سکس در پریودی، آری یا خیر؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

سکس در پریودی فواید و عوارض زیادی دارد، سکس پریودی با دخول کامل پیشنهاد نمی‌شود، پس خلاق باشید و راه‌های دیگر را امتحان کنید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 11 دقیقه
period-sex

سکس در پریودی امکان‌پذیر است؟ رابطه زناشویی در طول قاعدگی در دین اسلام چه حکمی دارد؟ آیا راه‌هایی برای حفظ رابطه جنسی در طول دوران پریودی وجود دارد؟

اگر شما هم از آن دسته زوج‌هایی هستید که در مورد سکس پریودی سؤالات مشابه داشته یا احساس می‌کنید نداشتن رابطه جنسی در دوران قاعدگی زندگی زناشویی شما را سرد کرده است، با این مطلب همراه شوید تا در مورد سکس پریودی اطلاعات بیشتری کسب کنید.

همچنین می‌توانید برای راهنمایی‌های بیشتر درمورد سکس پریودی و بهترین زمان، فواید و عوارض آن با متخصص زنان مشورت کنید و جهت نوبت‌گیری غیرحضوری از پزشک موردنظرتان از سایت دکترتو اقدام کنید.

در دکترتو می‌توانید با بهترین پزشکان متخصص زنان و زایمان در شهر خود آشنا شوید، با آنها به صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و همچنین برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

نگاهی بر رابطه جنسی در پریودی

سکس در پریود  خوب است یا بد؟! این سؤالی پرتکرار بین تمام زنان و مردان است. این که آیا می‌توان در زمان پریودی سکس داشت؟ آیا سکس پریودی تأثیری بر بهبود دردهای قاعدگی دارد؟ یا اصلاً چرا میل جنسی زنان در دوران پریودی تغییر می‌کند؟

سؤالات در این زمینه پایانی ندارند. سکس در پریودی، بستگی زیادی به شرایط روحی، عقاید فکری و برخی مسائل محیطی مانند باورهای نادرست در مورد کثیف بودن زنان در این دوره و غیره دارد. سکس در پریودی بسته به نظر و توافق زوجین داشته و مسئله‌ای کاملاً شخصی است؛ بنابراین زوج‌های جوان می‌توانند با رعایت نکات خاص و مسائل بهداشتی، در این دوره هم رابطه جنسی سالمی داشته باشند.

در مورد سکس در پریودی، توجه به این نکته الزامی است که خطر شیوع و ابتلا به بیماری‌های مقاربتی و عفونت‌های واژینال در صورت سکس مراقبت نشده یا عدم رعایت اصول بهداشتی در این دوران بیشتر است. این بیماری‌ها گاهی عوارض جبران‌ناپذیری به دنبال دارد. همچنین بهتر است این تصور قدیمی و باور نادرست که در پریودی نمی‌توان باردار شد را کنار گذاشت.

period-sex
سکس در پریودی هم مفید است هم مضر، انتخاب با شماست.

 سؤال اصلی: آیا می‌توان در زمان پریودی رابطه جنسی داشت؟

برقراری رابطه جنسی و دخول کامل،  حتی‌الامکان در دوران پریودی منع شده است. این کار می‌تواند خطر ابتلا به بیماری یا عفونت‌های بعدی را افزایش دهد. به همین دلیل بسیاری از پزشکان و متخصصان توصیه می‌کنند از سکس در پریودی خودداری کرده و زوجین با راه‌های دیگر فعالیت جنسی خود را حفظ کنند.

سکس در پریودی، یک انتخاب شخصی برای زوجین است. ممکن است یک زن و شوهر مشکلی با سکس در پریودی نداشته و حتی به بهبود رابطه جنسی آن‌ها هم کمک کند و در عوض برای عده‌ای دیگر بسیار سخت و مشکل بوده و با تابوهای ذهنی یا احساس خجالت از کثیف بودن به‌خصوص برای زنان همراه باشد.

مهم‌ترین دلیلی که پزشکان رابطه جنسی در قاعدگی را منع کرده یا به صورت محدود انجام آن را پیشنهاد می‌دهند، شرایط رحم در دوران پریودی است. قبل از پریودی دیواره رحم ضخیم می‌شود و خود را برای بارداری احتمالی آماده می‌کند. اگر حاملگی اتفاق نیفتد، دیواره رحم ریزش کرده و از طریق دهانه رحم و سپس واژن خارج می‌شوند. به دلیل بازبودن هم‌زمان دهانه رحم و ریزش دیواره رحم، احتمال انتقال عفونت خارجی و باکتریایی در صورت دخول کامل و سکس در پریودی بسیار افزایش می‌یابد.

این عفونت‌ها گاهی باعث ایجاد چسبندگی رحمی، ناباروری یا بیماری‌های مربوط به لگن و رحم می‌شوند؛ بنابراین رابطه جنسی با دخول کامل در دوران پریودی پیشنهاد نمی‌شود. حتی در صورت تمایل به سکس در پریودی، برای جلوگیری از درد بیشتر برای زنان، کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف و بهداشت رابطه جنسی نکاتی که در ادامه مطلب ارائه شده است را رعایت کنید.

بهتر است برای گرفتن یک تصمیم درست و بی‌خطر، با متخصص زنان مشورت کنید. پزشک راهنمایی‌های لازم برای سکس در پریودی و بهترین زمان و خطرات آن را برای شما توضیح خواهد داد. در ادامه سکس در روزهای مختلف پریودی را بررسی می‌کنیم.

دوران قاعدگی دردناکی رو می‌گذرونی؟

همین الان برای درمانش مشاوره بگیر

  • آیا می‌توان در روزهای اول پریودی سکس داشت؟

در این مورد راحتی خانم را در نظر بگیرید؛ به‌خصوص در روزهای اول که معمولاً میزان خونریزی زیاد و ضعف بدنی بیشتر است، رابطه جنسی چندان لذت‌بخش نخواهد بود. دوران پریودی دوران سختی برای زنان است؛ روزهایی که با تغییرات خلقی، درد و مشکلات مختلف همراه است. البته شواهدی وجود دارد که در برخی زنان ارگاسم باعث کاهش دردها و کرامپ‌های قاعدگی می‌شود. ازاین‌رو تصمیم برای داشتن سکس در روزهای اول پریود راه عهده خانم بگذارید.


  • آیا می‌توان در روزهای آخر پریودی سکس داشت؟

احتمال این که بتوانید در روزهای آخر پریودی رابطه جنسی کامل داشته باشید، بیشتر است. در این روزها اگر تصمیم به سکس دارید بهتر است از وسایل مراقبتی مثل کاندوم استفاده کنی؛ چون به دلیل بازبودن دهانه رحم احتمال انتقال عفونت وجود دارد. از جمله مزیت‌های سکس در پریودی و روزهای آخر می‌توان به شانس کم بارداری و لغزنده بودن واژن و لذت بیشتر در رابطه زناشویی اشاره کرد.


  • چند روز بعد از پریودی می‌توان سکس داشت؟

همه چیز بسته به نظر طرفین دارد. تنها نکته مهم این است که نگذارید، پریودی بین شما و همسرتان فاصله بیندازد. راحت با همسرتان صحبت کنید و مشکلات و خواسته‌های خود را بگویید. سپس با مشورت یکدیگر بهترین راه را انتخاب کنید. اگر به کمک حرفه‌ای نیاز داشتید، می‌توانید به روان‌شناس یا مشاور خانواده مراجعه کنید.

healthy-sex-in-period
اگر مایل به انجام سکس در دوران پریودی هستید، حتما باید از وسایل مراقبتی مثل کاندوم استفاده کنید.

آیا زنان در دوران پریودی، میل جنسی بالاتری دارد؟

سطح هورمون‌های مختلف مانند استروژن، تستوسترون، DHEA و پروژسترون در دوران پریود بسیار بالا و پایین می‌شوند. این هورمون‌ها همگی بر افزایش یا کاهش میل جنسی در دوران پریودی تأثیر دارند. همان‌طور که شرایط پریودی در هر زنی متفاوت است، تغییر در میل جنسی او هم بستگی به میزان نوسانات هورمون‌ها در زمان پریودی دارد.

برخی از زنان با افزایش سطح هورمون استروژن در دوران پریودی میل جنسی زیادی داشته و برخی دیگر برعکس با افزایش سطح ترشح پروژسترون نسبت به سکس در پریودی بی‌میل می‌شوند.

نمی‌توان با یقین گفت که میل جنسی تمام زنان در دوران پریودی افزایش می‌یابد. این مسئله تحت تأثیر عوامل زیادی است که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

بر اساس تحقیقات انجام شده، قبل از شروع دوران پریودی هورمون‌های جنسی به بالاترین سطح خود می‌رسند. در بعضی از زنان سطح هورمون استروژن در طول هفته پیش از پریودی یا آغاز آن به صورت روزانه بیشتر شده و باعث افزایش میل به نزدیکی و رابطه زناشویی می‌شود. البته زنان بیشترین میل جنسی را در روزهای نزدیک به تخمک‌گذاری تجربه می‌کنند. زمان تخمک‌گذاری حدود دو هفته پس از پریودی است. اگر قصد بارداری دارید، این زمان بهترین وقت برای رابطه جنسی است.

توجه: اگر میل جنسی‌تان در دوران پریودی افزایش‌یافته است، خجالت نکشید. این موضوع را با همسر خود در میان بگذارید و با مشورت یک سکس تراپیست یا مراقب بهداشت خانواده می‌توانید فعالیت جنسی سالمی طی این دوره داشته باشید؛ بنابراین افزایش میل جنسی کاملاً طبیعی است. دقت داشته باشید منظور از سکس در پریودی الزاماً سکس واژینال نیست و می‌توان راه‌های دیگر را امتحان کرد.

بهترین روش درمان درد شدید در دوران قاعدگی چیه؟

فواید رابطه جنسی در پریودی

سکس پریودی و ارضا شدن در این دوران، برای زنان فوایدی هم به همراه دارد. دقت داشته باشید که تاکید بر آن است که زوجین تا جای ممکن در دوران پریودی رابطه واژینال و دخول کامل را نداشته باشند. راه‌های زیادی برای برقراری رابطه جنسی و لذت جنسی وجود دارد؛ بنابراین برای رسیدن به ارگاسم می‌توانید راه‌های دیگری راهم امتحان کنید.

از جمله مهم‌ترین مزایای سکس در پریودی می‌توان موارد زیر را نام برد:

۱. کاهش درد پریودی و شدت کرامپ‌ها

در برخی زنان، رسیدن به ارگاسم باعث جریان یافتن بیشتر خون در رحم و لگن و انقباضات بیشتر رحم می‌شود که تأثیر چشمگیری بر کاهش دردهای پریود دارد. این دردها معمولاً به دلیل گرفتگی عضلات و انقباضات رحمی بروز می‌کنند. با سکس در پریودی این انقباض آزاد می‌شوند و در نتیجه درد پریود کاهش می‌یابد.


۲. تأثیر مثبت هورمون‌های جنسی بر سلامت زنان

پس از رسیدن به ارگاسم و ارضا شدن در سکس، هورمون‌های جنسی آزاد می‌شوند که به رفع بسیاری از بیماری‌های زنان مانند فشارخون، کمردرد و غیره کمک می‌کنند.


۳. تأثیر مثبت سکس در پریودی بر سلامت روحی و عاطفی زنان

رابطه جنسی فعال و سالم در پریودی باعث ترشح «اندورفین» می‌شود که نوعی احساس سرخوشی و حس خوب در دو طرف ایجاد می‌کند. از سویی دیگر تمایل مرد به همسرش در دوران پریودی و جذاب بودن او برای معاشقه و دریافت تأیید از سمت همسر درست در زمانی که زن در بدترین شرایط روحی و جسمی به سر می‌برد، تأثیر بسیار زیادی بر کاهش حس غم یا افسردگی پریودی و سندروم PMS دارد.

بنابراین به‌عنوان یک همسر آگاه، دانش خود در زمینه پریودی را افزایش دهید. در این دوره سعی کنید با روش‌های مختلف مانند حمایت عاطفی و روحی و عدم ایجاد احساس خجالت از تغییراتی که زن در این دوران پریود دارد می‌توانید به تقویت روحیه و گرم‌تر شدن زندگی زناشویی‌تان کمک کنید.

هرگز نسبت به پریود بودن، پرخاشگر شدن یا ورم‌ها و احساس افسردگی یا دردهای شدیدی که همسرتان تجربه می‌کند، بی‌توجه نباشید. در عوض در این دوران با همسرتان همدلی و همدردی کنید. ناآگاهی یا برخی تابوهای ذهنی و مذهبی در برخی از مردان و زنان در مورد سکس پریودی باعث بروز مشکلات جنسی شدیدی از جمله آمار بالای خیانت، بیماری‌های مقاربتی و غیره به‌ویژه در زوج‌های جوان شده است.

صحبت و مشورت با روان‌شناس یا متخصص زنان در این زمینه می‌تواند کمک زیادی به داشتن یک زندگی جنسی سالم و تقویت روابط عاطفی شما با همسرتان داشته باشد.


۴. کاهش مدت‌زمان پریودی

بله، درست است. داشتن یک رابطه جنسی سالم و رسیدن به ارگاسم در طول پریودی می‌تواند مدت‌زمان قاعدگی را کاهش دهد. به دلیل انقباضات مکرر رحم در حین ارگاسم و ترشح هورمون‌های جنسی، ریزش دیواره رحم سریع‌تر انجام شده و مدت‌زمان پریود، کوتاه‌تر خواهد شد. کاهش مدت‌زمان پریودی و رهایی از این دردها و احساسات ناخوشایند، تقریباً آرزوی هر زنی است.


۵. رفع سردردهای مزمن دوران پریودی

بیش از ۵۰ درصد زنان در طول دوران پریودی خود از میگرن‌های شدید شکایت می‌کنند. بر اساس جدیدترین تحقیقات انجام شده رسیدن به ارگاسم و ترشح اندورفین پس از آن در مغز باعث رفع سردرد و حتی میگرن‌های شدید می‌شود. اگر در دوران پریودی دچار میگرن‌های غیرقابل‌تحمل می‌شوید، این مرتبه یکی از راه‌های سکس در پریودی را انتخاب کنید و برای یک‌بار هم که شده میگرن پریودی را با سکس درمان کنید. شاید میگرن باعث بی‌میلی جنسی در شما شود، اما امتحان آن به رهایی از سردرد می‌ارزد.

سردردهای شدید، بدخلقی، آستانه تحمل پایین، سردردهای مزمن که گاهی رسماً شما را برای چند روز فلج می‌کند، برخی از نشانه‌های پریودی در زنان است که می‌توان با سکس در آن را درمان کرد.

علاوه بر موارد فوق، سکس در پریودی می‌تواند در برطرف‌کردن برخی از مشکلات این دوره که زنان را کلافه می‌کند هم مؤثر باشد:

  • کاهش استرس و اضطراب و تپش قلب
  • ازبین‌رفتن حس گرگرفتگی در پریودی
  • خواب راحت‌تر با کاهش دردهای پریودی
  • تناسب‌اندام
  • تقویت عضلات لگن و واژن با افزایش میل جنسی و ارگاسم‌های دوره‌ای
  • تقویت سیستم ایمنی.

توجه: دقت داشته باشید تمام این مزایا، در صورتی نصیبتان خواهد شد که تمام نکات بهداشتی برای سکس در پریودی را رعایت کنید. در غیر این صورت به جای مزایا، درگیر عوارض جدی و بیماری‌های مختلف می‌شوید.

بهتر است برای گرفتن یک تصمیم درست و بی‌خطر برای سکس پریودی، با متخصص زنان مشورت کنید. پزشک تمام مزایا و معایب سکس در پریودی را برای شما توضیح خواهد داد و راهنمایی‌های لازم برای سکس در پریودی و بهترین زمان و خطرات آن را برای شما توضیح خواهد داد.

period-sex
سکس در پریودی مزایا و معایب زیادی دارد، در این مورد با همسرتان صحبت کنید و بهترین تصمیم را بگیرید.

آیا سکس پریودی خطرناک است؟ عوارض سکس در پریودی چیست؟

مهم‌ترین عارضه‌ای که سکس نامناسب در پریودی بر جای می‌گذارد، تغییر در سیکل قاعدگی و بهم ریختگی آن است. اما منظور از سکس نامناسب، سکس حفاظت نشده همراه با دخول کامل یا سکس مقعدی در هنگام پریودی است که می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری وارد کند. اما سکس پریودی دقیقاً چه عوارضی به دنبال دارد؟

۱. احتمال بارداری در نتیجه سکس پریودی

بله، ممکن است در دوران پریودی هم باردار شوید. شاید تصور کنید با سکس در پریودی حامله نخواهید شد. این تصوری غلط است. رابطه جنسی محافظت نشده می‌تواند باعث بارداری در دوران پریودی شود. هرچند که احتمال بارداری در پریودی بسیار کم است اما اسپرم می‌تواند چند روز در رحم زن زنده بماند؛ بنابراین اگر تخمک‌گذاری زودتر از موعد انجام شود و شما هم در زمان پریودی سکس با دخول کامل و حفاظت نشده داشته باشید، ممکن است باردار شوید.

دقت کنید، خوردن قرص‌های ضدبارداری در دوران پریودی تنها نظم سیکل قاعدگی شما را بر هم می‌زند.

۲. تأثیر پریودی بر کاهش میل جنسی مردان

پریود زنان حتی می‌تواند بر میل جنسی مردان هم تأثیر بگذارد. سردمزاجی مردان در دوران پریودی همسرانشان به دلیل آموزش‌های غلط و تابوهای ذهنی است. گاهی مردان ناخواسته به دلیل عدم آشنایی با شرایط همسر خود در دوران قاعدگی یا حس تمیز نبودن زن، نسبت به همسر خود بی‌میل می‌شوند و به بهانه‌های مختلف از همسرشان دوری می‌کند. به‌تبع این حس خواسته نشدن بر سلامت عاطفی زنان هم تأثیر می‌گذارد. بهتر است با مشورت یک روان‌شناس سکس تراپیست، متخصص زنان یا مشاور خانواده اقدام به حل این مشکل کرده و اجازه ندهید پریود شدن بین شما و همسرتان فاصله بیندازد.


۳. افزایش خونریزی قاعدگی

دخول کامل واژینال در سکس پریودی می‌تواند باعث افزایش خونریزی قاعدگی شود. ازآنجایی‌که در مدت پریودی رگ‌های رحم در حال انقباض و مستعد پارگی هستند؛ بنابراین بافت رحم و دهانه رحم در اثر دخول به‌راحتی آسیب می‌بیند.

در مواردی هم رابطه جنسی کامل باعث متوقف شدن قاعدگی تنها ۱ تا ۲ روز پس از شروع دوره می‌شود. این مسئله به دلیل انقباض ناگهانی رحم پس از ارگاسم اتفاق می‌افتد.


۴. عفونت و انتقال بیماری‌های مقاربتی با سکس پریودی

رابطه محافظت نشده با دخول کامل در دوران پریود احتمال ابتلا به ویروس‌هایی مانند هپاتیت B،HIV  یا سایر بیماری‌های مقاربتی را افزایش می‌دهد. این ویروس‌ها اغلب سیستم ایمنی و دستگاه تولیدمثل مانند رحم و تخمدان را هدف گرفته و باعث ناباروری یا بیماری‌های خطرناکی مانند سرطان دهانه رحم می‌شود.

از جمله عفونت‌هایی که به‌سادگی در دوران پریودی منتقل می‌شوند، می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • عفونت ناشی از کلامیدیا و سوزاک که باعث ایجاد بیماری التهاب لگنی (PID) و ناباروری می‌شوند.
  • عفونت لوله فالوپ در اثر ورود باکتری کلامیدیا به واژن (بیماری «التهاب لگنی خاموش» به دلیل عدم بروز علائم)
  • سفیلیس
  • مولوسکوم عفونی
  • تریکومونیازیس (عفونت واژن)
  • زگیل تناسلی (HPV)
  • خشکی واژن و خارش شدید
  • ویروس پاپیلوم انسانی
  • زگیل آبکی (مولوسکوم کنتاژیوزوم)
  • عفونت مخمر واژن.

چرا احتمال بروز برخی بیماری‌ها با سکس در پریودی افزایش می‌یابد؟

بهتر است بدانید حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد زنانی که سکس محافظت نشده در پریودی داشته‌اند به عفونت کلامیدیا مبتلا می‌شوند. این آمار بالا به دلیل تغییراتی است که بدن در دوران پریودی تجربه می‌کند. از جمله مهم‌ترین عواملی که شانس ابتلا به بیماری‌های عفونی و مقاربتی در پریودی را افزایش می‌دهد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش احتمال انتقال بیماری با ازبین‌رفتن مخاط دهانه رحم
  • وجود آهن در خون قاعدگی و شرایط مناسب رشد باکتری در رحم
  • بالارفتن سطح pH خون
  • قلیایی شدن محیط واژن
  • افزایش سطح هورمون‌های استروژن و پروژسترون پیش از قاعدگی
  • بازبودن دهانه رحم.

علائم عفونت‌های ناشی از سکس در پریودی

هرکدام از بیماری‌هایی که در بالا به آنها اشاره کردیم، علائم و راه‌های درمان خاص خود را دارند؛ بنابراین اگر احساس می‌کنید علائم این بیماری‌ها را دارید، شرایط را به همسرتان اطلاع داده و سریعاً به متخصص زنان مراجعه کنید. از جمله نشانه‌های ابتلا به بیماری‌های عفونی با سکس در پریودی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بوی بد واژن
  • احساس سوزش و خارش دائمی
  • دفع لخته‌های غیرعادی و بزرگ و بدبو
  • درد مداوم در ناحیه شکم و لگن
  • تب و لرز.
period-sex
در‌صورت مشاهده اولین علائم عفونت واژن یا دیگر بیماری‌های ناشی از سکس پریودی، به متخصص زنان مراجعه کنید.

چطور می‌توان در پریودی رابطه جنسی داشت؟

بارهاوبارها در این مطلب اشاره شد که منظور از رابطه جنسی در پریودی، عدم دخول واژینال یا مقعدی در زمان پریودی و رسیدن به ارگاسم با سایر روش‌های معاشقه است؛ بنابراین گزینه‌های بیشتری پیش رو دارید. می‌توانید به دوران پریودی به چشم یک فرصت برای امتحان کردن سایر روش‌های رابطه جنسی مانند سکس دهانی یا برخی روش‌های معاشقه مانند ماساژ نواحی حساس، معاشقه کلامی و غیره نگاه کنید.

اما اگر زوجین تصمیم به سکس در پریودی و دخول کامل داشته و مشکلی با این موضوع ندارند، پوزیشن‌های زیر را می‌توان بهترین پوزیشن‌های سکس در پریودی عنوان کرد:

  • سکس در حالت ایستاده
  • سکس به حالت پروانه‌ای
  • سکس در حمام
  • پوزیشن قاشقی
  • سکس رودررو (روش سنتی)

اینکه یک زوج تمایل به سکس در پریودی داشته باشند یا نه، به تصمیم خودشان بستگی دارد. در واقع توصیه‌های پزشکی و مذهبی می‌تواند در تمایل آن‌ها به سکس پریودی جهت بدهد ولی نهایتاً خودشان هستند که چنین تصمیمی می‌گیرند. آن‌ها با صحبت در مورد نیازهایشان تصمیم می‌گیرند این دوران را بدون رابطه جنسی سپری کنند و یا به یکی از روش‌های گفته شده رابطه جنسی داشته باشند.

بهترین پیشنهاد برای داشتن یک رابطه جنسی سالم در دوران پریودی و رسیدن به ارگاسم برای هر دو طرف ترکیبی از سکس دهانی، ماساژ نواحی حساس، معاشقه کلامی و فیزیکی است. پریودی بهترین زمان برای تمرین مهارت‌های عشق‌بازی کلامی و فیزیکی است. برای راه‌های حفظ رابطه جنسی و عاطفی خود در این دوران می‌توانید از سکس تراپیست کمک بخواهید.

توصیه‌هایی برای داشتن سکس خوب در زمان پریودی

آیا می‌توان بدون دخول ارضا شد؟ بله! خلاق باشید. پریود شدن به معنای دوره‌ای سرشار از غم و درد و دوری از همسرتان نیست. شاید روزهای اول و به‌خصوص هفته پیش از پریودی، دردها و احساسات شدیدی را تجربه کنید اما در نهایت می‌توانید با ورزش، حمایت روحی همسر و تغذیه مناسب این مورد راهم رفع کرده و سکس پریودی سالمی داشته باشید.

  1. از وسایل محافظتی استفاده کنید. انواع مختلفی از کاندوم‌های زنانه و مردانه وجود دارند که می‌توانید برای سکس در پریودی از آن‌ها استفاده کنید.
  2. درصورتی‌که از تامپون یا کاپ قاعدگی استفاده می‌کنید، حتماً پیش از دخول تامپون یا کاپ را خارج کنید.
  3. با همسرتان در مورد سکس در پریودی صحبت کنید. دوست همسرتان باشید و احساسات، نیازها و مشکلات خود در این دوره را با او در میان بگذارید. در موردعلاقه یا عدم علاقه‌اش به سکس در پریودی سؤال بپرسید و در صورت نیاز برای راهنمایی بیشتر به مشاور مراجعه کنید.
  4. از اسفنج قاعدگی استفاده کنید. این اسفنج‌ها با قرارگرفتن در واژن تمام خون را در مدت رابطه جنسی جذب کرده و مانع از آلودگی یا خونریزی می‌شوند. اسفنج قاعدگی را بعد از سکس به‌راحتی می‌توانید خارج کنید.
  5. پوزیشن‌های گفته شده را امتحان کنید. پوزیشن سکس سنتی یا پهلوبه‌پهلو گزینه‌ای مناسب برای سکس در پریودی است.
  6. هنگام سکس، از حوله یا ملحفه رنگی و تیره استفاده کنید تا خون قاعدگی دیده نشده و باعث ایجاد احساس بد در شما و همسرتان نشود.
  7. سکس در حمام را امتحان کنید. این روش هم تنوع به رابطه جنسی شما می‌بخشد و هم دیگر خبری از دیدن خون در حین رابطه نیست.
  8. همواره به آمادگی روحی همسر برای رابطه جنسی توجه داشته باشید. سکس در پریودی باید با آرامش بیشتر به همراه داشته باشد نه تنش بیشتر.
healthy-sex-in-period
اجازه ندهید که پریودی در رابطه جنسی و عاطفی شما اختلالی ایجاد کند. روش‌های زیادی برای داشتن سکس در پریودی وجود دارد.

سخن آخر از دکترتو

هرگز اجازه ندهید، پریودی باعث سردی یا اختلال در رابطه زناشویی و جنسی شما شود. گاهی افراد در اثر ناآگاهی در شرایطی قرار می‌گیرند که به‌سلامت روحی و فیزیکی آن‌ها ضربه می‌زند. سکس در پریودی یکی از شرایطی است که باید نسبت به انجام آن و بایدها و نبایدهای آن دقت داشت. اگر درگیر چنین مشکلاتی هستید یا اصلاً نمی‌دانید چرا همسرتان در زمان پریودی از شما دوری می‌کند، می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت دکترتو، با بهترین متخصص زنان آشنا شده و به صورت آنلاین نسبت به مشاوره و نوبت‌گیری اقدام کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

سکس مقعدی درهرصورت با مضرات بسیار زیادی همراه است. استفاده از روان‌کننده‌ها تنها به عبور راحت‌تر آلت کمک می‌کنند و چیزی از درد آن کم نمی‌کنند. حال اگر زن در شرایط پریودی بوده و همسرش بدون توجه به دردها یا شرایط روحی او اصرار به رابطه مقعدی در پریودی داشته باشد، تأثیرات منفی بسیار زیادی چه از لحاظ روحی و چه از لحاظ جسمی برای همسرتان خواهد داشت. از جمله این عوارض می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • احتمال ابتلا به هموروئید یا بواسیر
  • احتمال انتقال ویروس HIV و هپاتیت B در سکس مقعدی
  • خونریزی بیشتر
  • دردهای شدیدتر
  • آسیب روحی به زن
  • دل‌زدگی جنسی و احساس ابزاری برای زن
  • پارگی مقعد و آسیب به بافت واژن
  • ورود روان‌کننده‌ها به واژن و احتمال بالای بروز عفونت در رحم.

احتمال بارداری در دوران پریودی، صفر نیست. هرچند احتمال بارداری در دوران پریودی بسیار کم است اما مواردی وجود دارد که در اثر عدم استفاده از کاندوم یا وسایل محافظتی دیگر در سکس پریودی، بارداری ناخواسته اتفاق افتاده باشد. بارداری در دوران پریودی به دو دلیل اتفاق می‌افتد:

  • تخمک‌گذاری زودتر از موعد
  • کوتاه شدن دوره قاعدگی به کمتر از ۵ روز

اسپرم می‌تواند تا ۷ روز در واژن و لوله فالوپ بماند. اگر سیکل قاعدگی شما کوتاه باشد، احتمال بارداری با سکس پریودی بالاتر خواهد بود. هرچند که احتمال بارداری در پریودی بسیار کم است اما بازهم در شرایطی که بدن آماده باشد، ممکن است در این زمان هم باردار شد؛ بنابراین بهتر است در حین سکس پریودی از کاندوم یا وسایل حفاظتی دیگر استفاده کنید.

بر اساس احکام دین اسلام، نزدیکی با زن در دوره «حیض» حرام است. درصورتی‌که زوجین در این مدت سکس واژینال داشته باشند، موظف به پرداخت کفاره یوم الحیض به‌ازای هر مرتبه رابطه جنسی کامل خواهند بود. در دین اسلام نزدیکی (دخول) تا زمان اتمام قاعدگی و غسل گرفتن زن، بر هر دو حرام است.

 

عواملی مانند باورهای مذهبی، تصورات و آموزش‌های اشتباه در این زمینه یا مسائل فیزیکی مانند درد شدید و قاعدگی سخت و همچنین مسائل روانی مانند احساس خجالت از پریود بودن و دیدن نوار بهداشتی توسط همسر یا احساس خواسته نشدن از سوی زن در این دوران از جمله عواملی است که می‌تواند مانعی برای سکس پریودی باشند.

 

اگر دررابطه‌با این مساله دچار مشکلات روان‌شناسی و زناشویی شده‌اید، همراه با همسر خود به روان‌شناس مراجعه کنید. در صورت بروز بیماری‌های مقاربتی یا نشانه‌هایی مانند خونریزی بیش از حد پس از سکس در پریودی یا تب و لرز و انقباضات شدید شکمی باید به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید.

امتیاز شما به مقاله:
(3.7از5)
دسته بندی:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن