کاپ قاعدگی چیست و چگونه استفاده میشود؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

کاپ قاعدگی یک فنجان لاستیکی یا سیلیکونی است که داخل واژن قرار می‌گیرد و خون پریود را در خود جمع می‌کند. استفاده از کاپ بسیار راحت است و دردی و ناراحتی ایجاد نمی‌کند اما باید بین ۶ تا ۱۲ ساعت عوض شود.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 10 دقیقه
کاپ قاعدگی چیست و چگونه استفاده میشود؟

کاپ قاعدگی چیست؟ وقتی به دوره قاعدگی خود نزدیک می‌شوید، معمولا برای کنترل آن دو محصول مد نظر شما خواهد بود: تامپون یا نوار بهداشتی. اما گزینه‌ سومی نیز وجود دارد که از سال‌ها دور در دسترس بوده است، اما امروزه محبوبیت زیادی پیدا کرده است. کاپ قاعدگی نوعی محصول بهداشتی کنترل کننده خونریزی پریود است که یک بار مصرف نیست. این محصول همانطور که از اسمش مشخص است، شبیه به یک فنجان یا زنگوله قابل‌انعطاف است که معمولا از جنس لاستیک یا سیلیکون ساخته می‌شود.

همانطور که می‌دانید تامپون و نوار بهداشتی، محصولات بهداشتی مناسب پریود هستند که خون پریودی را جذب می‌کنند. اما کاپ‌های قاعدگی خون را جذب نمی‌کنند و آن را فقط جمع‌آوری می‌کنند. به همین دلیل شما باید هر ۶ تا ۱۲ ساعت یک بار آن را تخلیه کنید و دوباره در واژن خود جای‌گذاری کنید.

البته این محصول نیز همانند محصولات مشابه مزایا و معایب خود را دارد. پس اگر سوال شما این است که کاپ قاعدگی بهتر است یا سایر محصولات بهداشتی؟ یا کاپ قاعدگی چیست؟ در ادامه همراه دکترتو باشید تا به تمامی این سوالات پاسخ دهیم.

اگر در استفاده از کاپ تردیدی دارید، بهتر است با متخصص زنان و زایمان مشورت کنید. در دکترتو به راحتی می‌توانید با دکتر زنان به صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید یا برای ویزیت حضوری نوبت بگیرید.

کاپ قاعدگی چیست و چگونه عمل می‌ کند؟

کاپ قاعدگی یک فنجان انعطاف‌پذیر است که در زمان قاعدگی خون درون واژن را جمع می‌کند تا شما آن را در اولین فرصت تخلیه کنید. بله درست فهمیدید! این محصول برخلاف تامپون یا نوار بهداشتی جریان قاعدگی شما را جذب نمی‌کند، بلکه آن را درون خود جمع می‌کند. اکثر کاپ‌های قاعدگی از سیلیکون یا لاستیک ساخته شده‌اند. اگر به لاتکس حساس هستید، برای جلوگیری از هر گونه مشکلی، باید کاپ سیلیکونی بخرید.

می‌توانید در تمام طول پریودتان از این کاپ‌ها استفاده کنید، اما ممکن است برای جلوگیری از نشتی، لازم باشد آن را در روزهایی که خونریزی بیشتری دارید، بیشتر تعویض کنید. برای انجام این کار کافی است فنجان خود را بعد از ۱۲ ساعت یا زمانی که نشتی رخ داد بردارید و بشویید.

خدمات زیبایی زنان

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

زیبایی واژنافتادگی رحمپاپ اسمیر و تمامی خدمات پزشکی زنان

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

خدمات زیبایی زنان

انواع سایز کاپ قاعدگی مناسب شما کدامند؟

چگونه سایز کاپ قاعدگی را بفهمیم؟ اگر علاقمند به استفاده از کاپ‌های قاعدگی هستید باید با یک متخصص زنان مشاوره کنید. چرا که قبل از هر کاری باید سایز کاپ مناسب خود را تشخیص دهید. بیشتر برندهای موجود در بازار در سایزهای مختلف عرضه می‌شوند، بنابراین شما نباید مشکلی در پیدا کردن کاپ متناسب خود داشته باشید. برای تعیین اندازه کاپ ‌قاعدگی برای خودتان باید شما و پزشک‌تان موراد زیر را در نظر داشته باشید:

  • سن شما
  • طول دهانه رحم شما
  • وجود مشکلات عادت ماهانه یا خونریزی پریودی سنگین و سبک
  • سفتی و انعطاف‌پذیری کاپ قاعدگی
  • ظرفیت و شکل لیوان پریودی
  • قدرت عضلات کف لگن شما
  • زایمان طبیعی داشته‌اید یا خیر

معمولاً برای زنان کمتر از ۳۰ سال که زایمان طبیعی نداشته‌اند، کاپ‌های قاعدگی کوچکتر توصیه می‌شود. سایزهای بزرگتر اغلب برای خانم هایی که بالای ۳۰ سال سن دارند، زایمان طبیعی داشته‌اند یا قاعدگی سنگین‌تری دارند توصیه می‌شود.

اگر در پیدا کردن متخصص زنان مشکل دارید، اصلا نگران نباشید، دکترتو اینجا است. شما می‌توانید از بخش مشاوره تلفنی با برترین متخصصین زنان و زایمان به صورت تلفنی مشاوره کنید و در صورت نیاز به مراجعه حضوری از بخش نوبت مطب دکترتو، وقت ملاقات تنظیم کنید.

انواع سایز کاپ قاعدگی مناسب شما کدامند؟
معمولاً برای زنان کمتر از ۳۰ سال که زایمان طبیعی نداشته‌اند، کاپ‌های قاعدگی کوچکتر توصیه می‌شود.

بهترین فنجان یا کاپ قاعدگی چیست؟ برندهای کاپ قاعدگی همراه با قیمت آن ها

اگر شما هم به دنبال خرید کاپ قاعدگی باشید، احتمالا این بخش نیز مورد علاقه شما خواهد بود. بهترین برندهای لیوان پریودی و قیمت کاپ قاعدگی به شرح زیر هستند:

  • دیواکاپ‌: این محصول معمولا از سیلیکون شفاف ساخته می‌شود و قیمتی در حدود ۳۵۰ هزار تومان دارد.
  • کاپ قاعدگی لونت: این محصول بسیار انعطاف پذیر است و فاقد مواد شیمیایی است. قیمت آن در حدود ۶۰۰ هزار تومان است.
  • لیوا فارما: هزینه آن حدود ۴۵۰ هزار تومان است.
  • ملونا: قیمت این محصول در حدود ۳۲۰ هزار تومان است.
  • کاپ قاعدگی لیلی اینتیما: این محصول برای افرادی که دهانه رحم نسبتا بالایی دارند مناسب است و قیمتی در حدود ۶۲۰ هزار تومان دارد.
  • فنجان قاعدگی فلکس: این محصول ساقه نسبتا بلندتری دارند و برای مبتدیان مناسب است. قیمت این محصول در حدود ۷۲۰ هزار تومان است.
  • کاپ قاعدگی سالت: این محصول از سیلیکون بسیار نرم ساخته شده است و برای افرادی که مثانه حساسی دارند بسیار مناسب است. قیمت آن در حدود ۸۰۰ هزار تومان است.

مزایای استفاده از کاپ قاعدگی (فنجان قاعدگی برای چه کسانی مناسب است؟)

همانطور که گفتیم هر محصول بهداشتی مناسب پریودی مزایا و معایبی دارند. مزایای استفاده از فنجان قاعدگی از دیدگاه مصرف کنندگان به شرح زیر است:

موارد مثبت فنجان قاعدگیتوضیحات
مقرون به صرفه هستندبرخلاف تامپون‌ یا نوارهای بهداشتی که باید به طور مداوم خریداری شوند، برای یک کاپ قاعد‌گی قابل استفاده مجدد، یک بار هزینه پرداخت می‌کنید. ناگفته نماند هزینه اولیه خرید این محصول نسبت به محصولات دیگر بالاتر است.
ایمن‌تر هستنداز آنجایی که فنجان‌های قاعدگی به جای جذب خون، خون را جمع آوری می‌کنند، در خطر ابتلا به سندرم شوک سمی (TSS) نیستید (یک عفونت باکتریایی نادر مرتبط با استفاده از تامپون).
کاپ‌های قاعدگی خون بیشتری را نگه می‌دارندیک فنجان قاعدگی می‌تواند حدود ۲۵ تا ۵۰ گرم جریان قاعدگی را نگه دارد. از طرف دیگر، تامپون‌ها تنها می‌توانند تا یک سوم این مقدار را نگه دارند.
فنجان قاعدگی زیست تخریب پذیرکاپ‌ قاعد‌گی قابل استفاده مجدد می‌تواند برای مدت طولانی دوام بیاورد، به این معنی که شما ضایعات بیشتری به محیط زیست وارد نمی‌کنید.
داشتن رابطه جنسی در زمان پریودیبسیاری از کاپ‌های قابل استفاده مجدد را باید قبل از برقراری رابطه جنسی خارج کرد، اما فنجان‌های یکبار مصرف نرم می‌توانند تا زمانی که شما رابطه جنسی برقرار می‌کنید، در واژن باقی بمانند. شریک زندگی شما نه تنها کاپ را احساس نخواهد کرد، بلکه نگران نشت آن نیز نخواهید بود.
قابلیت استفاده با دستگاه داخل رحمی (IUD) برخی از شرکت ها ادعا می‌کنند که یک فنجان پریودی می‌تواند IUD را از جای خود خارج کند، اما برخی مطالعات این باور را رد می‌کنند. با این حال، اگر نگران هستید، با پزشک زنان و زایمان خود در مورد استفاده از کاپ قاعدگی مشورت کنید.
مزایای استفاده از کاپ قاعدگی چیست؟

نحوه استفاده از کاپ قاعدگی چگونه است؟ (آموزش استفاده از کاپ قاعدگی)

در زمان استفاده از این محصول باید برخی فاکتورها مانند نکات قبل از گذاشتن کاپ، بعد از گذاشتن کاپ قاعد‌گی، نحوه گذاشتن و برداشت کاپ قاعدگی را در نظر داشته باشید. در ادامه این مسائل و طرز استفاده از کاپ قاعدگی را بررسی خواهیم کرد. بلافاصله بعد از خواندن مطلب سعی کنید در گوگل به دنبال فیلم نحوه استفاده از فنجان پریودی باشید تا در انجام این کار مرتکب اشتباهی نشوید.

روش استفاده صحیح از کاپ قاعدگی چجوریه؟

همین الان از دکتر مشاوره بگیر.

چگونه کاپ قاعدگی را در واژن خود قرار دهیم + عکس نحوه گذاشتن کاپ قاعدگی در واژن

اگر قرار دادن تامپون در واژن را بلد باشید، قرار دادن کاپ قاعد‌گی نسبتا آسان است. برای استفاده از فنجان فقط این مراحل را دنبال کنید:

  • دست‌های خود را کاملا بشویید.
  • روی لبه فنجان آب یا ژل لوبریکانت بمالید.
  • کاپ قاعدگی را محکم از وسط تا کنید و آن را در یک دست بگیرید و همچنین لبه آن رو به بالا باشد.
  • کاپ را لبه بالا، وارد واژن خود کنید، مانند یک تامپون بدون اپلیکاتور. باید در چند سانتی‌متری زیر دهانه رحم شما قرار گیرد.
  • هنگامی که فنجان در واژن شما قرار گرفت، آن را بچرخانید. با این کار لیوان قاعدگی در واژن شما باز می‌شود و مانند یک قیف جلوی نشتی خون پریودی را می‌گیرد.

اگر کاپ بهداشتی بانوان را به درستی وارد کرده باشید، نباید آن را احساس کنید. همچنین باید بتوانید بدون افتادن فنجان حرکت کنید، بپرید، بنشینید، بایستید و سایر فعالیت های روزمره را انجام دهید. اگر در گذاشتن کاپ قاعدگی مشکل دارید، با پزشک زنان خود مشورت کنید.

چگونه کاپ قاعدگی را در واژن خود قرار دهیم؟
برای گذاشتن کاپ، باید آن را مطابق شکل تا کنید.

همچنین در ویدئوی زیر در صفحه ایسنتاگرام دکترتو می‌توانید فیلم نحوه تا کردن کاپ قاعدگی را ببینید.

مدت زمان استفاده از کاپ قاعدگی چقدر است؟

بسته به اینکه مقدار خونریزی‌تان زیاد است یا خیر، می‌توانید ۶ تا ۱۲ ساعت از کاپ بهداشتی بانوان استفاده کنید. این بدان معناست که می‌توانید از فنجان در طول شب استفاده کنید. همیشه باید کاپ قاعدگی خود را نهایتا هر ۱۲ ساعت تخلیه کنید. اگر قبل از آن پر شد، برای جلوگیری از نشتی باید آن را زودتر از موعد تخلیه کنید.

چگونه باید فنجان قاعدگی را در بیاوریم؟

برای بیرون آوردن کاپ قاعد‌گی، کافی است این مراحل را دنبال کنید:

  • دست‌های خود را کاملا بشویید.
  • انگشت اشاره و شست خود را داخل واژن قرار دهید. ساقه فنجان را به آرامی بکشید تا بتوانید به پایه برسید.
  • پایه را فشار دهید تا مهر و موم آزاد شود و به سمت پایین بکشید تا کاپ جدا شود.
  • پس از بیرون آمدن، کاپ را در توالت خالی کنید.

متن انگلیسی:
Menstrual cups are far better than their predecessors and experts do recommend them across age groups. Other than being environmentally friendly, and budget-friendly, it also maintains the vaginal pH and eco flora, and prevents vaginal infection.
ترجمه فارسی:
فنجان‌های قاعدگی به مراتب بهتر از مدل‌های قبلی خود (نوار بهداشتی و تامپون) هستند و کارشناسان آن‌ها را برای هر گروه سنی توصیه می‌کنند. کاپ قاعدگی علاوه بر سازگاری با محیط زیست و مقرون به صرفه بودن، PH واژن را حفظ کرده و از عفونت واژن جلوگیری می‌کند.

به نقل از سایت wearedame

مراقبت‌ های قبل و بعد از گذاشتن فنجان قاعدگی چیست؟

وقتی برای اولین بار از کاپ قاعد‌گی یا قیف پریودی استفاده می‌کنید، ممکن است احساس ناراحتی کنید. اما چرب کردن فنجان قاعدگی می‌تواند به آسان کردن این فرآیند کمک کند. قبل از گذاشتن کاپ، لبه آن را با آب یا یک روان‌کننده (لوبریکانت) مبتنی بر آب خیس کنید. با این کار قرار دادن فنجان‌قاعدگی خیس بسیار راحت‌تر خواهد بود.

کاپ‌های قاعدگی غیر‌یک‌بار‌مصرف باید قبل از قرار‌دادن مجدد در واژن شسته و تمیز شوند. فنجان شما باید حداقل دو بار در روز خالی شود. کاپ‌های قاعدگی قابل استفاده مجدد بادوام هستند و با مراقبت مناسب می‌توانند از ۶ ماه تا ۱۰ سال دوام بیاورند. کاپ‌های یکبار مصرف را پس از برداشتن دور بیندازید.

مراقبت‌ های قبل و بعد از گذاشتن فنجان قاعدگی چیست؟
قبل از گذاشتن کاپ، لبه آن را با آب یا یک روان‌کننده (لوبریکانت) مبتنی بر آب خیس کنید. با این کار قرار دادن فنجان‌قاعدگی خیس بسیار راحت‌تر خواهد بود.

آموزش و نحوه تمیز کردن فنجان قاعدگی چیست؟

تمیز نگه داشتن فنجان قاعدگی ضروری است. هر بار که فردی آن را برمیدارد، فورا کاپ را با آب و صابون بشویید. همچنین ایده خوبی است که کاپ را بین هر سیکل قاعدگی به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه در آب بجوشانید. البته باید حواستان باشد که کاپ به ظرف نچسبد یا نسوزد. این احتیاط در مورد برندهای خاص ضروری نیست.

تخلیه و تمیز کردن کامل فنجان در سرویس بهداشتی عمومی ممکن است دشوار باشد. در این حالت فرد می‌تواند قبل از ورود به سرویس بهداشتی دست‌های خود را بشوید، سپس کاپ را برداشته و تخلیه کند و قبل از قرار دادن مجدد آن را با یک تکه کاغذ توالت پاک کند. برخی افراد از همیشه یک بطری کوچک آب برای شستشوی کاپ قاعد‌گی خود در سرویس بهداشتی، به همراه خود دارند. اگر مجبور به تخلیه کاپ در سرویس بهداشتی شدید، حتما آن را در اولین فرصت به خوبی تمیز کنید.

عوارض و معایب استفاده از کاپ قاعدگی چیست؟

کاپ‌های قاعدگی ممکن است گزینه‌ای مقرون به صرفه و سازگار با محیط زیست باشند، اما هنوز باید چند نکته را در نظر داشته باشید:

موارد منفی فنجان قاعدگیتوضیحات
برداشتن کاپ دوران قاعدگی در همه شرایطی امکان‌پذیر نیستممکن است در مکان یا موقعیتی قرار بگیرید که برداشتن فنجان را دشوار یا ناخوشایند کند. این بدان معناست که ممکن است نتوانید در طول فرآیند از ریختن آن جلوگیری کنید.
قرار دادن یا برداشتن آنها ممکن است سخت باشدممکن است متوجه شوید که هنگام قرار دادن کاپ برای پریودی، چین‌خوردگی مناسبی را ایجاد نمی‌کنید. یا ممکن است به سختی پایه را فشار دهید تا فنجان را به سمت پایین و بیرون بکشید.
سختی در پیدا کردن سایز مناسبفنجان‌های قاعدگی برای همه یک اندازه نیستند، بنابراین ممکن است پیدا کردن تناسب مناسب برای شما دشوار باشد. این به این معنا است که ممکن است مجبور شوید قبل از پیدا کردن برند مناسب برای خود و واژن خود، چند مارک تجاری را امتحان کنید.
احتمال بروز آلرژی اکثر فنجان‌های قاعدگی از مواد بدون لاتکس ساخته شده‌اند، که آن را به گزینه‌ای عالی برای افراد مبتلا به آلرژی به لاتکس تبدیل می‌کند. اما برای برخی افراد، این احتمال وجود دارد که مواد سیلیکونی یا لاستیکی می‌توانند باعث واکنش آلرژیک شوند.
امکان تحریک واژن اگر فنجان قاعدگی به درستی تمیز نشود و از آن مراقبت نشود، ممکن است واژن شما را تحریک کند.
احتمال بروز عفونت رحمیکاپ قاعدگی را خیلی خوب بشویید. پس از شستن حتما آن را خشک کنید. از فنجان قاعدگی یکبار مصرف مجددا، استفاده نکنید. پس از گذاشتن و برداشتن کاپ، دست‌های خود را بشویید.
معایب استفاده از کاپ دوران قاعدگی چیست؟

قیمت کاپ قاعدگی در داروخانه ها چقدر است؟

لیوان قاعدگی در بیشتر داروخانه‌ها با برندهای متفاوت ایرانی و خارجی قابل تهیه است. به طور میانگین، با توجه به کیفیت ساخت آن، قیمت حدودی بین ۳۰۰ تا ۹۰۰ هزار تومن را دارد.

دوران پریود دردناکی رو می‌گذرونی و نمی‌دونی چیکار کنی؟ با دکتر مشورت کن!

کدام بهتر است، کاپ قاعدگی یا نوار بهداشتی؟ (مقایسه کاپ قاعدگی با نوار بهداشتی و تامپون)

برای انتخاب بین این سه وسایل بهداشتی پریودی در کنترل قاعدگی، باید مزایا و معایب هر یک را به خوبی بشناسید. در ادامه مزایا و معایب کاپ پریودی، نوار بهداشتی و تامپون را به طور خلاصه بررسی خواهیم کرد.

مزایای نوار بهداشتی

نوارهای بهداشتی برای افرادی که به تازگی اولین پریودهای خود را تجربه می‌کند، یک گزینه عالی است که مزایای آن عبارت‌اند از:

  • پدها گزینه‌های زیادی برای تطبیق با تغییرات در جریان و فعالیت‌های شما دارند.
  • نوارهای بهداشتی تقریبا هیچ خطری در رابطه با ابتلا به سندروم شوک سمی ندارند.
  • می‌توانید از آن‌ها در طول شب استفاده کنید.
  • نیاز به وارد کردن چیزی در واژن ندارید.

معایب نوار بهداشتی

حتی نازک‌ترین نوارهای بهداشتی از روی برخی لباس‌ها قابل مشاهده هستند. البته شرمی در رابطه با این موضوع وجود ندارد، اما برخی افراد با این مسئله احساس راحتی ندارند:

  • با نوارهای بهداشتی نمی‌توان به استخر یا درون آب رفت.
  • وقتی در حال حرکت هستید می‌توانند از جای خود جابجا شوند و در مرکز چروک شوند.
  • قابل استفاده با لباس‌های زیر تنگ نیستند.

مزایا استفاده از تامپون

نحوه استفاده از تامپون و کاپ قاعدگی دخترانه تا حدی شبیه به هم است اما تامپون قاعدگی اندازه بسیار کوچکی دارند و حمل آن‌ها بسیار ساده‌تر از لیوان قاعدگی و نوار بهداشتی است:

  • با تامپون می‌توان به استخر یا درون آب رفت.
  • از روی لباس قابل مشاهده نیستند.
  • وقتی به درستی در جای خود قرار می‌گیرند، دیگر آن‌ها را احساس نخواهید کرد.

معایب استفاده از تامپون

اصلی‌ترین عیب تامپون، افزایش احتمال ابتلا به سندروم شوک سمی است:

  • قرار دادن تامپون می‌تواند ناراحت کننده باشد، به خصوص زمانی که از یک برند جدید استفاده می‌کنید.
  • پیدا کردن سایز مناسب برای مقدار خونریزی پریودی شما نیاز به آزمون و خطا دارد.
  • تامپون‌ها خطرات زیست محیطی فراوانی دارند، به طوری که هر ساله میلیون‌ها تامپون وارد طبیعت می‌شود.
  • برخی از تامپون‌ها واژن را تحریک می‌کنند و باعث خارش و خشکی واژن می‌شوند.
کدام بهتر است، کاپ قاعدگی یا نوار بهداشتی؟
هر یک از محصولات بهداشتی زنان معایب و مزایایی دارند، انتخاب یکی از آنها به اولویت‌های شخصی شما بستگی دارد.

مزایا و معایب کاپ قاعدگی نسبت به نوار بهداشتی و تامپون چیست؟

در بخش‌های قبلی این مورد را به طور مفصل بررسی کردیم، اما برای مقایسه بین این سه محصول نگاهی مختصر به مزایا و معایب فنجان قاعدگی در این بخش خواهیم داشت.

آنها را می‌توان تا ۱۲ ساعت در یک زمان پوشید.تخلیه کاپ قاعدگی سخت است و ممکن است باعث ریختن خون قاعدگی به بیرون شود.
می‌توان کاپ‌های قاعدگی را در رنگ‌ها، اندازه‌ها و سبک‌های مختلف خریداری کنید.اگر فیبروم رحم داشته باشید، نمی‌توانید از کاپ قاعد‌گی استفاده کنید.
می توانید آنها را در حین رابطه جنسی بپوشید.نیاز به استریلیزاسیون مداوم دارند.
شما می‌توانید آنها را با هر لباسی بپوشید.افراد حساس به لاتکس نمی‌توانند از این محصول استفاده کنند.
با کاپ قاعدگی می‌توان به استخر رفت.
فنجان قاعدگی PH واژن را مختل نمی‌کند.
وقتی به درستی وارد واژن می‌شوند، نمی‌توانید آنها را احساس کنید.
آنها به طور کلی منجر به بوی کمتر در پریود می‌شوند.
مزایا و معایب کاپ قاعدگی نسبت به نوار بهداشتی و تامپون چیست؟

کاپ قاعدگی، تامپون یا نوار بهداشتی، کدام یک برای استفاده بهتر است؟

در نهایت به سراغ جواب این سوال می‌رویم. در مورد محصولات بهداشتی مراقبت از قاعدگی هیچ انتخاب بهتری وجود ندارد. مزایا و معایب هر یک، آن‌ها را مناسب برای استفاده افراد متفاوت می‌کند. به این معنی که ممکن است کاپ قاعدگی برای یک فرد مناسب باشد، اما برای فردی دیگر آزاردهنده. از این رو انتخاب این محصولات کامل سلیقه‌ای است. ناگفته نماند یک متخصص زنان مجرب نیز می‌تواند شما را تا حد زیادی در پیدا کردن محصول مناسب راهنمایی کند.

نتیجه‌ گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

تنها راه برای دانستن اینکه آیا یک کاپ قاعدگی برای شما مفید است یا خیر این است که آن را بخرید و امتحان کنید. این محصول در شکل‌ها و اندازه‌های مختلف تولید می‌شود، بنابراین گاهی اوقات، اگر اولین مورد مناسب شما نیست، اندازه بعدی ممکن است این کار را انجام دهد.

شما می‌توانید کاپ‌های قاعدگی را در داروخانه‌ها پیدا کنید یا آنها را به صورت آنلاین خریداری کنید. اما انجام یک تحقیق کوچک هرگز ضرری ندارد. بنابراین گزینه‌های موجود را مقایسه کنید و بررسی‌ها را بخوانید تا ببینید زنان دیگر چه می گویند. ناگفته نماند، یک دکتر متخصص زنان و دکتر مامایی مجرب می‌تواند در پیدا کردن کاپ قاعدگی یا جام قاعدگی مناسب به شما کمک زیادی کند. شما می‌توانید از طریق پنل مشاوره آنلاین دکترتو، مشاوره آنلاین دکتر مامایی و مشاوره آنلاین زنان زایمان و نازایی داشته باشید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

لیوان پریودی مانند یک تامپون وارد کانال واژن می‌شود اما به جای جذب جریان خون، آن را در محفظه خود جمع می‌کند. اگر به درستی در رحم قرار گیرد، حتی متوجه وجود آن نخواهید شد. پس از ۸ تا ۱۲ ساعت از قرار دادن فنجان، باید آن را خالی کنید، بشویید و دوباره داخل واژن قرار دهید.

کاپ قاعدگی را از وسط تا کنید و آن را در یک دست بگیرید و مانند یک تامپون یا اپلیکاتور وارد واژن خود کنید تا در چند سانتی‌متری زیر دهانه رحم شما قرار گیرد. هنگامی که فنجان در واژن شما قرار گرفت، آن را بچرخانید. با این کار لیوان قاعدگی در واژن شما باز می‌شود و مانند یک قیف جلوی نشتی خون پریودی را می‌گیرد.

می‌توانید به جای نوار از فنجان قاعدگی یا تامپون استفاده کنید. انتخاب آن بستگی به ترجیح شما و نبود عفونت یا بیماری در واژن دارد.

پرده بکارت یکی از بخش‌های دستگاه تناسلی زنان است که سلامت آن و جلوگیری از پاره شدن پرده بکارت، اهمیت ویژه‌ای در زنان برای نشان دادن باکرگی دارد (به خصوص در کشور ایران). همانطور که در طول مقاله اشاره کردیم، کاپ قاعدگی برای افراد بالای ۳۰ سال که بارداری را تجربه کرده‌اند مناسب‌تر است.

این پیشنهاد به این دلیل است که کاپ قاعدگی فضای بیشتری نسبت به تامپون در واژن می‌گیرد و ممکن است باعث آسیب به پرده بکارت شما شود. اگر دختر مجرد هستید، قبل از استفاده از این محصول (کاپ قاعدگی برای دوشیزگان) حتما با یک متخصص زنان و زایمان مشورت کنید.

عفونت واژن یکی از مشکلات زنان است که سالانه تعداد زیادی زن را درگیر خود می‌کند. اگر باکتری در واژن نامتعادل شود ، عفونت‌های قارچی و واژینوز باکتریایی ممکن است ایجاد شوند .عفونت از عوارض نادر استفاده از کاپ قاعدگی است. اگر عفونتی رخ دهد، به احتمال زیاد از انتقال باکتری روی دست به فنجان است تا از خود کاپ قاعدگی.

خونریزی شدید پریودی یا منوراژی اختلالی است که کارهای روزمره معمولی را در زمان پریودی بسیار سخت می‌کند. کاپ قاعدگی می‌تواند گزینه مناسبی برای افراد مبتلا به این اختلال باشد، چرا که ظرفیت بیشتری برای جمع آوری خون، نسبت به سایر محصولات دارد. البته در نظر داشته باشید ممکن است نیاز باشد شما فنجان را بیشتر از حد معمول تخلیه کنید.

دیسک قاعدگی که با عنوان کاپ قاعدگی یک بار مصرف نیز شناخته می‌شود، یک محصول جایگزین برای کاپ قاعدگی است که در پایه دهانه رحم قرار می‌گیرد و خون پریودی را جمع می‌کند. دیسک قاعدگی به دلیل تخت بودنشان برای برقراری رابطه جنسی در زمان پریودی مناسب هستند. این محصول به دلیل پلاستیک داخلی‌شان قابل استفاده برای بیش از یک بار نیستند.

عفونت ادراری به معنی عفونت در هر یک از قسمت‌های دستگاه ادراری است و می‌تواند کلیه‌ها، مجاری ادراری و یا مثانه را درگیر کند. کاپ‌های قاعدگی خود باعث عفونت ادراری نمی‌شوند. با این حال، ممکن است هنگام قرار دادن فنجان قاعدگی، باکتری‌هایی که باعث عفونت ادراری می‌شوند، روی انگشتان شما وجود داشته باشد که ممکن است منجر به عفونت ادراری شود. همیشه قبل از گذاشتن کاپ، دست‌های خود را کاملا بشویید!

با وجود اینکه فنجان‌های قاعدگی نرم هستند و در رحم گم نمی‌شوند، پزشکان انجام رابطه جنسی واژینال با فنجان را توصیه نمی‌کنند. دلیل آن این است که کاپ‌ها فضای کمتری برای آلت تناسلی، اسباب بازی جنسی یا انگشت باقی می‌گذارند و در حین مقاربت دخولی باعث ناراحتی خانم‌ها می‌شوند.

بله، اکثر فنجان‌ها قابل استفاده مجدد هستند و برای ماه‌ها و حتی سال‌ها دوام می‌آورند.

تا زمانی که فرد دستورالعمل‌های ایمنی را رعایت کند، استفاده از فنجان‌های قاعدگی بی‌خطر است. کاپ‌های قاعدگی به ندرت می‌توانند باعث درد، مشکلات ادراری یا عفونت شوند. اگر این اتفاق افتاد، استفاده از محصول را متوقف کنید و با پزشک یا متخصص زنان صحبت کنید.

بله؛ کاپ داخل واژن شما قرار می‌گیرد و خروجی ادرار را نمی‌پوشاند پس اگر از فنجان قاعدگی استفاده می‌کنید مشکلی در زمان ادرار کردن نخواهید داشت. شما می‌توانید در حین قرار دادن فنجان قاعدگی، ادرار کنید یا از توالت استفاده کنید.

سندروم شوک سمی یک عفونت باکتریایی جدی است که می‌تواند زندگی را به شدت تهدید کند. این بیماری معمولا بر اثر تامپون به وجود می‌آید. احتمال ابتلا به این بیماری با کاپ قاعدگی بسیار پایین است.

بسته به شدت پریودی، می‌توانید بین ۶ تا ۱۲ ساعت کاپ را در واژن خود نگه دارید.

اگر کاپ را به درستی وارد واژن خود کنید، نباید دردی را احساس کنید.

امتیاز شما به مقاله:
(4.5از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
آیلین قشلاقی رحیمی هستم کارشناس سئو و تولید محتوا. دکترتو جاییه که بهم فرصت میده درباره علمی که عاشقشم تحقیق کنم و نتایج تحقیقمو با مردم به اشتراک بذارم تا سطح آگاهی اجتماعی درمورد دنیای پزشکی ارتقا پیدا کنه.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره کاپ قاعدگی

  1. دریا گفت:

    سلام خسته نباشید راستش من اصلا استفاده نکردم میخوام استفاده کنم یکم ترس دارم
    چون حامله نمیشم میترسم که کاپ استفاده کنم مشکل پیش بیاره
    واینکه واسه همه سنین خوبه یاخیر از سی سال به پاین هم میتوننداستفاده کنند؟

  2. وصال گفت:

    سلام خسته نباشین مرسی خیلی مفیدبود

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سپاس از همراهی شما.

  3. ستاره گفت:

    سلام ببخشید برای کسی که تازه ازدواج کرده و زایمان نداشته میشه بگین چه سایزی رو باید بذاره؟چجوری میشه فهمید این موضوع رو

  4. بهناز گفت:

    منم دارم استفاده میکنم ولی هنگام خارج کردنش احساس مکش درون رحمم رو دارم و این اذیتم میکنه، وقتی هم که پر میشه احساس میکنم خون برمیگرده توی رحم و دل درد میگیرم و دوست دارم تخلیه بشه ولی در واقع تخلیه زود به زود برام زجرآوره، نگرانم در کل….

  5. زهرا گفت:

    ممنون از مطلب خوبتون

    1. همیار دکترِتو گفت:

      خوشحالیم مطالب مفید واقع شده است.

  6. Shima گفت:

    سلام
    کاپ قاعدگی به دلیل مکشی که ایجاد میکنه در واژن ایا ممکنه باعث ایجاد تغییر شکل رحم و کمانی شدن فرم ان بشه به مرور زمان؟
    چون سونو من رحمم رو کمانی نشون داده و من قبلا فکر نکنم این مشکل رو داشتم، الان چند ساله دارم از ماپ استفاده میکنم.

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      کاپ قاعدگی موجب تغییر شکل آناتومی رحم نمی شود بلکه بر روی دهانه رحم گذاشته می شود. توصیه می شود سونوگرافی رحم در مرکز دیگری تکرار شود.

      1. ناشناس گفت:

        ایا کاپ قاعدگی و یا سکس در دوران قاعدگی ریسک اندومتریوز رو بالاتر نمیبره؟

      2. شیمولی گفت:

        من استفاده میکنم ولی خیلی زودپر میشه و نشتی پیدا میکنه چرا؟قبل زایمان سایز۱خریده بودم زایمان سزارین داشتم یعنی بایدسایزو عوض کنم؟لطفا راهنمایی کنید

  7. شینا گفت:

    من دو سال هست که از کاپ قاعدگی استفاده میکنم و بعقیده من باید سر تعظیم فرود آورد برابر مخترع این وسیله بسیار عالی و کاربردی برای خانمها.
    من که وقتی استفاده میکنم اصلا یادم میره پریودم و مخصوصا تابستونها که گرمه واقعا نه احساس سوزش بغل پا دارم چون دیگه از پدهای بهداشتی استفاده نمیکنم و نه بویی و …
    به همه خانمها توصیه میکنم استفاده کنید و خودتون رو محروم نکنید از این نعمت بخاطر تعصبات ذهنی.
    اولین بار که تبلیغش رو دیدم خیلی حس بدی داشتم ولی بعد بیشتر راجع بهش مطالعه کردم و در یوتیوب دیدم که تصمیم گرفتم تهیه کنم و عاشقش شدم.
    من مارک کاناک رو گرفتم و ۱۵۰ الان خیلی گرون تر شده متاسفانه. کاش قیمتها جوری بود که همه اقشار میتونستن تهیه کنن.

  8. ریحانه گفت:

    سلام علیکم مطمئنا موفقیتی حاصل نخواهد کرد این کپ(Cup) در آینده و مردم ،بیشتر تمایل به استفاده از همان روشهای معمول نوار خواهند داشت.

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      این مقاله جهت معرفی و آشنایی ارائه شده است و لزوم کاربرد گسترده را بیان نمی کند.

    2. ناشناس گفت:

      وقتی استفاده کنی میبینی یه عمر اشنباه کردی نوار استفاده کردی

      1. همیار دکترِتو گفت:

        دوست عزیز
        کاپ قاعدگی یک فنجان انعطاف‌پذیر است که در زمان قاعدگی خون درون واژن را جمع می‌کند تا شما آن را در اولین فرصت تخلیه کنید. همه افراد تمایل به استفاده از این محصول ندارند و جایگذاری صحیح را نمی توانند انجام دهند بنابراین کمتر افرادی از این محصول استفاده می کنند.

  9. سحر گفت:

    لطفا ترویج رابطه جنسی در دوران قاعدگی نکنید

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      در این مقاله کاپ قاعدگی و نحوه استفاده ذکر شده و لزوما ترویج رابطه جنسی در دوران قاعدگی نیست.

    2. ریخانه گفت:

      آفرین به توصیه خوب شما خداحفظتون کنه.

      1. همیار دکترِتو گفت:

        ممنون از همراهی شما.

    3. طاهره گفت:

      خیلی تاثیرگذاربودبرام چون هیچ گونه اطلاعاتی نداشتم ممنون ازتوضیحاتتون موفق باشید🌹

    4. ناشناس گفت:

      مفید بود

    5. السا گفت:

      مفید بود

  10. زهره گفت:

    این کاپ ها باعث پارگی بکارت میشه؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      کاپ قاعدگی همانند تامپون قابل استفادهدر افراد متاهل است. چون این کاپ وارد واژن می شود طبیعتا به پرده بکارت آسیب وارد می کند.

      1. ناشناس گفت:

        سلام
        قطعا ضرر داره چون مواد شیمیایی هست اولا
        ثانیا در دوران قاعدگی حتی نباید آب به واژن بخوره چون آسیب میزنه اونوقت یه شی پلاستیکی رو بکنی داخل و قطعا عوارض داره