بارداری بدون دخول؛ چند درصد امکان دارد بدون رابطه کامل باردار شد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

بارداری بدون دخول یکی از مشکلاتی است که ممکن است برای هر یک ما ایجاد شود. برای اینکه از این اتفاق پیشگیری کنیم، بهتر است که روش‌های پیشگیری از بارداری مناسبی داشته‌باشیم.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 9 دقیقه
بارداری بدون دخول

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

آیا می‌دانید چند درصد امکان بارداری بدون دخول وجود دارد؟ بارداری یک دوره بسیار پیچیده دارد. در کل این فرایند باید در نهایت اسپرم و تخمک با هم برخورد کرده و لقاح پیدا کنند تا یک فرد بتواند باردار شود. حال دراین‌بین اتفاقات بسیار زیادی می‌افتد و برای این که شانس تماس اسپرم و تخمک با هم افزایش یابد، باید یک سری سلسله‌مراتب طی شود.

به‌صورت معمول در یک رابطه جنسی دخول صورت می‌گیرد و مایع منی به‌صورت کامل به داخل واژن ریخته شده تا بیشترین نزدیکی را با رحم زن داشته باشد. این حالت ایده‌آل بارداری است که در مقاربت واژینال انجام می‌شود و در آن با نزدیک‌تر شدن و ریخته شدن آب منی به واژن و دهانه آن، امکان بارداری وجود دارد.

اما سوال مهمی که برای بسیاری از افراد به وجود می‌آید این است که آیا امکان بارداری بدون دخول هم وجود دارد؟ آیا ممکن است بدون نزدیکی واژینال و ریخته شدن مایع منی به داخل واژن، یک زن باردار شود؟ در ادامه با ما همراه باشید تا به این سوالات به‌صورت کامل پاسخ دهیم.

اگر می‌خواهید در مورد این موضوع بیشتر بدانید یا نگرانی‌های خاصی در این رابطه دارید، بهتر است با دکتر زنان مشورت کنید در دکترتو می‌توانید با بهترین متخصصین زنان و زایمان آشنا شوید، با آنها به صورت آنلاین و تلفنی مشورت کنید و در صورت نیاز برای دریافت نوبت مشاوره حضوری اقدام کنید.

آیا احتمال بارداری بدون دخول هست؟

اگر برای این پرسش که آیا بدون دخول امکان بارداری هست یا خیر یک پاسخ مستقیم داشته‌باشیم، پاسخ بله است. در واقعیت حتی این امکان وجود دارد که حتی بدون نزدیکی واژینال و ریخته شدن مایع منی به‌صورت مستقیم در واژن، فردی باردار شود و در واقعیت احتمال بارداری بدون سکس کامل صفر نیست.

این اتفاق به دلیل ماهیت دوران بارداری اتفاق‌می‌افتد و در نتیجه امکان بارداری بدون دخول در بسیاری از افراد وجود دارد. افراد می‌توانند بدون داشتن رابطه جنسی مستقیم باردار شوند. هرگونه فعالیتی که اسپرم را به ناحیه واژن وارد کند، بارداری را بدون دخول ممکن می‌کند.

برای درک چگونگی این اتفاق بهتر است نحوه بارداری را در نظر بگیریم. این فرایند معمولا بسیار ساده است. برای اینکه حاملگی اتفاق بیفتد، یک اسپرم از انزال مرد باید یک تخمک را در داخل لوله‌های فالوپ زن ملاقات کند. سپس این تخمک لقاح‌یافته حرکت می‌کند تا به پوشش داخلی برسد و در آنجا کاشته‌شود.

درست است که در رابطه جنسی که با دخول همراه است، میلیون‌ها اسپرم به داخل واژن ریخته‌شده تا به سمت رحم بروند، اما تنها یک شانس برای لقاح وجود دارد. در نتیجه شاید امکان بارداری بدون سکس کامل کم باشد، اما این احتمال وجود دارد.

آیا برای باردار شدن، دخول کامل لازم است؟

خیر برای بارداری به دخول لازم نیاز نیست. درست است که با دخول کامل شانس بارداری بسیار بالاتر است، بااین‌حال اما امکان بارداری بدون دخول نیز بسیار بالاست. برای بارداری شروط دیگری لازم است که اگر این موارد وجود داشته‌باشد، احتمال بارداری بدون دخول کامل نیز وجود دارد.

اول از همه زمان رسیدن اسپرم به تخمک است. این بازه زمانی باید در زمان آزاد شدن تخمک باشد که تنها یکبار در ماه و آن هم تقریبا ۱۴ روز قبل از دوره قاعدگی بعدی اتفاق‌می‌افتد. در نتیجه نزدیکی باید در این بازه باشد و باید در زمان آزادشدن تخمک، اسپرم‌هایی توانمند و سالم بتوانند خود را به تخمک آزادشده برسانند.

از آنجایی که در زمان تخمک‌گذاری مخاط دهانه رحم زن فعال‌شده و نازک می‌شود و حالتی شبیه سفیده تخم‌مرغ دارد، این مایع لزج و شناور در سرتاسر کانال واژن پخش می‌شود. این مایع درست مانند مایعی است که در کانال واژن زن در زمان ارگاسم در رابطه جنسی آزاد می‌شود. وجود این مایع در دهانه واژن فعالیت و حرکت راحت‌تر اسپرم‌ها را امکان‌پذیر می‌کند.

در نتیجه حتی بدون دخول کامل، درصورتی‌که به دنبال هرگونه فعالیت جنسی کمی از این مایع منی مرد روی دهانه واژن بریزد، این مایع اطراف واژن حرکت اسپرم‌ها را به سمت تخمک سریع‌تر و راحت‌تر کرده و در نتیجه احتمال بارداری بدون دخول را بالا می‌برند.

نکته مهم دیگر این که حتی در پیشاب (که مایع منی قبل از نزول کامل مرد است) هم اسپرم به میزان قابل‌توجهی وجود دارد. مطالعه‌ای اثبات کرده‌است که ۱۶.۷ درصد از مردان در پیشاب خود دارای اسپرم فعال بالایی هستند. در نتیجه حتی احتمال بارداری با پیشاب بدون دخول نیز وجود دارد. در پاسخ به سوال بسیاری از افراد که می‌پرسند آیا با پیشاب بدون دخول احتمال بارداری هست یا خیر نیز باید گفت این احتمال هرچند کم، اما وجود دارد.

بارداری بدون دخول چیست؟
گاهی ممکن است بدون وارد شدن آلت تناسلی به داخل واژن، بارداری اتفاق بیفتد.

روش های بارداری بدون دخول

درصورتی‌که اسپرم با واژن تماس پیدا کند احتمال دارد که باردار شوید. شرایط بارداری بدون دخول شامل موارد زیر است:

  • اگر مایع منی همسرتان هنگام انزال در تماس خیلی نزدیک با واژنتان قرار بگیرد.
  • اگر آلت تناسلی همسرتان در حالت نعوظ با ناحیه تناسلی شما (واژن یا فرج) تماس پیدا کند.
  • اگر انگشت یا جسمی که در تماس با اسپرم بوده را درون واژن قرار دهید.

ریسک باردارشدن از این طریق خیلی کم است؛ زیرا اسپرم تنها برای مدت کوتاهی می‌تواند در خارج از بدن زندگی کند.

بااین‌حال، اگر قصد باردارشدن ندارید، باید بدانید که امکان باردارشدن از این طریق وجود دارد و پیشگیری‌های لازم را انجام دهید.

علاوه بر این موقعیت‌ها، بیرون آوردن آلت تناسلی از واژن قبل از انزال نیز ممکن است شما را در معرض خطر بارداری قرار دهد. این روش معمولاً با عنوان «روش بیرون‌کشیدن» شناخته‌می‌شود.

در این شرایط حتی اگر در حین دخول انزال وجود نداشته‌باشد، مایع قبل از انزال (پیش آب) ممکن است همچنان حاوی سلول‌های اسپرم باشد که ممکن است برای لقاح تخمک و باردارشدن کافی باشند.

حالت تهوع و سرگیجه داری؟ نمی‌دونی علائم بارداریه یا نه؟

همین الان مشاوره بگیر

توهم بارداری بدون دخول

توهم بارداری، وضعیتی است که بسیاری از زنان آن را تجربه می‌کنند. این توهم ممکن است بعد از هر گونه رابطه جنسی (چه همراه با دخول چه بدون دخول) سراغ فرد بیاید.

توهم بارداری می‌تواند ناشی از ضربات روحی، عدم تعادل شیمیایی هورمون‌ها و برخی از بیماری‌های دیگر باشد. عوامل روان‌شناختی‌ای که در این توهم دخیل‌اند عبارت‌اند از میل شدید به بارداری یا تفسیر نادرست علائمی که بدن تجربه می‌کند.

در توهم بارداری یا بارداری کاذب ممکن است علائم فیزیکی‌ای همچون افزایش وزن و تهوع صبحگاهی، بدن را فریب دهند تا بدن باور کند که لقاح رخ‌داده است. اما در این شرایط با وجود احساس بارداری، جنینی وجود ندارد.

احتمال بارداری بدون دخول از روی لباس

گروهی از محققان روی پدیده بارداری بدون دخول مطالعه کردند تا دلیل آن را بفهمند. در این بررسی که روی ۷۸۷۰ زن باردار صورت گرفت، محققین دریافتند که ۰.۸ درصد از زنان (در مجموع ۴۵ نفر) بدون داشتن رابطه جنسی واژینال باردار شده‌بودند.

اما احتمال بارداری بدون دخول از روی لباس وجود ندارد. زمانی که لباس پوشیده‌اید اسپرم نمی‌تواند از لباس عبور کند، به همین خاطر احتمال باردارشدن با این روش صفر است. علاوه بر این، اسپرم‌هایی که در معرض هوا قرار می‌گیرند توانایی خود را برای حرکت‌کردن از دست می‌دهند و فقط چند ساعت یا کمتر می‌توانند زنده بمانند.

بارداری بدون دخول
بارداری بدون دخول استرس آور است.

آیا دختر باکره حامله می شود؟

از آنجایی که بارداری بدون دخول وجود دارد، باید گفت که احتمال بارداری بدون دخول و باکره بودن نیز هست. محققین پدیده‌ای تحت عنوان بارداری باکرگی را معرفی کرده و در این زمینه مطالعاتی را انجام داده‌اند تا بفهمند آیا در دختران باکره بارداری بدون دخول امکان دارد؟

در این بررسی که روی ۷۸۷۰ زن باردار صورت‌گرفته بود، آنها دریافتند که ۰.۸ درصد از این زنان که در مجموع ۴۵ نفر بودند، بدون داشتن رابطه جنسی واژینال و درحالی‌که باکره بوده‌اند، باردار شده‌اند. البته چنین مطالعات و داده‌هایی محدودیت‌های زیادی دارد، خصوصا در ارائه کامل گزارش.

بااین‌حال صرف‌نظر از تمام محدودیت‌های موجود برای داشتن یک مطالعه دقیق، این احتمال وجود دارد که برخی از این زنان سکس را به‌عنوان رابطه جنسی با دخول آلت مردانه در واژن تعریف کرده‌باشند. در نتیجه آنها اطلاعات کاملی از ماهیت بارداری و رابطه جنسی نداشته‌اند.

اما اگر مرد مایع منی خود را در نزدیکی واژن، حتی بدون دخول بریزد، این مایع حتی در حد چند قطره نیز می‌تواند از پرده بکارت دختران باکره عبور کرده و خود را به دهانه رحم برساند. حال اگر این اتفاق در زمان آزادسازی تخمک افتاده‌باشد، شانس برخورد اسپرم با تخمک بالا رفته و احتمال بارداری بدون دخول دختر باکره وجود خواهدداشت. به چنین بارداری معمولا بارداری پاششی گفته‌می‌شود.

البته قطعا در این اتفاق یکسری موارد وجود داشته‌است. در حالت عادی اسپرم‌ها در محیط بیرون از بین می‌روند و در مسیر طولانی خود برای رسیدن به رحم آسیب می‌بینند. اما اگر این انزال به‌صورت طبیعی باشد و اسپرم‌های پیش‌رونده از نوع گرید A باشند و در مقابل نیز اگر فضای واژن به‌خوبی قلیایی بوده و محیط داخلی بسیار مناسب باشد، به‌احتمال بسیار بالا بدون دخول امکان بارداری هست.

برای پیشگیری از بارداری کاندوم مناسب است
برای پیشگیری از بارداری بهتر است از روش‌های جلوگیری دیگری هم استفاده شود.

علائم بارداری بدون دخول چیست؟

حال که رابطه بدون دخول و احتمال بارداری را بررسی کردیم، بهتر است علائم بارداری بدون رابطه داخلی را هم بررسی کنیم. علائم بارداری بدون دخول نیز درست مانند نشانه‌های بارداری با دخول آلت مردانه به واژن است. اولین نشانه قطع‌شدن قاعدگی و پریود نشدن است. به تعویق افتادن ۱ تا ۲ هفته‌ای از پریودی می‌تواند از علائم اولیه بارداری بدون دخول باشد.

معمولا نشانه‌های پریودی در افراد مشاهده می‌شود. از جمله نشانه‌ها و علائم بارداری بدون دخول شامل موارد زیر است:

  • درد شدید سینه و سفت‌و‌سنگین‌شدن آنها
  • احساس سنگین‌شدن و خستگی و کسالت بسیار شدید
  • بدن درد و بی‌حالی، سردرد
  • حالت تهوع شدید که یا با استفراغ همراه است یا نیست
  • سرگیجه‌های شدید
  • بی‌اشتهاشدن و تمایل کم به غذاخوردن
  • حساس‌شدن به بوها و غیره

در مواردی نیز ممکن است علائم کمتر رایجی مانند یبوست شدید، نفخ شکمی، معده درد و حس طعم فلز در دهان مشاهده شود.

علائم حاملگی دختر باکره چیست؟

باکره بودن یا نبودن تفاوتی در نشانه‌های بارداری ایجاد نمی‌کند. در دختران باکره در مقایسه با کسانی که باکره نیستند، تنها یک پرده بکارت وجه تمایز است. در نتیجه در صورت بارداری بدون دخول در دختران باکره، همان نشانه‌های معمول که در زنان باردار مشاهده می‌شود، بروز خواهدکرد.

باز هم اولین نشانه حاملگی دختر باکره، تعویق در پریود شدن است. زمانی‌که از دوره معمول قاعدگی می‌گذرد، باید به بارداری شک کرد. علاوه‌بر این سنگینی بدن و خستگی شدید نیز می‌تواند نشانه بارداری بدون دخول دختران باکره باشد.

درد شدید سینه‌ها، تپش قلب غیرمعمول که به دنبال آریتمی و به‌هم‌ریختگی هورمونی ایجاد می‌شود، تکرر ادرار، حالت تهوع، استفراغ و سرگیجه شدید و مواردی ازاین‌دست همگی می‌توانند از علائم بارداری ناشی از رابطه بدون دخول باشند. به نقل از verywellfamily:

درد شدید سینه‌ها، تپش قلب غیرمعمول که به دنبال آریتمی و به‌هم‌ریختگی هورمونی ایجاد می‌شود، تکرر ادرار، حالت تهوع، استفراغ و سرگیجه شدید و مواردی ازاین‌دست همگی می‌توانند از علائم بارداری ناشی از رابطه بدون دخول باشند.

اگر باردار هستی، همین حالا برای اسکن جنین در بارداری اقدام کن!

احتمال بارداری بدون دخول در دوران قاعدگی

شاید از شنیدن این حرف تعجب کنید؛ اما باید بدانید که احتمال بارداری بدون دخول در دوران قاعدگی وجود دارد.

درصورتی‌که در طول قاعدگی، رابطه جنسی محافظت‌نشده داشته‌باشید (چه رابطه جنسی بدون دخول چه به همراه دخول)، امکان بارداری وجود دارد. اما این اتفاق خیلی رایج نیست و احتمال وقوع آن پایین است، به‌خصوص اگر در روزهای اولیه پریود هستید. به‌طورکلی زمانی که درست قبل و در حین تخمک‌گذاری (زمانی که تخمک آزاد می‌شود) رابطه جنسی داشته باشید، احتمال باردارشدن در بالاترین حالت ممکن قرار دارد.

احتمال بارداری یک فرد در اواسط سیکل قاعدگی بسیار زیاد است. این مرحله پنجره باروری نامیده می‌شود. اما در مقابل احتمال باردار شدن قبل و بعد از پنجره باروری بسیار کمتر است، اما هنوز امکان‌پذیر است و عوامل مختلفی وجود دارد که باید در نظر گرفته شود.

در حالت معمول از آنجایی که افراد معمولا سیکل‌های قاعدگی ۲۸ روزه دارند، تا یک هفته پس از خونریزی تخمک‌گذاری نمی‌کنند. در نتیجه معمولا در دوران پریودی امکان بارداری بدون دخول وجود ندارد. اما ۳ عامل اصلی می‌توانند احتمال بارداری بدون دخول در دوران پریودی را به وجود بیاورند. یکی طول چرخه قاعدگی یک فرد است، دوم تفاوت ماهانه در زمان تخمک‌گذاری افراد و سوم مدت زمانی که اسپرم‌ها می‌توانند داخل بدن فرد زنده بمانند.

تنوع زیاد در طول چرخه قاعدگی و زمان تخمک‌گذاری تشخیص اینکه چه زمانی فرد در دوره باروری خود است را دشوار می‌کند. علاوه‌بر این، اسپرم می‌تواند ۳ تا ۵ روز در بدن زن زندگی کند، به این معنی که حتی اگر ۵ روز قبل از تخمک‌گذاری رابطه جنسی داشته‌باشد، زن می‌تواند باردار شود. درنتیجه تمام این موارد، احتمال بارداری در زمان پریود بدون دخول هرچند بسیارکم اما وجود دارد.

تجربه بارداری بدون دخول چگونه است؟

حتماً تابه‌حال شنیده‌اید که برخی از افراد بدون این که رابطه جنسی همراه با دخول داشته‌باشند باردار می‌شود. در این شرایط، گاهی فرد حتی باکره است. باید گفت که احتمال وقوع این اتفاق وجود دارد و خیلی از افراد به دلیل عدم آگاهی از آن، ناخواسته باردار می‌شوند.

اگر در سایت‌های مربوطه تجربیات کاربران را بخوانید، متوجه می‌شوید که هر روشی که اسپرم را در تماس با واژن قرار دهد می‌تواند با احتمال باردارشدن به همراه باشد.

بارداری بدون دخول
اگر بارداری بدون دخول رخ داد، باید تحت نظر دکتر زنان باشید.

ارضا شدن در سه ماه اول بارداری بدون دخول

در اکثر بارداری‌ها (چه بارداری‌ای که با دخول بوده چه بدون دخول) ارضا شدن هیچ‌گونه ایرادی ندارد و به شما یا فرزندتان آسیب نمی‌زند.

در این شرایط می‌توانید از روش‌های گوناگونی برای ارضا شدن استفاده کنید. به‌عنوان‌مثال می‌توانید با همسرتان رابطه جنسی همراه با دخول داشته‌باشید، می‌توانید از طریق معاشقه و بدون دخول به ارگاسم برسید یا این که خودارضایی کنید.

راه های جلوگیری از بارداری دختر باکره بدون دخول

در‌خصوص دختران باکره نیز برای جلوگیری از بارداری بدون دخول، باید همان توصیه‌های معمول پیشگیری از بارداری رعایت شود. استفاده از کاندوم در زمان داشتن رابطه جنسی می‌تواند نه‌تنها از بارداری بدون سکس کامل جلوگیری کند، بلکه شانس ابتلا به بسیاری از بیماری‌های مقاربتی را نیز کاهش دهد.

درصورتی‌که در زمان رابطه جنسی بدون دخول، مرد یا زن از کاندوم استفاده‌کنند، احتمال بارداری بدون دخول بسیار کم و تقریبا نزدیک به صفر خواهدبود. استفاده از قرص‌های ضدبارداری نیز در صورت داشتن رابطه جنسی محافظت نشده احتمال بارداری بدون دخول و باکرگی را بسیارکم و نزدیک به صفر می‌کند.

خصوصا کسانی که می‌خواهند از بارداری در دوران عقد بدون دخول جلوگیری کنند، بهتر است حتما راه‌های پیشگیری از بارداری را در نظر بگیرند. روش ساده‌تر هم این است که تا جای ممکن مایع منی مرد روی واژن یا در نزدیکی دهانه واژن ریخته‌نشود تا شانس ورود اسپرم‌ها به کانال واژن وجود نداشته‌باشد.

علائم بارداری بدون دخولعلت‌های بارداری ناخواسته
متورم یا دردناک شدن سینه‌هارابطه جنسی محافظت‌نشده
تکرر ادرارعدم استفاده از روش‌های درست پیشگیری از بارداری (همچون کاندوم، قرص و موارد دیگر)
حالت تهوعاستفاده نادرست از روش‌های پیشگیری از بارداری
استفراغ 
یبوست 
طعم فلزی در دهان 
سرگیجه 
در حقیقت علائم بارداری بدون دخول با علائم بارداری‌های عادی تفاوتی ندارد. برخی از علائم بارداری بدون دخول و علت‌های بارداری ناخواسته به شرح جدول هستند.

نتیجه‌گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

در این مطلب به‌صورت کامل به این سوال پرداختیم که آیا بدون دخول بارداری صورت می‌گیرد یا خیر و این که آیا بارداری بدون دخول امکان‌پذیر است؟ در پاسخ‌های ارائه‌شده متوجه شدیم اگرچه برای باردار شدن به شرایط بسیار ویژه‌ای نیاز است و باید تمام موارد موردنیاز برای بارداری لحاظ شده‌باشد، اما بااین‌حال امکان بارداری بدون دخول حتی با درصد کم هم وجود دارد. برای بارداری تنها شرط مهم ریختن‌مایع‌منی به درون واژن و رسیدن اسپرم‌ها به تخمک آزادشده‌است. در نتیجه چه در دختر باکره و چه در دوران عقد، درصورتی‌که طرفین رابطه‌ای محافظت نشده داشته باشند و انزال مرد در نزدیکی دهانه واژن صورت بگیرد، امکان بارداری وجود دارد.

اگر می‌خواهید در مورد این موضوع بیشتر بدانید یا نگرانی‌های خاصی در این رابطه دارید، بهتر است با دکتر زنان مشورت کنید در دکترتو می‌توانید با بهترین متخصصین زنان و زایمان آشنا شوید، با آنها به صورت آنلاین و تلفنی مشورت کنید و در صورت نیاز برای دریافت نوبت مشاوره حضوری اقدام کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

شانس حاملگی در افراد مختلف متفاوت است و این به شرایط جسمی و بدنی آنها مربوط می‌شود. اما در کل بارداری ربطی به تعداد دفعات رابطه جنسی ندارد. چه رابطه با دخول باشد و چه بدون دخول، حتی با یکباررسیدن اسپرم به کانال واژن نیز احتمال بارداری وجود دارد. این مورد به شرایط اسپرم‌ها، دمای بدن، زمان تخمک‌گذاری و مواردی ازاین‌دست مربوط می‌شود.

حتی اگر هیچ رابطه جنسی به‌صورت کامل برقرار نشود، هیچ دخولی صورت نگیرد و حتی زن به ارگاسم هم نرسد، درصورتی‌که به هر نحوی اسپرم زنده به دهانه واژن برسد، احتمال بارداری بدون سکس کامل وجود دارد. در این شرایط حتی پرده بکارت هیچ آسیب و خراشی نیز ندیده‌است و بارداری بدون آسیب به پرده بکارت صورت می‌گیرد.

به‌صورت کلی برای بارداری باید به سیکل قاعدگی زن و زمان رابطه توجه کرد. بالاترین شانس بارداری در روزهای نزدیک قبل و بعد از تخمک‌گذاری، یعنی در روزهای ۹ تا ۱۹ سیکل است. اما این بدان معنا نیست که در روزهای دیگر این احتمال وجود ندارد و امکان بارداری صفر است. در بارداری فاکتورهای متعددی وجود دارد که موجب می‌شود احتمال صفر درصد از بین برود. اما در کل در روزهایی که تخمک‌گذاری صورت نمی‌گیرد، احتمال بارداری وجود ندارد.

برای بسیاری این سوال مطرح می‌شود که چند درصد احتمال بارداری بدون سکس کامل وجود دارد؟ همان‌طور که پیش‌ازاین هم اشاره شد به دلیل برخی از محدودیت‌ها در این دست از مطالعات، هنوز منبع دقیقی برای برآورد میزان درصد بارداری بدون دخول وجود ندارد و نمی‌توان دقیقا گفت که احتمال بارداری بدون سکس کامل چقدر است. تنها می‌توان گفت که این احتمال حتی در حد بسیار کم هم وجود دارد.

بله در خصوص بارداری تنها چیزی که اهمیت دارد، ریخته‌شدن مایع منی روی واژن و ورود اسپرم به درون کانال واژن است. حتی اگر دخول هم صورت نگیرد، تنها با ریختن‌اسپرم روی واژن دختر باکره امکان باردارشدن او وجود دارد.

پاسخ این سوال در واقع پاسخ به همان سوال احتمال بارداری بدون دخول و باکره بودن است. همان‌طور که پیش‌ازاین هم گفته‌شد، اگر در پیشاب مردان اسپرم‌های پیش‌رونده و سالم وجود داشته باشد (که در پیشاب درصد کمی از آقایان اسپرم وجود دارد)، احتمال باردار شدن دختر باکره با پیشاب نیز بدون دخول وجود دارد. البته که قطعا شانس و احتمال وقوع چنین حالتی بسیار کم است.

برخی این سوال را مطرح می‌کنند که تا چه میزان دخول آلت تناسلی مرد به واژن می‌تواند موجب بارداری یک دختر باکره شود؟ برخی بر این باور اشتباه‌اند که در صورت وجود پرده بکارت تنها با کمی دخول آلت مردانه به ابتدای دهانه واژن و ریختن‌مایع در آنجا، احتمال بارداری وجود ندارد.

اما در خصوص بارداری میزان دخول هیچ اهمیتی ندارد. درست است که دخول بیشتر و کامل‌تر شانس و کیفیت باروری را افزایش می‌دهد. اما حتی همین میزان دخول اولیه و کم با وجود پرده بکارت نیز احتمال بارداری را افزایش می‌دهد. چرا که مهم‌ترین اصل در بارداری، ریختن‌مایع‌منی به درون واژن و ورود و حرکت آن به سمت تخمک است. در نتیجه حتی با کمی دخول در همان ابتدای دهانه واژن نیز تا چند درصد احتمال بارداری بدون دخول هست. حتی در این شرایط امکان بارداری با پیشاب بدون دخول کامل نیز وجود دارد.

هر چه موانع‌رسیدن مایع منی به دهانه واژن بیشتر شود، احتمال بارداری بدون دخول کمتر می‌شود و تقریبا به صفر نزدیک می‌شود. بااین‌حال هیچ‌چیز قطعی در علم وجود ندارد و اگر رابطه به‌صورتی باشد که مایع منی به دهانه واژن برسد و اسپرم‌ها بتوانند از کانال واژن بالا بروند، امکان بارداری بدون دخول و از روی لباس هم وجود خواهدداشت.

چنین حالتی از رابطه نمی‌تواند منجر به بارداری شود. حتی اگر با این مالش زن به ارگاسم هم برسد، احتمال بارداری با مالش وجود ندارد. بااین‌حال اگر لباس زیر مرد کاملا به مایع منی آغشته‌شود و این میزان آن‌قدر زیاد باشد که بتواند به واژن زن برسد، ممکن است با درصد بسیار کمی بارداری اتفاق‌بیفتد.

در تمام شرایط بهترین و امن‌ترین شیوه برای پیشگیری از بارداری، استفاده از کاندوم است. در خصوص احتمال بارداری بدون دخول و باکرگی نیز استفاده کردن از کاندوم می‌تواند تا درصد بسیار بالایی احتمال بارداری را کاهش دهد. استفاده از قرص‌های ضدبارداری نیز می‌تواند مد نظر باشد. از طرفی بهتر است در تمام روابط جنسی بدون دخول، محل انزال مرد جایی دور از دهانه واژن باشد.

گاهی اوقات زنان یا دختران باکره بدون این که مرد به‌صورت کامل ارضا شده‌باشد و تخلیه مایع منی آنها صورت‌گرفته باشد هم باردار می‌شوند. این همان احتمال بارداری بدون دخول با پیشاب است. درحالی‌که بسیاری می‌پرسند احتمال بارداری با پیشاب بدون دخول چقدر است، اما دقیقا نمی‌توان به این سوال پاسخ دقیقی داد. بااین‌حال اگر در پیشاب مرد اسپرم وجود داشته باشد، حتی در صورت عدم ارضا شدن هم احتمال بارداری بدون دخول وجود دارد.

از آنجایی که پاسخ سوال ” آیا احتمال بارداری بدون دخول وجود دارد”، بله است، باید گفت که در صورت ریختن اسپرم روی واژن دختران باکره، احتمال بارداری آنها وجود دارد. هرگونه فعالیتی که موجب ورود اسپرم‌ها به کانال واژن شود، می‌تواند موجب حرکت پیش‌رونده آنها به سمت رحم‌شده و درصورتی‌که زمان تخمک‌گذاری باشد، احتمال بارداری وجود دارد. البته که احتمال بارداری بدون دخول با ریختن اسپرم روی واژن بسیار کم است، اما بازهم نمی‌توان این میزان را نادیده گرفت.

برای بارداری در هر حالتی شرط اولیه ریختن‌اسپرم به درون واژن است. در نتیجه اگر اسپرم داخل واژن ریخته‌نشود و به هر شکلی نتواند وارد کانال واژن شود، احتمال بارداری وجود ندارد.

این که بارداری بدون دخول ممکن است یا خیر تماما به شرایط تخمک‌گذاری و محل انزال مایع منی بستگی دارد. در صورت داشتن رابطه لای پا، اگر اسپرم در جایی ریخته‌شود که شانس رسیدن به واژن را نداشته‌باشد، احتمال بارداری صفر است. خصوصا که اسپرم‌ها تنها برای مدت‌زمان کوتاهی می‌توانند روی بدن و در محیط خارج از بدن زنده بمانند.

با وجودی که احتمال وقوع چنین حالتی بسیار بسیار کم است، اما بله این امکان وجود دارد. بارداری به تخمک‌گذاری مربوط می‌شود نه به پریود شدن. در نتیجه از آنجایی که یک دختر می‌تواند قبل از اولین قاعدگی خود تخمک‌گذاری کند، در صورت داشتن رابطه جنسی محافظت نشده، ممکن است باردار شود.

در برخی مواقع افراد به دلایل مختلفی مانند رابطه نامشروع، آسیب‌های مختلف به پرده بکارت مانند تصادف، خودارضایی و دخول اشیای تیز به واژن و مواردی ازاین‌دست به پرده بکارت خود آسیب می‌رسانند. در نتیجه ممکن است برای آنها عمل ترمیم پرده بکارت صورت بگیرد. بااین‌حال انجام‌دادن یا ندادن این عمل هیچ ارتباطی با بارداری بدون دخول بعدی در آنها ندارد و حتی با وجود ترمیم پرده بکارت هم احتمال بارداری وجود دارد.

امتیاز شما به مقاله:
(4.2از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره بارداری بدون دخول

  1. آنا گفت:

    سلام
    ببخشید من رابطه بدون دخول داشتم فقط احساس میکنم انگشتش ب واژنم خورده دو تا قرص اووسیز ۷۵یدونه۱.۵خوردم احتمال بارداری وجود داره؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      اصابت انگشت به واژن نیاز به مصرف قرص اورژانسی نداشته و اگه قرص ۱/۵ میلی رو استفاده کردی نیازی به مصرف دو قرص دیگه نبوده. شما هورمون زیادی را وارد سیکل هورمونی خود کردید و سیکل های بعدی شما دچار تاخیر یا اختلال می شود. بهتره در صورت داشتن رابطه جنسی مداوم از روش پیشگیری مناسبتری استفاده کنی.

    2. امیر حسین گفت:

      سلام وقت بخیر
      من و نامزدم

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        امیرحسین عزیز
        سوالتان را دقیق تر بپرسید
        تندرست باشید

  2. خودممم* گفت:

    سلام من ۱۸ سالمه و با نامزدم امروز رابطه از پشت داشتم باکره ام و نامزدم احتمال مید که اب معنیش روی واژن خالی شده ی نیم ساعت بعدشم خودما شستم ایا امکان حامله شدن وجود داره و ۱۰ فروردین هم باید پریود بشم ۲۸ روز فاصله بینش

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      اگه مایع منی با مخاط واژن در ارتباط باشه احتمال اینکه اسپرم از طریق مخاط واژن وارد رحم بشه وجود داره. اگه ۳ هفته بعد از رابطه قاعدگی اتفاق نیوفته تست بارداری بدهید.

    2. متین حیدری ۲ گفت:

      سلام و روز بخیر..من با نامزدم نزدیکی کردم دخول نه چون باکرم …فقط آلت همسرم به واژنم برخورد داشت درحدی فرو کرده بود که فقط قسمت ختنه گاه داخل واژنم بود بعد سری کشید و مایع سفیدی از آلت نامزدم خالی شد ولی هیچ آبی رو واژن من نریخت…با دستمال کاغذی پاک کرد بعد یه ربع دوباره درحدی فرو کرد که خنته گاه داخل واژنم بود …بعد ۲۴ساعت دوتا قرص اورژانسی ضدبارداری خوردم برا احتیاط …چون نشست و با دستمال پاک کرد آیا ممکنه بارداری هست ..قرص جلو بارداری میگیره…

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام
        با توجه به مصرف قرص و شرایطی که توضیح دادید احتمال بارداری وجود ندارد

    3. پسر گفت:

      سلام بنده با نامزدم رابطه داخلی از واژن نداشتیم باکره است و فقط سر آلت رو به میزان کلاهک داخل کردیم ارضاع نشدم ولی مایه پیشاب بود که دائما بعد چند لحظه مالیدن آلت به واژن بود سری بیرون می‌آوردم و همون پیشاب هم از سر آلت که بیرون نیومده بود فشار میدادم پاک میکردم و دباره امتحان
      آیا امکان بارداری هست چون همسرم همین امشب استفراغ کرد

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام
        خیر در این شرایط احتمال بارداری وجود ندارد

  3. فاطمه گفت:

    رابطه بدون دخول انجام شده و فقط مایع منی روی شکم ریخته شده شلوار و لباس زیر هم تنم بوده و بلافاصله شکم و دست که به منی آغشته شده با دستمال پاک شده و دست آب کشیده شده !
    و ۲ ساعت بعد از رابطه استحمام انجام شده
    احتمال این هست که در آبی که از روی شکم عبور کرده و روی واژن ریخته حاوی اسپرم بوده باشه و بارداری صورت بده ؟!
    درصد بارداری صفر هست درسته ؟!

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      بارداری با این روش ایجاد نمی شود و درصد صفر هست.

      1. محمد گفت:

        سلام وقتتون بخیر من دقیقا یک هفته پیش با نامزدم رابطع داشتم اما ن دخول اما نامزدم از زمان قائدگیش ۴ روزه گذشته و علائم قائدگی رو هم نداره احتمال بارداری وجود داره ؟؟ و اینک اگ داره چ قرصی باید مصرف کرد الان حدودا یه هفته ده روزی هست ک میگذره

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          بعد از یک هفته داروی خاصی موثر نیست
          البته با شرایطی که ذکر کردید احتمال بارداری وجود ندارد

  4. مبینا گفت:

    سلام
    من تا الان هیچ رابطه ی جنسی نداشتم ولی پریودیم عقب افتاده از چند نفر پرسیدم گفتن شاید حامله ی ولی من تا حالا رابطه نداشتم ایا ممکنه بدون رابطه باردار شد؟!😦

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      اختلال هورمونی میتونه عامل تاخیر قاعدگی باشه. برای انجام آزمایش هورمونی و سونوگرافی به متخصص زنان مراجعه کنید.
      پزشک متخصص زنان

      1. . گفت:

        سلام وقت بخیر
        امکان بارداری دختر باکره در رابطه ای که روز های اخر دوران قاعدگی انجام شده و قرص ضد اورژانسی هم مصرف کرده وجود داره ؟ اگر نه علت تاخیر زمان پریودی چی میتونه باشه؟

        1. همیار دکترِتو گفت:

          سلام دوست عزیز
          باکره گی دلیلی بر باردار نشدن نیست. اگه قرص اورژانسی رو در زمان مناسب استفاده کرده باشی و داروی خنثی کننده اثر قرص رو مصرف نکرده باشی احتمال بارداری وجود نداره. علت تاخیر پریود شما مصرف قرص اورژانسی هست که هورمون بالایی وارد سیکل قاعدگی کردید.

    2. لعیا گفت:

      سلام
      رابطه بدون دخول انجام شده
      هم من و هم نامزدم لباس و لباس زیر داشتیم و فقط از روی لباس تماس داشتیم

      ایا در این حالت ممکنه که بارداری صورت بگیره ؟

      1. همیار دکترِتو گفت:

        سلام دوست عزیز
        هر چه موانع‌رسیدن مایع منی به دهانه واژن بیشتر شود، احتمال بارداری بدون دخول کمتر می‌شود و تقریبا به صفر نزدیک می‌شود. بااین‌حال هیچ‌چیز قطعی در علم وجود ندارد و اگر رابطه به‌صورتی باشد که مایع منی به دهانه واژن برسد و اسپرم‌ها بتوانند از کانال واژن بالا بروند، امکان بارداری بدون دخول و از روی لباس هم وجود خواهد داشت.

  5. ثنا گفت:

    سلام اگر الت مرد نزدیکی واژن ارضا شود و بعد بلا فاصله واژن زن شسته شود و ادرار داشته باشد امکان بارداری وجود دارد؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      بارداری بدون دخول نیز امکانپذیر است. اگه مایع منی روی واژن ریخته شود ممکنه از طریق مخاط واژن جذب شود. برای کسب اطلاعات بیشتر از این لینک با متخصص مامایی مشورت کنید.
      فوق تخصص مامایی

  6. :) گفت:

    سلام من دخترم حدود ۴۰روزه رابطه سطحی داشتم با نامزدم وهیچی از اب منی حس نکردم و باز مطمعن نیستم حدودسه هفته پریودیم عقب افتاده و حس حالت تهو دارم بعضی وقتا پامم سر میشه خیلی استرس دارم ازمایش بیبی چک امتحان کردم منفی شد امکان باراداری وجود داره و مریض شدم ممکنه از مریضیم باشه میشه راهنمایم کنی

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      بارداری بدون دخول نیز امکانپذیره. برای بررسی علایمی که دارید میتونید به متخصص زنان مراجعه کنید ممکنه تاخیر قاعدگی شما به علت مصرف قرص اورژانسی و یا اختلالات هورمونی باشه. از این لینک میتونی نوبت بگیری.
      دکتر متخصص زنان

      1. نفس گفت:

        ارومیه

  7. علیرضا گفت:

    سلام خسته نباشید من باپاتنرم حدود ۱۵روزپیش سکس مقعدی داشتیم درست یادمون نمیاد اب منی من به واژنشون خورده یانه بعدسکسمون هم دوروز بعدپریوده شده احتمال بارداری وجود داره؟
    ممنون میشم راهنماییم کنید🙏

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      اگه بعد از رابطه جنسی ایشون قاعدگی داشته اند احتمال بارداری کم است. برای داشتن اطلاعات بیشتر نیز میتونید از این لینک با متخصصان مامایی در ارتباط باشید.
      متخصص مامایی

  8. مونا گفت:

    سلام من ۸ روز مونده به پریودم رابطه سطحی داشتم ک احساس کردم منی روی واژن ریخته دوتا اووسیز ۷۵ باهم خوردم روز ۴و۵ پریودی هم همین رابطه رو داشتم فقط دیگه قرص اورژانسی نخوردم با توجه به اینکه سیکلم ۳۰ روزس و پلی کیستیک دارم و سیپروترون کامپاند میخورم احتمال بارداری هست؟سیپروترون دوباره شروع کردم از روز ۵ خوردم..خواهش میکنم جواب بدین خیلی نگرانم

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      روند هورمونی رو کامل با خوردن نامنظم این قرص ها به هم زدید. بعد از رابطه مشکوک ملزم به استفاده از قرص اورژانسی هستید اگر روش جلوگیری مطمئنی نداشتید. اگه تو روند مصرف سیپترون بودید و منظم بوده نیازی به مصرف قرص اورژانسی نبوده. از این لینک با متخصصان مامایی مشورت تلفنی کنید.
      مشاوره تلفنی زنان، بارداری، زایمان

      1. Jk گفت:

        سلام من روز چهارم از پریودیم یه رابطه بدون دخول داشتم و مایع منی که ریخته بود رو واژن رو سریع پاک کردم امکان بارداری هست؟

        1. همیار دکترِتو گفت:

          سلام دوست عزیز
          اگه رابطه شما بدون دخول بوده و مایع منی با مخاط واژن در ارتباط نبوده احتمال بارداری وجود ندارد.

  9. ازطرف احمد گفت:

    خسته نباشید
    میشه توضیح بدید، سکس مقعدی که با انزال زیاد بوده در حالت سکس سگی انجام و مایع منی بیرون ریخته روی آلت زن لیز خورده پایین. آیا این احتمال رو دارد که منی به داخل آلت زن رفته باشه و باردار بشه؟؟؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      بارداری نیاز به دخول کامل نداره و نمیشه بارداری رو منوط به دخول دونست. ممکنه مایع منی ریخته شده روی آلت تناسلی زن موجب کشش و جذب اسپرم شده باشه. برای اطلاعات بیشتر میتونید با متخصصان مامایی از این لینک مشورت کنید.
      پزشک مامایی خوب

      1. ازطرف احمد گفت:

        ممنون که پاسخ دادید

      2. نگین گفت:

        سلام من بیست بهمن با همسرم رابطه مقعدی داشتم و ۲۵ بهمن پریود شدم و‌رابطه دیگه نداشتم ولی ماه اسفند پریود نشدم و همچنان پریود نشدم ایا امکان بارداری وجود داره؟

        1. همیار دکترِتو گفت:

          سلام دوست عزیز
          اگه رابطه فقط مقعدی بوده احتمال بارداری وجود ندارد.

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام
        در این شرایط احتمال بارداری وجود ندارد

        1. ZO گفت:

          سلام من چند روز مونده به دوران قائدگیم و دیروز با نامردم رابطه بدون دخول داشتم و فقط سر آلت نزدیک به واژنم بود ولی یادمون نمیاد که مایه سفید رنگ را روی واژنم ریخت یا نه به این دلیل ک بلافاصله در آورد و مایه سفید رنگ بعد از چند مالش خارج شد بعد از ۵ دقیقه کامل شستم و بعد از ۲۲ ساعت هم یک قرص ضد بارداری ۱/۵میل خوردم
          آیا احتمال بارداری هست؟

        2. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          با این شرایط
          و با توجه به مصرف قرص
          امکان بارداری وجود ندارد

  10. S گفت:

    سلام
    مالیدن سر آلت مرد “ختنه گاه” که حاوی آب سفید رنگ قبل از انزال باشه به دهانه آلت زن چندین مرتبه ، باعث حاملگی میشه؟؟
    پاسخ بدید ممنون میشم.

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      مایع پیشاب میتونه حاوی اسپرم باشه و اگه با مخاط واژن در ارتباط باشه میتونه بارداری ایجاد کنه.

      1. S گفت:

        قرص جلوگیری بخورم

        1. همیار دکترِتو گفت:

          دوست عزیز اگه در رابطه مایع منی به مخاط واژن وارد شده باشه نیازه از روش جلوگیری اورژانسی استفاده کنی.

      2. Pari گفت:

        با سلام
        حدودا یک ماه پیش رابطه داشتم و مایع منی داخل ریخته نشده و سر تایم هم پریود شدم ولی الان کمر درد و معده درد دارم و ب غذا زیاد اشتها ندارم که قبلا این در بارداری این مواردو داشتم احتمال بارداری هست ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

        1. همیار دکترِتو گفت:

          سلام دوست عزیز
          اگه رابطه محافظت شده بوده و پریود اتفاق افتاده و دیگه رابطه نداشتید نگران حاملگی نباشید. ممکنه از سیستم گوارش شما باشه که پس از تست منفی بارداری بهتره متخصص گوارش شما رو معاینه کنه.
          متخصص گوارش