است با مشکل مواجه شوند و ناخودآگاه در برابر تحریک جنسی مقاومت نشان دهند. البته برای حل این مسئله می‌توان همیشه در کنار تختخواب گیاه نعنا یا قرص نعنا نگهداری کرد تا در موقع نیاز از آن استفاده کنید.


۳. ظاهر ژولیده

داشتن ظاهر ژولیده، موهای به‌هم‌ریخته و نداشتن آرایش ممکن است در افراد زیادی باعث شود فرد تمایلی به برقراری رابطه جنسی بعد از بیدارشدن نداشته باشد. برای کسانی که زیاد به ظاهرشان اهمیت می هند یا تصور خوبی از خودشان ندارند، صبح‌ها بهترین زمان برای سکس به نظر نمی‌رسد. اما به یاد داشته باشید در زمان سکس بخصوص در ابتدای روز هر دوی طرف ظاهر ژولیده دارند و تمرکزی که ذهن آن‌ها بر سکس دارد بسیار بیشتر از مسائل ظاهری است. همچنین افراد باید نسبت به خود و ظاهرشان اعتمادبه‌نفس بیشتری داشته باشند.

با یک کلیک رابطه عاطفیت رو بهتر کن!

سکس در بعدازظهر

از دیگر زمان‌هایی که در مورد آن به‌عنوان بهترین زمان سکس بحث وجود دارد، بعدازظهر است. در ادامه به بررسی این موضوع می‌پردازیم.

مزایای سکس بعدازظهر:

بعد از خستگی وسط روز هیچ‌چیز مثل داشتن رابطه جنسی با همسرتان نمی‌تواند شما را سرحال کند. سکس بعدازظهر با کاهش سطح هورمون کورتیزول که استرس‌زا است و افزایش ترشح هورمون‌های سروتونین و دوپامین که شادی‌بخش است، با خستگی و استرس میانه‌ی روز مقابله می‌کند.

معایب سکس بعدازظهر:

معمولاً زن و مرد در این ساعات از روز در کنار هم نیستند یا وقت کافی برای سکس را ندارند. ازاین‌رو شاید بعدازظهر مناسب‌ترین و بهترین زمان برای سکس نباشد. به این دلیل که ساعت کاری در اکثر کشورها به نحوی است که در این زمان مرد و زن در کنار هم نیستند. دلیل دوم این است که در مشاغل که زمان استراحت وسط روز دارند هم به دلیل مشغولیت زیاد ذهنی و فکری، تحریک جنسی و میل جنسی کمتر از ساعات دیگر روز است.


سکس عصرانه

ازآنجایی‌که زنان برای رسیدن به ارگاسم باید از نظر ذهنی در آرامش باشند، عصر می‌تواند یکی از بهترین زمان‌ها برای سکس باشد. چون در این زمان اکثر خانم‌ها کارهای روزمره‌شان را تمام کرده‌اند و آرامش خاطر بیشتری دارند. ازاین‌رو سکس عصرانه هم می‌تواند گزینه مناسبی باشد. مزایا و معایب سکس عصرانه تا حدی زیادی مشابه سکس شبانه است.

بهترین-ساعت-سکس
طبق تحقیقات ساعت ۶ صبح و ۷:۳۰ صبح بهترین ساعات برای سکس هستند.

پس بهترین زمان سکس چه زمانی است؟

باتوجه‌به بررسی‌های صورت‌گرفته و طبق نظر متخصصین، بهترین زمان سکس صبح است. سکس صبحگاهی بیشترین مزایا و کمترین معایب را دارد. در مورد زمان دقیق‌تر هم باید بگوییم که برخی منابع ساعت ۷:۳۰ صبح را و برخی دیگر ساعت ۶ صبح را به‌عنوان بهترین ساعت برای سکس صبحگاهی پیشنهاد می‌دهند. البته باید توجه داشت که بهترین زمان سکس یک قاعده کلی برای همه ندارد. در واقع هرکس باتوجه‌به علایق خود و همسرش و همچنین سبک زندگی‌شان، باید بهترین زمان برای سکس را مشخص کنند.

طبق بررسی‌های انجام شده، ساعت ۶ یا ۷:۳۰ صبح بهترین زمان‌ها برای سکس هستند.

بهترین زمان سکس از نظر اسلام

از نظر دین اسلام برخی زمان‌ها برای برقراری رابطه جنسی مناسب هستند و سکس در برخی زمان‌ها منع شده‌اند.

زمان‌های مناسب سکس در اسلام

  • نزدیک ظهر روز پنجشنبه و روز جمعه
  • شب‌های دوشنبه و سه‌شنبه و پنجشنبه و شب جمعه.

زمان‌های نامناسب سکس در اسلام

  • شب‌های چهارشنبه
  • شب عید فطر و قربان
  • شب اول، نیمه و آخر ماه قمری
  • شب نیمه شعبان
  • فاصله زمانی بین اذان صبح و طلوع آفتاب
  • ابتدای شب
  • هنگام رفتن به سفر
  • شبِ برگشتن از سفر
  • هنگام سیری کامل و با شکم پر
  • بعد از خوردن ناهار و شام با فاصله کمتر از دو تا چهار ساعت از آن‌ها.

سخن آخر دکترتو

همان‌طور که در این مطلب گفتیم، بهترین زمان سکس زمانی است که مرد و زن بیشترین میل جنسی و بیشترین راحتی را دارند. در واقع تصمیم برای این زمان بر عهده زوجین است و یک فرمول کلی ندارد. اما دقت داشته باشید که از این جنبه از زندگی مشترکان غافل نشوید و در صورت بروز هرگونه مشکلی برای برطرف‌کردن آن اقدام کنید. با مراجعه به روان‌شناس و به‌صورت تخصصی‌تر با مراجعه به سکس تراپیست می‌توانید مسائل و مشکلات زندگی جنسی‌تان و با همکاری هر دو طرف را برطرف کنید.

در وب‌سایت دکترتو لیستی از بهترین روان‌شناسان و سکس تراپیست‌ها را می‌توانید ببیند. در دکترتو علاوه بر امکان نوبت‌دهی غیرحضوری، می‌توانید از خدمات مشاوره آنلاین و تلفنی هم استفاده کنید.

امتیاز شما به مقاله:
(5از5)
دسته بندی:
منبع:
کارشناس تولید محتوا و کارآموز طراحی سایت و سئو هستم. خوشحالم که به عنوان نویسنده در تیم خوب دکترتو مشغول به فعالیت هستم. چراکه اینجا می‌تونم برای آگاهی عموم مردم و کمک به سلامت جسمی و روحی همنوعان خودم تلاش کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن