کاندوم زنانه چیست؟ مزایا، عوارض و طرز استفاده از آن

آنچه در این مقاله می‌خوانید

کاندوم زنانه درون واژن قرار گرفته و از ورود مایع منی به رحم جلوگیری می‌کند. عوارض آن بسیار کم بوده و احتمال پاره شدن آن ۱% است. این کاندوم همانند کاندوم مردانه از بیماری‌های مقاربتی جلوگیری می‌کند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 6 دقیقه
نحوه استفاده از کاندوم زنانه کمی دشوار است

کاندوم زنانه یکی از روش‌های پیشگیری از بارداری است که موردتوجه بسیاری از خانم‌ها قرار گرفته است. این کاندوم کیسه پلاستیکی است که داخل واژن قرار گرفته و از ورود مایع منی به رحم جلوگیری می‌کند. اگر تصمیم دارید از این روش جلوگیری استفاده کنید، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید. در ادامه توضیح می‌دهیم که کاندوم زنانه چگونه استفاده می‌شود؟ چگونه باید آن را خارج کرد؟ تا چه حد موثر است؟ احتمال پارگی آن وجود دارد؟ مزایا و معایب این روش نسبت به دیگر روش‌های جلوگیری چیست؟ چه افرادی می‌توانند از آن استفاده کرده و چه افرادی نباید استفاده کنند؟ قیمت آن چند است و آیا می‌تواند از بیماری‌های مقاربتی پیشگیری کند؟

درصورتی‌که می‌خواهید در مورد این کاندوم اطلاعات بیشتری داشته باشید یا بهترین روش پیشگیری از بارداری را انتخاب کنید، حتما با دکتر زنان و زایمان مشاوره داشته باشید. برای ارتباط با دکتر زنان می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

کاندوم زنانه چیست؟

کاندوم زنانه به انگلیسی Female Condom نامیده می‌شود. یکی از راه های پیشگیری از بارداری همین کاندوم‌های زنانه است. این نوع کاندوم‌ها جایگزین خوبی برای کاندوم مردانه هستند. به آنها کاندوم داخلی هم می‌گویند. این کیسه پلاستیکی و بلند داخل واژن قرار گرفته و از ورود مایع منی به این ناحیه جلوگیری می‌کند. برای پیشگیری از بیماری‌های مقاربتی نیز می‌توان از آن استفاده کرد.

معمولا جنس این نوع کاندوم لاستیک نیتریل یا لاتکس مصنوعی است. در طول رابطه جنسی باید آن را داخل واژن قرار داده و پس از اتمام سکس آن را خارج کرد. این کاندوم به طور کامل دیواره واژن را پوشانده و راهی برای ورود اسپرم به رحم نمی‌گذارد.

کاندوم زنانه داخل واژن قرار گرفته و از ورود مایع منی به رحم جلوگیری می‌کند. این کیسه از جنس لاستیک نیتریل یا لاتکس مصنوعی است.

کاندوم زنانه داخل واژن قرار گرفته و حلقه انتهای آن نزدیک دهانه رحم ثابت می‌شود.
کاندوم زنانه داخل واژن قرار گرفته و حلقه انتهای آن نزدیک دهانه رحم ثابت می‌شود.

کاندوم زنانه برای چه کاری استفاده می شود؟

کاندوم داخلی همانند کاندوم مردانه از تماس مستقیم آلت جنسی مردانه با واژن جلوگیری می‌کند. مایع منی درون این کاندوم جمع شده و به رحم نمی‌رسد. زمانی که اسپرم نتواند وارد رحم شود و با تخمک لقاح داشته باشد، احتمال بارداری صفر می‌شود. علاوه بر پیشگیری از بارداری، برای جلوگیری از ابتلا به انواع بیماری‌های مقاربتی می‌توان از این کاندوم استفاده کرد. شما می‌توانید از این کاندوم هم در واژن و هم در مقعد برای رابطه جنسی مقعدی استفاده کنید. در این صورت احتمال انتقال بیماری و عفونت‌های مقاربتی تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند.

کاندوم زنانه چه شکلی است؟

کاندوم زنانه دارای دو حلقه در بالا و پایین است. یک حلقه داخل واژن قرار گرفته و یک حلقه خارج آن قرار می‌گیرد. جنس آن معمولا نیتریل یا لاتکس مصنوعی است. حلقه سر کاندوم باید به‌خوبی در نزدیکی دهانه رحم قرار بگیرد تا آلت تناسلی مرد کامل وارد واژن شود.

به نقل از plannedparenthood در رابطه با اندازه کاندوم زنانه:

کاندوم داخلی فقط یک سایز دارد. کاندوم‌های زنانه از نظر طول شبیه به کاندوم‌های مردانه هستند؛ اما گستردگی آنها بیشتر است. پس از قراردادن آن در واژن، کاندوم دیواره‌های واژن را می‌پوشاند و اجازه می‌دهد تا آلت تناسلی وارد شود.

عکس کاندوم زنانه

در تصویر زیر می‌توانید عکس کاندوم زنانه را مشاهده کنید. همان‌طور که در تصویر مشخص است، این کاندوم دارای دو حلقه بوده که یکی از حلقه‌ها نزدیک دهانه رحم قرار گرفته و دیگری خارج از واژن می‌ماند.

کاندوم داخلی دو حلقه داشته و نسبت به کاندوم مردانه بزرگتر است.
کاندوم داخلی دو حلقه داشته و نسبت به کاندوم مردانه بزرگتر است.

طرز استفاده از کاندوم زنانه

نحوه قراردادن کاندوم داخلی در واژن شبیه به قراردادن تامپون است. شاید در چند بار اول با آن مشکل داشته باشید؛ اما به‌مرور نحوه واردکردن آن را یاد گرفته و در کمترین زمان این کار را انجام می‌دهید. در هر بار رابطه جنسی باید از کاندوم جدید استفاده کنید. هنگام باز کردن بسته باید دقت کنید که کاندوم پاره نشود.

قبل از هرگونه تماس بین آلت تناسلی مرد با واژن کاندوم را درون واژن قرار دهید. برای قراردادن آن داخل واژن باید راحت‌ترین حالت را پیدا کنید. برخی افراد وقتی دراز می‌کشند، آن را راحت‌تر قرار می‌دهند. چمباتمه زدن یا قراردادن یک پا روی صندلی جز حالت‌هایی است که بیشتر خانم‌ها با آنها راحت هستند.

پس از پیداکردن بهترین حالت باید طبق مراحل زیر کاندوم را داخل واژن قرار دهید.

نمی‌دونی چطوری از کاندوم زنانه استفاده کنی؟

همین الان مشاوره بگیر!

چگونه کاندوم زنانه را داخل واژن قرار دهیم؟

برای واردکردن کاندوم داخلی پس از باز کردن بسته‌بندی باید مراحل زیر را طی کنید. حلقه ضخیم انتهای کاندوم باید داخل واژن قرار بگیرد. این حلقه کاندوم را در جای خود ثابت نگه می‌دارد. حلقه خارجی نازک بوده و خارج از واژن می‌ماند. این حلقه دهانه واژن را می‌پوشاند.

  1. در موقعیت راحتی قرار بگیرید. حلقه انتهایی را با دو انگشت فشار داده و شبیه قراردادن تامپون در واژن آن را به داخل فشار دهید.
  2. انگشت خود را داخل کاندوم کرده و تا جای ممکن به سمت بالا فشار دهید. حلقه باید نزدیک دهانه رحم قرار بگیرد. کاندوم در واژن منبسط می‌شود؛ اما شما آن را احساس نمی‌کنید.
  3. بررسی کنید که کاندوم زنانه داخل واژن پیچ نخورده باشد. حلقه بیرونی باید خارج از واژن قرار بگیرد.
  4. در این مرحله می‌توان دخول را انجام داد. اگر آلت تناسلی به‌راحتی وارد نمی‌شود یا بعد از دخول حلقه بیرونی وارد واژن شد، باید سکس را متوقف کرد.

برای گذاشتن کاندوم زنانه، با دو انگشت حلقه انتهایی را داخل واژن قرار داده و سپس کاندوم را تا نزدیکی دهانه رحم فشار دهید.

حلقه بیرونی کاندوم خارج واژن قرار گرفته و دهانه واژن را می‌پوشاند.
حلقه بیرونی کاندوم خارج واژن قرار گرفته و دهانه واژن را می‌پوشاند.

چگونه کاندوم زنانه را از واژن خارج کنیم؟

خارج‌کردن کاندوم زنانه بسیار آسان بوده و نیاز به طی‌کردن مراحل خاصی ندارد. فقط حلقه بیرونی را آرام بچرخانید و کاندوم را خارج کنید. دقت کنید که مایع منی داخل آن هنگام بیرون آوردن، نریزد. آن را داخل سطل زباله بیندازید.

دقت کنید که از کاندوم زنانه و مردانه نباید هم‌زمان استفاده کرد. استفاده هم‌زمان از این دو کاندوم احتمال پارگی آنها را افزایش می‌دهد.

مزایا کاندوم زنانه

کاندوم زنانه مزایای زیادی داشته و به همین دلیل افراد زیادی از این روش پیشگیری از بارداری استفاده می‌کنند. مهم‌ترین مزایای آن عبارتند از:

  • می‌توان آن را بدون نسخه یا مراجعه به متخصص زنان تهیه کرد.
  • استفاده از آن راحت است.
  • کاندوم داخلی با آلت تناسلی در اندازه‌های مختلف تناسب داشته و شریک جنسی حس بهتری دارد.
  • حلقه بیرونی کاندوم باعث تحریک بیشتر کلیتوریس شده و لذت جنسی را افزایش می‌دهد.
  • از هر نوع روان‌کننده‌ای روی آن می‌توان استفاده کرد.
  • تاثیر آنی داشته و نیازی نیست مانند روش‌های هورمونی مدتی برای تاثیرگذاشتن آن صبر کرد.
  • نیازی نیست همسر شما بعد از انزال سریعا آلت تناسلی را از واژن خارج کند.
  • اگر به لاتکس حساسیت دارید، جنس نیتریل کاندوم مشکل شما را برطرف می‌کند.
  • مانند کاندوم مردانه برای نگه‌داشتن آن نیازی به حفظ نعوظ نیست.
  • عوارض جانبی بسیار نادری دارد.
  • برای رابطه جنسی مقعدی مناسب است.
  • اگر مرد تمایلی به استفاده از کاندوم ندارد، می‌توان با کاندوم زنانه از بارداری پیشگیری کرد.
استفاده از کاندوم زنانه راحت بوده و می‌توان بدون نسخه آن را خریداری کرد.
استفاده از کاندوم زنانه راحت بوده و می‌توان بدون نسخه آن را خریداری کرد.

معایب کاندوم زنانه

کاندوم‌های زنانه در کنار مزایای زیادی که دارند، دارای معایبی هم هستند. به همین دلیل قبل از تهیه کاندوم زنانه باید معایب آن را نیز بدانید.

  • نرخ شکست آنها ۲۱% است؛ درحالی‌که نرخ شکست کاندوم‌های مردانه ۱۳% است.
  • کاندوم‌های زنانه در داروخانه‌ها به‌سختی پیدا می‌شود.
  • قیمت آنها از کاندوم مردانه بالاتر است.
  • حلقه بیرونی برای برخی از زوجین خوشایند نبوده و ایجاد صدا هنگام سکس را دوست ندارند.
  • برای برخی خانم‌ها قراردادن کاندوم ناخوشایند است.
  • ممکن است باعث درد، احساس سوزش یا خارش شود.
  • اگر کاندوم مدت طولانی داخل واژن بماند، احتمال عفونت ادراری را افزایش می‌دهد.
  • ممکن است در حین رابطه جنسی از واژن خارج شوند.
  • ممکن است احساس جنسی از طریق واژن را کاهش دهند.

درصورتی‌که بعد از قراردادن کاندوم در واژن دچار هر نوع مشکلی مانند درد یا خارش شدید، حتما به متخصص زنان مراجعه کنید. برای مشاوره با دکتر زنان می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

می‌دونی برای درمان بیماری‌های مقاربتی باید چیکار کنی؟

چه افرادی می توانند از کاندوم زنانه استفاده کنند؟

تمامی خانم‌ها می‌توانند از این روش پیشگیری از بارداری استفاده کنند. کاندوم داخلی نیازی به نسخه نداشته و بدون مراجعه به دکتر زنان می‌توان آن را خریداری کرد. اگر به جنس این کاندوم‌ها حساسیت ندارید، ایجاد صدای کاندوم هنگام سکس شما را اذیت نمی‌کند و می‌توانید به راحی کاندوم را داخل واژن قرار دهید، این روش برای شما گزینه خوبی است.

کاندوم داخلی تنها یک سایز داشته و به راحتی درون واژن قرار می‌گیرد.
کاندوم داخلی تنها یک سایز داشته و به راحتی درون واژن قرار می‌گیرد.

استفاده از کاندوم زنانه برای چه افرادی مناسب نیست؟

اگر به لاتکس یا نیتریل حساسیت دارید یا احساس می‌کنید، قراردادن کاندوم زنانه در واژن سخت است، بهتر است روش دیگری را انتخاب کنید.

اگر در مورد نحوه قراردادن و خارج‌کردن کاندوم داخلی با سوالاتی روبرو هستید یا دچار مشکل شده‌اید، حتما با دکتر زنان مشورت کنید. برای ارتباط با پزشک به‌صورت حضوری، تلفنی یا آنلاین می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید.

قیمت کاندوم زنانه چقدر است؟

کاندوم زنانه برندهای مختلفی داشته که هرکدام قیمت متفاوتی دارند. به طور میانگین قیمت هر بسته یک عددی کاندوم ۱۵٫۰۰۰ تومان است. هزینه این نوع کاندوم نسبت به کاندوم مردانه بالاتر بوده و به همین دلیل کمتر از آن استفاده می‌شود. هر عدد کاندوم مردانه به طور تقریبی ۵٫۰۰۰ تومان است.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

کاندوم زنانه یکی از روش‌های پیشگیری از بارداری است. در این روش کاندوم داخل واژن قرار گرفته و از ورود مایع منی به رحم جلوگیری می‌کند. از کاندوم داخلی هم برای پیشگیری از بارداری و هم جلوگیری از انتقال بیماری‌های مقاربتی می‌توان استفاده کرد. دو حلقه در ابتدا و انتهای این کاندوم وجود دارد. حلقه انتهایی داخل واژن نزدیک دهانه رحم قرار گرفته و کاندوم را ثابت نگه می‌دارد. حلقه دیگر خارج واژن قرار می‌گیرد. استفاده از کاندوم داخلی عوارض بسیار کمی داشته و برخی افراد ممکن است فقط به جنس آن حساسیت داشته باشند.

اگر شریک شما به هر دلیل نمی‌تواند از کاندوم مردانه استفاده کند، این کاندوم جایگزین خوبی است. البته کاندوم زنانه سخت‌تر در دسترس قرار گرفته و قیمت بیشتری دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این نوع کاندوم و مناسب بودن این روش پیشگیری از بارداری بهتر است با متخصص زنان و زایمان مشورت کنید. برای ارتباط با متخصص می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

متاسفانه تعداد زوج‌هایی که به‌درستی از آن استفاده نمی‌کنند، کم نیست. در چنین شرایطی هرساله از هر ۱۰۰ زن ۲۱ نفر با کاندوم زنانه باردار می‌شوند. درحالی‌که با استفاده از کاندوم مردانه این عدد ۱۸ است. اما اگر به‌درستی از کاندوم داخلی استفاده کنید، میزان تاثیر آن ۹۵٪ می‌شود.

برای جلوگیری از انتقال بیماری‌های مقاربتی بهترین راه سکس با کاندوم است. کاندوم زنانه نیز همانند کاندوم مردانه برای پیشگیری از بیماری های مقاربتی استفاده می‌شود. این کاندوم را می‌توان علاوه بر واژن در مقعد نیز قرار داد. به همین دلیل افرادی که رابطه مقعدی دارند، برای جلوگیری از انتقال بیماری می‌توانند این روش را انتخاب کنند.

کاندوم مردانه راحت‌تر در دسترس بوده و تاثیر آن در پیشگیری از بارداری بهتر است. اما اگر به هر دلیلی همسر شما نمی‌تواند از کاندوم استفاده کند، کاندوم زنانه نیز گزینه خوبی است.

کاندوم زنانه به دلیل کاهش تماس آلت تناسلی مرد با دیواره واژن باعث کاهش لذت جنسی می‌شود. اما از طرفی به دلیل تماس حلقه بیرونی کاندوم با کلیتوریس افزایش لذت جنسی در زنان اتفاق میفتد.

از این نوع کاندوم‌ها می‌توان برای رابطه جنسی مقعدی هم استفاده کرد. اطراف کاندوم را روان‌کننده زده و آن را داخل مقعد قرار دهید. کاندوم از انتقال بیماری‌های مقاربتی از طریق مقعد جلوگیری می‌کند.

احتمال پارگی کاندوم داخلی حدود ۱٪ است. اگر به برخی موارد دقت داشته باشید، کاندوم پاره نمی‌شود. حتما به تاریخ مصرف روی بسته توجه کنید. قبل از سکس بررسی کنید که کاندوم آسیب ندیده باشد. حلقه بیرونی آن باید خارج از واژن بماند و در طول سکس نباید به داخل واژن حرکت کند.

اگر هنگام سکس کاندوم زنانه پاره شد، سریع آلت تناسلی را بیرون آورده و تا جای ممکن مایع منی را خارج کنید. قسمت بیرونی واژن یا مقعد را بشویید. اما اگر برای پیشگیری از بیماری از کاندوم استفاده کرده‌اید، داخل واژن و مقعد را نشویید. زیرا احتمال پخش شدن عفونت افزایش پیدا می‌کند. اگر رابطه جنسی شما واژینال بوده است، با ادرار کردن مقداری از مایع منی خارج می‌شود. در این شرایط باید با دکتر زنان تماس بگیرید و از روش‌های اورژانسی پیشگیری از بارداری استفاده کنید. اگر احتمال انتقال بیماری‌های مقاربتی را می‌دهید، حتما آزمایش‌های مربوطه را در سریع‌ترین زمان ممکن انجام دهید.

به‌هیچ‌وجه نباید از یک کاندوم دو بار استفاده کنید. بعد از رابطه جنسی کاندوم را از واژن خارج کرده و آن را داخل سطل زباله بیندازید.

خیر هنگام سکس تنها باید از یک کاندوم استفاده کنید. تماس بین کاندوم زنانه و مردانه احتمال پارگی آنها را افزایش می‌دهد. در نتیجه تاثیر آنها به طور کامل از بین می‌رود.

کاندوم زنانه خاردار توسط یک خانم اهل آفریقای جنوبی طراحی شده است. این کاندوم برای جلوگیری از تجاوز تولید شد. تیغ‌هایی درون این کاندوم تعبیه شده است. زمانی که متجاوز قصد دخول دارد، آلت تناسلی به این تیغ‌ها برخورد می‌کند.

امتیاز شما به مقاله:
(3.8از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن