کاندوم چیست؟ انواع کاندوم و کاربرد آنها را بشناسید.

آنچه در این مقاله می‌خوانید

کاندوم یکی از روش‌های پیشگیری از بارداری و پیشگیری از انتقابل بیماری‌های منتقله از راه جنسی است. کاندم انواع مختلفی دارد و از جنس‌های مختلفی ساخته می‌شود.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 11 دقیقه
کاندوم چیست؟ انواع کاندوم و کاربرد آنها را بشناسید.

خلاصه این مطلب درباره کاندوم را در این پادکست گوش دهید:

ادامه پادکست را می‌توانید در این بخش گوش دهید:

یکی از معمول‌ترین روش‌های پیشگیری از بارداری، استفاده از کاندوم است که امروزه بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته به قدری آمار خطا در روش پیشگیری از بارداری کاندوم زیاد بوده‌است که معمولا روش جلوگیری از بارداری در نظر گرفته نمی‌شود و بیشتر به عنوان یک روش مناسب برای پیشگیری از انتقال بیماری‌ها است.

کاندوم یک پوشش از جنس‌های مختلفی مانند لاتکس است که بر روی آلت مردانه و یا درون آلت زنانه قرار می‌گیرد و از ورود اسپرم‌ها و برخی از ویروس‌ها و باکتری‌ها به داخل بدن هر یک از شریک‌های جنسی جلوگیری می‌کند. نحوه‌ درست استفاده از کاندوم در موفقیت‌آمیز بودن این روش در جلوگیری از بارداری بسیار اهمیت دارد.

اگر می‌خواهید که از نحوه‌ استفاده‌ کاندوم آگاه شوید و مزایا و معایب کاندوم را به خوبی بشناسید، بهتر است که این مطلب را تا انتها بخوانید و همراه ما باشید.

کاندوم چیست و برای چه کاری استفاده میشود؟

کاندوم (به انگلیسی kandom) یک ابزار محافظتی در حین انجام انواع روابط جنسی است. از مهم‌ترین کاربردهای این ابزار، حفاظت از افراد در سکس در برابر بیماری‌های مقاربتی و یا جلوگیری از بارداری است.

کاندوم یک لایه پلاستیکی است که در حین رابطه جنسی روی آلت مرد پوشیده می‌شود و یا قبل از رابطه جنسی درون واژن زن وارد می‌شود. این وسیله یک لایه حفاظتی ایجاد می‌کنند که منی و دیگر مایعات بدن را خارج از واژن، دهان یا مقعد نگهداری می‌کنند.

شاید این سؤال برای شما پیش بیاید که چرا باید از کاندوم استفاده کنیم و چرا سکس یا کاندوم بهتر است؟ همانطور که گفته‌شد، کاندم ابزاری برای کنترل، جلوگیری و پیشگیری محسوب می‌شوند. از کاربردهای آن جلوگیری از بارداری و ابتلا به بیماری‌های مقاربتی است. اگر به اطلاعات بیشتری در این موارد احتیاج دارید، می‌توانید از مشاوره تلفنی اورولوژی که در سایت دکترتو قرار گرفته شده استفاده کنید.

۱. کاندوم و بارداری

از جمله راه‌های پیشگیری از بارداری ناخواسته استفاده از کاندوم‌ها است. از دیگر راه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قرص‌ها
  • ایمپلنت
  • آمپول‌ها
  • و موارد دیگر

اما چرا سکس با کاندوم بهترین روش پیشگیری است؟ استفاده از کاندوم به شیوه صحیح و مناسب آن احتمال بارداری را تا حدود ۹۸ درصد کنترل می‌کند. گرچه این درصد بسته به نوع کاندوم و همچنین صحیح بودن طرز استفاده می‌تواند کمتر باشد. پیشنهاد می‌شود جهت اطمینان خاطر علاوه بر کاندوم از یکی از روش‌های دیگر کنترل بارداری نیز استفاده کرد.

۲. رابطه کاندوم و بیماری های مقاربتی

همانطور که گفته‌شد، کاندم ابزاری برای جلوگیری از بیماری های مقاربتی است. این بیماری‌ها بیشتر از طریق روابط جنسی منتقل می‌شوند (بیماری های منتقله جنسی). پس استفاده از ابزار حفاظتی در مقابل آنها خطر ابتلا را کاهش می‌دهد. توجه داشته‌باشید که نمی‌توان چندان به سلامت شریک جنسی مطمئن بود و پیشگیری بهتر از درمان است. البته که کاندوم از بسیاری از بیمای‌های مقاربتی مانند hpv یا زگیل تناسلی پیشگیری نمی‌کند.

آیا کاندوم از زگیل تناسلی پیشگیری می کند؟

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌هایی که امروزه دخترها و پسرانی که رابطه‌ی جنسی دارند، با خود حمل می‌کنند، زگیل تناسلی است. این بیماری به خودی خود خطری برای هر دو طرف ندارد اما از نگرانی‌های مهمی که ایجاد می‌کند، مستعد کردن برای ابتلا به سرطان است. HPV مخصوصا می‌تواند شما را مستعد ابتلا به سرطان دهانه‌ی رحم کند. متاسفانه کاندوم نمی‌تواند از این بیماری پیشگیری کند و باید از روش‌های دیگری برای پیشگیری استفاده کنید.

در حال حاضر مطمئن‌ترین روشی که برای پیشگیری از ابتلا به ویروس زگیل تناسلی وجود دارد، تزریق واکسن HPV است. این واکسن می‌تواند شما را در برابر انواع پرخطر این بیماری محافظت کند. همچنین به یاد داشته‌باشید که باید از رابطه‌ی جنسی پرخطر پرهیز کنید و در انتخاب شریک جنسی خود محتاط باشید.

کاندوم چیست و چه کاربردی دارد؟
کاندم ابزاری برای جلوگیری از بیماری های مقاربتی است.

طرز استفاده از کاندوم چگونه است؟

به طور کلی نکاتی که باید رعایت شوند تا آموزش استفاده از کاندوم را بدانید شامل موارد زیر هستند:

  • هیچ وقت از یک کاندوم دوبار استفاده نشود.
  • برای حفظ محیط و اطرافیان هرگز در محیط مثل توالت کاندوم را رها نکنید.
  • هرگز از کاندومی که انقضای آن گذشته است استفاده نکنید.

حال به راهنمایی برای استفاده در هر دو جنس می‌پردازیم:

۱. روش استفاده از کاندوم در مردان

برای استفاده از انواع کاندوم مردانه، موارد زیر را بهتر است رعایت کنید:

  • قبل از استفاده چک کنید که کاندم مشکلی نداشته‌باشد و تاریخ انقضای آن نگذشته‌باشد.
  • برای استفاده صحیح باید اولاً آلت تناسلی مرد سفت و اصطلاحاً راست باشد.
  • حباب نوک کاندوم را با انگشتان گرفته و از درست بودنِ جهتِ آن اطمینان حاصل می‌کنیم. سمتی که در نوک آن برآمدگی دارد باید بیرون باشد.
  • توجه کنید که در حین نگه‌داشتن با انگشتان هوا وارد آن نشود.
  • همانطور که دور آن را گرفته‌اید، کاندم را روی نوک آلت قرار دهید.
  • حال به آرامی از همه طرف روی آلت تناسلی به پایین ببرید.
  • اگر به راحتی پایین نرفت احتمالاً آن را در جهت اشتباه گذاشته‌اید، در این حالت با یک کاندم جدید، مجدد امتحان کنید.
  • پس از انزال مرد باید فورا قبل از درآمدن آلت از حالت سفت و راست از شریک خود جدا شود، کاندوم را نگه داشته تا ترشحات از آن چکه نکند و سپس به آرامی آن را جدا کند و دور بیندازد.

۲. نحوه استفاده از کاندوم در زنان

برای استفاده از انواع کاندوم زنانه، موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • قبل از هر چیزی، باید تاریخ انقضای آن را چک کرد.
  • کاندوم زنانه دارای دو حلقه است، یکی حلقه داخلی که انتهای بسته دارد و دیگری حلقه خارجی با انتهای باز.
  • همزمان با نگه‌داشتن حلقه داخلی کاندم را به درون واژن ببرید.
  • از دو انگشت خود استفاده کنید و آن را تا جای ممکن به داخل بفرستید.
  • حلقه خارجی باید همیشه بیرون از واژن در مقابل لبه‌های آن قرار بگیرند.
  • حتی اگر کاندوم زنانه در حین رابطه جنسی وارد واژن شد باید آن را در جای خود تنظیم کرد.
  • وقتی دخول صورت بگیرد باید چک کرد که آلت مرد بین کاندوم و دیواره واژن نرفته باشد.
  • بعد از اتمام رابطه جنسی باید به آرامی از سمت حلقه خارجی بیرون کشیده شود.
  • اطمینان حاصل کنید که هیچ اسپرمی وارد واژن نمی‌شود.

یکی از بهترین روش‌های جلوگیری از بارداری برای شما چیه؟

همین حالا مشاوره بگیر!

۳. تعیین سایز کاندوم

اولین قدم برای تعیین سایز اندازه‌گیری سایز آلت است. می‌توان با خط‌کش یا متر نواری این کار را انجام‌داد. باید توجه داشت که سایز در هنگام سفتی و راست بودن آلت اندازه‌گیری شود.

  • ابتدا اندازه آلت از جایی که در انتها به لگن رسیده و از آن خارج می‌شود تا نوک آن را اندازه‌گیری کنید.
  • یک ابزار اندازه‌گیری نرم و منعطف مانند متر نواری را دور ضخیم‌ترین قسمت آلت که معمولا وسط آن است، بگیرید تا ضخامت آن تعیین بشود.

انواع کاندوم کدامند؟

کاندوم‌ها انواع مختلفی مانند کاندوم حجم دهنده، کاندوم مقعدی، کاندوم یخی یا کاندوم خنک کننده، کاندوم تقویت نعوظ، کاندوم گیاهی، کاندوم کلاسیک و کاندوم ویبره دار دارند. در صورت استفاده صحیح از آنها تا حدود ۹۸ درصد جلوگیری از بارداری و پیشگیری از بیماری‌ها را تضمین می‌کنند. کاندوم‌ها در اصل همگی به یک هدف استفاده می‌شوند و تفاوت اصلی آن‌ها، تفاوت ظاهری است. در ادامه به معرفی انواع کاندوم و موارد مصرف آن‌ها می‌پردازیم.

کاندوم‌ ها در اصل همگی به یک هدف استفاده می‌ شوند و تفاوت اصلی آن‌ ها، تفاوت ظاهری است.
کاندوم‌ها در اصل همگی به یک هدف استفاده می‌شوند و تفاوت اصلی آن‌ها، تفاوت ظاهری است.

۱. کاندوم زنانه و کاندوم مردانه

حتما از خود می‌پرسید که کاندوم زنانه چیست و برای چه کاری استفاده میشود؟ اغلب کمتر در مورد کاندوم زنان شنیده‌ایم. به علت دشواری در جاگذاری آن‌ها کمتر استفاده می‌شوند. آمارها نشان می‌دهند که خطا در استفاده عادی حدود ۲۱ درصد است. با این حال باید دانست در استفاده صحیح تا ۹۵ درصد از بارداری و بیماری‌های مراقبتی جلوگیری کرده‌اند. که اختلاف بسیار کمی نسبت به اثر گذاری کا‌ندوم‌های مردانه دارد.

سکس با کاندوم زنانه به زن‌ها اجازه می‌دهد تا از ابتلای خود به بیماری‌های مقاربتی نظیر سفلیس، سوزاک و سایر بیماری‌ها جلوگیری کنند. علاوه بر این با توجه به‌اینکه می‌توان تا ۸ ساعت قبل از رابطه آن را جای‌گذاری کرد نیازی نیست در حین رابطه وقفه ایجاد شود تا فرد بتواند کاندوم را درون واژن قرار بدهد.

پیشنهاد می‌شود برای اطمینان خاطر و اطلاع بیشتر درباره طرز استفاده از کاندوم زنانه بعد از مشورت با دکتر زنان در دکترتو همراه با یکی از دیگر راه‌های جلوگیری از بارداری مثل قرص‌ها استفاده شوند. کاندوم زنانه برای پریودی و سکس در پریودی نیز کاربرد دارد.

یک کاندوم مردانه نیز قبل از رابطه جنسی روی آلت تناسلی مردی که در حالت نعوظ است، قرار می‌گیرد. کاندوم‌ها را «لاستیک»، «غلاف» یا «پوست» نیز می‌نامند.

جنس انواع کاندوم زنانه جنس انواع کاندوم مردانه
لاتکس مصنوعیلاتکس
پلی اورتانگیاهان
نیتریلپوست حیوانات
مقایسه کاندم زنانه و مردانه

۲. کاندوم خاردار

کاندوم خاردار شامل انواع دانه‌دار و آج‌دار هستند. خاردار برای لذت بیشتر شما و شریک جنسی شما طراحی‌شده ولی بسته به سلیقه و نظر شخصی لذت متفاوتی برای افراد دارد. اگر دیگر کاندوم‌ها شما و شریک‌تان را از لذت جنسی بازمی‌دارند، از انواع خاردار آن استفاده کنید تا اثر آن را ببینید. کاندوم خار درشت و کاندوم خاردار ژله ای نیز برای به حداکثر رساندن لذت در رابطه جنسی طراحی شده است.

کاندوم خاردار از کجا تهیه کنیم؟

می‌توانید به صورت آنلاین از سایت‌های فروشگاهی یا از داروخانه و سوپرمارکت تهیه کنید.

۳. کا‌ندوم پوست بره (lambskin)

این دسته از کاندوم‌ها، از بافت طبیعی ساخته می‌شوند تا حس تماس پوست به پوست را بهتر منتقل کنند. اگرچه برای لذت بیشتر جنسی مناسب هستند اما میزان ایمنی آنها بسیار کمتر است. به دلیل وجود روزنه‌های موجود در بافت، احتمال عبور ویروس‌هایی مانند HIV و هرپس از آن وجود دارد.

پس میزان جلوگیری این‌ها از بیماری‌های مقاربتی هم بسیار محدودتر است و از نظر ایمنی توصیه نمی‌شوند اما می‌توانند از بارداری جلوگیری کنند و در صورتی‌که شریک جنسی شما برای بیماری‌ها تست داده‌باشد، می‌توانید از کا‌ندوم پوست بره استفاده کنید. اگر شک دارید که آیا بارداری بدون دخول ممکن است؟ باید بگوییم که بله، در رابطه جنسی محافظت نشده احتمال آن بیشتر است. به طور خلاصه، کاندوم‌های پوست بره برای لذت بیشتر جنسی مناسب هستند اما میزان ایمنی کمی دارند.

متن انگلیسی: «Made from animal material rather than synthetics, they serve as an alternative male condom for people with latex allergies.»
ترجمه فارسی: «آن‌ها (کاندم پوست بره) به جای مواد مصنوعی از مواد حیوانی ساخته شده‌اند و به‌عنوان یک جایگزین مردانه برای افراد مبتلا به آلرژی به لاتکس عمل می‌کنند.»

از سایت webmd
کاندوم‌ های پوست بره برای لذت بیشتر جنسی مناسب هستند اما میزان ایمنی کمی دارند.
کاندوم‌های پوست بره برای لذت بیشتر جنسی مناسب هستند اما میزان ایمنی کمی دارند.

۴. کا‌‌ندوم لاتکس و پلاستیکی، کاندوم ساده

بیشتر افراد از کاندوم‌های لاتکس یا از نوع کاندوم نازک استفاده می‌کنند. اگر فردی به این ماده حساسیت داشته‌باشد می‌تواند از انواع کاندوم پلاستیکی استفاده کند. کاندوم‌های لاتکس و پلاستیکی می‌توانند در مقابل انواع بیماری‌های مقاربتی در حین روابط جنسی مختلف (دهانی، واژنی و مقعدی) از شما محافظت کنند. یکی از موارد استفاده مهم این کاندوم برای جلوگیری از ایدز است.

۵. کا‌‌ندوم روان کننده (لوبریکانت)

ژل روان کننده یا لوبریکانت (به اختصار lube) پوشش نازکی از مایع روی کاندوم است. این مایع از درد یا سوزش حین رابطه جنسی پیشگیری می‌کند. همچنین از شکسته‌شدن یا پارگی کاندم به علت خشکی آن جلوگیری می‌کند. اگر شما از نوع بدون روان‌کننده بخرید، باید خودتان از روغن و روان‌کننده‌ها برای راحتی رابطه استفاده کنید. مطمئن شوید از مایعات بر پایه آب که مخصوص روابط جنسی است استفاده کنید. روان‌کننده‌های شیمیایی و بر پایه نفت می‌توانند به کاندم آسیب وارد کنند.

۶. کا‌‌ندوم طعم دار

بسیاری از برندهای سازنده ادعا می‌کنند که محصولات آنها طعم و رایحه‌ دلپذیری دارند. عطر و طعم ممکن است در روان‌کننده ترکیب شده‌باشد یا روی خود کاندم باشد. طعم‌های مختلف نظیر نعناع، انگور، پرتقال، موز، توت فرنگی، شکلات، وانیل و موارد دیگر را می‌توانید پیدا کنید. گاهی نیز مطابق با طعم، کاندوم‌ها رنگی هستند. مثلا زرد برای موز یا قرمز برای توت فرنگی که بیشتر برای ایجاد جاذبه و تنوع در رابطه دهانی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

۷. کاندوم تاخیری

در برخی موارد ژل لوبریکانت داخل کاندوم دارای ماده‌ای شیمیایی (مانند بنروکائین) است که در دسته بی‌حس‌کننده‌ها قرار دارد. این ماده موجب بی‌حسی در اندام جنسی شده و ارضای جنسی را به تأخیر می‌اندازد و به افزایش زمان رابطه جنسی منجر می‌شود. کاندوم تاخیری مثل اسپری تاخیری یا قرص کاندوم تاخیری عمل می‌کند و می‌تواند انزال را به تاخیر بیندازد اگرچه که می‌توانند عوارضی مانند عوارض اسپری تاخیری داشته باشد. این نوع از کاندوم‌ها معمولا توسط مردانی استفاده می‌شوند که دچار زود انزالی هستند. در این‌باره درمان خانگی زود انزالی هم می‌تواند کمک‌کننده باشد.

۸. کا‌ندوم پوشیده از اسپرم کش

یک ماده شیمیایی به نام نانوکسینول-۹ است که اسپرم را از بین می‌برد. استفاده از این نوع کاندوم اسپرم کش ممکن است احتمال بارداری را کاهش دهد (کاندوم ضد بارداری) اما مقدار نانوکسینول موجود روی آن کم است و تفاوت چندانی ایجاد نمی‌کند. اگر حفاظت بیشتری می‌خواهید یک ماده اسپرم‌کش را جدا اضافه کنید. ضمناً این ماده می‌تواند به اندام تناسلی شما آسیب وارد کند که می‌تواند منجر به افزایش احتمال ابتلا به بیماری‌هایی نظیر ایدز بشود.

برای پیشگیری از بیماری‌های مقاربتی و خطرناک چه کنیم؟

۹. کاندوم دهانی (اورال یا دنتال دم)

کاندوم دهانی یا دنتال دم در رابطه دهانی یا مقعدی استفاده می‌شود. یک لایه محافظ از جنس پلاستیک یا لاتکس که بین دهان و آلت جنسی قرار می گیرد و نقش حفاظتی دارد. این نوع، احتمال ابتلا به بیماری‌های مقاربتی از جمله HPV را کاهش می‌دهد. برای استفاده در رابطه مقعدی، بهتر است از نکات رابطه مقعدی اطلاع داشته باشید.

۱۰. کاندوم ضد حساسیت

همانطور که گفته‌شد برخی از افراد ممکن است به ماده لاتکس حساسیت داشته‌باشند که به آن‌ها استفاده از انواع پلاستیکی پیشنهاد می‌شود. گاهی نیز ممکن است به هر دو حساسیت داشته‌باشند. بهترین راهکار در مورد حساسیت‌ها مشورت با متخصص اورولوژی و متخصص زنان است تا راهکار مناسبی به شما بدهند.

۱۱. کاندوم برقی

نوعی از کاندوم است که درون آن الکترودهایی قرار داده‌اند. با یک سیم به یک دستگاه کنترل کننده متصل می‌شود. اگر با انواع معمولی احساس خوبی ندارید و حس می‌کنید رضایت جنسی به اندازه کافی نیست، می‌توانید از این مدل استفاده کنید. کاندوم‌های برقی دیجیتال هستند و وقتی شارژ شوند برای جبران کاهش حساسیت جنسی که به خاطر استفاده از کاندوم ایجاد می‌شود، سطح اندکی از تکانه‌های الکتریکی را ایجاد می‌کنند تا تحریک بیشتری اتفاق بیوفتد.

نوعی از کاندوم است که درون آن الکترودهایی قرار داده‌ اند.
نوعی از کاندوم است که درون آن الکترودهایی قرار داده‌اند.

۱۲. کاندوم فضایی

وقتی دو نفر برای مدتی طولانی با هم سکس دارند (منظور در دوره‌های بسیار طولانی است نه مدت زمان مناسب رابطه زناشویی)، معمولا از سکس خود خسته می‌شوند و به دنبال تنوع هستند. یکی از مهم‌ترین راه‌های تغییر و تنوع در سکس استفاده از کاندوم‌های مختلف است. از انواع مختلف کاندوم‌ها می‌توان به کاندوم‌های فضایی اشاره کرد. این کاندوم‌ها بسیار شبیه به کاندوم خاردار هستند اما تفاوتی در ساختار آنها وجود دارد.

طرح‌های خاردار در آنها نامنظم است و به شکل‌های متنوعی در طول کاندوم قرار گرفته‌اند. تفاوت دیگر این کاندوم‌ها با کاندوم‌های خاردار این است که کاندوم‌های فضای دارای دکمه‌های برجسته‌ای هستند که به آسانی نقطه جی را تحریک می‌کند و بر لذت جنسی خانم‌ها می‌افزاید.
این کاندوم‌ها برای بسیاری از خانم‌ها لذت جنسی بیشتری فراهم می‌کنند و استفاده از آنها می‌تواند در سکس تنوع چشمگیری ایجاد کند. البته توجه داشته‌باشید که کاندوم حتما مورد تایید FDA باشد و تاریخ انقضای آن نگذشته باشد.

۱۳. کاندوم عروسکی

کاندوم عروسکی یا فاندوم یکی از انواع کاندوم است که حاوی طرح‌های عروسکی است. این کاندوم‌ها رنگ‌های شادی دارند و طرح عروسک‌ها و کارکترهای کارتونی بر روی آنها وجود دارد. از طرفی این کاندوم‌ها بیشتر از انواع کاندوم‌های خاردار محسوب می‌شوند زیرا بر روی تنه‌ی آنها نقاط برجسته‌ای وجود دارد که می‌تواند بر لذت جنسی زن بیفزاید.

یکی دیگر از مزایایی که کاندوم‌های عروسکی یا فاندوم ها دارند این است که باعث ایجاد تنوع در سکس می‌شوند و می‌توانند بیشتر از مزایای سکس استفاده کنند. البته که برای برخی از زوج‌ها مناسب نیستند و ممکن است که باعث ایجاد ناراحتی و حتی کاهش تحریک و میل جنسی شوند. البته در برخی موارد هم وجود برجستگی‌ها بر سطح این کاندوم‌ها می‌تواند ایجاد لذت بیشتر بکند و رسیدن به ارگاسم را در زنان افزایش دهد. زیرا این کاندوم‌ها حاوی نقاط برجسته‌ای هستند که نقطه‌ی جی را بیشتر و بهتر تحریک می‌کند.

۱۴. کاندوم انگشتی

نوع ضخیم یا نازک انگشتی، یک غلاف لاتکس است و به گونه‌ای طراحی شده که روی نوک انگشت قرار می‌گیرد و معمولاً برای پوشاندن بریدگی‌ها و زخم‌های باز روی انگشتان استفاده می‌شود.

کاندوم داخلی و خارجی به چه معنا هستند؟

کاندوم‌های مردانه چون روی آلت مردانه کشیده می‌شوند و در بخش خارج از بدن استفاده می‌شوند خارجی نیز گفته می‌شوند. کاندم‌های زنانه داخلی نامیده می‌شوند چون وارد دستگاه تناسلی زن یا همان واژن می‌شوند و درون بدن هستند.

بهترین کاندوم کدام است؟

انتخاب کاندوم مناسب بستگی به هدف و نوع استفاده دارد. با‌توجه‌به توضیحاتی که در مورد انواع آنها داده شد، باید از بین آن‌ها انتخاب کرد. اما به طور کلی برای جلوگیری از بیماری‌های مقاربتی که با مایعات منتقل می‌شوند کاندوم‌های مردانه‌ای که از جنس لاتکس یا پلاستیک باشند بیشترین حفاظت را دارند. کاندوم‌های پوست بره برای جلوگیری از بارداری مناسب هستند اما در جلوگیری از بیماری‌های مقاربتی پیشنهاد نمی‌شوند.

اگر به لاتکس یا پلاستیک حساسیت دارید باید با پزشک مشورت کنید تا به شما از دیگر راه‌های کنترل بارداری و تولد مثل قرص‌ها پیشنهاد بدهد. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه بهتر است با متخصص مشورت کنید. در دکترتو می‌توانید با بهترین پزشکان اورولوژی در شهر خود آشنا شوید، با آنها به صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و همچنین برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

بهترین کاندوم ضد قارچ کدام است؟

کاندوم‌های غیر لاتکس از بارداری جلوگیری می‌کنند و به طور گسترده‌ای در دسترس هستند. این نوع کاندم احتمال آلرژی را کاهش می‌دهد و در برابر بیماری‌های مقاربتی و عفونت‌های قارچی از شما محافظت می‌کند.

عکس کاندوم

تصویر زیر، نوعی کاندم را نشان می‌دهد.

کاندوم‌ های غیر لاتکس از بارداری جلوگیری می‌ کنند و به طور گسترده‌ای در دسترس هستند.
کاندوم‌های غیر لاتکس از بارداری جلوگیری می‌کنند و به طور گسترده‌ای در دسترس هستند.

عوارض استفاده از کاندوم چیست؟

مهم‌ترین عوارض استفاده از کاندم شامل موارد زیر است:

  • کاهش حساسیت جنسی: برخی از زوجین ادعا می‌کنند که به دلیل ایجاد یک لایه اضافی پلاستیکی میان اندام‌های جنسی، در حین دخول لذت رابطه جنسی کاهش می‌یابد.
  • کاندم را نمی‌توان با مواد روان‌کننده‌ی بر پایه نفت روان کرد. این مواد می‌توانند لاتکس را از بین ببرند و موجب پاره شدن کاندوم بشوند.
  • پاره‌شدن کاندوم حین رابطه جنسی بر اثر فشار زیاد در دخول، می‌تواند موجب بارداری ناخواسته بشود. برای جلوگیری از این حالت باید وقفه‌ای ایجاد شود و کاندوم جدیدی مورد استفاده قرار بگیرد، اما چنین وقفه‌ای در حین دخول و گرمای رابطه می‌تواند منجر به بدخلقی طرفین شود.
  • برداشتن کاندوم بعد از اتمام رابطه به روش صحیح آن که توضیح داده‌شد، ممکن است برای افراد دشوار باشد و موجب بارداری ناخواسته بشود.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

کاندوم یکی از ابزارهایی است که تقریبا همه با آن آشنا هستیم. کاندوم انواع مختلفی دارد و حتی انواع زنان و مردانه آن موجود است. هدف اصلی از استفاده از کاندوم جلوگیری از انتقال بیماری‌های مقاربتی و همچنین پیشگیری از بارداری است. دقت داشته باشید که یکی بدون کاندوم می‌تواند خطرات زیادی برای شما داشته باشد. از این رو برای داشتن سکس امن بهتر است با دکتر زنان یا اورولوژی در دکترتو مشورت کنید.

برای جلوگیری از بارداری ناخواسته بهتر است با پزشک مشورت کنید و علاوه بر کاندوم از ابزارهای دیگر نیز بهره‌مند شوید. همچنین در صورت نیاز به هر گونه راهنمایی یا بروز مشکل می‌توانید به مراکز درمانی مراجعه کنید یا با استفاده از مشاوره تلفنی یا آنلاین با دکتر اورولوژیست یا دکتر زنان در دکترتو مشورت کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

برندهای معروف در ایران شامل کاندوم کاپوت (Kapoot)، انواع کاندوم کدکس، گود لایف (Good life) و ناچ (Nach) در داروخانه‌ها موجود هستند. همچنین برندهای خاصی مثل فیستا (Fiesta) که به صورت محلی در ایران تولید می‌شوند نیز وجود دارند. باتوجه به اینکه معمولا افراد از نوع کدکس استفاده می‌کنند، برای اطلاع بیشتر درباره اینکه کدکس چیست و چه کاربردی دارد؟ به این مقاله رجوع کنید.

حتما از خود می‌پرسید که اصلا چرا باید از کاندوم استفاده کنم؟ کاندوم یکی از انواع روش‌های پیشگیری از بارداری است که یکی از کارهای بسیار مهم‌تری که انجام می‌دهد، پیشگیری از انتقال بیماری‌های مقاربتی به دیگران است. این وسیله‌ی محافظتی می‌تواند نجات‌دهنده‌ی زندگی شما باشد. حتما نام ویروس HIV را شنیده‌اید. همچنین بیماری سوزاک و سفلیس و بسیاری از بیماری‌های مقاربتی دیگر که با استفاده از کاندوم می‌توان از تمامی آنها جان سالم به در برد و به سلامت به زندگی جنسی خود ادامه داد.

در بازار داخلی با توجه به نوع کاندوم، تعداد و برند آن، بازه قیمتی بین حدود ۱۰ هزار تا ۴۰ هزار تومان است. البته این بازه قیمتی حدودی است و شما ممکن است قیمت‌هایی کمتر یا بیشتر از این را نیز مشاهده کنید.

بدون شک می‌پرسید که کاندم را از کجا تهیه کنیم؟ برای خرید در ایران می‌توانید از داروخانه‌ها یا برخی سوپرمارکت‌های مشخص خریداری کنید. همچنین برای خرید آنلاین می‌توانید به فروشگاه‌های آنلاین و معتبر مثل دیجی کالا مراجعه کنید. در دکترتو می‌توانید با بهترین پزشکان متخصص اورولوژی در شهر خود آشنا شوید، با آنها به صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و همچنین برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

سکس با کاندوم خاردار برای بسیاری از خانم‌ها می‌تواند لذت‌بخش باشد. زیرا این کاندوم‌ها حاوی نقاط برجسته‌ای هستند که حین عقب و جلو رفتن در طول کانال واژن دیواره‌ی آن را تحریک می‌کنند و باعث ایجاد حس بهتری در فرد می‌شوند. درون واژن روگاهایی وجود دارند که کشیده شدن دیواره‌ی آلت تناسلی به آن‌ها باعث تحریک خانم می‌شود. در مواردی که از کاندم خاردار استفاده می‌شود، این تحریک قوی‌تر و برجسته‌تر است. البته که برای کسانی که اولین تجربه‌ی استفاده از کاندوم را دارند، شاید استفاده از این کاندوم‌ها لذت‌بخش نباشد و حتی ایجاد ناراحتی و آزردگی بکند.

قبل از هر چیزی این نکته را به یاد داشته‌باشید که بعد از استفاده از کاندوم در سکس، باید آن را بررسی کنید که سوراخ نباشد و یا مشکلی در آن وجود نداشته باشد. مثلا می‌توانید آن را زیر آب بگیرید و ببینید که سوراخی در آن وجود دارد یا نه.
اگر کاندوم در رابطه جنسی پاره شود، باید از روش‌های اورژانسی برای پیشگیری از بارداری استفاده کنید. در غیر این‌صورت ممکن است که دچار بارداری ناخواسته شوید. می‌توانید از قرص‌های اورژانسی استفاده کنید. در چه صورت قرص اورژانسی اثر نمیکند؟ تعداد دفعات استفاده از قرص‌های اورژانسی محدود است و نمی‌توانید همیشه از این قرص‌ها استفاده کنید.

کاندوم‌ها از لاتکس بسیار نازک (پلاستیک)، پلی ایزوپرن یا پلی اورتان برای جلوگیری از تماس مایع منی با واژن طراحی شده‌اند.

در واقع این مدل کاندم‌ها باعث تحریک و لذت بیشتر می‌شوند و به همین دلیل برخی افراد آن را نسبت به مدل معمولی ترجیح می‌دهند.

کاندوم در اسلام احکام خاصی دارد. اگر آلت تناسلی به اندازه ختنه‌گاه وارد واژن شود، غشل واجب می‌شود.

کاندم‌های پلی اورتان به طور تخصصی برای جلوگیری از بارداری و بیماری‌های مقاربتی ساخته شده‌اند.

برخورد اندام تناسلی شما با دستگاه تناسلی فرد دیگری که ناقل ویروس HPV یا زگیل تناسلی است، این بیماری را منتقل می‌کند. حتی اگر از کاندوم استفاده کنید یا رابطه جنسی نافذ نداشته باشید، ممکن است به زگیل مبتلا شوید، زیرا کاندوم تمام پوست اندام تناسلی را نمی‌پوشاند. بهترین راه جلوگیری، درمان مناسب و استفاده از واکسن است.

امتیاز شما به مقاله:
(3.7از5)
دسته بندی:
منبع:
کارشناس تولید محتوا و کارآموز طراحی سایت و سئو هستم. خوشحالم که به عنوان نویسنده در تیم خوب دکترتو مشغول به فعالیت هستم. چراکه اینجا می‌تونم برای آگاهی عموم مردم و کمک به سلامت جسمی و روحی همنوعان خودم تلاش کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره کاندوم

  1. شهرام اغمګین💔 گفت:

    خیلی عالی بودهمه مطالب خوندم مرسی ممنون مچاکرم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام و سپاس از همراهی تان

  2. علی آقایی گفت:

    سلام. ممنون از مطلب خوبتون. توصیه میکنم برای جلوگیری از انتقال بیماری های مقاربتی و بارداری ناخواسته حتما اقدام به خرید کاندوم نمایید.

    1. Sadegh گفت:

      سلام
      سپاس ازشما بابت راهنمایی دادن به دیگران.

      1. همیار دکترِتو گفت:

        ممنون از همراهی شما.